Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur man får MythTV att spela upp ISO och IMG filer

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 juli 2008 - 23:20

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Jag har letat runt lite efter en bra guide för hur man får MythTV att spela upp DVD-filmer direkt från ISO- och IMG-filer så att man kan skapa sitt eget virtuella DVD bibliotek. Jag har dock inte hittat vad jag letat efter så jag knåpade själv ihop en lösning som jag tänkte dela med mig av;

1. Installera Xine
Det finns många program kapabla att spela upp DVD'er men få verkar begripa sig på menyer på ett vettigt sätt. Xine fungerar utmärkt "out of the box". Dom flesta distributioner har färdiga paket som man enkelt installerar.

2. Skapa en katalog som heter /dvd
Här kommer vi montera ISO- och IMG-filerna

3. Skapa en fil som heter /usr/local/bin/isoplay
Denna fil skall innehålla följande;
#!/bin/bashDVD=$1mount -o loop "$DVD" /dvd/usr/bin/xine dvd://dvd -f -V xvumount /dvd
Det går givetvis att byta ut xine mot vilken spelare som helst i kommandot ovan - principen är densamma

4. Starta mythfrontend och lägg till nya ändelser
- Gå in i Utilities / Setup
- välj Setup
- välj Media Settings
- Välj Videos Settings
- välj File Types
Skapa en ny ändelse för iso;
- Command: /usr/local/bin/isoplay %s
- Use Default player samt Ignore skall inte vara ikryssade
Gör på samma sätt för ändelsen img

Scanna in filerna med Video Manager och nu kan du se på DVD'er med en enkel knapptryckning med fjärrkontrollen.

Hoppas det hjälper någon!

PS. Om du har VOB-filerna kan du skapa en egen ISO-fil med kommandot mkisofs;
mkisofs -o [output filename] -dvd-video [dir containing video_ts]

#2

Postad 29 juli 2008 - 09:24

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 152 inlägg
  • 0

2. Skapa en katalog som heter /dvd
Här kommer vi montera ISO- och IMG-filerna

3. Skapa en fil som heter /usr/local/bin/isoplay
Denna fil skall innehålla följande;

#!/bin/bashDVD=$1mount -o loop "$DVD" /dvd/usr/bin/xine dvd://dvd -f -V xvumount /dvd
Det går givetvis att byta ut xine mot vilken spelare som helst i kommandot ovan - principen är densamma

Ähum, xine klarar av att spela imgs/isos utan montering - xine dvd:///mythtv/filmer/pappasnyabåt.img -f -V xv
behövs inget skript iöht.

#3

Postad 29 juli 2008 - 22:20

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Har aldrig gillat xine men som tur är så finns ju MPlayer som rockar. Jag har alltid kunnat spela ISO-filer rakt upp och ned i Myth. Kommer inte ihåg om de är mappade mot den interna spelaren eller om det är MPlayer som spelar upp dem men inte behöver jag montera dem eller något i den stilen innan jag kan spela upp dem...

Redigerat av EmuMannen, 29 juli 2008 - 22:21.


#4

Postad 30 juli 2008 - 09:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 152 inlägg
  • 0

Har aldrig gillat xine men som tur är så finns ju MPlayer som rockar. Jag har alltid kunnat spela ISO-filer rakt upp och ned i Myth. Kommer inte ihåg om de är mappade mot den interna spelaren eller om det är MPlayer som spelar upp dem men inte behöver jag montera dem eller något i den stilen innan jag kan spela upp dem...

Afaik klarar mplayer fortfarande inte dvd-menyer, men annars håller jag med.
Den interna spelaren har förr haft en del egenheter för sig, som iaf i mitt fall gjort att jag hållit mig till Xine.

Redigerat av frollic, 30 juli 2008 - 09:11.


#5

Postad 30 juli 2008 - 13:04

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Afaik klarar mplayer fortfarande inte dvd-menyer, men annars håller jag med.
Den interna spelaren har förr haft en del egenheter för sig, som iaf i mitt fall gjort att jag hållit mig till Xine.

Den inbyggda spelaren klarar DVD-menyer men jag har rippat i princip alla DVD till servern för att slippa just menyerna (all barnfilm har jag dessutom konverterat till Xvid). Vem vill tvingas se reklam och vänta på menyerna när ungarna skriker på en Disney-rulle? :unsure:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.