Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon avr-1910 eller Onkyo TX-SR607

130 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-SR607 (Surroundförstärkare) 4 8,8 (130) Inga priser
Denon AVR-1910 (Surroundförstärkare) 2 8,59 (16) Inga priser
40 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 1 år sedan
Onkyo TX-SR607 (2235 inlägg) 7 år sedan
Ingen bild från dator till tv via receiver (2 inlägg) 10 år sedan
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **6 * (1307 inlägg) 11 år sedan
Onkyo TX-SR607 (1 inlägg) 12 år sedan
* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 * (681 inlägg) 12 år sedan
Komplettera HKTS11 till 7.1? (10 inlägg) 12 år sedan
Ingen bild via kompositingång på Onkyo TX-SR607 (3 inlägg) 12 år sedan
Onkyo TX-SR607 fråga vid filmtittande (7 inlägg) 12 år sedan
Denon till Samsung via HDMI stör antennsignal! (1 inlägg) 12 år sedan
Onkyo TX-SR607EB vs. Denon AVR-1611 (7 inlägg) 13 år sedan
Onkyo TX-Sr607 värmeutveckling (22 inlägg) 13 år sedan
receiver 5.1 vs 7.1 , lönt eller ej ? (25 inlägg) 13 år sedan
Är det värt att byta förstärkare? Hjälp. (9 inlägg) 13 år sedan
SONY STR-DH800 eller ONKYO TX-XR607 (23 inlägg) 13 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR607 eller HK AVR 255? (8 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare som fixar hdmi till hdmi uppskalning (14 inlägg) 14 år sedan
Denon 1910 vs 1610 -- hjälp (38 inlägg) 14 år sedan
Vilken kommer fungera bäst? Beslutsångest.. (1 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-sr607 HDMI Problem (6 inlägg) 14 år sedan
Canton Movie 150 QX vs. Canton Movie CD 102 alt. CD 151 (9 inlägg) 14 år sedan
Val av nya högtalare (3st) (27 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-V565 vs Yamaha RX-V765? (7 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-V765 eller Onkyo TX-SR607 (10 inlägg) 14 år sedan
Receiver för Ps3, Wii, Digitalbox, HTPC & Blu-ray (18 inlägg) 14 år sedan
JBL ES 90 (1 inlägg) 14 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 14 år sedan
Val av paket (2 inlägg) 14 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 14 år sedan
Vad kan Denon 2310 som också denna kan? (8 inlägg) 14 år sedan
Onkyo tx-sr507 och Canton Movie 150? (7 inlägg) 14 år sedan
Nytt hemmabio system (4 inlägg) 14 år sedan
Onkyo 607 + canton chrono dc 509 = vilken kabel? (1 inlägg) 14 år sedan
ONKYO 507 eller 607? (22 inlägg) 14 år sedan
Paket eller lösa delar (6 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1910 eller Denon AVR-2309 (3 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR607 vs Marantz 6003 (9 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR607 eller Yamaha RX-V863? (9 inlägg) 14 år sedan
Den mest musikaliska receivern under 10.000 (5 inlägg) 14 år sedan

#51

Postad 04 januari 2010 - 09:57

Unregistered0d80c6ec
  • Unregistered0d80c6ec
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Jag kanske kan ge dig några tips då. När du kör setupen med micen ställ bara in en lyssningsposition då "den rullar på och vill att man ska ställa in flera om man inte väljer spara och avsluta" jag tog flera först och ljudet blev konstigt. Sen finns det dimmeralternativ man kan välja dock osäker på om den går på audyssey lampan eller inte. OSD tar några ggr att lära sig men sen flyter det på riktigt bra tycker jag, är ju inte jättemånga undermenyer. Kör du nån HD källa till förstärkaren? För det är ju då den kommer til sin rätta tycker jag, jag bytte min ps3a 60gigare mot en slim 250 och jag tycker ljudet blev ännu bättre när förstärkaren fick koda av hd signalen själv mot innan när ps3an gjordet det !

#52

Postad 04 januari 2010 - 11:05

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Jag kanske kan ge dig några tips då. När du kör setupen med micen ställ bara in en lyssningsposition då "den rullar på och vill att man ska ställa in flera om man inte väljer spara och avsluta" jag tog flera först och ljudet blev konstigt. Sen finns det dimmeralternativ man kan välja dock osäker på om den går på audyssey lampan eller inte. OSD tar några ggr att lära sig men sen flyter det på riktigt bra tycker jag, är ju inte jättemånga undermenyer. Kör du nån HD källa till förstärkaren? För det är ju då den kommer til sin rätta tycker jag, jag bytte min ps3a 60gigare mot en slim 250 och jag tycker ljudet blev ännu bättre när förstärkaren fick koda av hd signalen själv mot innan när ps3an gjordet det !


Nej nej nej. Kör alla sex positionerna och följ intrsuktionerna på hur spridda positionerna ska vara. Läsning finns här: http://www.audyssey.com/faq/

Ditt ljud blev inte bättre. Det spelar ingen roll var avkodningen sker, allt är heldigitalt så det kan inte kodas av bättre eller sämre. Och nej, man kan inte få bitfel på överföringen som sen blir ljudfel i slutändan för då skulle hdcp inte funka...

#53

Postad 04 januari 2010 - 11:12

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

När man kör komponent till TV'n så fungerar inte OSD menyn på TV'n utan man måste även koppla in en S sladd mellan Receiver och TV. Varför??? och irriterande för då måste man byta från komponent på TV'n till AV 3 eller var man nu har satt S-video kontakten när man ska in på OSD'n och ändra något. Vilket man förhoppningsvis inte kommer göra såmycket framöver.


Jag tror du gjorde ett bra val när du valde 1910 framför pio 919.

OSD menyn genereras internt i 1910 i composite i 480i. Eftersom 1910 inte kan konvertera från composite till component så får du inte ut menyn där.
Hur får du ut s-video föresten? Det finns ju ingen sån utgång... Gissar på att det är composite du kör...

Har du inte ens DVI in på tv:n? Vad är det för tv?

#54

Postad 04 januari 2010 - 15:45

Unregisteredf3ed0ddb
  • Unregisteredf3ed0ddb
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag har en Panasonic Plasma från 2006, köpt dagarna innan HDMI ingång på TV'n blev självklar.... tyvärr finns inte ens DVI, det hade ju annars löst problemet.

Jag ska testa att göra både den ena med endast en position samt en med alla positioner och sedan jämföra vad gäller Audysseyn. Tyvärr är ju hörselminnet ens sämsta minne, men det borde gå. Sen går det tyvärr inte att få bort den ilskna röda lampan på displayen, så länge man har Audyssey ON så lyser den. Men det var någon här på forumet eller om det var på amazon.com som rekommenderade att ställa in enligt Audyssey med sex olika positioner men sedan ta Audyssey OFF, det skulle medföra ett bättre ljud?! Om jag förstod rätt vill säga.

Alldeles sant, S-video var det inte bara "Video ut". Hur som helst så satte jag en kabel mellan en gul utgång på baksidan (lite halvknepigt att fippla med detta när alla sladdar är på plats så jag såg bara att det stod video ut) till en gul ingång på TV'n och det fungerade, bra va. Jag har ju både DVD och Digital box med HDMI utgångar men det är ju inget jag kan få nytta av så länge jag inte har en TV med 1080P upplösning. För ljudets skull kanske man kan köra med HDMI också? Tror inte man kan köra både komponent och HDMI på samma gång mellan apparaterna dock. Jag får hem och testa ikväll, skoj skoj! :)

#55

Postad 04 januari 2010 - 19:47

Unregistered0d80c6ec
  • Unregistered0d80c6ec
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Mja du generaliserar lite när du säger att jag inte fick bättre ljud för även om avkodningen i sig inte gjorde att ljudet blev bättre så bytte jag faktiskt hårdvaran med och ljudet är INTE samma som innan bla liiite mera bas och i mina öron låter det bättre totalt. Ja det skulle kunna vara inställningar i ps3an men jag hade inte ändrat några i den gamla och har heller inte ändrat några i den nya "mer än bitstream biten". Jag körde hela lyssningspositions setupen och fick säkert en jättefin spridd setup och det lät skrot med alla 6 inkalibrerade eller vad man säger. Va en hel del intressant läsning i länken ! Tack för den !

Redigerat av Unregistered0d80c6ec, 04 januari 2010 - 19:55.


#56

Postad 04 januari 2010 - 21:21

Unregistered0d80c6ec
  • Unregistered0d80c6ec
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Ok enligt Denons inställningsguide så ska man sätta micen i öronhöjd på 6st sittplatser "alltså där man sitter och kollar på tv tolkar jag det som" Man börjar på centerplatsen sen vänster höger och sist sidosoffan, jag har bara 5sittplatser så 6e satte jag i mitten av kaffebordet. Mitt vardagsrum är alltså format som ett L "sittplatser" Enligt audyssey faq ska man igentligen köra setupen som 2 rader bakre raden först och sen främre raden "vid 6kanaler" Sen ska man inte ha micen för nära bakre väggen så jag hade den runt 30cm framför mitt huvud "som inte lutade på väggen" Idag körde jag bara denons guide men imorrn ska jag testa FAQ guiden så får jag se om det skiljer nått men med Denonguiden så vart det ännu mera bas trots att basen stog på -15db har jag för mig. Sen i inställningen så låter höger front högre än vänster är det normalt eller har jag nått fel på min vänstra front? Mycket text nu skriv gärna åsikter och tips på hur jag ska få en optimal inställning. mvh

#57

Postad 05 januari 2010 - 14:07

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
originalljudet är defakto samma oavsett var avkodningen sker. Om du sen ändrat inställningar eller liknande så kan du såklart höra skillnad i ljudet.

Angående audessey och andra frågor så kolla och fråga i avr-xx10 tråden här: https://www.minhembi...howtopic=233603
Eller vill du veta ännu mer så kolla här: http://www.avsforum....ad.php?t=795421
Eller lämplig denon-tråd här: http://www.avsforum....isplay.php?f=90

#58

Postad 07 januari 2010 - 21:11

Unregisteredf3ed0ddb
  • Unregisteredf3ed0ddb
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag lånade hem en Pioneer VSX-919 för att jag ville veta att jag gjort rätt val och jag kom fram till följande.

Pioneer 919
+ Enkel att sätta upp man är snabbt uppe och "rullar", ca 1 timme från start till klart.
+ Bra OSD med många valmöjligheter men ändå lätt att ta till sig
+ Bra och tydlig display på receivern
+ Fungerar bättre än Denon ihop med en TV utan HDMI (dvs med komponent fungerar OSD direkt utan extra video sladd)

- Ljudet är för vasst, oavsett hur man kalibrerar så är det ett vasst ljud som på höga nivåer inte är skönt att lyssna på. S-ljud är inte trevligt....

Denon 1910
+ Bra ljud, mjukt, öppet, kontrollerat allt blir behagligt/skönt att lyssna på.
+ Av/på knapp är bra, skönt att det finns möjlighet att stänga av helt och inte bara ställa den i standby.

- Halvknepig att sätta upp, tar ett tag innan man är uppe och rullar, räkna med minst 3 timmar från start till klart.
- Fungerar dåligt ihop med en TV utan HDMI, OSD fungerar av ngn anledning inte via komponent dvs det krävs en extra video sladd vilket i sin tur innebär att man måste växla från komponent ingång till AV ingång på TV varje gång man ska ändra i OSD.
- Fjärren är inte helt lyckad trots allt, med knappar på baksidan förvirrar mer än förenklar. Jag har dock en Logitech Harmony så förhoppningsvis blir det inget jag kommer tänka på framöver.
- Lite för otydlig display på receivern, små tecken tycker jag.
- Ingen snygg OSD, synd hade räckt med att den haft OSD från Denon 2310 så hade jag varit nöjd med den.

Ja, det var en snabb sammanfattning. Hur gör jag då, jo jag behåller Denon 1910, ljudet är det viktiga så klart så det var inget svårt val när det kom till kritan. Hoppas detta kan vara till hjälp för dig som står i samma kval. :D

#59

Postad 12 januari 2010 - 21:19

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0
Jösses va svårt.
Va helt inne på 607an, men beslutsångest då den är ful som stryk.
Denon är dock riktigt läcker både i silver och svart.

Kanske oseriös kommentar, men men :)

#60

Postad 12 januari 2010 - 22:31

Unregisteredf3ed0ddb
  • Unregisteredf3ed0ddb
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
För att förvirra dig ännu mer kan jag meddela att jag med all sannolikhet kommer att byta min 1910 till en 2310. Det var inga problem enligt HIFI-klubben. Dock får jag vänta med bytet till i slutet av januari då 2310 väntas komma in. Förhoppningsvis kommer jag då bli helt nöjd!? Jag vill dock säga att jag tycker ljudet på 1910 är bra (riktigt, riktigt bra på mina Audio Pro Black Diamond) det som irriterar mig är att OSD inte går att köra via komponent. Enligt kundtjänst på HIFI-klubben ska 2310 klara att köra sin motsvarande GUI via komponent. Inte för att man ändrar inställningarna så ofta men tillräckligt ofta för att det kommer bli irriterande i längden. Jag tänker ju inte byta min plasma (som har en fullt OK bild) bara för att få HDMI ingång. Sedan är det möjligheten att koppla in ett extra slutsteg samt avsevärt bättre videochip som avgör saken. Att 2310 sedan har en till HDMI ingång samt lite kraftfullare etc gör ju inte saken sämre, kan vara bra att ha i framtiden. Dock tycker jag att drygt 7000,00 SEK för en receiver känns som lite väl mycket men men nu har man ju fastnat i det här hemmabioträsket och då vill man ju ha så bra (och framtidssäkrade) grejer men så billigt som möjligt.

#61

Postad 13 januari 2010 - 09:48

JohanS
  • JohanS
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

För att förvirra dig ännu mer kan jag meddela att jag med all sannolikhet kommer att byta min 1910 till en 2310. Det var inga problem enligt HIFI-klubben. Dock får jag vänta med bytet till i slutet av januari då 2310 väntas komma in. Förhoppningsvis kommer jag då bli helt nöjd!? Jag vill dock säga att jag tycker ljudet på 1910 är bra (riktigt, riktigt bra på mina Audio Pro Black Diamond) det som irriterar mig är att OSD inte går att köra via komponent. Enligt kundtjänst på HIFI-klubben ska 2310 klara att köra sin motsvarande GUI via komponent. Inte för att man ändrar inställningarna så ofta men tillräckligt ofta för att det kommer bli irriterande i längden. Jag tänker ju inte byta min plasma (som har en fullt OK bild) bara för att få HDMI ingång. Sedan är det möjligheten att koppla in ett extra slutsteg samt avsevärt bättre videochip som avgör saken. Att 2310 sedan har en till HDMI ingång samt lite kraftfullare etc gör ju inte saken sämre, kan vara bra att ha i framtiden. Dock tycker jag att drygt 7000,00 SEK för en receiver känns som lite väl mycket men men nu har man ju fastnat i det här hemmabioträsket och då vill man ju ha så bra (och framtidssäkrade) grejer men så billigt som möjligt.


Drygt 7000kr, får du priset innan prishöjningen?

#62

Postad 13 januari 2010 - 12:05

Unregisteredf3ed0ddb
  • Unregisteredf3ed0ddb
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Då jag köpte min 1910 så var priset på 2310 ca 7300 så ja jag räknar med att få köpa 2310:an för det lägre priset. Säljaren sa att det inte skulle vara några problem heller. Om de inte gått med på det lägre priset så hade jag nog istället gjort ett återköp och det är väl ett sämre alternativ för HIFI-klubben.

#63

Postad 13 januari 2010 - 12:46

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Jösses va svårt.
Va helt inne på 607an, men beslutsångest då den är ful som stryk.
Denon är dock riktigt läcker både i silver och svart.

Kanske oseriös kommentar, men men :(


Oseriöst kanske. Men du har helt rätt.
För mig spelar det dock mindre roll eftersom receivern ska stå i ett skåp.

Det som fick mig att välja denon framför onkyo är Audessey MultEQ (istället för 2EQ som onkyo har på allt under 707). Dessutom kunde jag gå ner till en denon 1610 då 1910 inte erbjuder något extra som jag behöver...

#64

Postad 13 januari 2010 - 13:37

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0
Har någon lyssnat på dess sida vid sida och kan uttala sig om 2EQ vs MultiEQ och annat som rör karaktären?
Jag misstänker nämligen att om jag åker runt till olika butiker som har antingen Denon eller Onkyo så är det högtalarna och rummet som påverkar mer än skillnaderna på stärkaren.

Gav mig ut i Göteborgsvimlet för att försöka få en jämförelse mellan dessa, men det verkar hopplöst.
Onkyo har jag lyssnat på tillsammans med HKTS11 på Mediamarkt och det låter super.
Jag gav mig till elgiganten, men de hade inte 1910 i butik. De kör stenhårt på Yamaha.
Åkte då till hifi-klubben och blev grymt besviken.
Jag har tidigare fått ett väldigt seriöst bemötande, men nu blev jag tveksam.
-För det första visste han inte vad en Onkyo 607 var för något? Borde man inte hålla koll på de värsta konkurrenterna. Det han visste var att Onkyo anger effekt i en kanal, men Denon anger stereo. Men vi vet ju redan att 607an är starkare trots allt.
-Men det som var tråkigt var att han envisades med att jag va tvungen att köpa till en dyr HDMI kabel. Jag trodde faktiskt att hifi-klubben var mer seriösa än så.
-Sedan körde han stenhårt med den andra HD-ljudsmyten. Att man måste köra bitstream ut från blu-ray spelaren eftersom stärkaren avkodar mycket bättre. Suck ;)

Ska dra med Sambon till mediamarkt till helgen och är 607an tillräckligt snygg så slår jag nog till :(

#65

Postad 13 januari 2010 - 17:21

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Har någon lyssnat på dess sida vid sida och kan uttala sig om 2EQ vs MultiEQ och annat som rör karaktären?
Jag misstänker nämligen att om jag åker runt till olika butiker som har antingen Denon eller Onkyo så är det högtalarna och rummet som påverkar mer än skillnaderna på stärkaren.

Gav mig ut i Göteborgsvimlet för att försöka få en jämförelse mellan dessa, men det verkar hopplöst.
Onkyo har jag lyssnat på tillsammans med HKTS11 på Mediamarkt och det låter super.
Jag gav mig till elgiganten, men de hade inte 1910 i butik. De kör stenhårt på Yamaha.
Åkte då till hifi-klubben och blev grymt besviken.
Jag har tidigare fått ett väldigt seriöst bemötande, men nu blev jag tveksam.
-För det första visste han inte vad en Onkyo 607 var för något? Borde man inte hålla koll på de värsta konkurrenterna. Det han visste var att Onkyo anger effekt i en kanal, men Denon anger stereo. Men vi vet ju redan att 607an är starkare trots allt.
-Men det som var tråkigt var att han envisades med att jag va tvungen att köpa till en dyr HDMI kabel. Jag trodde faktiskt att hifi-klubben var mer seriösa än så.
-Sedan körde han stenhårt med den andra HD-ljudsmyten. Att man måste köra bitstream ut från blu-ray spelaren eftersom stärkaren avkodar mycket bättre. Suck :D

Ska dra med Sambon till mediamarkt till helgen och är 607an tillräckligt snygg så slår jag nog till :)


Skit i vad säljaren snackade för strunt. Sådanna har jag inte brytt mig om på länge.

607 har tyvärr bara Audessey 2EQ. Annars hade jag nog valt en sån istället för denon 1610 som jag beställde av elgiganten på nätet.
2EQ har nämligen ingen eq-justeringen för subben men MultEQ har det (se: http://www.audyssey....solutions.html). Det gör tydligen VÄLDIGT stor skillnad då det är just basen som behöver eq:n mest. Men har du ingen sub så...
Jag rekomenderar denon. 1610 om du inte bestämt behöver en feature som finns i 1910. Det är internt samma konstruktion förutom video-delen och 7.1 på 1910 istället för 5.1 på 1610. Ljudformatstöd är samma, båda stödjer HD-formaten, dac:ar och förstärkarekonstruktion är samma, chassit är samma, etc, etc...

Featureskillnaden är följande:
Saxat från amerikanskt forum http://www.avsforum....d.php?t=1153086 som är mycket läsvärt.

Q. What do I gain from stepping up to the 1910/790, as opposed to just buying the lower-priced AVR 1610/590 model?

A: The 1610 (aka 590) is a very full-featured entry level model that will be sufficient for most people. It has 3 HDMI inputs, full HD audio decoding, analog > digital video conversion (so you can run one HDMI cable to your TV for all sources), and the full "Audyssey suite" of MultEQ + Dynamic EQ + Dynamic Volume. The 1910 / 790 is very similar and built on the same platform / chassis. They have similar amp sections, identical processing and DAC's, etc.

The following are the "step up" features you gain from going to 1910 (aka 790):

1. The 1910 is a full 7.1 receiver. The 1610/590 is a 5.1 receiver (5 amps built in) but can be expanded to 7.1 using the "Rear/Height" pre-outs to add an external amplifier. You have your choice of 7.1 expansion methods, either PLIIx (standard 7.1 with 2 "rear" channels) or PLIIz (5.1 + 2 "height" channels).

2. The 1910 has a 4th HDMI input, and adds an extra coaxial digital audio input

3. The 1910 is spec'd for more power, 90W x 7

4. The 1910 has full video scaling, of both analog and digital video, up to 1080p, and these video settings are adjustable by input. The 1610 has no scaling, and no adjustable settings; it simply automatically converts analog video to digital. Everything else goes out at the same resolution it came in (unless your TV doesn't accept 480i over HDMI, in which case the signal is deinterlaced 480i>480p)

5. The 1910 has 2-zone/2-source capability (no multizone on 1610), and the 1910 (not 790, see above) has a "room to room" remote control jack for wired control from Zone 2.

6. The 1910 has extra inputs: a Sirius input jack, a "CD" analog input, and 7.1 multichannel analog inputs

7. The 1910 has two switched power outlets on the back

#66

Postad 14 januari 2010 - 09:25

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Jag funderar också på ett köp av någon av nämnda stärkare men har fått upp ögonen för Onkyo 707:an också. Det är dock så tyst om den här i tråden och jag undrar varför. Prismässigt ligger den ju inte så långt ifrån varken 1910 eller SR607.

Säkerligen är det någon av er som även har övervägt 707:an?

#67

Postad 14 januari 2010 - 11:51

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Jag funderar också på ett köp av någon av nämnda stärkare men har fått upp ögonen för Onkyo 707:an också. Det är dock så tyst om den här i tråden och jag undrar varför. Prismässigt ligger den ju inte så långt ifrån varken 1910 eller SR607.

Säkerligen är det någon av er som även har övervägt 707:an?

Jag övervägde 707 då den är den minsta från onkyo som har Audessey MultEQ. Men prisskillnaden var för stor jämfört med denon 1610 som har allt jag behöver. De extra features som 707 ger har jag inget behov av.
Extra kraft har den visserligen men hur många behöver egentligen de extra Watt man får. Normalanvändning överskrider ju knappast 10W.
Så för mig var valet enkelt. Vill man däremot åt någon feature som 707 har så är den säkert en utmärkt receiver. Men jag skulle nog välja en denon 1910 framför onkyo 707. Ungefär samma features men ca 1000 kr billigare.

Redigerat av matbl, 14 januari 2010 - 11:51.


#68

Postad 14 januari 2010 - 16:09

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0

Jag rekomenderar denon. 1610 om du inte bestämt behöver en feature som finns i 1910. Det är internt samma konstruktion förutom video-delen och 7.1 på 1910 istället för 5.1 på 1610. Ljudformatstöd är samma, båda stödjer HD-formaten, dac:ar och förstärkarekonstruktion är samma, chassit är samma, etc, etc...


Lite OT, men ändå....
Har nu läst lite om Denon 1610, och det verkar som att den uppfyller mina behov rätt bra också. Börjar vara dax att uppgradera min gamla Yamaha RDS-730 (tror jag att den heter)

Ett par frågor har jag:

Läste i något test att Denon 1910 fick anmärkning på att den inte var lika kraftfull som Onkyo 607. Blir lite orolig då eftersom att 1610 är snäppet vekare än 1910. Jag har Canton golvhögtalare (kommer tyvärr inte ihåg modellen). Finns det risk för att 1610 är för vek?

Ser just nu digital-TV via en Samsung box (ComHem) med scart-utgång). Huset är tyvärr inte uppgraderat så jag kan inte se HD-TV ännu. Gissar att jag måste leva med SD ännu ett tag framöver. Ljudet från boxen kan jag köra ut med optisk kabel. Min fråga är hur detta kommer att lira ihop med Denon 1610? Kan jag skicka bild till Denon med scart och ljudet optiskt...och sedan vidare till min Panasonic plasma via HDMI? Har läst att 1610 omvandlar signalen till HDMI, men att den inte skalar upp. Men just uppskalningen tror jag att jag kan leva lika bra utan..eller vad tror ni?

Onkyo är (tyvärr) inget alternativ eftersom den tydligen blir vansinnig varm..och kräver mycket luft. Har en TV möbel med fasta hyllor (idiotiskt)....och bänken var dyrare än förstärkaren, så att byta den är inte aktuellt. Denon lär ju vara betydligt svalare om jag förstått rätt...

#69

Postad 14 januari 2010 - 16:19

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Jag funderar också på ett köp av någon av nämnda stärkare men har fått upp ögonen för Onkyo 707:an också. Det är dock så tyst om den här i tråden och jag undrar varför.

Tja om du läser trådrubriken så förstår du nog varför det är tyst om 707an här :)

#70

Postad 14 januari 2010 - 17:06

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Ett par frågor har jag:

Läste i något test att Denon 1910 fick anmärkning på att den inte var lika kraftfull som Onkyo 607. Blir lite orolig då eftersom att 1610 är snäppet vekare än 1910. Jag har Canton golvhögtalare (kommer tyvärr inte ihåg modellen). Finns det risk för att 1610 är för vek?

Här har du en effektmätning på Onkyo 605 och Denon 1908, som du ser så är det inte Denon som är klen...

Bifogad fil  post_93892_1260520197.jpg   62,71K   0 Antal nerladdningar

#71

Postad 14 januari 2010 - 17:10

Unregistered0d80c6ec
  • Unregistered0d80c6ec
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Det pratas mycket om finesser hit och dit men är det ingen som valde Denon för att den va den förstärkaren i sin prisklass som lät bäst? Och faktiskt vann nått award för det?

#72

Postad 14 januari 2010 - 20:47

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0
Håller på att söka på det där om Okyons Audyssey 2EQ vs Denons MultiEQ som matbl ihärdigt pratar om.
Jag kan inte se i något av de jämförande testerna att Okyon skulle upplevas som sämre ur rumskorrigeringssynpunkt. Det enda som någon anmärkt på är att antalet mätpunkter är begränsat, men det spelar ingen roll för mig.

Så är det verkligen så stor skillnad? Det är i princip det enda (förrutom utseendet) som hindrar ett Okyon köp i helgen.
Sedan sas det att om man gick på Denon så kunde man gå ner 1610 eftersom den enda hade det som krävdes (frånsett uppskalning), men då kan man lika gärna köra på 507an

Redigerat av e3henri, 14 januari 2010 - 20:54.


#73

Postad 14 januari 2010 - 21:00

Unregisteredf3ed0ddb
  • Unregisteredf3ed0ddb
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jo, What HIFI: recensionerna har varit klart avgörande. Undrar vilken relation de har till Denon.... :) Sen var det någon som tidigare frågade om direkt "lyssningsjämförelse" mellan 607 och 1910 (tror jag det var) och den enda möjligheten då är ju att låna hem de båda vilket jag aldrig gjorde. I mitt fall så går Onkyo bort för att det är just Onkyo och dess historia. Jag ser märket Onkyo som ett "gårdagens" motsvarande Denver dvs ett märke som tidigare såldes på Coop/Clas Olson/Jula etc alltså inte något man vill skylta med att man har i sin hylla. Mark (numera LG) är ju också ett sånt varumärke som blev tvunget att byta namn för att kunna bli av med sin lågkvalitetsstämpel. I mina ögon dras Onkyo fortfarande av gammalt rykte. Jag skulle heller aldrig köpa en Lada även om de skulle lyckas bygga en helt OK bil..... :P (lite överdrivet men ändock ligger det mycket i detta).

#74

Postad 14 januari 2010 - 21:51

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Håller på att söka på det där om Okyons Audyssey 2EQ vs Denons MultiEQ som matbl ihärdigt pratar om.
Jag kan inte se i något av de jämförande testerna att Okyon skulle upplevas som sämre ur rumskorrigeringssynpunkt. Det enda som någon anmärkt på är att antalet mätpunkter är begränsat, men det spelar ingen roll för mig.

Så är det verkligen så stor skillnad? Det är i princip det enda (förrutom utseendet) som hindrar ett Okyon köp i helgen.
Sedan sas det att om man gick på Denon så kunde man gå ner 1610 eftersom den enda hade det som krävdes (frånsett uppskalning), men då kan man lika gärna köra på 507an

Kolla här: http://www.avsforum....ad.php?t=795421
Lång tråd, men registrerar du dig så kan du söka i den. Eller ställ en explicit fråga så får du säkert ett bra svar.

Att 2EQ är betydligt sämre än MultEQ antyds också av följande sida hos Audessey själva: http://www.audyssey....-solutions.html
Som man ser där så har deras värsting-EQ 256 upplösningspunkter för subben men 32 för sateliterna. MultEQ har 128 för subben och 2 för sateliterna. 2EQ har INGET för subben och okänt antal för sateliterna. Rimligtvis har man högst upplösning där det är viktigast på sina värstingprodukter...
Med sub menar jag här frekvenser under ett visst antal Hz (osäker på exakt siffra), inte vilken högtalare ljudet faktiskt kommer ur.

#75

Postad 14 januari 2010 - 21:58

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Lite OT, men ändå....
Har nu läst lite om Denon 1610, och det verkar som att den uppfyller mina behov rätt bra också. Börjar vara dax att uppgradera min gamla Yamaha RDS-730 (tror jag att den heter)

Ett par frågor har jag:

Läste i något test att Denon 1910 fick anmärkning på att den inte var lika kraftfull som Onkyo 607. Blir lite orolig då eftersom att 1610 är snäppet vekare än 1910. Jag har Canton golvhögtalare (kommer tyvärr inte ihåg modellen). Finns det risk för att 1610 är för vek?

Ser just nu digital-TV via en Samsung box (ComHem) med scart-utgång). Huset är tyvärr inte uppgraderat så jag kan inte se HD-TV ännu. Gissar att jag måste leva med SD ännu ett tag framöver. Ljudet från boxen kan jag köra ut med optisk kabel. Min fråga är hur detta kommer att lira ihop med Denon 1610? Kan jag skicka bild till Denon med scart och ljudet optiskt...och sedan vidare till min Panasonic plasma via HDMI? Har läst att 1610 omvandlar signalen till HDMI, men att den inte skalar upp. Men just uppskalningen tror jag att jag kan leva lika bra utan..eller vad tror ni?

Onkyo är (tyvärr) inget alternativ eftersom den tydligen blir vansinnig varm..och kräver mycket luft. Har en TV möbel med fasta hyllor (idiotiskt)....och bänken var dyrare än förstärkaren, så att byta den är inte aktuellt. Denon lär ju vara betydligt svalare om jag förstått rätt...

Jag tror inte du kommer att ha något problem att driva dina canton's. Men låna hem en 1610 och prova om du kan.
Scart kan man inte köra in i någon avr vad jag vet. Komponent går bra, det har min samsung-box, kanske din med?
Annars kan du fortsätta köra bilden till tv:n med scart och ljudet till förstärkaren med optisk kabel. Fast bilden blir bättre om du kör komponent till förstärkaren.
Skalning är förmodligen din panasonic plasma hyfsad på. Vill du ha bättre i en avr så måste du nog upp på denon 2310.

#76

Postad 14 januari 2010 - 23:14

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

I mitt fall så går Onkyo bort för att det är just Onkyo och dess historia. Jag ser märket Onkyo som ett "gårdagens" motsvarande Denver dvs ett märke som tidigare såldes på Coop/Clas Olson/Jula etc alltså inte något man vill skylta med att man har i sin hylla. Mark (numera LG) är ju också ett sånt varumärke som blev tvunget att byta namn för att kunna bli av med sin lågkvalitetsstämpel. I mina ögon dras Onkyo fortfarande av gammalt rykte. Jag skulle heller aldrig köpa en Lada även om de skulle lyckas bygga en helt OK bil..... :) (lite överdrivet men ändock ligger det mycket i detta).

För mig är det tvärtom.
När jag ser Onkyo så tänker jag att här är någon som vet vad bra ljud handlar om prioriterar ljud framför design och features. Jag ser Onkyo som hög status mot Sony/Pioneer och liknande
Hmm jag har faktiskt aldrig hört detta. Vad har Onkyo för bakgrund egentligen?

Onkya har rank 1, 2, 3, 6,7 på prisjakt.nu så det kan inte vara helt värdelöst i vardagsrummet :)

P.S. LG var f.d. Goldstar. De flesta märken tillverkar numera i samma länder och samma fabriker. Man ser allt oftare hur kända varumärken introducerar lågprisserier bara för att konkurrerar ut (Det gäller väl kanske främst på verktygsfronten)

Redigerat av e3henri, 15 januari 2010 - 00:24.


#77

Postad 14 januari 2010 - 23:24

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Kolla här: http://www.avsforum....ad.php?t=795421
Lång tråd, men registrerar du dig så kan du söka i den. Eller ställ en explicit fråga så får du säkert ett bra svar.

Att 2EQ är betydligt sämre än MultEQ antyds också av följande sida hos Audessey själva: http://www.audyssey....-solutions.html
Som man ser där så har deras värsting-EQ 256 upplösningspunkter för subben men 32 för sateliterna. MultEQ har 128 för subben och 2 för sateliterna. 2EQ har INGET för subben och okänt antal för sateliterna. Rimligtvis har man högst upplösning där det är viktigast på sina värstingprodukter...
Med sub menar jag här frekvenser under ett visst antal Hz (osäker på exakt siffra), inte vilken högtalare ljudet faktiskt kommer ur.

Klart att Audessey själva påstår att MultiEQ är mkt bättre. SAmma sak säger de om MultiEQ XT som är en ännu giftigare variant. Lite spännande är som sagt att ingen som jämfört dessa receivers har tyckte att Denon varit bättre i detta område. Däremot så har ett test på Denon (ej jämförande) klagat på att den automatiska korrigeringen gör ett sämre jobb än manuella inställningar. Onkyo har också nedgraderat många av sina modeller från MultiEQ XT till MultiEQ vilket säger att skillnaden kanske inte är så stor trots allt

Frågan är snarare vad det betyder i praktiken snarare än vad datablad säger.

OM jag får Denon för 5000kr så lutar det dock mot den främst p.g.a designen. Men jag är fortfarande lite osäker på strömstyrkan då Onkyo ska vara starkare.
Det är nog dött lopp mellan dessa för min del just nu.

#78

Postad 15 januari 2010 - 05:58

Unregistered0d80c6ec
  • Unregistered0d80c6ec
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Audio & Home Theater Panel Awards 2009-2010

European HT Receiver 2009-2010 -> Denon AVR-1910
It’s not easy to provide the budget-conscious home theatre enthusiast with an AV receiver that offers comprehensive feature set as well as stunning audio and video performance – but Denon’s brand-new AVR-1910 accomplishes this to perfection. It comes with decoders for all the latest HD sound formats, automatic room correction with Audyssey MultEQ, four HDMI inputs, and a powerful video section that up-converts all video sources to 1080p. Also, it is one of the first products on the market to include the Dolby’s ProLogic IIz algorithm, which adds ‘front height’ channels to further enhance the listening experience. The 7.1 channel amplifier section produces enough power even for larger cinema rooms, and delivers a crisp, controlled and dynamic sound that is equally well suited to music and movie soundtracks.

#79

Postad 15 januari 2010 - 13:06

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Klart att Audessey själva påstår att MultiEQ är mkt bättre. SAmma sak säger de om MultiEQ XT som är en ännu giftigare variant. Lite spännande är som sagt att ingen som jämfört dessa receivers har tyckte att Denon varit bättre i detta område. Däremot så har ett test på Denon (ej jämförande) klagat på att den automatiska korrigeringen gör ett sämre jobb än manuella inställningar. Onkyo har också nedgraderat många av sina modeller från MultiEQ XT till MultiEQ vilket säger att skillnaden kanske inte är så stor trots allt

Frågan är snarare vad det betyder i praktiken snarare än vad datablad säger.

OM jag får Denon för 5000kr så lutar det dock mot den främst p.g.a designen. Men jag är fortfarande lite osäker på strömstyrkan då Onkyo ska vara starkare.
Det är nog dött lopp mellan dessa för min del just nu.

Inte bara de. Läser man lite mer på avsforum så är det många som just säger att det är först med multeq som man har någon nytta av audessey eftersom det är på bas-frekvenserna som det verkligen behövs.
Så oavsett datablad så i praktiken så behöver man eq på bas-frekvenser (läs på om akustik om du inte tror mig) mer än på höga frekvenser. Men det är också svårare att göra autokorrigering för bas-frekvenser, mer dsp-kraft behövs.

Denon 1910 får du för 5000 Kr på elgiganten på nätet... Beställde min 1610 därifrån. Finns ingen anledning att sponsra hifi-klubbens monopol mer än nödvändigt...

#80

Postad 15 januari 2010 - 21:24

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0
I Göteborg har hifi-klubben 2 butiker. Den ena säger att man inte kan möta elgigantens pris då man har bättre villkor (hela 2,5år garanti mot 1 år på EG).
Den andra däremot säger att de matchar EG-priset trots allt.

Elgiganten sysslar med gråimport vilket är mer eller mindre lagligt. Köper du på EG så kommer garantin skötas från Tyskland vilket ger längre servicetider. Kan man därför få EG-rpsi på hifi-klubben så är det ännu bättre :)

NU får jag lite rapporter om att Onkyo kanske krånglar med HDMI (svart bild på vissa TV vid 1080p).
Vad är era erfarenheter på bildområdet? Ni som testat 607an eller 1910? Någon med problem?

Min lista efter 1 vecka på forumet på de faktorer som spelar roll för mig:

Denons fördelar
+Snygg
+Bättre Bildprocessing (inget HDMI strul?)
+MultiEQ

Onkyo fördelar
+Bättre fjärr
+Kraftigare
+Bättre ljud? Bägge har visserligen fått toppbetyg i de flesta tester, men någon enstaka (t.ex. CNET) ger bara medelbetyg till Denon
+Enklare setup
+Priset
+Inte så djup (går in i en 40cm djup bänk utan problem)

Saker som jag struntar i
6 HDMI vs 4 HDMI
Dubbla subbasutgångar
Uppskalning av bild
Zon2

Redigerat av e3henri, 15 januari 2010 - 21:33.


#81

Postad 15 januari 2010 - 23:06

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

  • 1 973 inlägg
  • 0

Här har du en effektmätning på Onkyo 605 och Denon 1908, som du ser så är det inte Denon som är klen...

Bifogad fil  post_93892_1260520197.jpg   62,71K   0 Antal nerladdningar

Vad har detta fakta blad med jämförelsen 607 vs 1910 ? 2 generationer tillbaka onkyo ?HB tidningen skrev i höstas att 607 rekomenderades pga sin kraft jämfört med bla denons förstärkare.

#82

Postad 16 januari 2010 - 09:14

stingy79
  • stingy79
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej.

köpte en denon 1910 i går, men har inte hunnit sätta den på plats ännu, så har inte så mycket att säga om den.
Det jag dock vill säga är att hifiklubben sälger den för 3498NKR(4300SKR) i Norge och elkjøp(elgiganten) för 3398NKR, så det borde gå at sälga den billigare i Sverige. Efter som jag bor i Norge köpte jag den hifiklubben här.

Hifi klubben Norge

Elkjøp

#83

Postad 16 januari 2010 - 16:15

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Vad har detta fakta blad med jämförelsen 607 vs 1910 ? 2 generationer tillbaka onkyo ?HB tidningen skrev i höstas att 607 rekomenderades pga sin kraft jämfört med bla denons förstärkare.

Men ska nog ta HB-tidningen med en nypa salt. Tveksamt om det tittade mer än på specade siffror. HB-tidningen är visserligen snäppet bättre än M3, men inte mycket mer.
Det är ont (finns inga?) om riktigt insatta svenska hemmabio- eller HiFi-inriktade tidningar.

#84

Postad 16 januari 2010 - 16:20

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Vad har detta fakta blad med jämförelsen 607 vs 1910 ? 2 generationer tillbaka onkyo ?HB tidningen skrev i höstas att 607 rekomenderades pga sin kraft jämfört med bla denons förstärkare.

Har du tittat på effektmätningen så ser du helt klart att Denon inte alls är speciellt klen, nog för att 1908 är 2 modeller äldre än 1910, men 1910 lär nog inte prestera sämre än sin föregångare då dom förmodligen har samma steg då de bägge är specade till 90w/ch.

Denon 1908 är specad till 90w/ch och uppmätt till 53w/ch vid 7-kanalsdrift och 95w/ch vid 2-kanalsdrift.

Hemmabiotidningen är duktiga på bild, däremot är dom sämre när det kommer till ljud, dom har den elaka ovanan att slänga sig med superlativ ala Hifi & Musik när dom beskriver ljud... :D

Redigerat av -Palle-, 16 januari 2010 - 16:30.


#85

Postad 16 januari 2010 - 16:33

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

I Göteborg har hifi-klubben 2 butiker. Den ena säger att man inte kan möta elgigantens pris då man har bättre villkor (hela 2,5år garanti mot 1 år på EG).
Den andra däremot säger att de matchar EG-priset trots allt.

Elgiganten sysslar med gråimport vilket är mer eller mindre lagligt. Köper du på EG så kommer garantin skötas från Tyskland vilket ger längre servicetider. Kan man därför få EG-rpsi på hifi-klubben så är det ännu bättre :D

NU får jag lite rapporter om att Onkyo kanske krånglar med HDMI (svart bild på vissa TV vid 1080p).
Vad är era erfarenheter på bildområdet? Ni som testat 607an eller 1910? Någon med problem?

Min lista efter 1 vecka på forumet på de faktorer som spelar roll för mig:

Denons fördelar
+Snygg
+Bättre Bildprocessing (inget HDMI strul?)
+MultiEQ

Onkyo fördelar
+Bättre fjärr
+Kraftigare
+Bättre ljud? Bägge har visserligen fått toppbetyg i de flesta tester, men någon enstaka (t.ex. CNET) ger bara medelbetyg till Denon
+Enklare setup
+Priset
+Inte så djup (går in i en 40cm djup bänk utan problem)

Saker som jag struntar i
6 HDMI vs 4 HDMI
Dubbla subbasutgångar
Uppskalning av bild
Zon2


Så kallad gråimport är fullständigt lagligt. Fri marknad inom EU och allt det där. Elgiganten är väl tillräckligt stora för att anse sig kunna klara av garantiåtagandena som enligt svensk lag (konsumenlagstiftningen) ALLTID är den säljande butiken som åtar sig. Sen om de har avtal med leverantörer i andra änden spelar inte någon roll för konsumenten.

Med tanke på sakerna du struntar i så förstår jag inte varför du överväger en 1910 och inte en 1610? En av de få betydande skillnaderna mellan dem är uppskalning av bild. Andra är fler hdmi och zon2 som du inte heller bryr dig om.
Eller vill du åt 7.1 istället för 5.1? Då förstår jag dig.

Angående de andra sakerna som du listar som + för onkyo:
En denon går in i en 40 cm bänk om man köper lite vinkelkontakter (jag kör så, hade inget val).
Kraftigare? Är du säker? Specade watt-siffror är inte samma som verkliga.
Enklare setup? Vet inte hur den är på onkyo, men denon's är inte krånglig.
Och framförallt, nej du får inte bättre ljud ur onkyo för den har ingen rumskorrigering för basen.

Det är nästan som om du bestämt dig för onkyo'n men vill ha bekräftat här att det är ett bra val. :)
Jag velade själv mellan 607 och 1610 men eftersom jag hade haft en 1910 tidigare och visste vilken skillnad MultEQ gjorde för ljudet (jag körde den okalibrerad ett tag först) så var det egentligen inget svårt val. Hade däremot 607 eller 507 haft MultEQ så hade nog valet fallit på någon av dem.

#86

Postad 16 januari 2010 - 17:38

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Kom på en sak angående det där med watt-siffror.
Om man tittar bak på en receiver så står det hur mycket effekt den max drar från elnätet. Det måste anges på all elektrisk utrustning enligt lag (EU-förordning) om jag minns rätt.
På denon 1910 står det 460W och på onkyo 607 står det 550W. Så ingen av dem kan ta in tillräckligt med effekt för att kunna skicka ut sin specade effekt i alla kanaler samtidigt... Så med 7 kanaler drivna så kan man teoretiskt kräma ur 12,8 W mer per kanal ur onkyo 607 än denon 1910. Men specen säger 55 W mer per kanal. Så mycket för specar... :D
Dessutom förlorar de en hel del effekt i värme, ju varmare receiver desto mer effekt till spillo...
Så jag tror de där uppmätta värdena kan stämma ganska bra i slutändan, även om de är från två generationer gamla receivers.

(Dessutom använder man sällan mer än 10W)

Redigerat av matbl, 16 januari 2010 - 17:41.


#87

Postad 16 januari 2010 - 20:26

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Så kallad gråimport är fullständigt lagligt. Fri marknad inom EU och allt det där. Elgiganten är väl tillräckligt stora för att anse sig kunna klara av garantiåtagandena som enligt svensk lag (konsumenlagstiftningen) ALLTID är den säljande butiken som åtar sig. Sen om de har avtal med leverantörer i andra änden spelar inte någon roll för konsumenten.

Med tanke på sakerna du struntar i så förstår jag inte varför du överväger en 1910 och inte en 1610? En av de få betydande skillnaderna mellan dem är uppskalning av bild. Andra är fler hdmi och zon2 som du inte heller bryr dig om.
Eller vill du åt 7.1 istället för 5.1? Då förstår jag dig.

Angående de andra sakerna som du listar som + för onkyo:
En denon går in i en 40 cm bänk om man köper lite vinkelkontakter (jag kör så, hade inget val).
Kraftigare? Är du säker? Specade watt-siffror är inte samma som verkliga.
Enklare setup? Vet inte hur den är på onkyo, men denon's är inte krånglig.
Och framförallt, nej du får inte bättre ljud ur onkyo för den har ingen rumskorrigering för basen.

Det är nästan som om du bestämt dig för onkyo'n men vill ha bekräftat här att det är ett bra val. :P
Jag velade själv mellan 607 och 1610 men eftersom jag hade haft en 1910 tidigare och visste vilken skillnad MultEQ gjorde för ljudet (jag körde den okalibrerad ett tag först) så var det egentligen inget svårt val. Hade däremot 607 eller 507 haft MultEQ så hade nog valet fallit på någon av dem.

Angående effekten så menar jag naturligtvis inte det som står i specen för det säger ju inget, utan det som jämförande tester mätt upp. Där har Onlyon visat sig något krafigare än Denon.
Jag var idag och lyssnade på Onkyon och tyckte inte att den var för kraftig på något sätt. Så en Denon 1610 vågar jag inte chansa på av just effektskäl.
Det är väl snarare Denon 1610 vs Onkyo 507 i så fall.

7.1. kanske det blir så småningom, men inte i dagsläget.
Jag har en komponent 576p källa som jag vill ha vidare på ett bra sätt till HDMI. Uppskalning är inte nödvändigt, men digitaliseringen måste vara bra. Antalet HDMI portare är bara 3 på 1610 och det är precis så många som jag tror kommer behövs framöver (PS3, Någon form av dator/mediaspelare, TV-box). Dock har jag även en HDD-videokamera med HDMI, men den kör jag främst via USB till PS3an. Därför skulle 4 HDMI nog vara att föredra för att vara på säkra sidan. 6 HDMI däremot verkar onödigt.

Ljudkvalite. Audessy är inte allt. Jag utgår från jämförande tester från fackpressen och då är det alltid lika eller knapp vinst för Onkyon ljudmässigt

JO jag hade bestämt mig för Onkyo 607 innan jag hittade Denon. Jag gillar Denon och har kört det tidigare på den gamla goda Pro Logic tiden, men kör nu med något halvtaskigt system från Sony bara för att jag ville ha Dolby DIgital+DTS stöd. Den gamla Denon (3x65+2x20watt) receiver står kvar i förrådet och läggs väl ut på blocket så småningom, men man får väl max 200kr för en sådan maskin nu för tiden.

Nu är det fortfarande 50% vilken man ska köpa. Stod med en 607a på MM idag och skulle slå till, men tidsbrist gjorde att jag hoppade över köpet. Denon är ju snyggare, men fjärren ska ju vara hopplös
TÄnkte handla imorgon och det är helt säkert att det blir HKTS11 högtalare, men receiver kan bli vad som helst. Vem vet, man kanske kommer hem med en HK 255 :D
Någon som vågar gissa vad jag kommer hem med? :)

Redigerat av e3henri, 16 januari 2010 - 20:39.


#88

Postad 16 januari 2010 - 20:34

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0
Sökte lite på engelska likande forum och de säger Denon som vinnare :D men de är tveksamma till prisskillnanden.
Om man nu för EG pris så skiljer det bara 500kr och det är strunt samma.

#89

Postad 16 januari 2010 - 20:38

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0
Snittbetygen på prisjakt är ju 8,7 respektive 9,2 så man lär ju bli nöjd oavsett vilken man köper :D

Redigerat av e3henri, 16 januari 2010 - 20:55.


#90

Postad 16 januari 2010 - 21:05

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

  • 1 973 inlägg
  • 0
Hemmabio tidningen, om någon i sverige som är vettig. Hur som så var detta test jämt och 607 vann knappt på bättre "kraft" kopplat till xtz frontar vad jag kan minnas.Sen kommer ett 2 år gammalt fakta blad och visar att de generationerna i jämförelse skillde runt 50%. Om någon har ett senare test på de aktuella förstärkarna så är ju det intressantare. Det är nog mer en fråga om tycke och smak och vilken tillverkare man tilltalas av än stora skillander i ljud kvalitet.

#91

Postad 16 januari 2010 - 23:34

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
För mig lutar det åt Denon (ev 1610) av följande skäl:
- Mindre varm (ett måste pga att min befintliga tv möbel har fasta hyllor och Onkyo lär kräva massor av luft)
- MultiEQ (Har läst lite om detta...och jag blir lite impad i teorin. Om det är skillnad i praktiken får jag väl se)
. Snyggare design (Onkyo är verkligen ful....om man får vara lite ytlig)
- Bra press (men detsamma gäller ju Onkyo)

Måste också fråga er som tycker att 3-4 HDMI ingångar är lite. Vilka bildkällor tänker ni att ni behöver i framtiden? Själv har jag en digitalbox med HDMI, en PS3 för DVD/Bluray, och en laptop för att projecera dator på tv:n. Fler än dessa tre har jag svårt att se behov av just nu....men jag har förstått att vissa tycker att även 4 ingångar är i minsta laget. Förklara gärna hur ni tänker....jag kanske har missat något.

#92

Postad 17 januari 2010 - 10:44

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

För mig lutar det åt Denon (ev 1610) av följande skäl:
- Mindre varm (ett måste pga att min befintliga tv möbel har fasta hyllor och Onkyo lär kräva massor av luft)
- MultiEQ (Har läst lite om detta...och jag blir lite impad i teorin. Om det är skillnad i praktiken får jag väl se)
. Snyggare design (Onkyo är verkligen ful....om man får vara lite ytlig)
- Bra press (men detsamma gäller ju Onkyo)

Måste också fråga er som tycker att 3-4 HDMI ingångar är lite. Vilka bildkällor tänker ni att ni behöver i framtiden? Själv har jag en digitalbox med HDMI, en PS3 för DVD/Bluray, och en laptop för att projecera dator på tv:n. Fler än dessa tre har jag svårt att se behov av just nu....men jag har förstått att vissa tycker att även 4 ingångar är i minsta laget. Förklara gärna hur ni tänker....jag kanske har missat något.

Jag tänker samma.
3 borde räcka, men i något specialfall så kanske man kommer upp i 4.
Som du säger:
1. TV-box
2. PS3
3. Ytterligare mediaspelare/HTPC

Men det kan ju finnas ytterligare extremfall.
-Ytterligare en spelkonson (Xbox)
-PS3 duger inte som blu-ray spelare = separat blu-ray
-Separat CD-spelare

Själv kör jag en separat DVD för att jag inte vill att mina barn ska "kladda" med min PS3a (som redan råkat ut för ett laserbyte), men den kör komponent utgång

#93

Postad 17 januari 2010 - 18:13

JohanS
  • JohanS
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Jag tänker samma.
3 borde räcka, men i något specialfall så kanske man kommer upp i 4.
Som du säger:
1. TV-box
2. PS3
3. Ytterligare mediaspelare/HTPC

Men det kan ju finnas ytterligare extremfall.
-Ytterligare en spelkonson (Xbox)
-PS3 duger inte som blu-ray spelare = separat blu-ray
-Separat CD-spelare

Själv kör jag en separat DVD för att jag inte vill att mina barn ska "kladda" med min PS3a (som redan råkat ut för ett laserbyte), men den kör komponent utgång


Är du så hardcore att du har en separat CD-spelare tror jag inte du kör den via HDMI utan via analogt-kablage.

#94

Postad 17 januari 2010 - 20:23

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Är du så hardcore att du har en separat CD-spelare tror jag inte du kör den via HDMI utan via analogt-kablage.

Japp eller så har du en CD-transport som ger rent digital ut och separat D/A omvandlare innan stärkaren.
Hade en jobbarkompis som hade en sådan setup med signalkablar för 1500kr/m och högtalare för 300'000kr.
P.S. Han hade ingen 607a :)

#95

Postad 17 januari 2010 - 21:35

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0
Hmm hifi-klubben va stängd idag så det blev inget.
DÖtt lopp mellan dessa nu fortfarande.
Har sökt lite på problem med dessa och tyvärr hittat rätt många trådar om HDMI handshake problem med 1910. Jag som trodde Onkyon va den som va "skakigast på HDMI.
Nu är det bara den som orsaker minst problem jag är ute efter.

Min setup:
Playstation 3
Panasonic PV60 plasma (ska bytas mot LG P8000, nyare SAmsung så småningon)
Receiver: ???? NÅn som funkar på HDMI utan problem

#96

Postad 18 januari 2010 - 11:39

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Angående effekten så menar jag naturligtvis inte det som står i specen för det säger ju inget, utan det som jämförande tester mätt upp. Där har Onlyon visat sig något krafigare än Denon.
Jag var idag och lyssnade på Onkyon och tyckte inte att den var för kraftig på något sätt. Så en Denon 1610 vågar jag inte chansa på av just effektskäl.
Det är väl snarare Denon 1610 vs Onkyo 507 i så fall.

7.1. kanske det blir så småningom, men inte i dagsläget.
Jag har en komponent 576p källa som jag vill ha vidare på ett bra sätt till HDMI. Uppskalning är inte nödvändigt, men digitaliseringen måste vara bra. Antalet HDMI portare är bara 3 på 1610 och det är precis så många som jag tror kommer behövs framöver (PS3, Någon form av dator/mediaspelare, TV-box). Dock har jag även en HDD-videokamera med HDMI, men den kör jag främst via USB till PS3an. Därför skulle 4 HDMI nog vara att föredra för att vara på säkra sidan. 6 HDMI däremot verkar onödigt.


Du kanske sagt det tidigare. Men vad har du för högtalare om du tror att du behöver mer än vad 1610 kan leverera?

Om du är riktigt kräsen på digitaliseringen så glöm att göra det med en receiver. Jag testade en mängd olika receivers men blev aldrig nöjd så det slutade med en videoprocessor för den biten. Men riktigt så kräsen kanske du inte är?
För övrigt har deno 1610 och 1910 samma A/D-omvandlare för video. Det som skiljer är skalningsmöjligheterna.

#97

Postad 18 januari 2010 - 21:35

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Du kanske sagt det tidigare. Men vad har du för högtalare om du tror att du behöver mer än vad 1610 kan leverera?

Om du är riktigt kräsen på digitaliseringen så glöm att göra det med en receiver. Jag testade en mängd olika receivers men blev aldrig nöjd så det slutade med en videoprocessor för den biten. Men riktigt så kräsen kanske du inte är?
För övrigt har deno 1610 och 1910 samma A/D-omvandlare för video. Det som skiljer är skalningsmöjligheterna.

Jag köpte ett par HKTS11 idag tillsammans med Onkyon. Men jag har inte hunnit packa upp grejerna ännu.
Efter att ha sökt och diskuter en hel del så tror jag att både dessa receivers är jättebra val och man blir säkert supernöjd oavsett vad man väljer.
I mitt fall så var det faktiskt t.o.m. så att jag valde Onkyo p.g.a.att Denon var restad 3 veckor. Hade den funnits inne så hade jag säkert fortfarande velat.
Tekniskt så va det fjärrkontrollen som va till Onkyons fördel.

Sedan är Onkyon mycket mer populär, åtminstone i Sverige (se bara på antal betyg och forum här).
Det behöver inte betyda att den är bättre, utan snarare mer lättillgänglig och bättre prissatt. Med ordinare pris på 5800 på Denon så är den svårsåld mot 4500 för Onkyon. Jag föredrar dock något som är mer populärt då jag tror man lättare får hjälp om det krånglar.
Värt att nämna är att varken Hifiklubben eller Mediamarkt har haft några klagomål på någon av dessa i göteborgsbutikerna (eller om det bara är säljsnack)

Jag råder alla som står i valet att gå efter tycke å smak. I övrigt är de väldigt lika. Bägge har sina skönhetsfläckar och bägge anses ha en bra mix av finessrikt men ändå kraftigt ljud. Ta den med de skönhetsfläckar som du lättast kan hantera :)

Redigerat av e3henri, 19 januari 2010 - 00:30.


#98

Postad 22 januari 2010 - 20:51

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0
Hifi-klubben kör 4790:- på Denon 1910 nu.
När jag prata med dem förra veckan så sa de att Elgiganten sålde sina (4990:-) med förlust. Det har jag svårt att tro på nu :)

#99

Postad 25 januari 2010 - 09:05

Unregisteredf3ed0ddb
  • Unregisteredf3ed0ddb
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Det blev till slut ett byte från en Denon 1910 till Denon 2310 och de skillnader som finns är faktist värda sina ca 2000,00 SEK. Användarvänligheten är en sak, bättre display och bättre GUI/OSD. Sen finns det ju andra fördelar också såsom betydligt bättre videochip (inget jag idagsläget har nytta av då min TV'n är en flaskhals för att kunna få 1080p men framöver så, sen att det finns möjlighet att ansluta extra slutsteg känns alltid bra. Fler anslutningsmöjligheter finns också och behövs ju faktiskt ofta märker man efter ett tag :) . När man sen tänker på att den förra surround receivern jag köpte kostade 4995,00 SEK och det var en Sony STR-DB830 inköpt år 1999 dvs mer än tio år sedan så är priset (7395,00 SEK) för 2310 egentligen inget att fundera över. Ljudet upplevs dessutom som ännu bättre (än 1910) faktiskt det är nog tack vare att det är en bättre GUI så det blir enklare att kalibrera in ljudet och därmed roligare att testa olika varianter på ljuduppsättning. Återkommer när jag kört med den lite mer.

Redigerat av Unregisteredf3ed0ddb, 25 januari 2010 - 09:42.


#100

Postad 26 januari 2010 - 21:03

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Det blev till slut ett byte från en Denon 1910 till Denon 2310 och de skillnader som finns är faktist värda sina ca 2000,00 SEK. Användarvänligheten är en sak, bättre display och bättre GUI/OSD. Sen finns det ju andra fördelar också såsom betydligt bättre videochip (inget jag idagsläget har nytta av då min TV'n är en flaskhals för att kunna få 1080p men framöver så, sen att det finns möjlighet att ansluta extra slutsteg känns alltid bra. Fler anslutningsmöjligheter finns också och behövs ju faktiskt ofta märker man efter ett tag :) . När man sen tänker på att den förra surround receivern jag köpte kostade 4995,00 SEK och det var en Sony STR-DB830 inköpt år 1999 dvs mer än tio år sedan så är priset (7395,00 SEK) för 2310 egentligen inget att fundera över. Ljudet upplevs dessutom som ännu bättre (än 1910) faktiskt det är nog tack vare att det är en bättre GUI så det blir enklare att kalibrera in ljudet och därmed roligare att testa olika varianter på ljuduppsättning. Återkommer när jag kört med den lite mer.

HUr lyckades du få en 2310 för 2000kr extra?
På hifi-klubben så kostar den nästan det dubbla (4800:- respektive 8500:-)

Efter ett par dagars provlyssning på min Onkyo tillsammans med HKTS11 så har jag nu bestämt att returnera.
Jag blev extremt missnöjd med ljudet.
Jag tror inte det hjälper för mig att prova Denon istället då dessa ska vara så lika varandra i ljudet. Jag vette tusan vad som gått fel. En Onkyo607/Denon1910 + HKTS11 högtalare är ju jättepopulärt och lovprisat överallt. När inte det funkar för mig (jag föredrar min 5 år gamla Sony som säkert kostade 2000kr på den tiden) så vet jag inte vad jag ska mig till.
Jag utesluter inte helt att det faktiskt är fel på min Onkyo, men man vet ju aldrig. En konstig sak är ju t.ex. att BASS inställningen knappt märks medan TREBLE gör stor skillnad.
Det är framförallt väldigt tunt mellanregister och tunn basgång jag har problem med. Diskanten blir även överdriven. Men djupbasen finns där den ska så subben är med. Låter verkligen skitskumt rent utsagt. Man får en rymdklingande echoeffekt och har svårt att höra dialog. Jag har inte kopplat fel på faserna och jag har provat ALLA inställningar på ONkyon och även andra högtalare.
Klarade knappt av att spela Rock Band/Gitar Hero på den då djupbasen mullrar och diskanten skär medan gitarrerna knapts hörs.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.