Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

ikeas vitvaror mot andra?

61 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 mars 2009 - 17:53

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • ForumrĂ€v

  • 587 inlĂ€gg
  • 0
Àr pÄ vÀg att köpa kök hos ikea...

tÀnkte köpa ugn Ä spishÀll frÄn dem...

ugn.....ikea dÄtid ov d00 rostfritt stÄl...3995 kronor


https://www.prisjakt...kt.php?p=311311


spishÀll...ikea nutid hb 14....5795...kronor....

tycker de Àr snygga,men hur stÄr de sig mot dessa...i sammaprisklass...

http://www.elgigante...kkAAAERnRMYepKi



eller den frÄn tretti...

http://www.tretti.se...2001e-hb330550s


tror ni nÄn av de Àr bÀttre en ikeas?

vill inte betala mer en 10000 kronor för bÄda...

Redigerat av Unregistered8244c3d5, 22 mars 2009 - 17:55.


#2

Postad 22 mars 2009 - 18:15

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlĂ€gg
  • 0
tog mig en snabbtitt pÄ specifikationen pÄ EG paketet och jÀmför jag detta med vÄrat IKEA paket sÄ Àr EG en snikvariant.

KvalitetsmÀssigt Àr IKEA/WP exakt detsamma som WP överlag.

Skillnaden Àr utrustning samt att tex spisluckeglaset Àr linjerat med IKEAs lÄdfronter.

#3

Postad 25 mars 2009 - 23:01

-SH-
  • -SH-
  • LĂ€rjunge

  • 335 inlĂ€gg
  • 0

Àr pÄ vÀg att köpa kök hos ikea...

tÀnkte köpa ugn Ä spishÀll frÄn dem...

ugn.....ikea dÄtid ov d00 rostfritt stÄl...3995 kronor


https://www.prisjakt...kt.php?p=311311


spishÀll...ikea nutid hb 14....5795...kronor....

tycker de Àr snygga,men hur stÄr de sig mot dessa...i sammaprisklass...

http://www.elgigante...kkAAAERnRMYepKi



eller den frÄn tretti...

http://www.tretti.se...2001e-hb330550s


tror ni nÄn av de Àr bÀttre en ikeas?

vill inte betala mer en 10000 kronor för bÄda...


Jag hade lÀtt tagit paketet med Siemens-grejer. Bra saker.

Att Ikeas vitvaror Àr det samma som Whirlpool stÀmmer bara till viss del, IKEA har helt egna specifikationer vilket Àven kan gÀlla kvalitetsmÀssiga aspekter. Allt enligt en bekant pÄ Whirlpool.

#4

Postad 02 maj 2009 - 00:52

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlĂ€gg
  • 0

Jag hade lÀtt tagit paketet med Siemens-grejer. Bra saker.

Att Ikeas vitvaror Àr det samma som Whirlpool stÀmmer bara till viss del, IKEA har helt egna specifikationer vilket Àven kan gÀlla kvalitetsmÀssiga aspekter. Allt enligt en bekant pÄ Whirlpool.


helt rÀtt, ofta har ikea krÀvt bÀttre pumpar eller bÀttre energiklassning för samma pris.

#5

Postad 03 maj 2009 - 19:00

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlĂ€gg
  • 0
Liten brasklapp - Vad jag har fÄtt erfara har inte Ikeas WP maskiner samma servicevÀgar som om du köpt en "ren" WP utan allt mÄste skötas via Ikeavaruhuset. Glöm detdÀr med hemfix frÄn en auktoriserad WP verkstad. Grannen fick Äka och lÀmna sin ugn 2 gÄnger dÄ den small och hade rökutveckling, och fick vara utan medans Ikeas garantikvarnar malde.

#6

Postad 03 maj 2009 - 21:16

-SH-
  • -SH-
  • LĂ€rjunge

  • 335 inlĂ€gg
  • 0

helt rÀtt, ofta har ikea krÀvt bÀttre pumpar eller bÀttre energiklassning för samma pris.


Det har jag aldrig sett, dÀremot har jag sett att de haft enklar/fÀrre hyllor eller backar i kylar och frysar jÀmfört med motsvarande saker frÄn WP.

#7

Postad 12 maj 2009 - 11:59

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlĂ€gg
  • 0
Jag kan bara ondgöra mig över Ikeas WP grejor. Jag flyttade in i vÄrt förra hus som hade nyrenoverat kök. Med ikeas WP produkter. (2004).
Jag Àlskar matlagning och hÀllen och ugnen var det sÀmsta som jag nÄnsin anvÀnt. hÀllen hade tvÄ "snabbzoner" istÀllet för pÄ alla, och sÄklart pÄ de minsta plattorna. hÀllen var otroligt lÄngsam och ugnen tyckte jag hade alldeles för mycket vÀrmeförluster för att göra matlagningen trivsam.
(Jag hade en Huskvaran spis i lÀgenheten som jag sjÀlv hade köpt och det var som natt och dag jÀmfört med Ikeas grejor). Jag övervÀgde starkt att byta ut vitvarorna trots att de var nya. Nu har vi i alla fall flyttat och jag har satsat pÄ dyrare vitvaror nu.
Och ja det Àr stor skillnad mot det vi hade innan.

#8

Postad 13 maj 2009 - 23:09

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • ForumrĂ€v

  • 647 inlĂ€gg
  • 0

Liten brasklapp - Vad jag har fÄtt erfara har inte Ikeas WP maskiner samma servicevÀgar som om du köpt en "ren" WP utan allt mÄste skötas via Ikeavaruhuset. Glöm detdÀr med hemfix frÄn en auktoriserad WP verkstad. Grannen fick Äka och lÀmna sin ugn 2 gÄnger dÄ den small och hade rökutveckling, och fick vara utan medans Ikeas garantikvarnar malde.


Min ikea wp ugn har varit pÄ service och dÄ var en tekniker hemma hos oss och ville fixa den pÄ plats men han kom sent (2h), och jag skulle ivÀg pÄ kvÀllen sÄ han tog med sig den och efter 1 vecka hade jag den monterad igen.
Hade han varit i tid och jag inte skulle ivÀg hade han bytt sakerna pÄ plats, men nu fick den gÄ den vanlig service vÀgen enligt teknikern.
Var en relÀ + att flÀkten inte gick igÄng nÀr det var för varmt. SÄ att man behöver lÀmna den pÄ ikea stÀmmer inte.

Sen Àr 5Ärs garanti rÀtt nice pÄ ikeas vitvaror.

//Niklas

#9

Postad 15 maj 2009 - 23:20

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlĂ€gg
  • 0

Liten brasklapp - Vad jag har fÄtt erfara har inte Ikeas WP maskiner samma servicevÀgar som om du köpt en "ren" WP utan allt mÄste skötas via Ikeavaruhuset. Glöm detdÀr med hemfix frÄn en auktoriserad WP verkstad. Grannen fick Äka och lÀmna sin ugn 2 gÄnger dÄ den small och hade rökutveckling, och fick vara utan medans Ikeas garantikvarnar malde.


Vad jag har förstÄtt sÄ mÄste du kontakta WP vid problem, tror tom att du blir direktkopplad till WP om du ringer IKEAs kundtjÀnst..

Det har jag aldrig sett, dÀremot har jag sett att de haft enklar/fÀrre hyllor eller backar i kylar och frysar jÀmfört med motsvarande saker frÄn WP.


Du glömde nog bara prisdimensionen..

Jag kan bara ondgöra mig över Ikeas WP grejor. Jag flyttade in i vÄrt förra hus som hade nyrenoverat kök. Med ikeas WP produkter. (2004).
Jag Àlskar matlagning och hÀllen och ugnen var det sÀmsta som jag nÄnsin anvÀnt. hÀllen hade tvÄ "snabbzoner" istÀllet för pÄ alla, och sÄklart pÄ de minsta plattorna. hÀllen var otroligt lÄngsam och ugnen tyckte jag hade alldeles för mycket vÀrmeförluster för att göra matlagningen trivsam.
(Jag hade en Huskvaran spis i lÀgenheten som jag sjÀlv hade köpt och det var som natt och dag jÀmfört med Ikeas grejor). Jag övervÀgde starkt att byta ut vitvarorna trots att de var nya. Nu har vi i alla fall flyttat och jag har satsat pÄ dyrare vitvaror nu.
Och ja det Àr stor skillnad mot det vi hade innan.


NÄgon mÄste ha snÄlat vi första inköpet, sedan Àr det inte förvÄnande om Huskvarna upplevs som bÀttre dÄ det Àr E-lux prestigemÀrke i Sverige.. bÄde en Passat o en Audi Àr bra bilar men pÄ olika sett..........

#10

Postad 06 juli 2009 - 22:03

Unregistered1115
  • Unregistered1115
  • AnvĂ€ndare

  • 183 inlĂ€gg
  • 0
En brasklapp till, tydligen har Ikea egna inbyggnadsmÄtt i sina kök sÄ att bara deras vitvaror ska passa...
Hade en kund som köpt kök frÄn Ikea och vitvaror frÄn elektrolux och visserligen fÄtt det mesta att passa, men inbyggnadsmikron gick inte att fÄ dit.. för litet hÄl.

#11

Postad 16 juli 2009 - 13:21

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0
^
Ja just deras mikrovÄgsugnar Àr lÄga som fan vilket givetvis försvÄrar.
Lite snickarglÀdje kan nog rÄda bot pÄ det hela men det ska inte behövas tycker jag.

Har en Gaggenau-mikro som jag ville bygga in i en arbetsbÀnk men det diffar rÀtt sÄ rejÀlt faktiskt.

#12

Postad 17 juli 2009 - 09:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 015 inlĂ€gg
  • 0
Renoverade köket för 3 Är sen, och köpte Cylinda spis, kyl och frys. Diskmaskinen dÀremot, blev en av IKEAs dyrare modeller (5000kr) eftersom den döljs helt bakom en lucka (snyggare).

Hittills Àr diskmaskinen den enda som har varit helt felfri.

PÄ kylskÄpet knÀcktes handtaget efter 1 Är, pÄ frysen har tre luckor gÄtt sönder (locken Àr spruckna) och sockeln i botten ramlar av ibland. PÄ spisen gÀngar handtaget till ugnen ur sig sÄ att man fÄr spÀnna den ett par gÄnger om Äret.

Diskmaskinen frÄn IKEA/WP funkar dÀremot. Den Àr tyst, snabb och det blir alltid rent. Hade en Siemens förut, dÀr disken alltid fick smÄ flÀckar, kan ha varit kalk, vet inte. Dessutom pajade den tvÄ gÄnger under sin livslÀngd (10 Är).

Siemens tvÀttmaskiner ska man verkligen undvika. Hela trumman sitter fast i smÄ plastfÀsten, och det hÀnder att de lossnar under centrifugering. Följden av det Àr kanske inte sÄ svÄr att rÀkna ut, men maskinen blir iaf skrot (enligt en tekniker som arbetar med att laga Siemens).

#13

Postad 17 juli 2009 - 19:16

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlĂ€gg
  • 0
Är lite skeptisk till nĂ„gon generell sĂ„gning av Bosch/Siemens tvĂ€ttar. Har haft 2 stycker som bĂ„da gĂ„tt bra. Har i jobbet tidigare hĂ„llt pĂ„ en hel del med just Siemens vitvaror och nĂ„gra smĂ„ plastupphĂ€ngningar har jag inte sett. <_<

#14

Postad 18 juli 2009 - 10:34

-SH-
  • -SH-
  • LĂ€rjunge

  • 335 inlĂ€gg
  • 0

Renoverade köket för 3 Är sen, och köpte Cylinda spis, kyl och frys. Diskmaskinen dÀremot, blev en av IKEAs dyrare modeller (5000kr) eftersom den döljs helt bakom en lucka (snyggare).

Hittills Àr diskmaskinen den enda som har varit helt felfri.

PÄ kylskÄpet knÀcktes handtaget efter 1 Är, pÄ frysen har tre luckor gÄtt sönder (locken Àr spruckna) och sockeln i botten ramlar av ibland. PÄ spisen gÀngar handtaget till ugnen ur sig sÄ att man fÄr spÀnna den ett par gÄnger om Äret.


Cylinda Àr inte kÀnda för att göra bra kylar och frysar men de Àr mycket duktiga pÄ tvÀtt, tork och disk. Om jag fÄr gissa sÄ Àr det trasiga handtaget av "vipp-modell"? De handtagen har de iaf haft stora problem med.

SjÀlvklart ska en disk hÄlla efter tre Är, men jag skulle bli förvÄnad om den fortfarande gÄr om fem Är... TyvÀrr.


AngÄende Siemens-tvÀttar, sÄ lÀnge man hÄller sig borta frÄn deras (och Bosch) billigaste serie sÄ Àr det bra maskiner som i ett normalhushÄll bör kunne hÀnga med i tio Är. Tror aldrig ens att jag hört talas om en trumma som slÀppt i en tvÀtt frÄn Siemens/Bosch... Och jag jobbar i en vitvarubutik. Vissa servicetekniker snackar helt enkelt för mycket.

#15

Postad 14 september 2009 - 22:33

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlĂ€gg
  • 0

En brasklapp till, tydligen har Ikea egna inbyggnadsmÄtt i sina kök sÄ att bara deras vitvaror ska passa...
Hade en kund som köpt kök frÄn Ikea och vitvaror frÄn elektrolux och visserligen fÄtt det mesta att passa, men inbyggnadsmikron gick inte att fÄ dit.. för litet hÄl.



Aj fan, jag som ville kolla mig för runt Elgiganten, MediaMarkt osv.
Är det mycket som skiljer eller fixar man det (hĂ€ndig som man Ă€r) sjĂ€lv?

#16

Postad 20 november 2009 - 11:05

BaraBra
  • BaraBra
  • Wannabe

  • 20 inlĂ€gg
  • 0

Liten brasklapp - Vad jag har fÄtt erfara har inte Ikeas WP maskiner samma servicevÀgar som om du köpt en "ren" WP utan allt mÄste skötas via Ikeavaruhuset. Glöm detdÀr med hemfix frÄn en auktoriserad WP verkstad. Grannen fick Äka och lÀmna sin ugn 2 gÄnger dÄ den small och hade rökutveckling, och fick vara utan medans Ikeas garantikvarnar malde.

StÀmmer inte kan jag ocksÄ intyga kommer en servicetekniker ut och kollar pÄ min diskmaskin som inte startade överhuvudtaget efter installationen. Tycker deras kundservice verkar strÄlade det jag har haft kontakt med dom iaf.

#17

Postad 23 november 2009 - 09:11

Stringfellow
  • Stringfellow
  • ForumrĂ€v

  • 625 inlĂ€gg
  • 0
Min IKEA inbyggnadsugn "kraschar" ibland. Verkar lite skum. T.ex. sÄ stÀngde vi av ugnen efter att han anvÀnt den en dag i förra veckan. DÄ slÀcks helt plötsligt inte ljuset inne i ugnen. Ingenting funkar som fÄr ljuset att slÀckas, blir en hÄrd omstart genom att slÀcka sÀkringarna i nÄn minut. Sen funkar den igen.

Samma sak har hÀnt flera gÄnger fast dÄ artat sig pÄ andra sÀtt, t.ex. att vi anvÀnt timern pÄ ugnen och nÀr den visar "End" sÄ kan du inte fÄ bort den texten..

Hade Siemens ugn och hÀll förut i tre Är utan nÄgra problem sÄ denna skit Äker ut snart.

#18

Postad 26 november 2009 - 19:04

artsibungeri
  • artsibungeri
  • Amatör

  • 60 inlĂ€gg
  • 0
TÀnkte bestÀlla kök i helgen plus IKEA:s vitvaror, inte att rekommendera med andra ord?
Har polare som har Vitvaror men de Àr lite dyrare, förmodligen bÀttre kvalité. Vad göra?

#19

Postad 27 november 2009 - 16:19

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0
^
I ett nytt kök hade jag nog faktiskt kostat pÄ mig andra vitvaror Àn IKEAS.

(Trots att de sÀkert Àr funktionella med tanke pÄ hur EXTREMT mÄnga enheter de sÀljer)

IKEA-brandingen tycker jag (fÄnigt, jag vet) sticker lite i ögonen.

#20

Postad 27 november 2009 - 16:22

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlĂ€gg
  • 0
SjÀlv har jag ikeas ugn och micro som ju i sin tur Àr tillverkade av Whirlpool. Kvaliten kommer ju frÄn Whirlpool och lÀr ju inte vara sÀmre Àn Whirlpools ord sortiment. Jag har i alla fall inte haft nÄgra som helst problem med mina grejer.

#21

Postad 27 november 2009 - 22:41

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • LĂ€rjunge

  • 427 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlv har jag ikeas ugn och micro som ju i sin tur Àr tillverkade av Whirlpool. Kvaliten kommer ju frÄn Whirlpool och lÀr ju inte vara sÀmre Àn Whirlpools ord sortiment. Jag har i alla fall inte haft nÄgra som helst problem med mina grejer.


+1

#22

Postad 08 december 2009 - 21:51

Unregistered8aba075b
  • Unregistered8aba075b
  • Rookie

  • 3 inlĂ€gg
  • 0
Vi har just byggt nytt med Ikea kök. Vi köpte Siemens (mellan prislÀge) allt utom diskmaskin och mikro som blev Ikeas mycket för vad vi hört om inbyggnads problemen. Vi Àr MYCKET nöjda med diskmaskinen, mikron funkar bra och induktions hÀllen Àr kanon (aldrig mer vanlig hÀll). Diskmaskinen kommer jag inte ihÄg modellen pÄ men den kostade ca 5000kr fullsize modell. Mikron hittade vi i halvapriset avdelningen, kÀnns mer som Àn 2500kr mikro Àn en 5000kr som den kostade normalpris. TvÀtt och tork o kyl o frys funkar Àven dom till belÄtenhet.

Inget svar pÄ frÄgan men mer vÄra erfarenheter av Siemens och Ikea.

#23

Postad 15 december 2009 - 15:59

magi
  • magi
  • ForumrĂ€v

  • 681 inlĂ€gg
  • 0

(Dreadlock @ May 3 2009, 19:00 )
Liten brasklapp - Vad jag har fÄtt erfara har inte Ikeas WP maskiner samma servicevÀgar som om du köpt en "ren" WP utan allt mÄste skötas via Ikeavaruhuset. Glöm detdÀr med hemfix frÄn en auktoriserad WP verkstad. Grannen fick Äka och lÀmna sin ugn 2 gÄnger dÄ den small och hade rökutveckling, och fick vara utan medans Ikeas garantikvarnar malde.


Kan nog inte hÀller hÄlla med, den gÄng vi fick fel pÄ kylen sÄ ringde vi bara till IKEA, och berÀttade vad som var fel, sen ordnade dom sÄ att nÄgon kom ut och tittade och lagade, allt gick pÄ garantin, och vi ringde bara ett samtal en gÄng.

Men vi kanske bara hadde tur :)

#24

Postad 03 januari 2010 - 23:21

robber
  • robber
  • ForumrĂ€v

  • 521 inlĂ€gg
  • 0
Sugen pÄ deras induktionshÀll http://www.ikea.com/...oducts/30156052

NĂ„gon som har erfarenhet av den?

/R

#25

Postad 03 januari 2010 - 23:29

Linkanman
  • Linkanman
  • Amatör

  • 53 inlĂ€gg
  • 0
En liten sak bara. Om man köper vitvaror, kolla var och i vilken fabrik de tillverkats. Har sjÀlv monterat kylskÄp blandannat och vi bytte bara mÀrke pÄ framsidan, samt fÀrg pÄ lÄdor i. Jag undrade vad skillnaden var pÄ dessa och basen sa bara priset i butik och skrattade. Dessa skÄp sÄldes dock inte i Sverige.

#26

Postad 03 januari 2010 - 23:45

Unregistered08d0aea2
  • Unregistered08d0aea2
  • Wannabe

  • 40 inlĂ€gg
  • 0
NĂ€r det gĂ€ller induktion sĂ„ verkar det som om siemens med dyrare kastruller Ă€r bra...du slipper surrandet, lĂ€s pĂ„ pĂ„ forum. Älskar videon pĂ„ youtube nĂ€r de kör Elektrohelios si6505, har jag för mig modellen heter, och ikea 365 stekpannan, nu snackar vi surrande! sök pĂ„ elektrohelios och induktion eller om det var induction

Ikea skulle jag inte vÀlja nÀr det gÀller vitvaror!
Elektrolux: kyl+frys+spis: KÀnns rejÀla, bra lösningar
FristÄende mikro: Whirlpool: Smart med hörnmodeller osv.
Inbyggnad: hÀll+ugn+micro HÀr Àr jag splittrad men bosch eller electrolux
Cylinda disk och tvÀtt: Vissa modeller 5 Ärs garanti
bosch tork: fin lösning pÄ klÀder i ylle, pÄ vissa maskiner

#27

Postad 05 januari 2010 - 23:47

2000
  • 2000
  • AnvĂ€ndare

  • 164 inlĂ€gg
  • 0

Sugen pÄ deras induktionshÀll http://www.ikea.com/...oducts/30156052

NĂ„gon som har erfarenhet av den?

/R


Har Denna och Àr kalas nöjd. Borde ju vara samma tillverkning. Hade bara plats för 60 cm och att ha en rejÀlt stor platta Àr kanon.

Redigerat av 2000, 05 januari 2010 - 23:48.


#28

Postad 06 januari 2010 - 17:45

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • ForumrĂ€v

  • 702 inlĂ€gg
  • 0
Tar faktiskt hellre Gorenje's maskiner över WP, de har iaf jÀttefina spisar och hÀllar, för bra peng.

Kör hellre vad som helst annat faktiskt Àn WP, men, som sagt, kolla vilka fabriker prylarna Àr tillverkade i, e.x. Bosch kan ju komma ifrÄn tre olika fabriker nu, ena prylen Àr nÀstan som en Miele, den andra Àr skrÀp, fattar inte hur dom kör pÄ sÄ! IKEA hade ju Àven sin egen WP fabrik, klart att saker och ting skiljer sig ifrÄn tillverkningsland till tillverkningsland.

#29

Postad 14 januari 2010 - 12:34

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0
Har sjÀlv SMEG och kunde omedelbart njuta av en glappkontakt till en av plattorna...
SÄ man kan nog ha tur och otur oavsett vad man köper, frÄgan Àr bara hur leverantören hanterar dessa.

(I mitt fall kom det hem folk och fixade det Ät mig sÄ det Àr jag nöjd med)

#30

Postad 15 januari 2010 - 00:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 015 inlĂ€gg
  • 0

Min IKEA inbyggnadsugn "kraschar" ibland. Verkar lite skum. T.ex. sÄ stÀngde vi av ugnen efter att han anvÀnt den en dag i förra veckan. DÄ slÀcks helt plötsligt inte ljuset inne i ugnen. Ingenting funkar som fÄr ljuset att slÀckas, blir en hÄrd omstart genom att slÀcka sÀkringarna i nÄn minut. Sen funkar den igen.


En del vitvaror kör ju Linux. Den kanske kör Windows Vista :)

#31

Postad 15 januari 2010 - 00:59

Krumeluren
  • Krumeluren
  • ForumrĂ€v

  • 776 inlĂ€gg
  • 0
Detta hade jag valt före IKEAs lÄgbudgetvaror...

Kyl och frys: Samsung (Stilrena, mycket för pengarna)
Spis: Electrolux (Snygg design, kÀnns rejÀla)
FristĂ„ende mikro: Whirlpool (ÖverlĂ€gsen vid upptining (jet defrost) och crisp)
Inbyggnads: Siemens el. Bosch (Mycket bra och snygga produkter, 3D varmluft i ugnarna m.m.)
Disk: Cylinda (SvanenmÀrkt = 5 Ärs garanti)
TvÀtt: Cylinda (RejÀlt byggda med kvalitetskomponenter. SvanenmÀrkt = 5 Ärs garanti)
Tork: Bosch (Glaslucka pÄ vissa modeller och bra kvalitét)
Dammsugare: Philips (Grym sugeffekt till oftast bra priser)

Visst Miele Àr kung inom vitvaror. Men de kostar för mycket...

#32

Postad 17 januari 2010 - 11:21

Unregistered24fcf143
  • Unregistered24fcf143
  • Rookie

  • 3 inlĂ€gg
  • 0
Inget ont om Miele men Miele Àr inte kung inom vitvaror för privat hushÄllsbruk det Àr Gaggenau.
Anledningen till att inte sÄ mÄnga kÀnner till detta mÀrket Àr just för att den vanliga dödliga Svensson inte har rÄd att köpa dessa produkter till sina kök. Samtidigt stÀlls höga krav pÄ ÄterförsÀljarna som sÀljer produkterna sÄ lÄgpriskedjor som El-giganten Media Markt m.m. kommer aldrig att fÄ in dessa produkter i sina sortiment.

Zlatan har dessa produkter i sitt kök, men han har ju Ä andra sidan rÄd.

#33

Postad 18 januari 2010 - 11:07

robber
  • robber
  • ForumrĂ€v

  • 521 inlĂ€gg
  • 0
Jag funtar pÄ IKEAs vitvaror pga jag vill ha ugn högt upp och inbyggd kyl. Finns det nÄgra inbyggda konkurenter som passar i IKEAs stommar? Sen har vÀl IKEA 5Ärs garanti om man Àr familymedlem?

/R

#34

Postad 19 januari 2010 - 15:58

-Q-
  • -Q-
  • ForumrĂ€v

  • 667 inlĂ€gg
  • 0
Jag har enbart Siemens vitvaror (inbyggnads) i köket, och det passade i IKEAs stommar. Det enda som stÀllde till det lite var att jag ville ha en kombinerad micro/varmluftsugn istÀllet för en vanlig micro. Eftersom den Àr lite större sÄ fick vi anpassa luckan till skÄpet ovanför ugn och micro lite (sÄga av).

Förutom detta hade vi inga problem alls med att bygga in ett annat mÀrke Àn IKEAs eget i ett IKEA-kök.

#35

Postad 19 januari 2010 - 16:22

jokim
  • jokim
  • ForumrĂ€v

  • 527 inlĂ€gg
  • 0

Inget ont om Miele men Miele Àr inte kung inom vitvaror för privat hushÄllsbruk det Àr Gaggenau.
Anledningen till att inte sÄ mÄnga kÀnner till detta mÀrket Àr just för att den vanliga dödliga Svensson inte har rÄd att köpa dessa produkter till sina kök. Samtidigt stÀlls höga krav pÄ ÄterförsÀljarna som sÀljer produkterna sÄ lÄgpriskedjor som El-giganten Media Markt m.m. kommer aldrig att fÄ in dessa produkter i sina sortiment.

Zlatan har dessa produkter i sitt kök, men han har ju Ä andra sidan rÄd.


Gaggenau Àr ett mÀrke som designar om redan existerande produkter, lite som B&O. i grund och botten Àr det bosch/siemens i deras prylar dÄ dom inte har nÄgon egen tillverkning.

Miele dÀremot, utvecklar och tillverkar sina produkter sjÀlva. Miele Àr troligtvis dom enda pÄ marknaden som aktivt gÄr ut och sÀger att deras maskiner ska hÄlla i 10Är... sen att Miele oftast blir bÀst i test Àr ju heller ingen nackdel.

#36

Postad 23 januari 2010 - 00:42

-SH-
  • -SH-
  • LĂ€rjunge

  • 335 inlĂ€gg
  • 0

Gaggenau Àr ett mÀrke som designar om redan existerande produkter, lite som B&O. i grund och botten Àr det bosch/siemens i deras prylar dÄ dom inte har nÄgon egen tillverkning.

Sjukt mycket OT men... Japp, Gaggenau ingĂ„r i BSH-koncernen dĂ€r ocksĂ„ Bosch och Siemens ingĂ„r men att sĂ€ga att det bara Ă€r ombrandade Bosch-grejer Ă€r en grov förenkling. Under Gaggenau-namnet slĂ€pps exempelvis sanslösa ugnar och Ă„ngkokare dĂ€r motsvarigheter saknas hos Bosch och Siemens. Även nĂ€r det gĂ€ller hĂ€llar har de en del eget. Disk, tvĂ€tt och tork Ă€r vanliga Bosch-maskiner under annat namn. Kylar och frysar har, efter vad jag hört, tidigare tillverkats av Liebherr (som Ă€ven tillverkar Ă„t Miele) men jag vet inte riktigt hur det Ă€r nu. Tittar man pĂ„ bilder av deras skĂ„p verkar det iaf inte vara Bosch/Siemens-skĂ„p.

#37

Postad 23 januari 2010 - 10:41

Unregistered24fcf143
  • Unregistered24fcf143
  • Rookie

  • 3 inlĂ€gg
  • 0

Sjukt mycket OT men... Japp, Gaggenau ingĂ„r i BSH-koncernen dĂ€r ocksĂ„ Bosch och Siemens ingĂ„r men att sĂ€ga att det bara Ă€r ombrandade Bosch-grejer Ă€r en grov förenkling. Under Gaggenau-namnet slĂ€pps exempelvis sanslösa ugnar och Ă„ngkokare dĂ€r motsvarigheter saknas hos Bosch och Siemens. Även nĂ€r det gĂ€ller hĂ€llar har de en del eget. Disk, tvĂ€tt och tork Ă€r vanliga Bosch-maskiner under annat namn. Kylar och frysar har, efter vad jag hört, tidigare tillverkats av Liebherr (som Ă€ven tillverkar Ă„t Miele) men jag vet inte riktigt hur det Ă€r nu. Tittar man pĂ„ bilder av deras skĂ„p verkar det iaf inte vara Bosch/Siemens-skĂ„p.


Precis som -SH- sÀger sÄ ingÄr prestige mÀrket Gaggenau i BSH koncernen precis som mÀrkerna Bosch, Siemens & Constructa som saluförs i Sverige.
Att t.ex. jÀmföra Gaggenau:s vinkyl som ligger pÄ rekommenderat utpris pÄ ~ 115000: - mot Bosch pÄ ~ 15000:- Àr vÀl som att jÀmföra Àpplen och pÀron.
Samtliga mÀrken ovan inklusive Miele har riktigt fina premium produkter pÄ marknaden och i slutÀndan Àr det din plÄnbok som styr vad du kan köpa.

http://www.gaggenau....ily=VineCabinet

#38

Postad 28 oktober 2010 - 19:20

Perman_
  • Perman_
  • LĂ€rjunge

  • 343 inlĂ€gg
  • 0
Hm, finns lite konstig info i denna trÄden vad gÀller IKEAs vitvaror som trÄden faktiskt handlade om frÄn början, och trots att trÄden Àr gammal kÀnde jag att jag ville försöka reda ut ett och annat... hittade för övrigt till denna trÄden nÀr jag googlade pÄ vitvaror frÄn IKEA.

IKEAs vitvaror har till att börja med 5 Ärs garanti för alla, inte bara för FAMILY-medlemmar.

IKEA har mkt riktigt egna produktionslinjer (kanske fabriker?). De "samarbetar" (riktigt hur det ser ut vet jag ej...) pÄ vitvarusidan med bÄde Whirlpool och Electrolux. Exempelvis mikrovÄgsugnarna och vissa kylskÄp Àr i grunden Whirlpoolkonstruktioner, hÀllar o ugnar i grunden en Electroluxmaskin.

SjÀlvfallet Àr det ocksÄ sÄ att Àr produkten billigare Àr det (oftast) nÄgot som skiljer, mer Àn marginalen hos ÄterförsÀljaren... likasÄ hos IKEAs vitvaror. Men vad, det vet jag inte. Vet bara "att"

Vitvaror frÄn IKEA kan installeras i andra köksleverantörers kök, likasÄ kan andra leverantörers vitvaror installeras i IKEAs kök. Inga problem, bara att kontrollera mÄtten innan, svÄrare Àn sÄ Àr det inte. De flesta ugnar/mikrougnar hÄller numera "standardmÄtten" (i den bemÀrkelse det finns nÄgot sÄdant) i IKEAs sortiment.

Har renoverat tvÄ kök och stÄr i startgroparna för det tredje;
I första köket köpte jag 2 vitvaror pÄ FYND-avdelning (utan garanti, sÄledes) med 70% rabatt respektive 50% rabatt pÄ det redan billiga IKEA-priset. Jag köpte till detta köket KöksflÀkt (FYND), inbyggnadsugn (FYND), Kyl/Frys och induktionshÀll (som vid den tiden kostade 4795:-). Dessa vitvaror funkade klockrent sÄ lÀnge som jag bodde dÀr (drygt 2 Är) sÄnÀr som pÄ ett handtag till kylfrysen som av nÄgon konstig anledning sprack. Reparation gick pÄ garanti, krÀvdes ett telefonsamtal (till IKEA) för att en servicekille 3 mil bort skulle Äka och byta ut handtaget, tog ca 4 arbetsdagar frÄn felanmÀlan till nytt handtag dÄ han var tvungen att bestÀlla det frÄn SkellefteÄ eller nÄtt.

Till det andra köket köptes alla vitvaror nya; denna gÄng Kyl/Frys (samma som förra gÄngen), InduktionshÀll (samma som förra gÄngen, kostade nu 3795, dvs 1000:- mindre Àn första gÄngen), diskmaskin, inbyggnadsugn och inbyggnadsmikro (Den micro som för nÄgra Är sedan blev bÀst i test i RÄd och Röns mikrovÄgugnstest). Tills jag ej lÀngre bodde dÀr, ca 2 Är, funkade alla vitvarorna 100%igt.

Till det tredje köket skall jag köpa samma induktionshĂ€ll (kostar nu 2995:-) dĂ„ den har funkat hur bra som helst...! Ny ugn, micro (samma som förra gĂ„ngen), integrerat kylskĂ„p samt integrerat frysskĂ„p, Ă€ven dessa frĂ„n IKEA. Diskmaskinen planerar jag eventuellt att köpa den nĂ„got dyrare dĂ„ den Ă€r 4 cm högre invĂ€ndigt, nĂ„got jag tycker Ă€r bra dĂ„ jag kan diska stora tallrikar och höga vinglas samtidigt. Prisskillnaden Ă€r 500:-. Överkomligt.

SÄÄ, nÄgon som gissat vad jag tycker om IKEAs vitvaror? :P

Visst, de har inte alltid den roligaste designen, inte alla high-tech funktioner men för mig duger de funktioner som finns alldeles utmÀrkt. Hade till exempel grillfunktion pÄ microvÄgsugnen - anvÀnde den kanske tvÄ gÄnger?

Köp vitvaror efter ditt behov, jag hittar vad jag behöver ha pÄ IKEA - dÀr fÄr jag dessutom 5 Ärs garanti, nÄgot som Àr vÀldigt sÀllsynt i övrigt.

Redigerat av Perman_, 28 oktober 2010 - 19:21.


#39

Postad 11 november 2010 - 22:57

Chercherlavague
  • Chercherlavague
  • Wannabe

  • 33 inlĂ€gg
  • 0
Ska renovera mitt kök och min första tanke var att sy ihop en eget vitvarupaket i stÀllet för att köpa frÄn Ikea. Fick en offert frÄn vitvarumÀklaren och var mycket nöjde med den offert jag fick. Det var Samsung ugn/micro samt Husqvarna kyl/frys/diskmaskin. FlÀkten var frÄn Francke. Totalt 33000. En jÀmförelse pÄ prisjakt gav lÀgsta pris pÄ 36000. Jag hade alltsÄ fÄtt en mÀngdrabatt pÄ det redan lÄga priset. Sedan jÀmförde jag med motsvarande produkter i Ikea. Det Àr inte identiska produkter men jÀmför man samma funktionalitet fÄr man nÄgorlunda "Àpplen mot Àpplen". Ikea landade pÄ dryga 26000 kr. AlltsÄ, trots att den mest kostnadsseffektiva vitvaruleverantören tar i pÄ nedsidan Àr dom ÀndÄ ca 6000 kr dyrare! Det blir Ikea, men istÀllet sÄ uppgraderar jag nÄgra produkter, kör en inbyggnadsugn med Ängfunktion och lÀgger in en riktigt bra flÀkt i stÀllet.
Tycker det blir tröttsamt med kommentarer om att Ikeas vitvaror skulle vara skrÀp, det Àr nu rena tramset. Vad dÄ, skulle Electrolux och Whirlpool medvetet göra sÀmre upplagor till Ikea?! Det Àr vÀl snarare tvÀrtom.
Eftersom Ikea redan Àr sÄ billiga, köp "dyr budget" i stÀllet, dvs de modeller inom Ikea som ligger i den högre prisklassen.
Whirlpool/Electrolux/Siemens/Bosch/Samsung (snygga tycker jag) ligger alla i den stora mittforan och skillnaderna Àr marginella. Miele Àr dÀremot i en klass för sig men det Àr Àven prislappen.

#40

Postad 13 november 2010 - 21:40

-SH-
  • -SH-
  • LĂ€rjunge

  • 335 inlĂ€gg
  • 0

Vad dÄ, skulle Electrolux och Whirlpool medvetet göra sÀmre upplagor till Ikea?!

SjĂ€lvklart gör de inte sĂ€mre saker Ă€n vad IKEA bestĂ€ller men det Ă€r inte samma saker som det de sĂ€ljer under eget namn. NĂ€r IKEA bestĂ€ller saker kommer de med en spec till fabrikanten och de tar fram nĂ„got som möter den specen. Är priset pressat blir det billigare komponenter. Skulle personligen inte köpa diskmaskin (eller tvĂ€ttmaskin) frĂ„n IKEA, har bekanta pĂ„ en servicefirma och IKEAs diskmaskiner har klart högre servicefrekvens Ă€n Whirlpools egna.

En annan sak, lycka till med att gÄ till IKEA och köpa ett kolfilter till er 1 Är gamla flÀkt. De tittar lite medlidsamt pÄ dig och hÀnvisar dig till serviceverkstaden... Japp, egen erfarenhet.

SjÀlv köper jag köksinredning hos nÄgon som kan det (ex. IKEA) och vitvaror hos nÄgon som kan det (valfri fackhandlare dÀr man kan resonera kring priset).

#41

Postad 13 november 2010 - 21:51

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlĂ€gg
  • 0

SjĂ€lvklart gör de inte sĂ€mre saker Ă€n vad IKEA bestĂ€ller men det Ă€r inte samma saker som det de sĂ€ljer under eget namn. NĂ€r IKEA bestĂ€ller saker kommer de med en spec till fabrikanten och de tar fram nĂ„got som möter den specen. Är priset pressat blir det billigare komponenter. Skulle personligen inte köpa diskmaskin (eller tvĂ€ttmaskin) frĂ„n IKEA, har bekanta pĂ„ en servicefirma och IKEAs diskmaskiner har klart högre servicefrekvens Ă€n Whirlpools egna.

En annan sak, lycka till med att gÄ till IKEA och köpa ett kolfilter till er 1 Är gamla flÀkt. De tittar lite medlidsamt pÄ dig och hÀnvisar dig till serviceverkstaden... Japp, egen erfarenhet.

SjÀlv köper jag köksinredning hos nÄgon som kan det (ex. IKEA) och vitvaror hos nÄgon som kan det (valfri fackhandlare dÀr man kan resonera kring priset).


Exakt. IKEA vill pressa priser till max. DÄ blir det sÀmre komponenter. Kolla pÄ resten av deras sortiment. Dock Àr det lÀttare att dra Ät skruvarna sjÀlv i ett skÄp. Vitvaror pÄ IKEA - Nej tack!

Sedan hörde jag frÄn en av mina kollegor att deras kök görs av typ Marbodal eller liknande. Men jag tror att det Àr samma dÀr. Man ser direkt att det Àr IKEA kök. Det rÀcker att öppna ett enda skÄp.

#42

Postad 14 november 2010 - 15:46

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • ForumrĂ€v

  • 702 inlĂ€gg
  • 0
En enkel skillnad, som fanns förr iaf, en sÄ enkel sak som lÄset pÄ tvÀttmaskinernas lucka, Whirlpool, metallÄs, Ikea Wh,
samma model, plastlÄs.

Som sagt, det Àr klart att man mÄste dra in pÄ nÄgot om man ska tillverka och sÀlja billigare, och komponenter Àr enkelt
att spara pengar pÄ.

Har inte behövt köpa nytt pÄ lÀnge, körde pÄ Gorenje sist.. (peppar, peppar.. salt salt och knacka pÄ trÀ innan allt gÄr sönder.. och katten blir sjuk medans bilen trillar i bitar.)

#43

Postad 14 november 2010 - 16:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlĂ€gg
  • 0
Och det gÄr Àven att spara pengar pÄ elmotorer, elektroniken (exv kondingar), platskvalité, passningar osv. Jag sÀger inte att nÄgot Àr bÀttre eller sÀmre bara att det finns massor att spara pÄ.

SvÄrt att veta nÀr man köper Àrligt talat, dÄ gÀller det att lita pÄ mÀrket. Till det yttre kan det se ack sÄ lika ut men innanför Àr det stora skillnader. Precis som pÄ cyklar. Det finns cyklar för 1500 kr och det finns till synes ganska likadana cyklar för 10 000 kr.

#44

Postad 25 november 2010 - 08:43

Chercherlavague
  • Chercherlavague
  • Wannabe

  • 33 inlĂ€gg
  • 0

Och det gÄr Àven att spara pengar pÄ elmotorer, elektroniken (exv kondingar), platskvalité, passningar osv. Jag sÀger inte att nÄgot Àr bÀttre eller sÀmre bara att det finns massor att spara pÄ.

SvÄrt att veta nÀr man köper Àrligt talat, dÄ gÀller det att lita pÄ mÀrket. Till det yttre kan det se ack sÄ lika ut men innanför Àr det stora skillnader. Precis som pÄ cyklar. Det finns cyklar för 1500 kr och det finns till synes ganska likadana cyklar för 10 000 kr.


JÀmförelsen med en cykel för 1500 och 10000 Àr ett utmÀrkt exempel. Men ÀndÄ, IKEA Àr kÀnda för att stÀlla hÄrda krav pÄ sina leverantörer och jag stÀller mig verkligen tveksam till att IKEA tillÄter en stor prisskillnad pÄ bekostnad av kvaliteten. TvÄ exempel, IKEA Micro MW3 har varmluftsfunktion och Ängfunktion för 3000 kr, Whirlpool "original" tar 12000 kr för samma funktionalitet. IKEA Ugn Framtid OV9 7500 kr, Electrolux "original" 12000 kr.
Visst, funktion Àr inte samma sak som kvalitet, men prisskillnaden skulle dÄ förutsÀtta att kvaliteten Àr direkt usel pÄ IKEA jÀmfört original och att risken för att ett garantibesök skulle öka dramatiskt.
Men varför vÄgar dÄ IKEA lÀmna en garant pÄ fem Är?

#45

Postad 25 november 2010 - 09:18

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlĂ€gg
  • 0
Jag tror inte att IKEAs prisskillnad beror pÄ rena besparingar pÄ bekostnad av kvalitet men att kvaliteten kan vara aningen lÀgre till följd av besparingarna. Om man utvidgar resonemanget lite sÄ tror jag (utan nÄgon som helst insikt i IKEA eller vitvarubranschen) att följande kanske föreligger:

1. IKEAs Whirlpool-produkter Àr förmodligen enligt en lÀgre spec Àn "original"-varianterna. Detta ger sannolikt en besparing i storleksordningen 5-15% beroende pÄ vilken produkt det Àr.

2. IKEAs sortiment blir lite av ett "2nd brand" för tillverkarna och hÀr kan en jÀmförelse med Audi/VW/Skoda/Seat göras dÀr bilarna i tex Audi A4/Skoda Oktavia-klassen Àr 80% lika men skiljer mer i pris. Detta öppnar upp för en marknad som kanske Whirlpool och andra har svÄrare att penetrera lika hÄrt (jag kan ha superfel hÀr.)

3. IKEA har förmodligen en avsevÀrt mindre enhetskostnad i sÀljledet för varje vitvara som sÀljs jÀmfört med andra kanaler vilket förmodligen bidrar till minskat pris.

4. Standardisering och större volymer via IKEA kan ocksÄ ha stor pÄverkan pÄ priset...

Som sagt, jag bara spekulerar, sÄ fritt fram att sÄga...

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 25 november 2010 - 09:19.


#46

Postad 25 november 2010 - 09:46

Chercherlavague
  • Chercherlavague
  • Wannabe

  • 33 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror inte att IKEAs prisskillnad beror pÄ rena besparingar pÄ bekostnad av kvalitet men att kvaliteten kan vara aningen lÀgre till följd av besparingarna. Om man utvidgar resonemanget lite sÄ tror jag (utan nÄgon som helst insikt i IKEA eller vitvarubranschen) att följande kanske föreligger:

1. IKEAs Whirlpool-produkter Àr förmodligen enligt en lÀgre spec Àn "original"-varianterna. Detta ger sannolikt en besparing i storleksordningen 5-15% beroende pÄ vilken produkt det Àr.

2. IKEAs sortiment blir lite av ett "2nd brand" för tillverkarna och hÀr kan en jÀmförelse med Audi/VW/Skoda/Seat göras dÀr bilarna i tex Audi A4/Skoda Oktavia-klassen Àr 80% lika men skiljer mer i pris. Detta öppnar upp för en marknad som kanske Whirlpool och andra har svÄrare att penetrera lika hÄrt (jag kan ha superfel hÀr.)

3. IKEA har förmodligen en avsevÀrt mindre enhetskostnad i sÀljledet för varje vitvara som sÀljs jÀmfört med andra kanaler vilket förmodligen bidrar till minskat pris.

4. Standardisering och större volymer via IKEA kan ocksÄ ha stor pÄverkan pÄ priset...

Som sagt, jag bara spekulerar, sÄ fritt fram att sÄga...


Punkt 3 och 4 tror jag definitivt pÄ, eventuellt punkt 1, 2 Àr intressant, men i det hÀr fallet Àr det ju som om budget/förnuft Skoda skulle erbjuda en ny avancerad teknik före premium/kÀnsla Audi.
SÄ IKEA vitvaror kanske Àr den bÀsta av tvÄ vÀrldar; budget/förnuft OCH avancerad teknik.
"Men nÀr nÄgot Àr för bra för att vara sant...Àr det inte sant", heter det ju.
Fast det kanske Ă€r sĂ„ enkelt att du betalar för varumĂ€rket under tĂ€ckmanteln att du fĂ„r "bĂ€ttre kvalitet" fast du egentligen inte fĂ„r det, men subjektivt inbillar man sig det. Är personligen inte snĂ„l, men man vill ju inte vara varumĂ€rkestorsk:)

#47

Postad 25 november 2010 - 10:10

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlĂ€gg
  • 0

2 Àr intressant, men i det hÀr fallet Àr det ju som om budget/förnuft Skoda skulle erbjuda en ny avancerad teknik före premium/kÀnsla Audi.


Ja, precis, lite sÄ Àr det.

#48

Postad 25 november 2010 - 23:09

-SH-
  • -SH-
  • LĂ€rjunge

  • 335 inlĂ€gg
  • 0

Visst, funktion Àr inte samma sak som kvalitet, men prisskillnaden skulle dÄ förutsÀtta att kvaliteten Àr direkt usel pÄ IKEA jÀmfört original och att risken för att ett garantibesök skulle öka dramatiskt.
Men varför vÄgar dÄ IKEA lÀmna en garant pÄ fem Är?

Fem Ärs garanti Àr priset för att kunna ta marknadsandelar och slÀta över bristande kvalitetsrykte.

Som exempel som har fÄ i min bekantskapskrets en diskmaskin frÄn IKEA men de tvÄ personer som jag kÀnner som fÄtt vattenskada pga diskmaskinen har en maskin frÄn IKEA. Troligen statistik som i det stora hela inte betyder sÀrskilt mycket men för min del sÄ kommer IKEA aldrig att fÄ leverera en diskmaskin till mitt hem.

#49

Postad 26 november 2010 - 11:06

Chercherlavague
  • Chercherlavague
  • Wannabe

  • 33 inlĂ€gg
  • 0

Fem Ärs garanti Àr priset för att kunna ta marknadsandelar och slÀta över bristande kvalitetsrykte.

Som exempel som har fÄ i min bekantskapskrets en diskmaskin frÄn IKEA men de tvÄ personer som jag kÀnner som fÄtt vattenskada pga diskmaskinen har en maskin frÄn IKEA. Troligen statistik som i det stora hela inte betyder sÀrskilt mycket men för min del sÄ kommer IKEA aldrig att fÄ leverera en diskmaskin till mitt hem.


Intressant, sjÀlv köper jag nya vitvaror p.g.a. vattenskada. Orsak: lÀckande diskmaskin. MÀrke: Bosch "original".
Men det mĂ„ste har varit ett extremt undantag, eller hur? Ikea MÅSTE ju bara vara sĂ€mst, eftersom priset Ă€r lĂ€gst.
IKEA mÄste ju spara pengar för att kunna hÄlla det lÄga priset, sÄ dÄ sparar man pÄ vattenskyddet.
Herregud! Man baxnar!
För min del blir det vitvaror frÄn IKEA för hela slanten, förutom kyl/frys dÀr jag tycker IKEA har ett svagt utbud.
Men fortsÀtt ni bara att betala överpriser hos fackhandlarna (Àven med rabatter!), som kan vi som handlar pÄ IKEA fortsÀtta betala sanslöst lÄga priser för identiska produkter. Tack!!

#50

Postad 26 november 2010 - 11:15

Taggis
  • Taggis
  • ForumrĂ€v

  • 752 inlĂ€gg
  • 0
Ikea har inga egna vitvaror utan det Àr stora företag bakom tex Whirlpool mfl

att dom skulle gÄ sönder oftare Àn andra Àr ren otur

har sjÀlv ikeas vitvaror sen dom började sÀlja dom ,

hÄller nu pÄ att uppgradera med deras nya sortiment.



1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Nya duken på plats
    DPC
    2024-05-08 06:59:39
  • Monterad
    DPC
    2024-05-07 07:16:55
  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.