Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VU+ Satellitmottagare

3303 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Vu+ Duo (Digitalboxar) 3 8,71 (16) Inga priser
Vu+ Solo (Digitalboxar) 2 8 (2) Inga priser
Vu+ Uno (Digitalboxar) 2 7,5 (1) 3 375:-
Vu+ Uno C/T (Digitalboxar) Rapporterad 1 (0) Inga priser
Vu+ Ultimo (Digitalboxar) 2 6 (1) Inga priser
GigaBlue Quad HD 2xS2 (Digitalboxar) 1 (0) 3 734:-
Vu+ Solo2 (Digitalboxar) 3 8,89 (18) Inga priser
Vu+ Duo2 (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser
Vu+ Duo2 2xS2 (Digitalboxar) 2 8,86 (6) Inga priser
Vu+ Zero (Digitalboxar) 4 8 (2) 453:-
Vu+ Solo SE V2 2xS2 (Digitalboxar) 4 7 (1) Inga priser
Vu+ Solo 4K 2xS2 (Digitalboxar) 3 7,5 (1) Inga priser
Vu+ Duo 4K (Digitalboxar) 1 (0) 4 313:-
7 relaterade trådar

#301

Postad 06 juli 2010 - 04:50

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

bkd: Vilka muxar sänder i ditt område? Vilken usb-sticka är har du? HD?


Hauppauge WinTV-NOVA-T. Har ingen aning om vilka muxar som sänder här i Jönköping. :o

Det är dock ett känt problem som har diskuterats en hel del på DE-forumet.

#302

Postad 06 juli 2010 - 05:00

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

-snip-

Jättekul, alla kanaler försvann också och det tog ganska lång tid att söka igenom första gången.....

Men pli blev installerat och fick göra en ny sökningh och fullständig installation av allt.
.... Nu hittar den inte en enda av Canal Digitals kanaler...

CAM modulen är urplockat och cccam är installerad, aktiverad och omstartad.
När jag kikar i transponderlistan saknas Telenor helt, det är väl de som sänder Canal Digital kanaler i Norden eller ??
Och inte kan man gå tillbaka till original fw heller, för då lär jag få söka och installera om allt igen.

Provade då Dreamedit för att kunna spara kanal listor med den misslyckas med att läsa ur.
Hur har ni ställt in Dreamedit 2.30?
Nu är jag rätt less på burken så den åkte ut och jag ställde in Samsungen igen, den funkar i allafall, får sova på saken Go'Natt

Edit> Bild uppladdning triskas också :-(


Jag började direkt med att installera Dream Elite BH och cccam. Därefter körde jag manuell sökning (efter att först testat automatisk sökning som inte fungerade). Det är Telenor som är "provider". Sökningen tog rätt lång tid; ca 5-10 minuter, men den hittade alla kanaler på Thor.

Har tyvärr inte testat Dreamedit.

#303

Postad 06 juli 2010 - 09:33

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Skall kolla om möjligtvis ett par björkar som jag kapat tidigare vuxit upp och kan vara orsaken till att jag inte fick bild på HD kanalerna som jag kan tänka mig behöver bättre länk mot satelliten för att kunna leverera den större bandbredden.

Var uppe och klättrade på taket mitt i natten och satte dit ett nytt 0.2dB huvud i stället för det 10år gamla 0.6dB jag hade innan, och drog kabel direkt från huvudet och rätt in i mottagaren utan att det blev så bra som jag förväntat mig. Så problemen skall nog inte skyllas på boxen.

Vad som kanske inte framgår i tråden är att alla uppgraderingar och hämtningar av plugin och softcam kräver nätverkskoppling mot internet, kanske självklart för de flesta men kan vara bra att understryka så att den som läser tråden får rätt förutsättningar. Uppgraderingar har ju på vissa boxar skickats ut via satellit historiskt sett.

Jag tycker dock att boxen är betydligt långsammare att ladda mjukvaran än vad jag förväntat mig.
(Jobbar men nätverksprylar men Linux som basoperativ)

Är det någon som använder ett program som t.ex. Dreamedit för att spara/redigera kanal och favorit listor vore jag tacksam för lite tips hur det skall ställas in då jag inte lyckades igår.

#304

Postad 06 juli 2010 - 09:41

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Var uppe och klättrade på taket mitt i natten och satte dit ett nytt 0.2dB huvud i stället för det 10år gamla 0.6dB jag hade innan, och drog kabel direkt från huvudet och rätt in i mottagaren utan att det blev så bra som jag förväntat mig. Så problemen skall nog inte skyllas på boxen.


Är du säker på att skålen är korrekt inställd?

Ta fram signalmätaren på boxen och be ngn kolla på den medans du böjer den lite upp/ner och åt bägge sidor. Då märker man ganska snabbt om signalen blir bättre eller sämre.

Men det kan ju vara björkarna också.

#305

Postad 06 juli 2010 - 09:55

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Hej
Fick min box från Trinax idag med DHL ca kl.17.00 vilket måste vara rätt bra då jag beställde i torsdags vid 18 tiden.

Enheten hade följande status.
Enigma: 2010-01-29 Master
Image: Release 1.0.0 2010-04-28
Postad bild



En sak som förbryllar ytterligare är att burken hade Image 1.0.0
Borde den inte haft 4.6 med tanke på datumet och vad det står på VU+ Portalen för april 2010??

#306

Postad 06 juli 2010 - 09:59

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Är du säker på att skålen är korrekt inställd?

Ta fram signalmätaren på boxen och be ngn kolla på den medans du böjer den lite upp/ner och åt bägge sidor. Då märker man ganska snabbt om signalen blir bättre eller sämre.

Men det kan ju vara björkarna också.


Jovisst skall jag kolla parabolens justering, den kan ju rört sig lite, sitter på rör strax ovanför husnock med staglinor som stöd. Och björkarna växer så det är lika bra att kapa dem lite när jag ändå håller på.

Signalmäteran "Satfinder" såg använbar ut. Ställer ut en liten tv när jag justerar så ser jag sjäv och slipper "Det var bättre nyss"

Dock var den lite mysko för den visade ca 40-50% av stapeln helt utan ansluten kabeln... dock svajade det en del.
Tack för tipsen så länge.

Redigerat av HeRmAN, 06 juli 2010 - 10:02.


#307

Postad 06 juli 2010 - 11:08

Unregisteredec8459fc
  • Unregisteredec8459fc
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Är det någon som använder ett program som t.ex. Dreamedit för att spara/redigera kanal och favorit listor vore jag tacksam för lite tips hur det skall ställas in då jag inte lyckades igår.


Jag använder DreamBoxEdit 3.0.0 och den funkar klockrent

Under options och fliken Profiles är det viktigt att sökvägarna är rätt:


på rad 1 : /etc/enigma2/
på rad 2: /etc/enigma2/
på rad 3: /etc/tuxbox/

#308

Postad 06 juli 2010 - 13:52

Unregisteredfd2198ac
  • Unregisteredfd2198ac
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hej,

Jag ska snart flytta in i radhus och planerar att köpa parabol och satellitmottagare. Efter att ha fastnat för Vantage 8000S så läste jag på forumet om alla problem med textning och buggar hos Vantage och blev rekommenderad VU+ Duo istället. Den låter riktigt bra med tanke på allt beröm i den här tråden.

Men jag har några frågor:

1. Är det bara OpenPLi-image:n som klarar textning korrekt? Och vad menas med "fixar radbrytning i texning" som tydligen är det som är bättre med OpenPLi? Hur blir det med de andra image:arna?

2. Vilken/vilka image:ar klarar att mata ut "native" på HDMI-utgången, dvs automatiskt mata ut samma format som sändningen: 576i om det är en vanligt SD-sändning och antingen 720p eller 1080i för HD-sändningar. Jag är med andra ord *inte* intresserad av att få ut 576p eller fix uppskalning till HD-upplösning. Uppskalning och deinterlaceing klarar preprocessorn bättre. Som jag förstod är detta en av orsakerna till att visa recensioner har varit kritiska till bildkvaliteten på SD-sändningar - dålig deinterlace av 576i till 576p. (Precis som för PlayStation 3)

3. Jag vill köra både både Canal Digital och Viasat samtidigt. Kan man göra det med två originalkort direkt i boxen eller måste man köpa CA-modul/er för att se någon av dessa. Krävs någon speciell plugin/FW-mod för att se SD-sändningarna på Viasat?

4. Om man kör med både Canal Digital och Viasat (och eventuellt marksändningar via USB-sticka) kommer de kanaler som är dubblerade att komma upp som dubletter i kanallistan? Eller förstår boxen det automatiskt och lägger upp varje kanal bara en gång?

5. Hur fungera favoritlistan? Det jag önskar är att kunna definiera ett subset av den totala kanallistan och sortera denna samt aktivera denna lista som den ordinarie listan som kommer upp när man startar boxen. Dvs, när man startar boxen finns bara favoritlistan tillgänglig (utan ytterligare knapptryckningar eller menyval) och när man zappar eller slår in ett kanalnummer direkt så gör man det i/från favoritlistan. Fungerar det?

6. Klarar boxen av att hantera 4:3 och 16:9-sändingar korrekt? Det vill säga om sändningen är 4:3 kan den lägga på svarta kanter på sidorna (eller ev. automatisk gråskala för Plasma?) och sända ut en 16:9-sändning som den är?

7. Finns det någon image som klarar av att styra boxen med RS-232? Det vill säga att ta emot "fjärrkontroll"-kommandon på RS-232-porten istället för via IR-mottagaren. Om inte, kan man styra den via IP?

Tack på förhand!
/ Påhl

#309

Postad 06 juli 2010 - 15:29

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0
Försöker svara på det jag kan; förhoppningsvis finns det andra som också kan ge svar. :o Jag kör själv Dream Elite BH, så det kanske kan vara lite annorlunda i andra image:ar.

1. Är det bara OpenPLi-image:n som klarar textning korrekt? Och vad menas med "fixar radbrytning i texning" som tydligen är det som är bättre med OpenPLi? Hur blir det med de andra image:arna?
Det verkar finnas lite delade meningar om hur viktigt detta är. Jag stör mig inte på felaktiga radbrytningar. Det är nog bäst att själv testa. Vad jag vet så har inte DE för närvarande några planer på att fixa till det på samma sätt som OpenPLi har gjort.

3. Jag vill köra både både Canal Digital och Viasat samtidigt. Kan man göra det med två originalkort direkt i boxen eller måste man köpa CA-modul/er för att se någon av dessa. Krävs någon speciell plugin/FW-mod för att se SD-sändningarna på Viasat?
Du kan köra med två olika originalkort direkt i boxen. Du behöver inte några CA-moduler. Det sköts m h a cam-plugin (finns några olika att välja på) som du får installera själv.

4. Om man kör med både Canal Digital och Viasat (och eventuellt marksändningar via USB-sticka) kommer de kanaler som är dubblerade att komma upp som dubletter i kanallistan? Eller förstår boxen det automatiskt och lägger upp varje kanal bara en gång?
Till att börja med har du en allmän kanallista med alla kanaler i bokstavsordning. Denna lista kan du filtrera efter t.ex. operatör eller satellit för att göra olika favoritlistor som du själv önskar och placera och flytta om kanaler som det passar dig själv. Mycket smidigt!

5. Hur fungera favoritlistan? Det jag önskar är att kunna definiera ett subset av den totala kanallistan och sortera denna samt aktivera denna lista som den ordinarie listan som kommer upp när man startar boxen. Dvs, när man startar boxen finns bara favoritlistan tillgänglig (utan ytterligare knapptryckningar eller menyval) och när man zappar eller slår in ett kanalnummer direkt så gör man det i/från favoritlistan. Fungerar det?
Japp! Funkar precis på detta vis.

6. Klarar boxen av att hantera 4:3 och 16:9-sändingar korrekt? Det vill säga om sändningen är 4:3 kan den lägga på svarta kanter på sidorna (eller ev. automatisk gråskala för Plasma?) och sända ut en 16:9-sändning som den är?
Du bestämmer själv hur du vill ha det; olika skalningar eller ingen alls samt svarta/gråa kanter. Det finns full valfrihet.

7. Finns det någon image som klarar av att styra boxen med RS-232? Det vill säga att ta emot "fjärrkontroll"-kommandon på RS-232-porten istället för via IR-mottagaren. Om inte, kan man styra den via IP?
Känner inte till om det finns något alternativ med RS-232. Dock så finns det ett smidigt web-interface. Man kan även själv skicka de kommandon som kan köras via web-interfacet; du kan t.ex. snickra ihop en egen smidig lan-applikation om du känner för det. :wub:

Tack på förhand!
/ Påhl



#310

Postad 06 juli 2010 - 23:01

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Jag började direkt med att installera Dream Elite BH och cccam. Därefter körde jag manuell sökning (efter att först testat automatisk sökning som inte fungerade). Det är Telenor som är "provider". Sökningen tog rätt lång tid; ca 5-10 minuter, men den hittade alla kanaler på Thor.

Har tyvärr inte testat Dreamedit.



Hej
Kan först kommentera "5-10" min, det tog 45minuter att göra en full Automat sökning av de 4 positionerna inkl. 13gr Hotbird och 19,2gr Astra.

Nu har jag kapat björkar och kollat justeringen på Wokpannan, bytt alla LNBer, röjt runt rejält i burken med inställningar mm. HEUREKA - Det funkar och t.o.m på Animal HD med schyst textning som jag "Streamar via SCART/Videon/RF-modulation in till den analoga tjockteven i sovrummet" och det med softcam

Vad orsaken till de inledande problem låter jag vara osagt men björkar växer mycket på 10år så nu slipper jag klättra på många år igen.

Jag har även fått kontakt med båda applikationerna DreamBoxEdit och DreamSet.
Jag skall försöka berätta lite mer eftersom det säkert kommer fler som skaffar sig denna box. Måste ju fixa till så att familjen får sina favoritlistor mm.

Någon som vet om man med en knapp kan växla till nästa favoritlista för att slippa gå via menyer?
Eller om man kan växla mellan 2 kanaler snabbt, motsvarande knappen "Back"?



Edit> Säg den lycka som varar....
Efter att Animal Planet HD varit på i ca 15 min frös bilden helt, växlar jag till annan kanal hjälper det inte. Ingen bild så länge det är en kodad kanal.
Fick stoppa i Conax CAMen igen och då kommer bilden tillbaka.
Och den CAMen som är en Conax CAM 4.00e verkar vara orsaken till att HD kanalerna bilr pixliga med gröna legobitar.
Fast den är ju sedan innan det fanns HD
Så vad gör man nu för att få softcamen att funka?
Jag använder CCcam på inrådan härifrån (tror den hette 2.1.4), hämtad igår så den bör bara av senaste versionen
Behöver sova så jag återvander till min "streamade" Animal Planet fast nu utan HD :-)

Redigerat av HeRmAN, 06 juli 2010 - 23:12.


#311

Postad 06 juli 2010 - 23:09

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Någon som vet om man med en knapp kan växla till nästa favoritlista för att slippa gå via menyer?
Eller om man kan växla mellan 2 kanaler snabbt, motsvarande knappen "Back"?

Du kan under anpassninggar välja snabb zap mellan favoritlistor du går då vidare till nästa automatiskt
Välj då (JA)

Ovan de röd/blå/gul/röd knapparna så har du 3 knappar
Lek med dom så ser du vad som händer :o

#312

Postad 07 juli 2010 - 06:46

Unregisteredfd2198ac
  • Unregisteredfd2198ac
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Försöker svara på det jag kan; förhoppningsvis finns det andra som också kan ge svar. :D Jag kör själv Dream Elite BH, så det kanske kan vara lite annorlunda i andra image:ar.

Tack för mycket bra svar bkd! Jag tror du precis övertygade mig att köpa VU+... :)

Den enda frågan som egentligen kvarstår är om det går att få boxen att automatiskt skicka 576i för SD-sändningar och 720p/1080i för HD-sändningar beroende på kanalens format. Någon som vet?

2. Vilken/vilka image:ar klarar att mata ut "native" på HDMI-utgången, dvs automatiskt mata ut samma format som sändningen: 576i om det är en vanligt SD-sändning och antingen 720p eller 1080i för HD-sändningar. Jag är med andra ord *inte* intresserad av att få ut 576p eller fix uppskalning till HD-upplösning. Uppskalning och deinterlaceing klarar preprocessorn bättre. Som jag förstod är detta en av orsakerna till att visa recensioner har varit kritiska till bildkvaliteten på SD-sändningar - dålig deinterlace av 576i till 576p. (Precis som för PlayStation 3)

/ Påhl

#313

Postad 07 juli 2010 - 12:16

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Den enda frågan som egentligen kvarstår är om det går att få boxen att automatiskt skicka 576i för SD-sändningar och 720p/1080i för HD-sändningar beroende på kanalens format. Någon som vet?
/ Påhl


Använder du PLI som jag förespråkar för VU+ så installerar du ett plug in som heter autoreuslotion
Tror det är förinstallerat i Dream Elit IMG

Pli är bäst för oss svenskar som har Canal+ och TV1000 filmkanaler och vill ha en bra text till dessa
I annat fall kvittar det vilken du använder.

Dock uppdateras PLI dagligen vilket man enkelt gör med en knapptryckning

Redigerat av cedergren, 07 juli 2010 - 12:17.


#314

Postad 07 juli 2010 - 12:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Själv tycker jag en "ipkg update;ipkg upgrade" i telnet är enklare än att trycka i en massa menyer.

#315

Postad 07 juli 2010 - 12:59

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Själv tycker jag en "ipkg update;ipkg upgrade" i telnet är enklare än att trycka i en massa menyer.


Smaken är som baken :D

Det är bra att PLi har sin smidiga uppdatering - dock får man vara medveten om att ibland kräver vissa uppdateringar att man flashar om boxen. Så att rutinmässigt köra uppdatering kanske precis innan man ska kolla på ngt på TV tycker jag inte är så klokt. Det kan sluta med att man sitter och flashar om/installerar om plugins etc istället för att kolla på det där TV-programmet man skulle se :) Ibland funkar inget alls, ibland är det bara vissa delar som slutar funka.

Själv har jag för vana att gå in och kolla på PLis forum innan jag uppdaterar, då ser man ganska snabbt om det nyligen varit en uppdatering som kräver omflashning.

#316

Postad 07 juli 2010 - 13:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Iofs fast man är ju van sen många år att sitta med console fönster hela tiden öppet:)
Går snabbast så tycker jag :D

Redigerat av Leatherface, 07 juli 2010 - 13:08.


#317

Postad 07 juli 2010 - 13:11

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Själv tycker jag en "ipkg update;ipkg upgrade" i telnet är enklare än att trycka i en massa menyer.

Trams
Det är enklare för alla att använda menyerna när det finns i menyerna

Har du köpt en VU+ nu ?

Själv har jag för vana att gå in och kolla på PLis forum innan jag uppdaterar, då ser man ganska snabbt om det nyligen varit en uppdatering som kräver omflashning.

Det har inte hänt sedan den 1 juni
Sedan är det ju ganska smärtfitt med pli då deras autosave av config funkar perfekt

Redigerat av cedergren, 07 juli 2010 - 13:10.


#318

Postad 07 juli 2010 - 13:16

Unregisteredfd2198ac
  • Unregisteredfd2198ac
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Använder du PLI som jag förespråkar för VU+ så installerar du ett plug in som heter autoreuslotion
Tror det är förinstallerat i Dream Elit IMG

Pli är bäst för oss svenskar som har Canal+ och TV1000 filmkanaler och vill ha en bra text till dessa
I annat fall kvittar det vilken du använder.

Dock uppdateras PLI dagligen vilket man enkelt gör med en knapptryckning

Perfekt! Då har jag inga ursäkter kvar... :D

Ska bara läsa på om paraboltyper, lnb:er, switchar och combiners innan jag vet vad jag ska beställa. Har aldrig förstått hur krångligt det kan vara med teve om man lägger manken till!

/ Påhl

#319

Postad 07 juli 2010 - 13:21

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Det har inte hänt sedan den 1 juni
Sedan är det ju ganska smärtfitt med pli då deras autosave av config funkar perfekt


Men det händer då och då vilket är bra att vara medveten om när man är ny.

Jag uppdaterar bara då jag ser att ngt intressant tillkommit/ändrats och inte rutinmässigt. Men minst 1ggr/månad blir det säkert.

Sparande av config är bra, ännu bättre hade varit sparande av vilka plugins man har installerade och efter flashning val att antingen installera gamla versionerna eller senaste varianten från feeden. Tycker man lägger mest tid på plugininstallation efter en flashning.

Ang DVB-T såg jag ngnstans att det tillkommit stöd för krypterade kanaler, vet inte om det var allmänt eller bara i DE.

#320

Postad 07 juli 2010 - 13:22

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Pli är bäst för oss svenskar som har Canal+ och TV1000 filmkanaler och vill ha en bra text till dessa
I annat fall kvittar det vilken du använder.


Jag anser nog att man får avväga vad man har störst behov av; DVB-T tuner (DE BH) eller korrekta radbrytningar (PLi). För de som har TV1000 så är kanske inte en DVB-T tuner så primärt viktigt, men sitter man med Canal Digital och vill ha 6:an så finns det bara ett alternativ... även om man råkar vara "svensk". :D

#321

Postad 07 juli 2010 - 13:28

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Trams
Det är enklare för alla att använda menyerna när det finns i menyerna

Har du köpt en VU+ nu ?

Nej DM8000 men mjukvara och uppdatering funkar på samma sätt.
Inte alls trams utan det går snabbare med kommandon helt enkelt.

Jag anser nog att man får avväga vad man har störst behov av; DVB-T tuner (DE BH) eller korrekta radbrytningar (PLi). För de som har TV1000 så är kanske inte en DVB-T tuner så primärt viktigt, men sitter man med Canal Digital och vill ha 6:an så finns det bara ett alternativ... även om man råkar vara "svensk". :D

Finns inget som hindrar dig att kopiera dom kompilerade driverna och lägger in i PLi image.
Men du får pilla i lite filer för att få det att startas automatiskt.

Det har inte hänt sedan den 1 juni
Sedan är det ju ganska smärtfitt med pli då deras autosave av config funkar perfekt

Man bör ändå vara medveten om att det är exprimentella daily images och kan skita sig om man har otur.
Det gäller all mjukvara som är alpha/beta eller vad dom nu kallas för som inte är släppt i stabil version.
Jag tillhör iofs själv den typen som inte kan låta bli att pilla på beta versioner osv men jag är också medveten om att de kan gå åt skogen :)

Redigerat av Leatherface, 07 juli 2010 - 13:30.


#322

Postad 07 juli 2010 - 13:31

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Finns inget som hindrar dig att kopiera dom kompilerade driverna och lägger in i PLi image.
Men du får pilla i lite filer för att få det att startas automatiskt.


Spännande! Måste undersökas... är det på PLi-forumet man kan hitta information om det? Jag har intuitivt ingen aning om vilka filer jag måste pilla på. :D

#323

Postad 07 juli 2010 - 13:41

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Jag anser nog att man får avväga vad man har störst behov av; DVB-T tuner (DE BH) eller korrekta radbrytningar (PLi). För de som har TV1000 så är kanske inte en DVB-T tuner så primärt viktigt, men sitter man med Canal Digital och vill ha 6:an så finns det bara ett alternativ... även om man råkar vara "svensk". :D

Jag har inte problemet då jag även har Viasat
Men jag hade nog löst det med tvns inbyggda box om det bara gällde en kanal
hellre än att ha skitdålig text på filmkanalerna
italienare och tyskar struntar ju i text och ni vet varför :)

Sen måste jag säga att det är kul att ni hittat hit och att ni stannar här och inte flyr till de utländska forumen
Dreambox har tex inte fått fäste på detta forumet, så därför vore det kul om VU+ skulle få det

Redigerat av cedergren, 07 juli 2010 - 13:46.


#324

Postad 07 juli 2010 - 13:48

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Spännande! Måste undersökas... är det på PLi-forumet man kan hitta information om det? Jag har intuitivt ingen aning om vilka filer jag måste pilla på. :D


På tyska iofs: http://www.pli-image...amp;rowstart=20

#325

Postad 07 juli 2010 - 13:53

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Jag har inte problemet då jag även har Viasat
Men jag hade nog löst det med tvns inbyggda box om det bara gällde en kanal
hellre än att ha skitdålig text på filmkanalerna


Japp, för de som har en inbyggd box i TVn är det ju bra, men för dem som inte har det, eller råkar använda projektor så är det ju ingen lösning. Jag tycker själv inte att texten är "skitdålig", men visst, tycker man det och inte står ut, är det ju bara att köra PLi. Bra att det finns valfrihet. :D

På tyska iofs: http://www.pli-image...amp;rowstart=20


Tackar! :)

Redigerat av bkd, 07 juli 2010 - 13:51.


#326

Postad 07 juli 2010 - 13:54

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Okey det köper jag
Jag ser aldrig på TV6 då de mest sänder ungdomsserier och annat jag inte har intresse för
Därav mitt ointresse :D

Redigerat av cedergren, 07 juli 2010 - 13:55.


#327

Postad 07 juli 2010 - 13:57

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Jag börjar snart va gammal gubbe men tycker tv6 visar massor med bra serier :D

#328

Postad 07 juli 2010 - 14:55

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Jag börjar snart va gammal gubbe men tycker tv6 visar massor med bra serier :D


Samma här; gammal i kroppen, men ung i knoppen. :) Mest 5:an, 6:an och filmkanalerna som går här.

Någon som vet om det finns plugins som gör att man kan surfa och framför allt streama flash-innehåll, t.ex. SVT Play (och andra kanalers Play-strömmar), från nätet?

YouTube-playern fungerar ju utmärkt.

Kan QT Webbrowser vara ett vettigt alternativ? Någon som testat?

#329

Postad 07 juli 2010 - 15:06

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Någon som vet om det finns plugins som gör att man kan surfa och framför allt streama flash-innehåll, t.ex. SVT Play (och andra kanalers Play-strömmar), från nätet?


Har sett player-plugins för både SVT och TV4, men aldrig testat dem. Så de finns, men om de funkar bra eller på VU+ vet jag ej. Rapportera gärna om du testar :D

#330

Postad 07 juli 2010 - 15:51

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
5an och 9an som gäller för mig
Men mest ser jag på Norge HD och Kanal 5 HD (DK)

Mycke CSI och Criminal Minds där samt bra filmer i HD
Sen föredrar jag SKY UK och deras FIlmkanaler i HD framför
både Canal Digital och Viasat

Redigerat av cedergren, 07 juli 2010 - 15:55.


#331

Postad 07 juli 2010 - 16:12

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
Kul att priset på boxen börjar gå ner så man har råd med en till sovrummet också.

#332

Postad 07 juli 2010 - 16:28

B-N
  • B-N
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

7. Finns det någon image som klarar av att styra boxen med RS-232? Det vill säga att ta emot "fjärrkontroll"-kommandon på RS-232-porten istället för via IR-mottagaren. Om inte, kan man styra den via IP?

En annan variant av fjärrstyrning som är intressant är via HDMI och "Consumer Electronic Control" (CEC). Har just köpt en TV som kan en del sådant. Nu kan TV:n och BD-spelaren styra varandra lite. Det vore inte fel att kunna styra en del enklare saker i VU+ via TV:n och vice versa. T.ex att TV:n slås på automatiskt när man väcker satellitmottagaren eller play/pause/fwd/rewind från TV:n till VU+. Det verkar inte som CEC (eller egentligen "AV.link") protokollet är inte implementerat i någon image än men jag kan ha fel. Det kan ju också vara så att HDMI-porten inte klarar CEC eftersom CEC är option. Fast en bra "universell" fjärrkontroll kan ju göra samma :D

Redigerat av B-N, 07 juli 2010 - 16:57.


#333

Postad 07 juli 2010 - 16:33

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Kul att priset på boxen börjar gå ner så man har råd med en till sovrummet också.

till sovrummet kan du skaffa Vu+ Solo.

#334

Postad 07 juli 2010 - 22:21

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

<--- snip --->

Edit> Säg den lycka som varar....
Efter att Animal Planet HD varit på i ca 15 min frös bilden helt, växlar jag till annan kanal hjälper det inte. Ingen bild så länge det är en kodad kanal.
Fick stoppa i Conax CAMen igen och då kommer bilden tillbaka.
Och den CAMen som är en Conax CAM 4.00e verkar vara orsaken till att HD kanalerna bilr pixliga med gröna legobitar.
Fast den är ju sedan innan det fanns HD
Så vad gör man nu för att få softcamen att funka?
Jag använder CCcam på inrådan härifrån (tror den hette 2.1.4), hämtad igår så den bör bara av senaste versionen
Behöver sova så jag återvander till min "streamade" Animal Planet fast nu utan HD :-)


Hur har det gått? Fungerar det nu eller blir det fortfarande hängningar och konstigheter?

#335

Postad 08 juli 2010 - 16:43

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Du kan under anpassninggar välja snabb zap mellan favoritlistor du går då vidare till nästa automatiskt
Välj då (JA)

Ovan de röd/blå/gul/röd knapparna så har du 3 knappar
Lek med dom så ser du vad som händer :lol:



OK, snabbzap aktiverat

0 blev back, man växlar mellan de 2 senaste kanalerna
<> blev som sina motsvarigheter i Browsern i datorn, den kommer ihåg mellan vilka kanaler jag hoppat och man kan gå fram och tillbaka.

Fast mindre smart var växling mellan favoritlistor, det hamnar på Channel +/-
och för att stega upp eller ner i aktuell lista måste man istället använda <> bredvid OK.

#336

Postad 08 juli 2010 - 20:25

MacDad
  • MacDad
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har precis skaffat mig en VU+ Duo och den verkar riktigt bra. Jag har lagt på OpenPli och det verkar funka fint. Jag har några små frågor:

1. Hur får jag igång textning? Finns det något liknande gSub? Jag har bara sett att man kan aktivera texttv text eller något liknande men då måste man slå på det varje gång antar jag. Antar också att texten inte spelas in.
2. Fungerar NewCS på denna box?

#337

Postad 09 juli 2010 - 08:11

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Har precis skaffat mig en VU+ Duo och den verkar riktigt bra. Jag har lagt på OpenPli och det verkar funka fint. Jag har några små frågor:

1. Hur får jag igång textning? Finns det något liknande gSub? Jag har bara sett att man kan aktivera texttv text eller något liknande men då måste man slå på det varje gång antar jag. Antar också att texten inte spelas in.
2. Fungerar NewCS på denna box?


Det räcker med att välja text en gång per kanal, sedan kommer boxen ihåg detta framöver. Det finns en speciell knapp högst upp på fjärren för att välja vilket språk man vill ha textningen på.

Texten blir inspelad.

Är osäker på NewCS och vet inte till vilken grad det är tillåtet att diskuteras i det här forumet.

#338

Postad 09 juli 2010 - 10:57

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Sålänge det handlar om att ta emot kanaler man betalar för i sitt eget hem så ska det vara lugnt.

#339

Postad 09 juli 2010 - 11:02

Göktytan
  • Göktytan
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om det finns något bra verktyg som tar en total bakup av imagen i Flashen om man vill testa nya eller andra mjukvaror.
Så man kan återställa snabbt till en ny fungerande

#340

Postad 09 juli 2010 - 11:25

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om det finns något bra verktyg som tar en total bakup av imagen i Flashen om man vill testa nya eller andra mjukvaror.
Så man kan återställa snabbt till en ny fungerande


Finns bla en vuplus-nfibackup av Scope som gör färdiga filer för att användas vid USB-flashing. Den är att föredra till VU+ framför vanliga NFI-backupen. Filnamnet jag har är "enigma2-plugin-systemplugins-vuplus-nfibackup_1.1_pli_mipsel.zip" och den bör funka även för annat än PLi.

#341

Postad 11 juli 2010 - 10:27

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Nu har jag skaffat en hårddisk och installerat den. Blev lite besviken när jag märkte att man inte kunde spola bakåt i direktsändning så att säga. Kanske jag har missat någon inställning, någon som vet?

#342

Postad 11 juli 2010 - 11:37

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Nu har jag skaffat en hårddisk och installerat den. Blev lite besviken när jag märkte att man inte kunde spola bakåt i direktsändning så att säga. Kanske jag har missat någon inställning, någon som vet?


Vad jag vet så finns det inte någon kontinuerlig timeshift från början. Däremot finns det plugins för att få till detta... är dock osäker på hur det fungerar eftersom jag inte testat någon av dem själv. Vanlig timeshift måste manuellt aktiveras och sedan går det givetvis att spola bakåt medan denna är aktiv.

Edit: ... för DE BH. Är osäker på andra distributioner. I DE BH är det gul knapp för att aktivera timeshift.

Redigerat av bkd, 11 juli 2010 - 11:39.


#343

Postad 11 juli 2010 - 20:54

B-N
  • B-N
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Vad jag vet så finns det inte någon kontinuerlig timeshift från början. Däremot finns det plugins för att få till detta... är dock osäker på hur det fungerar eftersom jag inte testat någon av dem själv. Vanlig timeshift måste manuellt aktiveras och sedan går det givetvis att spola bakåt medan denna är aktiv.

Edit: ... för DE BH. Är osäker på andra distributioner. I DE BH är det gul knapp för att aktivera timeshift.


Jag hade provat en tidigare version som fungerade nästan så nu tog jag mig samman och installerade den senaste, enigma2-plugin-extensions-permanenttimeshift_1.0.0-rc18_mipsel.ipk, hittills verkar den ok, men det kanske dyker upp något problem senare.

Den finns inte med i PLI:s vanliga lista med installerbara plugin. De senaste versionerna verkar finnas på www.i-have-a-dreambox.com. Möjligen att den finns med i någon av de övriga distributionernas listor, så man med risk för viss förvirring kan ladda ner den automatiskt genom att lägga till deras distrubionsplats, men jag har inte hunnit med att experimentera med sånt än :) Men den är ju inte riktigt färdig än.

Kom ihåg att aktivera den via dess inställningar under Meny->Installation->System->Timeshift Settings annars händer inget trots att man installerat den!!

Jag såg någonstans en konkurrent som hette någon i still med New Permanent Timeshift, men den verkade inte vara så välutvecklad.

PLI använder normalt Paus och gula knapparna för att starta timeshift.

Redigerat av B-N, 11 juli 2010 - 21:10.


#344

Postad 17 juli 2010 - 17:11

Unregistered3ad86eea
  • Unregistered3ad86eea
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Efter att kört Azbox ett tag så har jag äntligen blivit av med den och är nu på Vu+ istället efter att bara testat boxen i 1 dag så är det en otrolig skillnad på boxarna, inga som helst hängningar eller behov att starta om och Vu+ är riktigt snabb. Men som nybörjare finns naturligtvis 100 frågor om Enigma2 mm men frågan nu är vilken image rekomenderas om man vill få bra funktion på undertext både på program och på inspelning? Har testat PLI och där fungerar väl allt bra men är det värt att testa runt eller är det bara PLI som idag har stöd för undertext på samtliga kanaler?

#345

Postad 18 juli 2010 - 22:20

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Efter att kört Azbox ett tag så har jag äntligen blivit av med den och är nu på Vu+ istället efter att bara testat boxen i 1 dag så är det en otrolig skillnad på boxarna, inga som helst hängningar eller behov att starta om och Vu+ är riktigt snabb. Men som nybörjare finns naturligtvis 100 frågor om Enigma2 mm men frågan nu är vilken image rekomenderas om man vill få bra funktion på undertext både på program och på inspelning? Har testat PLI och där fungerar väl allt bra men är det värt att testa runt eller är det bara PLI som idag har stöd för undertext på samtliga kanaler?


Det funkar med undertexter på samtliga distributioner vad jag vet. Fast det är nog bara med PLI som det blir helt perfekt avseende radbrytningar. Om man stör sig på det problemet och prioriterar detta så är det nog bäst att köra PLI. Fast det går ju alltid att testa andra och byta tillbaka. :)

Redigerat av bkd, 19 juli 2010 - 06:24.


#346

Postad 26 juli 2010 - 09:56

Unregistered3ad86eea
  • Unregistered3ad86eea
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Jag vet inte om detta är ett problem men jag får inte någon beskrivning på i EPG'n på de flesta kanaler/program om jag inte minns helt fel så har detta fungerat tidigare. Har testat att köra bara med epgrefresh och att använda rytec import plugin.

Använder PLI

#347

Postad 26 juli 2010 - 16:41

bpl
  • bpl
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0

Jag vet inte om detta är ett problem men jag får inte någon beskrivning på i EPG'n på de flesta kanaler/program om jag inte minns helt fel så har detta fungerat tidigare. Har testat att köra bara med epgrefresh och att använda rytec import plugin.

Använder PLI


Du måste zappa till kanalen som sänder EPG data. Discovery Travel & Living för CD och Viasat motor för Via eller om det är någon annan kanal...

För att EpgRefresh pluginet ska funka måste du aktivera hämtning och ställa in rätt kanal och spara.

#348

Postad 31 juli 2010 - 15:02

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Annars så finns XMLTV Import Plugin för att importera EPG från nätet.

#349

Postad 31 juli 2010 - 15:40

Unregistered3ad86eea
  • Unregistered3ad86eea
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Om jag förstår det hela rätt så visar epg'n "extended description" och saknas den så visas ingenting om man tar serier som exempel så visas information om vilket avsnitt inte i extended description. Kanske allmänt onödigt men det hade varit bra om man kunde välja själv om vad som visas i epg'n. Eller så kanske jag har helt fel. Det kan vara så att det beror på vilket skin man använder men inte vad jag sett.

Redigerat av Unregistered3ad86eea, 31 juli 2010 - 18:02.


#350

Postad 01 augusti 2010 - 16:43

mrtuppen
  • mrtuppen
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej, köpte mig en VU+ igår som ersätter min Abcom IP9000 box, har sedan tidigare en gammal Dm500 som står i sovrummet.
Jag får inte till det med Mgcamd+Newcs med den nya boxen som server, (9000 var server fram tills igår).

1 Räcker det med cccam på bägge boxarna utan att köra newcs?
2 Var finns configfilerna för cccam?
3 Har CD kortet i den nedre kortläsaren och Viasat i den övre men då funkar bara CD kanalerna, byter jag plats på korten så funkar bara Viasat kanalerna, hur får jag igång den övre kortläsaren?

Tack på förhand
mrtuppen



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.