Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox 360 "Jasper"

734 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 28 november 2008 - 09:38

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

  • 1 680 inlägg
  • 0
Kan inte nån slänga upp bilder på mobo, kylsystem och övrig innandöme ? Lägg gärna upp bilderna och inte bara länka så att även lillkillar kan se dem. Nätagg bilden har jag sett, men inte mycket ryck i baguetten. Mer avklätt tack!

-lk

#102

Postad 28 november 2008 - 09:38

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Angående ljudet:

it definitely is WAY quieter than my xenon could have ever hoped to be that's for sure..

i will say yes on the quieter than the falcon part.. however.. i'm not sure how noticeable it is.. my falcon appeared to have something wrong with the fans.. now i have heard my cousins elite, and several other falcons.. and this does seem to be slightly quieter..



#103

Postad 28 november 2008 - 09:41

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

Beror på vad du hade innan, Falcon?

Hur mycket tystare den är än falcon vet jag ej men i teorin ska den vara tystare. Vad du ska gå på ser du ovan, där ska stå 256mb storage istället för 512mb MU
Postad bild


Vill minnas att det är den första med HDMI jag har..dvs 90nm CPU etc. Har inte Arcade alltid haft 256mb
minneskort föresten?

Det vore riktigt skönt nu när man kan installera spelen att även få ner ljudet i dashboard lite mer..

#104

Postad 28 november 2008 - 09:44

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Vill minnas att det är den första med HDMI jag har..dvs 90nm CPU etc. Har inte Arcade alltid haft 256mb
minneskort föresten?

Det vore riktigt skönt nu när man kan installera spelen att även få ner ljudet i dashboard lite mer..


A sorry, jo fast där ska det stå MU, alltså Memory Unit på paketet.

"Noitice it now just says 256mb under memory and no longer says or shows a 256mb card"

Kan inte nån slänga upp bilder på mobo, kylsystem och övrig innandöme ? Lägg gärna upp bilderna och inte bara länka så att även lillkillar kan se dem. Nätagg bilden har jag sett, men inte mycket ryck i baguetten. Mer avklätt tack!

-lk


De är uppdaterade längre upp

Redigerat av PalmiNio, 28 november 2008 - 09:48.


#105

Postad 28 november 2008 - 09:49

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Min 360 är så gott som tyst nu när man kan installera spelen, frågan är hur stabil nya Jasper är, det är livslängden man vill ska öka. Jag räknar med att min 360 kommer gå sönder 1 gång per år, så har den gjort hittills iaf sedan releasen.

#106

Postad 28 november 2008 - 09:53

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Min 360 är så gott som tyst nu när man kan installera spelen, frågan är hur stabil nya Jasper är, det är livslängden man vill ska öka. Jag räknar med att min 360 kommer gå sönder 1 gång per år, så har den gjort hittills iaf sedan releasen.



Har du inte levt i en grotta sen släppet så bör du veta att Falcon inte gå i sönder på vanlig basis som maskinerna från släppet. Jasper lär knappast försämra detta.

Har haft Falcon sen Sep 2007 och aldrig haft problem.

#107

Postad 28 november 2008 - 10:41

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Har haft Falcon sen Sep 2007 och aldrig haft problem.

Den lever på övertid :P Falcon verkar helt klart mycket bättre än tidigare versioner. Hade länge avstått från 360 just pga RROD, men nu känns det faktiskt tryggt att äga en 360 (Falcon) :)

#108

Postad 28 november 2008 - 11:06

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Min Falcon har varit inne på lagning 2 gånger, en Arcade HDMI 175W.

#109

Postad 28 november 2008 - 11:20

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Min 360 är så gott som tyst nu när man kan installera spelen, frågan är hur stabil nya Jasper är, det är livslängden man vill ska öka. Jag räknar med att min 360 kommer gå sönder 1 gång per år, så har den gjort hittills iaf sedan releasen.


Extrem otur eller så är du vårdslös med den. Min 360 från 2005 funkar fortfarande fint.

#110

Postad 28 november 2008 - 11:27

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Min har stått på samma ställe hela tiden, spelar väl för mycket :P
Hoppas den inte blir lika varm nu när man inte använder DVD läsaren, tror det är mycket den som är boven i dramat, låter som f*n och ger säkert ifrån sig mycket värme.

#111

Postad 28 november 2008 - 12:27

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Jag har en maskin som är 2-3 månader, blir inte varm alls, står i ett skåp med bakstycket avplockat så dom nyare är nog riktigt bra byggda när det gäller kylning.

#112

Postad 28 november 2008 - 14:29

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Min har stått på samma ställe hela tiden, spelar väl för mycket :rolleyes:
Hoppas den inte blir lika varm nu när man inte använder DVD läsaren, tror det är mycket den som är boven i dramat, låter som f*n och ger säkert ifrån sig mycket värme.


Jaha vad gör du med din? Kör i tvätten?

Har kört min i skåp o blir aldrig varm. Vilka problem har du haft då?

#113

Postad 30 november 2008 - 18:46

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0

Japser ÄR HÄR


Nyheterna?
Ja först är nätagget nere på 150watt från tidigare 175watt

Flaschippet har ökat från 16mb till 256mb så ingen av konsolerna behöver externt minne för NXE. Arcade ska tydligen komma UTAN minneskort nu.



När kan man köpa jasper i sverige tror ni? (efter julhandeln?)

#114

Postad 30 november 2008 - 22:39

Zecane
  • Zecane
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Japser ÄR HÄR

...
Minneschippen har flyttat ner igen, konstigt.


Ja, fast enligt http://www.xbox-scen...yyZZXEKjatA.php så är det möjligt att detta kan ändras.

"However the type of RAM chips they use is not bound to the motherboard revision ... there are falcon boards with RAM chips only on the top and falcon boards with RAM chips on both top and bottom. Same can happen for the jasper boards."



#115

Postad 01 december 2008 - 16:10

Unregistered71ff3b8c
  • Unregistered71ff3b8c
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Extrem otur eller så är du vårdslös med den. Min 360 från 2005 funkar fortfarande fint.

Min är också över två år och fungerar ännu. En gång lös ringarna runt startknappen, men efter att ha stängt av den så startade den direkt efteråt. Min garanti går ut i december nu och jag hade väl hoppats lite på att behöva skicka in den på lagning innan. Men den verkar hålla ut. Hade med mig boxen till Dreamhack nu för att döda den, men den vägrar ge upp trots att vi lirade co-op i Gears 2 och CoD 5 omänskligt mycket.

Jag tycker att efter allt den hållt för så borde den inte gå sönder alls. Men i vilket fall blir det ett byte till Jasper så snart man med säkerhet kan få tag på den. Mer högljudd spelmaskin än den jag har får man leta efter :)

#116

Postad 03 december 2008 - 19:40

mgns
  • mgns
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Ett antal personer i utlandet verkar ju ha fått sina Jasper nu. Samtidigt verkar de flesta vara överens över hur man identifierar en Jasper utan att öppna kartongen.

Är det bara jag som börjat gå runt på div ställen och slita i kartongerna för att kolla team och tillverkningsdatum?

Kanske lämpligt att dela med sig av sina "findings" här så man slipper åka runt överallt och härja.

Kan konstatera att Elgiganten i Kungens Kurva i måndags bara hade äldre datum fram till ung 0834.

Man hade också en ny Lips Bundle med lovande datum 0845, men det var team ADUE dvs ompackad.
Om man lättade på den yttre kartongen kunde man se att datumen på den inre kartongen var kring 0833, 0834

På Mediamarkt i Kungens Kurva hittade jag som bäst några Elite 0838.

Eftersom Jasper verkar komma på Arcade först kanske Dustin är ett bra bet. De har fn slut på Arcade och väntar in nya 081208. Kanske den batchen är ny nog. Det tråkiga är att man inte kan gå in och klämma på kartongerna innan man köper av dem.

Någon som har andra sightings?

/Mgns

#117

Postad 03 december 2008 - 21:24

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0

Ett antal personer i utlandet verkar ju ha fått sina Jasper nu. Samtidigt verkar de flesta vara överens över hur man identifierar en Jasper utan att öppna kartongen.

Är det bara jag som börjat gå runt på div ställen och slita i kartongerna för att kolla team och tillverkningsdatum?

Kanske lämpligt att dela med sig av sina "findings" här så man slipper åka runt överallt och härja.

Kan konstatera att Elgiganten i Kungens Kurva i måndags bara hade äldre datum fram till ung 0834.

Man hade också en ny Lips Bundle med lovande datum 0845, men det var team ADUE dvs ompackad.
Om man lättade på den yttre kartongen kunde man se att datumen på den inre kartongen var kring 0833, 0834

På Mediamarkt i Kungens Kurva hittade jag som bäst några Elite 0838.

Eftersom Jasper verkar komma på Arcade först kanske

Dustin är ett bra bet. De har fn slut på Arcade och väntar in nya 081208. Kanske den batchen är ny nog. Det tråkiga är att man inte kan gå in och klämma på kartongerna innan man köper av dem.

Någon som har andra sightings?

/Mgns



Men vad "mer exakt" menar dom som kan identifiera jasper attman ska leta efter?

Vilket datum?

Vilket/vilka team bygger jasper?


Kom gärna med uppdaterinigar ifall du får reda på något mer! :)

#118

Postad 03 december 2008 - 21:40

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Men vad "mer exakt" menar dom som kan identifiera jasper attman ska leta efter?

Vilket datum?

Vilket/vilka team bygger jasper?


Kom gärna med uppdaterinigar ifall du får reda på något mer! :)


Team FDOU
LOT #0843X
MFD 10-23-2008

#119

Postad 03 december 2008 - 21:48

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
En annan förklarande bild:
Postad bild

#120

Postad 03 december 2008 - 21:59

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0
Alltså, för att lättast identifiera en jasper konsol så är det väl bara att titta på den lilla vita klisterlappen på kartongen, och kolla om det står 150w eller 175w?

#121

Postad 03 december 2008 - 23:20

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Jag är inne på min tredje krysslåda nu. Inte för att de andra gått sönder utan för att jag velat uppgradera till en energisnålare. Efter jul blir det nog att köpa nytt och sälja av det gamla igen.

#122

Postad 03 december 2008 - 23:52

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0

En annan förklarande bild:
Postad bild



det ska alltså vara en "power socket" (nät uttag??) där det är 2 st små rektanglar infrästa på ovansidan av nätuttaget samt finnas en hdmi utgång på lådan! eller? :)

Hur kan man veta detta? (någon som skruvat isär och sett en 65nm gpu?)

/Tack för hjälpen!

Redigerat av Sync, 03 december 2008 - 23:55.


#123

Postad 04 december 2008 - 00:00

mgns
  • mgns
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Det verkar ju finnas olika rykten och uppgifter om folk som hittat Jasper, några är säkert falska.
Men min tolkning är att om man ska täcka in de flesta rykten så:

1) Titta i första hand på "Arcade" då de verkar komma först och vara vanligast. Rapporter finns om Pro (Team CSON) men jag har iaf inte sett något om Elite.

2) Hitta en med tillverkningskod minst #0842 eller #0843 Team FDOU eller CSON.
Som PalmiNio skriver så verkar #084305 Team FDOU vara vanligast, men det finns sådana enheter som visat sig inte vara Jasper och det finns tvärt om folk som rapporterar att de fått en Jasper redan i batch #0842

Eller hitta en med tillverkningskod minst #0848 team ADUE. (Har bara sett en sådan rapport)
Denna kan i så fall vara en "ompackad" bundling (tex Lips+Arcade). Om man öppnar den yttre lådan så ska man se att det står en annan kod på själva XBox-lådan. Det är den korrekta tillverkningskoden (FDOU eller CSON).

3) Om man hittar en kandidat är det lönt att dra efter xboxen inne i lådan så man kan läsa ampere-rating.
Om man kan se att det slutar på ...12.1A;5v=1A så är det en Jasper. Se bild. Står det något annat tex 14.2;5v=1A så är det inte en Jasper. Jag har aldrig hittat någon "kandidat" ännu, men tydligen så är det lite svårt att skjuta efter xboxen i lådan så att det går att läsa. Men det räcker ju om man ser ".1A" i "12.1A" En sådan Jasper kan sedan antingen ha en 150w trafo eller en gammal 175w, båda fungerar (och är lika stora).

4) När man införskaffat sin XBox kan man verifiera genom att öppna och kolla bilden på strömanslutningen som PalmiNio postade. Man kan också (på Arcade) konstatera att den inte ska ha något löst minneskort (Det är i sig inget bevis).

Lycka Till!
/mgns

PS. Det här är en sammanställning av vad folk skrivit i olika forum och jag vet inte om allt stämmer (jag har själv inte hittat någon låda nyare än 0838 ute i "handeln") DS.

Bifogad fil  Jasper.png   474,4K   0 Antal nerladdningar

#124

Postad 04 december 2008 - 00:08

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Okej!

Tack för det utförliga svaret! uppskattas! :)

#125

Postad 04 december 2008 - 00:12

mgns
  • mgns
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

det ska alltså vara en "power socket" (nät uttag??) där det är 2 st små rektanglar infrästa på ovansidan av nätuttaget samt finnas en hdmi utgång på lådan! eller? :)

Hur kan man veta detta? (någon som skruvat isär och sett en 65nm gpu?)

/Tack för hjälpen!


HDMI sitter på alla nya modeller (tror jag iaf).

Med 65nm GPU drar Xboxen mindre ström/effekt och det räcker det med en transformator som levererar max 150w.

En sådan trafo skulle inte räcka till för att strömförsörja en "gammal" Xbox, däremot fungerar en gammal 175w trafo bra till en Jasper. Därför har man kodat om nätanslutningen så att ingen kan stoppa sladden från en 150w trafo i en gammal XBox (medans tvärt om fungerar).

Eftersom fabrikerna hade kvar ett antal 175w trafos så levererades dessa till en del tidiga Jasper.

Jag tror att man "upptäckte" att det var Jasper genom att det helt plötsligt fanns Arcade XBoxar som saknade minneskort och som drog mindre effekt än man mätat upp tidigare. Sedan är Ampersiffran på boxen ändrad och (i vissa fall) trafon på 150w istället för 175w.

/mgns

#126

Postad 04 december 2008 - 00:26

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Ja det summerar upp rätt bra. Så är iaf enklast att kolla utan att plocka upp den.

När man väl har köpt en är det iaf busenkelt att se. Startar man upp och där står att man har ett MU så är det en Jasper.

Precis som mgns säger så är alla gamla strömaggregat fungerande på en ny jasper men inte tvärtom.

Var försiktiga med LOT # då detta är bara ett tecken på de absolut första. Finns folk som säger sig ha samma LOT # som japser fynden men med falcon i, det är alltså fråga om en övergångsperiod.

Kan man hålla sig i styr bör man nog tagga ner och vänta till efter julhelgen och mellandagarna. Lär vara en hel del lager som töms och fylls på. USA är speciellt i det fallet att man har hög lageromsättning.

#127

Postad 04 december 2008 - 01:14

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

  • 1 846 inlägg
  • 0

Kan man hålla sig i styr bör man nog tagga ner och vänta till efter julhelgen och mellandagarna. Lär vara en hel del lager som töms och fylls på. USA är speciellt i det fallet att man har hög lageromsättning.

Instämmer, kommer nog vara många butiker som kommer tömma sina lager så i början av nästa år borde vara chanserna att få en Jasper vara riktigt bra=).

Redigerat av Jack of all trades, 04 december 2008 - 01:14.


#128

Postad 04 december 2008 - 09:36

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

  • 1 680 inlägg
  • 0
Det ultimata bör väl vara en Jasper med den gamla trafo:n med tanke dels på att trafo:ns effektivitet brukar sjunka när man börjar närma sig maxuttaget (förutsatt att agg:et är snålspecat av MS så när boxen kör på max är man nära agg:ets maxeffekt) och att värmeutvecklingen (i trafo:n) brukar vara lägre när man kör på ett "överspec:at" agg.

Kanske är trafo:t specat till att nå peak efficiency vid 360 normalförbrukning? Nån som vet?

#129

Postad 11 december 2008 - 02:53

korvvish
  • korvvish
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
jag var och kolla på Xbox 360 elite tidigare i dag, var inne på elgiganten, siba, expert, ebgames och game här i karlstad, alla var 0838X, dock skulle game få in en ny leverans i slutet av veckan blir att åka ner dit på måndag och kolla.
är grymt sugen på en Elite.

återkommer med svar på måndag, om någon från Karlstad är ute efter en Elite med "Jasper" moderkort.

#130

Postad 11 december 2008 - 08:53

drzeke
  • drzeke
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Arcades börjar bli mer eller mindre vanliga på andra sidan dammen (USA) och en och en annan Pro har även siktats (följ jakten i den här tråden). Dock inga Elites. Svårt att veta när dessa dyker upp. Inga observationer av Jasper i Europa har skett, varken Arcades eller Pros så det lär nog dröja ett bra tag (läs: veckor till månader) innan dessa börjar dyka upp i Sverige. Så den stora frågan är om det är överhuvudtaget värt att vänta på Jasper. Jag blir mer och mer tveksam för varje dag som man kommer närmare julledigheten.... Tålamodet har aldrig varit en dygd hos undertecknad...

#131

Postad 11 december 2008 - 12:09

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Arcades börjar bli mer eller mindre vanliga på andra sidan dammen (USA) och en och en annan Pro har även siktats (följ jakten i den här tråden). Dock inga Elites. Svårt att veta när dessa dyker upp. Inga observationer av Jasper i Europa har skett, varken Arcades eller Pros så det lär nog dröja ett bra tag (läs: veckor till månader) innan dessa börjar dyka upp i Sverige. Så den stora frågan är om det är överhuvudtaget värt att vänta på Jasper. Jag blir mer och mer tveksam för varje dag som man kommer närmare julledigheten.... Tålamodet har aldrig varit en dygd hos undertecknad...



Amen på det. Min gissning står kvar vid att Japser kommer efter nyårs helgen när lagerna har fått ordentlig utrensning från mellandagarna och julen. Kommer nog dock finnas någon som lyckas få det tidigare.

#132

Postad 11 december 2008 - 14:40

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Jasper is here

#133

Postad 11 december 2008 - 16:12

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
man kan kolla om den behöver 12,1a eller mer. är den på 12,1a så är det jasper, är den högre är det inte jasper.

edit: moget, jag missade en hel sida ;)

Redigerat av Unregisteredbb649a5e, 11 december 2008 - 16:13.


#134

Postad 11 december 2008 - 18:46

mgns
  • mgns
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Enligt den här sidan ska det ha dykt upp Jasper i Europa och till och med i Sverige.

http://www.360drives...st?sort=mfrdate

Bygger dock på att de som knappar in sin information verkligen vet hur man kollar att det är en Jasper.

/MGNS

#135

Postad 11 december 2008 - 18:48

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Enligt den här sidan ska det ha dykt upp Jasper i Europa och till och med i Sverige.

http://www.360drives...st?sort=mfrdate

Bygger dock på att de som knappar in sin information verkligen vet hur man kollar att det är en Jasper.

/MGNS


Enligt den kom Japser för 1 månad sen vilket inte stämde, folk tycker det är kul att pajja sådana listor. Tyvärr.

#136

Postad 12 december 2008 - 09:11

drzeke
  • drzeke
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Har nån överhuvudtaget sett något annat än LOT 0838 här?

#137

Postad 12 december 2008 - 17:11

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0
Var ute och letade febrilt efter en Xbox 360 med möjligen en jasper inuti, men vågade inte chansa på 0838 och 0838x. Bändade upp lite av kartongen för att se tillverkningsdatum och dom var mellan 08-09-16 - 08-09-19

#138

Postad 15 december 2008 - 16:16

Unregistereda69d2a7a
  • Unregistereda69d2a7a
  • Användare

  • 234 inlägg
  • 0
är också på jakt efter en jasper, min lokala game va hygglig nog att öppna en kartong dom precis fått in och det stod 14.2A där bak... dvs inte 12.1A, dvs inte jasper...

kanske måste man vänta tills efter jul för att få tag på en ?h

#139

Postad 15 december 2008 - 22:59

kalle173
  • kalle173
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Letade också efter en Jasper men efter att ha läst tabellen nedan bestämde jag mig för att köra utan att vara säker och jodå... det bidde en Falcon men det känns inte som det är så stor skillad mellan Jasper o Falcon (inbillar jag mig) :)


Xbox 360 | Off | Idle | Halo 3 | Rockband 2 | Gears of War 2 | BioShock Demo
Xenon | 2.3W | 155.7W | 177.8W | 167.7W | 177.1W | 172W
Falcon | 2.8W | 101.4W | 121.2W | 112.8W | 121.5W | 115.5W
Jasper | 2.0W | 93.7W | 105.9W | 101.0W | 105.9W | 98.1W


Edit: #¤%&%¤ formatering

Redigerat av kalle173, 15 december 2008 - 23:03.


#140

Postad 16 december 2008 - 09:11

drzeke
  • drzeke
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Letade också efter en Jasper men efter att ha läst tabellen nedan bestämde jag mig för att köra utan att vara säker och jodå... det bidde en Falcon men det känns inte som det är så stor skillad mellan Jasper o Falcon (inbillar jag mig) :)


Nä, precis. Trots allt prat om fördelarna med Jasper är det fortfarande upp till bevis huruvida maskinens design är så mycket bättre än Falcons (speciellt v2). Med facit i hand är ju den nuvarande iterationen av Xbox 360 väldigt stabil med mycket få RRoDs. Visst verkar Jaspers design om möjligt ännu bättre med sina 65 mm processorer och omdesignat moderkort, men skillnaden från de senare Falcons är allt annat än dramatisk. Den är så obetydlig att inte ens Microsoft bemödar sig med att lanseraJasper utan nöjer sig med att kalla Jasper för "ett led i ett ständig arbete med att förbättra konsolen".
Personligen känns det som att det är knappast värt att vänta tills efter julledigheterna bara för att få tag på Jasper (om ens då) utan jag lär nog slå till på en Falcon de närmaste dagarna nu när julefriden närmar sig med stormsteg. Och som bekant är ju julefrid lika med speltid!

#141

Postad 16 december 2008 - 15:48

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Nä, precis. Trots allt prat om fördelarna med Jasper är det fortfarande upp till bevis huruvida maskinens design är så mycket bättre än Falcons (speciellt v2). Med facit i hand är ju den nuvarande iterationen av Xbox 360 väldigt stabil med mycket få RRoDs. Visst verkar Jaspers design om möjligt ännu bättre med sina 65 mm processorer och omdesignat moderkort, men skillnaden från de senare Falcons är allt annat än dramatisk. Den är så obetydlig att inte ens Microsoft bemödar sig med att lanseraJasper utan nöjer sig med att kalla Jasper för "ett led i ett ständig arbete med att förbättra konsolen".


Är ju något helt personligt. Microsoft kommer aldrig lansera dem offentligt, gjorde man inte med Falcon heller. Allt som sker internt är liksom något man inte gärna går ut med, kanske bara bekräftar i ett senare skede.

För Microsoft är det numera en väg bara för att reducera kostander.

#142

Postad 18 december 2008 - 19:36

mgns
  • mgns
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej!
I "XBOX 360 DVD Drive Database" så finns det (som jag skrev tidigare) folk i Sverige som hävdar att de köpt en Jasper. http://www.360drives...mp;v_perpage=50

En person hade rapporterat att han/hon köpt den på Elgiganten kungsgatan sthlm. Jag åkte förbi efter jobbet och de hade en (1) Jasper kvar ute i butiken. Jag köpte den och har verifierat "delad strömanslutning" och 12,1A (175W strömförsörjning) Har dock inte lyckats se "jasperlappen" som man tydligen ska se om man lyser och tittar på rätt ställe.

Om man ska tro de andra rapporterna så är alltså förutsättnignarna för en "svensk Jasper" bäst om följande villkor är uppfyllda:
- Köpt på Elgiganten (Postorder eller butik)
- Arcade med "Arcade sega superstar tennis" (dvs inget paket)
- TEAM ADUE 0839 på sidan av kartongen (påklistrad lapp)
- På lappen står också For distribution in EN, NL, FR, DE, IT, ES, PT (vet ej om det är så på andra lådor också)
- 084105 på enheten med tillverkningsdatum 2008-10-09 eller 2008-10-10.

mvh MGNS

#143

Postad 18 december 2008 - 19:58

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

  • 1 846 inlägg
  • 0
Borde vara strömmen som man lättast ser detta på, Falcon kräver mer än Jasper och kan därför inte drivas av samma agg som en sådan klarar (så att säga).

Japp det står så på andra lådor med så det är inget att bry sig om ;).

Vet inte om denna sida varit med innan men iaf kolla in denna http://www.anandtech...spx?i=3424&cp=3

Redigerat av Jack of all trades, 18 december 2008 - 20:02.


#144

Postad 19 december 2008 - 09:22

drzeke
  • drzeke
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Jag åkte förbi efter jobbet och de hade en (1) Jasper kvar ute i butiken. Jag köpte den och har verifierat "delad strömanslutning" och 12,1A (175W strömförsörjning) Har dock inte lyckats se "jasperlappen" som man tydligen ska se om man lyser och tittar på rätt ställe.


Men ååå! Jag var där också & stod o velade fram och tillbaka mellan en Elite och Arcade. Sicken osis!

#145

Postad 19 december 2008 - 12:18

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Men kom igen nuuuuu, jag har blivit sjuk och har fem dagar jag inte kan göra något på. Tänkte sticka iväg och köpa en 360 och GTA IV men den här Jasper-grejen verkar ju vara något man vill ha. Jag sitter med visa-kortet och bilen redo, hojta till så bränner jag iväg var som helst i sthlm om det finns Jaspers. Hojta till!

#146

Postad 19 december 2008 - 13:34

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Men kom igen nuuuuu, jag har blivit sjuk och har fem dagar jag inte kan göra något på. Tänkte sticka iväg och köpa en 360 och GTA IV men den här Jasper-grejen verkar ju vara något man vill ha. Jag sitter med visa-kortet och bilen redo, hojta till så bränner jag iväg var som helst i sthlm om det finns Jaspers. Hojta till!


Haha! Skynda på :P

Jag var själv på ElGiganten bara för att spana in om jag skulle få se det där märket 12,1A i det där lilla hålet som avslöjar.

Japp, det gjorde jag. Arcade boxen var det också.

Fast attans vad jag nästan repade upp hela det där hålet på kartongen för att få syn på det där. Sen om det säger om det är en Jasper eller inte har jag ingen aning om.

Är ändå lite sur för att jag redan har en packad XBox 360 under julgranen nånstans! :D

#147

Postad 19 december 2008 - 14:42

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Äh, det är ju bara Arcade-varianten som verkar ha Jasper för närvarande. Man vill ju ha en hårddisk också. En tusing för 60 eller 120gb är ju rena rama rånet.

Edit: de hade inga Jaspers på Elgiganten Bromma iaf. Eller jag kollade iofs inte hela högen utan bara de längst upp, det var ganska knixigt att se 12.1A-märket.

Redigerat av Sailfast, 20 december 2008 - 13:31.


#148

Postad 22 december 2008 - 12:49

yacob
  • yacob
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Min Xbox 360 premium har åkt på RRoD så tänkte åka in till Elgiganten och köpa Xbox 360 Arcade Lips-bundle och använda för att sedan sälja den gamla när den väl är lagad av MS.

Ska försöka kolla så noga som det bara går.

#149

Postad 22 december 2008 - 16:16

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Jag hittade lite info on ljudnivån på Jasper jämfört med tidigare versioner:
http://dubiousqualit.../11/jasper.html

Den snubben har tydligen mätt med db-mätare och bara fått typ 1db minskning mot Falcon, vilket gör Jasper nästan lika tyst som hans PS3:a. (Notera att db inte är en linjär skala utan att en ökning på 3 db innebär en födubbling i ljudstyrka - tror jag att det var). Den PS3:a han jämfört med är då dessutom antagligen inte den nya 80gb-versionen som ska vara tystare än de föregående.

Den stora nyheten ska istället vara att Jasper inte blir lika varm, en väsentlig skillnad om man ska tro bloggaren.

Hmmm, man kanske ska strunta i garantier och bygga en egen kylning till Falcon istället för att vänta på Jasper... Det verkar vara det som krävs för att få tyst på skrället.


Edit: eller så kanske man kan ha en Jasper i ett skåp som är öppet bakåt. Det borde funka bra i och med att Jasper inte blir lika varm. Men måste man kanske se 360:n för att den trådlösa kontrollern ska funka? Eller har den någon extern mottagare som man kan placera utanför skåpet?

Redigerat av Sailfast, 22 december 2008 - 16:28.


#150

Postad 22 december 2008 - 18:02

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Min falcon blir inte alls varm i skåp med öppen baksida så köp ett istället för att vänta :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.