Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är viktigt?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 augusti 2009 - 17:49

Unregistered5e932879
  • Unregistered5e932879
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Denna tråd var ämnad för sektionen Förstärkare. Om någon kan flytta tråden tackar jag så mycket! ;)

Hejsan alla glada :lol: Vill peka ut att jag tar upp detta då jag själv ser att detta kan vara bra för andra att veta om de vill införskaffa sig en receiver till ett billigare pris. Då billigare ofta saknar dessa funktioner. Sen är jag inte 100 på allt och vill lära mig mer själv :lol:

Jag är totalt ny när det gäller Receivers och bestämde mig för att titta in på Elgiganten lite snabbt idag för att snappa upp lite information om vad man bör tänka på. Väl där ringde en anställd till en person på lagret som var betydligt bättre på kategorin Receivers och denne hjälpte mig med att fylla in vissa frågor och det i sin tur skapade fler frågor.

Jag kommer inte ihåg allt han sa till 100% då det var mycket information han sade så något jag säger nu kanske inte riktigt kommer stämma helt och jag må förvrida något, men det är där ni kommer in :D

Först vill jag prata om TrueHD, DTS, osv. Jag undrar hur viktigt detta är. Detta är ju trots allt sätt ljud presenteras på men han sa att många större företag (tex. boose?) ofta struntar i alla dessa tekniker för att det bara är ett sätt att presentera ljud i, eller något sådant. Att Receivers kan bli mycket dyrare bara för att de måste köpa license för att använda tekniken men för att man sen kanske inte använda den (DTS matrix blah blah). Det räcker med mindre menade han. Det man istället ska se på är om receivern har det man vill ha gällande ljudkvalité, om den kan ta hand och konvertera bild till HDMI (inte bara skicka vidare) och om den kan ta till vara på ljudet som kommer in via tex HDMI för att sedan skicka ut den via Receiverns högtalre istället för att skicka vidare den via HDMI:n upp till TV:n för att sedan gå ut i TVn:s högtalare.

Så, hur är det, vad ska man tänka på? Användarområden osv. Om man är okej med fler kablar från receivern till TVn behöver man ju inte ha att den konverterar allt till HDMI utan kan då köra XBOX360>Composite>Reciever>Composite>TV och då sätta in ljudet via analoga uttaget som finns på Composite-kablen. Ska man dock köra XBOX360>HDMI>Receiver>HDMI>TV och den då inte tar upp ljudet utan bara skickar vidare så går ju ljudet ut i TV:n. Så med HDMI-kabel från Xbox skulle inte funka för att man inte kan köra ljudet via annat än HDMI-kabeln. Och i brist om att receivern inte kan plocka upp ljudet far det till TVn.
Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Kommer inte på något mer men fler frågor fanns det :P Återkommer troligtvis :)
Tacksam för svar och input :)
MVH MJT

Redigerat av Unregistered5e932879, 17 augusti 2009 - 17:53.


#2

Postad 17 augusti 2009 - 20:44

Unregistered98ef0649
  • Unregistered98ef0649
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
Hej!

För att kunna njuta av de nya ljudformaten måste du ha hdmi på receiverna. Det förutsätter ju förstås att du har en blu-ray(ps3?) Är det inte akuellt så räcker ju det med att den klarar DD/DTS vilket de flesta vanliga DVD-filmer har och räcker nog gott till det flesta ;)

EG är väl inget jag rekommenderar att snacka med isåfall hellre MM eller allra helst "riktiga" hi-fi affärer tex hifi-klubben.

Sattsa på en förstärkare i 4-5000 kr klassen med pre-out på alla kanaler(möjlighet att uppgradera med slutsteg) sen ett par högtalare för 5-6000, center i samma serie helst. Bakre är mindre viktigt att det är samma märke (enl. mig)

Sen kopplar du dvd eller vad du har med optisk kabel eller koaxial. så får du ljudet den vägen och du har bioljud hemma

Mvh Christian

#3

Postad 17 augusti 2009 - 21:23

Unregistered5e932879
  • Unregistered5e932879
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar Christian! Uppskattas verkligen!

Jag hade faktiskt tänkt ligga ganska lågt i prisklass fast iaf runt 5000kr för receivern. Börjar nog med två hyfsade fronthögtalare som sagt och uppgraderar mig senare.

Bör nämna att han på elgiganten kom från lagret och var inte en av försäljarna. Han besatt för mycket information för att jag ska komma ihåg allt och han fick mig att fundera på lite saker. Tanken med posten var dock att försöka luska fram viktiga bitar som man bör tänka på när man köper receiver. Vilka avkodningar ska receivern klara av? vilka är vanligast? Tvekar på att DTS Neo:6 tex är så nödvändigt då många källor inte har detta och samma med DTS-ES (Matrix 6.1). Vilka är de vanligaste ljudformaten? Vilkea bör en receiever ha?

Sen så ville jag peka ut och försöka få någon att berätta lite mer om just om att alla recievers inte kan "ta upp" ljud från tex HDMI utan kanske skickar vidare det direkt upp till TV:n för att HDMI:n matas dit direkt från tex Xboxen. Vad heter detta och hur försäkrar man sig om att Receivern klarar av att ta vara på ljudet? osv osv ;)

Tack för ditt svar Christian! Hoppas du har mer att säga och jag hoppas att andra inte är rädda att stiga in!

MVH MJT

#4

Postad 25 augusti 2009 - 11:05

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Jag hade faktiskt tänkt ligga ganska lågt i prisklass fast iaf runt 5000kr för receivern. Börjar nog med två hyfsade fronthögtalare som sagt och uppgraderar mig senare.


Låter vettigt
Det räcker med DTS eller 5.1 ljud då det inte finns några filmer med fler diskreta ljudkanaler att köpa vad jag vet iaf.
Då är det bättre att du köper 2-4st små billiga surroundhögtalare som du parallell- serriekopplar per surrkanal för att "täcka" det bakre ljudfältet komplett.

Jag hade letat upp en beggad förstärkare och lagt så mycket pengar som möjligt på frontarna.
Med bra frontar blir det så himla mycket roligare att titta på film och lyssna på musik!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.