Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung The Premiere LSP7T - Shortthrow projektor

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 juni 2023 - 11:31

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag var egentligen ute efter en större tv runt 77-85", men kunde inte låta bli att slå till på en Samsung The Premiere LSP7T för 14990 via Benify. Jag har aldrig använt en projektor tidigare och undrar vilken typ av duk jag bör köpa, men som inte kostar en förmögenhet om jag någon gång vill gå tilbaka till TV. Jag har förstått att den ska vara en speciell typ av duk - ramspänd - till just shortthrow projektorer och att man ska använda en ALR duk om man har mycker ljusinsläpp, men mer än så vet jag inte. Tror inte att jag egentligen behöver en ALR duk, men om det inte skiljer så mycket i pris, så kanske det är värt det?

När jag kollar på Amazon, så finns det dukar för ett par 100-lappar upp till flera 100 000 kronor, så jag undrar om någon kan rekomendera en hyffsad billig duk för typ max 4-5 000 kronor.Undrar också om det är svårt att montera en duk om man som jag har en betongvägg? Har sett att det finns dukar som står på stativ, så det kanske är en sådan man ska ha för att slippa borra?

https://www.amazon.s...&ref=nb_sb_noss

Capture.jpg

#2

Postad 23 juni 2023 - 12:56

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Hej! Vilken typ av väv som är lämplig beror till stor del på hur mörkt rum du har. Mörka väggar och tak är att föredra. Dukar som ökar på kontrasten om du har en eller flera ytor som är ljusa finns, men är svårare att få till bra med ust-maskiner. Det är med ust också mycket viktigt med en helt slät yta vilket i praktiken gör att duken sannolikt kommer att kosta en del om du har lite krav på slutresultatet.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#3

Postad 23 juni 2023 - 21:19

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Har ingen större erfarenhet själv av den typen , men jag fick en demo hos en kollega som först sköt på en målad väg, det var ingen roligt upplevelse , bilden blev riktig dålig där man i princip såg penseldragen , sen köpte han en billig duk , det blev bättre men varenda ojämnhet syntes o förstärktes i proj ljuset så jag förstår absolut vad Marcus menar , duken blir till dessa projektorer ännu mer avgörande och mindre förlåtande 

 

Jag tror tyvärr att de dukar på Amazon och i den prislappen tyvärr förstör det som projen kan prestera , 


Redigerat av nyborjare, 23 juni 2023 - 21:39.


#4

Postad 24 juni 2023 - 11:21

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Vanligaste misstaget om en projektor är att man ser det som en "stor TV". Det är det inte utan en projektor har följande prioritetsordning:

 

1. Rummet. Ju mer ljusinsläpp, desto sämre förutsättningar för bra projektorbild. Och viceversa förstås.

2. Duken där man kan prioritera egenskaper efter rummet. Typiskt högre bildkvalitet i mörka rum (lägre pris) till specialdukar (högre pris) för rum med ljusinsläpp där man viktar nackdelar mot fördelar.

3. Själva projektorn

 

Väldigt, väldigt många får till den där prioritetsordningen omvänd.

 

Ett av många exempel på en typ av specialduk är DNP Supernova Core 08-85 vilken lyckas bra med rum som ger sämre förutsättningar. Den kostar ≈40kkr för 100 tum ramspänd. Projektorer har också ytterligare praktiska faktorer och kostnader, kablar, fästen, fläktar etc. Allt detta blir kostnader som man ofta missar när man bara tittar på vad projektorn kostar.

 

Har man en förväntanom ett slutresultat som baseras på stor TV i ett typiskt vardagsrum, då är en stor TV det enda som kan motsvara en stor TV. Sedan kan var och en förstås köp en UST-proj på rea och köra 100 tum på väggen och vara alldeles nöjd med det. Alla har ju sina krav, sina situationer och idéer om vad om är tillräckligt bra. Se bara till att hålla förväntan därefter. :)


Redigerat av Ringblixt, 24 juni 2023 - 11:22.


#5

Postad 24 juni 2023 - 12:32

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Tack för alla svar. Jag tror jag inte kommer ha problem med att kontrollera ljuset och få rummet mörkt i alla fall 90% av tiden. Hur viktigt är det annars att välja en duk som är anpassad för UST? Tänker att även en standard projektor duk bör ge bättre resultat än att köra direkt på väggen? 

Hittade en ramspänd duk från Kingpin som jag är sugen att testa. Vad tror ni om typ denna?

https://www.mediamar...osaAvmoEALw_wcB


Redigerat av Samplehead, 24 juni 2023 - 12:43.


#6

Postad 24 juni 2023 - 14:19

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Klart en duk även billig sådan är bättre än ojämn vägg.

Tror många missar vad mörkt är. Har du vanlig duk och vita väggar kommer ljuset studsa runt och förstöra bilden.
Är det i ett vardagsrum man har projektorn så blir oftast kompromissen en högkontrastduk om man inte vill ha mörkt tak och väggar i vardagsrummet . Eller så står man ut med en blaskig svärta och kontrast.

#7

Postad 24 juni 2023 - 14:42

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Jo så är det , en projektor är ingen tv , om man har tv miljö och inte en "bio"-miljö köp en tv , det är ju inte för utan anledning man går på bio i en mörk lokal utan reflexer från tak o vägg, vi kan inte ändra på fysikens lagar , men allting faller tillbaka på ens egna krav o förväntningar , när jag började 1995 var jag nöjd bara bilden var stor övrigt var urdåligt , men jag hade varit nöjd oavsett vad andra säger på ett forum på den tiden , så man får se med egna ögon 



#8

Postad 24 juni 2023 - 18:53

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Det finns ingen som "tror" att de har ett mörkt rum och har rätt. Antingen vet du vad ett mörkt rum innebär, och då vet du om du har det eller inte, och vet du inte det så har du inte heller det.
Slutsatsen är alltså att ts inte har ett mörkt rum och behöver därmed köpa en "dyr" högkontrastduk

#9

Postad 24 juni 2023 - 20:29

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Behöver och behöver. Det är din och kanske andras åsikt.. våra krav som vi överför på trådskaparen. Han blir kanske lycklig med en enkel duk..

#10

Postad 25 juni 2023 - 20:56

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Tänk på att en UST-duk inte är samma typ som en vanlig duk. Med det betydligt större vinkeln du har från projektor till duk finns det stora möjligheter att ha en specialduk som bara reflekterar i den vinkeln. Sök på UST ALR screen på nätet. 

 

Bara en av många:

https://www.komplett...B&gclsrc=aw.ds#


Redigerat av professorB, 25 juni 2023 - 20:57.


#11

Postad 30 augusti 2023 - 10:43

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Men. hur är den gentemot andra konventionella projektorer? Den lovar 4K i alla fall och är lättplacerad enligt reklamen. 



#12

Postad 30 augusti 2023 - 11:27

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Men. hur är den gentemot andra konventionella projektorer? Den lovar 4K i alla fall och är lättplacerad enligt reklamen. 

Det är en fråga som egentligen inte kan besvaras , då en projektor aldrig blir bättre än förutsättningarna , alla projektorer har sina för o nackdelar och de framkommer först i alla olika förutsättningar för installationen , har ställer jag mig bakom The rock,s mantra , du måste se i verkligheten , helst under egna förutsättningar , dock är detta kanske inte alltid så lätt men besök en butik som kan simulera o testa , dema olika förslag 



#13

Postad 30 augusti 2023 - 11:59

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Tänkte bara om det hade någon egen erfarenhet av denna jämfört med någon tidigare projektor och kunde ge en subjektiv bedömning i sin hemmiljö.



#14

Postad 30 augusti 2023 - 12:14

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Tänkte bara om det hade någon egen erfarenhet av denna jämfört med någon tidigare projektor och kunde ge en subjektiv bedömning i sin hemmiljö.

Jag förstår men det är det som är grejen vad är hemmiljö ? jag har en hemmiljö tycker jag , men det anser inte min granne :)  samt konventionella projektorer vad är det ? det finns i prisklasser från 12.000 kr till miljoner . jag kan dock säga att jag har sett en LSP 7 och skulle aldrig i min miljö välja denna framför den jag har sony 5000 laser , ,men vad du har för nytta av den info är jag inte med på 



#15

Postad 30 augusti 2023 - 12:26

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Jag förstår men det är det som är grejen vad är hemmiljö ? jag har en hemmiljö tycker jag , men det anser inte min granne :)  samt konventionella projektorer vad är det ? det finns i prisklasser från 12.000 kr till miljoner . jag kan dock säga att jag har sett en LSP 7 och skulle aldrig i min miljö välja denna framför den jag har sony 5000 laser , ,men vad du har för nytta av den info är jag inte med på 

Har haft några projektorer och alla har sina för och nackdelar. Har ingen erfarenhet av laserprojektorer alls, därför ställer jag frågor här. Givetvis har vi olika kriteriet när det gäller bildvisare, men man kan få en hit ändå om det är värt att ens titta på den om man ska uppgradera till 4K. Kan man inte ställa enkla  frågor här kan man lika gärna lägga ned forumet. 



#16

Postad 30 augusti 2023 - 14:30

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Har haft några projektorer och alla har sina för och nackdelar. Har ingen erfarenhet av laserprojektorer alls, därför ställer jag frågor här. Givetvis har vi olika kriteriet när det gäller bildvisare, men man kan få en hit ändå om det är värt att ens titta på den om man ska uppgradera till 4K. Kan man inte ställa enkla  frågor här kan man lika gärna lägga ned forumet. 

Så klart att du får , finns inga dumma frågor eller frågor som är för enkla, men du måste också kunna ta ett svar , svar som baserar på just min erfarenhet och tyckande , jag kan inte ändra mina svar för att de skall blir "rätt" jag måste svara med det jag anser, sen är det upp till var o en om man vill ta detta till sig eller inte ,  just det här med om den "är värt" att titta på den .. klart den är, du måste bilda dig en egen uppfattning , det är säkert en bra projektor om det är en sådan man vill ha, jag tror ingen är skulle kunna eller ens vilja svara " nej titta inte på den , det är den inte värd " 



#17

Postad 30 augusti 2023 - 14:59

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Så klart att du får , finns inga dumma frågor eller frågor som är för enkla, men du måste också kunna ta ett svar , svar som baserar på just min erfarenhet och tyckande , jag kan inte ändra mina svar för att de skall blir "rätt" jag måste svara med det jag anser, sen är det upp till var o en om man vill ta detta till sig eller inte ,  just det här med om den "är värt" att titta på den .. klart den är, du måste bilda dig en egen uppfattning , det är säkert en bra projektor om det är en sådan man vill ha, jag tror ingen är skulle kunna eller ens vilja svara " nej titta inte på den , det är den inte värd " 

Det dräller ju av tester på allt möjligt, även när det gäller projektorer och det hjälper potentiella köpare. Dessa är alltså onödiga då alla har en individuell upplevelse. I detta fall vore det bra om en ägare till denna projektor kunde ge sina synpunkter på vad som var bättre och sämre jämfört med föregående processor. Hur är ljudet, går subben att använda hur ljusstark är den, hur lätt är det att kalibrera färgerna? 

 

Nåja. Jag får väl vänta in Ljud o Bild och andra som recenserar även projektorer då det finns ett stort allmänintresse från  projektorägare när det kommer nya produkter på marknaden.



#18

Postad 30 augusti 2023 - 15:13

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Om du vill ha en sådan komplett testrapport får en annan forums medlem sitta i timmar o skriva om du nu inte ställer mer specifika frågor som du gjorde i sista inlägget , men annars herre jisses prova googla o köp tidningen , går att ladda ner september 2020

 

 

https://hemmabiotidn...sk-bild-enkelt/



#19

Postad 30 augusti 2023 - 15:21

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Om du vill ha en sådan komplett testrapport får en annan forums medlem sitta i timmar o skriva om du nu inte ställer mer specifika frågor som du gjorde i sista inlägget , men annars herre jisses prova googla o köp tidningen , går att ladda ner september 2020

 

 

https://hemmabiotidn...sk-bild-enkelt/

Har visst missuppfattat detta forum. Trodde att det var meningen att man skulle byta erfarenheter. Tack och adjö.



#20

Postad 30 augusti 2023 - 15:37

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Kränkta generationen ? jag är äldre o är van att svara med min erfarenhet och mina åsikter sen bryr jag mig inte så mkt om vad andra tycker , hur skulle jag kunna svara med annat ? jag har svarat hur mkt som påverkar och rek dig att ta kontakt med en butik, nu får du till o med en länk med en test  ändå känner du dig kränkt ? 

 

Jag har ingen erfarenhet av denna proj därför kan jag inte svara på specifika frågor om ljus färg etc , men det hindrar mig inte att svara en en sådan här tråd , precis som du skriver med MINA erfarenheter , gillas dom inte kan man scrolla förbi 


Redigerat av nyborjare, 30 augusti 2023 - 15:44.


#21

Postad 30 augusti 2023 - 16:01

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Kränkta generationen ? jag är äldre o är van att svara med min erfarenhet och mina åsikter sen bryr jag mig inte så mkt om vad andra tycker , hur skulle jag kunna svara med annat ? jag har svarat hur mkt som påverkar och rek dig att ta kontakt med en butik, nu får du till o med en länk med en test  ändå känner du dig kränkt ? 

 

Jag har ingen erfarenhet av denna proj därför kan jag inte svara på specifika frågor om ljus färg etc , men det hindrar mig inte att svara en en sådan här tråd , precis som du skriver med MINA erfarenheter , gillas dom inte kan man scrolla förbi 

Tagga ned. Jag frågar de som har någon erfarenhet av projektorn, inte någon besserwisser som vill briljera.



#22

Postad 30 augusti 2023 - 16:15

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

?


Redigerat av nyborjare, 30 augusti 2023 - 17:14.


#23

Postad 30 augusti 2023 - 17:49

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Men. hur är den gentemot andra konventionella projektorer? Den lovar 4K i alla fall och är lättplacerad enligt reklamen. 

Jag har sett The Premiere på Samsungs egna visningar och den har en hög ljusstyrka. Vilket iofs de flesta andra snarlika modeller har i samma klass. 

 

Poängen med den här typen av projektor är i första hand dess funktion. Att de ska kunna leverera ljusstark bild på kort avstånd, vara enkel att ställa upp på ett bord eller pall framför väggen – eller i bästa fall duken – och sedan plockas undan. Samt då vara lite komplett i sig själv med inbyggd smart-system och liknande.

 

Därför något av en egen typ av produkt. Inte riktigt avsedd för fasta installationer eller prioriterad för sin bildkvalitetens skull av den sort som ofta avses med en hemmabio.

 

Om det var det du frågade efter?


Redigerat av Ringblixt, 30 augusti 2023 - 17:50.


#24

Postad 30 augusti 2023 - 18:23

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Jag har sett The Premiere på Samsungs egna visningar och den har en hög ljusstyrka. Vilket iofs de flesta andra snarlika modeller har i samma klass. 

 

Poängen med den här typen av projektor är i första hand dess funktion. Att de ska kunna leverera ljusstark bild på kort avstånd, vara enkel att ställa upp på ett bord eller pall framför väggen – eller i bästa fall duken – och sedan plockas undan. Samt då vara lite komplett i sig själv med inbyggd smart-system och liknande.

 

Därför något av en egen typ av produkt. Inte riktigt avsedd för fasta installationer eller prioriterad för sin bildkvalitetens skull av den sort som ofta avses med en hemmabio.

 

Om det var det du frågade efter?

Tack för det. Det tål att tänkas på när jag uppgraderar min FHD-projektor, Ett pris under 20.000 för 4K på en duk 100" låter i alla fall intressant. Får grotta vidare. Ännu en gång, tack.



#25

Postad 04 september 2023 - 20:45

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Har vänner som bor i ett kollektivboende. När det blir filmkväll har man satt upp gardinskenor på sidorna av filmrummet och en gardinskena på mitten i taket och så har man svart sammet med ytterligare att lager svart duk på utsidan. När det är dags för film drar man i tre linor som går till gardinskenorna på sidan och den tredjelinan till mitten och på bara en halv minut är man omgiven av svarta väggar och tak. Deras filmduk kommer från persienbutiken 

https://www.persienn...order-16-9.html

Den här köpte mina vänner men klippte ner den till 5 x 2,30 meter för att få ut maximal storlek i rummet med måttet 5 x 2,3 x 7 meter https://www.persienn...rvara-16_9.html 5221:- 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.