Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7541 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#7451

Postad 27 april 2022 - 08:20

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Okej, alla biltokiga här - jag behöver hjälp.

Välj en tjänstebil lagom stor för mig, fru och två barn 8 & 12 år gamla. Lågt förmånsvärde uppskattas, säg en gräns på runt 6000kr brutto.
Krav? 8,5 - 9 pbb.

(Jag kommer även förklara för företaget att man istället för pbb ska kolla på TCO)

 

BUMP.



#7452

Postad 27 april 2022 - 10:44

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

Kollade priser här på Fokus RS och dom är ju ganska "billiga" för den kraften dom har. Hur fungerar den som familjebil med barn som sitter utan bilstol dvs medium stora barn? Är det ok bagage osv? Den verkar smått ovanlig där jag bor så klarar inte helt få en känsla av storleken på enbart bilder. Vi använder sällan bilen till semester-resor och det känns som jag sitter ensam i 98% av tiden numera så har tänkt på någon slags byte.

De flesta tycker nog en RS är väldigt styv och stötig och har inte komfort för att vara en familjebil eller normal bil.
Personligen tänker jag inte ens på det och tycker den känns helt normal.
Men så har jag inte haft en standardbil på över 20 år heller.
Har kört en del standardbilar tillfälligt som hyrbil eller lånebil några ggr och tyckt att de alla varit fruktansvärda att köra.
Alla kändes som att köra en båt och alla har styrning som känts som de haft fördröjning eller glapp.
Jag tror jag helt enkelt inte är van vid att köra en standardbil.
Focus RS har helt ok med plats i baksätet så inga problem där. Det är väl vad jag vet ingen skillnad mot en vanlig Focus.
Bagaget däremot i en RS är väl ingen höjdare. De har tappat en del plats i höjdled mot en vanlig Focus pga 4-hjulsdriften.
För mig fungerar det dock och man kan ju fälla sätena bak så man får in tex golfbag och vagn.
Nu pratar jag om de senaste Focus RS MK3.



#7453

Postad 27 april 2022 - 12:09

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

BUMP.


Nu ser det lite olika ut för olika företag men satt i samma sits och tänkte inte skaffa en ny diesel/bensin så var elbil eller inget (hade jag köpt privat istället). Kalkylen för en elbil ser många gånger bättre ut trots högre inköp, kolla på tex. en ID5:a och se vad det landar på (TCO). Nu vet jag inte om en ID5:a kvalar in som en familjebil dock. PS2:an är väl inte vad jag vill kalla en familjebil men funkar för oss (2 vuxna, 2 barn 5 och 12), åker 7-10 mil/dag och laddar var tredje dag hemma så funkar bra.

Nu har jag inte koll på vilka förändringar som kommer eller trött i kraft vad gäller hur Skatteverket sätter värdet elbil/kontra fossilbil men har väl skett en del förändringar här oxå.

#7454

Postad 27 april 2022 - 12:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 0

De flesta tycker nog en RS är väldigt styv och stötig och har inte komfort för att vara en familjebil eller normal bil.
Personligen tänker jag inte ens på det och tycker den känns helt normal.
Men så har jag inte haft en standardbil på över 20 år heller.
Har kört en del standardbilar tillfälligt som hyrbil eller lånebil några ggr och tyckt att de alla varit fruktansvärda att köra.
Alla kändes som att köra en båt och alla har styrning som känts som de haft fördröjning eller glapp.
Jag tror jag helt enkelt inte är van vid att köra en standardbil.
Focus RS har helt ok med plats i baksätet så inga problem där. Det är väl vad jag vet ingen skillnad mot en vanlig Focus.
Bagaget däremot i en RS är väl ingen höjdare. De har tappat en del plats i höjdled mot en vanlig Focus pga 4-hjulsdriften.
För mig fungerar det dock och man kan ju fälla sätena bak så man får in tex golfbag och vagn.
Nu pratar jag om de senaste Focus RS MK3.


Tack! Får se om det finns en för test nånstans i närheten :)

#7455

Postad 01 maj 2022 - 17:48

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

Av nyfikenhet... Färg? Inredning? Fälgar?
Själv skulle jag inte säga nej till San Remo green med brun inredning och svarta 18" fälgarna...
/R

Portimao blå, svart inredning med karbondetaljer. Shadowline-detaljer exteriört. Valde 19" 860-fälgarna. 



#7456

Postad 01 maj 2022 - 22:37

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Portimao blå, svart inredning med karbondetaljer. Shadowline-detaljer exteriört. Valde 19" 860-fälgarna.


Nice! Liknande spec som den jag provkörde vid lanseringen. På ecarexpo idag hade BMW två st i4 m50 på plats; En grön och en röd. Både var riktigt fina men personliga favoriten är fortfarande den gröna.
Det är också sjukt hur olika man ser på fronten på bild och i verkligheten. Jag tillhör dem som tycker de stora "njurarna" blir litet too much på foton men är helt ok med designen när jag ser bilen ute.
Tror jag kommer få svårt att motstå frestelsen av en ny BMW i längden..
/R

#7457

Postad 02 maj 2022 - 20:08

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

Nice! Liknande spec som den jag provkörde vid lanseringen. På ecarexpo idag hade BMW två st i4 m50 på plats; En grön och en röd. Både var riktigt fina men personliga favoriten är fortfarande den gröna.
Det är också sjukt hur olika man ser på fronten på bild och i verkligheten. Jag tillhör dem som tycker de stora "njurarna" blir litet too much på foton men är helt ok med designen när jag ser bilen ute.
Tror jag kommer få svårt att motstå frestelsen av en ny BMW i längden..
/R

Såg en grön utte i Oslo-trafiken idag, otroligt fin! Började nästan ångra mitt val....



#7458

Postad 02 maj 2022 - 21:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Hade inne en av mina bilar på oljebyte idag.
Ca en timme tog det.
Dom sa att det skulle ta ca en timme så jag var beredd.

Sen när jag satt och väntade började jag fundera på vad det är i proceduren som kan ta så lång tid.

Dom behöver hissa upp bilen, skruva ur en plugg, tömma ur oljan och sen hälla i ny olja.
Jag får det inte att få ihop.
Vilket moment är det som tar så lång tid?

Inte för att jag tror att dom lurar mog eller så utan jag är mest nyfiken. 😊

#7459

Postad 03 maj 2022 - 00:14

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 0
Dom börjar tio över, tar en 30min fika medans det rinner ut, hissar ned och fyller på så den är färdig på timmen?

#7460

Postad 03 maj 2022 - 08:33

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Kanske måste skruva bort hasplasten under bilen?



#7461

Postad 03 maj 2022 - 10:52

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Kanske måste skruva bort hasplasten under bilen?

Precis.

Hämta nycklar och bil = 5 minuter
Lyfta upp bil och hämta verktyg och reservdelar = 5 minuter
Ta bort hasplast och tömma ut oljan = 10 minuter
Montera tillbaka hasplast och sänka ner bilen = 5 minuter
Fylla på olja samt ”slänga” den gamla oljan = 10 minuter
Fylla i servicebok, köra ut bil, lämna tillbaka nycklar = 10 minuter.

45 minuter får jag ihop, men jag är ingen mekaniker så jag har säkert missat något steg/räknat fel.

#7462

Postad 03 maj 2022 - 11:12

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Personalen som bokar tid och tar betalt kanske…

#7463

Postad 03 maj 2022 - 11:18

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

I alla serviceyrken används och debiteras begreppet "påbörjad timme" flitigt.

 

Sen om något tar 17 min eller 1 tim spelar mindre roll.

 

Finger i luften+ungefärlig cirkatid+generell uppskattning= 1 tim.....


Redigerat av masse70, 03 maj 2022 - 11:18.


#7464

Postad 03 maj 2022 - 13:18

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Behöver nya däck, vad rekommenderar ni för sportdäck?

#7465

Postad 03 maj 2022 - 13:29

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Personalen som bokar tid och tar betalt kanske…

Yes 👍
Då är vi uppe i en timma.

Boka in bil = 5 minuter
Ta emot bil = 5 minuter
Lämna tillbaka bil = 5 minuter

#7466

Postad 03 maj 2022 - 13:48

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Behöver nya däck, vad rekommenderar ni för sportdäck?

 

Under 2022 står kampen främst mellan tre däck och tillverkare. Det handlar om ​Continental PremiumContact 6 , ​Michelin Primacy 4 och ​Nokian Hakka Blue 3. Dessa tre däck byter plats på prispallen beroende på vilka som testar och vilken vikt de lägger på de olika testmomenten. Men oberoende vilket däck du väljer av dessa tre, kommer du att göra ett riktigt bra köp!



#7467

Postad 03 maj 2022 - 15:01

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0

Hade inne en av mina bilar på oljebyte idag.

Sen när jag satt och väntade började jag fundera på vad det är i proceduren som kan ta så lång tid.

Vilket moment är det som tar så lång tid?

 

 

Man får ju hoppas att dom även bytte oljefilter?

Det är ett moment som kan ta allt från 5min till lätt 1 timme beroende på bil.



#7468

Postad 03 maj 2022 - 16:19

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Under 2022 står kampen främst mellan tre däck och tillverkare. Det handlar om ​Continental PremiumContact 6 ,​Michelin Primacy 4 och ​Nokian Hakka Blue 3. Dessa tre däck byter plats på prispallen beroende på vilka som testar och vilken vikt de lägger på de olika testmomenten. Men oberoende vilket däck du väljer av dessa tre, kommer du att göra ett riktigt bra köp!


Continental PremiumContact 6 verkar lite intressant

Redigerat av fristil, 03 maj 2022 - 16:20.


#7469

Postad 03 maj 2022 - 17:33

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Tror att jag har bestämt mig för Goodyear Eagle F1 Asymmentric 6, verkar vara tillräckligt sportigt med bra våt egenskaper

Redigerat av fristil, 03 maj 2022 - 17:33.


#7470

Postad 03 maj 2022 - 17:50

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Jag är supernöjd med Michelin Pilot Sport 4S



#7471

Postad 03 maj 2022 - 18:18

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Jag är supernöjd med Michelin Pilot Sport 4S


Verkar vara grymt svåra att få tag på i min storlek 225/40 18"
Men läst om dem och skulle varit mitt val tror jag

#7472

Postad 03 maj 2022 - 19:57

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 1
Beställde dessa fälgar och goodyear eagle f1 asymmeric 6 och tror det kommer bli coolt som fan 😁
Lite orolig över ET men får lösa det

Bifogad fil(er)



#7473

Postad 03 maj 2022 - 20:55

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Verkar vara grymt svåra att få tag på i min storlek 225/40 18"
Men läst om dem och skulle varit mitt val tror jag

Pilot sport finns i en massa versioner och har jag sökt rätt så har du massor att välja på.

Ett litet urval

Pilot Sport 2

https://www.abswheel...d=GMG110941&p=1

Pilot sport 4 (2021)
https://www.abswheel...d=GMG117805&p=1

Pilot sport 4S
https://www.abswheel...d=GMG244294&p=1

 

Pilot sport 5
https://www.abswheel...40MIC922284&p=1

Pilot Super Sport
https://www.abswheel...d=GMG142049&p=1


PS 4 (inte samma som pilot sport)
https://www.abswheel...d=GMG142049&p=1

 

 

PS 5 (inte samma som pilot sport)

https://www.abswheel...d=INS434133&p=1

 

 

PS Sport

https://www.abswheel...d=INS310161&p=1
 


Redigerat av johan b-lund, 03 maj 2022 - 20:59.


#7474

Postad 04 maj 2022 - 04:11

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Jag får detta från ABSwheels, även fått lika från andra ställen.
Men men, nu har jag redan beställt andra

Bifogad fil(er)



#7475

Postad 04 maj 2022 - 04:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Jag får detta från ABSwheels, även fått lika från andra ställen.
Men men, nu har jag redan beställt andra

 

 

Kontsigt, men men....


Redigerat av johan b-lund, 04 maj 2022 - 04:20.


#7476

Postad 04 maj 2022 - 07:58

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Man får ju hoppas att dom även bytte oljefilter?

Det är ett moment som kan ta allt från 5min till lätt 1 timme beroende på bil.

 

Bytte på en V70 D5 häromdagen, det tog 5 minuter. Extremt smidigt.



#7477

Postad 04 maj 2022 - 13:01

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0

Bytte på en V70 D5 häromdagen, det tog 5 minuter. Extremt smidigt.

 

Ja som sagt, på många bilar är det smidigt och går snabbt.

Finns mängder med modeller där man tex måsta lossa och ta bort ett hjul, ta ut batteriet (vilket i sig kan vara riktigt tidskrävande), ta bort behållaren för spolarvätskan eller till och med skruva loss katalysatorn för att ens komma åt filtret. För att inte tala om special-verktyg eller vissa bilar som ska varmköras en längre period för att sedan stå 30min och dräneras innan man fyller på ny olja, sedan startas upp och låta gå på tomgång ett par min innan man stänger av och inväntar att den svalnar för att kontrollera nivån och ev fylla på lite till :P 

 

Listan kan göras lång :)



#7478

Postad 11 maj 2022 - 19:26

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nu tror jag har gjort bort mig och måste fråga proffsen.

Skulle göra rent mitt luftfilter, kollade inte så noga och antog att det var K&N, köpte ett kitt rengöring, hade på rengöringsmedlet och sköljt ett par gånger, men såg att filtret tappat färgen och då ser jag att det är ett JBR dry filter, är det ok att bara stoppa tillbaka det utan att olja eller är det förstört för jag använt fel rengöringsmedel?

#7479

Postad 12 maj 2022 - 07:27

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Okej, alla biltokiga här - jag behöver hjälp.

Välj en tjänstebil lagom stor för mig, fru och två barn 8 & 12 år gamla. Lågt förmånsvärde uppskattas, säg en gräns på runt 6000kr brutto.
Krav? 8,5 - 9 pbb.

(Jag kommer även förklara för företaget att man istället för pbb ska kolla på TCO)

 

Bil beställd, det blir en VW Passat GTE främst på grund av leveranstiden och förmånsvärdet.
Jag hade hellre valt en Tiguan eHybrid men orkar inte vänta 10 månader på den.



#7480

Postad 13 maj 2022 - 16:45

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Äntligen kom fälgarna och däcken.
Vilken skillnad på köregenskaperna det blev, från att vara svajig och konstig till att ligga som en smäck på vägen, helt klart värt att byta låg pris märket på de kerna till dessa,

Bifogad fil(er)



#7481

Postad 13 maj 2022 - 19:10

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Har fått byta min tjänstebil som på 15 månader besökte verkstad 10 gånger och aldrig var hel, det car en Seat Leon laddhybrid.

 

Återgått till Kia laddhybrid:

Bifogad fil  96B9C3F2-108F-4394-AB2C-1FB934EA873A.jpeg   304,54K   0 Antal nerladdningar

 

Nu matchar dem:

Bifogad fil  87009BB3-5C1C-46DF-99ED-CB0F816EEB93.jpeg   227,34K   0 Antal nerladdningar



#7482

Postad 13 maj 2022 - 19:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 0

Har funderat lite mer på elbil, men det känns som allting drar det mot att Tesla är bästa val.

 

Jag har igentligen aldrig haft lust på en Tesla, mest för jag tycker kvaliteten på interiör osv är undermålig men har också hört många på jobbet som haft flera problem och nya teslaer som oftare är på verkstad än min XC60 (som aldrig vart på verkstad för något fel utan vart pålitlig 100% )

 

Jag hade ju lust på en Jaguar I-pace men har nu forskat lite mer och funnet en del laddproblem osv.

 

Iaf så tänker jag såhär:
* Ska man ha en ny bil idag så måste det bli en elbil, inget annat är smart. (halv pris i bomringen, det är nu dyrt med diesel, vägskatten kostar mindre med elbil, man kan köra i kollektivfältet, man kan ladda gratis på en del ställen i stan, man får mer för pengarna pga "ingen moms").
 

* Ska man ha en elbil så är Tesla bästa valet för att:
   * Dom har utan tvivel bäst utbyggnad av laddnätet i Norden.
    * Dom har bästa lånet vad jag kan se här i Norge på 2,88 effektiv ränta
    * Dom ser inte ut att ha gått ner speciellt mycket i värde på 3 år, på 1 år har dom t.o.m gått upp (säkert lite skev analys pga pandemi och slut på delar)
   * Dom har riktigt bra räckvidd och presatanda för pengarna
   * Model-Y ser ut att passa en familj som inte vill ha en alltför stor bil men halvstor


Några kommentarer mot detta? En ny Model-Y longrage med sommar/vinterdäck kostar nu i Norge 550 000,-


Redigerat av Demon Slayer, 13 maj 2022 - 19:18.


#7483

Postad 13 maj 2022 - 19:26

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Jag hade valt Polestar 2 framför Tesla och bor du i Norge kan du ju numera ladda på de flesta Tesla laddstationer.



#7484

Postad 13 maj 2022 - 19:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 0

Jag hade valt Polestar 2 framför Tesla och bor du i Norge kan du ju numera ladda på de flesta Tesla laddstationer.

Jasså man kan det? Ja det är ju nyttig information.

 

Har sett på Polestar 2 sedan den kom, tycker inte den ser lika bra ut i verkligheten som jag hade viljat, den ser lite "billig ut" men den är forfarande intressant.

 

Konfigurerad så den liknar mest möjligt kostar den ungefär det samma eller lite mindre, men lånet dom erbjuder har effektiv ränta på 4,29 :( Vet inte hur mycket man ska bry sig om detta men det känns mycket dåligare?



#7485

Postad 13 maj 2022 - 20:53

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Finns en bilverkstad i Stockholm som lägger upp Youtube klipp på Teslor han lagar och dom verkar inte alls vara byggda för nordiskt klimat eller ha så värst hög kvalitet, iofs är dom några år gamla och främst model-S eller vad den heter så dom nya kan vara bättre byggda men det är ju något att ta med i beräkningen.

#7486

Postad 13 maj 2022 - 21:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 0

Finns en bilverkstad i Stockholm som lägger upp Youtube klipp på Teslor han lagar och dom verkar inte alls vara byggda för nordiskt klimat eller ha så värst hög kvalitet, iofs är dom några år gamla och främst model-S eller vad den heter så dom nya kan vara bättre byggda men det är ju något att ta med i beräkningen.

Nej det är just kvaliteten jag tänker på. Dom gjorde en grundig test här av en Model-3 och den hade inga problem alls med rost (tittade in i hålrum med kamera osv), men det är ju andra saker som interiör osv som verkar minst sagt undermålig.

 

Det handlar igentligen mest om att få en så billig familjebil som möjligt som inte sjunker för mycket i värde, och det blir väl en 3-5års historia tänker jag.

 

Just nu ligger Model-Y bra til baserat på detta, men ska se lite mer på forum osv.

Det absolut billigaste är ju att behålla min XC60 trots att bompengar och diesel är dyrt, men det hänger på att den inte får några stora reparationskostnader t.ex över 12k, innanför det så är den fortfarande billigare, men det är ju en 2013-modell så nästa år den 10-år :o och det kan ju börja bli en del Volvo-fel då, som bärarmarna och en del annat undertill om den följer V70 slitage.



#7487

Postad 14 maj 2022 - 08:37

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

På Gardermoen så står det en HONGQI E-HS9 direkt innanför säkerhetskontrollen. Har tittat lite på den de senaste gångerna jag gått förbi där. Förutom en rätt grotesk front så tycker jag den ser rätt bra ut, linjerna från sidan är helt OK. Inredningen ser riktigt skön ut. Hur byggkvaliteten förhåller sig till Tesla har jag ingen koll på, men den kostar lite mer än det du skrev för Model Y.
 
Vad jag förstått är denna inte aktuell för den svenska marknaden för närvarande.
 

PRISLISTE

Veil.pris f.o.m. 1.10.2021 for HONGQI E-HS9 er:

Comfort: fra kr. 619.900,-

Premium: fra kr. 699.900,-

Exclusive: fra kr. 779.900,-

Veiledende pris levert forhandler i Drammen. Leverings- og klargjøringskostnader til lokal forhandler kan komme i tillegg.

  
https://hongqi.no
https://www.hongqi-a...type_E-hs9.html
 

img1.jpg

 

img2.jpg



#7488

Postad 14 maj 2022 - 09:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 0

Den har jag funderat på, har sett ett par stycken ute på vägarna redan och en i samma garage där jag jobbar. Fronten väcker känslor, på gott och ont men håller med om att den är intresant. Den kostar dock som sagt lite mer och jag undrar om den kanske inte är *för* stor (alla dessa pyttesmå perkeringsgaragena) men ska läsa mer om den idag och HS5 och HS7 kommer väl också snart. Bra ide!

 

Efter senaste surfningen så blev jag uppmärksam på hur stor skillnad det är i tid att ladda de olika bilarna från 10-80% och det skiljer från 19m til 55m och efter lite funderande så tror jag det vore ganska mycket enklare med en som laddar snabbt och en parameter jag nog ska ta med meg.


Redigerat av Demon Slayer, 14 maj 2022 - 09:59.


#7489

Postad 14 maj 2022 - 10:31

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0
Helt sjukt vad de gått upp i pris. Förr fick man en vettig bil för 200000

#7490

Postad 14 maj 2022 - 13:43

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Demon_slayer, Ionic 5 är ju annars en trevlig bil. Men det kanske är fel prisklass?

#7491

Postad 14 maj 2022 - 15:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 0

Demon_slayer, Ionic 5 är ju annars en trevlig bil. Men det kanske är fel prisklass?

Den är ok, men har nu tappat 90 000 på ett år (eller dvs att köpa en 2022-modell nu när 2023 nästan är ute). Jag tycker man ska se lite på sånt också, annars har den ju snabbast laddning vilket är fint.



#7492

Postad 16 maj 2022 - 12:12

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

Har funderat lite mer på elbil, men det känns som allting drar det mot att Tesla är bästa val.

 

Jag har igentligen aldrig haft lust på en Tesla, mest för jag tycker kvaliteten på interiör osv är undermålig men har också hört många på jobbet som haft flera problem och nya teslaer som oftare är på verkstad än min XC60 (som aldrig vart på verkstad för något fel utan vart pålitlig 100% )

 

Jag hade ju lust på en Jaguar I-pace men har nu forskat lite mer och funnet en del laddproblem osv.

 

Iaf så tänker jag såhär:
* Ska man ha en ny bil idag så måste det bli en elbil, inget annat är smart. (halv pris i bomringen, det är nu dyrt med diesel, vägskatten kostar mindre med elbil, man kan köra i kollektivfältet, man kan ladda gratis på en del ställen i stan, man får mer för pengarna pga "ingen moms").
 

* Ska man ha en elbil så är Tesla bästa valet för att:
   * Dom har utan tvivel bäst utbyggnad av laddnätet i Norden.
    * Dom har bästa lånet vad jag kan se här i Norge på 2,88 effektiv ränta
    * Dom ser inte ut att ha gått ner speciellt mycket i värde på 3 år, på 1 år har dom t.o.m gått upp (säkert lite skev analys pga pandemi och slut på delar)
   * Dom har riktigt bra räckvidd och presatanda för pengarna
   * Model-Y ser ut att passa en familj som inte vill ha en alltför stor bil men halvstor


Några kommentarer mot detta? En ny Model-Y longrage med sommar/vinterdäck kostar nu i Norge 550 000,-

Den kostar från 574' NOK i "barebone-utgåva", och ska du ha med vinterhjul så blir det över 600'. Men helt klart mycket bil för pengarna i Norge, så länge kvaliteten är OK. Om du inte behöver 4-hjulsdrift och kan tänka dig en lite mindre bil finns det flera alternativ till en billigare peng. T.ex Kia EV 6, kostar från 478' NOK.


Redigerat av ALDA, 16 maj 2022 - 12:12.


#7493

Postad 16 maj 2022 - 12:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 0

Den kostar från 574' NOK i "barebone-utgåva", och ska du ha med vinterhjul så blir det över 600'. Men helt klart mycket bil för pengarna i Norge, så länge kvaliteten är OK. Om du inte behöver 4-hjulsdrift och kan tänka dig en lite mindre bil finns det flera alternativ till en billigare peng. T.ex Kia EV 6, kostar från 478' NOK.

Ja den gick upp 10k över natten för dom lägger med dragkrok (hängarfäste) som standard nu eftersom 80% tar med detta så den blev just lite dyrare. Tror dom justerade den efter den höga dollarkursen också just efter att jag la ut mitt inlägg.

Behöver 4-hjulsdrift och lite mer än standard bagage.


Redigerat av Demon Slayer, 16 maj 2022 - 15:15.


#7494

Postad 16 maj 2022 - 15:13

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
”Hängarfäste”? Vad är det?

#7495

Postad 16 maj 2022 - 15:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 0

Dragkrok heter det visst på svenska.



#7496

Postad 16 maj 2022 - 20:58

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag var runt och letade elbil i helgen. Väntetid på ca 1 år (lågt räknat) och astronomiska priser. Det blir att puttra runt i den gamla dieseln ett tag till…



#7497

Postad 16 maj 2022 - 21:29

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0

Jag var runt och letade elbil i helgen. Väntetid på ca 1 år (lågt räknat) och astronomiska priser. Det blir att puttra runt i den gamla dieseln ett tag till…

600000 ska ju va ett bra pris jag har hört för ny bil?

 



#7498

Postad 17 maj 2022 - 04:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Min dieselbil kostar mig ca 25kr milen enbart i bränsle, elbilen rullar jag för under kronan milen. Så lägger vi på lite skatt på det med

#7499

Postad 17 maj 2022 - 06:40

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Jag var runt och letade elbil i helgen. Väntetid på ca 1 år (lågt räknat) och astronomiska priser. Det blir att puttra runt i den gamla dieseln ett tag till…


Kia EV6 har tydligen 17 månaders leveranstid, sjukt.

#7500

Postad 17 maj 2022 - 06:45

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Kia EV6 har tydligen 17 månaders leveranstid, sjukt.

 

Inte sjukt alls, det är den världen vi lever i just nu.






Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.