Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uselt intresse för bluray?

1237 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Varför öker ej blueray? (574 medlem(mar) har röstat)

För det är dyrt

  1. Det är sämre ljud o bild (6 röster [0.87%])

    Procent av omröstning: 0.87%

  2. Lättare att piratkopiera (33 röster [4.76%])

    Procent av omröstning: 4.76%

  3. För dålig urval av filmer, så jag väntar att köpa (128 röster [18.47%])

    Procent av omröstning: 18.47%

  4. Ren protest köper jag ej, för jag gillade HD DVD (34 röster [4.91%])

    Procent av omröstning: 4.91%

  5. Tekniken är ej mogen (61 röster [8.80%])

    Procent av omröstning: 8.80%

  6. För det är för dyrt (431 röster [62.19%])

    Procent av omröstning: 62.19%

Rösta Gäster kan inte rösta

#151

Postad 27 juni 2008 - 17:46

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Vad är det du vill ha sagt?

Redigerat av Turtle, 27 juni 2008 - 17:50.


#152

Postad 27 juni 2008 - 20:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Vad är det du vill ha sagt?


Det är väl inte så svårt att förstå?

Matsism skriver att alla apparater som inte kan visa Full HD är "gammal ålderdomlig lågupplöst teknik". Det är
något av det dummaste jag har läst på minhembio detta året.

#153

Postad 27 juni 2008 - 20:42

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

  • 731 inlägg
  • 0
Eftersom ingen utav de två exempelbilderna du postat ger en acceptabel bild så ställer jag mig nog också bakom frågan vad du vill ha sagt.

#154

Postad 27 juni 2008 - 20:50

Robotfood
  • Robotfood
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Detta är ett tillfälligt problem under rådande teknikskifte. Snart kommer de lågupplösta och ålderdomliga "HD-Ready" apparaterna att vara slut på lagren och då behöver inte radiohandlare stå och ljuga för att kunna sälja gammal ålderdomlig lågupplöst teknik. Standarden för TV är 1920 x 1080 pixlars upplösning. En modern TV klarar även av att växla hastighet mellan 24, 50 och 60 Hz. När tillräckligt många moderna, 1920 x 1080p, TV-apparater är hemma hos användare kommer marknaden för Blu-ray-video och HDTV-sändningar att finnas där.


Säg det till produktions- och distrubitionsbolagen som påstår att de kommer att ha 720p/1080i som standard för HDTV sändningar i många år framöver...

#155

Postad 27 juni 2008 - 21:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Eftersom ingen utav de två exempelbilderna du postat ger en acceptabel bild så ställer jag mig nog också bakom frågan vad du vill ha sagt.


Så du menar att det inte är någon skillnad rent kvalitetsmässigt mellan de båda, när det gäller färgåtergivning,
brusnivå osv? Den ena bilden har bättre skärpa men ser i övrigt ut som skit pga andra parametrar som är minst
lika viktiga som upplösningen.

Om du ser den skillnaden så har poängen förhoppningsvis nått fram.


Säg det till produktions- och distrubitionsbolagen som påstår att de kommer att ha 720p/1080i som standard för HDTV sändningar i många år framöver...


Precis. HDTV kommer att vara 720p och 1080i i ett antal år framöver.

Lite märkliga slutsatser om LCD vs Plasma, men i övrigt intressant läsning för de som tror att upplösningen är
extremt viktig för bra bild:
http://www.idg.se/2.1085/1.132631

Redigerat av Ageve, 27 juni 2008 - 21:31.


#156

Postad 27 juni 2008 - 22:48

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Jag ställer också undrar vad dessa sisa messen har med tråd ämnet att göra :( . Men om vill snacka om HDTV så är de redan ny format på väg. Ultra HD tv beräknas komma igång 2015 i japan. Men i ett försök att tidiglägga det har japanska staten gått in med pengar.Ultra –hdtv, ibland kallat super hi-vision, visar bilder i upplösningen 33 miljoner pixlar, 4320 x 7680, och 24 kanalsteknik med tekniken 22.2. Dataströmmen blir 24 Gbps. Så det är framtiden. :D

#157

Postad 28 juni 2008 - 09:56

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Jag ställer också undrar vad dessa sisa messen har med tråd ämnet att göra :( . Men om vill snacka om HDTV så är de redan ny format på väg. Ultra HD tv beräknas komma igång 2015 i japan. Men i ett försök att tidiglägga det har japanska staten gått in med pengar.Ultra –hdtv, ibland kallat super hi-vision, visar bilder i upplösningen 33 miljoner pixlar, 4320 x 7680, och 24 kanalsteknik med tekniken 22.2. Dataströmmen blir 24 Gbps. Så det är framtiden. ;)

Nja, om Ultra HD kommer och slår ut BD innan år 2025 så skall jag äta upp min hatt. :D Det är riktigt det du påstår men för den skull är det inte troligt att tekniken blir tillgänglig (köpbar) för oss konsumenter förren om lååång tid. Det jag tror att japanerna framförallt har i kikaren är att sälja tekniken till biografer. Den upplösningen tillåter nämligen att man kan köra filmer digitalt på mycket stora dukar, något som inte fungerar med dagens "låga" upplösningar (dagens bio är analog).

Detta är riktigt smart av japanerna då det finns enorma pengar att tjäna på det området. Hembio är idag en stark konkurrent för biograferna och frustrationen kring den analoga filmens kvalité är som ett skavsår för biobolagen. Den dagen de får möjlighet att visa digital film (som dessutom har 24 ljudkanaler) så kommer de att vara beredda att betala dyrt för att åter bli konsumenternas förstahandsval vad gäller filmvisning. Tänk om japanerna lyckas med att sälja sin teknik till hela världens biografer - wow vilken deal!

Sen finns det många begränsningar som påverkar hur fort en ny teknik kan användas i hemmet. Herrejösses, marknaden är knappt redo för BD idag. Hur skulle den då kunna vara redo för Ultra HD om knappt 7 år. Nej, den tekniken kommer vi inte se röken av i våra dedikerade hembios och vardagsrum förren om lång tid framåt.

MVH
Jonsod

#158

Postad 28 juni 2008 - 10:20

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0
ähmmm..Jag såg på fotbolls EM i "standard-tv" hemma hos en kompis. Tv:n var en platt 32tummare från 07, och bilden var suuuuudig! Vi satt på 4 meters avstånd... Jag kollar på 104" projje och 50" tv i HD hemma och skillnaden är enorm. Jag har svårt att fatta de som säger att det är liten skillnad mellan sd-hd när man tittar på tv i storleken 32-42-50...

#159

Postad 28 juni 2008 - 10:34

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

ähmmm..Jag såg på fotbolls EM i "standard-tv" hemma hos en kompis. Tv:n var en platt 32tummare från 07, och bilden var suuuuudig! Vi satt på 4 meters avstånd... Jag kollar på 104" projje och 50" tv i HD hemma och skillnaden är enorm. Jag har svårt att fatta de som säger att det är liten skillnad mellan sd-hd när man tittar på tv i storleken 32-42-50...

Låt mig fråga dig två saker. Tror du att den enda specifikationen som skiljer din tv från kompisens tv är skillnaden i upplösingen? Och de elektroniska komponenterna i apparaterna, tror du att de är av exakt samma kvalité i båda tv-apparaterna?

Sen tror jag inte många motsäger att en bild i HD av HÖG kvalité visar en trevligare bild än en bild i SD av SAMMA kvalité. Men att påstå att en bild i HD per automatik är en bättre bild än en bild i SD är helt fel, bildens kvalité avgörs av så mycket mer än bara upplösningen. Detta borde vara så självklart att diskussionen inte ens hade kommit upp till ytan.

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 28 juni 2008 - 10:35.


#160

Postad 28 juni 2008 - 11:19

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0
Tråden får snart byta namn till "SD vs HD" om det fortsätter på detta spåret :(

#161

Postad 28 juni 2008 - 13:35

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
Mer intresse för Blu-ray:
http://playstation-3...or_blu-ray.html
:P

Redigerat av Unregistered9a177c31, 28 juni 2008 - 13:36.


#162

Postad 28 juni 2008 - 14:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Låt mig fråga dig två saker. Tror du att den enda specifikationen som skiljer din tv från kompisens tv är skillnaden i upplösingen? Och de elektroniska komponenterna i apparaterna, tror du att de är av exakt samma kvalité i båda tv-apparaterna?


Antar att han menade SD-utsändning vs HD-usändning, alltså inte skillnad mellan två bildvisare.

Något man inte får glömma bort är att SD-sändningarna från t ex TV4 inte bara är begränsade av den låga upp-
lösningen, utan också av en väldigt låg bitrate, ungefär hälften av en normalbra DVD-film. Om man pausar och
tar en stillbild så består det i stort sett bara utav sudd och stora fyrkanter från komprimeringen.

Källans kvalitet är en av huvudanledningarna till att det ofta är väldigt svårt att skilja 720p och 1080p åt (Obs! I
bildvisaren, när källan är 1080p). Det finns helt enkelt ganska få filmer som verkligem utnyttjar den höga 1080p
upplösningen. När folk säger att analog 35mm film motsvarar ett antal megapixlar, så glömmer de bort kvaliteten på
produktionen. Vad den fysiska filmen i sig klarar är inte speciellt intressant i sammanhanget.

Eftersom de två bilderna jag postade innan tydligen var svårtolkade så kommer här två till (som inte har något med
de tidigare att göra). Denna gången är den ena nerkalad, interlacad och komprimerad (ska motsvara DVD), medans
den andra bara är nerskalad (ska motsvara BD visat genom en bildvisare som bara har en upplösning på 480p).

BD på en 480p bildvisare:
Bifogad fil  foto_original.png   452,83K   0 Antal nerladdningar


DVD på en 480p bildvisare:
Bifogad fil  foto_merpackat.jpg   21,35K   0 Antal nerladdningar


Bilden är tänkt att motsvara upplösningen vid en långsam panorering, där interlacingen på DVD ger en tydlig
försämring, medans det är konstant 480p från BD (progressivt). Komprimeringen är något överdriven för att visa
felen som DVD ger vs en nerskalad bild från BD.

För de som inte ser skillnaden så är här en förstoring:

BD på 480p display:
Bifogad fil  forstorad1.png   71,08K   0 Antal nerladdningar

DVD på 480p display:
Bifogad fil  forstorad2.png   44,43K   0 Antal nerladdningar


Vad vill jag då ha sagt med mina inlägg?

1. En 720p bildvisare av hög kvalitet är inte gammaldags ålderdomlig teknik som bara lurade människor köper.

2. En bra lågupplöst 480p bildvisare kan ge bättre bild än en dålig med hög upplösning.

3. Det finns kvalitet att hämta från BD även om man inte har en högupplöst bildvisare. Det räcker med 480p för
att se skillnad pga mindre komprimering och befrielsen från interlacing på 1080p24 material.

Att se skillnad mellan BD och DVD handlar alltså inte bara om upplösning och avstånd från bildvisaren. Precis som IDG
visade i sin test, så kan BD ge en förvillande bra bild även på en lågupplöst bildvisare, så bra att det krävs att man
tittar noga för att se skillnaden mot 720p. Om man däremot jämför med DVD, så blir skillnaden stor oavsett.

BD är övelägset DVD i alla lägen, och på alla bildvisare. Det finns helt enkelt ingen bra anledning till argument som
"DVD räcker till Svensson" osv.

Redigerat av Ageve, 28 juni 2008 - 15:51.


#163

Postad 28 juni 2008 - 14:51

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Mer intresse för Blu-ray:
http://playstation-3...or_blu-ray.html
:P


I och för sig är PS 3 maskinerna inräknat där. Så jag tycker de ger en snedvinklad bild av försäljingen av BD. PS2 maskinerna av de första versionerna hade svårt spela upp DVD också(copyrightbeskyddet), men ändrades snabbt hihi. Men jag tro en del använder säkert ps3 till spela BD. Men tro till största delen köper man ps 3 för spel ej som BD maskin.

#164

Postad 28 juni 2008 - 14:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

I och för sig är PS 3 maskinerna inräknat där. Så jag tycker de ger en snedvinklad bild av försäljingen av BD.


Det ger en lite snedvinklad bild åt andra hållet med. De flesta som köper PS3 använder den bara till spel. Därför
visar statistiken på många sålda spelare i förhållande till filmer, men det stämmer ju inte riktigt.

#165

Postad 28 juni 2008 - 15:18

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Det ger en lite snedvinklad bild åt andra hållet med. De flesta som köper PS3 använder den bara till spel. Därför
visar statistiken på många sålda spelare i förhållande till filmer, men det stämmer ju inte riktigt.

Som jag sade ;) "Men jag tro en del använder säkert ps3 till spela BD. Men tro till största delen köper man ps 3 för spel ej som BD maskin." Med statetik kan man få mycket negativ bli positivt och tvärtom. Men jag tro BD kommer nog lossna rejält kanske. Men kommer ej bli lika stor som DVD var.
Nya tider är på intåg med det ny teknik. Media sortimentet kommer byttas ut. i stället för en skiva så blir det ett chips som klarar 500 terabyte den är ej stor. :P sedan kommer något som påminner en rund glasbit . Liknar vår saftis i storleken. Den lär vara rejält uppgraderad också i minnestorlek.
Med internet2 kommer nerladdningen komma igång bådde olagligt o lagligt. Vi kommer stream mycket mer då direkt från levrantören tro jag. Bådde film och annat smått o gott. Därför finns det ej behov sådant fast media typ CD- skivan o DVD skivan har varit. Så jag tro aldrig BD kommer gå förbi DVD. B)

#166

Postad 28 juni 2008 - 15:49

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Har läst igenom tråden ...
Läs Pacmans inlägg han träffar rätt 100/100
Säger inte att andra har fel .. säger bara att Pacman har rätt ..

Ageve har också linjer i sitt resonemang som fler borde ta till sig.

Vad gäller att Ps3 ofta köps som spelmaskin .. stämmer nog .. Men det blir säkert
inkörsporten för många till blu -ray.

Var ute för att inhandla några bluray idag .. Inte en ny film förutom Arn som jag
redan hade. Cloverfield hade annars varit ett givet köp idag ..
Kommer inte förrän 15 okt.

Så anledningen till att det kan gå trögt .. beror nog till viss del ..kanske stor del ..
på att det inte finns så mycket svensktextad BD film ute.

Maveric :P

Redigerat av Unregistered1103, 28 juni 2008 - 15:54.


#167

Postad 28 juni 2008 - 17:53

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Ageve nu hängde jag med!
Sitter med en BD30 och en PX8 och är riktigt nöjd kan jag tillägga.

#168

Postad 30 juni 2008 - 08:30

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Jag har inte hängt med i denna tråd men tänkte att denna länk kan vara av intresse:

Svenska experter oense om blu-rays framgångar på IDG.se idag.

#169

Postad 30 juni 2008 - 09:34

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

Jag och så många andra sörjde, när de begravde HD DVD. Men än så länge finns de hopp B) men också ett hot. Så varför ökar ej försäljingen som de hade hoppats på ? Det är dålig bild o ljud? För dyrt? Jag är skade glad mest för ett sätt som gjorde bättre skiva fick ge vika för trycket från pengastark börs. Jag måste erkänna och slug strategi från sony :) Detta är ej pajkastning, utan mest stilla min nyfikehet. För de har vunnit, så de bli de bästa av det. :P

Eftersom Blu-ray faktiskt ökar i försljning, och har gjort stadigt ett bra tag nu så kan man säga att du körde foten i pajen redan i första inlägget :D

Men vad är det för "hopp" du ser? Vad finns det hopp om?
Vad är det för "hot" du ser?

#170

Postad 30 juni 2008 - 13:10

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Om 3500 fortfarande är ett sånt fruktansvärt pris så finns det faktiskt nåt som heter AVBETALNING


På vilket sätt skulle avbetalning vara en lösning för den som inga pengar har. Avbetalning brukar i de allra flesta fall göra att produkten blir mkt dyrare än vad den hade kostat om man betalat allting direkt. En BD-spelare som kostar 3500 kr kan mycket väl kosta 4000 när avbetalningen är klar. Så jag förstår verkligen inte ditt resonemang...

MVH
Henrik

#171

Postad 30 juni 2008 - 13:30

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

På vilket sätt skulle avbetalning vara en lösning för den som inga pengar har. Avbetalning brukar i de allra flesta fall göra att produkten blir mkt dyrare än vad den hade kostat om man betalat allting direkt. En BD-spelare som kostar 3500 kr kan mycket väl kosta 4000 när avbetalningen är klar. Så jag förstår verkligen inte ditt resonemang...

MVH
Henrik

De som inte har råd med en Blu-rayspelare för 3000kr har säkerligen inte råd med en 42-tums HDTV heller?!?! Varför ens tänka på HD-film då? Kvalité kostar

#172

Postad 30 juni 2008 - 15:20

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Eftersom Blu-ray faktiskt ökar i försljning, och har gjort stadigt ett bra tag nu så kan man säga att du körde foten i pajen redan i första inlägget :)

Men vad är det för "hopp" du ser? Vad finns det hopp om?
Vad är det för "hot" du ser?


Men om du läste notisen. Så var det ej JAG som sade de ej ökade utan, de själva alltså sony. Sedan fanns de mer information. "Enligt nya siffror från undersökningsföretaget NPD minskade försäljningen av bluray-spelare i USA med hela 40 procent mellan januari och februari. Säkerligen hade Sony-folket räknat med en ordentlig ökning när det blev klart att de vunnit kriget mot Toshibas hd-dvd. Men tji fick de - ynka två procent fler bluray-spelare såldes mellan februari och mars." De var de själva som undrade varför de ej ökade :) Nyfiken som jag ärundrade jag också. Därav jag fixade en röstning. Sedan var det ett tag sedan 4 månader drygt. Det kan hända mycket under 4 månader :D Sedan går jag ej under stolen med jag föredrog HD DVD. Men bluray vann.... så de ingenting gnälla om, utan hoppas de gör de m bästa om det.

#173

Postad 30 juni 2008 - 20:07

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0

På vilket sätt skulle avbetalning vara en lösning för den som inga pengar har. Avbetalning brukar i de allra flesta fall göra att produkten blir mkt dyrare än vad den hade kostat om man betalat allting direkt. En BD-spelare som kostar 3500 kr kan mycket väl kosta 4000 när avbetalningen är klar. Så jag förstår verkligen inte ditt resonemang...

MVH
Henrik


Nej men en dyr HDTV går bra att köpa för den som inte har pengar då eller? :)
10 till 20 tusen spänn för en HDTV får ju ändå en BD spelare för 3000 att framstå som en fickpeng :)

Var du med för 10 år sen när DVD var nytt? det var DYRT.
Men ändå hade folk råd att skaffa en DVD spelare för runt 5000 spänn utan en massa gnäll.
Runt år 2000 så fick man en medioker NINTAUS spelare för 3000 spänn som då ansågs som en JÄKLIGT billig DVD spelare.
Det var källar skit från Kina men det funkade trots en jäkla massa buggar.

Och nu gnäller folk när man får en KVALITÉTS spelare från t.ex. Samsung för runt 3000 spänn??

Herregud. Folk måste även fatta att Blu-Ray fortfarande är en NY teknik jämfört med en DVD spelare som inte kostar ett skit att tillverka idag.

Redigerat av Svante Skoog, 30 juni 2008 - 20:16.


#174

Postad 30 juni 2008 - 20:17

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Nej men en dyr HDTV går bra att köpa för den som inte har pengar då eller? :)
10 till 20 tusen spänn för en HDTV får ju ändå en BD spelare för 3000 att framstå som en fickpeng :)

Precis. Jag tror dock att de som gnäller över priset på en BD-spelare för 3000kr är sådana där "pirater". De betalar inte för film som vi hembiofans och de försöker hitta vilka ursäkter som helst, hur korkade de än är för att undvika betala.

Jag har en fråga till de som gnäller över priset på BD-spelare. Vad har eran anläggning kostat? Är det en alltför vild gissning att påstå att du/ni lagt ner minst 15000kr på en hygglig HD-tv och kanske nån tusing på ljudet? Vad är då 3000kr för utgift?

Nej skärpning på er. 3000kr för en HD-spelare är ett kap.

#175

Postad 30 juni 2008 - 20:41

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0
Nu går även Samsungs BD1400 låss för 2500:- på Elgiganten :)

Nej usch va dyrt :)

Redigerat av Svante Skoog, 30 juni 2008 - 20:42.


#176

Postad 30 juni 2008 - 20:48

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0

Precis. Jag tror dock att de som gnäller över priset på en BD-spelare för 3000kr är sådana där "pirater". De betalar inte för film som vi hembiofans och de försöker hitta vilka ursäkter som helst, hur korkade de än är för att undvika betala.

Jag har en fråga till de som gnäller över priset på BD-spelare. Vad har eran anläggning kostat? Är det en alltför vild gissning att påstå att du/ni lagt ner minst 15000kr på en hygglig HD-tv och kanske nån tusing på ljudet? Vad är då 3000kr för utgift?

Nej skärpning på er. 3000kr för en HD-spelare är ett kap.

Jag tror inte att folk i detta forum tycker att en HD-spelare för 3.000:- är för dyrt. Däremot tycker den stora allmänheten att det inte är prisvärt samt att filmerna är för dyra. De har ju redan brännt skatteåterbäringen eller köpt en TV på avbetalning samt har ett dyrt abonnemang hos ett kabelbolag. Så det tar nog ett tag till innan Blu Ray blir etablerat hos de stora massorna.

#177

Postad 30 juni 2008 - 20:49

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Jag tror inte att BD får sitt riktiga genombrott förrän inspelningsbara maskiner kommer ut på den stora marknaden. Många som redan har skaffat DVD-inspelare tvekar nog att ha dubbla maskiner. Priserna på filmer måste också hamna på en jämförbar nivå med DVD, så att premien för att få högupplöst bild inte blir smärtsam.

Dessutom tror ju många på tomtar och troll, vilket innebär att DVD-spelare med HDMI-utgång fått många tro att de redan får högupplöst bild oavsett hur den ser ut. Det behövs fler och vettigt kalibrerade "BD-kiosker" utplacerade. Gemene man måste få se BD med egna ögon, och få veta att de kan få den bilden redan idag, på den tv de redan köpt för att den var platt.

För de som redan förstått att BD ger bättre bild än DVD så är nog hindret att BD framstår som en överflödig lyxartikel, precis som var fallet med DVD i början. Det kommer nog släppa med tiden.

Men med tanke på hur uppenbara fördelar DVD hade gentemot VHS för filmtittande och den tid det tog för DVD att etablera sig, så tycker jag man lyckats etablera BD (och HD DVD under dess tid) förvånansvärt väl under dess inledningsfas.

#178

Postad 30 juni 2008 - 20:52

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0

Precis. Jag tror dock att de som gnäller över priset på en BD-spelare för 3000kr är sådana där "pirater". De betalar inte för film som vi hembiofans och de försöker hitta vilka ursäkter som helst, hur korkade de än är för att undvika betala.


Jag tror det handlar om som jag sa tidigare att film är konsumtionsmedia för dom flesta, dvs titta och släng, man ser en film och ser ofta inte om den igen.

Därför anser dem flesta att det inte ska kosta så mycket pengar.

Kolla bara på mediaspelarna idag som Tvix med flera andra NMTs, en av anledningarna de är så populära för att folk sitter och laddar ner Blu-ray och annan HD media från siter och dylikt och lägger på stora NAS med flera TBs, det går inte blunda för att det sker i väldigt stor utsträckning hos många där hemma.

Redigerat av Packetloss, 30 juni 2008 - 20:53.


#179

Postad 30 juni 2008 - 20:58

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0

Jag tror det handlar om som jag sa tidigare att film är konsumtionsmedia för dom flesta, dvs titta och släng, man ser en film och ser ofta inte om den igen.


Om man nu bara ser filmen EN gång och aldrig mer så kanske dom kan hyra den istället?
Det är mycket billigare och då behöver dom inte klaga på hur dyra KÖP versionerna är :)

Vi som VERKLIGEN älskar film köper dom för att vi ser om dom flera ggr :)

Favoriter som Alien, Aliens, The Thing, Jaws m.m. har jag säkert sett 35 ggr st. :D

Även de nyare favoriterna som kommit i år har gått runt 5 ggr hittils. Kul att se om med polarna m.m.

Så vi som köper film kommer att fortsätta med detta trots BD:s högre pris, medans "Svenssons" kan hyra om det är så tokdyrt :D

Men om två år har nog situationen ändrats när två för 199:- säkert är vanligt.

Redigerat av Svante Skoog, 30 juni 2008 - 21:08.


#180

Postad 30 juni 2008 - 21:32

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Jag tror inte att folk i detta forum tycker att en HD-spelare för 3.000:- är för dyrt. Däremot tycker den stora allmänheten att det inte är prisvärt samt att filmerna är för dyra. De har ju redan brännt skatteåterbäringen eller köpt en TV på avbetalning samt har ett dyrt abonnemang hos ett kabelbolag. Så det tar nog ett tag till innan Blu Ray blir etablerat hos de stora massorna.

Då får man börja fundera över vad som är en rimlig prisutveckling för Blu-rayspelare kontra DVD-spelare när det begav sig. Blu-ray är i början av livscykeln och att redan börja påstå att det går dåligt eller direkt uselt för Blu-rayformatet är orättvist.

#181

Postad 30 juni 2008 - 23:14

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0
Jepp, DVD exploderade heller inte på marknaden de första åren.
Var först när Matrix släpptes 2000 som det började röra på sig och det var coolt att skaffa DVD. ;)

Tänk att så många idag även glömt bort att Playstation 2 faktiskt var inkörs porten för många som billig DVD spelare.
Så därför borde det inte va nån skillnad idag med Playstation 3 som BD spelare, eller? ;)

Tror nog den används rätt flitigt som BD spelare runt om i världen hos dom som kör på en HDTV.

Redigerat av Svante Skoog, 01 juli 2008 - 00:16.


#182

Postad 01 juli 2008 - 00:29

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Så därför borde det inte va nån skillnad idag med Playstation 3 som BD spelare, eller? ;)

Tror nog den används rätt flitigt som BD spelare runt om i världen hos dom som kör på en HDTV.

'
matematiskt/statistiskt så är det inte många ps3 ägare som kör BD. svårt o säga exakt men kanske 10-20% av ps3 ägarna satsar på BD idag. Skulle ock inte förvåna mig om siffran stigit om 2-3 år förutsatt att inte sony har för stor framgång med sin VOD satsning. För en gång skull så är Sony smarta och lägger inte alla ägg i en korg.

Vidare tycker jag det är ett hån mot konsumentsvensken när vissa klagar på att han inte kan lägga tusentals kronor på enBD spelare som han kanske har i dagsläget glädje av någon gång i månaden.
Nog bättre att spara slantarna till en HDTV box istället.

#183

Postad 02 juli 2008 - 04:04

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Se, nu kommer etapp 1. "nerladdning av film" :)
Sony verkar nu fått ordning på sin plattform för nedladdning av film till Playstation 3 och enligt Kaz Hirai, chef för Sony Computer Entertainment så blir USA först ut redan i sommar medan Japan och Europa för vänta tills senare under året. Sony själva har stora förhoppningar på sin satsning och behöver framgångsrika extratjänster för att ta marknadsandelar med sin spelkonsoll. Än så länge är PS3 en gigantisk förlustaffär för Sony där spelförseningar och hård konkurrens från både Nintendo och Microsoft har gjort det betydligt tuffare än väntat för Sony.

Fler detaljer om filmsatsningen kommer presenteras under E3-mässan som är mellan den14 – 17 juli i Los Angeles.

Via techradar.com

Så därför lär inte BD eller annan media typ på skiva öka :D . Nerladdning är en del av nya framtiden.

#184

Postad 02 juli 2008 - 12:06

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0
Återigen, nerladning är inget för de som vill ha en filmsamling, eller för de som sätter kvaliteten högst, förstår inte varför vissa inte kan se saker i gråskala utan bara i extremer...

#185

Postad 02 juli 2008 - 13:35

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Ja, ska jag betala för en film så ska jag ha ett fysiskt media. Betala för att lagligt tanka ner en film som jag lika gärna kan dra ner gratis tänker jag inte göra. Så jag hoppas verkligen BD har en ljus framtid.

#186

Postad 02 juli 2008 - 13:44

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 109 inlägg
  • 0

Ja, ska jag betala för en film så ska jag ha ett fysiskt media. Betala för att lagligt tanka ner en film som jag lika gärna kan dra ner gratis tänker jag inte göra. Så jag hoppas verkligen BD har en ljus framtid.


Tack Fangface, jag slapp skriva ett scenario om varför betalnedladdningar inte kommer att lyckas vidare.

/P

#187

Postad 02 juli 2008 - 16:23

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0

Så därför lär inte BD eller annan media typ på skiva öka :)


För att man kan ladda ner hårt komprimerade filmer genom PS3:an? hahahah
Otroligt att en del VÄGRAR att se att BD ökar för varje dag :D

Visst nerladdning ÄR en del av framtiden. Men fysiskt media kommar fortsätta vara kvar för oss samlare och svenssons som inte har, eller VILL ha en PC kopplad till TV:n och behöva ladda ner filmer osv.

Jag hyr gärna en film genom PS3:an men då ska det fanimej va snorbilligt annars får det va.
Eller så går jag helt enkelt ner och hyr en BD version istället med toppkvalla.

Undrar varför vi får nya kunder som vill hyra BD filmer i videobutiken varje vecka när BD är ointressant och det är nerladdning som gäller? ;)

Bara så ni vet så finns det massvis av folk som inte hänger på detta forum och är så kallade "svenssons" som också är intresserade av att skaffa en BD spelare till sin nya platt TV B)

Redigerat av Svante Skoog, 02 juli 2008 - 17:04.


#188

Postad 02 juli 2008 - 17:01

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0

För att man kan ladda ner hårt komprimerade filmer genom PS3:an? hahahah
Otroligt att en del VÄGRAR att se att BD ökar för varje dag :)

Visst nerladdning ÄR en del av framtiden. Men fysiskt media kommar fortsätta vara kvar för oss samlare och svenssons som inte har, eller VILL ha en PC kopplad till TV:n och behöva ladda ner filmer osv.

Jag hyr gärna en film genom PS3:an men då ska det fanimej va snorbilligt annars får det va.
Eller så går jag helt enkelt ner och hyr en BD version istället med toppkvalla.

Det konstiga i kråksången är juh att den vanlige medelsvensson just kollar hårt komprimerade filmer
o serier. Men det är inte lika roligt längre när denne har skaffat sig en ny stor högupplöst skärm, där alla skavanker
träder fram på ett makalöst bra sätt. tillomed i NYA Pioneer plasman som inte är den vanligaste skärmen en medel svensson köper. Ja då kanske man vill ha full nytta av sin NYA skärm åtminståne 2 gånger i månaden, då går dom o köper sig en Bd spelare o hyr en rulle. Så klart försäljningen ökar, det finns juh inget annat för medelsvensson, Deras internet uppkoppling suger häst ba..e samt deras kunskaper om denna och intresse. Alla ställen här i trakterna som har Bd filmer (hyr) så finns det max 9 titlar på statoil, videomax har inte ens tagit in Bd filmer o ägaren garva när jag fråga om han skulle göra det, "aldrig" sa han, och att han funderar på att sluta helt med dvd med, han har typ ett jourlivs butik med videomax filmerna(dvd) Det finns inga pengar i det längre sa han, o mitt argument för det va, som jag sa till honom att våran kommun har tillgång till 100mb full duplex för 349 kr/mån.
Och han höll med ,han har pratat med många tidigare hyr kunder o "alla" (nästan) laddar ner filmerna istället,

#189

Postad 02 juli 2008 - 17:35

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Otroligt att en del VÄGRAR att se att BD ökar för varje dag :)

Det är klart att det ökar, vore ju konstigt om det slängdes mer filmer och spelare än det köptes nya. Det jag tycker är otroligt är att man inte ens kan antyda att Blu-ray är för sent och för lite för att slå igenom på samma sätt som DVD utan att det börjar pratas om illegal nedladdning. Det finns redan IP-TV, och denna modell kommer förmodligen bli det stora distributionssättet för film i framtiden. Kanske kommer funktionen att strömma från nätet inbyggd i nästa generations BD-spelare, vem vet? Men visst kommer det finnas en marknad för Blu-ray också, så bli inte ledsen kompis. :D

#190

Postad 02 juli 2008 - 18:22

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Bruka snacka med en försäljare till bland annat video butikerna. De vill ej ta in BR , på grund av den höga avgiften. De finns ingen vinst i det mera nu tycker de. Han säger de seanste året har de stängts 12 butiker, endast i hans distrikt. De nästan skrattade när de fick höra avgiften för uthyrningen av BR. Men de finns de som försöker ändå. Men de är få och de måste vara filmer som de vett ger igen pengaerna. Idag har han bytt jobb., ingen förstjänst. Han är helt inne det är "pirat koperingen" som tg död på hans leverbröd. Jag kan hålla med han i stor del men ej allt.

#191

Postad 02 juli 2008 - 18:47

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0
Idag är det svårt att driva en videobutik om man inte är med i en kedja.
Vi gick med i "Filmkedjan" vilket gör att vi kan ta in MYCKET mer film än vad vi gjorde för nåt år sen när vi drev den privat, då kedjan får en viss del av uthyrningsavgiften. BD filmerna kostar 15 kr mer än DVD filmerna men de kunder som hyr BD har inte klagat hittils på priset. Vi kommer dock att sänka till samma nivå som DVD snart.
Jag tycker nog ändå att uthyrningen lever starkt än idag.
Men det varierar vilken tid på året och vilken stad antar jag.
Just nu vill folk passa på att njuta av solen och då går affärerna sämre.

Well, well, det blir som det blir i framtiden med nerladdning och format :)

Redigerat av Svante Skoog, 02 juli 2008 - 18:48.


#192

Postad 02 juli 2008 - 19:46

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Återigen, nerladning är inget för de som vill ha en filmsamling, eller för de som sätter kvaliteten högst, förstår inte varför vissa inte kan se saker i gråskala utan bara i extremer...


Ibland är det väldigt nyttigt att tänka i extrema termer och fundera över konsekvenserna av hur man agerar. En extrem är tex att INGEN köper en film, går på bio eller på annat sätt betalar för produktionen av film. Då lär det inte finnas något att ladda ner heller. Den slutsatsen kräver förhoppningsvis inga djupare analyser.

Jag vet inte om flertalet "Svenssons" vill ha en filmsamling eller bryr sig så mycket om kvaliteten på filmen. Många har ju för inte jättelänge sedan tagit steget från vhs till dvd och upplever ett jättelyft. Och kan dom dessutom få filmerna "gratis" så är dom nog inte ledsna för det. Därför krävs ibland tyvärr extrema termer. Det betyder inte att man inte ser gråskalan men ofta kräver pedagogiken att man är tydlig. Min erfarenhet är att nedladdaren (den olaglige) oftast inte ser något annat perspektiv än sin egen plånbok. Det har väl inte minst framgått av vissa inlägg i den här tråden.

Gällande Blu-ray så tycker jag det är alldeles för tidigt att ha någon åsikt om utvecklingen. Min erfarenhet är att intresset är väldigt stort men der betyder inte att man har något köpbehov ännu. Ge det åtminstone en julhandel innan det döms ut.

#193

Postad 02 juli 2008 - 20:37

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Priset på filmerna måste droppa oxå. 250:- för en film är inte sådär jättelockande, speciellt om man redan har den på DVD.
Nu försöker jag istället hitta filmerna begagnade, så intresset finns helt klart. Priserna är problemet, så mina inköp hamnar ju inte i någon försäljningsstatistik...

#194

Postad 02 juli 2008 - 23:03

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Den svenska marknaden är inget att hurra för pris och utbudsmässigt, jag köper allt mitt från Axel och HDMS på grund av deras suveräna priser. Det skiljer sig mellan bolag och släpp men inte kommer jag börja köpa blu-ray på Ica Maxi eller Discshop när jag kan köpa en film ny för mindre än den svenska dvd:n kostar, från utlandet?

Just nu så köper jag mer film än jag gjort tidigare i mitt liv och i genrer jag inte lagt pengar förut. Hittills har inga filmer som jag "måste" köpa kommit ut så jag köper nästan alltid första bästa billiga som jag är intresserad av än att köpa nysläpp direkt. Medelpriset jag lagt på mina blu-ray är definitivt lägre än det jag lagt på dvd.
Tack vare minhembio får man ju dessutom tips på fynd.

Jag är också en av dem som trots att jag har möjligheten att ladda ner gratis hellre vill betala och göra rätt för mig, och få en fysisk produkt. Nedladdning är ett bra komplement av många anledningar men ännu för mig inte en ersättning.

Att förutspå framtiden kan jag inte, men i mångt och mycket handlar det väl om bolagens förmåga att övertala medelkonsumenten om att denne behöver blu-ray. Något jag tycker är märkligt är att jag inte sett någon reklam för blu-ray någonstans i Sverige.

#195

Postad 03 juli 2008 - 03:42

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Just nu så köper jag mer film än jag gjort tidigare i mitt liv och i genrer jag inte lagt pengar förut. Hittills har inga filmer som jag "måste" köpa kommit ut så jag köper nästan alltid första bästa billiga som jag är intresserad av än att köpa nysläpp direkt. Medelpriset jag lagt på mina blu-ray är definitivt lägre än det jag lagt på dvd.
Tack vare minhembio får man ju dessutom tips på fynd.

Jag är också en av dem som trots att jag har möjligheten att ladda ner gratis hellre vill betala och göra rätt för mig, och få en fysisk produkt. Nedladdning är ett bra komplement av många anledningar men ännu för mig inte en ersättning.


Det håller jag med om fulltsändigt :P . Jag är lika dann har aldrig köpt så mycket film som jag gör nu. De tack vara den "olagliga nerladdningen". Med hjälp av den har man fått se filmer som de ej finns intresse bara släppa i sverige. "- för dålig marknad, ingen vinst!" För min del är de mycke franska filmer som har blivit favo,spanska komedier. Tro knappast de finns på den svenska marknanden att köpa. Men av dessa filmer har gett mig smak se de i "bio" miljö varav intresset se filmer i HD formatet eller bra DVD. De måste man för de mesta köpa.

DE filmer man gillar vill man sponsra producenterna, så de gör fler filmer. "man slaktar ej kon som man får mjölk ifrån" . Ingen vill jobba grattis ;) .Menså ska ej bolagen tro folk vill lägga 300 :- för filmer som de ejvet hur de är.
Ingen vill köpa grisen i säcken. För mig är de runt 100 - 150 kr, som jag kan tänka offra mig. Så eftersom de säger BR är dyra att göra, så antingen bytta hårdmedia eller så får de sänka priserna. Men sänkta priser bruka ge igen på annat typ kvaliten. Därför tro jag nerladdningen blir framtidens melodi. Där man kan lada ner filmer till hyfsad peng. Eftersom de har ej dyra mellankostnader typ levrantörer,grossister, packningkosatnader,mindre skatt (moms) med mera. Så hålls priserna mycket lägre.

#196

Postad 03 juli 2008 - 13:21

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Jag vill bara tillägga så det inte blir nåt missförstånd att jag inte har laddat ner någon film någonsin. Senast jag piratkopierade något var på AMIGA-tiden.

#197

Postad 03 juli 2008 - 14:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0
Jepp på C-64 och Amigan hade man inte många original :P

#198

Postad 03 juli 2008 - 14:59

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Jag köper inte film överhuvudtaget. Det är för dyrt. Jag hyr hellre. Synd det är så segt med ordentlig uthyrning över nätet bara.

#199

Postad 03 juli 2008 - 16:29

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Vi kommer nog få se drastiska ändringar på nätet framöver!
Kommer antagligen sluta med att alla kommer få vara med och betala för dom som laddar ner.
Med höjda nätabonemang där ett visst antal gig ingår varje månad.
Ska man tanka mer så får man pröjsa extra!

Sen att tro att nedladdningen inte drabbar skivbutiker/filmuthyrare och dyl är ju befängt.

#200

Postad 03 juli 2008 - 16:33

rayko
  • rayko
  • Mästare

  • 3 653 inlägg
  • 0
DVD funkar fortfarande, dessutom så är blu-ray filmerna på tok för dyra och bilden är inget man tappar hakan av precis. VHS till DVD var ett stort steg men DVD till blu-ray är inget man direkt blir super imponerad av precis.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.