Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Google Stadia

388 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 23 mars 2019 - 08:57

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • MĂ€stare

  • 2 517 inlĂ€gg
  • 0

Detta blir sÀkert en tekniskt vÀl fungerande lösning inom sin tid, om nÄgon kan fÄ det att funka Àr det Google. Den stora fördelen Àr sÄklart att du slipper betala en större kostnad "up front", fylla vardagsrummet med fula svarta lÄdor och det surrar inte nÀr du spelar. :)

 

Lagg som en Xbox One X?

hP1vpPN.png

 

Tror detta kan bli skitbra, Àven om jag sjÀlv kommer "spela lokalt" ett bra tag till. :)



#52

Postad 23 mars 2019 - 09:42

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • MĂ€stare

  • 2 765 inlĂ€gg
  • 0

Detta blir sÀkert en tekniskt vÀl fungerande lösning inom sin tid, om nÄgon kan fÄ det att funka Àr det Google. Den stora fördelen Àr sÄklart att du slipper betala en större kostnad "up front", fylla vardagsrummet med fula svarta lÄdor och det surrar inte nÀr du spelar. :)

Lagg som en Xbox One X?
hP1vpPN.png

Tror detta kan bli skitbra, Àven om jag sjÀlv kommer "spela lokalt" ett bra tag till. :)


166 ms lagg pÄ en trÄdad Xbox One X? LÄter mÀrkligt med sÄ höga siffror men jag Àr ingen tech expert heller för den delen. Man kan ju nÀstan tycka det borde mÀrkas av nÀr man hör det pratas om skÀrmar med dÄlig inputlag som ligger pÄ 50 ms.

#53

Postad 23 mars 2019 - 10:39

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 906 inlĂ€gg
  • 0
Åh vad de ljuger. Vill man slippa boxar Ă€r de bĂ€ttre köra nĂ„got liknande steamlink i hemmen. Lite mer lagg nöstan samma bildkvalitet.

#54

Postad 23 mars 2019 - 11:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 010 inlĂ€gg
  • 0

Som jag skrev pÄ förra sidan har XB1X naturligtvis inte 166ms i lagg. Det Àr extremt segt. Möjligtvis i enstaka spel med dÄligt implementerade kontroller (smoothing, fördröjning i spelmotorn osv). TrÄdlös handkontroll lÀgger till lite med. PÄ PC kan instÀllningar i spelet göra stor skillnad, om t ex mouse smoothing eller adaptiv vsync Àr igÄng.

 

Lita aldrig pÄ siffror frÄn sÄdana hÀr presentationer.

 

38ms Àr lagget med min spelskÀrm som sagt, och den har "bara" 100Hz IPS-panel. De snabbaste spelskÀrmarna med 144Hz eller mer, kommer under 20ms frÄn knapptryckning (pÄ tangentbordet) till Àndring pÄ skÀrmen, i t ex CS GO.

 

http://eliteownage.c...keinputlag.html

 

Testa att aktivera truemotion/clearmotion eller liknande pÄ TVn och/eller stÀng av game mode. Det brukar resultera i upp till 100ms lagg. Testa sen att spela ett actionspel. Det gÄr inte...

 

Med t ex LG C8 Ă€r det extra tydligt, eftersom den bara har 21ms i spellĂ€ge (TVn dĂ„. Det blir sĂ„klart mer i praktiken).


Redigerat av Ageve, 23 mars 2019 - 11:27.


#55

Postad 23 mars 2019 - 11:21

mr miyagi
  • mr miyagi
  • AnvĂ€ndare

  • 119 inlĂ€gg
  • 0
5G nÀtet ( om surf hastighet funkar ) skall vara vÀldigt bra för just latency.
Skall vara vÀldigt bra för bl.a sjÀlvkörande bilar! Dock inte sÄ mycket data mÀngd.

#56

Postad 23 mars 2019 - 11:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 010 inlĂ€gg
  • 0

5G nÀtet ( om surf hastighet funkar ) skall vara vÀldigt bra för just latency.

 

En mobil anslutning ger alltid mer fördröjning. I bÀsta fall Àr det bara trÄdlöst nÄgra km till nÀrmaste mast, och dÀrefter fiber.


Redigerat av Ageve, 23 mars 2019 - 11:32.


#57

Postad 23 mars 2019 - 13:11

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • MĂ€stare

  • 2 517 inlĂ€gg
  • 0

Som jag skrev pÄ förra sidan har XB1X naturligtvis inte 166ms i lagg. Det Àr extremt segt. Möjligtvis i enstaka spel med dÄligt implementerade kontroller (smoothing, fördröjning i spelmotorn osv). TrÄdlös handkontroll lÀgger till lite med. PÄ PC kan instÀllningar i spelet göra stor skillnad, om t ex mouse smoothing eller adaptiv vsync Àr igÄng.

 

Lita aldrig pÄ siffror frÄn sÄdana hÀr presentationer.

 

38ms Àr lagget med min spelskÀrm som sagt, och den har "bara" 100Hz IPS-panel. De snabbaste spelskÀrmarna med 144Hz eller mer, kommer under 20ms frÄn knapptryckning (pÄ tangentbordet) till Àndring pÄ skÀrmen, i t ex CS GO.

 

http://eliteownage.c...keinputlag.html

 

Testa att aktivera truemotion/clearmotion eller liknande pÄ TVn och/eller stÀng av game mode. Det brukar resultera i upp till 100ms lagg. Testa sen att spela ett actionspel. Det gÄr inte...

 

Med t ex LG C8 Ă€r det extra tydligt, eftersom den bara har 21ms i spellĂ€ge (TVn dĂ„. Det blir sĂ„klart mer i praktiken).

 

Jag tror faktiskt att detta var av Eurogamer uppmÀtta siffror, de tryckte pÄ en knapp och rÀknade tiden till reaktion pÄ skÀrm med en höghastighetskamera, men jag kan ha fel. Och sjÀlvklart har man gjort optimeringar i andra delar av kedjan för att fÄ ner latencyn, samma kan sÀkert göras pÄ Xbox One X för att optimera den ytterligare och springa förbi Stadia. Det jag försöker komma till Àr att det inte behöver vara sÄ fruktansvÀrt dÄligt som man förestÀller sig vid första tanken pÄ att streama spel. SjÀlvklart Àr en PC bÀst och för mÄnga typer av spel kommer det vara det sjÀlvklara valet ett bra tag framöver.

 

Komprimeringsartefakterna Àr ocksÄ trÄkiga, men sitter du en bit bort i soffan och inte har en jÀttestor tv kanske det Àr negligerbart?

 

USP'en i detta fallet Àr att det inte kostar att testa eftersom i stort sett alla har de enheter som behövs för att spela, i vÀrsta fall fÄr du köpa en handkontroll. Prisbilden kommer sÄklart spela stor roll i hur det hela faller ut ocksÄ men jag ser inte den som ett jÀtteproblem, folk gillar att köpa tjÀnster nuförtiden.

 

Åh vad de ljuger. Vill man slippa boxar Ă€r de bĂ€ttre köra nĂ„got liknande steamlink i hemmen. Lite mer lagg nöstan samma bildkvalitet.

 

Absolut, jag anvÀnder sjÀlv steamlink och tycker att det Àr briljant. Men det krÀver fortfarande en stor svart box för ganska mÄnga tusenlappar nÄgonstans i hemmet. Som dessutom mÄste slÄs igÄng varje gÄng jag skall spela, drar massa ström och under tiden inte kan anvÀndas till nÄgot annat.

 

 

Jag tror de kan vinna mÄnga kunder, men de har nog vÀldigt svÄrt att vinna över de som kallar sig "Gamers".

 

 

SjÀlv ser jag inte varför jag inte skall anvÀnda Stadia, dagen det slÀpps har jag redan det per default eftersom jag har datorer och handkontroller. Bara att testa, Àr det anus lÄter jag det vara.



#58

Postad 23 mars 2019 - 13:15

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • LĂ€rjunge

  • 487 inlĂ€gg
  • 0
Blir smĂ„tt nyfiken pĂ„ hur mĂ„nga hĂ€r som har testat Stadia sjĂ€lva? För enligt vad jag vet sĂ„ Ă€r inte den slutgiltiga produkten slĂ€ppt Ă€nnu? 😀

Sedan handlar vÀl allt om vad man jÀmför mot? Jag uppskattar verkligen vad Google försöker/kommer göra....sen fÄr man sÄklart prova nÀr det slÀpps. SÄ fÄr vÀl alla tycka o sÀga vad de vill först dÄ... Eller?

#59

Postad 23 mars 2019 - 14:07

beat_strandh
  • beat_strandh
  • MĂ€stare

  • 3 845 inlĂ€gg
  • 0
Om man stÀller ett minimum krav pÄ uppkopplingen sÄ tror jag detta kan bli bÀttre Àn dagens konsoler nÀr det gÀller multiplayer dÄ spelen anvÀnder lagkompensationer etc som ÀndÄ förstör upplevelsen. Visst, knapptryckning och rörelse pÄ sin egna skÀrm kommer vÀl fortfarande kÀnnas bÀttre med en konsol Àn ett streamat spel men jag tror man fÄr en jÀmnare upplevelse med en streamad lösning.

Jag gillar Àven idén med wifi handkontrollen. Btw, kommer det gÄ att spela med mus/tangent? Officiellt alltsÄ?

#60

Postad 23 mars 2019 - 14:43

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • LĂ€rjunge

  • 487 inlĂ€gg
  • 0

Jag gillar Àven idén med wifi handkontrollen. Btw, kommer det gÄ att spela med mus/tangent? Officiellt alltsÄ?


Som jag hört/förstĂ„tt ska du kunna köra med mus/tangentbord... Även andra trĂ„dlösa handkontroll... Men du kan ej ta del av vissa funktioner om du ej anvĂ€nder Stadia kontrollen. Men att kunna köra pĂ„ telefon/platta, dator samt med kontrollen. RĂ€tt kaxigt

#61

Postad 23 mars 2019 - 14:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 992 inlĂ€gg
  • 0

Blir smÄtt nyfiken pÄ hur mÄnga hÀr som har testat Stadia sjÀlva? För enligt vad jag vet sÄ Àr inte den slutgiltiga produkten slÀppt Ànnu?

Sedan handlar vÀl allt om vad man jÀmför mot? Jag uppskattar verkligen vad Google försöker/kommer göra....sen fÄr man sÄklart prova nÀr det slÀpps. SÄ fÄr vÀl alla tycka o sÀga vad de vill först dÄ... Eller?

 

Finns andra som testat. SÄ kan man diskutera WIP och spekulera tills den fÀrdiga produkten Àr slÀppt. Annars blir trÄden tyst till dess.

 

SjÀlv tycker jag det Àr intressant att det Àr sÄ mÄnga som Àr för och emot. Blir intressant nÀr det vÀl slÀpps hur det verkligen blir.



#62

Postad 23 mars 2019 - 16:54

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • LĂ€rjunge

  • 487 inlĂ€gg
  • 0

Finns andra som testat. SÄ kan man diskutera WIP och spekulera tills den fÀrdiga produkten Àr slÀppt. Annars blir trÄden tyst till dess.

SjÀlv tycker jag det Àr intressant att det Àr sÄ mÄnga som Àr för och emot. Blir intressant nÀr det vÀl slÀpps hur det verkligen blir.


Mest nyfiken om nÄgon pÄ forumet testat?! Eller om all kritik/fakta baseras pÄ vad andra sagt...
SĂ„klart man ska spekulera o diskutera

Detta kan bara gynna marknaden dÄ det dyker upp fler aktörer som piskar pÄ marknaden och skapar innovativa lösningar.

#63

Postad 23 mars 2019 - 18:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 010 inlĂ€gg
  • 0

Mest nyfiken om nÄgon pÄ forumet testat?! Eller om all kritik/fakta baseras pÄ vad andra sagt...
SĂ„klart man ska spekulera o diskutera

 

Det verkar inte som att du har lÀst mina inlÀgg, eller sÄ hoppade du bara över det i din iver att tro pÄ PR-material.

 

Jag har inte anvÀnt Vega 56 heller, men det finns massor av oberoende tester som visar prestandan. Det Àr naturligtvis baserat pÄ "vad andra sagt" men vad spelar det för roll? Du krocktestar vÀl inte din nya bil efter inköp? FörstÄr inte alls logiken.

 

Orkar inte skriva allt igen, men har förklarat hur det fungerar med fördröjning via internet, samt hur lossy kodning förstör bilden osv. Det finns Àven exempelbilder, men du tycker kanske att det ser bra ut?

 

Har ocksÄ en hel del erfarenhet av video-encoding genom Ären.

 

Sedan handlar vÀl allt om vad man jÀmför mot?

 

Ja, sÄ Àr det vÀl med allt?

 

MĂ„nga tittar pĂ„ Netflix och Ă€r nöjda med ljud och bild, utan att ha testat 4K Blu-ray. 

 

MĂ„nga nöjer sig med en soundbar till TVn, och om de litar pĂ„ Elgigantens sĂ€ljare Ă€r det minsann lika bra som en riktig hembio. Tror du pĂ„ det med?  :rolleyes:


Redigerat av Ageve, 23 mars 2019 - 18:34.


#64

Postad 23 mars 2019 - 19:32

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • LĂ€rjunge

  • 487 inlĂ€gg
  • 0

Det verkar inte som att du har lÀst mina inlÀgg, eller sÄ hoppade du bara över det i din iver att tro pÄ PR-material.

 

Jag har inte anvÀnt Vega 56 heller, men det finns massor av oberoende tester som visar prestandan. Det Àr naturligtvis baserat pÄ "vad andra sagt" men vad spelar det för roll? Du krocktestar vÀl inte din nya bil efter inköp? FörstÄr inte alls logiken.

 

Orkar inte skriva allt igen, men har förklarat hur det fungerar med fördröjning via internet, samt hur lossy kodning förstör bilden osv. Det finns Àven exempelbilder, men du tycker kanske att det ser bra ut?

 

Har ocksÄ en hel del erfarenhet av video-encoding genom Ären.

 

 

Ja, sÄ Àr det vÀl med allt?

 

MĂ„nga tittar pĂ„ Netflix och Ă€r nöjda med ljud och bild, utan att ha testat 4K Blu-ray. 

 

MĂ„nga nöjer sig med en soundbar till TVn, och om de litar pĂ„ Elgigantens sĂ€ljare Ă€r det minsann lika bra som en riktig hembio. Tror du pĂ„ det med?  :rolleyes:

 

- Nej jag krockartestar inte min nya bil. Den kostar en hyfsad slant...lite mer Àn vad Stadia antagligen kommer kosta.

 

Men jag provkör nog bilen en eller tvÄ gÄnger innan jag pÄstÄr mig veta om den Àr skit eller inte....Baserat pÄ mina egna erfarenheter av den upplevelsen....oavsett vad obereonde testar sÀger. Visst kan de hjÀlpa mig i valet av just bil...men att basera min vÀrldsbild pÄ vad andra sÀger utan att sjÀlv tÀnka och testa. Nej tack

 

Jag lĂ€ste dina inlĂ€gg och tycker sĂ„klart all input Ă€r bra input, dĂ€rför jag oxĂ„ frĂ„gade om ngn pĂ„ forumet FAKTISKT testat Stadia? Jag Ă€r inte blind i all min iver att tro pĂ„ PR-material, men jag Ă€r tillrĂ€ckligt vaken för att vĂ„ga ifrĂ„gasĂ€tta kritik pĂ„ saker som ÄNNU inte slĂ€ppts. 

Det kan/Àr sÄklart sÄ att Stadia inte funkar alls som de lovar, men vad kostar det att vara optimistisk och faktiskt vara nyfiken?

 

Lita pÄ Elgiganten, kan vi inte försöka hÄlla oss undan personangrepp av den fula sorten..... :D

 

Men sĂ„klart det spelar roll vad man jĂ€mnför med...just dĂ€rför det Ă€r relevant. 



#65

Postad 23 mars 2019 - 23:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 010 inlĂ€gg
  • 0

- Nej jag krockartestar inte min nya bil. Den kostar en hyfsad slant...lite mer Àn vad Stadia antagligen kommer kosta.

...

att basera min vÀrldsbild pÄ vad andra sÀger utan att sjÀlv tÀnka och testa. Nej tack

 

Det var det som var poÀngen. Om du inte provkrockar den sjÀlv, hur kan du dÄ veta att den Àr sÀker? Litar du pÄ vad andra sÀger ibland, trots allt? ;)

 

Du vet att ingen av oss har testat Stadia, eftersom det inte har slÀppts Àn. Det hindrar dock inte mig och andra frÄn att konstatera vilka förutsÀttningar som finns. Google kan inte snabba upp ljusets hastighet, och det sÀger sig sjÀlvt att en speltjÀnst via internet ger sÀmre bild och mer input lag jÀmfört med en PC eller konsoll hemma.

 

HÀr kan du rÀkna ut vilken datahastighet som behövs för okomprimerad 4K60:

https://www.extron.c...videotools.aspx

 

3840x2160, 60Hz, 8-bit fÀrgdjup, 4:4:4 fÀrgsampling: 17,82 Gigabit per sekund.

3840x2160, 60Hz, 10-bit fÀrgdjup, 4:4:4 fÀrgsampling: 22,28 Gigabit per sekund.

 

4K Blu-ray anvÀnder HEVC och variabel bitrate. Har flera filmer dÀr det peakar pÄ runt 110 Mbit/s, och dÄ Àr det 24 bilder per sekund. Gör man bara en simpel omrÀkning till 60 fps, sÄ blir det 275 Mbit/s.

 

Det rÀcker till att fÄ bra bild Àven pÄ spelgrafik som Àr mer krÀvande Àn film/video, men Youtube har idag ca 17-20Mbit/s vid 4K60. Passande nog har de inte sagt ett ord om vad de kommer att köra med för bitrate i 4K60 pÄ sin speltjÀnst.

 

Titta pÄ de tvÄ bilderna lÀngre bak i trÄden som sagt. Standard Xbox One ser ju mycket bÀttre ut Àn den komprimerade soppan.


Redigerat av Ageve, 23 mars 2019 - 23:50.


#66

Postad 24 mars 2019 - 00:08

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

3840x2160, 60Hz, 10-bit fÀrgdjup, 4:4:4 fÀrgsampling: 22,28 Gigabit per sekund.

Att överföra den datamÀngden i form av video skulle krÀva att allt görs i DPX-format dÀr du har en fil per bildruta. I 3840x2160 eller 4096x2160 samt 10 bitar brukar det ligga runt 32-34MB/frame sÄ att det skulle ske i realtid Àr helt uteslutet med de allra flesta linorna, sÄvida man inte vill buffra halva kvÀllen. LÀr ju kÀnnas vÀldigt responsivt i sÄ fall...

 

Ska man tÀnka lite mer realistiskt sÄ skulle det under vissa förhÄllanden gÄ att streama i ProRes 4444 XQ med en i överlag vÀl bibehÄllen bildkvalité (ljusÄr bÀttre Àn HEVC exempelvis) men skulle krÀva ca 640mbit/s för 4K60. Huruvida Apple Àr intresserade av att lÄta deras masterformat anvÀndas vid streaming av TV-spel Àr dock svÄrt att sÀga och Google Àr ju inte direkt kÀnda för att prioritera kvalité framför kvantitet heller.



#67

Postad 24 mars 2019 - 08:11

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • LĂ€rjunge

  • 487 inlĂ€gg
  • 1

Det var det som var poÀngen. Om du inte provkrockar den sjÀlv, hur kan du dÄ veta att den Àr sÀker? Litar du pÄ vad andra sÀger ibland, trots allt? ;)

 

Du vet att ingen av oss har testat Stadia, eftersom det inte har slÀppts Àn. Det hindrar dock inte mig och andra frÄn att konstatera vilka förutsÀttningar som finns. Google kan inte snabba upp ljusets hastighet, och det sÀger sig sjÀlvt att en speltjÀnst via internet ger sÀmre bild och mer input lag jÀmfört med en PC eller konsoll hemma.

 

HÀr kan du rÀkna ut vilken datahastighet som behövs för okomprimerad 4K60:

https://www.extron.c...videotools.aspx

 

3840x2160, 60Hz, 8-bit fÀrgdjup, 4:4:4 fÀrgsampling: 17,82 Gigabit per sekund.

3840x2160, 60Hz, 10-bit fÀrgdjup, 4:4:4 fÀrgsampling: 22,28 Gigabit per sekund.

 

4K Blu-ray anvÀnder HEVC och variabel bitrate. Har flera filmer dÀr det peakar pÄ runt 110 Mbit/s, och dÄ Àr det 24 bilder per sekund. Gör man bara en simpel omrÀkning till 60 fps, sÄ blir det 275 Mbit/s.

 

Det rÀcker till att fÄ bra bild Àven pÄ spelgrafik som Àr mer krÀvande Àn film/video, men Youtube har idag ca 17-20Mbit/s vid 4K60. Passande nog har de inte sagt ett ord om vad de kommer att köra med för bitrate i 4K60 pÄ sin speltjÀnst.

 

Titta pÄ de tvÄ bilderna lÀngre bak i trÄden som sagt. Standard Xbox One ser ju mycket bÀttre ut Àn den komprimerade soppan.

 

SÄÄÄ det du sÀger kort och gott Àr: bara för att du sÀger att stadia Àr/kommer vara skit sÄ ska jag strunta i det? Men om jag nu gÄr ut och krocktestar min bil och den Àr sÀker....vad har det bevisat? Att man ska bygga sin vÀrldsbild/sanning pÄ vad andra sÀger?

 

Eller ska man försöka med öppenhet och nyfikenhet titta  pĂ„ vad som Google försöker göra och istĂ€llet för att bara se begrĂ€nsingar se möjligheter. För de har trots allt sagt att det stĂ€lls krav pĂ„ din infrastruktur/nĂ€tet för att uppnĂ„ 4K.

 

Eftersom det stÀlls krav pÄ din "internetpipa" samt inte bor för lÄngt bort frÄn ett av deras "center" sÄ vet vÀl Google om begrÀnsningarna...Jag misstÀnker att de Àr medveten om samma sanningar som dig? Eller?

 

" Det hindrar dock inte mig och andra frĂ„n att konstatera vilka förutsĂ€ttningar som finns. Google kan inte snabba upp ljusets hastighet, och det sĂ€ger sig sjĂ€lvt att en speltjĂ€nst via internet ger sĂ€mre bild och mer input lag jĂ€mfört med en PC eller konsoll hemma."

 

Varför ska de snabba upp ljusets hastighet? Den största bromsklossen i ett fibernÀt Àr vad du Àr villig att betala för din internetpipa? Eller vilka hastigheter du kan vÀlja? I vissa delar av Sthlm erbjuder nu Bahnhof 10gig in i lÀgheterna. Vad Àr begrÀnsningarna nÀr vi tittar pÄ 40gig, 100gig, 200gig, 400gig tom 800gig. Sen nÀr det kommer till deras datacenter och deras kapacitet + position sÄ har de redan planer pÄ detta som jag förstÄtt det hela.

 

SÄklart din konsoll/PC hemma kommer vara överlÀgsen ett tag till, men utifrÄn en framtidsvision med kommande 8k skÀrmar (sÀndningar finns redan i Japan) 16K sÀrmar, IOT samt sjÀlvkörande bilar och AI. Tror du pÄ riktigt att vi gÄr mot ett samhÀlle dÀr man har "burkar" hemma? Eller sköts det mesta i Datacenter varpÄ du fÄr din "feed" av vad du vill ha just dÄ?

 

Hela infrastrukturen Ă€r pĂ„ vĂ€g att Ă€ndras för att vi som slutkunder kommer stĂ€lla högre krav, företagen kommer inte acceptera att tjĂ€nsterna inte funkar som de lovar. NĂ€ten kommer belastas med flera tjĂ€nster som stĂ€ller högre krav pĂ„ prestanda och funktion. 

 

Jag har oerhört svÄrt att tro att det Google stadia kommer slÀppa Àr ren SKIT, har lika svÄrt att tro att Sony & Microsoft kommer slÀppa SKIT. Det Àr ingen som har rÄd att slÀppa junk idag.

 

Du gillar att ta upp bilar. Har biltillverkarna RÅD att göra en dĂ„lig bil idag? Skulle de kunna slĂ€ppa en osĂ€ker bil som ej kan krockas idag?

Men det finns massor av olika bilmÀrken och alla verkar röra sig Ät ett och samma hÄll......framtiden. Sen finns det olika prisnivÄer pÄ bilar som egentligen gör samma sak med med olika prestanda och klass. Kommer alltid att finnas. Eller?

 

SÄ jag Àr inte blind i min PR-iver jag ser och förstÄr begrÀnsningar, jag gillar dock att ha ett öppet sinne och basera mina erfarenheter pÄ just mina egna erfarenheter innan jag dömer ut nÄgot helt. MisstÀnker att Google precis som Sony & Microsoft har en och annan anstÀlld som kan sitt skit....

 

Jag ser pĂ„ detta utifrĂ„n att jag gillar idĂ©n och vad de vill/kommer göra, vad det kommer erbjuda MÄNGDER med mĂ€nniskor som inte har rĂ„d med dyra konsoller eller dyra gamingdatorer. Hur deras sĂ€tt att bygga denna "plattform" som kommer kunna spela med/mot andra konsoler + att det Ă€r ett abonnemang som du isf kan avsluta. Att de tittar pĂ„ att det blir som NETFLIX fast med spel varpĂ„ du inte behöver köpa dyra spel som kanske inte motsvarar allas förvĂ€ntningar.

 

DÀri ligger min iver....att ngn tÀnkt lite utanför boxen och faktiskt presenterar ngt som Àr tillgÀngligt för flera.


Redigerat av Unregistered5216151c, 24 mars 2019 - 08:13.


#68

Postad 24 mars 2019 - 08:54

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 906 inlĂ€gg
  • 0
DÀrför att pingen pÄverkas. Google behöver övervinna ljusets hastighet. Det finns ju fler parametrar Àn input lag och bildkvalitet sitter du pÄ tunnelbana lÀr komforten vara överlÀgset xbox plus dieseltransformator pÄ ryggen.

Streaming Àr ju inte direkt utanför boxen nu pÄ 2000-talet. Det har vart hett lÀnge alla streamar film och musik. Svprare fÄ till det bra med spel dock. Ingen bryr sig om input lag för de medierna.

#69

Postad 24 mars 2019 - 11:36

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • MĂ€stare

  • 2 517 inlĂ€gg
  • 0

DÀrför att pingen pÄverkas.

 

Lösningen Àr dÄ att lÀgga servrarna nÀra anvÀndare, placera ut dem i 5-8 vÀl valda svenska stÀder och du ger nog de flesta anvÀndare en vÀldigt lÄg latens gentemot nÀrmsta nod.

 

DÄ tappar man dock den stora fördel en centraliserad lösning med streaming som leveransmetod har för onlinespel med mÄnga spelare, men kanske kan de behÄlla en del av den ÀndÄ genom att servarna kommunicerar mellan varandra mer optimerat


Redigerat av Unregistered6fb5a100, 24 mars 2019 - 11:38.


#70

Postad 24 mars 2019 - 12:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 010 inlĂ€gg
  • 1

SÄÄÄ det du sÀger kort och gott Àr: bara för att du sÀger att stadia Àr/kommer vara skit sÄ ska jag strunta i det? Men om jag nu gÄr ut och krocktestar min bil och den Àr sÀker....vad har det bevisat? Att man ska bygga sin vÀrldsbild/sanning pÄ vad andra sÀger?


Nej, det jag sÀger Àr naturligtvis att pÄ de omrÄden man saknar kunskap sÄ finns det tvÄ val. Antingen tar man sjÀlv reda pÄ hur det Àr, vilket ibland Àr "lite opraktiskt" som med t ex krocktester, eller sÄ litar man pÄ Euro NCAP som har kunskapen och testmetoderna.

Om man dÀremot ser nÄgon reklamtext/video/whatever som gÄr emot ens egna erfarenheter och kunskaper kring datakommunikation och videokodning t ex, sÄ Àr det ganska naturligt att reagera.
 

Varför ska de snabba upp ljusets hastighet? Den största bromsklossen i ett fibernÀt Àr vad du Àr villig att betala för din internetpipa? Eller vilka hastigheter du kan vÀlja? I vissa delar av Sthlm erbjuder nu Bahnhof 10gig in i lÀgheterna. Vad Àr begrÀnsningarna nÀr vi tittar pÄ 40gig, 100gig, 200gig, 400gig tom 800gig. Sen nÀr det kommer till deras datacenter och deras kapacitet + position sÄ har de redan planer pÄ detta som jag förstÄtt det hela.


Lite ironiskt att den texten följer det ovan, för hÀr visar du exempel pÄ bristande kunskap.

Hastigheten spelar ingen roll hÀr. Den Àr ju i stort sett alltid minst 100Mbit/s (Google lÀr inte köra sÄ hög bitrate) med fiber. Det Àr, precis som jag har skrivit tidigare i trÄden, ljusets hastighet i ledningarna som sÀtter grÀnsen, dvs 31% lÄngsammare Àn ljusets hastighet i vakuum. LÀgg dÀrtill diverse kopplingspunkter osv som signalen ska passera pÄ vÀgen.

Det Àr inga problem för allt som internet anvÀnds till idag, eftersom blixtsnabbt svar inte krÀvs. Med spel Àr det sÄklart annorlunda, och avstÄndet till nÀrmaste datacenter blir helt avgörande för spelupplevelsen. Det Àr inget man kan "fixa i framtiden" som reklamen sÀger, om man inte kommer pÄ nÄgot sÀtt att snabba upp ljusets hastighet som sagt.
 
Google bygger ett datacenter i Avesta, sÄ för alla som bor i Stockholm, kommer det sÀkert att funka bra, om man accepterar den dÄliga bildkvaliteten dÄ. SÄ vitt jag vet, Àr det det enda datacenter som planeras i vÄrt avlÄnga land.

https://computerswed...acenter-sverige
 

Jag har oerhört svÄrt att tro att det Google stadia kommer slÀppa Àr ren SKIT, har lika svÄrt att tro att Sony & Microsoft kommer slÀppa SKIT. Det Àr ingen som har rÄd att slÀppa junk idag.


Google har som sagt inget direkt kvalitetstÀnk idag, sÄ varför skulle de plötsligt ta hög bildkvalitet pÄ allvar? Det handlar som alltid om kostnader. 17-20Mbit/s för 4K60 pÄ Youtube anvÀnds för att det Àr det absoluta minimum som Google har ansett vara acceptabelt. Det ser ÀndÄ ut som skit pÄ spelgrafik.

Det sÀljs Chromebooks som Àr sÄ usla att det Àr nÀstintill ofattbart. Dell har t ex en modell dÀr skÀrmen Àr mycket sÀmre Àn Compaq LTE 5400 frÄn 1996 (har en sÄdan, och har jÀmfört...).

Microsoft.. jadu. Vet inte hur lÀnge du har pysslat med datorer, men du kanske tillhör de som tycker att Windows 10 Àr felfritt? ;)

Jag gillar Windows, men för mÄnga som tvingades uppgradera innebar det att datorn blev helt obrukbar, t ex pÄ företag med program som inte var anpassade för Windows 10. Microsoft körde denna "gratis uppdatering" taktik för att Windows 10 innehÄller reklam och "spionkod" som lagrar allt man gör för att anpassa reklam och tjÀnster. Det Àr ocksÄ vÀrt pengar...

Windows XP vid release... Starta upp datorn, anslut med modem till internet. 10 minuter senare Àr datorn infekterad med virus som gör den obrukbar. Vet detta alltför vÀl eftersom jag jobbade i datorbutik pÄ den tiden.

SÄ svaret pÄ frÄgan om Microsoft har rÄd att slÀppa skit Àr definitivt: Ja. ;)

Redigerat av Ageve, 24 mars 2019 - 13:12.


#71

Postad 24 mars 2019 - 13:57

Agaton
  • Agaton
  • ForumrĂ€v

  • 670 inlĂ€gg
  • 1

Alla diskussioner hamnar vĂ€l Ă€ndĂ„ i slutĂ€ndan i att  google sĂ„klart hade sett till att ha absolut bĂ€sta förutsĂ€ttningar för sitt demo. ÄndĂ„ kunde spel inte bibehĂ„lla upplösningen 1080p och detta kombinerat med horribel bildkvalitet och sĂ„klart lagg gör allt bara patetiskt. Jag Ă€lskar att spela tv-spel och kommer fortsĂ€ttningsvis köra vidare med stationĂ€ra enheter. Jag vĂ€lkomnar varmt kommande PS5 och Xbox Two med Ă€kta 4K som standard och det utan all den skit som stadia visade upp. Kanske kan vi t om se fram mot 60fps som standard  - Ă„tminstone valbart - i kommande maskiner frĂ„n Sony och Microsoft. Jag ser med spĂ€nning mot framtiden i spelvĂ€rlden, men inte mot streaming och inte mot stadia.


Redigerat av Agaton, 24 mars 2019 - 13:58.


#72

Postad 24 mars 2019 - 14:57

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • MĂ€stare

  • 2 765 inlĂ€gg
  • 0

Alla diskussioner hamnar vĂ€l Ă€ndĂ„ i slutĂ€ndan i att google sĂ„klart hade sett till att ha absolut bĂ€sta förutsĂ€ttningar för sitt demo. ÄndĂ„ kunde spel inte bibehĂ„lla upplösningen 1080p och detta kombinerat med horribel bildkvalitet och sĂ„klart lagg gör allt bara patetiskt. Jag Ă€lskar att spela tv-spel och kommer fortsĂ€ttningsvis köra vidare med stationĂ€ra enheter. Jag vĂ€lkomnar varmt kommande PS5 och Xbox Two med Ă€kta 4K som standard och det utan all den skit som stadia visade upp. Kanske kan vi t om se fram mot 60fps som standard - Ă„tminstone valbart - i kommande maskiner frĂ„n Sony och Microsoft. Jag ser med spĂ€nning mot framtiden i spelvĂ€rlden, men inte mot streaming och inte mot stadia.


Är det tredje gĂ„ngen du skriver ”samma sak” nu? Jag tror din poĂ€ng gick fram redan vid första inlĂ€gget. Sjukt menlöst att spamma samma inlĂ€gg flera ggr.

#73

Postad 24 mars 2019 - 15:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 992 inlĂ€gg
  • 2

Jag har oerhört svÄrt att tro att det Google stadia kommer slÀppa Àr ren SKIT, har lika svÄrt att tro att Sony & Microsoft kommer slÀppa SKIT. Det Àr ingen som har rÄd att slÀppa junk idag.

 

Inom spelbranschen Àr det nÀstan mer regel Àn undantag. Det senaste halvÄret har mÀngder av dÄliga spel slÀppts och dÄliga beslut tagits frÄn Àven ledande spelutvecklare. AnsÄgs Fallout 76 bra nÀr det slÀpptes? Var det en bra idé av THQ Nordic att hÄlla en AMA pÄ 8-chan? Det Àr klart att företagen inte bara slÀpper eller gör bra saker. Och mÄnga gÄr i konkurs pÄ grund av det, ja inte de största, för de har rÄd med misslyckanden.

 

Har biltillverkarna RÅD att göra en dĂ„lig bil idag? Skulle de kunna slĂ€ppa en osĂ€ker bil som ej kan krockas idag?

 

 

Har flygbolagen, t.ex. Boeing, rÄd att göra dÄliga flygplan som inte kan flyga idag? Bara för att vi gÄr mot framtiden sÄ annuleras inte den mÀnskliga faktorn. Oavsett hur mycket pengar företag har drivs de fortfarande av mÀnniskor. Det vore naivt att tro att alla produkter Àr sÀkra, ofelbara eller "bra" för att Äret Àr 2019.

 

DÀrmed inte sagt att jag sÀger bu eller bÀ om slutgiltiga versionen av Stadia, men jag tÀnker inte utgÄ ifrÄn vÀrldsbilden att företag inte slÀpper dÄliga saker för att de inte har rÄd med det.

 

 Att de tittar pĂ„ att det blir som NETFLIX fast med spel varpĂ„ du inte behöver köpa dyra spel som kanske inte motsvarar allas förvĂ€ntningar.

 

 

Hur menar du? Vart har de sagt detta? 


Redigerat av Zoiler, 24 mars 2019 - 15:46.


#74

Postad 24 mars 2019 - 17:15

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 427 inlĂ€gg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=QqG3qdi8NXo



#75

Postad 24 mars 2019 - 17:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 010 inlĂ€gg
  • 1
Äntligen Ă€r de lite skeptiska.

Precis som de sÀger Àr 4K tramsigt i sammanhanget, nÀr bilden ÀndÄ förstörs av komprimering. PÄ nuvarande konsoller diskuteras skillnader pga checkerboarding osv, men det blir ju en droppe i atlanten jÀmfört med macroblocking och totalt utsuddad bild vid rörelser.

Redigerat av Ageve, 24 mars 2019 - 17:51.


#76

Postad 28 mars 2019 - 10:03

mr miyagi
  • mr miyagi
  • AnvĂ€ndare

  • 119 inlĂ€gg
  • 0
En vÀnlig frÄga ang Ljusets hastighet...
man spelar över internet idag fast via konsoll/pc. DÄ har man kraften i burken hemma, men frÄn knapptryckning till handling mÄste det idag vara grymt snabbt oavsett mÀngd data. Om man skickar 1 eller 1000 bit i ett paket borde inte spela nÄn roll. SÄ vad Àr skillnaden igentligen. Àr det dubbel komunikationen som Àr problemt?

#77

Postad 28 mars 2019 - 15:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 010 inlĂ€gg
  • 0

Skillnaden Àr att din input frÄn mus/tangentbord/handkontroll inte skickas till en server ett antal mil bort, utan direkt till hÄrdvaran som hanterar det, och det samma gÀller sÄklart grafikkort->skÀrm.

De har visat singleplayer-spel.

NÀr du spelar online med egen hÄrdvara gÀller samma sak. Skillnaden dÀr Àr att det finns en fördröjning mellan det du gör, och vad andra ser, och tvÀrtom.. Det viktiga Àr som sagt att du ser det du gör utan lagg, annars blir det nÀra oÄ ospelbart.

 

edit: Servern till onlinespel som Fortnite osv har lagg-kompensation, dvs nÀr du siktar och klickar registreras det rÀtt i tidsled baserat pÄ ditt och motstÄndarens lagg. Det Àr alltsÄ inte alls samma sak som att ha en fördröjning pÄ kontrollen.


Redigerat av Ageve, 29 mars 2019 - 10:18.


#78

Postad 24 maj 2019 - 17:25

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 992 inlĂ€gg
  • 0

Snart kommer det vi vÀntat pÄ: pris, spel och lanseringsinfo.

 

https://www.resetera...ing-soo.118842/


Redigerat av Zoiler, 24 maj 2019 - 17:26.


#79

Postad 02 juni 2019 - 19:32

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlĂ€gg
  • 2

Det var nÄgra som testade pÄ plats. AC kÀndes tydligen som att spela med fel TV-instÀllningar (film/spellÀge), och Doom hade mÀrkbar fördröjning.

 

Det hela lÄter bekvÀmt, men nog inget jag Àr intresserad av. Inte ens deras egen stream av presentationen funkade ju utan artefakter. De har inga exklusiva spel just nu, det skulle de eventuellt visa till sommaren. De kom inte heller med nÄgra priser.

 

 

Ironiskt nog funkar det inte just i molnet. Dvs flygplan  :P

 

Jag tycker snarare det lÄter obekvÀmt jÀmfört med kraftfulla konsoler som man har i huset och kan spela utan fördröjningar/lagg.

Nej det hÀr Àr inget jag vill ha.

 

Kommer bli Xbox Two och PS5 för mig med som Agaton skriver.

 

Fast jag vill ha en plug&play konsol som inte behöver koppla upp sig mot nÀtet hela tiden. TÀnk tiden nÀr man bara pluggade in en kassette och kunde spela dag 1 utan att servrarna kraschade.

 

Gillar dÀrför Switch spel som Àr pÄ minneskort dÀr man ofta kan starta spelen direkt Àven om det inte alltid Àr sÄ dÀr heller. Flashkort vore verkligen framtiden annars för spel dÄ det Àr snabbt men tyvÀrr lÀr inte MS och Sony ha flashkort för sina spel.

 

Annars kostar ju inte ett flashkort microSD pÄ 64GB mer Àn 10 dollar idag.



#80

Postad 02 juni 2019 - 22:08

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 992 inlĂ€gg
  • 0

Jag tycker snarare det lÄter obekvÀmt jÀmfört med kraftfulla konsoler som man har i huset och kan spela utan fördröjningar/lagg.

 

BekvÀmt för icke-vana spelare att spela i browsern utan laddtider som de pÄstÄr. Kvalitet Àr en annan sak. Ska bli intressant att se vad de har att visa pÄ E3. Jag Àr helt ointresserad ocksÄ men alltid kul att se - början pÄ streamingkriget.



#81

Postad 03 juni 2019 - 19:44

mr miyagi
  • mr miyagi
  • AnvĂ€ndare

  • 119 inlĂ€gg
  • 0
Kommer slÀppa pris mm Torsdag enligt rykten.! Hur kommer latensy funka pÄ spel som inte spelas direkt mot andra, typ bilspel, forbolls spel eller Tombrider?

#82

Postad 03 juni 2019 - 20:12

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 992 inlĂ€gg
  • 0

Kommer slÀppa pris mm Torsdag enligt rykten.

 

Inga rykten, det Àr officiellt. De ska ha en Nintendo Direc... jag menar StadiaConnect kl 18.

 

https://www.resetera...ts-more.120635/


Redigerat av Zoiler, 03 juni 2019 - 20:12.


#83

Postad 05 juni 2019 - 11:21

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 906 inlĂ€gg
  • 0

Kommer slÀppa pris mm Torsdag enligt rykten.! Hur kommer latensy funka pÄ spel som inte spelas direkt mot andra, typ bilspel, forbolls spel eller Tombrider?


Som med en tv med brutalt input lag

#84

Postad 05 juni 2019 - 11:38

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr vÀl ocksÄ intressant om man kan nyttja tjÀnsten pÄ klen hÄrdvara. SÀg min 5 Är gamla i5 laptop med ett hd4000.

OvÀrd tjÀnst om man ÀndÄ behöver en "gejmingdator" imo

#85

Postad 05 juni 2019 - 14:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 010 inlĂ€gg
  • 0

Som med en tv med brutalt input lag

 

Och dĂ„lig bild ;) 



#86

Postad 05 juni 2019 - 15:34

mr miyagi
  • mr miyagi
  • AnvĂ€ndare

  • 119 inlĂ€gg
  • 0
Intressant Ă€ndĂ„đŸ˜ƒ dom bör ha gratis test period innan man isf tecknar avtal.

#87

Postad 05 juni 2019 - 15:39

mr miyagi
  • mr miyagi
  • AnvĂ€ndare

  • 119 inlĂ€gg
  • 0
Fast input lag bör kunna trixas till. Vi har haft fördröjning sen tv,n kom. Ljud vs bild. Bild bromsas redan i första skedet. Nu har man ljud limpor och reseivers mm som mÄste justeras ytterligare med div. Lip synk.

#88

Postad 05 juni 2019 - 15:56

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 906 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr vÀl ocksÄ intressant om man kan nyttja tjÀnsten pÄ klen hÄrdvara. SÀg min 5 Är gamla i5 laptop med ett hd4000.

OvÀrd tjÀnst om man ÀndÄ behöver en "gejmingdator" imo


Det gÄr fint naturligtvis. Mer beroende av bra lina och ha flyt med att servern du kopplar upp mot Àr över gatan.

Har du dÀremot en bra gaming pc och streamar dÀrifrÄn kan du fÄ vÀldigt nÀra full kvalitet med input lag som en medioker tv.

#89

Postad 05 juni 2019 - 16:17

mr miyagi
  • mr miyagi
  • AnvĂ€ndare

  • 119 inlĂ€gg
  • 0
Isf Àr det inget för mig. Förvisso ingen gamer men gillar att spela ibland ÀndÄ. Tycker kvalite Àr viktigt ÀndÄ och dÄ Àr fallet sÄ att det Àr surt att inte kunna fÄ spela spel i bra kvalite utan att uppgradera ofta för att hÀnga med.

Tanken Àr att OM det skulle funka Àr optimalt. Tror inte heller det kan funka rent tekninskt fullt ut. Dock sÄ borde det bero mycket pÄ vilka spel man spelar tÀnker jag. Om det handlar om spel som spelas mot andra spelar pÄ nÀtet eller delad skÀrm i vardagsrummet.

Vad tror du om dessa tankar?
Mvh

#90

Postad 08 juni 2019 - 15:51

mr miyagi
  • mr miyagi
  • AnvĂ€ndare

  • 119 inlĂ€gg
  • 0
Lite besviken pÄ Stadia. MÄnads kostnad + köpa spel som vanligt kommer det att bli. Inte som spotify eller netflix alltsÄ. Nu kÀnns frÄgan...Àr Stadia verkligen vÀrt de mot att köpa en konsoll och spel vid sidan om. 99kr i mÄn + att ÀndÄ mÄste dom flesta spel ÀndÄ.?? Hmm


LÀgg till dyrare Internet för mÄnga bl.a för mig. Kanske dessutom mÄste lÀgga ut 16.000 för fiber installationen.

Allt detta för att slippa köpa ny gaming dator eller en ny konsoll.

#91

Postad 08 juni 2019 - 15:54

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlĂ€gg
  • 0
Fast du fÄr ju gratis spel ocksÄ. Sen exakt hur det funkade vet jag inte. Jag funderade lite pÄ founders edition, men det kÀnns verkligen som bortkastade pengar nÀr jag funderar ett steg lÀngre :)

#92

Postad 08 juni 2019 - 15:55

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlĂ€gg
  • 0
Du "mÄste" vÀl ÀndÄ skaffa fiber hur som?

Jag Àger hellre en konsol eller i andras fall en dator för att spela pÄ.

PÄ xbox kan man ju köpa spel för halva priset pga "game sharing" downloads dÄ sÄklart, men det Àr det ju lÀtt vÀrt om man har en gamingpolare att dela köpen med.

#93

Postad 08 juni 2019 - 16:04

mr miyagi
  • mr miyagi
  • AnvĂ€ndare

  • 119 inlĂ€gg
  • 0
Faktiskt inte. Har parabol och klarar mig pÄ mobilt bredband. Klarar mig pÄ hastigheten lÀtt just nu.

Det grymma med stadia Àr att slippa köpa bÀsta konsollen eller pc lite dÄ och dÄ.
Samt att kunna spela pÄ andra billiga apparater i bl.a hemmet och slippa streaming funktioner eller apparater för att fÄ till det.
Det gillar jag skarp med stadia, om det funkar/ kommer funka. Men om man köper en konsoll och spel sÄ blir fördelen
att man har dom i all framtid.
Man fÄr börja kalkylera kanske:-)

#94

Postad 08 juni 2019 - 16:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 010 inlĂ€gg
  • 0

Faktiskt inte. Har parabol och klarar mig pÄ mobilt bredband. Klarar mig pÄ hastigheten lÀtt just nu.

Det grymma med stadia Àr att slippa köpa bÀsta konsollen eller pc lite dÄ och dÄ.


Det enda ”grymma” med den lösningen kommer att vara input lag.

Runt 40-50ms bara för den mobila uppkopplingen till internetleverantörens egna server. DÀrefter fÄr du lÀgga pÄ all den lagg som Google Stadia ger via fiber. Gissar pÄ runt 300ms totalt.

#95

Postad 08 juni 2019 - 17:44

mr miyagi
  • mr miyagi
  • AnvĂ€ndare

  • 119 inlĂ€gg
  • 0
Det kan jag tÀnka mig att det kommer till input lag om dom inte löser det med nÄn tecknisk lösning som som man gör med ljud vs bild i tv samanhang. FrÄga mig inte hur dock.
5g nÀtet kommer bli vÀldigt bra ang svarstid eftersom det behövs för sjÀlvkörande bilar mm. Bör vara en fördel ang input lag ocksÄ!?

#96

Postad 08 juni 2019 - 21:01

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 906 inlĂ€gg
  • 1
De kan inte lösa problemet med input lag genom magi. Sen sÄ Àr det olika hur krÀsen man Àr men nÄgot som flipperspel lÀr orsaka mycket smÀrta.

#97

Postad 08 juni 2019 - 23:24

mr miyagi
  • mr miyagi
  • AnvĂ€ndare

  • 119 inlĂ€gg
  • 0
Input lag. Ni som vet eller kan.
Förklara gĂ€rna mer. Varför gĂ„r det inte att fixa pĂ„ teknik? Är det oavsett spel.? Om man spelar spel som inte Ă€r mot andra pĂ„ Internet? Varför inte "lĂ„sa" bild och ljud typ buffring?

#98

Postad 09 juni 2019 - 07:35

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 906 inlĂ€gg
  • 0
Buffring som i vsync ger ju input lag. Du kan inte övervinna ljusets hastighet. Signalerna mÄste göra tidsresor för att du inte ska fÄ input lag. Din dator Àr ju mÄnga mil bort i regel nÀr du streamar netflix, cmore eller vilken streamingtjÀnst du anvÀnder.

#99

Postad 09 juni 2019 - 08:02

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlĂ€gg
  • 2

Input lag. Ni som vet eller kan.
Förklara gĂ€rna mer. Varför gĂ„r det inte att fixa pĂ„ teknik? Är det oavsett spel.? Om man spelar spel som inte Ă€r mot andra pĂ„ Internet? Varför inte "lĂ„sa" bild och ljud typ buffring?

 

Jag tro du mÄste göra skillnad pÄ input lag och osynk mellan ljud och bild. Osynk mellan ljud och bild gÄr att ordna genom att fördröja den av signalerna som ligger före sÄ den matchar mot den signal som Àr sen. Vid vanlig TV-tittande eller streaming av film mÀrker du inte av att signalen dÄ Àr fördröjd eftersom den inte Àr interaktiv. DÀremot nÀr du spelar sÄ ska signalen frÄn din handkontroll sÀndas till servern nÄgonstans i vÀrlden och sedan ska resultat skickas tillbaka till din spelkonsoll. Precis som oqvist sÀger, det finns inget sÀtt att trolla bort den.



#100

Postad 09 juni 2019 - 09:51

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • MĂ€stare

  • 3 634 inlĂ€gg
  • 0

Faktiskt inte. Har parabol och klarar mig pÄ mobilt bredband. Klarar mig pÄ hastigheten lÀtt just nu.

Hoppas att du inte har nÄgot tak pÄ ditt mobila bredband. Snor ett inlÀgg frÄn neogaf

If you want to stream at 4K using Google Stadia and have a data cap, you're going to want know that Stadia 4K streaming will use 1TB of data in 65 hours. The calculation comes way of PC Gamer, who figured out that if Google provides 60fps 4K streaming with a bitrate of 35Mbps that means it will use 15.75GB of data per hour. If you stream at 1080p 60fps, the bandwidth drops to 20Mbps, so you'd use 9GB per hour. If you're fine with 720p 60fps, then you'll only use 4.5GB per hour because the bitrate will only be 10Mbps.


Jag Àr extremt skeptisk till att de klarar att leverera konstant 4k/60fps pÄ 35 mbps utan input lag som de sade. Tror inte pÄ det för en enda sekund. Men om det skulle pÄ nÄgot magiskt fungera kommer jag nog testa. Men vÀntar nog nÄgot Är innan sÄ man vet vad det Àr man köper.



2 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 2 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Låda 2
    DPC
    2024-05-03 07:22:55
  • Nya duken, låda 1
    DPC
    2024-05-03 07:22:16
  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.