Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mörkläggning med svartmålad frigolit

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 mars 2015 - 18:46

Chris_Kadaver
  • Chris_Kadaver
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Hellu!
Jag fick en galen idé... Jag  bor i andra hand och har ingen lust att behöva återsätta allting genom att måla hela lägenheten vit igen bara för att jag vill ha ett svart tak i vardagsrummet. Så idag var jag på bauhaus och köpte frigolit/cellplast, som är 1cm tjock och 120x60 cm. Plattorna väger inte många gram, så de bör gå att tejpa i taket med dubbelhäftande tejp som senare går att ta bort utan märken. Jag kommer spraymåla frigolitbitarna och ta lite bilder när allt är klart. Om andra har kreativa idéer som ni tillämpat vid mörkläggning så får ni gärna dela med er av era tips, eftersom jag inte ännu vet hur det här kommer sluta x)



#2

Postad 15 mars 2015 - 18:53

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Haha, låter som en kul idé. Ser fram emot bilder.



#3

Postad 15 mars 2015 - 21:40

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0
Måste vara lättare att måla om hela lgh, både i tid och arbetsmässigt. Dubbelhäftande tejp på takfärg låter inte bra.

Svart tyg måste vara lättare att sätta upp än frigolit.

Redigerat av Taggis, 15 mars 2015 - 21:41.


#4

Postad 15 mars 2015 - 22:37

Chris_Kadaver
  • Chris_Kadaver
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Måste vara lättare att måla om hela lgh, både i tid och arbetsmässigt. Dubbelhäftande tejp på takfärg låter inte bra.

Svart tyg måste vara lättare att sätta upp än frigolit.

Svart tyg var jag inne på, men insåg att det inte skulle gå att få till snyggt. Det ska fortfarande vara ett vardagsrum. Vill gärna slippa borra också.
Är långt ifrån säker på att det här kommer blir snyggt. Mitt hopp är att svarta frigolitplattor kommer påminna något om ett dedikerat innertak :P
Jag kom på idén när jag köpte en spegel som var emballerad med tunn frigolit och insåg hur extremt lite plattan vägde. Den skulle lätt kunna sitta upp med eltejp. Min tanke är att använda mattejp som är lätt att ta bort. Det finns ju två storter. En som i princip är permanent och en som inte lämnar några spår. Jag hade tänkt köra med den sistnänämnda.
Jag kan tillägga att jag inte alls är övertygad om att det kommer bli snyggt. Men den som lever får se :P

Däremot tror jag att svart tyg sväljer reflektioner bättre än frigolit. Även om jag kommer använda matt sprayfärg.



#5

Postad 16 mars 2015 - 08:13

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0
Måla på frigolit är inte lätt om det skall bli snyggt, men bara att prova på en liten bit.

#6

Postad 16 mars 2015 - 09:57

Chris_Kadaver
  • Chris_Kadaver
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Måla på frigolit är inte lätt om det skall bli snyggt, men bara att prova på en liten bit.

Jo, ska försöka. Kanske var dum som köpte såpass många skivor innan jag testat. Men vi får se... :P



#7

Postad 16 mars 2015 - 10:13

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Själv har jag klätt om frigolit skivor med tyg så jag får "ljudabsorbenter" men som också ger ett vitt tråkigt vardagsrum mer färg glatt, jag nålade alltså fast tyget på frigolitet. Därefter kör jag med dubbelhäftande tejp i stället för göra fula märken med borren

 

Den största frigoliten har jag satt ihop 2 x 60 x 120 skivor så det blir 120 x 120 sen har jag 2 x 60 x 120 frigolit

 

Det blev tydligen skillnad på ljudisolering med för grannen har inte sagt något :)



#8

Postad 16 mars 2015 - 10:22

Chris_Kadaver
  • Chris_Kadaver
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Själv har jag klätt om frigolit skivor med tyg så jag får "ljudabsorbenter" men som också ger ett vitt tråkigt vardagsrum mer färg glatt, jag nålade alltså fast tyget på frigolitet. Därefter kör jag med dubbelhäftande tejp i stället för göra fula märken med borren

 

Den största frigoliten har jag satt ihop 2 x 60 x 120 skivor så det blir 120 x 120 sen har jag 2 x 60 x 120 frigolit

 

Det blev tydligen skillnad på ljudisolering med för grannen har inte sagt något :)

Där ser man! :)

Får ljudissoleringsbiten som bonus då med andra ord.

Satte du plattorna i taket eller endast på väggarna?



#9

Postad 16 mars 2015 - 19:22

Unregisteredb285af26
  • Unregisteredb285af26
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Måla inte med spray som innehåller lösningsmedel cellplasten löses upp då nämligen.

Använd vanlig vatten baserad vägfärg om du ska måla.

 

Jag har funderat lite på att bygga som en rullgardin i taket och drar ut när man ska titta film. Så kan man kombinera vardagsrum och biorum på ett bra sätt.



#10

Postad 17 mars 2015 - 15:52

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Där ser man! :)

Får ljudissoleringsbiten som bonus då med andra ord.

Satte du plattorna i taket eller endast på väggarna?

 

Bara satt fast på väggarna. Jag tycker personligen "ljudabsorbenter" i tyg är snyggare än ex en vanlig ramtavla med något random motiv

 

Varje skiva gick kanske under 100kr med frigolit + tyg nålar. Jag köpte tyg på IKEA där man ser "fiber" trådarna korsa varandra, ser snyggt ut på avstånd med. Annat positivt med detta är när man tröttnat på tyget är det bara byta

 

Förtydligande, det är dubbelhäftande tejp med kardborrband


Redigerat av Ironse, 17 mars 2015 - 15:53.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.