Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarkablar till Audiovector Mi3

143 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 april 2005 - 16:51

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Vilka ska man ha? tips på billiga alt. ca 100/m kommer att bi-wirea.

vad är det för skillnad på digital o analog rca? vilket ska man köpa? (de e väl såna man har mellan intregerad/slutsteg o cd/intregerad?) tips på vettiga kablar även där. kommer dock inte beställa från marcus då jag inte har ork att vänta ;)

#2

Postad 12 april 2005 - 17:19

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0
Kablar från Audioquest är populärt att använda tillsammans med Arcam & Audiovector. De har ett stort utbud av kablar i alla prisklasser, så det är bara att bestämma sig för hur mycket pengar man vill spendera.

IXOS SW511t är en helt okej kabel annars, för 50kr/m. Jag använder sådana till mina Mi3:or.

#3

Postad 12 april 2005 - 17:40

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Bi-wira inte...tri-wira istället, högtalarn är konstierad för det, och låter klart bäst så. Ixos SW511t är inte lls dum, kör den själv till mellanregistret samt diskanten...enda den inte är så bra på är basen, där jag kör Supra Ply 3.4/S istället...och där är den ruggigt bra.

Det är min nya favoritkombination iaf, Supran till basen, Ixosen till mellan å diskant.

#4

Postad 12 april 2005 - 17:45

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Okej, men kolla detta: på slutsteget finns det 8st högtalar-anslutningar. kan man då tillsammans med en intregerad tri-ampa (eller wirea 3 sladdar från stärkare, 3 t hgtalare) Eller inte? varför finns det annars 8st hgtalaranslutningar?

Hur gör man för att lägga in bilder? lyckas inte få in ngra på steget




Har fortfarande inte fattat vilka kablar jag ska ha emellan slutsteg o intregerad.

funkar det med en sån här
Audioquest Sidewinder 550 kr/par

eller är det andra? ja e ganska säker på att 2 kablar ska in i stärkare o 2 in i slutsteg? ?

Redigerat av Unregistered42205, 12 april 2005 - 18:06.


#5

Postad 12 april 2005 - 18:08

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Bi-wira inte...tri-wira istället, högtalarn är konstierad för det, och låter klart bäst så. Ixos SW511t är inte lls dum, kör den själv till mellanregistret samt diskanten...enda den inte är så bra på är basen, där jag kör Supra Ply 3.4/S istället...och där är den ruggigt bra.

Det är min nya favoritkombination iaf, Supran till basen, Ixosen till mellan å diskant.

<{POST_SNAPBACK}>



har inte råd med ett slutsteg till ;) men ja vet dock ej om ja kan tri-ampa med steget?

#6

Postad 12 april 2005 - 18:09

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Kablar från Audioquest är populärt att använda tillsammans med Arcam & Audiovector. De har ett stort utbud av kablar i alla prisklasser, så det är bara att bestämma sig för hur mycket pengar man vill spendera.

IXOS SW511t är en helt okej kabel annars, för 50kr/m. Jag använder sådana till mina Mi3:or.

<{POST_SNAPBACK}>



var hittar man ixos? audioquest e inte ljusa i sig då ;) ? Eller mena du hgtalar-kablar eller signal?

#7

Postad 12 april 2005 - 19:55

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0
Infinity:
Du har ingen Hifi-butik i närheten som du kan besöka. Då kanske du får låna hem lite olika kablar och testa.

IXOS (och Supra) säljs bland annat av Reference Audio (www.ref.se).

Audioquest kablarna är enl. vissa personer aningen mörka i karraktären, så de funkar fin-fint till Arcam/Audiovector.
Audioquest hittar du hos bland annat Lefflers (www.lefflershifi.com)

#8

Postad 12 april 2005 - 23:36

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Istället för att skriva flera inlägg med olika citat efter varandra kan du använda "citera flera" och då ordna så att de hamnar i samma inlägg istället ;)

Har du problem med forumet kan du ta det via PM, eller ställa frågan i kommentera ;)

Redigerat av tb303, 12 april 2005 - 23:38.


#9

Postad 13 april 2005 - 07:16

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
För att Bi/Triwira behöver du väl inga extra slutsteg?
Däremot Bi/Triampa.

Om du har möjlighet att Biampa som jag tycker det låter som så kan du
biampa Basen, mellan/diskant. Sedan kan du Biwira mellan/diskant.

Rätta mig gärna om jag har fel.

#10

Postad 13 april 2005 - 11:06

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Linken// Vad säger du om Joddlas senaste skiva.
Tali tali taliban går varm på mina Avantgarde när vi har fest.
Så jevla skön låt.

Ja ja jag är en bonnjävel:)

Angående Brummen som ngn hade, jag tycker fortfarande att Du ska springa in med dina skivor där du köpte högtalaren och hör du inget där kanske dom kan komma hem till dig (den servicen kan man kräva när man lägger så mycket pengar) och ställa in högtalarna så hör de ju själva hur det låter.
Är där fel på högtalaren får du ju en ny garanterat.
Så hade iaf jag gjort.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 13 april 2005 - 11:07.


#11

Postad 13 april 2005 - 11:09

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Bi-wira inte...tri-wira istället, högtalarn är konstierad för det, och låter klart bäst så. Ixos SW511t är inte lls dum, kör den själv till mellanregistret samt diskanten...enda den inte är så bra på är basen, där jag kör Supra Ply 3.4/S istället...och där är den ruggigt bra.

Det är min nya favoritkombination iaf, Supran till basen, Ixosen till mellan å diskant.

<{POST_SNAPBACK}>


Men hur gör du då?

Man har ju bara ett par utgångar på en normal stereo och jag kommer att köra single/biwire.
Jag har testat att biampa mitt Signature 2,1 steg med Supra 3,4 men det lät inget vidare.
Låter mycket bättre med Single Biwire kabel från Audioquest.

Har Du själv testat att köra en lite "dyrare" kabel än Supran?
Den största skillnaden jag upplevde med kabelbytet var att jag hörde bas i låtarna som jag inte visste fanns.

Mvh
Kim

#12

Postad 13 april 2005 - 16:16

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Okej tack för alla svar allihopa.

Aha biampa o inte wirea heter det :P

då jag har 1 intregerad (Snart) samt 1 slutsteg är frågan då om jag ska köpa 2 st singel-wire kablar eller om jag ska köpa 1 single wire samt 1 bi-wire kabel?

vad tycker ni ?


Som ni ser förresten så har mitt slutsteg 8st högtalarterminaler. Kan jag då biampa med mitt slutsteg? Om inte, vad är då de andra 4 terminalerna till för?

Bifogad fil(er)



#13

Postad 13 april 2005 - 16:37

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0
Det ser ut som vanliga A/B utgångar. Har du inte en knapp på förstärkarens framsida där du kan växla mellan A och B? I vilket fall, detta gör det exempelvis möjligt att ansluta ett andra par högtalare, och med hjälp av en liten knapp kan man välja vilket högtalarpar som skall spela.

Men du skall alltså bi-ampa genom att köra single-wire från den integrerade förstärkaren till högtalarna, och sedan kö bi-wire från slutsteget till högtalarna?

#14

Postad 13 april 2005 - 16:44

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Det ser ut som vanliga A/B utgångar. Har du inte en knapp på förstärkarens framsida där du kan växla mellan A och B? I vilket fall, detta gör det exempelvis möjligt att ansluta ett andra par högtalare, och med hjälp av en liten knapp kan man välja vilket högtalarpar som skall spela.

Jag vet inte? t? Steget kommer först på fredag så jag har inte en aning om de finns ngn sådan knapp.

Men du skall alltså bi-ampa genom att köra single-wire från den integrerade förstärkaren till högtalarna, och sedan kö bi-wire från slutsteget till högtalarna?

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm jag eller ska man köra på 2 single-wire kablar istället för 1 single o 1 biwire?

blir nog en primare intregeraad o har hört att de ska vara bra på basen, så isf kommer nog primaren driva basen + mellanregister (om jag kör biwire) samt arcamsteget diskanten


Kanske skulle man köra 1 single till diskant samt en biwire kabel till mellan o bas?


Om jag kör med 2 single.wire kablar, vad ska driva vad?

Vad skulle ni göra ?



Edit: har kikat lite på dessa:

Audioquest Type 6 mkII 210/m

Audioquest CV 4 200/m

Audioquest Slate 250/m

Vilken av dem e bäst tror ni? Är slate bättre (då den är dyrare) vad skulle ni köpa? Antar att dessa kablar är bättre till diskant/mellanreg. så ska man isf köra supra eller Audioquest Type 2 till bas?

Redigerat av Unregistered42205, 13 april 2005 - 17:30.


#15

Postad 13 april 2005 - 19:53

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Linken// Vad säger du om Joddlas senaste skiva.
Tali tali taliban går varm på mina Avantgarde när vi har fest.
Så jevla skön låt.

Ja ja jag är en bonnjävel:)

<{POST_SNAPBACK}>

Lite OT.
Ja den är verkligen kanon precis som bandet.
Är ett gäng som har som tradition att åka ner till Strandhotellet varje år för lite bonnrock.

Åter till Ämnet. :P

#16

Postad 13 april 2005 - 19:55

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Slate har riktigt bra bas och diskant, sämre mellanregister.
CV4 är jämnbra rakt över.
Type 6 har jag inte prövat.

Ska man bi/triampa så fungerar Supra Ply 3,4, AQ Type4 och AQ Slate bra för basen.

#17

Postad 14 april 2005 - 16:01

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Japp då var det bestämt.
Måndag den 25:e åker jag in och köper Audioquest Pikes Peak kabel 2x2,5 meter single biwire.

Ska bli sååå skönt att få byta ut mina Supra 3,4.

Nu kan man ju faktiskt spela när vi har fest utan att skämmas, bara en sån sak;)

Redigerat av Unregistered33cc6995, 14 april 2005 - 16:01.


#18

Postad 14 april 2005 - 16:08

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Japp då var det bestämt.
Måndag den 25:e åker jag in och köper Audioquest Pikes Peak kabel 2x2,5 meter single biwire.

Ska bli sååå skönt att få byta ut mina Supra 3,4.

Nu kan man ju faktiskt spela när vi har fest utan att skämmas, bara en sån sak;)

<{POST_SNAPBACK}>



va kostar dessa kablar och var hittar du dessa?

Hur är det att blanda olika märken förresten? tex supra till bas o AQ till diskant?

Om jag ska bi-ampa vilka ska jag då använda? ska man köra diskant+ bas
bas+mellanreg eller mellanregister och diskant?

#19

Postad 15 april 2005 - 11:42

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Hej

De kostar 7900:- för 2x2,5 m.

Jag vet dock inte vilka man ska koppla in de på, jag brukar köra diskant och bas och lägga bleck mellan diskanten och mellanregistret.
Vet dock inte vilket som är bäst.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 15 april 2005 - 11:43.


#20

Postad 15 april 2005 - 12:20

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Hej

De kostar 7900:- för 2x2,5 m.

Jag vet dock inte vilka man ska koppla in de på, jag brukar köra diskant och bas och lägga bleck mellan diskanten och mellanregistret.
Vet dock inte vilket som är bäst.

<{POST_SNAPBACK}>


kim med risk att få dumstruten idag också, man får inte var feg :P

Stopp och belägg, tänk nu efter vad du vill ha för ljud innan du gör något dumt :D

Titta på marcus blacksilver maestro kablarna du får full uppsättning för mindre peng tri-wire+bir-wire

citerar mig själv: :D

Taget fån marcus hemsida, har mejlet hemma.
Det första som slog mig när jag hade kopplat in kabeln var det otroligt rena och detaljerade ljudet, jag kan inte höra tillstymmelse till vare sig brus eller brist på detaljer. Basen är också otroligt stram, detaljerad och ren. Till vilken musik man än lyssnar på, allt ifrån Diana Kralls poppiga jazz till Nightwish hårdrockande opera. Alla instrument och vokalister hörs med tydlighet och dynamisk pondus.
/Lennart J.

MVH/Lennart

#21

Postad 15 april 2005 - 12:28

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Hej

De kostar 7900:- för 2x2,5 m.

Jag vet dock inte vilka man ska koppla in de på, jag brukar köra diskant och bas och lägga bleck mellan diskanten och mellanregistret.
Vet dock inte vilket som är bäst.

<{POST_SNAPBACK}>


kim med risk att få dumstruten idag också, man får inte var feg :P

Stopp och belägg, tänk nu efter vad du vill ha för ljud innan du gör något dumt :P

Titta på marcus blacksilver maestro kablarna du får full uppsättning för mindre peng tri-wire+bir-wire

citerar mig själv: :D

Taget fån marcus hemsida, har mejlet hemma.
Det första som slog mig när jag hade kopplat in kabeln var det otroligt rena och detaljerade ljudet, jag kan inte höra tillstymmelse till vare sig brus eller brist på detaljer. Basen är också otroligt stram, detaljerad och ren. Till vilken musik man än lyssnar på, allt ifrån Diana Kralls poppiga jazz till Nightwish hårdrockande opera. Alla instrument och vokalister hörs med tydlighet och dynamisk pondus.
/Lennart J.

MVH/Lennart

<{POST_SNAPBACK}>


Och jag som hade bestämt mig... :D

Jag har faktiskt inte ens funderat på andra kablar eftersom att jag har varit så nöjd med Gibraltarn som är steget under Pikes Peak kabeln.

Men det är klart, det är 1 vecka till jag ska handla så kanske jag tar en titt/lyssning på Marcus kablarna

#22

Postad 15 april 2005 - 12:39

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
va tror ni om type 6 till diskant, samt en biwire kabel till mellan. reg o bas ? eller ska man köra en diskant o en single wire till bas/mellanreg. ?

Finns det ngn AQ kabel som går att få i bi-wire som fixar mellanreg. + bas bra ?

Ska jag köra på type 6 istället för slate? Skickade ett mail till hifihuset och de sa att faktiskt type 6 är bättre än slate.

Tänk inte på prissklinnaden.

#23

Postad 15 april 2005 - 15:10

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
kim

mejlet till marcus.(resten om högtalarkabeln )

När jag hade bestämt mig förr att köpa fler kablar av honom, för ca 1 år sedan :D

Black Silver Maestro :
Det första som slog mig när jag hade kopplat in kabeln var det otroligt rena och detaljerade ljudet, jag kan inte höra tillstymmelse till vare sig brus eller brist på detaljer. Basen är också otroligt stram, detaljerad och ren. Till vilken musik man än lyssnar på, allt ifrån Diana Kralls poppiga jazz till Nightwish hårdrockande opera. Alla instrument och vokalister hörs med en sådan tydlighet och dynamisk pondus att man funderar på om det är sant eller om det är inbillning.
Men när jag kopplar in mina gamla Supra ply 3,4 igen så låter dem grumliga, brusiga, smutsiga och odetaljerade. Man kan väl jämföra dem med smutsiga fönster, det är inte mycket man ser igenom dem.
Black Silver Maestro låter mer som en fjällbäck om våren, klar, frisk och kraftfull, eller som om man har lyssnat genom ett täcke förut. Jag kan inte höra några som helst fel eller brister i ljudet och jakten på en ny högtalarkabel ligger långt bort i framtiden, om den nu överhuvud taget existerar. När jag nu har lyssnat på kablarna i ca 1 månad, har jag även provat att tri-Wire mina Audiovector Mi3 (har varit skeptisk emot både bi-wire och tri-wire förut) och det skulle jag inte ha gjort, blev tvungen att köpa mer Black Silver Maestro, begäret blev förstort. Det blev som sagt ännu mera detalj, dynamik, pondus och verklighets känslan den är extremt bra. I alla fall i mina öron och min anläggning.

Men det förusätter att du gillar det kristallklara "silverljudet"


Har även hans Black silver RCA-RCA fast med rhodium på mitt ledaren.
Med mina öron så låter högtalarkabeln bättre än vad signalkabeln gör.

Om jag inte minns fel så har Nerevarine testat sin Blacksilver RCA-RCA mot någon variant av Audioquest kommer inte ihåg vilken det var. :D
Så kan du kanske få veta skillnaden på dem emellan, som sagt så tycker jag att högtalarkabeln är betydligt bättre än signalvarianten (mk1 i det här fallet)


Men har du hittat ditt ljudnirvana med Gibraltarn så kör på den.

Personligen hade jag nog lagt pengarna på uppgradering av högtalarna istället, då det ger mer för pengen.

Hoppas att jag inte har gjort det allt för rörigt för dig :P

MVH/Lennart

#24

Postad 15 april 2005 - 15:14

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Oh nä Lennart.
Du är så hjälpsam så, Du får mig bara till att vilja köpa hela världen:)

Nejdå så farligt är det inte, jag är tacksam för alla tips som kan få stereon att låta bättre.
Fast i detta fallet har jag dock bestämt mig, den 25/4-05 (varför alltid på löningsdagen..:D ) så köper jag Pikes Peaken.

#25

Postad 15 april 2005 - 15:51

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Vilka ska man ha? tips på billiga alt. ca 100/m kommer att bi-wirea.

vad är det för skillnad på digital o analog rca? vilket ska man köpa? (de e väl såna man har mellan intregerad/slutsteg o cd/intregerad?) tips på vettiga kablar även där. kommer dock inte beställa från marcus då jag inte har ork att vänta :D

<{POST_SNAPBACK}>



Hej

Vet inte riktigt vad du är ute efter :P

En bra kabel är inte alltid lika med dyr. i mina öron färgar alla kablar ljudet åt ena eller det andra hållet och byte av kablar beror oftast på att man vill förändra något i ljudbilden, renar, klarare mer bas, mindre bas, ljusare, mörkare o s v.
Framför allt så ska det matcha med övrig utrustning vilket är väldigt svårt, då det oftast tar väldigt långtid att avgöra vad som är bra eller dåligt.
Och det är heller inga värdsliga skillnader och man bör var väl inlyssnad på sina prylar innan man ger sig ut i kabeln jungeln.
Dessutom hör inte alla människor skillnad på olika kablar och varför då lägga pengar på något som man inte hör.

Finns roligare saker att lägga pengarna på :P

Med andra ord lägg inte för mycket pengar på kablar innan du vet vad du är missnöjd med, lite tips i all välmening :D

MVH/Lennart

ändrade mäniskor till människor

Redigerat av LelleJan, 15 april 2005 - 17:17.


#26

Postad 15 april 2005 - 17:34

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
jag kör på AQ pikes peak och vulcano! det finns inte mycket bättre kablar än dessa för audiovector, jag har tidigare gjort ett test med vulcano, mount blanc, pikes peak och diverser signalkablar med M3 avantgarde och resultaten var enastående...

jag vet att marcus cables är fina grejer men AQ till AV är snuskigt bra...

jag skulle dock satsa på att köpa AQ begagnat på ebay eller audiogon då det är mycket billigare...

eventuellt kanske jag säljer mina pikes pike för 4500 då jag vill byta till större modell, 2 x 2,5 med DBS single->bi wire med BFA... intresserad?

Redigerat av softman3, 15 april 2005 - 17:45.


#27

Postad 15 april 2005 - 17:50

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Okej, RCA kontakter då (de mellan slut o försteg? tror de heter så )

ska jag köra marcus cables bifrost eller ska jag istället satsa på AQ:s variant för 550kr ?

Vad skulle ni köpt. Kommer bli AQ högtalarkablar.

#28

Postad 15 april 2005 - 17:52

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
jag kör AQ rakt igenom...

skulle satsat på minst diamond back pga konstruktionen på kabeln men helst cobra... utan tvekan....

cobran är av samma konstruktion som värstingarna men utan DBS...

tyvär dyra... :D

eller begagnat på tidigare nämnda sidor, tex phyton!

Redigerat av softman3, 15 april 2005 - 17:54.


#29

Postad 15 april 2005 - 18:36

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

jag kör på AQ pikes peak och vulcano! det finns inte mycket bättre kablar än dessa för audiovector, jag har tidigare gjort ett test med vulcano, mount blanc, pikes peak och diverser signalkablar med M3 avantgarde och resultaten var enastående...

jag vet att marcus cables är fina grejer men AQ till AV är snuskigt bra...

jag skulle dock satsa på att köpa AQ begagnat på ebay eller audiogon då det är mycket billigare...

eventuellt kanske jag säljer mina pikes pike för 4500 då jag vill byta till större modell, 2 x 2,5 med DBS single->bi wire med BFA... intresserad?

<{POST_SNAPBACK}>



Jag är väldigt intresserad men tyvärr har jag inte pengarna, därför som jag tar kablarna på avbetalning den 25:e.

Mvh
Kim

#30

Postad 15 april 2005 - 18:36

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Oh nä Lennart.
Du är så hjälpsam så, Du får mig bara till att vilja köpa hela världen:)

Nejdå så farligt är det inte, jag är tacksam för alla tips som kan få stereon att låta bättre.
Fast i detta fallet har jag dock bestämt mig, den 25/4-05 (varför alltid på löningsdagen..:D ) så köper jag Pikes Peaken.

<{POST_SNAPBACK}>



Okej kör så :P ,tack så mycket har du så stor plånbok "till hela världen"

Du blir tvingad att dela med dig av dina ljudintryck av kabeln här i tråden.
Tekno-porr :P :D
Har själv inte vågat lyssna på kablar av den kalibern med tanke på odjuret. :lol:

MVH/Lennart

#31

Postad 15 april 2005 - 19:28

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Infinity_

jag kör på AQ pikes peak och vulcano! det finns inte mycket bättre kablar än dessa för audiovector, jag har tidigare gjort ett test med vulcano, mount blanc, pikes peak och diverser signalkablar med M3 avantgarde och resultaten var enastående...

jag vet att marcus cables är fina grejer men AQ till AV är snuskigt bra...

jag skulle dock satsa på att köpa AQ begagnat på ebay eller audiogon då det är mycket billigare...

eventuellt kanske jag säljer mina pikes pike för 4500 då jag vill byta till större modell, 2 x 2,5 med DBS single->bi wire med BFA... intresserad?

<{POST_SNAPBACK}>


Visst är AQ är säkert bra men "perverst dyra" i mina ögon, du får mer pris/prestanda med marcus, AQ känns väldigt overkill.
Även om den glade dansken( har jag hört ej bekräftat) använder dem i sin studio när han testar AV.

Okej, RCA kontakter då (de mellan slut o försteg? tror de heter så )

ska jag köra marcus cables bifrost eller ska jag istället satsa på AQ:s variant för 550kr ?


Vad skulle ni köpt. Kommer bli AQ högtalarkablar.

<{POST_SNAPBACK}>



jag kör AQ rakt igenom...

skulle satsat på minst diamond back pga konstruktionen på kabeln men helst cobra... utan tvekan....

cobran är av samma konstruktion som värstingarna men utan DBS...

tyvär dyra... :D

eller begagnat på tidigare nämnda sidor, tex phyton!

<{POST_SNAPBACK}>


Vill du vänta "länge" så kör på marcus
Annars på AQ
Fast som softman3 säger Diamond back alt Cobran, fast då är du uppe i andra pengar.

Då bör du även titta på dessa
"Eichmann Tech. Express 4 Series2" och dennes bröder finns HÄR och den här högtalarkabeln Silver Anniversary många som är nöjda med den kombon.Om vi pratar pris prestanda. :P

Men vad har du för budget och jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.
Verkar lite desperat. inget illa menat ,
Men du är lite otydligt kanske :D

MVH/Lennart

#32

Postad 15 april 2005 - 20:27

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

jag kör AQ rakt igenom...

skulle satsat på minst diamond back pga konstruktionen på kabeln men helst cobra... utan tvekan....

cobran är av samma konstruktion som värstingarna men utan DBS...

tyvär dyra... :D

eller begagnat på tidigare nämnda sidor, tex phyton!

<{POST_SNAPBACK}>



tyvärr e dem alldeles för dyra för mig :D. Har inte råd. 600kr ligger smärtgrensen på.

#33

Postad 15 april 2005 - 20:34

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Vill du vänta "länge" så kör på marcus
Annars på AQ
Fast som softman3 säger Diamond back alt Cobran, fast då är du uppe i andra pengar.

Då bör du även titta på dessa
"Eichmann Tech. Express 4 Series2" och dennes bröder finns HÄR och den här högtalarkabeln Silver Anniversary många som är nöjda med den kombon.Om vi pratar pris prestanda. :P

Men vad har du för budget och jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.
Verkar lite desperat. inget illa menat ,
Men du är lite otydligt kanske :D

MVH/Lennart

<{POST_SNAPBACK}>



Hehe, jo jag är ute efter ett par single-wire kablar för max 2kkr färdigterminerade. Blir nog AQ type 6 eller slate. Ev. marcus single wire kabel.
Hur står sig AQ type 6/slate mot marcus single wire kabel, då det blir ungefär samma pengar.

Sen är jag ute efter en rca kabel för max 600kr.


Haha e lite smådesperat att köpa dem, då jag vill kunna spela på min stereo :D

Redigerat av Unregistered42205, 20 april 2005 - 16:10.


#34

Postad 15 april 2005 - 21:01

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Hehe, jo jag är ute efter ett par single-wire kablar för max 2kkr färdigterminerade. Blir nog AQ type 6 eller slate. Ev. marcus single wire kabel.
Hur står sig AQ type 6/slate mot marcus single wire kabel, då det blir ungefär samma pengar.

Sen är jag ute efter en rca kabel för max 600kr.


Haha e lite smådesperat att köpa dem, då jag vill kunna spela på min stereo  :D

<{POST_SNAPBACK}>



köp CV4 terminerad... en fullrange och en biwire.. det blir mindre än 2kkr...

#35

Postad 16 april 2005 - 07:26

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Hehe, jo jag är ute efter ett par single-wire kablar för max 2kkr färdigterminerade. Blir nog AQ type 6 eller slate. Ev. marcus single wire kabel.



Okej nu är jag med lite bättre :P

Den här får du för 1900kr högtalarkabel

Sen är jag ute efter en rca kabel för max 600kr.



Den här kanske för 995kr men då måste du klara dig med 0,6m signalkabel

Blir totalt ca 2895 lite dyrare en din budget.

Marcus Blacksilver 2000kr +Bifrost 550kr=2550+lång väntan men tänk då på att hans högtalarkabel är solid silver vilket kostar "perverst mycket "om du tittar på ex AQ.Finns HÄR

Sedan har du softman3 förslag köp CV4 terminerad... en fullrange och en biwire.. det blir mindre än 2kkr... och då en Sidewinder eller helst Diamond back.

Och så mitt andra med "Silver Anniversary " blir ca om bananerna kostar 50kr st 1000-1200kr paret,(beroende på pris banan+terminering) och har då ca 1600-1400kr till signalkabeln vilket kan bli" Diamond back","Cobran" eller "Eichmann Tech. Express 4 Series2"Finns HÄR

Personligen föredrar jag marcus Blacksilver,
har som sagt inte hört något som skulle få mig att göra besväret att ens börja lita efter en annan kabel. :P

Men du får tyvärr vänta en bra stund på dem,innan dem kommer. :D

Men du kan alltid köpa en billig variant på Clasohlsson/Biltema eller liknande, till högtalarna också eller EKK 4x2.5 som du korskopplar och twinnar i varje ände alt 3x1,5 men använd bar 2st (fungerar faktiskt rätt så bra enligt LTS, och jag har själv provat annars kan man inte uttala sig om det) medans du väntar, bara för att komma i gång, det är värt väntan :D

Så nu har du fått lite att grubbla på, hoppas att jag inte hat rört till det allt för mycket nu, lycka till med dina beslut och fråga om det är något.

MVH/Lennart

#36

Postad 16 april 2005 - 09:11

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
du kan också ha coral som signalkabel, finnes begagnade på ebay för 20$, det är en tidigare utgåva av nuvarande cobra ( nääästan exakt liakadan. )

#37

Postad 16 april 2005 - 09:31

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
:P :P

Lellejan, har du provat och jämnfört marcus cables med AQ:s kablar tex? (högtalar) Ser ut som du har en single-wire och en bi-wire kabel från marcus.

Singalkabeln för 1k e tyvärr för dyr :D

softman: hur blir de under 2kkr? 2x2 m = 800kr + lödning + spadar = ca 1000kr.
Sen biwire (antar att de blir de dubbla) 2x2 m = 1600 + lödning + spadar så tot. blir de nästan 3000kr om jag fattat rätt :D ?

#38

Postad 16 april 2005 - 09:35

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

du kan också ha coral som signalkabel, finnes begagnade på ebay för 20$, det är en tidigare utgåva av nuvarande cobra ( nääästan exakt liakadan. )

<{POST_SNAPBACK}>



Har inte paypal och man måste vara 18 för att ha det, så tyvärr e ebay uteslutet. :D

Lång lev. tid? Jag messade marcus och han skrev att det tog han 1 vecka att leverera bifrost. Stämmer inte detta då?

#39

Postad 16 april 2005 - 09:43

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Funderar faktiskt på marcus kablar. Men passar dem till Audiovector. Eller är det dumt att köpa dessa istället för AQ slate eller type 6 ?
Hur är dem? mörka, ljusa?

2x2 m single-wire borde kosta 1600:- + frakt ?

#40

Postad 16 april 2005 - 10:06

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

:P  :P

Lellejan, har du provat och jämnfört marcus cables med AQ:s kablar tex? (högtalar) Ser ut som du har en single-wire och en bi-wire kabel från marcus.

Singalkabeln för 1k e tyvärr för dyr :D

softman: hur blir de under 2kkr? 2x2 m = 800kr + lödning + spadar = ca 1000kr.
Sen biwire (antar att de blir de dubbla) 2x2 m = 1600 + lödning + spadar så tot. blir de nästan 3000kr om jag fattat rätt  :D ?

<{POST_SNAPBACK}>



Funderar faktiskt på marcus kablar. Men passar dem till Audiovector. Eller är det dumt att köpa dessa istället för AQ slate eller type 6 ?
Hur är dem?  mörka, ljusa?

2x2 m single-wire borde kosta 1600:- + frakt ?

<{POST_SNAPBACK}>


Nej jag har 6st singel till frontarna och 2st till centern,
dem passar bra
lite ljusa i jämnförelse med AQ då AQ är koppar, Marcus är kristallklara och super detaljerade om det hjälper något.

MVH/Lennart

#41

Postad 16 april 2005 - 10:22

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Nej jag har 6st singel till frontarna och 2st till centern,
dem passar bra
lite ljusa i jämnförelse med AQ då AQ är koppar, Marcus är kristallklara och super detaljerade om det hjälper något.

MVH/Lennart

<{POST_SNAPBACK}>



Hmm om de e ljusa, fråga är om de då passar så bra till min elektronik då jag redan har rätt ljus elektronik :/.

tror ni inte de blir för ljust?

Redigerat av Unregistered42205, 20 april 2005 - 16:12.


#42

Postad 16 april 2005 - 11:02

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Funderar faktiskt på marcus kablar. Men passar dem till Audiovector. Eller är det dumt att köpa dessa istället för AQ slate eller type 6 ?
Hur är dem?  mörka, ljusa?

2x2 m single-wire borde kosta 1600:- + frakt ?

<{POST_SNAPBACK}>


Nej jag har 6st singel till frontarna och 2st till centern,
dem passar bra
lite ljusa i jämnförelse med AQ då AQ är koppar, Marcus är kristallklara och super detaljerade om det hjälper något.

MVH/Lennart

<{POST_SNAPBACK}>



Hmm om de e ljusa, fråga är om de då passar så bra till min elektronik då jag redan har rätt ljus elektronik :/.

tror ni inte de blir för ljust?

<{POST_SNAPBACK}>


Arcam är allt annat än ljus. Klassiskt brittiskt neutralt. Audioquest passar perfekt.

Edit; Man kan inte KÖPA en hifi-anläggning. Hifi måste lidas fram. Även om du gör ett pissigt köp den här gången så vet du hur det hela låter och kan anpassa hifin efter det.

Konsumenter och entusiaster skiljer vi på!

Redigerat av tb303, 20 april 2005 - 16:18.


#43

Postad 16 april 2005 - 11:15

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Arcam är allt annat än ljus. Klassiskt brittiskt neutralt. Audioquest passar perfekt.

Edit; Man kan inte KÖPA en hifi-anläggning. Hifi måste lidas fram. Även om du gör ett pissigt köp den här gången så vet du hur det hela låter och kan anpassa hifin efter det.

Konsumenter och entusiaster skiljer vi på!

<{POST_SNAPBACK}>



Precis min åsikt, man bygger inte hifi över en natt :D
Matchning var ordet.

MVH/Lennart

Redigerat av tb303, 20 april 2005 - 16:19.


#44

Postad 16 april 2005 - 13:20

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Hmm om de e ljusa, fråga är om de då passar så bra till min elektronik då jag redan har rätt ljus elektronik :/.

tror ni inte de blir för ljust?

<{POST_SNAPBACK}>


Arcam är allt annat än ljus. Klassiskt brittiskt neutralt. Audioquest passar perfekt.

Edit; Man kan inte KÖPA en hifi-anläggning. Hifi måste lidas fram. Även om du gör ett pissigt köp den här gången så vet du hur det hela låter och kan anpassa hifin efter det.

Konsumenter och entusiaster skiljer vi på!

<{POST_SNAPBACK}>



så AQ type 6 passar bättre än marcus då tror ni? Isf blir de nog aq type 6 :)

Hmm tyvärr har jag inte råd att göra fel-köp då jag lever på studiebidraget :(
Så köper jag "fel" tar de evigheter att få råd till rätt

Redigerat av Unregistered42205, 20 april 2005 - 16:24.


#45

Postad 16 april 2005 - 13:31

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
kör på type 4 i fullrange tillbasen och type 6 i biwire till mid/treb.

terminera själv....

#46

Postad 16 april 2005 - 14:45

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

kör på type 4 i fullrange tillbasen och type 6 i biwire till mid/treb.

terminera själv....

<{POST_SNAPBACK}>


Okej, men är det inte svårt att terminera själv?

#47

Postad 16 april 2005 - 16:45

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Hmm tyvärr har jag inte råd att göra fel-köp då jag lever på studiebidraget

Så köper jag "fel" tar de evigheter att få råd till rätt



Okej ett sista försök Infinity_
Det är ju det jag försöker tala om för dig,
du kan omöjligt veta vad du ska ha för kablar nu,
förrän du har lyssnat in dig på dina nya hifi-prylar. :)

Köp några billiga varianter så länge och lyssna in dig på dem.
Då kommer du inse vart bristen i din anläggning är i dina öron och kan därefter forma ljudet eller finputsa kanske vi ska säga istället.

Att bygga sitt ljudnirvana tar tid, tid och tid,alltså lyssna förändra lyssna osv. :(

Tänk också på att grundprincipen med kablar är att dem ska förmedla musiken/ljudet i så oförändad form som möjligt. Inte påverka och förändra då ligger ju egentligen felet någon annanstans i anläggningen, eller hur? :D

Visst man kan förändra ljudbilden, tillviss del med kablar. Men det krävs att du är inlyssnad på din anläggning och känner till dess brister. Fram för allt blir det mer att förändra soundstagen förutom det som jag redan påtalat tidigare i tråden , avstånd mellan musiker, bred ljudljudbild,hög,låga.smal vokalister m m obs det är små detaljer men kan vara stora under förutsättning att du är inlyssnad.

Köp billiga kablar lyssna efter vad du är missnöjd med forma dem efter dina behov och njut. B)

Det ger förmodligen mest för pengarna även om du får köpa fler kablar :D

MVH/Lennart

#48

Postad 16 april 2005 - 17:30

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Hmm men säg att jag köper kablar för 50/m-100/m. då blir det ju ändå dyrt :) (ca 600-800) så då e de värdare att inte köpa det. Så nu är det emellan

marcus cables black silver maestro eller AQ type 6.



Finns det ngn fara att ljudet blir för ljust, vasst och skrikigt om jag kör AV + maestro och arcam?

Just de, färgar kablarna hemskt mkt`? eller de e bara lite, lite`? Är de mkt ljusa (marcus) eller neutrala o drar lite åt de ljusare?

Redigerat av Unregistered42205, 16 april 2005 - 17:38.


#49

Postad 16 april 2005 - 18:36

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Hmm men säg att jag köper kablar för 50/m-100/m. då blir det ju ändå dyrt :( (ca 600-800) så då e de värdare att inte köpa det. Så nu är det emellan

marcus cables black silver maestro eller AQ type 6.



Finns det ngn fara att ljudet blir för ljust, vasst och skrikigt om jag kör AV + maestro och arcam?

Just de, färgar kablarna hemskt mkt`? eller de e bara lite, lite`? Är de mkt ljusa (marcus) eller neutrala o drar lite åt de ljusare?

<{POST_SNAPBACK}>


Okej
Marcus kablarna färgar ljudet nästan inte alls och är väldigt neutrala enligt mig, silver gör så att det blir mer detaljerat, inte vasst och otrevligt, men dem är något ljusare än AQ som då är koppar.Dem kan vara lite hårda i ljudet lite metalliska, men det är micro detaljer vi pratar om.
Men har du problem vasshet i elekroniken så kommer det givetvis att slå igenom med vilken kabel du än väljer, något dämpat kanske med den ena eller andra.
Det kommer absolut inte att bli skrikigt.
Och skulle du bli missnöjd med så går dem att sälja ganska så lätt. B)

Men vill du köra på AQ så gör det, men du verkar så osäker på vad du vill.
Det är därför som jag tycker att du ska köpa så billiga som möjligt och få en uppfattning var du vill lägga förändringen, blir betydligt lättare att hjälpa till då.
Men oavsett vilken du väljer så kommer du inte att bli olycklig till att början med. Då det tar tid att lyssna in sig.Men med tiden kanske. :D

Billiga Högtalarkablar så pratar vi om 15-20 kr m eller ekk du får 10m för ca 100kr.
Signalkablar 100kr, du kan inte tänka dig beg kablar?
Vi pratar om några hundralappar för alltihop.


Marcus tar också väldigt lång tid, vi pratar om 1 månad till 2.

Vill du så kör på AQ, du kommer inte att bli olycklig,bättre eller sämre vet du inte förrän du gjort jämnförelser side by side.

Just nu känns det som vi ställer till det för dig mer och mer än att det gör någon nytta,sorry :D

Du har ingen möjlighet att lyssna på några det är liksom dina öron inte våra :)

MVH/Lennart

#50

Postad 16 april 2005 - 18:45

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Okej, lång tid? Jag mailade marcus och han garanterade att ja skulle ha dem på en vecka så de e inte så farligt :)

Beg. signalkablar kommer inhandlas troligtvis.

Ang. koppar och silver, spelar det roll? Koppar leder ju bättre än silver så generellt borde koppar vara att föredra.

Fan kan inte bestämma mig :(


Är de ngn skillnad förutom att ena e mörkare o ena ljusare? spelar de lika rent, lika bra bas, grymmast diskant/mellanreg. ?



RCA blir en diamondback (tror ja den hette) från AQ. kanske vore bäst och köpa AQ så de matchar eller de e inte så viktigt?

Lellejan, hur kom det sig att du köpte just maestro? Hade du provat AQ eller andra kablar?

Redigerat av Unregistered42205, 16 april 2005 - 18:52.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.