Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på strömkablar och strömkablar?

303 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 25 december 2012 - 20:45

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 1

För i alla anläggningar kanske det inte märks lika tydligt menar jag om man byter ut vissa komponenter.

Ett argument som ses ofta. Märkligt nog så har jag aldrig fått svar på frågan vilken anläggning som minst krävs för att man skall kunna uppfatta dessa tydliga skillnader mellan olika kablar som det talas om emellanåt.

Dessutom ser jag också att kablars "väsentliga betydelse" (som någon uttryckte det) oftast inte påpekas beroende på anläggningens och rummets kvalité eller om det är nybörjare i budgetklassen eller en "audiofil" som frågar. De som t.ex. menar att dyrare kablar är bättre än billigare gör gärna så även när det t.ex. gäller budgetanläggningar,

Personligen så ser jag inte uppgiften att leda en omkomplicerad ström i ett par meter som ett problem oavsett priset på förstärkare och högtalare. Det handlar fortfarande om samma simpla fysik.

Edit: Sedan kan man även fundera över på varför det i inspelnings-studios i alla tider funkat kanon med "no-nonsens" medan det i hemmet enligt en del krävs mycket avancerade eller kanske snarare "till synes" avancerad kablar.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 25 december 2012 - 22:10.


#252

Postad 26 december 2012 - 09:58

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 1

Ett argument som ses ofta. Märkligt nog så har jag aldrig fått svar på frågan vilken anläggning som minst krävs för att man skall kunna uppfatta dessa tydliga skillnader mellan olika kablar som det talas om emellanåt.

Dessutom ser jag också att kablars "väsentliga betydelse" (som någon uttryckte det) oftast inte påpekas beroende på anläggningens och rummets kvalité eller om det är nybörjare i budgetklassen eller en "audiofil" som frågar. De som t.ex. menar att dyrare kablar är bättre än billigare gör gärna så även när det t.ex. gäller budgetanläggningar,

Personligen så ser jag inte uppgiften att leda en omkomplicerad ström i ett par meter som ett problem oavsett priset på förstärkare och högtalare. Det handlar fortfarande om samma simpla fysik.

Edit: Sedan kan man även fundera över på varför det i inspelnings-studios i alla tider funkat kanon med "no-nonsens" medan det i hemmet enligt en del krävs mycket avancerade eller kanske snarare "till synes" avancerad kablar.


Vilken anläggning som krävs vet inte jag heller..har inte lyssnat på alla ;)
Brukar väl vara så att om man kör en budget variant så är allt därefter..kablar likaså. Men det går säkert att få ut mer såklart. Tror bara det är färre som gör det kontra om man har kostat på sin anläggning en slant.
Så resonerar jag iallafall. rätt eller fel..upp till var och en.

#253

Postad 26 december 2012 - 12:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Var mest nyfiken hur seriös du var i ditt hifi intresse? :)
Dedikerat rum? hifi/Hembio?
För i alla anläggningar kanske det inte märks lika tydligt menar jag om man byter ut vissa komponenter.

Vad har kablar med hur seriös någon är med hifi intresset? :blink:
Det enda jag skulle vilja påstå är att om man är seriös med hifi så sysslar man inte med dyrkablar i tron att de påverkar ljudet till det bättre. Sen så ser man över rummet för att få ut så mycket man kan av de förutsättningar man har.

#254

Postad 26 december 2012 - 13:25

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 1

Vad har kablar med hur seriös någon är med hifi intresset? :blink:
Det enda jag skulle vilja påstå är att om man är seriös med hifi så sysslar man inte med dyrkablar i tron att de påverkar ljudet till det bättre. Sen så ser man över rummet för att få ut så mycket man kan av de förutsättningar man har.


Inte så jag menade såklart!
Menade vilken "nivå" han låg på bara..på resten av grejerna..alltid kul att veta.

Jovisst är placering och rummet av största vikt...men när man närmar sig vad man tycker låter bäst så är det ju kul att labba med mer saker..såsom kablar.
Tycker jag iallafall.

Redigerat av MartinFloda, 26 december 2012 - 13:25.


#255

Postad 26 december 2012 - 13:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Det får du tycka om du vill men det handlar inte om nivå. Mina prylar är med största sannorlikhet klart mycket dyrare än dina, men det betyder inte att jag sitter och pysslar med kablar.

#256

Postad 27 december 2012 - 08:48

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 1

Inte så jag menade såklart!
Menade vilken "nivå" han låg på bara..på resten av grejerna..alltid kul att veta.

Jovisst är placering och rummet av största vikt...men när man närmar sig vad man tycker låter bäst så är det ju kul att labba med mer saker..såsom kablar.
Tycker jag iallafall.


Klart att du ska labba med kablar.
Jag tycker att om man har minst en strömkabel på 2,5 mm2 så kan man sitta nöjd.
Klena kablar stryper strömflödet med en blötare bas så att säga.
Har gjort egna och det är inte alls dyrt.
MVH

Redigerat av Leif B, 27 december 2012 - 08:48.


#257

Postad 27 december 2012 - 11:04

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 4

Jag tycker att om man har minst en strömkabel på 2,5 mm2 så kan man sitta nöjd.
Klena kablar stryper strömflödet med en blötare bas så att säga.

Skaffade en grov förlängningskabel som jag använder när jag stryker. Nu när strömflödet inte stryps längre så stryker jag en skjorta på halva tiden jämfört med innan. B) Låter lite märkligt men när man tänker efter så är det nog t.o.m. mer logiskt med strykjärnet än att basen skulle förändras i en ljudanläggning då det i en förstärkare sitter en transformator som omvandlar den inkommande strömmen?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 27 december 2012 - 11:04.


#258

Postad 27 december 2012 - 12:05

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Skaffade en grov förlängningskabel som jag använder när jag stryker. Nu när strömflödet inte stryps längre så stryker jag en skjorta på halva tiden jämfört med innan. B) Låter lite märkligt men när man tänker efter så är det nog t.o.m. mer logiskt med strykjärnet än att basen skulle förändras i en ljudanläggning då det i en förstärkare sitter en transformator som omvandlar den inkommande strömmen?

App, app. Troligen har Leif B bytt ut de tunna koppartrådarna i sina trafos och lindat egna med silvertråd i minst 2,5 mm2.


Annars, för att få bättre orr i strykjärnet ska du se till att ansluta strömkabeln i ett Supra Nätfilter. Akta dig vilket transparent ånga det blir då. Glöm dock inte att dra ny skyddsjord, minst 4 mm2!

#259

Postad 28 december 2012 - 13:52

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 1
Vi har alla en åsikt... min har jag testat praktiskt och fått fram en resultat.

Ni andra då?

#260

Postad 28 december 2012 - 14:07

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Vi har alla en åsikt... min har jag testat praktiskt och fått fram en resultat.

Ni andra då?


Testar man sin åsikt kommer man sannolikt fram till att man tycker just så.

Det blir besvärligare när man ifrågasätter sin egen åsikt och skall argumentera med sig själv... :)

#261

Postad 28 december 2012 - 17:08

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 1

Vi har alla en åsikt... min har jag testat praktiskt och fått fram en resultat.

Ni andra då?

Anser du att ditt test räckte för att bilda dig en uppfattning så är det utmärkt för dig personligen. Andra kanske testar och kommer fram till att de inte märker någon skillnad och drar slutsatser från det.
Personligen ser jag det så osannolikt att dyra elkablar skall kunna göra någon förbättring så att det inte är värt att testa (har samma åsikt om hoemopatipreparat och spöken för att nämna ett par andra företeelser - dyra strömkablar ligger nästan på den nivån för mig).

Var och en får alltså välja ståndpunkt själva (eller låta bli) och debatten får förhoppningsvis några att göra förnuftiga val.

#262

Postad 28 december 2012 - 17:12

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 1

Anser du att ditt test räckte för att bilda dig en uppfattning så är det utmärkt för dig personligen. Andra kanske testar och kommer fram till att de inte märker någon skillnad och drar slutsatser från det.
Personligen ser jag det så osannolikt att dyra elkablar skall kunna göra någon förbättring så att det inte är värt att testa (har samma åsikt om hoemopatipreparat och spöken för att nämna ett par andra företeelser - dyra strömkablar ligger nästan på den nivån för mig).

Var och en får alltså välja ståndpunkt själva (eller låta bli) och debatten får förhoppningsvis några att göra förnuftiga val.

Har hört klara skillnader på mässor också där dom växlade kabel snabbt.
Så det är ingen humbug om någon tror det.

#263

Postad 28 december 2012 - 17:51

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Har hört klara skillnader på mässor också där dom växlade kabel snabbt.
Så det är ingen humbug om någon tror det.


Och det var nivåmatchat till 0.1dB och du satt helt blind och dom bytte utan att det blev ens en halv sekunds avbrott?

#264

Postad 28 december 2012 - 18:02

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 1

Och det var nivåmatchat till 0.1dB och du satt helt blind och dom bytte utan att det blev ens en halv sekunds avbrott?

Man hörde en klar skillnad främst i basen som blev mer tightare. Mer attack så att säga.

#265

Postad 28 december 2012 - 18:27

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Har hört klara skillnader på mässor också där dom växlade kabel snabbt.
Så det är ingen humbug om någon tror det.

Det finns även de som, på demos eller mässor, upplevt skillnader med / utan "hifimöss" och diverse andra osannolikt verksamma tweaks. En "drömmiljö" för säljare men knappast för de som verkligen vill veta orsaken till upplevelsen.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 december 2012 - 18:28.


#266

Postad 28 december 2012 - 20:00

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 1

Det finns även de som, på demos eller mässor, upplevt skillnader med / utan "hifimöss" och diverse andra osannolikt verksamma tweaks. En "drömmiljö" för säljare men knappast för de som verkligen vill veta orsaken till upplevelsen.


under vissa omständigheter kan nog allt påvisas

#267

Postad 28 december 2012 - 20:22

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

under vissa omständigheter kan nog allt påvisas

Även att Påven pissat i dopfunten?
:ph34r:

Redigerat av Unregistereda299ec85, 28 december 2012 - 20:22.


#268

Postad 28 december 2012 - 21:19

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

under vissa omständigheter kan nog allt påvisas

Nej, men under dessa omständigheter kan uppenbarligen allt påstås.

#269

Postad 28 december 2012 - 22:09

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 1

Nej, men under dessa omständigheter kan uppenbarligen allt påstås.


Det är sanningen som ska fram

#270

Postad 28 december 2012 - 22:44

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Det är sanningen som ska fram

Din sanning? Har du egentligen något annat belägg för dina påståenden än dina egna upplevelse o vissa ytterst tveksamma kvasivetenskapliga teorier?

#271

Postad 29 december 2012 - 14:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 7
Det finns en riktigt bra strömkabel, som lämpar sig utmärkt för Hifi-bruk.

Den har ledare av 99,9% syrefri koppar, bra isolering och helgjutna kontakter som minskar risken för störningar, vilket annars är väldigt ovanligt bland dyrkablar.

Så här ser den ut:

Bifogad fil  elkabel.jpg   29,28K   5 Antal nerladdningar

Priset är ca 50-100kr beroende på längd.

Redigerat av Ageve, 29 december 2012 - 14:04.


#272

Postad 30 december 2012 - 09:41

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Din sanning? Har du egentligen något annat belägg för dina påståenden än dina egna upplevelse o vissa ytterst tveksamma kvasivetenskapliga teorier?

Det räcker om man är "sanningsrelativist". Ser jag en "grön elefant" på vinden så är det sant för mig och min sanning är lika sann som din sanning. Låter knäppt för de flesta av oss men en del tror uppenbart stenhårt på denna filosofi (borde det ens få kallas så?) och de verkar också vara överrepresenterade bland de som är intresserade av ljud i hemmiljö tycks det.

#273

Postad 30 december 2012 - 11:54

Sgt.Sauna
  • Sgt.Sauna
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 1

Det finns en riktigt bra strömkabel, som lämpar sig utmärkt för Hifi-bruk.

Den har ledare av 99,9% syrefri koppar, bra isolering och helgjutna kontakter som minskar risken för störningar, vilket annars är väldigt ovanligt bland dyrkablar.

Så här ser den ut:

Bifogad fil  elkabel.jpg   29,28K   5 Antal nerladdningar

Priset är ca 50-100kr beroende på längd.


Onekligen ett mycket prisvärt alternativ, jag har provat dessa med gott resultat ;D

En fråga bara, var köper ni dom i olika längder? Den bästa kabeln är ju den med rätt längd...

#274

Postad 30 december 2012 - 14:20

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 5

Det finns en riktigt bra strömkabel, som lämpar sig utmärkt för Hifi-bruk.

Den har ledare av 99,9% syrefri koppar, bra isolering och helgjutna kontakter som minskar risken för störningar, vilket annars är väldigt ovanligt bland dyrkablar.

Så här ser den ut:

Bifogad fil  elkabel.jpg   29,28K   5 Antal nerladdningar

Priset är ca 50-100kr beroende på längd.


Utförde ett litet experiment här för ett tag sen:

Bifogad fil  Hifikaffe.JPG   247,15K   22 Antal nerladdningar

Behöver jag ens nämna att det smakade precis som vanligt... :rolleyes:

#275

Postad 30 december 2012 - 14:24

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 1

Utförde ett litet experiment här för ett tag sen:

Bifogad fil  Hifikaffe.JPG   247,15K   22 Antal nerladdningar

Behöver jag ens nämna att det smakade precis som vanligt... :rolleyes:


HAHAHA :D High-end kaffe ;)
Men, du kan ju inte lägga kabeln sådär på bänkskivan, du måste ju ha såna där svindyra träklossar att lägga den på så kabeln inte plockar upp störningar från bänkskivan. Sedan vet jag inte ifall det är så bra att korsa kabeln sådär heller, den ska nog ligga rakt för bästa resultat ;)

#276

Postad 30 december 2012 - 16:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 1

Utförde ett litet experiment här för ett tag sen

Behöver jag ens nämna att det smakade precis som vanligt... :rolleyes:


Blindtestade du med samma nivå i kaffekoppen, och med kalibrerad temp?

#277

Postad 30 december 2012 - 16:51

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Blindtestade du med samma nivå i kaffekoppen, och med kalibrerad temp?


Det är en bra fråga... Måste ju ha samma förutsättningar i munnen också så 24 timmars total fasta innan.

#278

Postad 31 december 2012 - 11:33

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Blindtestade du med samma nivå i kaffekoppen, och med kalibrerad temp?


Ajfan det glömde jag, dessutom var det ju inte blint... :( :wacko:

#279

Postad 31 december 2012 - 12:36

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0

Ajfan det glömde jag, dessutom var det ju inte blint... :( :wacko:


Jag har hört att om man tittar på spindelmannen med nordostströmkablar så blir man blind, bara att låna hem o sätta ingång Palle :).

#280

Postad 31 december 2012 - 14:28

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Jag har hört att om man tittar på spindelmannen med nordostströmkablar så blir man blind, bara att låna hem o sätta ingång Palle :).


Varför just spindelmannen, duger det inte med läderlappen eller stålmannen? :(

;)

#281

Postad 01 januari 2013 - 13:47

_marantz_
  • _marantz_
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 1
hahahahahahahahhaha mycke ska man läsa å se :P :P :P :P :P :P :D :D :D :D :D :D :ph34r:

#282

Postad 01 januari 2013 - 13:50

_marantz_
  • _marantz_
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 2

Utförde ett litet experiment här för ett tag sen:

Bifogad fil  Hifikaffe.JPG   247,15K   22 Antal nerladdningar

Behöver jag ens nämna att det smakade precis som vanligt... :rolleyes:


supra passar endast till lövbergs lilla :D vi andra dricker gevalia :D :D

#283

Postad 02 januari 2013 - 20:12

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 2
Ni som byter ut sista biten av er vanliga strömkabel, byter ni även ut kablaget till proppskåpet?
Om inte hur tror ni att då sista biten skulle göra någon som helst skillnad?
Jag antar att ni gärna slänger er med uttrycket "inte bättre än sin svagaste länk" men hur blir det då med elen?
Har man inte jätteproblem med störningar så kan ju inte en meter dyr kabel göra någon skillnad alls,
möjligen ser det ballare ut men skillnad gör det inte. Jag jobbar som elektriker, när jag byggde min bio så har jag dragit
flera egna faser till hifiskåpet för att ha ström så det räcker. Så att förstärkarna har egna faser och så vidare.
Men jag kan ju inte påverka vad som ligger som inkommande kabel från mälarenergi.
Jag har däremot full förståelse för er som blivit pålurade en svindyr kabel, såklart vill man att det ska påverka ljudet på ett
positivt sätt, men handen på hjärtat hör ni verkligen skillnad jag tror inte det.

Med tanke på vad vissa kablar kostar så borde det låta mycket bättre, så ett blindtest borde inte vara något som helst problem. Men jag vågar påstå att ingen här på forumet skulle våga utföra ett sådant test.
Det skulle vara något för alla butiker att ha temakvällar med bilndtester med strömkablar...
Det skulle vara väldigt intressant.
Sammanfattning helt okej att köpa feta och dyra kablar för att det är snyggt javisst.
Men att påstå att det blir sjukt mycket bättre ljud är ju inte riktigt sant. För vad sitter innanför väggutaget?? Inte dyraste kabelen iaf, och inte upp till elcentralen heller, och inte från elskåpet ute vid tomtgränsen heller osv...

#284

Postad 02 januari 2013 - 20:23

Unregistered12598281
  • Unregistered12598281
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 1
Tror inte tanken e att man ska få bra ström sista biten. Utan att anläggningen e början på kedjan och de dyra strömkablarna ska skydda så att det inte kommer in störning i signalkablar och dylikt.
Så det e nog inte för att få bort störningar i strömmen utan att inte få in störningar i signalen.

Sen får man tro vad man vill om det så klart.

#285

Postad 02 januari 2013 - 20:28

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Utförde ett litet experiment här för ett tag sen:

Bifogad fil  Hifikaffe.JPG   247,15K   22 Antal nerladdningar

Behöver jag ens nämna att det smakade precis som vanligt... :rolleyes:

Hahahaha fan vad underbart :D

#286

Postad 02 januari 2013 - 20:29

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 1

Ni som byter ut sista biten av er vanliga strömkabel, byter ni även ut kablaget till proppskåpet?
Om inte hur tror ni att då sista biten skulle göra någon som helst skillnad?
Jag antar att ni gärna slänger er med uttrycket "inte bättre än sin svagaste länk" men hur blir det då med elen?
Har man inte jätteproblem med störningar så kan ju inte en meter dyr kabel göra någon skillnad alls,
möjligen ser det ballare ut men skillnad gör det inte. Jag jobbar som elektriker, när jag byggde min bio så har jag dragit
flera egna faser till hifiskåpet för att ha ström så det räcker. Så att förstärkarna har egna faser och så vidare.
Men jag kan ju inte påverka vad som ligger som inkommande kabel från mälarenergi.
Jag har däremot full förståelse för er som blivit pålurade en svindyr kabel, såklart vill man att det ska påverka ljudet på ett
positivt sätt, men handen på hjärtat hör ni verkligen skillnad jag tror inte det.

Med tanke på vad vissa kablar kostar så borde det låta mycket bättre, så ett blindtest borde inte vara något som helst problem. Men jag vågar påstå att ingen här på forumet skulle våga utföra ett sådant test.
Det skulle vara något för alla butiker att ha temakvällar med bilndtester med strömkablar...
Det skulle vara väldigt intressant.
Sammanfattning helt okej att köpa feta och dyra kablar för att det är snyggt javisst.
Men att påstå att det blir sjukt mycket bättre ljud är ju inte riktigt sant. För vad sitter innanför väggutaget?? Inte dyraste kabelen iaf, och inte upp till elcentralen heller, och inte från elskåpet ute vid tomtgränsen heller osv...


Många förstärkare har en strömkabel på 2x 0,75mm2.
Sitter ofta 1,5mm2 - 2,5mm2 i väggarna.
Varför strypa strömmen sista biten??
Nä just de..

#287

Postad 02 januari 2013 - 20:44

Origen
  • Origen
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 2
Om en förstärkare utrustas från fabriken med 0,75 så är det allt som oftast fullt tillräckligt. Att det i väggen är 1,5 allt som oftast och inte 2,5 beror på att den ledningen belastas med mer än bara en förstärkare och det vet du om.

Du får spela på rätt hårt och kontinuerligt för att få armartursladden som följer med att brinna av att din förstärkare vill ha mer kräm. Om det då behövs en grövre så duger alltså en grövre från närmaste elhandel då om det enbart handlar om en begränsning?

#288

Postad 02 januari 2013 - 20:47

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 1

Om en förstärkare utrustas från fabriken med 0,75 så är det allt som oftast fullt tillräckligt. Att det i väggen är 1,5 allt som oftast och inte 2,5 beror på att den ledningen belastas med mer än bara en förstärkare och det vet du om.

Du får spela på rätt hårt och kontinuerligt för att få armartursladden som följer med att brinna av att din förstärkare vill ha mer kräm. Om det då behövs en grövre så duger alltså en grövre från närmaste elhandel då om det enbart handlar om en begränsning?


Man kan likna det som att köra med för tunn kabel till högtalarna, mindre bas.

#289

Postad 02 januari 2013 - 20:59

Origen
  • Origen
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Man kan likna det som att köra med för tunn kabel till högtalarna, mindre bas.


Inte samma sak. Istället för att förklara för dig så säger jag såhär: Din motorvärmare i bilen som normalt kopplas med en area på 1,5 drar 1500w. Om vi då byter ut den till 0,75 så drar den ju inte 750 eller 963 utan mest troligen kommer den bli väldigt varm och smälta isoleringen för att sen kortslutas och förhoppningsvis går din säkring.

#290

Postad 02 januari 2013 - 21:15

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 1

Många förstärkare har en strömkabel på 2x 0,75mm2.
Sitter ofta 1,5mm2 - 2,5mm2 i väggarna.
Varför strypa strömmen sista biten??
Nä just de..


Jag är ledsen men jag fattar inte vad du menar?
Strypa strömmen? Har jag sagt det? Nej kör en vanlig 1.5mm2 strömkabel
Behöver inte vara en superdyr, då det inte gör någon skillnad.
och nej det är väldigt väldigt sällan det ligger 2.5mm2 i väggarna till ett vanligt 10A uttag.
2.5mm2 lägger man när man ska ha 16A. Har aldrig under min tid som elektriker
hittat 2.5 mm2 kabel till ett vanligt eluttag.

#291

Postad 02 januari 2013 - 21:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Jo jag, han trodde det skulle komma mer ström/kräm ur uttaget :D

Redigerat av mcmike, 02 januari 2013 - 21:17.


#292

Postad 02 januari 2013 - 22:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

supra passar endast till lövbergs lilla :D vi andra dricker gevalia :D :D


Min kapselmaskin har integrerad nätkabel. Det är inte high end :(

#293

Postad 02 januari 2013 - 22:25

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 1

Min kapselmaskin har integrerad nätkabel. Det är inte high end :(

Min med :(
Kommer dock att moddas med nätbrunn så fort jag bara hinner!

#294

Postad 02 januari 2013 - 23:52

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 4
Hur stryper en 1.5mm kabel strömmen?
1.5mm är god för minst 2300 watt och det är mycket effekt det. Så mycket använder du inte i din stereoanläggning vill jag nästan garantera.

Vet du hur en säkring ser ut? Hursomhelst, I den sitter det en väldigt tunn tråd som är gjort att gå av om det blir för hög belastning, typ kortslutning. Den tråden är ganska mycket tunnare än 1.5mm och elen till din stereo passerar genom den också. Du kanske ska byta säkringar då också till några som har minst 4mm tråd, men då fungerar den ju inte som en säkring längre för då brinner den inte av vid ~2300 watt belastning.

Med vanligt sunt förnuft så tror man inte på strömkablar för flera tusen kronor.

#295

Postad 03 januari 2013 - 11:24

Origen
  • Origen
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 1
Haha säkring med 4mm2 tråd inuti, ja då fan snackar vi ström/effekt på x antal MW. Det huset skulle jag fan hålla mig borta ifrån...

#296

Postad 03 januari 2013 - 17:30

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 1

Klart att du ska labba med kablar.
Jag tycker att om man har minst en strömkabel på 2,5 mm2 så kan man sitta nöjd.
Klena kablar stryper strömflödet med en blötare bas så att säga.
Har gjort egna och det är inte alls dyrt.
MVH

Många förstärkare har en strömkabel på 2x 0,75mm2.
Sitter ofta 1,5mm2 - 2,5mm2 i väggarna.
Varför strypa strömmen sista biten??
Nä just de..


I ett vanligt svenskt vägguttag har du via 1,5mm2 kabel tillgång till 2300w. Det vore kul att få veta vad har du för monsterförstärkare eftersom du anser att man behöver en strömsladd på minst 2,5mm2 ?

Om jag tar min förstärkare som exempel så har den en specad strömförbrukning på 240w. Jag skulle alltså kunna koppla på 9 likadana och ändå inte överskrida max belastning för 1,5mm2 kabel.
Då är det inte speciellt svårt att förstå att en 0,75mm2 strömsladd duger alldeles utmärkt :lol:

#297

Postad 03 januari 2013 - 20:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 4

Vet du hur en säkring ser ut? Hursomhelst, I den sitter det en väldigt tunn tråd som är gjort att gå av om det blir för hög belastning, typ kortslutning. Den tråden är ganska mycket tunnare än 1.5mm och elen till din stereo passerar genom den också.


Du ska nog inte förvänta dig så hög kunskapsnivå i en tråd som handlar om dyra elkablar.

#298

Postad 03 januari 2013 - 20:38

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 1

Du ska nog inte förvänta dig så hög kunskapsnivå i en tråd som handlar om dyra elkablar.


Nä, kanske inte :rolleyes:

#299

Postad 05 januari 2013 - 19:47

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Annars räcker sunt förnuft ofta långt i de flesta sammanhang...

#300

Postad 05 januari 2013 - 19:51

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 1
De ska vara grova kablar med ren koppartråd. Då blir de bas.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.