Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Att bygga en NAS

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 februari 2008 - 16:09

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
En artikel om mitt bygge av en NAS (Network Attached Storage) och hur jag gick tillväga.
Läs mer här

#2

Postad 25 februari 2008 - 21:55

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0
Jag kör FREENAS som nas med väldigt gott resultat, kör gigabit nätverk med en d-link dir-655. Når en hastighet av ca 45-55mb /sec från servern till & från mina andra datorer mot NASEN

#3

Postad 26 februari 2008 - 00:04

sanoja67
  • sanoja67
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
det verkar ju som om en annan kanske skulle kunna reda ut det där, vad hamnade du på för pris det beror ju givetvis på hur många och hur stora diskar man vill ha, jag har varit lite inne på en QNAP turbo 209 tror jag den hette men detta verkar ju smidigt- tack för en bra och öveskådlig artikel

#4

Postad 26 februari 2008 - 08:02

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Intressant lösning som jag också skulle kunna tänka mig till musik o filmserver.

Du skriver att du ställer in när den skall vara igång ... Fungerar inte wake on lan ?

En tanke .. Varför inte skippa router och köra serverns som router ?

Maveric :)

#5

Postad 26 februari 2008 - 08:50

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Tror det mer beror på bristande TCP/IP kunskaper än något annat (hahahaha)
Sen vet jag dock inte vad det finns för bra routing-mjukvara till windows, då jag är en iptables kille själv :)

#6

Postad 26 februari 2008 - 09:38

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
WHS kostar 1200:- som OEM licens. Nån som vet vad det kostar i Retail varianten?

#7

Postad 26 februari 2008 - 09:59

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Följande behövde jag köpa:

CPU 224 kr
Moderkort 488 kr
Minne 1GB 185 kr
Chassi 488 kr

Totalt för mig: 1385 kr

Vill man komma billigare undan kan man ta ett billigare chassi. NASen ska ju ändå stå i en garderob så det kvittar ju hur den ser ut. Det som tillkommer här ovan om man ska bygga en NAs är ett nätagg. Det får man för ca 3-400 kr.

Maverick: Wake-on-lan fungerar säkert. Har bara inte hunnit testa det. Så nu på morgonen att en kille höll på att skriva ett plug-in som skulle fixa exakt det som jag efterfrågade.

Dreadlock: Nu ska vi inte vara såna...

Tusse: Vad jag har förstått så kan man antingen köpa en OEM-variant eller så blir man tvungen att köpa en komplett WHS-maskin tex HPs burk för 6-7000 kr.

Redigerat av Unregisteredbf364490, 26 februari 2008 - 10:01.


#8

Postad 26 februari 2008 - 11:01

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Tusse: Vad jag har förstått så kan man antingen köpa en OEM-variant eller så blir man tvungen att köpa en komplett WHS-maskin tex HPs burk för 6-7000 kr.

OK, tack för infon.

#9

Postad 26 februari 2008 - 11:41

ae_g
  • ae_g
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Jag har testat WHS, tyvärr den mindre lagliga varianten. Den funkade inte så bra då setupen man skall göra första gången på servern inte går att köra(vet inte om den är nödvändig men jag antar det). Så när jag skulle försöka installera någon klient så hittade dom inte servern i nätverket:/ så de går nog tyvärr inte att vara snål vad gäller detta op-system(ine än iaf, kanske nån hacker som kommer med en ny variant, eller så är de ja som är kass).
Men en sak jag ville testa va just möjligheten att ha den som en rauter.
I vanliga windows kan man dela ut en internet-anslutning om man har två nätverkskort.
Men någon sådan gudie hittade jag inte i WHS. men som sagt de kanske handlar om nåt plugin eller liknande.

#10

Postad 26 februari 2008 - 11:46

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Hur har du löst det med Netshare?? Det fungerar väl inte om man inte är "lokalt" påloggad på servern?

#11

Postad 26 februari 2008 - 12:15

snokke
  • snokke
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Verkar jätteinstressant.
Tack för artikeln. ;)

#12

Postad 26 februari 2008 - 13:31

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0

Hur har du löst det med Netshare?? Det fungerar väl inte om man inte är "lokalt" påloggad på servern?


Nu har jag inte hållit på så länge med WHS men jag installerade bara NetShare på burken. Den står ju på 24/7 så jag är alltid inloggad. Ser inget behov av att logga ur mig egentligen.

Har sett att vissa velat köra Netshare som "services" vad det nu betyder men inte lyckats med det. Är detta det du menar?

#13

Postad 26 februari 2008 - 13:48

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Hur har du löst det med Netshare?? Det fungerar väl inte om man inte är "lokalt" påloggad på servern?


Nu har jag inte hållit på så länge med WHS men jag installerade bara NetShare på burken. Den står ju på 24/7 så jag är alltid inloggad. Ser inget behov av att logga ur mig egentligen.

Har sett att vissa velat köra Netshare som "services" vad det nu betyder men inte lyckats med det. Är detta det du menar?


Jo, att få den att jobba som service hade varit det bästa, för då går netshare igång innan man loggar på. Just nu känner jag att netshare/tvix är inte riktigt stabilt, vilket innebär att servern behöver startas om lite då o då...
Min lösning är autoinloggning, vilket inte heller är optimalt, för loggar jag på via fjärrstyrning av servern för att göra något så startar den netshare en gång till vilket ger konflikt så netshare inte funkar alls (de blockerar varandra) vilket innebär att så fort jag har loggat på m fjärrstyrning så måste jag avsluta med en omstart av servern...

#14

Postad 26 februari 2008 - 19:42

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0

Jag kör FREENAS som nas med väldigt gott resultat, kör gigabit nätverk med en d-link dir-655. Når en hastighet av ca 45-55mb /sec från servern till & från mina andra datorer mot NASEN


Köpte mig en sådan router idag och kom upp i samma hastigheter som du gjorde. Tror hårddiskarna måste vara begränsningen nu eftersom jag ligger på 30-40% i nätverksanvändning.

#15

Postad 26 februari 2008 - 21:20

Edhunter
  • Edhunter
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Vad är det som skiljer Windows Home Server från övriga Windows versioner?

Menar, har man en retail licens på Windows XP/Vista så är det onödigt att skaffa sig en till för hutslösa pengar om det är "same shit different name" ;)

#16

Postad 27 februari 2008 - 07:52

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Intressant lösning som jag också skulle kunna tänka mig till musik o filmserver.

Du skriver att du ställer in när den skall vara igång ... Fungerar inte wake on lan ?

En tanke .. Varför inte skippa router och köra serverns som router ?

Maveric :)



Maverick: Wake-on-lan fungerar säkert. Har bara inte hunnit testa det. Så nu på morgonen att en kille höll på att skriva ett plug-in som skulle fixa exakt det som jag efterfrågade.

)


Nej, Wake on lan för själva WHS burken funkar inte, och pluginen du pratar om har han dragit tillbaka då den inte funkade någet vidare.

Redigerat av what17ever, 27 februari 2008 - 07:54.


#17

Postad 27 februari 2008 - 08:06

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Intressant lösning som jag också skulle kunna tänka mig till musik o filmserver.

Du skriver att du ställer in när den skall vara igång ... Fungerar inte wake on lan ?

En tanke .. Varför inte skippa router och köra serverns som router ?

Maveric :)


Du kan väl i bios ställa in när dator ska dra igång, dock oftast inte specifikt för de olika veckodagarna utan bara en dag men minskar iaf lite tiden servern behöver vara igång.

Sen så kan du i Windows Home Server t ex schemalägga ett anrop till shutdown.exe så har stängs servern av de tider när du vill...

#18

Postad 27 februari 2008 - 08:27

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Hur gör man för att få igång SAMBA på en WHS-burk?

#19

Postad 27 februari 2008 - 14:43

Unregistered7146b06c
  • Unregistered7146b06c
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
vad är den stora fördelen att köra WHS istället för vanlig XP? Jag har kört "vanlig" XP på min server länge och allt fungerar perfekt, remote login, wake on lan, torrent (om man nu kör det) och scheduled backups och de plugin som nämns funkar väl i XP åxå. Har inte sett den stora fördelen med att byta men ni får gärna övertyga mig. Jag har aldrig testat WHS så ni kan säkert komma på nån bra anledning :) Det man kan läsa sig till verkar vara mest lulllull. Skulle kunna tänka mig att byta till något som inte lastar datorn så mycket men då finns det väl bättre alternativ än WHS?

#20

Postad 27 februari 2008 - 19:10

Unregistered5808189c
  • Unregistered5808189c
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Network Attached Storage, inte Server. En server som inte är Network Attached är ju inte så jättemycket att ha för lagring :)

http://sv.wikipedia....ttached_Storage

Redigerat av blinken, 02 mars 2008 - 15:50.


#21

Postad 27 februari 2008 - 19:42

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
hehe oj då! Tur nån är vaken här! :)

#22

Postad 28 februari 2008 - 00:38

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
10mb/s på 1Gb/s nät? Du råkar inte ha nån mjukvarufirewall snurrandes på någon av maskiner som du använde vid mätningen?

Min erfarenhet är nämligen att de flesta mjukisbrandväggarna låser ner dig till 10mb/s (vilket förövrigt är doable med 100mbit/s). Kör själv en linux burk med RAID5 och gigabitnät. Får 60-80mb/s mellan Vista burken och linuxen. Sitter en 3Com OfficeConnect gigabitswitch i mellan dom (ifall nån undrar).

#23

Postad 28 februari 2008 - 09:13

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0

10mb/s på 1Gb/s nät? Du råkar inte ha nån mjukvarufirewall snurrandes på någon av maskiner som du använde vid mätningen?

Min erfarenhet är nämligen att de flesta mjukisbrandväggarna låser ner dig till 10mb/s (vilket förövrigt är doable med 100mbit/s). Kör själv en linux burk med RAID5 och gigabitnät. Får 60-80mb/s mellan Vista burken och linuxen. Sitter en 3Com OfficeConnect gigabitswitch i mellan dom (ifall nån undrar).


10 mb/s fick jag med min gamla router. Med min nyinköpta DIR-655 hamnar jag på 45-55 mb/s. Lite bättre. :P

#24

Postad 28 februari 2008 - 21:03

mats2442
  • mats2442
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Vill man routa med en server 2003 eller liknande så finns tjänsten routing and remote access som fungerar riktigt hyffsat tycker jag. Brandväggsbiten löser jag helst med ISA server, den kostar dock en del.

ang Samba så är samba en opensource variant för att ge andra Operativsystem stöd för Microsofts SMB/CIFS protokoll. Detta har varit inbyggt i alla windows versioner sen 3.11.
Sen kan man ju behöva dela ut något och sätta behörigheterna rätt men grundfrågna hur man får windows att fungera med samba? Det gör det redan från början.

Sen var det WindowsHomeServer. Den fördel jag ser är dess enkla "mjukvaruraid". Sätter det inom snuffar då jag inte har läst in mig på hur de har löst det men den ska klara singeldiskhaveri i alla fall. Sen är den enkel att sätta upp direkt ur kartongen med backup osv. Har man allt snurrande och man är nöjd så ge f-n i att röra det hela. Är det inte trasigt så försök inte laga det :)

#25

Postad 28 februari 2008 - 22:05

Unregistered56e90bc5
  • Unregistered56e90bc5
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Du skrev att du ville ha den hyfsat strömsnål, har du koll på hur mycket den drar nu då?

#26

Postad 02 mars 2008 - 20:46

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Som sajberman skrev innan undrar jag lite om vad man kan köra på en whs-burk i allmänhet och om man kan köra torrents i synnerhet. Dvs, funkar:
* Torrents?
* Dc?
* Apache?
* Lämplig ftp / ssh-server?

Och sen - hur bra är den här mjukvaruhårddiskdelningen whs kör med? Jag känner mig rätt inne i det "vanliga" sättet med (föredragsvis hårdvarubaserad) raid som ger volymer man sedan skapar katalogstrukturer i. Att det är LÄTT inser jag ju, men hur BRA är det? Hårddiskhaveri är ju tex en väldigt viktig del...

/Victor

#27

Postad 02 mars 2008 - 22:57

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Som sajberman skrev innan undrar jag lite om vad man kan köra på en whs-burk i allmänhet och om man kan köra torrents i synnerhet. Dvs, funkar:
* Torrents?
* Dc?
* Apache?
* Lämplig ftp / ssh-server?

Och sen - hur bra är den här mjukvaruhårddiskdelningen whs kör med? Jag känner mig rätt inne i det "vanliga" sättet med (föredragsvis hårdvarubaserad) raid som ger volymer man sedan skapar katalogstrukturer i. Att det är LÄTT inser jag ju, men hur BRA är det? Hårddiskhaveri är ju tex en väldigt viktig del...

/Victor

WHS dras med ett stort problem just nu som Microsoft inte lyckats lösa, och det innefattar bla.a torrents-filer som blir korrupta, det finns ett anrtal andra filer som ocks förstörs, så man ska vara noga emd vad man har på diskarna i en WHS, och ironiskt nog ska man kanske fundera på att ha backup av de filerna på en säkrare plats.

WHS säkerhetslösning är att du markerar vad du vill ha säkerhet på, sen kopierar den det till en annan disk i diskpoolen så det blir duplicerat och att det finns kvar vid en eventuell diskkrasch, alltså ren filduplicering och inget som har något med RAID att göra.

Nej, Wake on lan för själva WHS burken funkar inte, och pluginen du pratar om har han dragit tillbaka då den inte funkade någet vidare.

Låter otroligt overkligt.

Du menar alltså att WHS går in i BIOS och avaktiverar WoL och att du sen inte kan återaktivera det själv?

#28

Postad 03 mars 2008 - 13:48

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

WHS dras med ett stort problem just nu som Microsoft inte lyckats lösa, och det innefattar bla.a torrents-filer som blir korrupta, det finns ett anrtal andra filer som ocks förstörs, så man ska vara noga emd vad man har på diskarna i en WHS, och ironiskt nog ska man kanske fundera på att ha backup av de filerna på en säkrare plats.


Blir korrupta? Hur då? Eller va? Menar du .torrent-filen eller det nedladdade datat? Oavsett - har detta att göra med deras diskpoolstrategi eller är det något mer grundläggande som är fel? Dessutom - gäller detta även när man väljer att låta torrentprogrammet allokera hela utrymmet direkt eller bara om man låter allokera diskutrymme löpande? Känns inte helt bra oavsett ;)

/Victor

#29

Postad 03 mars 2008 - 19:34

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Jag har mätt lite hur många watt den drar. När den ligger o inte gör nåt speciellt så ligger den på 40-50W. Om den går igång och balanserar hårddiskarna ligger processorn på ca 20-30% och då tar den 60-70W. Det värsta jag lyckats stressa upp den i är 80W. Då har jag skyfflat filer fram och tillbaka samtidigt som jag har streamat en mkv.

Rätt så okej känns det.

#30

Postad 03 mars 2008 - 22:30

Unregistered56e90bc5
  • Unregistered56e90bc5
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Jag har mätt lite hur många watt den drar. När den ligger o inte gör nåt speciellt så ligger den på 40-50W. Om den går igång och balanserar hårddiskarna ligger processorn på ca 20-30% och då tar den 60-70W. Det värsta jag lyckats stressa upp den i är 80W. Då har jag skyfflat filer fram och tillbaka samtidigt som jag har streamat en mkv.

Rätt så okej känns det.


Det låter ju helt ok. Kanske blir en sån då.

#31

Postad 04 mars 2008 - 00:17

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

WHS dras med ett stort problem just nu som Microsoft inte lyckats lösa, och det innefattar bla.a torrents-filer som blir korrupta, det finns ett anrtal andra filer som ocks förstörs, så man ska vara noga emd vad man har på diskarna i en WHS, och ironiskt nog ska man kanske fundera på att ha backup av de filerna på en säkrare plats.


Blir korrupta? Hur då? Eller va? Menar du .torrent-filen eller det nedladdade datat? Oavsett - har detta att göra med deras diskpoolstrategi eller är det något mer grundläggande som är fel? Dessutom - gäller detta även när man väljer att låta torrentprogrammet allokera hela utrymmet direkt eller bara om man låter allokera diskutrymme löpande? Känns inte helt bra oavsett :)

/Victor

http://support.micro...n-us?spid=12624

Troligtvis är det diskpoolsfunktionen som ställer till det, det är ju ett problem som enbart finns på WHS.

#32

Postad 04 mars 2008 - 08:51

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Nu har det dykt upp ett problem. Jäkligt knepigt.

När jag lägger filer på NASen så ligger jag på 50-55 MB/s. MEN när jag tar ner nåt från den så ligger jag på 600 kB/s. Upphastigheten är usel. Detta gör att streamingen mot TViXen hackar.

Är det nätverkskortet som pajjat?

Redigerat av Unregisteredbf364490, 04 mars 2008 - 08:52.


#33

Postad 04 mars 2008 - 16:09

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Update: Jag har provat med ett annat nätverkskort och då blev det klart bättre. Nu är det 50-55 MB/s åt bägge hållen.

Dock har jag upptäckt ett problem. Drive Extender! Den balanserar mina hårddiskar nästan hela tiden tycker jag. Jag ser att det står så nästan hela tiden. Vad är det för problem med detta? Jo det stör streamningen till TViXen! ;) Kör jag en mkv-fil på min speldator funkar det perfa. Men kör jag samma på WHS-NASen som samtidigt balanserar hårddiskarna och håller på så får jag stutter. Skit!

#34

Postad 04 mars 2008 - 16:11

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Hur gör ni när ni mäter hur mycket ström dator inkl diskar drar? Hade gärna gjort de mätningar på min NAS burk.

#35

Postad 04 mars 2008 - 21:46

TsUPeR
  • TsUPeR
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Intressant artikel. Lite fegt med WHS :) men det är du som bestämmer. Har själv en ReadyNAS nv+ så jag ska inte säga så mycket men om jag skulle bygga en NAS idag så skulle jag välja följande komponenter:

Moderkort:

Chassi: Chenbro es34069

Minne, diskar och ett compact flash kort. Då moderkortet har en CF-plats så passar det utmärkt att ha operativet där. Valet faller där på FreeNAS. Gigabit och 100 lan samt 4a SATA platser är inte heller fel..

Med detta upplägget får du en kraftfull tyst och strömsnål NAS.

NAS ftw!

#36

Postad 04 mars 2008 - 21:59

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
hehe Det chassit var coolt! Vad går det på??

Jag håller på och utvärderar WHS. Jag har som jag skrev i artikel sett ett antal riktigt stora fördelar med WHS, men kan väl säga att jag sett lite nackdelar också. :)

#37

Postad 05 mars 2008 - 08:52

TsUPeR
  • TsUPeR
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Att chassiet är nice. Tyvärr finns det ingen i Sverige som har tagit hem det. Hittade en sajt i US som skulle ha 179$ (+frakt) och en i UK som skulle ha 279€ (wtf!). Deltaco står som den svenska återförsäljaren men jag har inte hittat det hos dom..

#38

Postad 08 mars 2008 - 22:39

Krajan
  • Krajan
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Hur gör ni när ni mäter hur mycket ström dator inkl diskar drar? Hade gärna gjort de mätningar på min NAS burk.


Ahh.. enkelt. Köp en liten dosa som mäter stöm, spänning och effekt - på Clas Ohlsson, Hjem & Fix, Biltema eller Jula. Ditt favvoställe för hårda elartiklar helt enkelt. Den ser ut som en sån där timer man kan använda till lampor m.m.
Fast med fin display och en massa fin info :)

Men lite mer "on topic":
Jag vet inte varför man ska bygga en egen NAS när det finns riktigt bra alternativ av färdiga!? Men jag kanske bara är lite lat :blush:
Jag har en av lite klenare NAS variant: en-disk Synology DS107e; mest för att kassan satte helt stopp.
Men den drar inte speciellt mycket ström och fungerar klockrent (dvs har inget strul - inga installationer m.m.).
Har en "gammal" Dell PowerEdge server i förrådet som jag tänkte göra en NAS på - men de dubbla nätaggregaten (med hotsswap vilket var ganska nice) drog lite för bra med effekt :D
Så jag avstod...

#39

Postad 13 mars 2008 - 13:22

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Fick en irriterande inlevelse igår med min kombo av WHS & Tvix.
Ibland börjar en film hacka (oftast dvd) när jag spelar upp den ifrån servern. oftast löser det sig igenom att spola tillbaka filmen några sekunder, men igår tror jag min att jag fann anledningen: "Balancing Storage" dvs när servern flyttar data mellan diskar så backuperna är som de ska. Detta gör servern lite då o då, men framför allt om du har kopierat över ny data till den.

Om jag inte hittar nån info/inställning som schemalägger sådant till nattetid så får WHS åka ut...

Nån som känner igen problemet eller har en lösning?

Redigerat av PsychoCheF, 13 mars 2008 - 13:22.


#40

Postad 14 mars 2008 - 06:33

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0

Fick en irriterande inlevelse igår med min kombo av WHS & Tvix.
Ibland börjar en film hacka (oftast dvd) när jag spelar upp den ifrån servern. oftast löser det sig igenom att spola tillbaka filmen några sekunder, men igår tror jag min att jag fann anledningen: "Balancing Storage" dvs när servern flyttar data mellan diskar så backuperna är som de ska. Detta gör servern lite då o då, men framför allt om du har kopierat över ny data till den.

Om jag inte hittar nån info/inställning som schemalägger sådant till nattetid så får WHS åka ut...

Nån som känner igen problemet eller har en lösning?


Undertecknad känner till problemet! Ytterst irriterande kan jag säga. Så fort WHS balaserar hårddiskarna då hackar det för mig. Tyvärr måste jag säga så gör den det vääldigt ofta. Kör jag samma film från en share på min XP-burk som INTE balanserar nåt så funkar det utmärkt.

#41

Postad 14 mars 2008 - 11:47

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Undertecknad känner till problemet! Ytterst irriterande kan jag säga. Så fort WHS balaserar hårddiskarna då hackar det för mig. Tyvärr måste jag säga så gör den det vääldigt ofta. Kör jag samma film från en share på min XP-burk som INTE balanserar nåt så funkar det utmärkt.


skönt och hör att jag inte lider ensam B)
Jag ska börja leta efter nåt som ersätter WHS och se om det blir bättre...

#42

Postad 17 mars 2008 - 06:58

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Fin artikel. Tycker dock det är synd att du inte gav Ubuntu eller linux överhuvudtaget en större chans. Windows Home Server har tyvärr inget som inte redan finns i Ubuntu. WHS är dessutom trött som en snigel på valium.

#43

Postad 17 mars 2008 - 13:18

Unregistered977be0c4
  • Unregistered977be0c4
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Fin artikel. Tycker dock det är synd att du inte gav Ubuntu eller linux överhuvudtaget en större chans. Windows Home Server har tyvärr inget som inte redan finns i Ubuntu. WHS är dessutom trött som en snigel på valium.

Finns det något rappare lättviktsalternativ till WHS (typ FreeNAS) som presenterar alla anslutna hårddiskar som en enhet, och bara utökar NAS'ens kapacitet när jag ansluter fler diskar? Det är nämligen den enda finess i WHS som jag verkligen vill åt, annars är jag öppen för andra alternativ. Kan man åstadkomma detta mha Ubuntu som du antyder?

Annars lutar jag, likt TsUPeR, åt FreeNAS på CF-kort i ett EPIA SN10000EG.

#44

Postad 20 mars 2008 - 11:37

Unregistered29a0fbf3
  • Unregistered29a0fbf3
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Finns det något rappare lättviktsalternativ till WHS (typ FreeNAS) som presenterar alla anslutna hårddiskar som en enhet, och bara utökar NAS'ens kapacitet när jag ansluter fler diskar? Det är nämligen den enda finess i WHS som jag verkligen vill åt, annars är jag öppen för andra alternativ. Kan man åstadkomma detta mha Ubuntu som du antyder?

Annars lutar jag, likt TsUPeR, åt FreeNAS på CF-kort i ett EPIA SN10000EG.


Menar du typ JBOD? Jag har för mig att med Linux LVM kan man åstadkomma sådant och mer. Eller menar du RAID? Linux stöder mjukvaru-raid finfint. Kör själv Fedora m. RAID5 på garderobsservern.
En fördel med Linux (kan inte uttala mig om FreeNAS) är flexibiliteten - du kan köra "allt" på burken; brandvägg, webserver, torrent-klient, osv osv. Nackdelen är väl den lite brantare inlärningskurvan.

#45

Postad 21 mars 2008 - 16:35

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Intressant lösning som jag också skulle kunna tänka mig till musik o filmserver.

Du skriver att du ställer in när den skall vara igång ... Fungerar inte wake on lan ?

En tanke .. Varför inte skippa router och köra serverns som router ?

Maveric :)



Maverick: Wake-on-lan fungerar säkert. Har bara inte hunnit testa det. Så nu på morgonen att en kille höll på att skriva ett plug-in som skulle fixa exakt det som jag efterfrågade.

)


Nej, Wake on lan för själva WHS burken funkar inte, och pluginen du pratar om har han dragit tillbaka då den inte funkade någet vidare.


Som jag svarat i den andra WHS-tråden så funkar WoL alldeles utmärkt för att väcka/starta WHS-servern.

#46

Postad 24 mars 2008 - 11:29

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Fick en irriterande inlevelse igår med min kombo av WHS & Tvix.
Ibland börjar en film hacka (oftast dvd) när jag spelar upp den ifrån servern. oftast löser det sig igenom att spola tillbaka filmen några sekunder, men igår tror jag min att jag fann anledningen: "Balancing Storage" dvs när servern flyttar data mellan diskar så backuperna är som de ska. Detta gör servern lite då o då, men framför allt om du har kopierat över ny data till den.

Om jag inte hittar nån info/inställning som schemalägger sådant till nattetid så får WHS åka ut...

Nån som känner igen problemet eller har en lösning?


Undertecknad känner till problemet! Ytterst irriterande kan jag säga. Så fort WHS balaserar hårddiskarna då hackar det för mig. Tyvärr måste jag säga så gör den det vääldigt ofta. Kör jag samma film från en share på min XP-burk som INTE balanserar nåt så funkar det utmärkt.


Tack för en trevlig artikel om Home Server.
Jag har kört min server sedan tidig beta, och då hade jag samma problem (fast till en ACER Tv MED mgw). När jag sedan behövde göra andra uppgraderingar hemma så passade jag på att uppgradera servern också. Så nu sitter en quad 6600 och 2Gb minne och efter den uppgraderingen har jag inte haft några problem.
Så jag föreslår minimum 2GB minne och ett även Gb nätverkskort (även om MS rek. är lägre). Processorn har väl inte så stor betydelse, men det känns skönt att ha "lite" extra.

/SnyggoRik

Bifogad fil  Diskar.JPG   81,95K   0 Antal nerladdningar

#47

Postad 02 april 2008 - 13:23

Unregisteredcd3cd854
  • Unregisteredcd3cd854
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Om ni vill veta mer om WHS eller se bilder från mitt bygge.
Kan ni kika i mitt galleri

#48

Postad 07 april 2008 - 14:17

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Nu när man byggt HTPC så lockar det verkligen att bygga en stor ns eller server för musik och film samt ftp och torrenthantering.

Hur är det med filezilla och utorrent på WHS ?

Hur är det med att streama x264 1080p .mkv från NAS till HTPC med gigabit nätverk, är det stabilt?

#49

Postad 10 april 2008 - 14:55

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0

Nu när man byggt HTPC så lockar det verkligen att bygga en stor ns eller server för musik och film samt ftp och torrenthantering.

Hur är det med filezilla och utorrent på WHS ?

Hur är det med att streama x264 1080p .mkv från NAS till HTPC med gigabit nätverk, är det stabilt?


Ja

Ja

:D

#50

Postad 13 april 2008 - 09:59

memis
  • memis
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Nu vill vi ha en långtidsutvärdering och förslag på komponenter så man kan bygga en egen! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.