Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Recension: T1000

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 april 2011 - 19:16

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
En titt på ett färdigbyggt alternativ - kan det vara något mot hemmabyggen eller dedicerade mediaspelare?
Läs mer här

#2

Postad 07 april 2011 - 01:00

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

  • 593 inlägg
  • 0
snygg, kan jag tänka mig i mediabänken

#3

Postad 07 april 2011 - 08:09

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Synd att den inte verkar riktigt så ljudlös som jag trodde utifrån JDS uttalanden. Vad är det som hörs mest, hårddisken eller fläkten? Personligen har jag aldrig upplevt en mekanisk 3,5" som tyst, men 2,5":or brukar klara sig bra, även utan kabinett.

#4

Postad 07 april 2011 - 12:16

Tellus82
  • Tellus82
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Ok, nu kanske detta kommer låta en smula negativt men det bör kanske sägas ändå. Monteringen av USB tv kortet kan väl knappast kallas vacker eller för den delen vackert draget kablage... En benämning som används ofta är väl "ghetto mod" vilket passar ganska bra in här. Hur svårt hade det varit att få till en måttanpassad internUSB->USB kabel?

Vidare så har man valt en annat än tyst cpu kylare och för att göra det hela ännu värre så har man slängt i en mekanisk hdd, de flesta som skruvar ihop en htpc idag har den goda smaken att använda en SSD, de som är intresserade av att använda en htpc har oftast en NAS eller annan nätverkslagring redan och det var ganska längesedan någon hade behov av 2TB lagring lokalt på htpc'n.

Kort och gott, för priset denna betingar så finns det betydligt bättre alternativ som är både tystare, snabbare och duktigt bättre byggda. Vem denna riktar sig till kan man nog ifrågasätta.

Kom ihåg att detta är enbart mina högst egna åsikter och det är inte menat som något elakt utan se det som konstruktiv kritik som kanske kan leda till att nästa version tas emot med än mer öppna armar.

#5

Postad 07 april 2011 - 13:46

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Ok, nu kanske detta kommer låta en smula negativt men det bör kanske sägas ändå. Monteringen av USB tv kortet kan väl knappast kallas vacker eller för den delen vackert draget kablage... En benämning som används ofta är väl "ghetto mod" vilket passar ganska bra in här. Hur svårt hade det varit att få till en måttanpassad internUSB->USB kabel?

Vidare så har man valt en annat än tyst cpu kylare och för att göra det hela ännu värre så har man slängt i en mekanisk hdd, de flesta som skruvar ihop en htpc idag har den goda smaken att använda en SSD, de som är intresserade av att använda en htpc har oftast en NAS eller annan nätverkslagring redan och det var ganska längesedan någon hade behov av 2TB lagring lokalt på htpc'n.

Kort och gott, för priset denna betingar så finns det betydligt bättre alternativ som är både tystare, snabbare och duktigt bättre byggda. Vem denna riktar sig till kan man nog ifrågasätta.

Kom ihåg att detta är enbart mina högst egna åsikter och det är inte menat som något elakt utan se det som konstruktiv kritik som kanske kan leda till att nästa version tas emot med än mer öppna armar.

Förhoppningsvis så var det en förproduktionslåda.
Och iden med denna är väl att det ska vara en komplett lösning,därav 2TB disken.
Men visst borde det gå att beställa med en ssd.

#6

Postad 07 april 2011 - 14:08

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Som väntat inget för mig iaf, alldeles för rörigt och med en massa onödiga program. Att den inte är tyst är en katastrof om man ska sälja den som htpc, särskilt när man skickar med tv-kort då den kommer att stå på i vissa lägen utan att man har ljud på vid tex inspelning av program.

Finns definitivt en del för tillverkaren att göra för att förbättra.

#7

Postad 08 april 2011 - 09:13

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Tack för en bra recension. Jag står dock fast vid min slutsats att för mig är en HTPC en underhållningsmaskin där 99% av all funktionaliet ska kunna göras via en fjärrkontroll. Att behöva mecka med mus och tgb förtar hela känslan av att sjunka ner i mysigaste soffan med en kaffe och zappa igenom det senasre på youtube, svt+play, senaste trailers eller varför inte köra igång en film från headweb... eller varför inte gamla hederliga tv-programmen via boxer, viasat etc.

Som några tidigare har skrivit kan nog bäst sammanfatta T-1000; "vem är den till för"? Jag är tveksam om alla vi som kan bygga bra HTPC-datorer som är tysta, fungerar bra och som är snygga hivar upp en stor bunt tusenlappar för att få något som är förinstallerat och fungerar, men som vi förr eler senare måste ändra och då ändå måste lära oss tekniken. Då är det bättre att beställa hem grejorna, bygga sin egen htpc och spendera en helg med att konfurera upp den, googla lite och få massor med ny kunskap. Ungefär som att beställa ett akvarium där allting levereras åt dej färdigt. Bekvämt kortsiktigt, men långtråkigt långsiktigt. Och en HTPC med windows som plattform ÄR en hobby oavsett om man vill det eller inte. Det finns ingen plattform mgi veterligen som inte kräver underhåll av det ena eller andra slaget. Oväntade saker händer, speciellt om man kör live-tv, det kan vara strul med rättigheter, strul med tv-archiving om man kör whs, boxerkortet kan sluta fungera vilket kräver att man installerar om tv tunern etc etc etc. Visst, för det mesta fungerar de utmärkt, vår egna htpc med ren wmc och boxer har tuffat på i 1 år nu utan några större bekymmer, men det har varit tillfällen då underligheter har inträffat, och de har min sambo (normalkunnig konsument) absolut inte kunnat fixa på egen hand. Det har varit tappade behörigheter i filsystemet, tvkortet blev helt fucked up en gång och ville inte visa bild trots omstarta av datorn. Där blev det ominstallation av hela tunern och då först fungerade det.

Vill man ha en konsumentlösning som inte är en PC är nog boxee eller popcorn ett bättre alternativ. Där har utvecklarna större makt över mjukvaran, på gott och ont, det goda är att de kan skräddarsy lösningen, och det onda är att de alla har uppenbara problem med kvaliteten på programvaran samt att ingen mig veterligen gör vanlig tv så bra som WMC. Den där "universallösningen" som alla eftersträvar, htpc-byggarnas heliga graal, den känns som ganska långt borta, tyvärr.

SLutligen, T-1000 känns som ett väldigt ambitiöst projekt (får Robert Patrick någon royalty förresten?) men jag vet inte riktigt vem målgruppen är? Och då undrar jag om någon form av marknadsundersökning öht har gjorts.

Mitt råd hade varit att istället satsa på en plattform, WMC eller MediaPortal, Plex, whatever och sedan gjort en egen unik lösning som täpper igen alla de brister som respektive plattform har. För WMC exempelvis:

* möjlighet att byta refresh rate beroende på material

* växla subtitles för mkv

* en stabil tvlösning med dvb-t2 och ci+

* svtplay, trailers, youtube etc

* + diverse andra småsaker.

Det finns API för de flesta plattformar, och där anser jag hade varit en bättre utgångspunkt och som troligen hade nått ut till en bredare publik. Sen är jag lite nyfiken på om detta är en ren entusiastsatsning eller om det finns en seriös makrnadsplan i botten, där man räknat att tjäna några pengar? bara av ren nyfikenhet...

Vänligen
Henrik

ps vad är det på den andra interiörbilden, en smält chokladbit? ds

#8

Postad 08 april 2011 - 19:35

skane
  • skane
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Ungefär som att beställa ett akvarium där allting levereras åt dej färdigt. Bekvämt kortsiktigt, men långtråkigt långsiktigt. Och en HTPC med windows som plattform ÄR en hobby oavsett om man vill det eller inte. Det finns ingen plattform mgi veterligen som inte kräver underhåll av det ena eller andra slaget. Oväntade saker händer,

Jag tycker att det vore underbart både på kort och lång sikt :lol: att kunna köpa en (färdig) HTPC som man slipper meka med, finns så mycket annat skoj att pyssla med så tiden räcker knappt till.
Kritiken som T1000 får verkar mest bestå av hög HDD och CPU fläkts ljudnivå vilket borde vara ganska enkelt för leverantören att fixa till, kritiken av usb kabelns längd mm :).
Om leverantören kommer att hålla den support nivå som han säger och om de små plumparna i protokollet fixas till så kan jag absolut tänka mig att köpa en.

Redigerat av skane, 08 april 2011 - 19:39.


#9

Postad 09 april 2011 - 03:01

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag tycker att det vore underbart både på kort och lång sikt :D att kunna köpa en (färdig) HTPC som man slipper meka med, finns så mycket annat skoj att pyssla med så tiden räcker knappt till.
Kritiken som T1000 får verkar mest bestå av hög HDD och CPU fläkts ljudnivå vilket borde vara ganska enkelt för leverantören att fixa till, kritiken av usb kabelns längd mm :lol:.
Om leverantören kommer att hålla den support nivå som han säger och om de små plumparna i protokollet fixas till så kan jag absolut tänka mig att köpa en.


Nått som jag ser som ett problem är att de använder alldeles för många program som inte är kompatibla med varandra, det ger inget kul gränssnitt och WAF-faktorn blir låg. Instämmer helt med mrNorth i det fallet, satsa kraften på ett htpcgränsnitt lägg jobbet på att konfa upp det ordentligt så är det bara att spara configfilerna och lägga in dem på alla datorer som säljs, så länge ingen hårdvara ändras så funkar det.

Rör sällan några inställningar av betydelse i min htpc, det jag möjligtvis ändrar är en del utseende saker, tex byter tema i mediabrowser lite annat kosmetiskt. Men så har jag heller aldrig förstått varför man måste uppgradera programvaran i tid och otid. Uppgraderar gör man när nått inte längre funkar eller det kommit nya format. Uppdaterar de viktiga uppdateringarna i windows och antivirus, det är det enda.

Den absolut enklaste lösningen borde nog vara Mce för tv och sen powerdvd10 eller arcsoft TMT för bluray och xbmc med mce pluginet för allt annat, la man sen lite tid på att få till ett tema till xbmc som liknar mces så skulle det vara klockrent, kanske redan finns ett sånt tema, har inte så stor koll :)

#10

Postad 09 april 2011 - 06:02

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag vet att nyare modeller som skeppas ut skall få exempelvis mediaportal förinstallerat mot en kostnad, något jag välkomnar - dock måste det till mer än en scraper/jukebox för att få det hela att iira snyggt.

Nya tv-mottagaren hoppas jag kan integreras in hårdare i frontendet.

Jag förstår helt och hållet tankegångarna bakom lösningen och varför man valt att inte knyta ihop det hårdare i frontendet, men jag själv är mer en sleek-lösning kille som vill navigera runt i ett snyggt och funktionellt gränssnitt.

#11

Postad 14 april 2011 - 19:27

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
konkurrent?
länk

/W

#12

Postad 14 april 2011 - 22:39

JDSteknik
  • JDSteknik
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Jag upptäckte just att recensionen kommit upp! Och Sigge sa att jag skulle få läsa igenom och kommentera den innan den publicerades. Men jag får väl skriva desto fler kommentarer istället då..! Det gick ju exakt 11 veckor från att apparaten kom fram till att recensionen publicerades, och den var från en förserie, så det har skett en del produktifiering och förbättring sedan dess.

7 av 10 i betyg är väl ungefär vad jag hoppats på i detta forum. Jag har ett antal små kommentarer men där är även två saker som är allvarligare ur mitt perspektiv, för de gäller saker som är väldigt högt prioriterade i T-1000 och som vi anser fungerar riktigt bra.

Det ena är att Sigge till mig sagt att han är imponerad över att den klarat "varenda videofil han kastat på den", vilket deras egen HTPC inte gjort, och att det enda tillfälle då det var problem med att spela upp en fil var när en srt-fil krånglade. Det kunde jag lösa åt honom via mail och det visade sig vara fel på formatet på srt:n, jag minns inte om han bakade in den med MKVmerge eller bara konverterade srt:n (så som beskrivs i användarhandledningen för T-1000) men sen körde även den. Jag tycker det är tråkigt att det inte kommit med tydligt här.

Det andra är ljudnivån. Det som är skrivet i recensionen är luddigt, man kan inte läsa ut vad det är som hörs och när, och det står även något om att det är bra att SpeedFan används "mer om det senare" men sen kommer inget mer. Så här kommer en liten mini-utredning:
  • Fläkten var satt att gå på 1450rpm i Sigges exemplar, i nyare exemplar går den på 1250rpm. Den går snabbare endast vid omstart (inte om man går via viloläge, vilket man normalt förväntas göra) och vid intensiv användning (ej normalt HTPC-bruk). Den går konstant på det låga varvtalet t ex då man ser på film (även med tunern igång samtidigt osv). Och en sak som inte nämns är att fläkten utan problem klarar att hålla nere temperaturen även vid extrem belastning, och inte ens då hörs den speciellt mycket.
  • I Sigges exemplar sitter en 3,5" HD av en tyst typ och bra upphängd, men den kan höras en del om man använder den intensivt (vid uppstart, om man kopierar stora filer, och vid videostreaming ut från datorn). PC:n är inställd så att processer som inte är nödvändiga antingen är avstängda eller hålls inaktiva när datorn används. Detta kan styras väl för i stort sett allt utom virusscanningen. Denna går igång natten mellan onsdag och torsdag, och om datorn inte är på då så körs denna nästa gång PC:n startas om, och den tar 2 minuter. Det betyder att när man t ex ser på en film (videofil eller skiva) eller spelar in TV-program, så är det enda ljud som kommer från hårddisken ett försynt klickljud med några sekunders mellanrum, något som inte alls är störande. Däremot vid intensivt användande av hårddisken, kan den knattra på en del, på ett sätt som jag själv inte skulle acceptera när man ser på film. För kunder som vill slippa detta, rekommenderar jag en 2,5" hårddisk. Vi lagerför 2TB och 500GB 3,5" samt 1TB och 500GB 2,5". Jag tror inte någon blir missnöjd med en 2,5" HD ens om den används för fullt. Men annars är det även så att kunden har väldigt stor frihet när det gäller val av delar, vi kan sätta in i stort sett vad som helst på kundens begäran inklusive SSD-hårddisk för den som är så lagd. Det kan förstås ta ett par dagar längre och blir inte fullt lika bra priser på sådana delar men ändå mycket konkurrenskraftigt.
De här oklarheterna med ljudnivån tycker jag inte om, så vi ska antingen utföra SPL-mätningar på Delta i Danmark att visa upp, ellr invänta nästa recension innan vi börjar sälja dem, antagligen gör vi båda delarna.

Apparatens hemsida är här, för den som vill läsa mer om den:

http://t-1000.se

Vi har nu även lagt upp bruksanvisningen där, och en länk till forumet (read only, tills vi öppnat butiken).

Övriga kommentarer till recensionen:

  • Installationen är tänkt att vara max 14 dagar gammal.
  • Den optiska ljusledaren i prototypen var av en standardmodell med 2mm diameter. I de som säljs sitter en skräddarsydd version med 3mm diameter, vilket ger ännu bättre räckvidd och riktningsokänslighet.
  • Den nya interna tunern är Terratecs H5, och den är väldigt lik den gamla (men svart i stället för vit!).
  • Olika tangentbord finns. ACE:s lilla rekommenderas till den som vill ha ett fullständigt tangentbord som tar minimal plats. Förutom det så lagerför vi ett fullstorlekstangentbord med inbyggd touchpad som är väldigt platt och därför ofta är lätt att gömma undan när det inte används (t ex ovanpå HTPC:n) men som förstås tar en viss plats när det är framme. Andra alternativ är Logitech DiNovo och det gyrostyrda Cideko Air, men dessa är ännu mindre än ACE och rekommenderas bara för den som inte skriver så mycket. Men om man trycker på fel knappar på ACE, är det nog mer en vanesak än att fingarna skulle vara för stora.
  • De som använder fjärr mycket kanske vill byta ut den medföljande mot en universalfjärr, vi kommer att sälja några modeller. Men att det finns för mycket knappar håller jag ej med om, alla har en funktion, totalt sett gör det att man kan styra allt väsentligt med fjärren både i WMC och utanför. Även om ingen kanske använder alla knapparna så använder säkert någon varje knapp. Dessutom kan man programmera om knapparnas funktion.
  • Man kan få den att starta med WMC om man vill, men ändå fritt hoppa mellan WMC och Windows, både via fjärr och tangentbord.
  • WLAN klarar 802.11n och "Super-G", man kan få valfri WLAN-funktion inklusive att köra via 230V. Kabel är dock oslagbart för den som streamar HD.
  • Den interna DC/DC:n är på 160W normalt. Även 150W AC/DC lagerförs för den som vill "bygga ut"
  • T-1000 använder sig INTE av "MPC-HC-codecs". En stor fördel med MPC är att man kan styra hur den fungerar väldigt detaljerat och få den att använda de dekoders och filter man önskar samt ändra på helt andra inställningar av lika stort intresse för den slutliga kvalitén. Och det finns även exempel på när de andra förinstallerade mediaspelarna fungerar bättre.
  • Analoga utgångar finns, 6 stycken.
  • Det enda som någonsin hänt oss på denna PC eller andra när man bytar USB-uttag är att det tar någon sekund för den att automatiskt installera drivrutinerna, eventuellt kan den då meddela att PC:n bör startas om, men det behövs i verkligheten inte.
  • Kunder förväntas ha använt en Windows-PC förr, och då upplevs T-1000 inte som rörig utan välbekant och ovanligt välstrukturerad. Det är absolut inte meningen att man ska behöva vara speciellt PC-intresserad för att ha en T-1000, tvärtom.
  • Media Portal är inte aktuellt. Det är WMC som gäller som förinstallerat mediacenter. Men i framtiden kanske vi erbjuder alla mediacenter.
Några saker vi ändrat i mjukvara och inställningar:

  • Man kan nu lätt zooma med tangentbordet genom att trycka på ctrl och högtalarsymbolerna för att öka/minska/stänga av ljud (zoomar in/ut/stänger av zoom), det fungerar riktigt smidigt om någon text är för liten (men t ex inne i browsers kan man ju öka hela textstorleken med ctrl +)
  • Man kan välja bilduppdateringsfrekvens med fjärr eller tangentbord. Det fungerar även inifrån WMC (då körs ett makro som stänger WMC, bytar frame rate, sen startar WMC igen, och T-1000 känner automatiskt av ifall man är i WMC eller inte)
  • Media Center Master är förinstallerad, och MediaBrowser kan fås mot en avgift (men den är annars lätt för kunden att installera gratis själv, se manualen)
  • Bättre inställningar av codecval och annat i WMC.
Kommentarer till inläggen:

Dagens viktigaste fråga: PC har alltid lite för långa kablar och ska ha det, så att de klarar olika moderkort och framtida modifieringar. Jag vill se den kund som gärna betalar extra för att internkablagen har exakt längd.. De grå kablar man ser på bilden är 3 kablar av vilka de längre följer med själva lådan. De kablar vi själva får gjorda (för tunern) har en lite mer beskedlig längd. Och monteringsdetaljerna ser mycket proffsigare ut i de exemplar vi säljer (men fungerar i princip likadant).

@MrNorth:

Jag menar att WMC kan användas till mellan 80 och 95% av de videofiler en viss individ har, beroende på vilken filtyp det är och hur han skaffar dem. Om man sen räknar in användande av HTPC:n till saker där mediacenter inte alls är lämpliga (t ex surfning inkl att se på Play-kanaler, och hämta undertexter och redigera dem) så blir procentsatsen ännu lägre. Och även för de videofiler som WMC klarar, klaras de ofta bättre utanför WMC (lägre CPU-användning eller bättre funktionalitet). Den oundvikliga slutsaten menar jag är att WMC (eller annat mediacenter) kan användas ungefär lika bra som Popcorn Hour, Dvico Tvix och liknande. Men när mediacentret inte räcker till (och för alla som inte är så förtjusta i mediacenter), har man mycket kraftfullare möjligheter att ta till i T-1000. Och även dessa kan i väsentliga delar styras med fjärrkontrollen. Jag kan även uttrycka det så här: För att klara videofiler av olika format skapade av olika individer med olika verktyg på olika plattformar, utan särskilt tydlig standardisering, hur skulle det någonsin kunna fungera till 100% i en så enkel miljö som ett mediacenter eller en mediaextender? Och hur hög är WAF-faktorn för ett sådant system i det ögonblick då man bokat filmkväll och står inför förväntansfulla ögon och filmen inte funkar?

Det enda du kan se på YouTube med en fjärr oavsett apparat är "det senaste" eller låta sig styras slumpmässigt, och hur många vill det? Om du vill kunna söka efter saker på YouTube så är det kanske bra att ha ett tangentbord?

Den slags problem du beskriver kan vi lösa genom vår support (forum, e-mail, vid behov telefonsamtal och fjärrstyrning). Men T-1000 är inte mer besvärlig än vilken annan PC som helst, tvärtom, och en och annan person har ju vågat skaffa en PC här i landet. Du anar förresten inte hur mycket testande och ratande det varit av både hårdvara och mjukvara för att komma fram till en produkt där alla delar och program fungerar fint tillsammans (t ex TMT, som du nämner, har microstuttering på i3 och åkte ut).

CI+ finns det väl ingen som klarar än? Ingen ligger väl längre fram idag än Anysee, som klarar DVB-T2 och TV-bolagets CA-modul. Och de finns bara som små externa lådor.

Angående TV-tuners så vill jag ha tydliga skiljelinjer mellan olika nivåer av funktionalitet:

  • Inbyggd tuner, levereras förinstallerad med full support från oss. Gör att du kan använda HTPC:n på samma sätt som en HD-inspelare du köper på OnOff, dvs via video/audioingångarna (även s-video) tillsammans med en digitalbox, och ger därutöver full digital kvalitet för gratiskanalerna. Denna typ av lösning har förutsättningar att alltid kunna fungera utan problem, och är relativt billig.
  • För att klara betalkanaler och satellit (samt all DVB-T2, iallafall i väntan på att andra alternativ dyker upp): Extern tuner från Anysee. Denna är relativt lätt för både oss och kunden att hantera, och just Anysees tuners råkar vara de som ligger längst fram just nu vad gäller betalkanaler och DVB-T2. När det gäller betalkanaler, är det dock en ständig kapplöpning mellan TV-bolagens införande av skydd och tunerföretagens förmåga att leva med dem. Man kan dra paralleller med AnyDVD, som ju tar bort kopieringsskydd från DVD: Inga garantier finns för att detta fungerar om några månader. Men historien visar att AnyDVD varit väldigt snabba med att klara förändringar. Situationen bland tuners är lite mer rörig idag än för AnyDVD, men Anysee satsar helt klart mycket på att bli duktiga inom området och prioriterar den svenska marknaden.
  • Att bygga upp ett system med flera tuners för betalkanaler, som man streamar ut till flera PC i hushållet, helst utan att behöva flera betalkort, med perfekt fungerande EPG. Låter som en underbar lösning, men kunden bör vara medveten om att det kan bli en hel del pillande både vid installationen och efter hand, samt att inga garantier finns för att denna tunerinvestering på många tusen kronor står sig tekniskt långt in i framtiden (för CI+ t ex). Även om vi skulle sälja kompletta sådana system i framtiden, så kommer vi att förse dem med varningstext ang. detta. Och förhoppningsvis går utvecklingen i en bra riktning. HTPC-användare med Windows-baserade maskiner har alla förutsättningar att bäst klara vad som än händer.
Jag vill slutligen tacka Sigge för arbetsinsatsen. Även om T-1000 primärt riktar sig mindre tekniskt lagda personer än Sigge och andra i detta forum, så är det kul att det finns entusiaster (som jag själv, för den delen) och jag hoppas att även de ska bli nöjda om de provar en T-1000.

/David & Co

PS Wilgot, spontan kommentar till Ghost Tower: Om man tycker T-1000 är dyr så får man nog en chock här. Utan BD-spelare och med minimal hårddisk. Liten? Snygg? Plug'n'play? Tuner? Utbyggnadsmöjligheter? Och jag hoppas IT-gubbarna hyrt in en expert på värmeledning, man behöver 0,6K/W hela vägen från chip till luft för att inte riskera överhettning. Men tyst lär den ju vara iallafall!

Redigerat av JDSteknik, 14 april 2011 - 22:48.


#13

Postad 15 april 2011 - 22:33

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Det enda du kan se på YouTube med en fjärr oavsett apparat är "det senaste" eller låta sig styras slumpmässigt, och hur många vill det? Om du vill kunna söka efter saker på YouTube så är det kanske bra att ha ett tangentbord?


Är inga problem med youtubeplugin, söka går bra på 2 sätt, antingen med ett onscreen keyboard eller använda sifferknapparna på fjärren på samma sätt som när du skriver sms på en telefon.

Jag kan även uttrycka det så här: För att klara videofiler av olika format skapade av olika individer med olika verktyg på olika plattformar, utan särskilt tydlig standardisering, hur skulle det någonsin kunna fungera till 100% i en så enkel miljö som ett mediacenter eller en mediaextender? Och hur hög är WAF-faktorn för ett sådant system i det ögonblick då man bokat filmkväll och står inför förväntansfulla ögon och filmen inte funkar?


Om du kan skicka mig en fil som inte mitt mce klarar så ska jag erkänna att du har rätt, har inte hittat nån än på de jag spelat upp.

Jag menar att WMC kan användas till mellan 80 och 95% av de videofiler en viss individ har, beroende på vilken filtyp det är och hur han skaffar dem. Om man sen räknar in användande av HTPC:n till saker där mediacenter inte alls är lämpliga (t ex surfning inkl att se på Play-kanaler, och hämta undertexter och redigera dem) så blir procentsatsen ännu lägre. Och även för de videofiler som WMC klarar, klaras de ofta bättre utanför WMC (lägre CPU-användning eller bättre funktionalitet). Den oundvikliga slutsaten menar jag är att WMC (eller annat mediacenter) kan användas ungefär lika bra som Popcorn Hour, Dvico Tvix och liknande. Men när mediacentret inte räcker till (och för alla som inte är så förtjusta i mediacenter), har man mycket kraftfullare möjligheter att ta till i T-1000. Och även dessa kan i väsentliga delar styras med fjärrkontrollen. Jag kan även uttrycka det så här: För att klara videofiler av olika format skapade av olika individer med olika verktyg på olika plattformar, utan särskilt tydlig standardisering, hur skulle det någonsin kunna fungera till 100% i en så enkel miljö som ett mediacenter eller en mediaextender? Och hur hög är WAF-faktorn för ett sådant system i det ögonblick då man bokat filmkväll och står inför förväntansfulla ögon och filmen inte funkar?


Klarar en hel del playkanaler via boxee som startas med ett plugin i mediacenter och återgår till mediacenter när det stängs ner, medger att det kunde vara snyggare, men behöver iaf ingen sunkigt tangentbord eller webbläsare.
Man kan ganska lätt välja vilka codec och filter man vill använda i mce, ännu lättare i MP så jag förstår inte ditt problem faktiskt. Vilken fantastisk codec använder du i MPC-HC som inte går att använda i mce? Förutom då dem som VLC använder och vem vill använda dem?

Undertexter har heller aldrig varit nått problem och varför men skulle vilja editera dem har jag ingen aning om inget jag känner nån som gör iaf.

#14

Postad 12 maj 2011 - 12:31

Unregistered99ed7140
  • Unregistered99ed7140
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Editera undertexter kan man väl visst få göra ibland, till exempel när man får hem en undertext som är rakt av översatt i google translate eller liknande utan att någon har korrekturläst den så kan det ju ibland behövas lite korrigeringar?
Jag har även lite svårt att förstå vad folk pratar om då de tycker att fläktar och hårddiskar väsnas, då måste de sitta väldigt nära sin HTPC eller så har de konfigurerat den taskigt, eller så har de mycket låg volym på varför man nu skulle vilja ha det? Det Är ju ändå när man ser på film/TV eller lyssnar på musik som man använder en HTPC och då är det mycket sällan tyst, i alla fall hemma hos mig.
Säkert många som tycker att jag har helt fel i det här, men jag kan ändå tycka att det går lite troll i tystnadsjakten när det gäller sånt här.
Frågan är dock kanske fortfarande vad just den här ska tillföra marknaden som inte redan finns?

#15

Postad 13 maj 2011 - 15:05

JDSteknik
  • JDSteknik
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Nu är den här!

Sen en vecka tillbaka är webshop, forum och produktion igång, och alla delar finns hemma. Butiken är smygöppnad i väntan på att fler recensioner ska publiceras.

Halvars fråga får man svar på om man läser informationssidan. Kortfattat är fördelarna:

  • Fungerar perfekt som HTPC direkt.
  • Andra HTPC/PC kommer i bästa fall med Windows förinstallerat. Därifrån är steget mycket långt till en väl fungerande HTPC, och om du någonsin orkar ta dig nära det målet, får du vara beredd på nya överraskningar då & då som du får lösa utan hjälp. Vi meddelar när uppdateringar behövs och berättar hur du fixar ev. problem. Och svarar på dina specifika frågor. Vi erbjuder även andra supporttjänster, de viktigaste av dem gratis.
  • Med inbyggd tuner, BD-spelare, plats för (minst) 2 hårddiskar, expansionsplats och andra utbyggnadsmöjligheter.
  • Kan ersätta ett antal apparater i TV-bänken, som HD-inspelare och BD-spelare, och ofta annat som digitalbox och mediaextenders.
  • Marginell prisskillnad mot att bygga själv, och då får du en välgjord maskin med specialgjorda mekaniska detaljer, mönsterkort m m, för att inte tala om mjukvaran.
  • All programvara du behöver finns förinstallerad och färdigkonfigurerad, både för användning som mediadator och kontorsdator, däribland säkerhetsprogram av hög kvalitet, officepaket, bildbehandlingsprogram, scrapers, mediaverktyg, virtual drive och program som styr fläkten så att den är tyst vid normalt bruk men skyddar om du vill använda PC:n hårt. Och alla är gratis, men ändå av mycket hög kvalitet.
  • En kvalitetsnivå som de flesta bara kan drömma om. Efter långvariga tester har vi ratat mängder av tangentbord, kraftdelar, fläktar osv, tills vi sett att hårdvaran fungerar felfritt i alla tänkbara situationer.
  • Den kommer senare även att marknadsföras som kontors-PC som redan från början innehåller allt väsentligt. Jämför gärna priset med andra PC med liknande prestanda.
  • Diskussionen om tysthet här är mest bara förvirrande. Ljudnivån är mycket högt prioriterad, och T-1000 är så tyst att du normalt sett inte hör den. Läs våra ljudmätningar, eller köp en och prova själv!
  • Vi har 30 dagars öppet köp, och då får du gärna använda apparaten. Vi bjuder t o m på returfrakten om du ångrar dig.
  • Lättanvänd: Redan från början pedagogiskt och snyggt utformad, med välskriven bruksanvisning och support av en helt annan klass än vad PC-användare är vana vid.
  • Kan styras både med tangentbord och fjärr, både i Windows Media Center och i Windows-miljön.
  • Välj delar med stor frihet, eller välj en av våra 8 färdigkomponerade versioner.
  • Utmärkt till SVT Play och andra playkanaler, betalvideotjänster, internetradio, om du vill kunna se DVD avsedda för andra regioner, m m.
  • Bäst på filmrippar. Om du inte är nöjd med vad din Popcorn Hour, Tvix etc klarar, då har du kommit helt rätt.
  • Förberedd för helt tät VPN-anonymisering.
  • Liten och snygg.
  • För alla som har någon Windows-vana.
Helt kortfattat alltså.

Postad bild

#16

Postad 19 maj 2011 - 18:22

JDSteknik
  • JDSteknik
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Kan ju lägga in en lite mer produktionsmässig interiörbild också (innan DVD-tray sätts på; skyddsplasten är på ännu):

Bifogad fil  ModellVinuti_uppl.jpg   175,9K   4 Antal nerladdningar

Där är ganska många specialframtagna delar. För denna modell: Hela bakstycket, plåtar för expansionskort, hållare för tuner, optisk ljusledare (PMMA), svarvad metallcylinder som håller ljusledare på plats, mönsterkort med kontakt för antenn och A/V-ingångar och kablage. Jag skulle inte kalla det för varken handgjort/hemmabygge eller fabriksproducerat, ett bra begrepp är "semi-custom" tycker jag, som används inom andra produktkategorier men är nytt för PC i och med T-1000.

#17

Postad 24 juni 2011 - 08:00

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Imponerande maskin måste jag säga. Dock kommer jag antagligen aldrig att köpa en HTPC då det inte är intressant att behöva mecka med maskinen för att fpå den att funka och så kommer det alltid att vara med en HTPC. En medispelare må vara begränsad tlll sin slutna lösning och gränssnitt, men de funkar väldigt bra för en person som inte vill hacka eller få upp helt olika användargränssnitt för olika funktioner.

#18

Postad 25 september 2011 - 15:37

Unregistered6a63e4a0
  • Unregistered6a63e4a0
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Påtok för liten enligt mig, får gärna vara sådär slimmad men bredden anser jag ska vara ungefär samma som en reciever, annars passar den ju inte in.

#19

Postad 06 oktober 2011 - 09:37

JDSteknik
  • JDSteknik
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
@jonninemonic, du underskattar oss. Jämfört med en vanlig PC är T-1000 mycket lättare att använda, eftersom allt du behöver är förinstallerat och -inställt och svenskspråkig lättbegriplig manual medföljer. Du behöver inte göra några förändringar eller "mecka" med den. Och om du ändå stöter på problem så har du oss att hålla i handen.

Fast det är klart att om du vill göra udda och avancerade saker med den (som inte går med billiga mediaspelare), t ex se på Hulu.com eller rätta i undertextfiler, så krävs det att man har ett visst datorintresse. Men hur du gör dessa saker beskrivs i detalj i vårt forum. Och om du använt en PC förr så känner du igen dig direkt i T-1000, om du köper en billig mediaspelare måste du läsa hela dess manual.

Den här artikeln börjar förresten bli gammal. Numera finns t ex även XBMC förinstallerad. Det räcker att en person i hushållet är bekant med PC, övriga personer kan styra via mediacenterinterfacet (med fjärr eller tangentbord, vilket man vill), då liknar den ju väldigt mycket en enkel mediaspelare i interfacet. Men med fler möjligheter.

#20

Postad 25 november 2011 - 09:21

Unregistered6b7dcaea
  • Unregistered6b7dcaea
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Har denna en TV-mottagare så att man kan køra IPTV via ethernet kabel? Har sett på en løsning så jag kan undgå digitalboxen från min tv-leverantør och bygga ett hett helt eget HTPC från scratch eller køpa något liknande denna. Eller går det bara att ansluta via koaxilkabel?

#21

Postad 30 oktober 2012 - 17:50

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Jag vet inte varför jag helt har missat denna HTPC. Jag har väl "harvat" på med Boxee Box och ACRyan ett tag, men beslöt att skaffa något nytt. Det var då jag hittade denna underbara tingest :). Jag har läst de flesta trådarna nu om den, och ser fram mot mitten av november (2012) då tillverkningen sätter fart igen.

Alla har väl sina önskemål avseende "mediaspelare/HTPC". Den största fördelen som jag ser med T-1000 är att priset är riktigt ok i förhållande till om jag skulle skaffa delarna själv. Någon har också tagit sig tid att bevisa att delarna fungerar ihop (både hård- och mjukvara), och det finns ett forum där man kan ta upp frågeställningar som dyker upp.

Jag är väl inte direkt intresserad av blu-ray eller DVD-spelaren, men en vacker dag så kanske man är glad att den sitter där den sitter.
Klarar den mina ISO-rippar samt att jag kan återstarta där jag stoppade så är jag nöjd...då är status bättre än Boxee Box just nu ;).



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.