Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

digitalt ljud från datorn till förstärkaren, bra lösning?

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 december 2007 - 14:37

Unregistered9685fe37
  • Unregistered9685fe37
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag har datorn ca 8 meter från recievern och har funderat på att dra en optisk(toslink) mellan datorn och föstärkaren.
men då börjar frågorna.
kabelavståndet mellan datorn och förstärkaren (ca 12m, vägrar ha den liggade över golvet!)
optisk kabel är ej rekommenderat att ha längre än 10m.
har hittat en signalförstärkare och en 15m kabel på kjell&company. vet någon om det funkar bra även med 6 st 90° böjar (2 snäva).

sen har jag läst att det ska gå att överföra ljud trådlöst, har sökt forumet i ca 1 timme nu efter bra lösningar på detta men hittar bara för vanlig 2 kanals, eller så finns det alternativ där man lägger in program i datorn och streamar skiten via wlan eller liknande. men jag har inte hittat något där man har något i denna stilen

[dator]-->[optisk utgång]-->[liten låda med antenn på]-->[trådlös överföring]-->[mottagare med optisk utgång]-->[reciever]

en sådan lösning vore det absolut bästa, men eftersom jag inte hittat något så kanske det inte finns.

någon som har någon annan bra lösning på detta? det kanske tillochmed funkar med en lång optisk kabel.

#2

Postad 09 december 2007 - 18:17

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Man skall absolut undvika skarpa böjar på en optisk kabel, mjuka fina böjar skall det vara. Det kan gå bra ändå om man har tur. För längre optiska TOSLINK så är det bästa en TOSLINK med glasfiber.
Någon modell i serien Auioquest Optilink har glasfiber.
Marcuscables.com säljer TOSLINK med glasfiber
Supra ZAC Toslink hävdar att deras kabel är likvärdig med glasfiber.

#3

Postad 09 december 2007 - 23:02

Unregistered9685fe37
  • Unregistered9685fe37
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
yepp hörde någon som sa att böjarna på en fiber inte ska ha snävare radie än 20ggr fiberns diameter, altås en fiber med diameter 2,2mm skall inte böjas mer än att raiden på böjen är 4,4cm, tror det gällde plastfiber.
är inte glasfiber mer känsliga för böjar? det är nämligen lite känsligt med hur vi ska sätta upp den, vissa personer i detta huset gillar inte när det syns mycket i taket där den ska sitta, och det gör det om man gör mycket mjuka svängar som jag tror glasfiber gör.
angående supra zac så är det ett bra alternativ och den är ju 15m lång deras längsta så kanske ska prova den i så fall.
det trådlösa alternativet finns inte? eller är jag ute och cycklar?

#4

Postad 10 december 2007 - 09:05

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Jag har inte sett några smidiga produkter för att sända DD/DTS/flerkanalsljud trådlöst.
Man kan tycka att det borde fungera med tanke på dagens effektiva routrar att kunna sända även flerkanalsljud i ett trådlöst nätverk med 'enkel' sändar/mottagarkit...

Vad jag däremot sett är dator -> USB -> Låda med liten antenn -> trådlös överföring -> Låda med liten antenn -> USB -> ??? på Kjell.com om detta skulle gå att modifiera för surroundljud så kanske ...

Prova att koppla in 15m supran först innan du fäster den alltför ordentligt, bara för att se att den fungerar.
Vore tråkigt att fra upp den i taket och sedan upptäcka att du fått ett måndagsex eller liknande :lol:
Sedan är Supra ZAC vit, vilkat kanske lindrar lite för kabeldragning i taket B)

#5

Postad 11 december 2007 - 07:57

Unregistered9685fe37
  • Unregistered9685fe37
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
yepp jag har sett de lådorna också med liten antenn på. det blir nog ändå billigare och bättre att sätta upp supra kabeln. får kolla upp hur skarpa svängar man kan ta med den kabeln. som sagt supran är vit så det blir ju snyggt!

tack för tipsen mikeett

#6

Postad 31 januari 2008 - 15:54

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0

Man skall absolut undvika skarpa böjar på en optisk kabel, mjuka fina böjar skall det vara. Det kan gå bra ändå om man har tur. För längre optiska TOSLINK så är det bästa en TOSLINK med glasfiber.
Någon modell i serien Auioquest Optilink har glasfiber.
Marcuscables.com säljer TOSLINK med glasfiber
Supra ZAC Toslink hävdar att deras kabel är likvärdig med glasfiber.

Jag har samma problem.
har en dator ca 1 m från min Pioneer VSX AX2.
Tänkte koppla bild via DVI-HDMI kontakt och ljudet via optisk kabel.
Har marcuscables till alla högtalarna och är mycket nöjd med dem.

Är detta en bra lösning för att få bästa ljud och bild via datorn?
Är marcuscables värt pengarna?
Har du några tips eller annat som är värt att tänka på?

Redigerat av Numero1, 31 januari 2008 - 16:22.


#7

Postad 01 februari 2008 - 08:29

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Bäst ljud är olika, har du ett grymt ljudkort kan det vara bättre att ta ut ljudet från de analoga utgångarna till förstärkarens 5/7.1ingångar med 3,5mm-2xRCAkablar.

Det beror på om ljudkortet eller förstärkaren har de bästa DAC:arna, samt att creative har lite skumma lösningar på sina digitalutgånger på en del av sina ljudkort.

Bästa bild får du om du lyckas pixelmappa upplösningen d.v.s. lyckas ställa in datrons bildskärmsupplösningen till exakt samma upplösning som TV:n har, ibland fungerar det via TV:ns VGA-ingång, ibland via HDMIingången, ibland båda och ibland går det bara inte.
Bästa bild
DVI-HDMI om du lyckas pixelmappa annars prova med
DVI-VGA om du lyckas pixelmappa.
Går inte pixelmappning så använd DVI-HDMI.

Ljud
Om ljudkortet har bäst DAC:ar så 3st 3,5mm-2xRCA kopplas till förstärkarens Front L/R, Surr L/R, center och sub.
Om Förstärkaren har bäst DAC:ar OCH ljudkortet klarar att skicka 5/6/7.1 via digitalutgång så
optisk kabel mellan ljudkort och förstärkare.

#8

Postad 06 februari 2008 - 14:42

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Tack för tipsen, snart kommer kablarna och då blir det spännande att försöka få det att lira...
Ljudkortet har några år på nacken så jag toro inte att den har de "bästa dacarna" så det blev TosLink och en DVI-HDMI kabel.

Redigerat av Numero1, 06 februari 2008 - 14:43.


#9

Postad 11 februari 2008 - 11:12

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Nu har jag lyckats få bild (via DVI-HDMI) men hur ställer jag in VSX AX2an för att dessutom ta in ljud via optisk kabel?
Nu har jag konfat om Video 2, spelar det någon roll? Jag ser nämligen att i vissa "modes" så är vissa ingångar omöjliga att välja...(iPOD t.ex. som har en separat ingång...)

Jag testade att konfa om VCR 2 och såg då att jag kan välja Opt-2 (vilket jag inte kunde när jag hade valt Video 2)
har inte testat om det funkar öän men det göt jag i kväll. Jag tror att det kommer att funka nu!!!

Så mitt tips är att konfa om VCR 2 och ändra till HDMI-1 el. 2 och till opt-1-4

Redigerat av Numero1, 13 februari 2008 - 12:52.


#10

Postad 18 februari 2008 - 15:39

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Nope, fortfarande inget ljud....
Några tips?

#11

Postad 19 februari 2008 - 07:58

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Har du kontrollerar att datorn skickar optiskt?
Det skall lysa rött i änden på den optiska kabeln som skall in i receivern när datorn är igång?

Har du testat om du kan få ljud, utan att bry dig om bildbiten?

#12

Postad 19 februari 2008 - 16:04

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Det lyser rött i kabeln ja (är det ljudsignal, vet inte...)
Jag har testat att få ljud ut ur PS3an till stärkaren men det lyckades inte heller....
Testade både med HDMI kabeln och utan HDMI kabeln (samtidigt med den optiska kabeln)...utan resultat när HDMI kabeln var utdragen.

Har försökt att få något vettigt program till burken som kan styra/visa vilka utgångar som är aktiva....
Vet du om den optiska utgången går att inaktivera?? Kan den vara det tro?
Känner du till problem med Soundblaster Audigy ZS och optiskkabel som kombination?

Hur rak måste optiska kabeln vara? Jag har inte skarpa 90 graders böjar men då datorn står precis bredvid stärkaren blir ju kabeln inte helt rak direkt....

tack för att du tar dig tid mikeett!!

Redigerat av Numero1, 19 februari 2008 - 16:05.


#13

Postad 20 februari 2008 - 07:56

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
den optiska utgången aktiveras/avaktiveras i ljudkortets drivrutiner/ljudinställningar, vanligtvis med att krysas i/ur en ruta det står s/pdif i.

I min laptop så dubbelkklickar jag på högtalarsymbolen i aktivitetsfältet, väljer 'advanced' och klickar i rutan Enable SPDIF.

Har du provat olika optiska ingångar i förstärkaren? Någon ingång kan råka vara defekt.
På min förstärkare får jag vrida upp ljudet rejält när jag kör opitkst från datorn.

#14

Postad 20 februari 2008 - 09:45

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Det lyser som sagt rött ur kabeln men jag ska kolla inställningarna. Behöver nog ladda ner ett program som är lite mer avancerat än standard grejjerna.
Har du med Soundblaster kort??
Ok, ska skruva upp volymen till max med :-)

Jag har endast en optisk-in och en optisk-out. Kabeln sitter i optisk-out. (De två svarta plupparna på bilden)
Bifogar en bild på en front (inte min dator) med samma in/utgångar för ljudet...

Bifogad fil(er)


Redigerat av Numero1, 20 februari 2008 - 09:46.


#15

Postad 20 februari 2008 - 13:08

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Något jag såg på nätet.
Prova att tanka ned senaste AC3 filter, och glöm ej att aktivera spdif i den med :)

#16

Postad 20 februari 2008 - 15:19

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Tack, ska göra det!

TACK för all hjälp, jag uppskattar det verkligen!

Sedan kommer vi till nästa problem :-)
Jag har ju dual boot på min burk med Ubuntu och XP.
Ska bli spännande att få allt att funka men Ubuntu med :-) ...men den dagen den sorgen...

Hur rak måste kabeln vara tror du? Kan inte vara det som ställer till det?

#17

Postad 20 februari 2008 - 16:42

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Det kan vara ganska snäva böjar, troligtvis med en radie på någon cm, men inga skarpa 90gradersvinklar.

Ropa inte hej, förren du fått det att fungera, sedan behöver du isåfall även drivrutiner och codecs till ubuntu...

#18

Postad 21 februari 2008 - 12:57

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Jag ska försöka titta på det i kväll eller i morgon....
Så skarpa böjjar har jag inte så det borde funka...

Tack för all hjälp!

#19

Postad 22 februari 2008 - 09:00

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Laddade ner programmet i går, klickade i S/PDIF överallat där jag såg det...
Funkar fortfarande inte, men jag hade inte tid att laborera.

Det var väldigt mycket som går att konfigurera....:-)
Vad ska jag ha för hz-tal i de valen? Andra val som du kan rekomendera/tänka på att klicka i?

Ska ta mig tid i helgen för att försöka få till det...
trevlig helg!

#20

Postad 22 februari 2008 - 10:32

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Har du någon annan apparat med optisk ut (som t.ex. cd-spelare, dvd-spelare e.d.) att prova och koppla in och se om dels kabeln klarar överföringen samt att receivern är rätt inställd.

Har du provat med en DVD-film eller ett DD/DTS ljudspår från datorn, jag vet inte om just ditt ljudkort klarar av att göra om andra ljudformat till spdif.

#21

Postad 22 februari 2008 - 11:07

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Jo, jag har ju PS3 och en en digitalbox med optisk utgång. (digitalboxen har dock strömkablen förnära optiska utgången så min tjocka toslink går inte in i den märkte jag när jag testa hemma...idiotiskt!!!)
Men PS3an ska ju funka....

Ska jag testa ta bilden från någon annan källa för att se att bild/ljud lirar? Jag tänkte som inte är HDMI då.

Har du tips på vilka andra val jag bör klicka i som hänger ihop med optisk ljudöverföring?
Som sagt är det några speciella hertztal som gäller?

jag känner mig rätt vilsen just nu...känns som om jag har testat det mesta...

Jag har inte testat DVD skivor...bara .mp3 via Winamp.
Kan testa DVD skivor i helgen.

Redigerat av Numero1, 22 februari 2008 - 11:15.


#22

Postad 22 februari 2008 - 14:43

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Jag är rädd för att jag bara kryssat i spdif i AC3filter hemma, och allt fungerar. Fungerade iofs utan AC3filter också...

Jag har ej soundblaster utan kör på moderkortets inbyggda realtek-ljudkort...
Jag får dock ut windowsljud, musik, filmljud och allt annat möjligt via spdif, dock har dd/dts jämförelsevis lite lägre volym vilket gör att windows kan plinga till rätt ordentligt i filmtittningen.... Fast jag har bara 5m optiskt :)

Redigerat av mikeett, 22 februari 2008 - 14:43.


#23

Postad 22 februari 2008 - 18:20

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Jag har testat hemma nu i en timma utan att få det att funka.
Jag har testat koppla kabeln via PS3an utan resultat. Bilden från datorn och ljudet från PS3an...
Ändrat lite i AC3 filtret utan resultat....
Har testat att använda olika optiska ingångar...Testat alla optiska ingångarna utan resultat...
Hittade en DVD skiva som jag inte heller fick ljud ur.....bilden funkar men ljudet är dött....

Så frustrerande!!!

Redigerat av Numero1, 22 februari 2008 - 18:22.


#24

Postad 23 februari 2008 - 12:16

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Min tanke var att det kanske är kabeln det är fel på. Du har redan lyckats få bild så mitt förslag är glöm bilden för tillfället och bara försöka få ljudet att fungera, för det är den biten du har problem med.

Koppla den optiska kabeln mellan ps3 och receiver, får du då ljud när du kör PS3 om du aktiverar den optiska utgången från ps3:an? Som sagt, ljudet från PS3:an lär ju fungera frågan är bara om kabeln klarar det...

Alt2) prova att koppla en annan optisk kabel mellan PC och receiver...

#25

Postad 25 februari 2008 - 12:38

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0

Min tanke var att det kanske är kabeln det är fel på. Du har redan lyckats få bild så mitt förslag är glöm bilden för tillfället och bara försöka få ljudet att fungera, för det är den biten du har problem med.

Koppla den optiska kabeln mellan ps3 och receiver, får du då ljud när du kör PS3 om du aktiverar den optiska utgången från ps3:an? Som sagt, ljudet från PS3:an lär ju fungera frågan är bara om kabeln klarar det...

Alt2) prova att koppla en annan optisk kabel mellan PC och receiver...

hej!

Jag har med börjat fundera om det helt enkelt är kabeln som är paj?
Ska testa lite mer hemma men jag kommer nog att skicka tillbaka kablarna...jag har tröttnat!!

Tack för all hjälp!

Redigerat av Numero1, 25 februari 2008 - 14:28.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.