Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SPDIF ljudskillnad mellan kablar

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 06 februari 2008 - 05:13

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

  • 579 inlägg
  • 0
Hejsan. Det finns inget som säger man inte kan använda öppet test i veckor eller månader för att hitta diverse skillnader. Det man använder blindtest till är att verifiera att dessa skillnader verkligen finns. Så man kan lyssna öppet i 2 månader för sen göra ett blindtest. Anser man sig hört nya skillnader öppet efter blindtestet så kan man göra om blindtestet. Därför är blindtest så bra.

MVH
Ljudkvalite

#52

Postad 06 februari 2008 - 05:32

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Håller med om att det knappast kan vara någon skillnad mellan digitala kablar om 1.5 meter.
Detta med tanke på att jag har min musik på datorns HD. Denna skickas i en nätverkskabel
10 meter till en router som skickar den 15 meter trådlöst till en squeezebox via en enkel
koax till min flerkanalare och sedan via analoga kablar till stärkaren.
Samma fina ljud som från cd direkt till stärkare.

På tal om blindtester, skapades det inte ett underforum för dessa på forumet ?
Vill minnas att NiN hade det som sitt största önskemål :(
"ljudkvalité" du verkar ha precis samma intresse som honom.
Han kan dock inte skriva här mer, då det är förbjudet
att skapa nytt Nick när man blivit bannad .. :)

Maveric :P

Redigerat av Unregistered1103, 06 februari 2008 - 11:46.


#53

Postad 06 februari 2008 - 16:45

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
I grund och botten så handlar flera av mina inlägg i denna tråden om att jag är tveksam till att blindtester alltid är så lyckade. Faktum är att jag tror att jag är lite reserverad inför de allra flesta testresultat, framförallt när det kommer till att tolka resultaten och dess betydelse.

Det jag alltid har och alltid kommer att förespråka är att var och en själv bör provlyssna grejer. Inte för att få andras testresultat bekräftade eller ej, utan helt enkelt för att själv kunna bilda sej en uppfattning, oberoende av vad tidigare tester har visat...

Jag inledde min medverkan i denna tråden med att berätta om min personliga uppfattning om vilken betydelse digitala kablar kan ha och då nämnde jag också inledningsvis att jag tror att det finns skillnader som främst beror på vad det är för typ av signalering genom digitala kablar. Jag la dessutom till att jag personligen inte har eller kommer att jaga efter de eventuella subtila skillnaderna som olika digitala kablar eventuellt kan medföra. Inte så länge jag har värre flaskhalsar i min egen anläggning.

Det känns liksom inte som det är motiverat att lägga en massa tid på kabelval, när rummet och resten av anläggningen förmodligen ändå kommer att maskera dessa skillnader genom att ha en större degraderande inverkan på de signaler som till sist ska ut i form av ljud...

Med detta så tror jag att jag har sagt allt som jag behöver med tanke på trådens ämne...

Tack och hej...

#54

Postad 06 februari 2008 - 19:36

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

VA?
Du har rätt i en sak. Jag förstår inte alls vad det är du pratar om nu???
Anser du att placebo-effekten inom läkemedels-forskningen är fullt jämförbar med det som slarvigt kallas för placebo-effekt inom kabel-branschen?

Detta trots att placebo-effekten vid läkemedelsstudier visar på fullt mätbara effekter och ibland är lika verkningsfullt som ett äkta piller, medan den slarvigt kallade placebo-effekt vid kabel-tester syftar till att beskriva skillnader som inte går att förklara på något annat sätt än just "inbillning".

Jag vill påpeka att placebo-effekten inom läkemedel-studier INTE är inbillning utan mätbart.

Vad är det som är mätbart när vi pratar om placebo-effekter inom kabel testande?


Det är samma effekt ja, oavsett vad placebot kommer ifrån.

För den som blir utsatt så är det en verklig upplevelse, som aktiverar signalvägar som annars är reserverade för äkta vara.

Placeboeffekt i läkemedel är precis samma sak. Inget annat än "inbillning" gör att man blir frisk, precis som inbillningen får någon att uppleva något som inte nödvändigtvis är en reell företeelse. Båda versionerna är säkerligen mätbara, om man nu vill göra det.

MVH
/Chuck

#55

Postad 06 februari 2008 - 20:11

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Placebo tycker jag är ett ämne för sig som man inte behöver ta upp i varje tråd som handlar om något annat.

Personligen tror jag att det är ganska svårt men inte omöjligt att höra skillnad på olika digitala kablar. Även om informationen är digital så är signalen analog. Därmed är det inte alls dumt att tro att kablar kan skapa hörbara skillnader beroende på hur väl de leder signalen.

Egentligen begriper jag inte varför CD-spelare och digitala spelare inte bara läser in all ljuddatta i ett internminne med felkorrigering och sedan spelar upp ljudet perfekt från minnet. Realtidsuppspelning är ju helt onödigt med dagens processorer och minnen.

Då skulle man nog inte höra någon skillnad på digitalkablar så länge de inte hade allvarliga brister med stora databortfall.

#56

Postad 06 februari 2008 - 21:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Egentligen begriper jag inte varför CD-spelare och digitala spelare inte bara läser in all ljuddatta i ett internminne med felkorrigering och sedan spelar upp ljudet perfekt från minnet. Realtidsuppspelning är ju helt onödigt med dagens processorer och minnen.




Dom flesta som testar byter ju ut sin cd-spelare.

#57

Postad 06 februari 2008 - 21:51

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0

Placebo tycker jag är ett ämne för sig som man inte behöver ta upp i varje tråd som handlar om något annat.

Personligen tror jag att det är ganska svårt men inte omöjligt att höra skillnad på olika digitala kablar. Även om informationen är digital så är signalen analog. Därmed är det inte alls dumt att tro att kablar kan skapa hörbara skillnader beroende på hur väl de leder signalen.

Egentligen begriper jag inte varför CD-spelare och digitala spelare inte bara läser in all ljuddatta i ett internminne med felkorrigering och sedan spelar upp ljudet perfekt från minnet. Realtidsuppspelning är ju helt onödigt med dagens processorer och minnen.

Då skulle man nog inte höra någon skillnad på digitalkablar så länge de inte hade allvarliga brister med stora databortfall.


Alla CD-spelare läser in ljuddata i ett minne och felkorrigerar i detta minne och spelar upp det perfekt därifrån om felen så tillåter. Minnet är minst så djupt som felrättningsprotokollet kräver, men att ha ett längre minne än så möjliggör inte bättre rättning, utan finns i så fall av andra orsaker.

Hur som helst, det är en oerhörd skillnad på felintensistet vid läsning från en optisk skiva och kortväga överföring mha kabel/fiber. En skiva kommer du aldrig kunna läsa utan mängder med fel, medan en kortare kabel/fiber kan fås att "aldrig" missa en bit. Med "aldrig" menar jag så sällan att det inte är säkert att ett enda fel uppstår inom apparatens livslängd.

Jag håller fast vid mitt påstående att en digital kabel måste vara av tillräcklig kvalitet, men inte bättre än så.

#58

Postad 06 februari 2008 - 22:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Personligen tror jag att det är ganska svårt men inte omöjligt att höra skillnad på olika digitala kablar. Även om informationen är digital så är signalen analog. Därmed är det inte alls dumt att tro att kablar kan skapa hörbara skillnader beroende på hur väl de leder signalen.


Om kabeln överför signalen bitkorrekt så blir det ingen skillnad*.

Om den av någon anledning inte skulle klara det så kan det ge en hörbar försämring av ljudet. Den som lyckas
med det är välkommen att starta en tråd. Givetvis ska testen vara korrekt utförd, och en bitkorrekt överföring
med finkabel ska kunna bevisas, liksom felen när det gäller snikkabeln.

* Förutsatt att spelaren/kabeln inte är så gravt felkonstruerad att den ger jitter på många nanosekunder.

Här är några spelare med jitter på under 300 pikosekunder:
Denon DVD-1930/40
Denon DVD-2910/30
Denon DVD-3910/30
Toshiba HD-E1
Pioneer DV-656
Pioneer DV-989

Och en hel massa andra modeller. Det är faktiskt ovanligt att någorlunda moderna spelare orsakar mer jitter än
300-400 pikosekunder.

Att påstå att en spelare som är bitkorrekt, och som jittrar mindre än 300 pikosekunder, kan ge en hörbar
försämring av den digitala PCM-kodade signalen som skickas ut, det är för mig lika trovärdigt som att
Fantomen bor i min brevlåda.

När det kommer till kablar blir det ännu dummare. Ofta handlar det om längder på 1-2 meter. På den tiden ska
elektroniken/kabeln på något sätt kunna genrera så grava fel att innehållet i signalen förändras. Samtidigt
överförs signal med 250 gånger högre bandredd utan problem genom en 50 meter lång, tunn, billig ethernet-
kabel.

Det går alldeles utmärkt för vem som helst att analysera packet loss och återsändningar i datornätverk. Den
som gör det kanske får en lite annan syn på hur nödvändig felkorrigering är när en dataström på 4 Mbit ska
skickas 1 meter.

Fysikens lagar gör det möjligt att bygga avancerade, blixtsnabba datornätverk, men av någon anledning ändras
förutsättningarna så fort ljud kommer in i bilden. Det är lite kul (SPDIF-protokollet är inte helt olikt ethernet).


En skiva kommer du aldrig kunna läsa utan mängder med fel


Klart man kan.

25% av datan på skivan är redundant, och felkorrigeringen återskapar felaktiga bitar utan att bitfel uppstår.

Redigerat av Ageve, 06 februari 2008 - 22:26.


#59

Postad 06 februari 2008 - 23:00

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Alla CD-spelare läser in ljuddata i ett minne och felkorrigerar i detta minne och spelar upp det perfekt därifrån om felen så tillåter. Minnet är minst så djupt som felrättningsprotokollet kräver, men att ha ett längre minne än så möjliggör inte bättre rättning, utan finns i så fall av andra orsaker.


Nja, jag menade nog snarare att man borde läsa in hela skivan blockexakt i ett svep så att man slipper jitter, snarare än att köra felkorrigering i en buffer. Två olika saker.

Redigerat av Unregistered1197, 07 februari 2008 - 12:59.


#60

Postad 09 februari 2008 - 20:27

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0

En skiva kommer du aldrig kunna läsa utan mängder med fel


Klart man kan.

25% av datan på skivan är redundant, och felkorrigeringen återskapar felaktiga bitar utan att bitfel uppstår.


Hela den monolog som utspelades i mitt huvud hamnade visst inte i inlägget
Vi avser samma sak, en skiva kan inte läsas utan fel, så dessa måste tas hand om genom felkorrigering. Sedan har en CD-spelare även feldöljande algoritmer ifall allt inte kan lagas.

Alla CD-spelare läser in ljuddata i ett minne och felkorrigerar i detta minne och spelar upp det perfekt därifrån om felen så tillåter. Minnet är minst så djupt som felrättningsprotokollet kräver, men att ha ett längre minne än så möjliggör inte bättre rättning, utan finns i så fall av andra orsaker.


Nja, jag menade nog snarare att man borde läsa in hela skivan blockexakt i ett svep så att man slipper jitter, snarare än att köra felkorrigering i en buffer. Två olika saker.


Jag kan inte se att det är två olika saker. En CD-spelare klockar ut data enligt sin kristalloscillator, och begär data från läsaren i sådan takt att buffern aldrig är tom. Buffern som data klockas ur befinner sig givetvis efter felkorrigeringen. Att felrättning skulle tillföra jitter måste jag allt avfärda som en skröna.

#61

Postad 10 februari 2008 - 10:37

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jodå, om man läser in hela skivan i ett svep block för block och korrigerar alla fel innan avspelningen börjar så får man inga problem med jitter under avspelningen, förutsatt att man har en hyfsad DAC. Man kan till och med reducera jitter som är inbakad i signalen på CD-skivan.

Som vanligt finns en hel del att läsa på nätet, emepelvis
http://www.digido.co...atz/jitter.html
http://www.earlevel....dio/Jitter.html
http://www.sencore.c...alyzeJitter.htm

#62

Postad 29 april 2008 - 00:05

Unregistered85209f44
  • Unregistered85209f44
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Jag köpte en toslink 1-till-2 splitter idag då min receiver har enbart 1 optisk ingång och jag vill ansluta både datorn och xbox360.
Jag har sedan tidigare en dyrare variant av en 0,75m toslink och tillsammans med splittern köpte jag två nya billiga BILTEMA no-name kablar.

Väl hemma kopplade jag enhetena till splittern med de billiga kablar och den dyra fick sitta mellan splittern och receivern. Det fungerade inte, signalerna nådde inte fram.

Jag provade koppla de billiga kablar direkt mellan receivern och enheten och då funkar det bra. Så frågan är om signalen läcker i splittern alldeles för mycket eller om det är de billiga kablarna som ställer till det? Och är det i så fall slöseri med pengar om jag går och köper två nya "dyrare" kablar?

Splittern: http://www.biltema.s...p?iItemId=81464

Redigerat av Unregistered85209f44, 29 april 2008 - 00:07.


#63

Postad 29 april 2008 - 06:25

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Den där splittern verkar ju funka tvärtom mot vad du är ute efter, den har ju en ingång och två utgångar
Kanske en sån här du behöver...
Finns på Kjell & Co

Bifogad fil  optisk_switch.JPG   45,02K   0 Antal nerladdningar

elis

#64

Postad 14 maj 2008 - 18:45

Plantan
  • Plantan
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Kan jag skicka en ljudsignal från ett s/pdif coax (digitalbox) till en förstärkare med digital coax?? Tänkte mig en vanlig digital coax. Eller behöver jag någon form av omkodare/adapter?

#65

Postad 15 maj 2008 - 06:04

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Du skriver att du har coax i både box och förstärkare, då är det bara att koppla ihop med en coax-kabel...
Om det är så att utgången på boxen är optisk så finns det omvandlare för detta på Kjell & Co, både från optisk
till coax och tvärtom

elis

#66

Postad 15 maj 2008 - 08:43

Plantan
  • Plantan
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Så med andra ord är en spdif coax kompatibel med en vanlig digital coax. Gött!! Tänkte mest att det var en annan typ av signal från spdif som en förstärkare med vanlig digital ingång inte skulle kunna använda sig av.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.