Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audioquest - största kabelskojarna?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 oktober 2010 - 21:33

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
I en helsidesannons i tidningen Hemmabio så promotar Audioquest bl.a. sin gamla käpphäst DBS (lika troligt verksamt som en bön imo), fast nu på hdmi-kablar.

"Audioquest har genom den nya serien givit sina redan ledande HDMI-kablar ett ordentligt prestanda lyft och nu är det läge att upptäcka hur bra ljud & bild din anläggning har." Yeah right... ;)

Modellen "Diamond" kostar nästan 7 000 kr för 60 cm... Hoppas verkligen att de och butikerna som för dem inte lurat några till ett köp baserat på deras påståenden. Säger väl en del om trovärdigheten när det även gäller deras argument för övriga kablar.



#2

Postad 15 november 2010 - 20:44

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0
Bra av dig att uppmärksamma det, men folk älskar sina dyra kablar tyvärr :)

#3

Postad 19 november 2010 - 16:52

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Bra av dig att uppmärksamma det, men folk älskar sina dyra kablar tyvärr :unsure:

Det får de gärna göra! Inget att hänga läpp för... :) Att ta upp sådant här gör kanske att de som inte är så insatta i hur sådant här fungerar funderar lite innan köp av dyra kablar. Köper man kablar för just att de är dyrar eller av ett visst märke / utseende så bryr man sig nog inte om den här diskussionen.

#4

Postad 19 november 2010 - 18:52

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0
säger bara cardas.

#5

Postad 23 november 2010 - 01:21

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Vilket konstigt inlägg???

Det finns mycket här i hifi-/hembiovärlden som vi inte alla skulle betala pengar för. Det är upp till var och en att avgöra. Jag har testat olika kablar och äger flera dyra Audioquest. Det ÄR skillnad på en kabel för 100 kr/m och en för 300 kr. Om skillnaden är värd pengarna är upp till var och en.

Som allt annat så skall man testa och se om man ser/hör skillnad innan man köper.

Äger du själv dessa kablar eller dissar du bara utan att veta ett dyft om tillverkaren?

Svaret på din fråga, nej det är inga kabelskojare. Testa och återkom.

#6

Postad 23 november 2010 - 06:00

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Det ÄR skillnad på en kabel för 100 kr/m och en för 300 kr.

De påstådda skillnaderna är oavsett kabeltyp alltid svår till omöjlig att bekräfta i tester där man inte vet vad som är inkopplat (se t.ex. länkarna). Att din, min eller annans personlig upplevelse kan säga annat, när man vet vad som används, är varken ovanligt eller förvånande och att Audioquests påstående, gällande sina hdmikablar (att de varit ledande innan men att de nu är ännu bättre), blir imo bara trams när man t.ex. läser testerna eller jämför kritiskt själv.

http://www.testfakta...rticle14518.ece
http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen

Just Audioquest har varit på tapeten förr för sina märkliga påståenden om deras kablars egenskaper, t.ex. när de vägrade skicka in ljudkablar till Audioholics. Som för flera dyrkabeltillverkare önskar man inte seriösa undersökningar. Man vill att kunderna, med sitt "öppna sinne", skall få avgöra. Inte svårt imo att förstå varför.

http://www.audioholi...heories-exposed

Vill man sedan ändå köpa kablar från t.ex. Audioquest så är det naturligtvis upp till var och en. Använder man info som denna för att kanske fundera på om det verkligen finns några sannolika skäl till att kablar blir bättre med ökat pris och mer ifrågasätta tillverkarnas påståenden så får man göra det.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 23 november 2010 - 06:02.


#7

Postad 23 november 2010 - 06:22

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0
Resitans och capistans och i en kabel så mäts det per kilometer och inget annat
och här ett företag med en sund inställning av sina billiga kablar
http://www.bluejeans...you-pay-for.htm

#8

Postad 23 november 2010 - 09:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Det ÄR skillnad på en kabel för 100 kr/m och en för 300 kr. Om skillnaden är värd pengarna är upp till var och en.

Som allt annat så skall man testa och se om man ser/hör skillnad innan man köper.

Äger du själv dessa kablar eller dissar du bara utan att veta ett dyft om tillverkaren?

Svaret på din fråga, nej det är inga kabelskojare. Testa och återkom.

Du kanske missade det, men TS pratade om HDMI kabel och inte analog högtalarkabel i detta fallet?
Så du menar att du kan höra skillnad på ljud passerat genom en digital HDMI-kabel för 100:- och en för 300:-?

DET är konstigt om något anser jag.

Sen behöver man knappast ha ägt just denna kabel för at inse att en HDMI kabel för 7.000:- är rent båg.
Lika mycket båg som denna USB-kabel för 2.500:- från Entreq:

Bifogad fil  usb_konstantin_2010_1000.jpg   76,54K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av masse70, 23 november 2010 - 12:52.


#9

Postad 23 november 2010 - 15:45

Flyingrat
  • Flyingrat
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

De påstådda skillnaderna är oavsett kabeltyp alltid svår till omöjlig att bekräfta i tester där man inte vet vad som är inkopplat (se t.ex. länkarna). Att din, min eller annans personlig upplevelse kan säga annat, när man vet vad som används, är varken ovanligt eller förvånande och att Audioquests påstående, gällande sina hdmikablar (att de varit ledande innan men att de nu är ännu bättre), blir imo bara trams när man t.ex. läser testerna eller jämför kritiskt själv.

http://www.testfakta...rticle14518.ece
http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen

Just Audioquest har varit på tapeten förr för sina märkliga påståenden om deras kablars egenskaper, t.ex. när de vägrade skicka in ljudkablar till Audioholics. Som för flera dyrkabeltillverkare önskar man inte seriösa undersökningar. Man vill att kunderna, med sitt "öppna sinne", skall få avgöra. Inte svårt imo att förstå varför.

http://www.audioholi...heories-exposed

Vill man sedan ändå köpa kablar från t.ex. Audioquest så är det naturligtvis upp till var och en. Använder man info som denna för att kanske fundera på om det verkligen finns några sannolika skäl till att kablar blir bättre med ökat pris och mer ifrågasätta tillverkarnas påståenden så får man göra det.

Problemet som konsumenten ställs inför att det inte finns några vettiga nyckeltal att ta hänsyn till. HDMI har inbyggt ECC (BCH) men det är upp till mottagarutrusningen att korrigera evenutella fel eller droppa hela paketet. Det hela påminner om skillnaden mellan IP-protokollet UDP som liknar det som används i HDMI och TCP som har inbyggd omsändning vid bitfel.

Slutsats - i de flesta fall fungerar det bra eller inte alls men skillnaden märks framförallt på större avstånd dvs +10-15 meter.

När det gäller högtalarkabel saknas det också vettiga nyckeltal. Det skulle räcka med maxeffekt (watt) och dämpningsfaktor (resistens) men jag misstänker att industrin inte direkt vill underlätta inköpet då det finns mycket pengar att hämta med "hokus-pokus-faktorn". Jag är fascinerad att hifi-industrin fortfarande kan sälja på audofilerna kablar för 10.000 tals kronor som i många inte gör någon större nytta...

Jag vill rekommendera ett filosofiskt uttryck saxat från MHB som ligger väl i tiden:

"Strömmen färdas bäst i när motståndet kostade mycket i inköp. Egenskaperna spelar nada roll."

Redigerat av Flyingrat, 23 november 2010 - 17:21.


#10

Postad 08 december 2010 - 01:01

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
För mig är AudioQuest bra produkter och jag har precis beställt en AudioQuest Cinnanmon 16 meter (långt under den prisklassen som Diamond håller).

"Flyingratt" tar upp lite om högtalarkablar och när jag bytte från Supra 3.4s till mina AQ Pikeas Peak så gick jag från en missnöjd Audiovector-ägare som led av en skrikig diskant till en glad, nöjd ägare som aldrig kan tänka sig att byta högtalare, ingen jobbig diskant, bättre kontroll i basen... allt nådde plötsligt upp i potentialen som jag visste att högtalaren hade och nu 4-5 år senare är jag lika nöjd.

Så för mig är AudioQuest väldigt fina produkter, sen att jag inte skulle lägga 35.000 kr för 16 meter HDMI kabel eller vad nu Diamond isf. skulle kostat om det fanns i den längden är en annan sak men 3500 kr som jag nu lagt kan jag lägga och känna mig nöjd och glad med det.

Sen som "mittIprick" skriver här ovan "Att ta upp sådant här gör kanske att de som inte är så insatta i hur sådant här fungerar funderar lite innan köp av dyra kablar"... om man inte är insatt får man väl utgå ifrån att det är personer som precis börjat med hembio och det finns nog ingen som precis köpt sin första tv som köper en HDMI kabel för 7000 kr:)

En del ser regnbågar på projektorer som andra inte ser, en del säger att dom inte hör eller ser skillnad när man byter kablage och en del anser att dom gör det och kabeldiskussionerna kommer alltid pågå men sålänge alla är nöjda med det man har så är det det viktiga.:)

#11

Postad 08 december 2010 - 17:10

Flyingrat
  • Flyingrat
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

För mig är AudioQuest bra produkter och jag har precis beställt en AudioQuest Cinnanmon 16 meter (långt under den prisklassen som Diamond håller).

"Flyingratt" tar upp lite om högtalarkablar och när jag bytte från Supra 3.4s till mina AQ Pikeas Peak så gick jag från en missnöjd Audiovector-ägare som led av en skrikig diskant till en glad, nöjd ägare som aldrig kan tänka sig att byta högtalare, ingen jobbig diskant, bättre kontroll i basen... allt nådde plötsligt upp i potentialen som jag visste att högtalaren hade och nu 4-5 år senare är jag lika nöjd.

Så för mig är AudioQuest väldigt fina produkter, sen att jag inte skulle lägga 35.000 kr för 16 meter HDMI kabel eller vad nu Diamond isf. skulle kostat om det fanns i den längden är en annan sak men 3500 kr som jag nu lagt kan jag lägga och känna mig nöjd och glad med det.

Sen som "mittIprick" skriver här ovan "Att ta upp sådant här gör kanske att de som inte är så insatta i hur sådant här fungerar funderar lite innan köp av dyra kablar"... om man inte är insatt får man väl utgå ifrån att det är personer som precis börjat med hembio och det finns nog ingen som precis köpt sin första tv som köper en HDMI kabel för 7000 kr:)

En del ser regnbågar på projektorer som andra inte ser, en del säger att dom inte hör eller ser skillnad när man byter kablage och en del anser att dom gör det och kabeldiskussionerna kommer alltid pågå men sålänge alla är nöjda med det man har så är det det viktiga.:rolleyes:

Precis, vilket bevisar tesen:

"Strömmen färdas bäst i när motståndet kostade mycket i inköp. Egenskaperna spelar nada roll." :lol:

#12

Postad 10 december 2010 - 13:24

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Precis, vilket bevisar tesen:

"Strömmen färdas bäst i när motståndet kostade mycket i inköp. Egenskaperna spelar nada roll." ;)


Det bevisar att AudioQuest gör förbannat bra högtalarkablar iaf, helt rätt :P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.