Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

hdmi 1.4

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 januari 2011 - 20:04

ETonCal
  • ETonCal
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Jag tänker, som ny inom hifi, meningen med att skaffa en receiver som klarar hdmi 1.4. Just nu är inte 3d tv något som intresserar mig utan det blir mest musik och vanlig 2d tv + blu-ray.

När jag läser om diverse fördelar med 1.4, kommer en del frågor:

1. Skicka tillbaka samma ljud från tv'n genom hdmi-kabeln. Varför? Kommer inte ljudet från digitalboxen (om man har en extern)?

2. Måste man då ha en digitalbox som stödjer hdmi 1.4? I så fall kommer det att dröja ett tag innan boxarna får hdmi 1.4. exempelvis Canal Digital.

3. Samma sak med en blurayspelare 1.4. Behövs det bara en hdmi kabel?

4. Intressant: Betyder det en eller flera signalkablar mindre (från ex en Blu-ray spelare)? För dessa är rätt så dyra om jag förstått :)

5. Är det så att hdmi (1.4) ändå inte kan ersätta (mäta sig) med en bra signalkabel?


Tacksam för svar,

/Wannabe

Redigerat av ETonCal, 10 januari 2011 - 01:43.


#2

Postad 14 januari 2011 - 00:46

TheTornado
  • TheTornado
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
1. Skicka tillbaka samma ljud från tv'n genom hdmi-kabeln. Varför? Kommer inte ljudet från digitalboxen (om man har en extern)?
Om man inte har en extern då? De flesta har ju inbyggt...

2. Måste man då ha en digitalbox som stödjer hdmi 1.4? I så fall kommer det att dröja ett tag innan boxarna får hdmi 1.4. exempelvis Canal Digital.
Hur menar du? Om du vill använda en funktion som enbart stödjs av en viss standard så måste alla enheter stödja den. Boxen ska väll bara leverera bild och ljud till receivern (vidare till tv) det klarar alla versioner.

3. Samma sak med en blurayspelare 1.4. Behövs det bara en hdmi kabel?
Ja du behöver bara en kabel från blurayspelaren och bara en kabel från receivern till tvn.

Intressant: Betyder det en eller flera signalkablar mindre (från ex en Blu-ray spelare)? För dessa är rätt så dyra om jag förstått
Förstår inte alls vad du menar? Och kablar är inte dyrt då tittar du på fel varianter.

5. Är det så att hdmi (1.4) ändå inte kan ersätta (mäta sig) med en bra signalkabel?
När prestandan hos HDMI börjar bli problem då är du på en nivå som gränsar till att vara ohörbar för det mänskliga örat(minst!).

#3

Postad 14 januari 2011 - 20:15

ETonCal
  • ETonCal
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Tack för svar. Summering:

1. OK. Jag fattar. Själv har jag extern box, inspelningsbar.

2. Uttryckte mig lite fel. Självklart är det som du säger, kom själv på efteråt att det inte finns signalkablar från en digitalbox, (rätta mig igen om jag har fel). Min ursprungliga fråga var onödig i så fall.

3. Härligt! Åter igen, om jag har förstått rätt så 'sparar' man på signalkablar här? Men här kan man
lika väl klara sig med billiga varianter (kablar) ifall man exempelvis har hdmi v1.3?

5. Ok, då vet jag det.


Till slut: två fördelar med HDMI v1.4 är att antalet kablar minskas och möjliggörandet av en större mängd information genom kabeln?

#4

Postad 25 januari 2011 - 07:25

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Jag använder tråden till en annan fråga om 1.4:

Behöver man en speciell "1.4-kabel", eller fungerar vilken HDMI-kabel som helst?

Edit: Jag förstår det nu som att det är speciella kablar, men kan man se på kabeln på något sätt om det är 1.4 eller inte?

Redigerat av Sveos, 25 januari 2011 - 07:31.


#5

Postad 29 mars 2011 - 12:34

NIEDERMANN
  • NIEDERMANN
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Jag använder tråden till en annan fråga om 1.4:

Behöver man en speciell "1.4-kabel", eller fungerar vilken HDMI-kabel som helst?

Edit: Jag förstår det nu som att det är speciella kablar, men kan man se på kabeln på något sätt om det är 1.4 eller inte?



1,4 har att göra med HASTIGHET,AUDIO RETURN och ETHERNETTILLKOPPLING. När det gäller 3D är hastigheten/processeringen av stor vikt. Vanligtvis fungerar en standard HDMI,MEN detta är absolut inte optimalt! När det gäller kvalitetskablar som stödjer 1,4 eller "high speed" som det också kallas,är det väl enbart Monsters 1000 serie och QEDs nya "Performance HDMI-E",som garanterar detta. QEDs kabel är helt ny,som har kommit bra ut i test,har förresten skaffat 4 sådana till min nya Panasonic TXP50VT20. Snygga är de också!
Så mitt svar blir,ta det säkra före det osäkra och skaffa dig en "high speed HDMI" av god kvalitet! Ingenting är viktigare än den svagaste länken!

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  2538.jpg   53,85K   3 Antal nerladdningar


#6

Postad 29 mars 2011 - 12:38

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Finns 5 typer av HDMI kablar, läs mer här:

http://www.hdmi.org/...ight_cable.aspx

#7

Postad 29 mars 2011 - 12:59

NIEDERMANN
  • NIEDERMANN
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Finns 5 typer av HDMI kablar, läs mer här:

http://www.hdmi.org/...ight_cable.aspx



Men många av kvalitetstillverkarna har "ALLT-I-ETT"!

#8

Postad 29 mars 2011 - 13:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Ingenting är viktigare än den svagaste länken!

Intressant, så du menar på fullaste allvar att HDMI-kabeln skulle vara den svagaste länken i en hembio-setup? :)

Alltså tex mer viktigt än bildvisaren, uppspelaren, duken eller ljusförutsättningarna i rummet som några exempel?

Redigerat av masse70, 29 mars 2011 - 13:09.


#9

Postad 29 mars 2011 - 13:10

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Men många av kvalitetstillverkarna har "ALLT-I-ETT"!


Då är de av typen "High Speed HDMI Cable with Ethernet", allt enligt hdmi.org länken.

#10

Postad 30 mars 2011 - 18:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Dolt ett gäng inlägg...

NIEDERMANN, skärpning!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.