Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilket e bäst? Coaxial eller optisk?

47 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 januari 2004 - 23:16

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

  • 1 307 inlägg
  • 0
Som sagt, vilket ska man ha mellan reciever o dvd? Är det ena bättre än det andra, eller spelar det ingen roll?


MVH// André

#2

Postad 10 januari 2004 - 23:31

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Koaxial digital är klart bäst!

Har man en bättre DAC i sin dvd-spelare för tvåkanalsljud och vill att den ska användas istället för receiverns DAC så använder man en analog signal kabel också! Dvd kör jag via koaxial digital och två-kanals audio cd och mp3 via analog signal kabel just för att min DAC (Wolfson) i dvd-spelaren ska användas då!

Redigerat av Viggen, 10 januari 2004 - 23:37.


#3

Postad 11 januari 2004 - 01:05

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0
Behöver man både 5.1 kablage och digitalt kablage (coaxial) för att kunna köra både Dolby Digital och DTS?

#4

Postad 11 januari 2004 - 01:26

Unregistered44e39cb3
  • Unregistered44e39cb3
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
I bra anläggningar – oavsett om det är för stereo eller hemmabio – är kablarna viktiga för att det ska låta bra. I hemmabion används oftast digitalkabeln mellan DVD-spelaren och förstärkaren. Signalen för alla kanaler går då igenom kabeln, och om den är mindre bra så får man visserligen ljud, men jämfört med en bra kabel så går man miste om detaljer, dynamik och bas.

jag kör 0,6m koaxial digitalkabel :P

#5

Postad 11 januari 2004 - 09:10

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

  • 860 inlägg
  • 0
Lord Prime: Nej, du behöver inte både och för DD och DTS. Om man har bättre DAC:ar i dvd:n än i recievern kanske det är bäst att använda ett analogt 5.1-kablage och om DAC:arna i recievern är bättre är det nog bäst att använda digital överföring (via coax eller toslink). Har man ungefär likvärdiga produkter kan det ju vara skönt att bara ha en kabel istället för sex och då blir det digital överföring.

Enda gången du behöver både och är om du vill ha digital överföring av DD och DTS och har en dvd-spelare som också spelar 5.1-ljud (DVD-Audio och/eller SACD) som inte kan skickas digitalt.

#6

Postad 11 januari 2004 - 11:14

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0
Ok tack för svaret :P

#7

Postad 11 januari 2004 - 11:32

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Någon som kan svara på om det ska vara 75ohm i en koax???

:P

#8

Postad 11 januari 2004 - 11:49

led-zep
  • led-zep
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Japp! 75 ohm.

#9

Postad 11 januari 2004 - 13:37

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Många koaxialkablar är också riktade åt ett håll. Kolla på kabeln (eller kontakterna) om det finns någon pil åt något håll. Åt det hållet skall signalen gå.

Ett litet tips bara. :P

#10

Postad 11 januari 2004 - 19:56

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Helt klart är Coax bäst, lite snabbare bas från subben som hänger med mer.

#11

Postad 11 januari 2004 - 21:17

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

  • 1 307 inlägg
  • 0
Ok, ni skriver att coax är bäst, men på yamaha RX-V440 RDS står det på baksidan att den optiska är för dvd och den coax är för cd. Varför står det d?


// André

#12

Postad 12 januari 2004 - 01:42

Neve
  • Neve
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

Många koaxialkablar är också riktade åt ett håll. Kolla på kabeln (eller kontakterna) om det finns någon pil åt något håll. Åt det hållet skall signalen gå.

Ett litet tips bara.  B)

Eh, en obalanserad tvåpolig förbindelse som är riktningsbar?!?
Vi pratar plus och minus här, eller var kom den tredje parametern in??? :P

Utveckla gärna vad du menar!

#13

Postad 12 januari 2004 - 02:07

Unregistered747cd097
  • Unregistered747cd097
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Eh, en obalanserad tvåpolig förbindelse som är riktningsbar?!?
Vi pratar plus och minus här, eller var kom den tredje parametern in??? :P

Utveckla gärna vad du menar!

För mig är det också underligt.
Men Supra skriver såhär:
http://www.jenving.se/direct.htm

/Martin

#14

Postad 12 januari 2004 - 02:40

Neve
  • Neve
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

On an higher vector, a US high-end enthusiast/ researcher, Doug Blackburn, suggests it is possible that when audiophiles say they hear sonic changes after changing polarity (by swapping conductors at one point - not by swapping ends as with conventional directionality*) that they’ve actually heard directionality instead. That’s because purely digital (‘software’) polarity reversals mysteriously don’t have the sonic attributes associated with analogue signal polarity reversal.


Mumbojumbo är bara förnamnet, suck.... <_<

#15

Postad 12 januari 2004 - 03:02

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

  • 1 037 inlägg
  • 0

QUOTE (Petesapie @ Jan 11 2004, 13:37 )
Många koaxialkablar är också riktade åt ett håll. Kolla på kabeln (eller kontakterna) om det finns någon pil åt något håll. Åt det hållet skall signalen gå.

Ett litet tips bara.


Eh, en obalanserad tvåpolig förbindelse som är riktningsbar?!?
Vi pratar plus och minus här, eller var kom den tredje parametern in???

Utveckla gärna vad du menar!


tror han menar att på tex supra coax digital kabel så har du en pil anvisning på ändarna... och antar att det gäller att man ska stoppa dom i ljudets riktning
<_<

hadde kass coax kabel förut och bytte till supra och jädrar villket lyft de blev..
klart kanon kabel :)

#16

Postad 12 januari 2004 - 16:43

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

  • 1 307 inlägg
  • 0

Ok, ni skriver att coax är bäst, men på yamaha RX-V440 RDS står det på baksidan att den optiska är för dvd och den coax är för cd. Varför står det d?


// André

Någon som kan hjälpa mig!!!!!!!!!! <_< :) :P

#17

Postad 12 januari 2004 - 22:42

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Antagligen för att Yamaha bestämde sig för att inte ha fler digitala ingångar och gjorde bedömningen att optisk kontakt är vanligare på DVD än CD. Jag vet inte om du har möjlighet att i någon meny styra om anslutningarna för att använda den koaxiala till DVD, men det går i alla fall i Yamahas större modeller.

Redigerat av Unregistereda013c25a, 12 januari 2004 - 22:42.


#18

Postad 12 januari 2004 - 23:07

viggo
  • viggo
  • Lärjunge

  • 360 inlägg
  • 0
RTFM!

#19

Postad 13 januari 2004 - 00:13

Unregistered29674cdf
  • Unregistered29674cdf
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Jag har en pioneer dvd 535 och en Yamaha 800 reciver, jag kör en kvalitets koax och det funkar kanon för mig.

MVH
Tommy

#20

Postad 13 januari 2004 - 00:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Många koaxialkablar är också riktade åt ett håll. Kolla på kabeln (eller kontakterna) om det finns någon pil åt något håll. Åt det hållet skall signalen gå.

Ett litet tips bara.  :)

Eh, en obalanserad tvåpolig förbindelse som är riktningsbar?!?
Vi pratar plus och minus här, eller var kom den tredje parametern in??? <_<

Utveckla gärna vad du menar!

Köper du en lite finare kabel så är det oftast uppmärkt i vilken riktning signalen skall gå. Vad skillnaden blir vet jag inte.

#21

Postad 13 januari 2004 - 02:12

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

  • 1 037 inlägg
  • 0

Ok, ni skriver att coax är bäst, men på yamaha RX-V440 RDS står det på baksidan att den optiska är för dvd och den coax är för cd. Varför står det d?


har yama 540 presis som du har ja optisk för dvd..
men du kan ställa in cd ingången (coaxial) så att dvd:ns signaler kan gå där..
de gör ja o de funkar fint <_<

#22

Postad 13 januari 2004 - 12:21

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Coax eller optiskt är hugget som stucket. Ljudkvalitén är exakt den samma. Fördelen med optiska kablar är att de inte kan orsaka/leda vidare störningar i form av t.ex. skillnad mellan olika jordningspunkter etc.

Vad gäller olika kabelkvalitéer och "riktningar" så påverkar de inte ljudet om signalen är digital. Antingen får du ljud eller så blir det störningar. Kvalitétskablar kan transportera en bra signal över ett längre avstånd. Det är den huvudsakliga skillnaden.

Att bas/diskant eller liknande upplevs olika beroende på vilken kabel som används vid digital överföring är bara önsketänkande, då den inbyggda felkorrigeringsfunktionen i AC3-strömmar sker på en väldigt låg nivå och bygger främst på repetering av det senast verifierade datablocket - något leder till direkt uppenbara missljud och är överföringskvalitén rent av dålig så kommer inget ljud alls. Så dynamiken påverkas inte alls. Detta gäller däremot för analoga signaler!

Att köpa en bra coax-kabel för t.ex. SPDIF över längre sträckor (3m+) eller för transportering av bildinformation över komponent-signaler är att rekommendera då det är på den nivån som kabelkvalitén kan visa sig.

#23

Postad 13 januari 2004 - 13:19

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Det är ju även fler omvandlingar av ljudet i en optisk kabel (digitalt-ljus, ljus-digitalt) som man slipper med en coaxial kabel. Fler omvandligar ger sämre ljud i form av signalstörningar osv. Inte alltid, men ofta.

Det jag menade med riktningsverkan på kabeln får du höra med respektive tillverkare. ;) Jag har en IXOSkabel som är riktad. De "tvinnar" innanmätet på olika sätt som gör att ljudet "bör" färdas åt ett specifik håll.

Någon direkt ljudskillnad kan vara svår att höra, men det "känns" bättre. :P

Edit: Kan även tillägga att jag inte direkt hör någon skillnad i ljudkvalité mellan optiskkabel och koaxialkabel i samma prisklass. Billiga optiska kablar håller jag mig borta ifrån dock. De har oftast en ljusledare i plast medans dyrare kablar har glasfiber/glas.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 13 januari 2004 - 13:24.


#24

Postad 13 januari 2004 - 14:35

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

  • 1 869 inlägg
  • 0

Helt klart är Coax bäst, lite snabbare bas från subben som hänger med mer.

Precis, men å andra sidan låter det mycket bättre om man använder optisk överföring när någon sjunger på franska. Edith Piaf är i det närmaste olyssningsbar över coax-kabel.

Prova även att doppa Scart-kabeln i stearin så blir textremsorna skarpare i kanterna.


;)

*suck*

#25

Postad 13 januari 2004 - 14:43

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Följande gäller endast för digitala signaler över PCM/AC3/MP3:

Digitala signaler är enklare att transportera då de inte är lika känsliga för olika kabeltyper som analoga. Dynamiken är väldigt begränsad i digitala sammanhang (1/0) och de nivåer man använder för digitala signaler är väl tilltagna för att tillåta viss förlust/distortion i transporten. Mottagaren tolkar dock signalerna rätt, steget mellan max signalkvalité och ingen mottagning alls är väldigt definitivt.

Att sedan optiska kablar konverterar imulser till ljus och tillbaka påverkar inte slutsignalen som avkodas i förstärkaren. Ingen förlust av slutdatan sker i en coax- eller optisk kabel. Om förlust sker, pga dålig kabel så kommer det med största sannolikhet inte att fungera alls! ;)

Jag vill med bestämdhet hävda att det inte går att höra någon skillnad mellan olika coax-kablar och optiska kablar om signalen digital (PCM/PCM-RAW/AC3 etc.). Ökar man avståndet så kan man däremot ha en shoot out om vilken kabel som klarar längst sträckor.

Dynamik, bättre diskant/bas eller ökad detaljrikedom kan aldrig komma ur en kabeluppgradering i digitala sammanhang. Ljudet är kodat och kodas upp på mottagarsidan. Ändring av en liten bit i ljudströmmen gör den korrupt och resulterar att den inte spelas upp alls.


Ett enkelt experiment för att illustrera felaktiga bitar som beror på dålig signalöverföring kan gå till ung. så här:

1. Packa ihop en fil med komprimeringsformatet ZIP
2. Ändra en, eller ett par bitar/tecken i ZIP-filen.
3. Försöka packa upp den igen.

Resultatet blir att ZIP-filen inte kan packas upp, inte att filerna modifieras.
ZIP-filen är kabeln (optisk/coax) och innehållet i ZIP-filen är ljudet.
Själv principen är ungefär den samma i digital överföring ljud av typen PCM eller AC3.


Överföring av analoga signaler i kablar är också ett helt annat kapitel. Här spelar många små olika faktorer sin roll. Alltifrån hur ledarna är konstruerade till vilka färpigment som används i isoleringen. Dessa skillnader kan man diskutera "in absurdum". Men det går inte att förneka att kablarna färgar ljudet på olika sätt.


Men en schysst kabel ska ju inte bara låta bra, den ska se bra och dyr ut också!
Den faktorn har jag inte alls tagit hänsyn till ovan! :P

#26

Postad 13 januari 2004 - 14:51

Unregistered2785219d
  • Unregistered2785219d
  • Lärjunge

  • 420 inlägg
  • 0
Själv hade jag först en Tara Labs Prism Optical Reference, men bytte över till en coax i form av Supra Trico. Båda kostade runt 400 kronor. Oavsett vad folk häver ur sig för spydigheter, så kunde både jag och min fru höra märkbar förbättring i ljudet när jag kopplade med Supran.

Föreslår att andra som är principfast emot det prövar själva. Min hörsel är det iaf inget fel på.

mvh
Joel

#27

Postad 13 januari 2004 - 19:14

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

  • 1 869 inlägg
  • 0
Misstänker att det är jag som åsyftas med "spydigheter."

Jag får väl förtydliga att jag tyckte påståendet att coax ger en snabbare bas från subben än Toslink känns väldigt skumt. Att olika kablar är bättre eller sämre bråkar jag inte om, men att interfacet (motsv.) ger förändringen oavsett vilken kabel som används tycker jag platsar under MumboJumbo-avdelningen.

#28

Postad 14 januari 2004 - 11:23

The One
  • The One
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0
Jag råkade köpa en fel kabel på netonnet.se (det stod att det var en koaxial kabel för digital överföring mellan dvd förstärkare) och jag fick en Profigold composit kabel som ska vara mellan dvd-tv t.ex. Jag bara undrar ifall denna kabel gör att jag får sämmre ljud, men ifall man läser vad ni skrivit här så kan det ju inte bli det egenkligen eftersom signalen som går genom kabeln bara är 1/0!
Men jag frågar detta iallfall ;)

#29

Postad 14 januari 2004 - 11:48

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

  • 860 inlägg
  • 0
Det som är viktigt är att kabeln är anpassad för digital överföring, dvs 75Ohm. Det går att använda en kompositkabel för coax-överföring. Det som påverkar resultatet är kabelns konstruktion (tex skärmning). Precis som du säger så finns det dock de som anser att det inte skall vara någon skillnad alls. Jag tillhör dock den skaran som tror att det har betydelse hur kabeln är konstruerad.

Huruvida du skulle få bättre ljud med en annan kabel beror ju på vad du då jämför med. Om du köper en coax-kabel för 70:- någonstans så tror jag inte att du märker någon större skillnad.

Det finns ju många faktorer som avgöra om man kan märka någon skillnad (om man nu accepterar att det kan finnas en skillnad överhuvudtaget). Det beror ju på vilken kabel du har, vilken utrustning du har (dvd-spelare, reciever, högtalare), hur känsliga öron man har och vilka krav man ställer. Har du en taiwan-spelare för typ 500:-, en reciever för någon enstaka tusenlapp och ett komplett högtalar-set för ett par tusenlappar kan det nog vara svårt att upptäcka någon skillnad för då inverkar inte kabeln så värst mycket på ljudkvaliteten. Den 800-kronorskabel jag köpt är säkerligen overkill men jag är den lite petigare typen och har en hyfsat bra anläggning i övrigt (inom rimliga prisramar). Det ger mig dessutom en viss sinnesro att veta att jag har en riktigt bra kabel.

Redigerat av Unregisteredb1bc3531, 14 januari 2004 - 11:49.


#30

Postad 14 januari 2004 - 13:09

Unregistered2785219d
  • Unregistered2785219d
  • Lärjunge

  • 420 inlägg
  • 0
Skalman: Du tycker att det känns skumt, men du verkar inte ha provat själv. Skall jag tolka det så? Om så är fallet kanske det är läge att testa själv först?

Mvh
Joel

#31

Postad 14 januari 2004 - 16:29

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Jag bara undrar ifall denna kabel gör att jag får sämmre ljud, men ifall man läser vad ni skrivit här så kan det ju inte bli det egenkligen eftersom signalen som går genom kabeln bara är 1/0!
Men jag frågar detta iallfall :blink:

Du får inte sämre ljud. Däremot kan du uppleva problem om kabeln är för lång. Men då märker du det tydligt.

Jag läste specifikationen för S/PDIF och kan nu konstatera att syncen är gjord på så sätt att om den digitala signalen skulle bli förvrängd så förloras syncen och därmed också ljudet. Gäller oavsett om det är PCM eller AC3-strömmar.

Du kan alltså vara lugnt, hör du ljud så är det ok!

#32

Postad 14 januari 2004 - 16:46

Gäst_TomasLindholm_*
  • Gäst_TomasLindholm_*
  • 0
En amatörmässig, men antagligen inte helt orelevant synpunkt från mig, men coaxial kabel säkerhetsställer att jordpunkten är detsamma i dvd-spelare och reciever. Speciellt viktigt ifall man direktkopplar bild från dvd till tv/annat.

#33

Postad 14 januari 2004 - 17:07

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

...coaxial kabel säkerhetsställer att jordpunkten är detsamma i dvd-spelare och reciever. Speciellt viktigt ifall man direktkopplar bild från dvd till tv/annat.

Jordpunkten borde bli exakt den samma oavsett om man använder vanliga RCA eller Coax. Däremot är inte RCA-kablar impedansmatchade, något som ofta kan vara en stor bov vid störningar. Det är inte ovanligt, precis som du säger, att det handlar om när man kopplar in t.ex. en centralantenn till TV:n.
Men när det gäller SPDIF så vill det till allvarliga störningar innan det påverkar ljudet om man använder 1-meterskablar.

Men självklart, coax rekommenderas framför t.ex. RCA.

#34

Postad 14 januari 2004 - 17:14

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

  • 860 inlägg
  • 0
Bara ett påpekande för att hålla isär begreppen. RCA är inte en kabel utan en kontakttyp. En koax-kabel för kompositsignal eller SPDIF har en RCA-kontakt i vardera änden. En vanlig antennkabel är också koax men med en annan typ av kontakt.

#35

Postad 14 januari 2004 - 20:46

The One
  • The One
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0

Det som är viktigt är att kabeln är anpassad för digital överföring, dvs 75Ohm. Det går att använda en kompositkabel för coax-överföring. Det som påverkar resultatet är kabelns konstruktion (tex skärmning). Precis som du säger så finns det dock de som anser att det inte skall vara någon skillnad alls. Jag tillhör dock den skaran som tror att det har betydelse hur kabeln är konstruerad.

Huruvida du skulle få bättre ljud med en annan kabel beror ju på vad du då jämför med. Om du köper en coax-kabel för 70:- någonstans så tror jag inte att du märker någon större skillnad.

Det finns ju många faktorer som avgöra om man kan märka någon skillnad (om man nu accepterar att det kan finnas en skillnad överhuvudtaget). Det beror ju på vilken kabel du har, vilken utrustning du har (dvd-spelare, reciever, högtalare), hur känsliga öron man har och vilka krav man ställer. Har du en taiwan-spelare för typ 500:-, en reciever för någon enstaka tusenlapp och ett komplett högtalar-set för ett par tusenlappar kan det nog vara svårt att upptäcka någon skillnad för då inverkar inte kabeln så värst mycket på ljudkvaliteten. Den 800-kronorskabel jag köpt är säkerligen overkill men jag är den lite petigare typen och har en hyfsat bra anläggning i övrigt (inom rimliga prisramar). Det ger mig dessutom en viss sinnesro att veta att jag har en riktigt bra kabel.

För att vara så stolta som möjligt visar detta märke som gjort kabeln hur den ser ut inuti m.m. Ifall man bara läser helt uppochner så verkar den vara skärmad bra, den har också en sorts kvalitets känsla bara genom att titta på en.
Men det som stör mig är att den har 1 sorts adapter på bredvid själva rca kontakten på båda sidor, ifall man läser på "kartongen" står det att den är till för att minska EMI distorition (vad det nu betyder) och därmed gör att man får bättre bild ur denna kabel, men kan detta vara något som stör signalen (jag är också lite petig när det gäller kablar, annars hade jag ju inte brytt mig :blink: ) eller kanske förhindrar störningar utifrån!

På denna sida står det t.o.m att kabeln bara är för bild överföring!
Klicka här!

#36

Postad 25 januari 2004 - 02:34

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0
Jag håller med till 100% med Christian.

När man diskuterar digital information så är det antingen en etta eller nolla. Det som kan försämra signalen är yttre störningar eller att signalen försvagas så mycket att ettorna och nollorna hamnar i en gråzon och läses av fel. En nolla är t.ex 0-0,3V och en etta är t.ex. 0,7-1,0V. Har man dålig ledning kan ettorna pga spänningsfall hamna under mitt exempel dvs. 0,7V och kan inte läsas av rätt. I gråzonen kan signalen tolkas hur som helst. Om mottagaren läser av signalen fel så blir resultatet "error" vilket inte är t.ex. "slöare bas".

Det man kan uppfatta som ljudförbättring från optisk till koaxial eller om det är tvärt om är bara att ljudnivån kanske inte är exakt den samma på båda. Kvaliteten på ljudet är dock det samma för både den optiska och den koaxiala signalen går till en och samma DAC.

Om koaxialkabel är bäst, varför byter man då ut dem mot optisk kabel för att få snabbare och bättre datakommunikation (internet)?

Använd den kabel ni trivs bäst med.

#37

Postad 25 januari 2004 - 02:38

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0
En till tråd med samma ämne:

https://www.minhembi...=0

#38

Postad 25 januari 2004 - 09:31

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

  • 860 inlägg
  • 0

Om koaxialkabel är bäst, varför byter man då ut dem mot optisk kabel för att få snabbare och bättre datakommunikation (internet)?

Man använder sig av optiska fibrer för data kommunikation eftersom man kan ha mindre kablar (smalare och lättare) med betydligt mindre signalförluster över stora avstånd. Man använder dock högre kvalitet i fibrerna än det är i de flesta optiska kablar för hemmabio/stereo, möjligtvis med undantag för riktigt dyra kablar, och det har väldigt mycket med materialval att göra. Dessutom så är optiska kablar ännu känsligare än koax när det gäller passform och kvalitet på anslutningarna i ändarna. För hemmabruk och inom rimliga prisklasser skulle jag vilja påstå att man har bättre förutsättningar för bra resultat med koax. Därmed har jag INTE sagt att det är bäst för alla.

För övrigt håller jag med om det som sagts tidigare. Det som påverkar allra mest är kontakterna kvalitet (dvs signalöverföringen till och från kabeln) och avskärmning mot yttre störningar. Både koax och optisk kabel fungerar och det är uppenbart att alla inte är överens om vilket som är bäst eller om man får bättre resultat med en avancerad och dyr kabel eller om man kan köpa ett lakritssnöre och ändå inte tappa i kvalitet. Var och en får själv avgöra vad man tror på och vad plånboken tillåter (vilket inte alls är oviktigt).

#39

Postad 25 januari 2004 - 18:29

Unregistered6080eb57
  • Unregistered6080eb57
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
såg att dom sålde en sån på komplett.se

är den här bra
Monster Standard THX Digital Coax Kabel
4ft / 1m, Digital Coax Kabel

Kabeltyp Digital audiokabel (koaxial)
Teknik Dubbelt skärmad
Ytterligare egenskaper Färgkodade kontakter, gjuten, guldpläterade kontakter
Längd 1.22 m
Pris 389 kr

digital Coax thx

#40

Postad 26 januari 2004 - 15:16

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag att coaxial är mycket bättre.

Men håll med att optisk låter lite proffsigare än coaxial...?!

#41

Postad 30 januari 2004 - 09:46

Gäst_hk3550_*
  • Gäst_hk3550_*
  • 0

Som sagt, vilket ska man ha mellan reciever o dvd? Är det ena bättre än det andra, eller spelar det ingen roll?


MVH// André

Kör själv med optisk! Skall förklara: I teorin borde optisk vara bättre då ljus är helt rent. Har man en bra optisk kabel så borde det inte bli några förluster alls! Detta är dock vad jag tror, om det stämmer eller inte är en helt annan sak! :D

#42

Postad 30 januari 2004 - 11:51

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
Jag kör koax mellan DVD och receiver, och optisk mellan PS2 och receiver. Tycker att DVD:n låter märkbart bättre, men det beror nog på hårdvaran och inte kablarna..

#43

Postad 30 januari 2004 - 12:26

Unregistered26281
  • Unregistered26281
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Många koaxialkablar är också riktade åt ett håll. Kolla på kabeln (eller kontakterna) om det finns någon pil åt något håll. Åt det hållet skall signalen gå.

Ett litet tips bara.  :D

Eh, en obalanserad tvåpolig förbindelse som är riktningsbar?!?
Vi pratar plus och minus här, eller var kom den tredje parametern in??? ;)

Utveckla gärna vad du menar!

Hade en koax från Audioquest.. kostade runt 800:- .. Den fanns det också pilar på som skulle vara i samma riktning som informationen färdades i.. Tyckte det verkade lite konstigt.. så jag provade i motsatt riktning.. Inga problem..! Men när jag använde den från CD ---> MD i "fel riktning" och spelade in ... så uppstod det brus i bakgrunden när man lyssnade på inspelningen.. Vad det har berott på vet jag inte.. Testade på rätt sätt också.. men då var där inget brus.. Testade mellan en kompis DVD och receiver.. båda hållen .. inget brus.. Kan ha varit min MD som varit känslig!!

Slutade forska i det sen och följde råden från tillverkaren..

Men jag kan hålla med om att det kan verka konstigt..


Till den riktiga frågan kan jag tycka att koax är bra för korta avstånd och optisk för långa..! så har jag alltid lärt mig det iaf.. .. meeen är optisk kabel bra för långa avstånd.. borde den va bra för korta också.. eller.?? :P

Och det brukar väl vara så, att köper man en av varje i likvärdig kvalitet.. så får man betala mer för den optiska.. Men det kanske har ändrats sen jag köpte min..

#44

Postad 30 januari 2004 - 18:57

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Optisk är att föredra .

#45

Postad 30 januari 2004 - 19:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag skulle påstå att koaxial är att föredra då omvandligen ser ut så här.

dvd -> elektrisk digitalsignal - > kabel -> elektrisk digitalsignal -> förstärkare

Medans optisk ser ut såhär

dvd -> elektrisk digitalsignal -> omvandlare till optisk- > kabel -> omvandlare till elektrisk-> elektrisk digitalsignal -> förstärkare

Alltså slipper man ett par extra omvandlingar.
Har man en bra skärmad koax digitalkabel så skulle jag vilja påstå att det är bättre. alla omvandligar innebär försämringar.

hk3550: Om man fick ut en optisk signal direkt från dvdn så vore det kanske bättre, och om man har en bra optisk kabel som är bra slipad, det där är en hel vetenskap.

Redigerat av Martin.M, 30 januari 2004 - 19:47.


#46

Postad 31 januari 2004 - 03:10

amund
  • amund
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Jag kör optisk(ST AT&T) från mitt drivverk till min D/A, där har jag fått bäst resultat... Det stod mellan det och elektriskt med BNC.


/Amund

Redigerat av amund, 31 januari 2004 - 03:47.


#47

Postad 31 januari 2004 - 12:07

Gäst_hk3550_*
  • Gäst_hk3550_*
  • 0

"det där är en hel vetenskap"

Håller med dig...Det finns så många teorier om vad som är "bäst"...
Det ultimata är ju alltid att testa både optisk och koax och ta den som man trivs bäst med!

#48

Postad 31 januari 2004 - 15:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Det ultimata är ju alltid att testa både optisk och koax och ta den som man trivs bäst med!

Precis så det är med hembio och hifi, ingen kan tala om vad som är bäst. Det är ens egna öron som bestämmer.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.