Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson TW-100 *

683 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EMP-TW100 (Projektorer) 1 7,6 (4) Inga priser
Epson EMP-TW100H (Projektorer) 0 7 (2) Inga priser

#51

Postad 01 september 2002 - 13:42

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
EmuMannen: Spanade in ditt trevliga takstativ och tänkte kanske fixa ett likadant till min TW100. Jag har dock lite frågor:
Hur långt ner från taket sitter din projektor?Hur långt från duken har du projektorn?Hur långt är det mellan duken och taket?

Vill ju inte har en bild så långt uppe så att man får nackspärr... och takstativet går ju inte så långt ner. Kommer nog har projektorn ca 3,5 meter från duken.

phazer: Kör man Biltemakablar kan man kanske inte begära så mycket...

#52

Postad 01 september 2002 - 15:34

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:
EmuMannen: Spanade in ditt trevliga takstativ och tänkte kanske fixa ett likadant till min TW100. Jag har dock lite frågor:
Hur långt ner från taket sitter din projektor?Hur långt från duken har du projektorn?Hur långt är det mellan duken och taket?

Vill ju inte har en bild så långt uppe så att man får nackspärr... och takstativet går ju inte så långt ner. Kommer nog har projektorn ca 3,5 meter från duken.

phazer: Kör man Biltemakablar kan man kanske inte begära så mycket...


Projektorn sitter 17 cm från taket och linsens mitt cirka 21 cm. Takhöjden är 240 cm. Projektorn sitter 335 cm från duken och dukens överkant är 44 cm från taket. Jag använder lite keystone men jag tror jag skulle kunna klara mig utan...

Högtalarstativen jag använde köpte jag på Biltema och kostade knappa 150 kr för två! Resten är bara en platta några skruv och distanser. Kan det bli enklare och billigare?

The answer is technology! What was the question?

#53

Postad 01 september 2002 - 19:34

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Skall först kommentera det som *Niklas* frågade om, dvs. de två scenerna i LOTR. I scenen när orcherna klättrar uppför pelarna, ser jag dem helt tydligt. Ingen risk för att de skulle smälta samman med pelarna.

I scenen med den fula orchen ser man att scarfen nog varit röd. Jag upplevde att den någon gång varit mörkröd (kanske tom med lite rödlila anstrykning), men efter hård användning under jord är den nu delvis täckt av ett damlager. Om man skulle skaka av den, skulle den säkert återfå sin ursprungliga färg. Kom att tänka på scenen i ”Gone With the Wind” (tror jag det var), när soldaterna kommer marscherande, och man tror att det är ”de gråa”, ända tills någon med en handske slår till sig på armen, och man ser att uniformen är mörkblå under allt dammet.

Hamnade visst lite vid sidan om där, men faktum kvartstår: ”TW100 klarar av mörka scener, utan att allt blir till ett enda grummel.” Angående halsduksscenen noterade jag ännu, att man även ser en svart skugga nedanför halsduken, orsakad av den rustning som orchen har på sig. Ljuset i scenen kommer lite framifrån, och rustningen ”sticker upp” så pass mycket, att den förorsakar en skugga på axelpartiet, ända fram till halsdukens underkant.

Så till det där med kablar och inställningar. Som jag konstaterat tidigare, så får man ytterligare djup och detaljskärpa i bilden, när man går från S-Video till komponentsignal. Det här verifierades även av en hembiointresserad kompis, som hälsade på nu i helgen. Han påstod för övrigt, att han aldrig sett en lika bra LCD-bild. Någonsin !! Fast det visste jag ju redan [:)][:(]

Angående inställningarna kör jag med Theater mode, och eftersom den gråa färgen på min duk är vald så att den skall vara så neutral som möjligt, när den belyses med en 6500K-lampa, kör jag förstås med ljuset inställt på 6500K. Projektorns grundinställningen är 6700K, och när jag går till 6500K så får bilden en aning rödare nyans, men jag tycker att den ger en perfekt ansiktston, så flesh-kontrollen har jag därför i nolläge. (Kan väl notera, att med 6700K hade jag flesh-kontrollen på 1)

Övriga inställningar (gjorda med AVIA) är för Komposit:
Black: 0
White: +3
Sharp: -2 eller -1
Color: +4
Hue: Kan inte ställas in

Motsvarande för S-video är:
Black: 0
White: +3
Sharp: -2 eller -1
Color: +3
Hue: Kan inte ställas in

Motsvarande för komponent är:
Black: 0
White: -2
Sharp: -2 eller -1
Color: +2
Hue: 0

Kommentarer:
- Komposit och S-video ligger kalibreringsmässigt väldigt nära varandra
- Komponentsignalen skall ha betydligt lägre White-värde jämfört med komposit & S-video
- Skärpan kan ligga på –2 eller –1. Det senare ger skarpare bild men även en antydan till skuggor på testbilden.
- Vid justering av Black & White på komponentsignalen var steglängden 2 (ex. –4, -2, 0, +2 osv). Vet med säkerhet att jag tidigare hade normal steglängd (-4, -3, -2 osv.) Konstigt !!
- Projektorn kopplad direkt till en Denon 3800


[url="http://"../show.asp?user=pennylane"]Min Hembio[/url]

#54

Postad 01 september 2002 - 21:33

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Fan vad dum man är som sitter här och följer den här tråden... nu när jag bestämmt mig för att känna lugnet med projektor bytet och jobba vidare på min sparplan...

Jag måste nog gå och sätta mig i frysen ett tag så jag håller mig lite kylig...

Jag vill ha NU!!!

Få se.. om jag tömmer sparkontot, säljer det och det då behöver jag bara låna.. hmm... ja kanske.. varför inte!?

Mattias.

-Bring me everyone-What do you mean everyone?-EVERYOOOONE!!!

#55

Postad 01 september 2002 - 21:56

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Du vet att du vill ha en TW100 Mattias! Kämpa inte emot! Sälj bilen, belåna lägenheten, sälj en njure! Kom över till den mörka sidan...ehhh. Gick nog lite för långt där.

Jag var i din sits till för ett par dagar sen. Nu när jag har beställt den räknar jag sekunderna tills den kommer....

Gör dig själv en tjänst, lita på herrarna i den här tråden som säger att den är underbar! Jag gör det.....

/Magnus

#56

Postad 02 september 2002 - 00:21

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Nja jag tror inte du gick för långt... TW100:an ska ju tydligen ha väldigt bra svärta så jämfört med min nuvarande Philips blir det kanske som att komma till den mörka sidan!
Jag vet... den var dålig!

Allvarligt talat så är jag inte så långt ifrån att kunna köpa den men jag gillar inte att ha lån, inte för att jag nu tror att nån egentligen gör det.

Nej nu ska jag inte skita ner den här tråden om "tweaks" med detta snack.

Mattias.

-Bring me everyone-What do you mean everyone?-EVERYOOOONE!!!

#57

Postad 02 september 2002 - 00:56

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
PennyLane, tack för dina AVIA-värden! Precis vad jag behövde tills jag vet vad The Calibrator går för (har inte köpt någon kallibreringsdisk än)...

Jag instämmer i din sammanfattning av scenerna i LOTR. Precis så uppfattade jag också bilden...

Jag kan bara tala om att jag bränner tid på lampan för tillfället. Idag började jag redan vid kl 18. Hade några vänner på middag och medan vi lagade mat tyckte jag att ungarna kunde få se byggare Bob big-image-style. Isär med ridån och sedan kröp ungarna jublande upp i soffan stint stirrade på den stora bilden. Efter det ville de se en gammal sliten vhs-kopia av Babar. Bra tillfälle att prova vhs via komposit tänkte jag. Bilden var förvånasvärt bra med tanke på att den kopian normalt ser ut som skit även på en 17" tv! Efter det tittade vi på nyheterna och Monsun Bröllop. När gästerna åkt hem och resten av familjen gått och lagt sig fortsatte jag och zappade runt bland tv-kanalerna... Jag kan bara inte förmå mig att stänga av projektorn när den väl är igång...

Jag har mycket gott att säga om denna projektor men den är inte perfekt. Den har gott om inställningsmöjligheter och Epson verkar snabba med nya firmware så det mesta skall nog gå att tweaka till... Nu när nyhetens behag lagt sig så skall jag referera eventuella svagheter jag noterat...

Svärta, är bra, mycket bra för en LCD men inte lika bra som en CRT. Den fixar dock ströljus bättre än en CRT...

Macrovison, jag har breda, vertikala, svagt mörkare och ljusare streck som vandrar upp och ned för bilden. Dessa beror förmodligen på Macrovision. Projektorn fick också spelet när vi försökte köra en NTSC-kopia av Gettisburg idag, kan ha varit dvd-spelaren, projektorn eller en kombination.

Mjölkhinna, är så svag artt jag knappt märker den men visst finns den däe som på alla LCD-projektorer.

Screendoor, i normalfallet ser jag den inte på 1.5 x bildens bredd men visst finns även den där som på alla LCD-projektorer.

Ljudet, märks knappt. Inte ens i tysta partier men ibland noterar man det för att sedan glömma bort det igen efter några sekunder.

Vertikala ränder, jag inbillar mig att jag ser något i den stilen men jag vet inte säkert. Även detta något som är vanligt på alla LCD-projektorer.

Inga svagheter är nog för att avhålla sig från ett köp men glöm inte bort att TW100 är en LCD-projektor med många av de svagheter som alla LCD-projektor normalt uppvisar. Enda skillnaden är att TW100 gör svagheterna mycket lättare att leva med!

The answer is technology! What was the question?

Edited by - emumannen on 2002/09/02 00:00:03

#58

Postad 02 september 2002 - 04:29

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
quote:Vet någon om det är möjligt att koppla in RGB från scart (har en Comhem box jag tänkte koppla in) till TW100'ans VGA-ingång? I så fall, funkar det att bara koppla in RGB direkt till motsvarande pinnar på VGA-porten eller måste man även ta ut syncen och koppla in på h- och v-sync pinnarna? Finns det färdiga kontakter/kablar att köpa? Jag är lite missnöjd med S-video bilden jämfört med RGB. :-(


Det här kanske kan vara nåt...
http://www.keene.co..../111-2.html#SGB
Ska enligt spec fungera utmärkt till projektorer med horisontal scan rate av 15.625KHz .
Tänkte pröva denna och komponentkabel och se vilken som fungerar bäst, när jag får hem min proj.

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]

#59

Postad 02 september 2002 - 09:22

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Har nu korrigerat värdena på mina inställningar. Hade i misstag fått tag i en gammal lapp med "gamla" värden i går kväll. Iofs så skiljde sig värdena inte speciellt mycket, men rätt skall vara rätt.
Sorry about that [:I]

[url="http://"../show.asp?user=pennylane"]Min Hembio[/url]

#60

Postad 02 september 2002 - 10:16

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by PennyLane
Har nu korrigerat värdena på mina inställningar.

PennyLane, du har inga värden för komposit? Jag har fortfarande vhs och tv via komposit. I framtiden blir det väl digital-tv via RGB eller s-video men tills dess måste jag väl köra vidare med komposit... [XX(]

The answer is technology! What was the question?

#61

Postad 02 september 2002 - 11:00

Unregisteredba9a5baf
  • Unregisteredba9a5baf
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
EmuMannen>> Ang. vertikala streck så finns dessa på alla LCD-projektorer det är bara att de är olika mycket synliga. På vissa syns de bara på ljusa bakgrunder medans på andra ser man dem jämmt.

Jag vet inte hur de påverkas av källan och av överföringsmedium, men skulle vara intressant att få veta ifall du får bort dem om du byter till komponent.

Ang. Macrovision så låter det troligt att det kan vara spelaren som bråkar, men hur var det med PennyLane, hade inte du också problem med en del filmer? Hur har du löst det (för du kan uppenbarligen se LOTR nu)?

Lite off topic till PennyLane> Har du moddat din Denon 3800? Mjuk eller hårdvarumodd?

//Mvh Niklas

[url="http://"../show.asp?user=*niklas*"]-=Min Hembio=-[/url]

[url="http://"../film.asp?user=*niklas*"]-=Mina Filmer=-[/url]

#62

Postad 02 september 2002 - 11:13

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Kompos(h)it ?? Njaee, har faktiskt inte försökt optimera den signalen, även om jag använder den till TV:n. Kollade t.ex. F1-loppet i går eftermiddag, och konstaterade att projektorn ger en bättre bild än vad min 100Hz:are gör vid snabba kamerarörelser. De vita linjerna runt banan blev hackiga i TV:n, när kameran följde bilarna från nära håll, men projektorn (matad med komposit) visade betydligt slätare linjer (bara en liten tendens till hackiga linjer).

Men jag skall kolla vilka värden jag kommer fram till i kväll, och så editerar jag in dem i min tidigare sammanställning under morgondagen. Stay tuned !

[url="http://"../show.asp?user=pennylane"]Min Hembio[/url]

#63

Postad 02 september 2002 - 11:22

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Tyvärr *Niklas*. Jag har fortfarande problem med Denon 3800, fast av helt annan typ. Men som jag redan konstaterat, så kan jag "lura" spelaren att ge ut rätt signal (Komponent 625i) genom att vrida på PureDirect-knappen. Men det är ingen permanent lösning ... Saken undersöks nu av MCP och Denon i Tyskland.

Och spelaren är fortfarande omoddad. Vågar inte röra den, ifall det visar sig att den måste tillbaks till Tyskland [:)][:(]

[url="http://"../show.asp?user=pennylane"]Min Hembio[/url]

#64

Postad 02 september 2002 - 11:30

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
PennyLane >> Har du provat med CC30R-filtret ?

Jag fick åxå ordning på grejjorna med rattar och sånt (på min MT7:a) men måste tillstå att filtret ökade färgdynamiken och kontrasten (efter mera rattande) - förutom att svärtan blev ännu bättre.

skulle vara intressant att veta [:(] Håkan

PS. EmuMannen >> det där med "svårt att stänga av när den är igång" känner jag igen [:)]

#65

Postad 02 september 2002 - 11:32

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by PennyLane
Kompos(h)it ?? Njaee, har faktiskt inte försökt optimera den signalen, även om jag använder den till TV:n. Kollade t.ex. F1-loppet i går eftermiddag, och konstaterade att projektorn ger en bättre bild än vad min 100Hz:are gör vid snabba kamerarörelser. De vita linjerna runt banan blev hackiga i TV:n, när kameran följde bilarna från nära håll, men projektorn (matad med komposit) visade betydligt slätare linjer (bara en liten tendens till hackiga linjer).

Men jag skall kolla vilka värden jag kommer fram till i kväll, och så editerar jag in dem i min tidigare sammanställning under morgondagen. Stay tuned !


Kompositsignalen är lite svår att optimera eftersom kvaliteten skiljer från kanal till kanal och programtill program. Därför tänkte jag att detta kan vara en lösning...

Koppla dvd-spelaren till TW100 med komposit (jag har en kompositkabel mellan receiverns monitor ut och TW100 och jag matar även receivern med komposit från alla mina bildkällor). Kör sedan AVIA eller annan kalibreringsskiva i dvd-spelaren och gör en grundinställning för komposit.

Använd denna grundinställning och skapa olika presets för normal, squeeze och zoom. En uppsättning för mörk film och en för ljus normal tv-sändning (exempelvis; 1 = normal mörk, 2 = squeeze mörk, 3 = zoom mörk, 4 = normal ljus, 5 = squeeze ljus, 6 = zoom ljus). Sedan är det bara att skifta mellan de olika inställningarna med preset 1..6 för komposit när man tittar på tv. Då behöver man inte hålla på och fippla separat med knapparna för aspect ratio, color mode etc...

Vola! Snappt och enkelt att grundinställa bilden när man zappar runt bland kanalerna...

På tal om tv-bild så har jag också upptäckt hur överjävlig TW100 är på att behandla bilden och inte minst en sunkig tv-bild. Betydligt bättre än de tv-apparater jag haft tidigare... Det jag har svårast för just nu är att bestämma mig för värdet på sharpnes, ställer man ner den så blir linjer och konturer mjukare men bilden upplevs som lite ofokuserad. Ställer man upp den så blir linjer och konturer något kantigare men bilden upplevs som klarare... Arg, jag vill ha klar bild och mjuka linjer men man kanske inte kan få allt...



The answer is technology! What was the question?

#66

Postad 02 september 2002 - 11:48

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Sorry Håkan [:)] Har inte haft tid att leka med filtret. Men jag kommer absolut att prova det. Jag har bara en känsla av att jag först borde "vänja mig" vid en typ av bild, dvs. få något slags referens, innan jag slänger mig på nästa experiment. Annars är det svårt att göra jämförelser.

Och nu har det varit mycket av allt, med nya gråa duken, komponentkablarna, strulet med komponentkablarna och suget efter att strunta i alla inställningar och bara kolla film (har i detta nu mer än 150 filmer som är OSEDDA !!!). Var antagligen hamster i ett tidigare liv ...

[url="http://"../show.asp?user=pennylane"]Min Hembio[/url]

#67

Postad 02 september 2002 - 14:04

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"På tal om tv-bild så har jag också upptäckt hur överjävlig TW100 är på att behandla bilden och inte minst en sunkig tv-bild."

Precis ![8D]... mycket snack om hur usel TV-bilden är.
Ofta har man läst litanior i ämnet ; TV-signal-projektor, vilka ofta har en stor del av sina grundläggande problem i signalbehandlingen.
Jag har hävdat att det blir riktigt bra med min iScan och att man även kan göra TV-filmer progressiva "på riktigt". I era TW100:or torde samma gälla och jag kan bara lägga till :

Överväg möjligheter att skicka S-Video till projjen ! (- digitalbox el.dyl.)

Du lyfter signalen avsevärt från komposit och kommer väldigt nära RGB/Komponent samtidigt som era(min) deinterlacer får en betydligt fräschare signal att arbeta med. Med digital programkälla och S-Video är det riktigt lätt att glömma att det är TV (förutom att man int kan pausa för att pinka eller hämta en ny bira). De nya bredbildsändningarna (som från Stockholm jazzfestival jag såg att du hade en screen-shot från - hemsk gitarist den där vad-han-nu-hette) gör ju inte saken sämre direkt [:)].

OM det går att stoppa in RGBs från scarten i TW100 måtte lyckan vara fullständig (finns det ingen här med en digitalbox - inte videoscart för det är inte "äkta" RBG-scart av tillräcklig kvalitutta - och en TW100 som kan testa ?).

kul Håkan

PS. 150 osedda filmer... hamster... näe det räcker inte... "tok-jäkla-galenpanna-ekorre" ligger närmare tillhands [:(][;)]

#68

Postad 02 september 2002 - 17:39

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Håkan, jag har också gått på myten att det inte skall gå att blåsa upp en vanlig tv-bild med projektor. Med bra bildbehandling så går det ju beviserligen! Det är kul att jämföra den interna bildbehandlingen i TW100 med en HTPC. Det var det spåret jag hade som option om jag köpt typ en Sony HS10 i stället. Tanken på en PC i vardagsrummet tilltalar mig inte (eftersom jag jobbar med datorer och datasystem hela dagarna men förr eller senare kanske jag tvingas bygga en HTPC i alla fall). Den största skillnaden mellan intern bildbehandling i TW100 och extern HTPC, för analog tv med mera, är brus och ljud. När jag kör DScaler så fixar den nästan lika bra bildbehandling men brusnivån i bilden är på tok för hög. Direkt till min TW100 ser jag i princip inget brus alls! Sen låter en dator en hel del och jag vill ogärna introducera mera oljud än nödvändigt. Min DVD-spelare är näst intill ljudlös och TW100 är riktigt tyst. För mig är det oerhört mycket värt jämfört med de kombinationer av HTPC och business projektorer jag tidigare testat! Frågan är om det är värt att uppgradera sin vhs till en s-vhs bara för den analoga tv-mottagardelen eller om man skall skippa det och gå på digital-tv direkt i stället? När får vi 720p i Sverige? Det skulle passa min TW100 som hand i hanske! [:))]

The answer is technology! What was the question?

#69

Postad 02 september 2002 - 20:35

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Jag har kollat ingom lotr men den filmen innehåller inte mycket rött endast billbos väst i början och det tror jag är värt att fotografera. Vad har du för andra filmer >>emumannen?

Det du skrev saknades på bilderna du tog men som fanns på duken, är anser jag det som skiljer t.ex. en LCD/DLP från CRT dvs ansaknad av värme och svärta

#70

Postad 03 september 2002 - 10:32

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Kollade kompositsignalens inställningar i går kväll, och de var nästan identiska med inställningarna för S-video. Editerade in värdena i min tidigare post & skrev några övriga kommentarer.

Måste även berätta en lustig episod. Efter att ännu en gång ha kollat inställningarna på alla signaltyper, skulle jag se på en film (51st state). När den var slut tyckte jag att de rullande texterna var lite oskarpa. Kom mycket snart på att jag sett hela filmen med kompositsignal!!

Visst tusan, bilden blev mycket skarpare när jag bytte till S-video, men redan kompositsignal direkt från DVD-spelaren gav en så pass bra bild, att jag först i slutet reagerade på att något var fel. Kan bero på, som jag sa tidigare, att jag inte hunnit "lära mig" hur bilden skall se ut med nuvarande uppställning.

Den här filmen (51st state) fungerade även med komponentsignaler (625i), så efteråt jämförde jag valda bilder ur filmen med de två signaltyperna. Jag tycker att de ligger mycket nära varandra, och tror inte att jag i ett blindtest skulle kunna skilja dem åt. Men när man jämför en stillbild (filmen pausad), märker man att detaljskärpan är bättre med komponentsignalen. Jämförde t.ex. närbilder av ansikten, där jag tycker att håret (hårstråna, eller ibland avsaknaden av hårstrån !!) är väldigt avslöjande.

Skall bli väldigt intressant att jämföra S-videosignalen med den progressiva komponentsignalen (om och när jag får spelaren uppdaterad). Efter gårdagens kommentarer på forumet om RGB från Scart till 15 pin, är jag nu även sugen på att skaffa ännu en kabel ...

[url="http://"../show.asp?user=pennylane"]Min Hembio[/url]

#71

Postad 03 september 2002 - 18:02

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
PennyLane, jag testade dina värden igår och bilden vart betydligt bättre, tack!

Om jag skall anmärka på något så är det sharp. Jag tycker -2 är på tok för mjukt (subtitles blir lite suddiga). Personligen föredrar jag 0 även om bilden inte blir lika filmlik kanske... Jag tyckte även att color kanske var i högsta lagen men det beror lite på film och scen...

Jag har äntligen dragit nytt kablage och spenderat säkerligen 10 timmar för att aktivitetsprogrammera min ProntoNEO. Skall försöka ta lite nya screenshots i kväll så får vi se om de blir bättre än förra gången. Skall hitta något rött, något mörkt, något mer?

Stay tuned to the TW100 channel! [8D]

#72

Postad 04 september 2002 - 00:23

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag har uppdaterat mitt galleri ( https://www.minhembi...?user=emumannen )med lite nya bilder. De vart inte så bra (vet ej varför men jag provade med lite andra inställningar och placerade kameran närmare duken) men där finns i alla fall bilder från de efterfrågade scenerna... Det är verkligen svårt att fånga hur mörka scener ser ut i verkligheten! [xx(]

#73

Postad 04 september 2002 - 00:46

Unregistered2fca91dd
  • Unregistered2fca91dd
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Får inte länken att fungera.

#74

Postad 04 september 2002 - 01:05

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
Det srår att jag försöker logga in på emumannens sida när jag heter nightportier...?

Emumannen Angående ditt takfäste, finns det möjliget att modefiera ett sådant så projektorn kommer ner en bit? Skulle helst vilja slippa att använda Keystone...

#75

Postad 04 september 2002 - 01:18

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by T.Lundh
Får inte länken att fungera.

Nu då?

#76

Postad 04 september 2002 - 01:19

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Nightportier
Emumannen Angående ditt takfäste, finns det möjliget att modefiera ett sådant så projektorn kommer ner en bit? Skulle helst vilja slippa att använda Keystone...

Borde inte vara några större problem...

#77

Postad 04 september 2002 - 01:45

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
Låter mycket bra, håller nämligen på att inreda min nya lägenhet så man måste kolla upp såna viktiga saker![:D]

#78

Postad 04 september 2002 - 01:52

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
quote:Nu då?
Ja nu funkar den![:D]

#79

Postad 04 september 2002 - 10:26

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by EmuMannen
Om jag skall anmärka på något så är det sharp. Jag tycker -2 är på tok för mjukt (subtitles blir lite suddiga). Personligen föredrar jag 0 även om bilden inte blir lika filmlik kanske... Jag tyckte även att color kanske var i högsta lagen men det beror lite på film och scen...

Som jag sa, så tvekar jag själv mellan -2 och -1. Jag tycker även att -1 ger en skarpare TESTbild, men även antydningar till skuggor. OK, då talar vi om skuggor från en svart testlinje på en vit bakgrund; inget speciellt vanligt förekommande i en film [:D]. Faktum är att även sharp=0 ger en mycket bra testbild (lite mera skuggor), och det är först när man kommer till plus 1 och plus 2, som skuggorna blir riktigt synliga.

De värden jag gav baseras alltså enbart på AVIA-diskens kalibreringsmaterial, och skall väl närmast ses som ett slags utgångsvärden. Sen får man själv göra den slutgiltiga fininställningen med riktigt filmmaterial, men då inverkar redan personliga preferenser och filmval så pass mycket, så den biten får var och en sköta själv.

#80

Postad 07 september 2002 - 01:46

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag hade ju problem med ljusa och mörka vågräta fält som vandrade upp för bilden. Först trodde jag det var Macrovision men efter en del läsande och snokande på internet så visade det sig att det var en "ground loop" på kabeltvantennen! För mer information läs denna tråd:

https://www.minhembi...?TOPIC_ID=16279

Nu har jag i alla fall klockren bild utan några störningar. Fortfarande s-video genom receivern men det börjar se ganska bra ut. Jag passade på och tog några nya bilder (de ligger i mitt galleri) med PennyLanes värden (förutom sharpness som jag satt till noll):

https://www.minhembi...?user=emumannen

#81

Postad 09 september 2002 - 12:38

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Läs om vår test av RGBS och TW100:
https://www.minhembi...?TOPIC_ID=16678

#82

Postad 04 oktober 2002 - 09:42

Unregistered88a4fce0
  • Unregistered88a4fce0
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
För alla dem som vill tweaka sin Epson under lite mer kontrollerade former som t ex SMART systemet från Steve Smallcombe så hade jag följande e-mail växling med honom:

Hi Steve,
I have just bought an Epson TW-100 and would like to get the best possible picture out of it using SMART. I understand that the SMART software does not support the Epson. However, will there be enough documentation following the SMART bundle so that I can "do the maths" and construct my own spreadsheet customized for the Epson? I saw on AVSForum that at least one person have used a CC 20 R filter but with "eye measurement" which is a measurement method that I would like to avoid.

Han svarade:

You can use the standard SONY version of SMART with the TW100, but I fully expect to have a TW100 specific version SMART within a week of so. I have a TW100 at home right now and am working on the TW100 version. It is a very nice projector with all the controls you need available in the user menus and therefore no need for a service mode.

Steve

Och min Epson kommer från Japan i nästa vecka, heee-heee-heeee. Kan inte vänta!

#83

Postad 04 oktober 2002 - 10:41

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Hej alla TW100 ägare.

Som ni kanske läst i min andra tråd ang. DVD-2800/TW100
är jag rätt missnöjd med bild kvaliten på min TW100.
De som förbryllar mig är att ni andra skriver att ni redan
med komposit/S-VHS fått ett riktigt bra bild.
Jag testade igår att switcha mellan komponent/S-VHS
och S-VHS bilden var rent kass.

Nu börjar jag tro att det kan vara fel på mitt ex. av TW100
och att DCDi inte fungera som den skall.
Finns det någon här på forumet med en TW100 som bor söder om Sthlm, som jag kan utbyta erfarenheter med och eventuellt ta med min pj. så att jag får jämföra ?
Eller om det passar bättre att komma hem till mig
med din TW100, kan hämta med bil.

#84

Postad 04 oktober 2002 - 11:42

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
TW:
En kompis beställde en TW100 och han får den på tisdag!
Vi ska testa den med olika kabeltyper, ansluta den till HTPC ska ev försöka låna hem en Denon 2800
Jag återkommer med våra erfarenheter ang projen. och ev skillnad beroende på kabeltyp mm
Ps
Natuligtvis tar jag med mej min Seleco HT-200 som "referens" ;-)

#85

Postad 04 oktober 2002 - 13:08

Unregisteredbd3d6f09
  • Unregisteredbd3d6f09
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Du är välkommen Micke. Frun har börjat inreda hemmabion och just nu verkar det som om hon har mer bråttom att få det att fungera än vad jag har... [:)]

#86

Postad 04 oktober 2002 - 14:19

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
ljudnisse, jag bor väster om Stockholm (fortfarande i Stockholms kommun) men du är alltid välkommen förbi om du behöver en referens (jag kör för tillfället bara s-video och komposit)...

#87

Postad 04 oktober 2002 - 14:34

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by jomotic
För alla dem som vill tweaka sin Epson under lite mer kontrollerade former som t ex SMART systemet från Steve Smallcombe så ...På AVS-forum har man även diskuterat samma sak. Där väntar man också på att Steve skall få klar sin nya SMART-version.
http://www.avsforum....threadid=172898

Väntar gör även jag ...

#88

Postad 04 oktober 2002 - 15:44

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Är det någon som vet någonting om firmware 1.10. Jag läste på avforums att Epson UK sagt att det fanns ett nytt firmware med det versionsnummeret. Om det finns så är jag lite nyfiken på vad det rättar till i förhållande till 1.08? Bara så att jag kan avgöra om jag orkar ta med projektorn till AVS för en uppgradering eller om jag skall vänta ytterligare några uppdateringar [^]

#89

Postad 04 oktober 2002 - 15:58

Unregisteredbd3d6f09
  • Unregisteredbd3d6f09
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Finns det ingen möjlighet att uppgradera firmware själv via RS232-porten på projjen? Eftersom jag handlar projjen från Barkaryd och bor i Sundsvall känns det lite jobbigt... [V]

#90

Postad 04 oktober 2002 - 16:21

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Tack EmuMannen ska överväga ditt erbjudande
i så fall återkommer jag så att vi kan byta
telefon nr. vilket skulle underlätta vid ett hembesök.

Ska testa lite mer i helgen.
Och även försöka låna en annan DVD spelare.
Känns lite som att jag håller på att bli galen, speciellt
när mina tidigare referenser är Sony CS-1 samt AE100 !

TW100 måste vara bättre än så här !

#91

Postad 04 oktober 2002 - 17:19

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by ljudnisse
Känns lite som att jag håller på att bli galen, speciellt
när mina tidigare referenser är Sony CS-1 samt AE100 !

TW100 måste vara bättre än så här !


Om du beskriver lite vad du är missnöjd med så kanske vi kan verifiera eller dementera. Typ jag ser screen door (då kan jag svar att jag inte ser den) eller svärtan är dålig (då kan jag svara att jag tycker att den är ok) osv.

Ta gärna exempel som går att objektivt mäta eller motsvarande (jag ser screen door på en 2 meter bred duk från 3 meters håll), det underlättar eventuella jämförelser...

#92

Postad 05 oktober 2002 - 12:32

Unregistered29a809d8
  • Unregistered29a809d8
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Jag har inte hunnit gjort några finjusteringar på min TW100 ännu.
Jag ser screendoor på min Euroscreen (vet ej modell men tror det är en vanlig vit med gain 1.0, Diplomat har jag för mig) och det stör mig en del.
Jag såg ingen screendoor med min gamla Davis DL450 (DLP) på samma avstånd (3,5 m, duken är 2,4 m bred).
Tyvärr har jag inte mer plats längre bak i rummet så alternativet är att köra med mindre bild men då lär man ju få köpa ny duk för det lär ju inte se vidare bra ut med en alldeles för stor duk.
Om jag har förstått allting rätt så går det väl inte att justera bort screendoor, förutom att ändra fokusen lite, eller?

#93

Postad 05 oktober 2002 - 13:49

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag ser ingen screendoor på min 2 meter breda 16:9-duk när jag sitter 3.5 meter ifrån. jag ser normalt ingen från 3 meter heller. Projektorn sitter 3.35 meter från duken. Zoomen är med andra ord satt till "50%". Optiskt fokus är satt så skarpt som möjligt.

#94

Postad 05 oktober 2002 - 15:21

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Om jag anstränger mig, fokuserar ögonen så de nästan poppar ur skallen [:0] så kan jag urskilja screendoor i t ex vita ytor på min 16:9 draper duk med 234 cm bredd och på drygt 3 meters avstånd. Detta syns i princip aldrig i filmmaterial (kanske i textningen) trots att man vet att det finns. Jag är väldigt känslig för sådana detaljer men jag har inga problem alls med min TW100 [:)].

För att riktigt konstatera screendoor måste jag köra vita ytor från min PC via vga ingången och det märks trots det nästan inte alls.

#95

Postad 05 oktober 2002 - 19:41

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Yes, yes, yes !
Jag tar tillbaks allt jag sagt tidigare ang dålig bild på min
TW100.
Det visade sig att jag haft den helt fel inställd.
Tidigare körde jag med PS-PAL ut från min DVD
och hade skärpa, kontrast osv för högt ställd
detta resulterade i att jag fick en gryning, skuggig
bild med "krypningar".
Det verkar som att PS PAL signalen ut från DVD
på något vis blir "överstyrd" ( kan inte förklara det bättre )

Nu har jag skippat SIL503 och låter DCDi göra jobbet
men fortfarande med Supra kompenent kabel samt
med LoFi:s från AVSFORUM inställningar ( Pre CC-filter settings ) och oj-oj-oj bilden är nu helt GRYM.
Vilka färger, vilket djup, killarna i SOR nästan
hoppar ut från duken.

Tack gode Gud för att finns HB FORUM runt om värden.

Men lyckan var inte långvarig, nu har det visat sig
att jag drabbats av samma problem som Emumannen
men ground-loop.
I mitt fall så kraftigt att TW100 tappar bilden och det blir
helt svart en kort stund, för att sedan åter få bild.
Eftersom jag läst tråden ang detta tidigare provade
jag att dra ut ant. kabeln till min digital box och
vips så var problemet bort.
Så nu är det bara att sätta sig å linda.

#96

Postad 05 oktober 2002 - 20:42

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
ljudnisse, skit i å' linda! Jag har byggt två olika lösningar. Båda funkar perfekt på alla kanaler utom kanal 5! Där får jag svaga diagonala streck. Jag hade därför ett snack med HF-pojkarna på jobbet. Det fanns en och annan audiofil där också så ut kom jag med en hel lista över tänkbara lösningar. Den enklaste var givetvis att klippa jorden till projektorn. Det var det första jag provade och det löste problemet. En annan billig lösning är att klippa skärmen på antennkabeln. Men det kräver lite mera pill om det skall bli riktigt bra. Du kan ju också försöka få kabelbolaget att jorda ordentligt men det kan vara ganska lönlöst...

Ps. Både trafo- och konding-lösningen fungerade. Glöm inte att det är frågan om HF i antennkabeln så lod kan dämpa. Jag virade och förband med krympslang.

Om du väljer att köra ojordat som jag så tvingas du nog köra all utrustning ojordad. Det är i alla fall vad jag gör för tillfället, vanlig antennsladd, inga filter och ingen jord någonstans. Funkar perfekt... [^]

#97

Postad 06 oktober 2002 - 09:59

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag har uppdaterat mitt bildgalleri med en referensbild av screen door på TW100.

https://www.minhembi...?user=emumannen

#98

Postad 09 oktober 2002 - 13:43

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Hur fäster man ett rödfilter bäst på TW100?
Jag har sett den lösning som någon på AVS hade men den kändes lite "over-the-top". Någon som har någon annan ide på hur man gör detta på bästa sätt?

/Magnus

#99

Postad 17 oktober 2002 - 14:19

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Ingen som använder rödfilter????

/Magnus

#100

Postad 17 oktober 2002 - 14:43

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Jag har funderat på att skaffa ett filter precis som LoFi på avsforum. Tänkte att man kunde modifiera en sån här: http://www.biltema.s...6&iItemId=22435.

Kanske inte det snyggaste men om man behåller den ena klämman och fäster filtret i den och sen ställer stativet ovanpå projektorn så borde det nog gå.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.