Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - BenQ PE7700 *

527 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 09 april 2005 - 13:58

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Vi har under dagen haft problem med brus i mörka partier både på sharpen och 7700:an.
Vi bytte till Monster Cable component samt monster nätfilter och problemen minskade enormt! :)

#102

Postad 09 april 2005 - 14:01

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0

Kul med lite intryck! Ska bli kul att se denna live någon gång i framtiden.  :)

Kanske kan ta mig en tur till Karlstad med Martin.M inom en snar framtid?

Edit: B8: Dithering skiljer inte från exemplar till exemplar. Kanske om det kommer en MKII, men annars är det likadant. Sen kan man kalibrera bort det i viss mån, men svårt att samtidigt få till en rätt gråskala IMO.

<{POST_SNAPBACK}>


Ni är naturligtvis välkomna! Vi kan köra en projektorshootout om ni är sugna.
Du kan ju ta med din sony också om du orkar. ;)

#103

Postad 09 april 2005 - 14:24

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Edit: B8: Dithering skiljer inte från exemplar till exemplar. Kanske om det kommer en MKII, men annars är det likadant. Sen kan man kalibrera bort det i viss mån, men svårt att samtidigt få till en rätt gråskala IMO.

<{POST_SNAPBACK}>


Men hur i all sin dar kommer det sig att jag har så grymt minimalt med dithering då om nu andra med Benqarna har upplevt det som ett problem? Några monstercables som Biobanditen nämner har jag ju inte heller. Kör än så länge på medföljda D-sub - RGBHV...

#104

Postad 09 april 2005 - 14:28

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Ok bio, vilken Sharp är det ni pratar om förresten? 2000?, eller 201?

#105

Postad 09 april 2005 - 14:30

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Du kanske har kalibrerat din proje väl... :)
Något vi inte hunnit med med 7700:an ännu...
Sen så är det ju inte några strötittare som kommer förbi utan kritiska entusiaster.
Nu menar jag inte att du inte är en sådan men det var det som påpekades under dagen. Sett till det stora hela har INGEN varit missnöjd med projektorn verkar det som. Någon besökare kommer säkert skriva ner sina intryck så blir det fler än "försäljaren" som lovordar kanske... ;)

#106

Postad 09 april 2005 - 16:01

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Sharpen känns dock lite vassare och lyxigare med sin motoriserade zoom och fokus. Men den kostar en tia till...

<{POST_SNAPBACK}>


En Sharp 2000 för 24905:-, jag sätter mig i bilen direkt... :)

Skönt med "bara" positiva untryck och att det inte framkommit några större besvikelser. Man kan ju alltid hitta ngn projje som är bättre - men då kostar det ju oxo!!! ;)

#107

Postad 09 april 2005 - 17:45

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Banditen: har du prövat mata den med HDMI-signal??
sen lite HDTV också bara så man får höra lite komentater om bildkvaliten :)

#108

Postad 09 april 2005 - 17:58

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Vi har kört med hdmi från scaler med goda resultat! :)
Dock inget hdmaterial ännu. Men det kommer.

#109

Postad 09 april 2005 - 20:21

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Men hmmmmm...vad matade ni scalern med??

#110

Postad 11 april 2005 - 06:13

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Den matade vi med component... :)

#111

Postad 12 april 2005 - 01:05

HexXa
  • HexXa
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
bio har jag missat visningen nu ?

#112

Postad 12 april 2005 - 06:16

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Nej då. BenQ finns alltid för demo i butiken så du kan släntra in när du så önskar. Idag kanske vi ska köra hdmaterial på den dessutom. ;)
15-18 är det öppet idag om du vill komma och kika!

#113

Postad 12 april 2005 - 08:32

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hallå ja, en sak jag har tänkt på som ingen verkar nämna är att data borde vara bättre på en DLP överhuvudtaget? Man läser ju om LCD skärmars slöa uppdaterings intervall där 12ms och 9ms är lägst men det räcker ändå inte till riktig belåtenhet vid spelande. DÅ tänkte jag att det borde vara samma på projektorer eller sämre eftersom dom väl knappast optimeras till spel? Sen ligger sällan en LCD skärm över 75hz och där ligger förmodligen en LCD projj med, men en DLP ligger på 100hz. Alltså det ja vill ha sagt är att avståndet mellan mig och Benq blir kortare och kortare, snart har jag den i min famn. Någon som kan bekräfta det jag sagt eller som vet hur det funkar egentligen?

tacksam för svar

#114

Postad 12 april 2005 - 09:45

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Tyvärr är det så att tekniskt sett så flippar en spegel i DLP mycket fortare än de ms som LCD paneler har, problemet är att den måste göra det många många gånger per frame vilket gör att eftersläpningar i bilden idag krediteras DLP mer än LCD.

#115

Postad 13 april 2005 - 08:26

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Så med andra ord så är en DLP bättre till spel och data överhuvudtaget?

#116

Postad 13 april 2005 - 08:43

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Tror nog att han menar tvärt om....

men eftersom en PE7700 troligtvis klara av 100 Hz i uppdateringsfrekvens så är det nog inga problem att spela på en PE77700

#117

Postad 13 april 2005 - 08:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Hallå ja, en sak jag har tänkt på som ingen verkar nämna är att data borde vara bättre på en DLP överhuvudtaget? Man läser ju om LCD skärmars slöa uppdaterings intervall där 12ms och 9ms är lägst men det räcker ändå inte till riktig belåtenhet vid spelande. DÅ tänkte jag att det borde vara samma på projektorer eller sämre eftersom dom väl knappast optimeras till spel? Sen ligger sällan en LCD skärm över 75hz och där ligger förmodligen en LCD projj med, men en DLP ligger på 100hz. Alltså det ja vill ha sagt är att avståndet mellan mig och Benq blir kortare och kortare, snart har jag den i min famn. Någon som kan bekräfta det jag sagt eller som vet hur det funkar egentligen?

tacksam för svar

<{POST_SNAPBACK}>



En dlp uppdaterar bilden vanligtvis i 50 eller 60 Hz. Beroende på antal spinn uppdateras en och samma bild flera gånger men uppdateringsfrekvensen i sig har jag aldrig hört att den ska vara högre än 60.

Iövrigt vad det gäller uppdateringar lcd vs dlp så klipper och klistar jag från mig själv på component:

Tänker man dock rent elektro-mekaniskt så förstår man snabbt att man inte kan vippa en "spegel" lika snabbt som man kan aktivera en elektronisk "on/off" pixel.
Därav lider DLP oftare av synbar diethering och eftersläp än LCD.


Litet förtydligande, som jag har snappat upp det hela:

Response tiden, dvs den maximala tid det tar att gå från de två olika extremlägena (on/off), för LCD är runt 12 ms om jag inte missminner mig. Detta är iofs i extremfallen (typ mellan svart/vitt), rör det sig om nyansskillnader går uppdateringen fortare.

En spegel med "darkchip 1" (10 graders vinkel) kan vippa mellan on off på ungefär 24 mikrosekunder. Dagens teknik är säkert ännu snabbare plus att det finns lite trix för att i praktiken få ner denna tid ännu mer. En spegel är alltså en faktor 1000 snabbare än en omställning av lcd-pixelen.

Nu är det jag bara det att det krävs en himla massa vippningar för att få till ett vettigt bitdjup för en pixel i en frame. Därför äts speglarnas "försprång" upp till en stor del. Troligt är dock att minnet, eller kanske nån form av processing belastning, hinner bli en flaskhals. Nån borde visa TI GDDR3 eller XDR kanske? ;)


Pga det som står i sista stycket så kan man dra slutsatsen att är den nån teknik som dras med eftersläpningar (i dlp-världen ofta kallad temporial dithering) så är det dlp, inte lcd.

#118

Postad 13 april 2005 - 09:06

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Nu blev det helt plötsligt lite snurrigt igen, så mitt val som ska köra mycket data och xbox och lite mindre film och Tv borde ha en LCD? Men sen är HS50 ljuskänslig så ja måste ha mer mörklagt med den jämfört med DLP, alltså det är så mycket för och nackdelar nu så man skiter fan snart i att köpa nån. Är det nån projektor som har allt typ eller är det såhär fram o tillbaka, det låter som beta versioner av alla maskinerna ju? Gud jag blir så trött, så trött.. jag ska ju köpa min snart om 2 veckor och nu är man tillbaka på ruta 1 typ. Lite tips tack?

HS50 eller Benq7700? Med tanke på spelandet och data?

#119

Postad 13 april 2005 - 09:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Köp båda 2 då. :P

Några tankar bara:

- Kan du inte låna (om du inte har en själv) en bärbar pc och ta med den till projaffären och testa hur det går att spela spel på en viss proj? Inte alls säkert att du uppleveler detta med uppdateringsfrekvens och eventuella eftersläpningar som något problem. (Räcker det inte med 60 Hz föresten, oj kräsen, antar att du är värsta FPS freaket. ;) )

- Sony ljuskänslig. Borde inte den mata ifrån sig hyffsat mycket ljus med öppen iris och hög lampa. Borde inte ligga särskillt långt (om ens något) efter 7700 i detta fall. Ska du ändå ha störljus har du ändå ingen nytta av iris:en menar jag...

- Spelat du mörka spel måste du ha mörklagt i vilket fall som helst, oavsett om du väljer HS50 eller 7700 eller nån annan hembio-proj.

Summering: Du kan aldrig hitta en proj som är bäst på allt. Jämför med bilar, en ferrari är sportig men inte särskillt bekväm, en maybach är bekväm men inte sportig. Detta innebär ju inte att nån av dem är dåliga utan allt handlar om att hitta den som passar ens behov bäst. Vilken som sen passar dina behov bäst överlåter jag till ägare av projjarna i fråga att ha åsikter om, allra bäst vore det dock om du testar SJÄLV utefter DINA behov INNAN inköp. Ok? ;)

#120

Postad 13 april 2005 - 09:55

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Taget från projectorcentral:
(http://www.projector...BenQ-PE7800.htm)

Performance:
H-Sync Range: 15.0 - 80.0kHz
V-Sync Range: 50 - 100Hz

"V-Sync Range: 50 - 100 Hz", kan man inte tolka det som att uppdateringsfrekvensen är 50-100 Hz

#121

Postad 13 april 2005 - 10:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Nä, endast att den kan ta emot signaler mellan 50 till 100 Hz.

Med vilken frekvens den sen visar är en annan femma.

Precis som med upplösningar alltså, den kan ta emot massa olika upplösningar men av naturliga skäl kan den endast visa en (iaf om hela panelen ska fyllas).

Redigerat av pacman, 13 april 2005 - 10:02.


#122

Postad 13 april 2005 - 10:01

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Bra inlägg där pacman.

Ska du nu köpa en projj för 25 papp så kan det ju vara läge att jämföra lite före.
Men du kommer npg att bli supernöjd vilken projj du än väljer

#123

Postad 13 april 2005 - 10:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Tack, även om jag förstår Messiah. Det är apsvårt. Tack o lov ser jag själv ingen anledning till att byta upp mig idag, väntar på att HDTV-källorna ska ta fart, men skulle jag handla idag håller jag med om att det är apsvårt. Det finns lixom ingen som är tillräckligt bra för tillräckligt lite pengar. Tack olov, lär uppdatering dröja till hösten 2006 som sagt... ;)

(även om jag tror man blir nöjd med båda, har inte sett 7700 iofs men har svårt att se hur man kan vara missnöjd med HS50)

....

Angående "riktig uppdateringsfrekvens". Nån kanske undrar, "men va fasen varför matar man inte ut sk**en i den frekvens man får?".

Jo, det är lätt att anta att dagens dlp-projjar är optimerade för 50 eller 60 Hz. Detta eftersom video är i dessa frekvenser och i data-samanhang (förutom spel) finns det heller inget behov av högre frekvenser eftersom man till skillnad från CRT-tekniken inte kommer drabbas av flimmer.

- 50 eller 60 Hz alltså. Dessutom vill vi ha ett visst antal spinn för att slippa RBE, 4x spinn i detta fall. Projjen kommer uppdatera bilden i 60 * 4 = 240 Hz.

- Varje bild måste kunna visas med ett viss bitdjup (antal färgnyanser). 8 bitar per färg (totalt 24 bitar) får anses vara minikravet idag. I dlp rör det sig faktiskt sällan om precis 8 bitar utan man simulerar bitdjup (dithering) för att man ska uppleva bilden som 8 bitar. Simulerar man för mycket får man olika dithering-artefakter.

- 240 Hz med 8 (eg. 24 eftersom vi pratar enchips) bitar är max vad dlp-chippets speglar och dess minnen och processor klarar av. Vad händer då om vi ska köra "äkta" 100 Hz?
1) Man måste gå ner i spinn, rbe varning.
2) Man måste gå ner i bitdjup, dithering varning.

- Det är enklare (man behöver inte implementera fler än 2 olika spinn och diteringmetoder) plus man får bättre totalresultat (inga (1) och (2)) om man skippar "onödiga" frames (varannan?) vid framrates över 60 Hz.

#124

Postad 13 april 2005 - 10:59

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
DLP har lite mer problem med eftersläpningar än LCD på projj sidan detta p.g.a. alla dessa vippningar av speglarna som pacman säger. d.v.s. speglarna är snabbare än pixlarna i en LCD men dom behöver flippas så många gånger att i slutändan är LCD lite snabbare ändå.

luras inte av allt snack om LCD dåliga responstid som brukar förknippas med datorskärmar och tv-apparater.

vet inte varför en LCD-projj inte har sånna problem med eftersläpningar men det känns som att det beror på att panelerna är så små jämfört med de stora paneler som finns i en datorskärm så därför kanske det är lättare att uppdatera de små paneler som finns i en projj men det är bara vad jag tror ;)

Redigerat av ZoomAir, 13 april 2005 - 11:00.


#125

Postad 13 april 2005 - 13:21

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Nu blev det en herrans massa tekniksnack här inne och inte så mycket om 7700 :P

Men för att svara på zoomair, det har inte så mycket och göra med panelers storlek. När man kommer ner i 12ms från svart till vit så har du extremt lite eftersläpningar på en LCD även om det är en monitor. Jag arrangerar events åt Samsung och där använder vi deras senaste LCD monitorer med 8ms och de är bra nog för att spela även de mest avancerade spel på.

Så till film funkar även nya monitor LCD mycket bra, dock inte LCD TV som har betydligt högre ms fördröjning idag.

#126

Postad 13 april 2005 - 18:59

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
ja nog om DLP vs LCD nu....

Ingen i Karlstad som har kollat in denna pjäs än?

#127

Postad 15 april 2005 - 14:22

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hallå igen, kan bara säga var på The Rock igår och körde igenom en projjarna Sharp Z2000, Z201, HS50 också den efterlängtade Benq7700. Jag måste bara säga att där var bra tryck i Benq och för dom pengarna tycker jag den var lätt bäst. Men hade jag fått välja utan penga limit hade jag nog valt Sharp Z2000.

Vi drog igång Xbox progressive på benq och det var helt otroligt djup, färger allting var klockrent. Tyckte även dithering som alla pratar om försvann inom just spelbiten. Jag kunde se lite antydan till det på Benq under film, men inte så det var störigt. Dom två sharpen och HS50 var väldigt lugna i bilden, fast jag tyckte dom var lite mer tillbakadragna hade inte det stampet i bilden. Sony stängde vi faktiskt av ganska fort vi var 3 st som kolla och alla var överens om att även om svärtan var fin så blev hela bilden väldigt mörk. Jag själv tycker så mörk bild som Sony hade är för bra alltså, sen var sharpen och Benq lite närmre varandra i svärta. Jag som kommer köra mycket Xbox, Pc tyckte Benq hade rätt tryck och skärpa från start. Sen går det givetvis att trixa till det i oändlighet, deras sharp och Sony var ju mer inställda än Benq. Den som ja ska säga jag gilla bäst inom film var Sharp Z201, otroligt skarp och fin bild, sen Sharp 2000, sen Benq tätt efter dom båda, sist men inte sämst tyckte jag sony, den var för grumlig i min mening. Många scener tyckte jag även Benq visa bättre bild än dom båda sharpen. Men den hade en lite softare bild som vid stillbild framför allt antydde till pyttelite suddighet. Inget du tänker på när du ser filmen rulla. Jag själv kommer köpa Benq, då jag inte har 10000:- mer, och sen det lilla extra det blev bättre, är det värt en fet förstärkare för 10000:-? Jag tycker inte det själv, men det är 4 riktigt fina projektorer. Hade den billiga sharpen varit lite nyare med 1280*720 hade jag nog tagit den, men den flög på upplösningen i mitt fall. Ska du se film och enbart film är sharp Z201 helt otrolig, och för dom pengarna woow. Men den ryker ju så fort det kommer lite mer högupplöst material. Lite synd, man blir lätt kär i den, men Benq liknar väldigt mycket en härlig färgglad Tv med sin bild och det gillar jag riktigt mycket med.

Svärta kan man nog diskutera i oändlighet och jag har nog insett att jag inte är svärtfreaket. Det stör mig inte att det är lite åt det gråa hållet. Benq piska alla när det gällde klarhet, alltså allt i filmen glänste på ett speciellt sätt, fast den är lite mindre skarp än sharp kändes den kristallaktig på nåt sätt. Lite mer åt det digitala hållet, men jag gilla det väldigt mycket. Det var som jag sa i butiken, det är bara en smaksak nu, det är 4 riktigt grymma projjar. Men designen är snygg och fjärren är cool, härliga inställnings möjligheter, allt sånt är härligt. Sen har den bild i bild, vilket jag inte vet säkert om Sharp och Sony har. Det är ändå ett litet plus, rätta mig om jag har fel?

Det blev rätt mycket här nu men jag ville få sagt min känsla som inte är så inbiten och fast i projjträsket än. Men ögon har jag att se med ändå, inga regnbågar för min del på nån av dom jag titta på.

#128

Postad 15 april 2005 - 16:57

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0
Messiah: Missade du chansen att se hdtv på projen/arna? När man ser hdtv tycker jag att dvd är passé......

#129

Postad 15 april 2005 - 18:16

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0

Messiah: Missade du chansen att se hdtv på projen/arna? När man ser hdtv tycker jag att dvd är passé......

<{POST_SNAPBACK}>


Japp! Så sant som det var sagt! :D

#130

Postad 15 april 2005 - 18:50

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hmm, det var lite synd att jag missa att kolla Hdtv. Jag får sticka ner igen, bor i HBG så det är inte så långt. Jag kan förstå att det blir mycket bättre, undrar vilken som hade varit bäst i ett sånt jämförande? Det var otroligt kul att se dom projjarna, alla har nog sina fördelar. Ni får kolla in progressive spel på 7700 ni som lirar xbox och så, det såg riktigt nice ut. De var ungefär samma känsla som när man såg Virtual Fighter 3 för första gången i arcade hallen på Segas monitor. Så grymt blev Soul Calibur 2, riktigt nice.

Sen pratar ju många om att få rätta biobilden, men sen vad är en rätt biobild? Man kan ju säga att sharps båda maskiner var mest nära bio. Sen tyckte jag Sonyn sudda lite väl plus den var FÖR mörk för att likna bio. Det var som nån annan sa, det var som om man hade ett par milda solglasögon på sig. Men det blir ju alltid extremt tungt när man flippar mellan 3-4 projjar. När man har haft den hemma så vänjer man sig ju vid sitt köp och slutar undra hur andra ser ut. Jag upplevde dock steget för mycket, Benq verkligen gnistra av liv och färg, Sharpen var lugn och väldigt behaglig, retligt den är för dyr enligt mig, för så mycket mer fick man minsann inte för pengarna. Men eftersom jag gillar mycket tryck tydligen och skarp kontrast så var benq helt underbar. Jag förstår inte riktigt det här med 6000:1 kontrast på sonyn, det kan inte mätas riktigt samma som mot en DLP för jag tyckte inte jag kände av sån kontrast eller betyder kontrast något annat i projj världen?

Jag längtar till min lille Benny kommer hem...

#131

Postad 16 april 2005 - 12:28

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Alltsa, du tyckte Sharp xv2000 hade en skarpare bild an Benq 7700, eller

Har sett Sharp 201, alskade den skarpa bilden, ar sharp xv2000 lika skarp som 201


Nan som vet var man hittar bruksanvisningen till Benq 7700

Lite svart at skriva vettigt pa det har javla tangentbordet....

#132

Postad 16 april 2005 - 14:48

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Förvånande nog så är Sharp Z201 skarpare än den dyrare och jag gillar den skärpan bättre med. Men sen tyckte jag ändå Benq var skarpare på vissa sätt än Sharp 2000. Så priset får faktiskt avgöra mitt köp, 10 papp mer är det inte bättre, särskilt inte när man tycker film blev bättre på 201:an som kostar 16.900:- idag. Sen ja, den dyrare sharpen var lugnare i bilden än både sharp 201 och Benq7700. Men jag digga den lite digitala bilden på Benq. Såg ut som en grym plasma eller nåt sånt. Det är en riktig smaksak som ja sa innan, dithering hade man visserligen klarat sig utan vilket man inte såg nåt på den dyra och väldigt lite på den billiga sharpen. Men det såg man lite tydligare ibland på Benq, men det är när du fokuserar på typ moln eller liknande. Jag tyckte som jag sa innan att det försvann när man lira Xbox progressive.

Redigerat av Messiah, 16 april 2005 - 14:52.


#133

Postad 16 april 2005 - 16:48

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Tala om vad för kringutrusting som var till projjarna....matades dom med DVI allihopa eller??...vad var det för spelare som levererade signalen??

Om man har en bra spelare typ Denon 3910 som har faroudja FLI2310 och spottar ut rätt skalad upplösning (projjens native altså) i progressivt format via DVI så har man ju en bra grund att stå på. så slippar man ta hänsyn till om projjen har en kass deinterlacing etc.

#134

Postad 16 april 2005 - 22:30

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Jag vet vi körde med Panasonic S97 för min polare fråga om en bra prisvärd spelare. Sen innan dess vet jag inte, men jag förmodar att dom körde med nån grym spelare. Sen tror jag inte dom kör med annat än den bästa anslutning som är möjlig, skulle vara knepigt annars. Men samma spelare gick till alla projjarna hela tiden med Sagan om Ringen innan vi bytte till S97. Sen den Denon du pratar om med Faroudja får jag nog kolla med dom. Jag var så inne i bilden så det blev inte att jag kolla så mycket på vilka spelare dom körde tyvärr. Men du har rätt, det skulle jag gjort nogrannare. Det ska bli kul att höra vad fler tycker om Benq, ifall dom tycker ungefär som jag eller sågar den helt.

#135

Postad 17 april 2005 - 11:26

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Om du har möjlighet så kan du ju också höra om dom matade projjarna med DVI.
Som jag personligen tycker är totalt överlägset allt annat.

#136

Postad 18 april 2005 - 09:18

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Sådärja... ska vi hoppas på att priskriget på denna har startat.... :angry:

22495:- gör ju att det inte är (lika mycket) värt att åka till Norge längre...

#137

Postad 18 april 2005 - 09:38

nygren
  • nygren
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0
Någon som vet vad dom menar? ”5x/4x färghjul (valbart spinn beroende på bildläge)”

Kan man ställa hastigheten själv eller sköts det automatiskt? I så fall vilka lägen kör den med 4x respektive 5x spinn?
Denna projektor är en het kandidat för mitt kommande köp men jag är lite känslig för rbe så 5x färghjul vore att föredra.

#138

Postad 18 april 2005 - 11:26

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

Om du har möjlighet så kan du ju också höra om dom matade projjarna med DVI.
Som jag personligen tycker är totalt överlägset allt annat.

<{POST_SNAPBACK}>




Som jag har fattat det, så är det inte ALLTID som DVI/HDMI ger bästa bilden, dock så är det väl OFTAST så...

#139

Postad 18 april 2005 - 11:28

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

Sådärja... ska vi hoppas på att priskriget på denna har startat.... :angry:

22495:- gör ju att det inte är (lika mycket) värt att åka till Norge längre...

<{POST_SNAPBACK}>




VAR i Norge har du hittat den för detta pris? Nån länk?

#140

Postad 18 april 2005 - 11:35

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
22495:- är ju båg, du kan se priset på prisjakt.
https://www.prisjakt...t.php?pid=26784

Men går man in på deras hemsida står det ju 24 995,00 kr så nå priskrig är det inte...

#141

Postad 18 april 2005 - 12:51

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Var själv inne och tittade tidigare och då stod det 22.495:- så de har ändrat på sidan de senaste timmarna.

I norge kan man dock få den för ca 21000:-

#142

Postad 18 april 2005 - 13:35

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Finns den inte i lager hos den potentiella säljaren så kan det dröja LÄNGE innan man kan lägga vantarna på någon. Detta pga den höga efterfrågan! :angry:
Värt att jämföra är också om det finns någon lampgaranti som kan leda till att man sparar många tusenlappar, om olyckan skulle vara framme, samt slipper oroa sig i biomörkret. :blink:

Redigerat av BioBanditen, 18 april 2005 - 14:11.


#143

Postad 18 april 2005 - 22:49

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

VAR i Norge har du hittat den för detta pris?  Nån länk?

<{POST_SNAPBACK}>


Norska länkar finns lite längre upp men vi tar dom igen:
http://www.nettdata.no/
http://www.avshop.no/


22495:- är ju båg, du kan se priset på prisjakt.
https://www.prisjakt...t.php?pid=26784

Men går man in på deras hemsida står det ju 24 995,00 kr så nå priskrig är det inte...

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har denna projje under prisbevakning och fick ett mejl att den sänkts 2500:- och såg det på deras hemsida oxo... Men världen är föränderlig! :D

Finns den inte i lager hos den potentiella säljaren så kan det dröja LÄNGE innan man kan lägga vantarna på någon. Detta pga den höga efterfrågan! :angry:
Värt att jämföra är också om det finns någon lampgaranti som kan leda till att man sparar många tusenlappar, om olyckan skulle vara framme, samt slipper oroa sig i biomörkret. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>


Många sanna ord! Skiljer det bara ngn lusentapp och garantierna är bättre på den "dyrare" affären så ska man överväga sitt val noga! Dessutom är ju personlig service värt en hel del!!

Men är prisskillnaden stor, säg >20%, så börjar man ju se att man kan köpa en ny lampa för mellanskillnaden. Och är skillnaden så pass stor så att man spar 10 000:- så är det ju liksom inget snack om saken längre... :D

Fast trasiga pixlar vill man ju gärna försäkra sig mot.... ;)

#144

Postad 19 april 2005 - 11:22

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Priserna på de Norska sidorna är väl INK. norsk moms?

Jag beställde en gång i tiden ett substeg från norge, då drogs betalningen ex. norsk moms, sen kom ett inbetalningskort med psten att betala in den svenska momsen.

Mao. borde det ju gå att åka över till norge och köpa den momsfritt och sen smuggla hem den? = MYCKET billigt! :blink: :angry:

#145

Postad 19 april 2005 - 11:29

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Priserna på de Norska sidorna är väl INK. norsk moms?

Jag beställde en gång i tiden ett substeg från norge, då drogs betalningen ex. norsk moms, sen kom ett inbetalningskort med psten att betala in den svenska momsen.

Mao. borde det ju gå att åka över till norge och köpa den momsfritt och sen smuggla hem den? = MYCKET billigt! ;)  :angry:

<{POST_SNAPBACK}>


Priserna ska vara inkl moms!

Tror faktiskt inte det är speciellt uppskattat att prata om olagligheter här! :blink:

#146

Postad 20 april 2005 - 11:10

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

Priserna på de Norska sidorna är väl INK. norsk moms?

Jag beställde en gång i tiden ett substeg från norge, då drogs betalningen ex. norsk moms, sen kom ett inbetalningskort med psten att betala in den svenska momsen.

Mao. borde det ju gå att åka över till norge och köpa den momsfritt och sen smuggla hem den? = MYCKET billigt! :D  :P

<{POST_SNAPBACK}>


Priserna ska vara inkl moms!

Tror faktiskt inte det är speciellt uppskattat att prata om olagligheter här! :)

<{POST_SNAPBACK}>


Tycker iof. 90% av alla trådar om import och liknande från andra länder handlar om att komma undan tull och skatt...


Tex. när man köper en film/spel från japan, och dom missar att tulla/skatta dig, så är du ju olaglig som inte själv tar upp detta och fixar till det med skatteverket...

Och hur många här gör det?

Redigerat av Dr. Death, 20 april 2005 - 11:11.


#147

Postad 20 april 2005 - 12:21

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Det är så sant så... men det är ingent man BÖR tala högt om - tänk om tullverket får nys om denna sajt och börjar logga ip:n och lse vilka som pratar om det å sedan står man där med kniven om halsen.... :P

Vill folk fuska får de väl göra det men jag tycker att vi kan tala tyst om det iallafall!

#148

Postad 20 april 2005 - 13:02

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Varför nöja sig med att smuggla när man likagärna kan stjäla grejer i sverige?
Det är ju ÄNNU billigare! :P

#149

Postad 20 april 2005 - 13:06

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Å sedan kan man ju sälja grejerna så tjänar man ju en slant oxo... :P

Nog med OT nu!!!!!!!!!!!

BioBanditen (varför kommer alltid Radiopiraterna-låten upp i min skalle när jag läser Biobanditen???): Nu när ni haft projjen ett tag, vad tycker ni om den?

#150

Postad 20 april 2005 - 15:53

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Den funkar RIKTIGT bra!
Har faktiskt hunnit se en hel film med den (collateral) och den gör jobbet mycket bra och detaljnivån i den genomgående mörka filmen är mycket god.
Svärtan är inte optimal men klart godkänd och vill man ha mera svärta är det bara att köra i economy mode men jag föredrar standardläget eftersom jag gillar när det är bra ös i bilden. Lampan är förövrigt föredömligt tyst även i detta läge!
Förekommer en del motionblur dvs att vid snabba panoreringar så kan det bli suddigt för ett ögonblick. I övrigt är jag mycket nöjd med den. Jag håller sharpen som vassare eftersom jag gillar den otroligt skarpa bilden man får med den samt att jag verkligen uppskattar motoriserad zoom och iris. :P
Har dock inte bestämt mig vilken av dom som hamnar i mitt privata biorum så småningom. Båda två är bra men jag har svårt att bestämma mig...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.