Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkritik

852 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 23 maj 2012 - 21:27

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Sen får du tänka på också att det är ett ganska långt avstånd till huset, ju mer luft du har mellan dig och ditt objekt utomhus desto grynigare blir det typ, man har damm, pollen och sånt skit som är ivägen som man inte uppfattar med ögat just där och då!

#202

Postad 24 maj 2012 - 11:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
var ute idag och testade kameran lite.. kul :)

vad är det för fel på den här bilden och vad kan göras bättre?

Bifogad fil(er)



#203

Postad 24 maj 2012 - 11:38

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Tycker komposition och exponering ser bra ut. Det som är lite synd är att bladen i förgrunden är lite halvsuddiga. Eftersom de tar upp så pass stor yta av bilden hade jag antingen velat se skärpa på bladen eller att de skulle vara ännu mer suddiga.

#204

Postad 24 maj 2012 - 11:45

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
tackar för det. jag kanske skulle koncentrerat mig på att focusera bladen mer och få bakgrunden suddig istället, eller som du säger kanske focusera mer på bakgrunden och få förgrunden suddiga, blev kanske nåt mittemellan nu :)

tror jag föredrar att förgrunden är skarp i så fall. bara att träna och göra om :)

#205

Postad 24 maj 2012 - 11:47

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Det är ju svårt att med en kompaktkamera få bladen jättesuddiga om du inte går extremt nära och tar med mindre av bladen.

#206

Postad 24 maj 2012 - 11:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
sant det. jag har ju haft systemkamera förr och jag märker redan nu att man blir väldigt mycket mer begränsad. men jag får nöja mig med denna ett tag till :)

#207

Postad 24 maj 2012 - 11:58

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Man kan ju testa en likadan fast utan bladen också och se om den eventuellt inte tillförs något extra av bladen. :)

#208

Postad 24 maj 2012 - 12:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
bara vatten och träden menar du? har massor sånna också :) men dom blir fort lite tråkiga tycker jag. det är fint att få med nåt i förgrunden.
men det kanske inte alls var det du menade?

#209

Postad 24 maj 2012 - 12:09

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jo det var så jag menade. Jag gillade själva kompositionen utan bladen och jag tänkte att om det var det som var huvudmotivet så kanske bladen bara stör? Men jag förstår om du försökt piffa till bilden med ytterligare ett element så att säga. :)

#210

Postad 24 maj 2012 - 12:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
tog fler kort därifrån så jag ska se om jag kan göra i ordning ett och lägga upp, vet dock inte om det finns fler kort med exakt den kompositionen.
hinner dock inte nu

#211

Postad 29 maj 2012 - 19:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
jag försöker göra bilden så den ser jättegammal ut vilket inte är det lättaste, har kommit så här långt men är inte nöjd.. hur gör man? :)

Bifogad fil(er)



#212

Postad 13 juli 2012 - 00:16

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

jag försöker göra bilden så den ser jättegammal ut vilket inte är det lättaste, har kommit så här långt men är inte nöjd.. hur gör man? :)

Du får nog precissera mera exakt vad det är som du inte är nöjd med.
Mindre mättnad eller mera sliten look på bilden kanske? :)

#213

Postad 13 juli 2012 - 00:26

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Du får nog precissera mera exakt vad det är som du inte är nöjd med.
Mindre mättnad eller mera sliten look på bilden kanske? :)


glöm den bilden, det var innan jag inte kunde absolut nånting i lightroom :P

#214

Postad 14 augusti 2012 - 09:12

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag testade att redigera om den lite snabbt inte helt 100, beskar lite så man ser ungens blick mer, lite lite mer detaljer i vänstra kind, mm. Om du vill att jag tar bort den så säg till så gör jag det!
Mvh Johan

Innan

Efter


Hej

Hur får ni fram detta resultatet ?
Har själv lite bilder i svartvitt som jag kanske skulle kunna få bättre.

Lägger ut lite svartvita på min dotter som jag tagit.
Vad tycker ni om dessa :

Förstår inte....när jag lägger upp bilderna här på minhembio, tycker jag att dom blir lite suddiga och gryniga, men så är dom inte på min fotosida.

Jämnför själva, dessa ligger inne på sidan " människor" på: http://morgansfoton..../manniskor.html

Bifogad fil  Maja bryggan.jpg   251,13K   6 Antal nerladdningar

Bifogad fil  m och j.jpg   200,68K   10 Antal nerladdningar

Bifogad fil  maja (1).jpg   222,68K   7 Antal nerladdningar


MVH

Redigerat av mstoltz, 14 augusti 2012 - 09:21.


#215

Postad 14 augusti 2012 - 09:23

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Den nedersta bilden tycker jag är schysst.
De övre bilderna lider av ljusproblem.
Kolla solen på översta tex. Den gör att sidan på hennes huvud är mkt hårt belyst och allt annat skuggat vilket gör att det ser tråkigt ut.
På mellersta bilden gäller det båda personerna då solen ligger mot deras rygg. I dessa lägen behövs en blixt för att belysa även från ditt håll.

Alternativet om det är starkt solljus är att man ställer sig i skuggan och fotograferar. Gärna med sol i bakgrunden (alltså belyst gräs eller så, solen ska inte lysa in i kameran)

#216

Postad 14 augusti 2012 - 10:36

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Tackar.

Aha tror jag förstår vad du menar......att jag ska ställa mig så att solen lyser på dom bakifrån, fast inte direkt in i kameran ?
Så att solen såkallat lyser upp objektet man fotar ?

Stort tack för tipsen, dom är guld värda för att bli en bättre fotograf !! :)

#217

Postad 14 augusti 2012 - 18:02

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Tackar.

Aha tror jag förstår vad du menar......att jag ska ställa mig så att solen lyser på dom bakifrån, fast inte direkt in i kameran ?
Så att solen såkallat lyser upp objektet man fotar ?

Stort tack för tipsen, dom är guld värda för att bli en bättre fotograf !! :)


Nej jag menar att till exempel om solen står högt på himlen, typ mitt under dagen så gör du bäst i att ställa dig under något som skuggar och ta kort så att man ändå ser i bakgrunden att det är sol ute. Står du i skuggan blir inte skuggorna i ansiktet lika hårda vilket dom blir om du står i solen. Om man har solen bakom den som man fotograferar kommer personerna bli mörka, som på bilden med kvinna/barn. Där bör du ha blixt så att de får ljus även från ditt (kamerans) håll.

#218

Postad 14 augusti 2012 - 19:32

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Nej jag menar att till exempel om solen står högt på himlen, typ mitt under dagen så gör du bäst i att ställa dig under något som skuggar och ta kort så att man ändå ser i bakgrunden att det är sol ute. Står du i skuggan blir inte skuggorna i ansiktet lika hårda vilket dom blir om du står i solen. Om man har solen bakom den som man fotograferar kommer personerna bli mörka, som på bilden med kvinna/barn. Där bör du ha blixt så att de får ljus även från ditt (kamerans) håll.


Hej

Ok, då missförstod jag dig, men när jag tog dessa så var vi på stranden, så det fanns ingen skuggig plats just då, men jättebra att du säger det, jag tar tacksamt emot tips !

Bifogar en bild jag gjorde om lite i lightroom, så får ni gärna säga vad som är bra eller fel med den !

Postad bild

#219

Postad 14 augusti 2012 - 19:39

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Ser bra ut tycker jag. I LR brukar man kunna öka kontrast, skugga och klarhet samt minska högdagar. Dra lite i kurvan till en mer S form brukar ge en del ockå. Sedan kan man dra upp skärpan också, eller måla in skäpa där man vill ha det

#220

Postad 14 augusti 2012 - 19:44

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ser bra ut tycker jag. I LR brukar man kunna öka kontrast, skugga och klarhet samt minska högdagar. Dra lite i kurvan till en mer S form brukar ge en del ockå. Sedan kan man dra upp skärpan också, eller måla in skäpa där man vill ha det


Tackar :)

Ja jag har precis bara suttit med lightroom i ca 10 minuter så jag är total nybörjare.
En hel del man kan göra där.

Ja ska ta ett foto och bara leka lite med spakarna så man vet vad dom gör för nått, kanske ett bra sätt att lära sig.
Sedan så har jag en matt skärm på min dator samt så när jag vrider skärmen uppåt så blir bilden mörkare och tvärtom när jag fäller skärmen neråt.

Så det kan vara lite svårt att se om bilden är för mörk eller för ljus ibland.

Tittar jag på min dotters dator så har hon en blank skärm och där ser bilderna mycket bättre ut tycker jag.

#221

Postad 14 augusti 2012 - 19:57

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Svårt att redigera på en laptop tycker jag, gör det endast i nödfall, har en extern skärm som jag har kopplat in som jag kör som utökat skrivbord när jag är hemma.

#222

Postad 14 augusti 2012 - 20:14

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Det borde funnits ett filter som man sätter över skärmen så att den blir glansig istället för matt :)

Ja tyvärr har jag bara en lapptop, fast jag har ju en liten plattskärm i källare ca 15", den kanske man skulle kunna använda ?
Men vet ej hur man skulle göra då, jag menar så att man får det att funka som en fotoskärm så att säga.

Rättade till den svartvita bilden på min dotter ( den i mitten, lite längre upp )och rätade ut horisonten samt gjorde den lite klarare, riktigt roligt vad man kan göra i lightroom.

FÖRE
Bifogad fil  jm1.jpg   200,68K   4 Antal nerladdningar

EFTER
Bifogad fil  favorit 2.jpg   238,59K   5 Antal nerladdningar

MVH

#223

Postad 14 augusti 2012 - 20:19

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
mstoltz: Riktigt bra de senaste exemplen!

#224

Postad 14 augusti 2012 - 20:20

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
*Bugar och tackar* :)

Ja det var inte så illa för att vara första gången om jag själv får tycka.

:)

#225

Postad 14 augusti 2012 - 20:29

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Blev mkt bättre!

#226

Postad 14 augusti 2012 - 20:34

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Blev mkt bättre!


Tackar.

Problemet är att jag vet inte riktigt hur jag gjorde, jag bara drog i spakarna tills jag tyckte det såg bra ut :)

Men riktig skillnad blev det ialla fall.

#227

Postad 14 augusti 2012 - 20:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Tackar.

Problemet är att jag vet inte riktigt hur jag gjorde, jag bara drog i spakarna tills jag tyckte det såg bra ut :)

Men riktig skillnad blev det ialla fall.

Men allt sparas i LR, om du stoppade redigeringen så visas alla inställningar du gjort, såsom reglages står. Du har också i vänsterfältet historik i vilken du kan backa om du vill göra om något. Om du är nöjd med en inställning, som du kan tänka dig att använda på andra bilder så kan du spara denna. Jag har en grundinställning som jag använder på alla bilder och sedan finjusterar jag från den. Om du inte sparar undan inställningen så finns det möjligt med en knapp nere till höger at klicka in senaste gjorda redigering på nästa bild

#228

Postad 14 augusti 2012 - 21:04

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Men allt sparas i LR, om du stoppade redigeringen så visas alla inställningar du gjort, såsom reglages står. Du har också i vänsterfältet historik i vilken du kan backa om du vill göra om något. Om du är nöjd med en inställning, som du kan tänka dig att använda på andra bilder så kan du spara denna. Jag har en grundinställning som jag använder på alla bilder och sedan finjusterar jag från den. Om du inte sparar undan inställningen så finns det möjligt med en knapp nere till höger at klicka in senaste gjorda redigering på nästa bild


Hej

Synd jag inte visste detta, nu har jag gjort om fler bilder, men blev inte så nöjd med dom som med den första.
Synd, det är ju kanonbra att man kan spara inställningarna, men hur gör man det ?

Är det under händelser man ska titta ?

EDIT: Jag hittade tillbaka till dom inställningar jag gjorde på den första, men hur sprar jag dessa så jag kan använda dom på dom andra bilderna ??

MVH

Redigerat av mstoltz, 14 augusti 2012 - 21:14.


#229

Postad 14 augusti 2012 - 21:15

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Bifogar en bild jag gjorde om lite i lightroom, så får ni gärna säga vad som är bra eller fel med den !

Tycker den ser jätte trevlig ut, bra!

EFTER

Bra jobbat! Det vart ett lyft för bilden

#230

Postad 14 augusti 2012 - 21:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
- under händelser så visas alla steg du gör med en bild, du kan gå tillbaka till vilken punkt du vill och börja om om du önskar så.

- är du riktigt nöjd med en grundinställning så kan du spara det med + som finns vid Förinställningar

- med knappen Föregående nere till höger kan du använda samma som bilden innan

- vill du göra en variant av en bild, så är det dumt att starta om , då bättre att göra en högerklick på bilden och välja virtuell kopia, då får du en kopia och kan starta om på den var du vill i historiken

mycket av detta finns nog i min lathund som jag la in i dagens bild tråden

#231

Postad 14 augusti 2012 - 21:26

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tycker den ser jätte trevlig ut, bra!

Bra jobbat! Det vart ett lyft för bilden


- under händelser så visas alla steg du gör med en bild, du kan gå tillbaka till vilken punkt du vill och börja om om du önskar så.

- är du riktigt nöjd med en grundinställning så kan du spara det med + som finns vid Förinställningar

- med knappen Föregående nere till höger kan du använda samma som bilden innan

- vill du göra en variant av en bild, så är det dumt att starta om , då bättre att göra en högerklick på bilden och välja virtuell kopia, då får du en kopia och kan starta om på den var du vill i historiken

mycket av detta finns nog i min lathund som jag la in i dagens bild tråden


Jag tryckte på "+" sidan om förinställningar, och döpte den till svartvit favorit, och den skulle då sparas under "användarinställningar"......men nu hittar jag inte den eller användarinställningar.

Mikael_R: tackar så hemskt mycket...ja man lär sig nått bytt varje dag :)

EDIT: sorry, jag hittade den !! :blush:

Redigerat av mstoltz, 14 augusti 2012 - 21:32.


#232

Postad 15 augusti 2012 - 13:48

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Var ute och körde , såg detta ensamma träd vi vägen, så jag rullar ner rutan och knäppte av ett par snabba bilder ( bilar bakom )

Ensam är stark, heter väl ett ordspråk.

Postad bild

Redigerat av mstoltz, 15 augusti 2012 - 14:11.


#233

Postad 15 augusti 2012 - 17:18

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad bild

Nog dags att skaffa ett macro filter eller nått, tror detta är det närmaste jag kan komma med standard kitet 18-55mm VR ?

MVH

Redigerat av mstoltz, 15 augusti 2012 - 17:19.


#234

Postad 15 augusti 2012 - 18:58

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Närmre än så kommer du nog inte nej. Dags för dig att börja kika på macroobjektiv om du vill närmre än så ;)

Nu börjar det osa kostnader ;)

#235

Postad 15 augusti 2012 - 19:07

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Närmre än så kommer du nog inte nej. Dags för dig att börja kika på macroobjektiv om du vill närmre än så ;)

Nu börjar det osa kostnader ;)

Ändå rimliga, värre blir det när man blir intresserade av fåglar, då blir det pengar

#236

Postad 15 augusti 2012 - 19:24

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
He he....ja det är ju tyvärr så i dagens läge att det är ekonomin som styr :)

Det finns ju Close-up Macro Filter, som man kan köpa i olika styrkor för under 100 lappen....funderar på ett sådant :)
På tal om fåglar, ...var idag på stan och där var fåglarna inte direkt rädda.

Knäppte ett par bilder, men inga direkt bra........detta var väl det bästa:

Postad bild

Men vad tror ni om dessa close up macro filter....kanske värt att prova , eller kanske rent av någon här använder / använt sådana ?

MVH

Redigerat av mstoltz, 15 augusti 2012 - 19:31.


#237

Postad 17 augusti 2012 - 08:52

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Hej

Behöver lite feedback om dessa bilder.

Jag tog lite bilder på min gitarr som jag inte spelat på ett tag nu ( syns på dammet )
Gjorde om dom lite i det fantastiska programmet Lightroom.

Något som kunde gjorts bättre eller är dom okey ?
( vilken gillar ni bäst )

Lägger dom som små, men vill ni se dom i storformat så gå HIT

Postad bild

Postad bild

Postad bild

#238

Postad 17 augusti 2012 - 19:30

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Gillar de två första. Bra skärpa och kontrast. Bra komponerat.

#239

Postad 17 augusti 2012 - 21:09

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Tackar.

Vad tycker du är fel med den sista ? Är det för mörk eller dålig skärpa ?
Alltid bra med kritik, så man vet till nästa gång :)

Man lär sig av sina misstag

#240

Postad 17 augusti 2012 - 21:10

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Bra Stoltz, jag gillar redigeringen mest tror jag, de passar ihop också rent komponerings mässigt typ.
Den feedback jag vill ge är att de hade blivit mycket bättre med ren gitarr :)

Ska nog damma av mina :)

#241

Postad 17 augusti 2012 - 21:14

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jag gillade detaljerna i de första två, men komposition var bra i den tredje. Jag skrev faktiskt aldrig att jag inte gillade den tredje, bara att jag gillade 1-2 mer.

#242

Postad 17 augusti 2012 - 21:14

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
:) Ja det blir till att damma av min gibson med och denna, sedan ta lite nya foton :)

Jag gillade detaljerna i de första två, men komposition var bra i den tredje. Jag skrev faktiskt aldrig att jag inte gillade den tredje, bara att jag gillade 1-2 mer.


Aha.....ja nu så tror jag faktiskt att den som jag gillar mest är nr 2 med tanke på att här ser man även stäm skruven, som återspeglar sig i gitarren

Redigerat av mstoltz, 17 augusti 2012 - 21:16.


#243

Postad 17 augusti 2012 - 21:19

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

:) Ja det blir till att damma av min gibson med och denna, sedan ta lite nya foton :)



Aha.....ja nu så tror jag faktiskt att den som jag gillar mest är nr 2 med tanke på att här ser man även stäm skruven, som återspeglar sig i gitarren

Ta kort när någon annan spelar eller be någon annan ta kort på dig :) Tror det skulle göra mkt att ta bra S/Vfoton med en gittarist som spelar.

#244

Postad 17 augusti 2012 - 21:24

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ta kort när någon annan spelar eller be någon annan ta kort på dig :) Tror det skulle göra mkt att ta bra S/Vfoton med en gittarist som spelar.


Där sa du nått Sgart....tack för inspirationen, det ska jag absolut prova, frugan sa senast idag att hon med ville lära sig kameran, så då blir det ju ett perfekt tillfälle för henne att öva :)

Som ni säkert ha märkt är jag väldigt svag för S&V bilder

Redigerat av mstoltz, 17 augusti 2012 - 21:24.


#245

Postad 17 augusti 2012 - 22:12

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Där sa du nått Sgart....tack för inspirationen, det ska jag absolut prova, frugan sa senast idag att hon med ville lära sig kameran, så då blir det ju ett perfekt tillfälle för henne att öva :)

Som ni säkert ha märkt är jag väldigt svag för S&V bilder


Ett tips är att köra på rikligt med kontrast och mörker i svartvita bilder. Det är givetvis en smaksak men jag personligen tycker just förmågan att kunna visa höga kontraster utan att det går ut över onaturliga färger är en av styrkorna med svartvita bilder.

#246

Postad 18 augusti 2012 - 14:18

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Tack för tipset, ska tänka på det nästa gång :)

#247

Postad 19 augusti 2012 - 16:28

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0
Testade lite igår och fick en fundering.


Postad bild
IMG_4147 by Kruxan, on Flickr

"Måste" det bli så där med gatlyktorna? Eller kan man undvika det starka skenet på något vis? Eller är det bara i efterbehandlingen man kan göra något åt det?
Kortare slutartid hjälper ju, men då måste jag ju skjuta på med högre ISO och det gillar jag inte.

Redigerat av Warlokk, 19 augusti 2012 - 16:32.


#248

Postad 19 augusti 2012 - 16:47

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Blir svårt att undvika, om du minska exponeringen så blir ju resten mörkare. Tror inte att det beror på exponeringstid utan enbart skillnader mellan olika ljusnivåer, därför hjälper det inte att ändra ISO, är min gissning. Men jag tycker det ser bra ut. I LR så kan man med högdagar dra ner den och även med penseln mörka ljuset om man vill

#249

Postad 19 augusti 2012 - 17:09

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Blir svårt att undvika, om du minska exponeringen så blir ju resten mörkare. Tror inte att det beror på exponeringstid utan enbart skillnader mellan olika ljusnivåer, därför hjälper det inte att ändra ISO, är min gissning. Men jag tycker det ser bra ut. I LR så kan man med högdagar dra ner den och även med penseln mörka ljuset om man vill


Okej, jag misstänkte det.
Redigering it is :)

#250

Postad 19 augusti 2012 - 19:21

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Testade lite igår och fick en fundering.
IMG_4147 by Kruxan, on Flickr

"Måste" det bli så där med gatlyktorna? Eller kan man undvika det starka skenet på något vis? Eller är det bara i efterbehandlingen man kan göra något åt det?
Kortare slutartid hjälper ju, men då måste jag ju skjuta på med högre ISO och det gillar jag inte.

Tyckte den vart bra, det blir så där med starka lampor, att dina ljus blir sådär fint spetsiga får du som som en positivt sak.

Redigerat av Mikael_R, 19 augusti 2012 - 19:21.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.