Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34388 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 6 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 7 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 7 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 8 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 9 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 10 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 10 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 10 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 12 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 12 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 12 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 13 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 13 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 13 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 13 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 13 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 13 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 13 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 13 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 13 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 14 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 14 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 14 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 14 år sedan
installations problem (1 inlägg) 14 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 14 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 14 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 14 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 14 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 14 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 14 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 14 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 14 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 14 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 14 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 14 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 14 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 14 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 14 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 14 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 14 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 14 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 14 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 14 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 14 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 14 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 14 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 14 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 14 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 14 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 14 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 14 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 14 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 15 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 15 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 15 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 15 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 15 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 15 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 15 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 15 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 15 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 15 år sedan
ip tv (1 inlägg) 15 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 15 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 15 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 15 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 15 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 15 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 15 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 15 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 15 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 15 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 15 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 15 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 16 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 16 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 16 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 16 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 16 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 16 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 16 år sedan

#951

Postad 01 juni 2007 - 10:01

chonsk
  • chonsk
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
@Whitewhiz
Testa med homeplug.
Fick igång mitt abonnemang igår och kör homeplug (d-link dhp-300) mellan port två och tv:n. Funkar lysande :unsure: Har visserligen små små störningar med ca 10 min mellanrum då bilden blir pixlig i en sekund eller två men jag vet inte om det beror på homplugen.

Har inte gett mig på vlc än. Kan inte hitta vilka ip-nummer som ska sökas efter. Vet att det fanns i nån tråd här en lista med alla kanalers ip-nummer men det är som förgjort att hitta ;)

#952

Postad 01 juni 2007 - 10:17

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

Jag har läst igenomm en stor del av tråden men inte hittat något svar, så jag skriver min fråga här.

Jag fick nyss hem mitt nya modem och tv-box från telia. Men jag har ett problem.
Som det verkar vara så måste tv-boxen vara kopplad direkt till uttag 2 på modemet.

Men jag har modemet placerat väldigt långt bort från mitt vanliga nätverk, och har endast en nätverkskabel som går från modemet till min router(D-link dl-624).

Finns det något sätt att få tv-boxen att fungera genom min ordinarie router?
Eller måste jag absolut koppla den till uttag 2?

Om det är nån som är haj på dd-wrt eller likande så vore det snällt om nån kan ge tips hur jag kan skapa en trådlös nätverksbrygga med två stycken Fonera(med dd-wrt såklart) så att jag kan koppla in tv-boxen med den.

<{POST_SNAPBACK}>

Menar att du måste sitta i port 2, jag körde tidigare genom en switch vill jag minnas. Men nu har jag en kabel direkt till IP-boxen och sektionerar ut mitt övriga nätverk.

Redigerat av dunde, 01 juni 2007 - 10:20.


#953

Postad 01 juni 2007 - 12:50

cazz
  • cazz
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Snabbfråga här
Har en tv som bara har en SCART där bak men RCA uttag där fram så jag tänkte koppla Telias TV-box till uttaget där fram.

Har inte hämtat ut boxen ännu så jag undrar två saker

1)
Har Boxen RCA uttag eller bara S-video och SCART?
Tänkte då köra en vanlig RCA kontakt för ljudet och bilden direkt till TV utan konventerare

2)
Det borde väll inte vara några problem att köra SCART till RCA till TV eller??
(är troligen samma sorts kabel dock annat fabrikat på den bilden som finns längst upp av inläggen)

/EDIT
Var jag har förstått av manual och det så har den en RCA Video och RCA till ljudet så en vanlig RCA sladd verkar det behövas ;)

Redigerat av cazz, 01 juni 2007 - 13:03.


#954

Postad 01 juni 2007 - 13:18

whitewiz
  • whitewiz
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Menar att du måste sitta i port 2, jag körde tidigare genom en switch vill jag minnas. Men nu har jag en kabel direkt till IP-boxen och sektionerar ut mitt övriga nätverk.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag menar att Ip-boxen måste sitta i port 2.(och det är väl så det är?) ;)

Men jag skulle gärna vilja kunna ha kopplat

[modem]----->[router]------->[Ip-box]
..........................|------>[dator]

Ett alternativ till det är om jag skulle kunna brygga anslutingen. Men då måste jag veta vilket ip som boxen ska ha, och om man måste öppna upp något i dd-wrt.
Någon som vet det? :unsure:

#955

Postad 01 juni 2007 - 14:10

Franky
  • Franky
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0

Snabbfråga här
Har en tv som bara har en SCART där bak men RCA uttag där fram så jag tänkte koppla Telias TV-box till uttaget där fram.

Har inte hämtat ut boxen ännu så jag undrar två saker

1)
Har Boxen RCA uttag eller bara S-video och SCART?
Tänkte då köra en vanlig RCA kontakt för ljudet och bilden direkt till TV utan konventerare

2)
Det borde väll inte vara några problem att köra SCART till RCA till TV eller??
(är troligen samma sorts kabel dock annat fabrikat på den bilden som finns längst upp av inläggen)

/EDIT
Var jag har förstått av manual och det så har den en RCA Video och RCA till ljudet så en vanlig RCA sladd verkar det behövas ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Japp, det stämmer. Fast bara så att du vet... Du kommer att få sämre bild om du använder RCA istället för Scart, iaf om din TV stödjer RGB via Scart.

#956

Postad 01 juni 2007 - 14:37

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Nu funkar inte min program info alltså nu och nästkommande program.
Är det samma för er???.

#957

Postad 01 juni 2007 - 17:44

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 787 inlägg
  • 0

Nu funkar inte min program info alltså nu och nästkommande program.
Är det samma för er???.

<{POST_SNAPBACK}>


Samma här utanför Borås. Fast funkar info tycker jag att Telia/Motorola har ett av de bättre och enklaste jag sett.

Fråga

Undra om man kan komma undan med att endast behöva teckna sig för canal total-paketet när friåret är slut. Det blir ju det, rätta mig om jag har fel, billigaste alternativet (229 kr/mån + 999/år) på marknaden i så fall om man vill ha möjligheten att kunna se allsvensk fotboll och lite film vid sidan om.

#958

Postad 01 juni 2007 - 18:36

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Är det verkligen bara jag som kan se alla okodade kanaler via VLC utan att boxen behöver vara inställd på samma kanal eller ens vara igång? Okodade kanaler är för närvarande alla kanaler i Multi-paketet samt SVT-HD. Ja ni läste rätt, jag kan se SVT-HD, synd bara att min dator inte riktigt orkar med att avkoda den.

Jag har alltså FiberLAN och har kopplat allt enligt Telias instruktioner. Min digitalbox har en IP-adress och min router har en annan. Jag kan se på en kanal via boxen och en annan via VLC eller spela in en kanal med MythTV. Det borde gå att spela in flera kanaler samtidigt men det har jag inte lyckats med. Multicast-stödet i MythTVs IPTV modul kanske inte fixar flera strömmar som kommer samtidigt på samma port. Datorn är alltså inkopplad via routern som i sin tur är kopplad till switchen.

Jag kan också meddela att jag har en mängd kodade kanaler som jag kan ta emot med VLC. Det går att ana vilken kanal det är eftersom som kanalloggan skymtar till ibland. Det verkar vara en giltig MPEG2-ström om än väldigt förvanskad. Alla kanaler som Telia erbjuder finns där + alla Viasat-kanaler: TV3, TV6, alla TV1000, Sport mm.

<{POST_SNAPBACK}>


Nej, du är inte ensam! ;)

Precis som ollebanan svarade så är alla kanaler i kanalpaket Multi återigen okodade efter att ha varit kodade en kortare period. Alla övriga kanaler i kanalpaket Canal+ Film och Canal+ Sport är kodade, samt de Viasat kanaler som distribueras till ett fåtal områden i Sverige, bl a till Byggebos hyresgäster i Oskarshamn.

Vad gäller SVT-HD så pågår provsändning i Telias nät. Omnämns i följande inlägg i den här tråden. Så det finns fler som kan ta emot SVT HD! :unsure:

Vad gäller att spela in flera kanaler så bör det rent tekniskt inte vara några som helst problem. Sedan kan det ju finnas begränsningar i VLC och MythTV som du använder som gör att du inte får det att funka. Själv provade jag att titta (dock ej spela in) på fem kanaler samtidigt med VLC! Vad gäller att det skulle vara problem med portnummer så verkar det väldigt konstigt att MythTV inte kan hantera två olika multicastströmmar (på olika IP adresser) fast dom råkar ha samma portnummer. Även om jag har nollkoll på MythTV så verkar det konstigt att detta skulle vara problemet.

/Peter Cigéhn

#959

Postad 01 juni 2007 - 18:47

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Jag tror jag kan stryka routern från min lista över misstänkta... Jag testade att koppla om modemet så att jag har två TV-portar, och kopplade datorn direkt till den andra porten, och gick alltså förbi routern helt. Samma problem. Jag börjar mer och mer tro att det är något i VLC som ställer till det, Wireshark hittar IGMP Reports så fort jag öppnar spellistan med kanalerna (vilket är lite skumt i sig, borde det inte vara querys?) och Wireshark kan dessutom se IGMP-paketen som boxen skickar (nu har jag den andra tv-porten i modemet kopplad till routern). Men om jag förstod det rätt borde jag inte kunna se dom paketen om routern filtrerar multicast... Vilket alltså isf betyder att den inte gör det, även fast den borde. Nu har jag också testat med senaste Tomato istället för DD-WRT, ingen skillnad.

<{POST_SNAPBACK}>


Då datorn eller boxen går med i multicastgruppen så skickas IGMP V2 Membership Report meddelanden till nätet för att tala om att datorn/boxen är med i multicastgruppen. Så det du ser då du öppnar spellistan i VLC är helt förväntat.

De IGMP V2 Membership Query som du refererar till skickas enbart av nätet till datorn/boxen för att fråga om datorn/boxen fortfarande anser sig vara med i någon multicastgrupp. Queries skickas aldrig från datorn/boxen till nätet. Dessutom finns det finns två olika typer av queries, en "allmän" fråga där nätet frågar om alla multicastgrupper som datorn/boxen är med och en "specifik" fråga då det efterfrågas om datorn/boxen är med i en specifik multicastgrupp.

Sedan finns IGMP V2 Leave Group som används för att indikera att datorn/boxen går ur multicastgruppen.

Vill du veta mer om IGMP kan du alltid gräva ned dig i RFC 2236! ;)

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 01 juni 2007 - 19:19.


#960

Postad 01 juni 2007 - 19:08

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Har inte gett mig på vlc än. Kan inte hitta vilka ip-nummer som ska sökas efter. Vet att det fanns i nån tråd här en lista med alla kanalers ip-nummer men det är som förgjort att hitta  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Jag gissar att du refererar till följande inlägg i tråden Telia IP-TV in i HTPC?.

Annars så finns ju alltid lite information att hämta här också.

/Peter Cigéhn

#961

Postad 01 juni 2007 - 19:13

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Fråga

Undra om man kan komma undan med att endast behöva teckna sig för canal total-paketet när friåret är slut. Det blir ju det, rätta mig om jag har fel, billigaste alternativet (229 kr/mån + 999/år) på marknaden i så fall om man vill ha möjligheten att kunna se allsvensk fotboll och lite film vid sidan om.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad jag har förstått så är alla kanalpaket "fristående", dvs det är inte tvingande att ha t ex kanalpaket Multi för att kunna välja några av Canal+ paketen. Läs mer här.

/Peter Cigéhn

#962

Postad 02 juni 2007 - 10:00

GoodOrCrappy
  • GoodOrCrappy
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Förstår inte varför Telia kallas för det "Digital-TV" den är väl tyck inte är någon digital som HD utan låter som liknar analog.
Eftersom Telia´s box finns inte komposit med video RGB. Bara Audio. Annars funger bra bild med gamla TV CRT 100Mhz men inte till plat-TV tycker jag. Det blev flamming färg. Men om man kör med 4:3 i plat-tv ser mkt bättre.

Tyck tråkig med meny, långsam, och jobbigt, men kanon med text-tv helt klar bäst. Det är helt ok med telia eftersom det kostar inga. Men efter 12 månader så ska ha parabol, och parabol är bäst än markantenn eller bredband om det stämmer vad jag läste gäller för de villor.

Om Telia vill behålla mig som kund efter 12 månader så vill jag ha HD-box som finns med video-rgb och tangersbord med bluetooth o bättre meny. Annars uppsägning och köpa hos viasat eller Canaldigital.

#963

Postad 02 juni 2007 - 10:07

chonsk
  • chonsk
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tack Peter,
det var dom sidorna jag menade :)
/H

#964

Postad 02 juni 2007 - 11:01

cazz
  • cazz
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Snabbfråga här
Har en tv som bara har en SCART där bak men RCA uttag där fram så jag tänkte koppla Telias TV-box till uttaget där fram.

Har inte hämtat ut boxen ännu så jag undrar två saker

1)
Har Boxen RCA uttag eller bara S-video och SCART?
Tänkte då köra en vanlig RCA kontakt för ljudet och bilden direkt till TV utan konventerare

2)
Det borde väll inte vara några problem att köra SCART till RCA till TV eller??
(är troligen samma sorts kabel dock annat fabrikat på den bilden som finns längst upp av inläggen)

/EDIT
Var jag har förstått av manual och det så har den en RCA Video och RCA till ljudet så en vanlig RCA sladd verkar det behövas :)

<{POST_SNAPBACK}>


Japp, det stämmer. Fast bara så att du vet... Du kommer att få sämre bild om du använder RCA istället för Scart, iaf om din TV stödjer RGB via Scart.

<{POST_SNAPBACK}>


ok, tänkte bara ha det tillfälligt tills man har skaffat sig en SCART switch

#965

Postad 02 juni 2007 - 12:49

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Förstår inte varför Telia kallas för det "Digital-TV" den är väl tyck inte är någon digital som HD utan låter som liknar analog.
Eftersom Telia´s box finns inte komposit med video RGB. Bara Audio. Annars funger bra bild med gamla TV CRT 100Mhz men inte till plat-TV tycker jag. Det blev flamming färg. Men om man kör med 4:3 i plat-tv ser mkt bättre.

Tyck tråkig med meny, långsam, och jobbigt, men kanon med text-tv helt klar bäst. Det är helt ok med telia eftersom det kostar inga. Men efter 12 månader så ska ha parabol, och parabol är bäst än markantenn eller bredband om det stämmer vad jag läste gäller för de villor.

Om Telia vill behålla mig som kund efter 12 månader så vill jag ha HD-box som finns med video-rgb och tangersbord med bluetooth o bättre meny. Annars uppsägning och köpa hos viasat eller Canaldigital.

<{POST_SNAPBACK}>


Förstår inte riktigt vad du menar, men förstår att du inte förstår.

Rgb får du vi scart. Skulle tro att det beror på din tv om du flammiga färger. Du har ställt in 16:9 om du har 16:9 TV?

#966

Postad 03 juni 2007 - 09:49

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 787 inlägg
  • 0

...Annars funger bra bild med gamla TV CRT 100Mhz men inte till plat-TV tycker jag. Det blev flamming färg. Men om man kör med 4:3 i plat-tv ser mkt bättre. ..

<{POST_SNAPBACK}>


Förstår inte riktigt vad du menar, men förstår att du inte förstår.

Rgb får du vi scart. Skulle tro att det beror på din tv om du flammiga färger. Du har ställt in 16:9 om du har 16:9 TV?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag får heller inte till det med omkopplingen mellan 16:9 och 4:3 och trodde det berodde på att jag körde bilden genom recivern. Men nu när jag har kopplat direkt till s-vhs på TV så fungerar det inte där heller. Med Boxerboxen eller från Datorn - vga - funkar det. Har har ställt in 16:9.

Redigerat av ruva, 03 juni 2007 - 09:50.


#967

Postad 03 juni 2007 - 10:03

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Jag får heller inte till det med omkopplingen mellan 16:9 och 4:3 och trodde det berodde på att jag körde bilden genom recivern. Men nu när jag har kopplat direkt till s-vhs på TV så fungerar det inte där heller. Med Boxerboxen eller från Datorn - vga - funkar det. Har har ställt in 16:9.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har då inga problem med detta. Kör i och för sig SCART och har inte provat något annat sätt att koppla in TV:en på. Prova att använda SCART istället och se om det funkar...

/Peter Cigéhn

#968

Postad 03 juni 2007 - 12:03

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

  • 2 153 inlägg
  • 0
S-Video har väl ingen sk Bredbildsomkoppling, det har väl bara en scartkontakt (HDMI/DVI)?
Kanske e jag ute och cyklar :D
Jag kopplar också med scart och har inga problem med 16:9 till 4:3 övergångarna.

Redigerat av HkanW, 03 juni 2007 - 12:11.


#969

Postad 03 juni 2007 - 17:41

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0
Nej, du är inte ute och cyklar HkanW. Wikipedia har en bra informationssida med hela stiftlayouten för SCART-kontakten.

#970

Postad 04 juni 2007 - 08:07

robber
  • robber
  • Forumräv

  • 521 inlägg
  • 0
Bara jag som irreterar mig på informationen mycke stavfel och informationen? Stämmer inte mer verkligheten, ofta det står fel program för fel tid mm. Menysystemet är så segt så man får grå hår. och ofta funkar det inte heller. Snackade med felia för ett tag sen och de sa att Kanal9 nu var tillaggd. Någon som "fått" in den?

#971

Postad 04 juni 2007 - 08:43

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Bara jag som irreterar mig på informationen mycke stavfel och informationen? Stämmer inte mer verkligheten, ofta det står fel program för fel tid mm. Menysystemet är så segt så man får grå hår. och ofta funkar det inte heller. Snackade med felia för ett tag sen och de sa att Kanal9 nu var tillaggd. Någon som "fått" in den?

<{POST_SNAPBACK}>



Kanal 9 har funnits länge. Söker du dig bakåt i tråden så kan du nog se när den kopplades in.

När det gäller stavningen så kan jag inte kommentera den så värst mycket, eftersom jag inte letat stavfel. Men, ta det på rätt sätt, ditt inlägg är ju inte direkt felfritt det heller. Jag kan åtminstone hitta tio fel om jag räknar både stavfel och andra grammatiska fel. Då har jag också varit snäll och inte räknat med felia :D Men som sagt, ta det på rätt sätt, och du behöver inte skapa en ping-pong match med ordklyveri. Jag tyckte bara att det var lite roligt att det var så många fel i en text som klagar på stavning.

Ha en bra dag.

#972

Postad 04 juni 2007 - 17:23

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 787 inlägg
  • 0

S-Video har väl ingen sk Bredbildsomkoppling, det har väl bara en scartkontakt (HDMI/DVI)?
Kanske e jag ute och cyklar ;)
Jag kopplar också med scart och har inga problem med 16:9 till 4:3 övergångarna.

<{POST_SNAPBACK}>


Då var det utrett :) Synd att tvingas köra scart och inte kunna utnyttja förstärkarens s-vhs till Component. Hoppas på en mjukvaruuppdatering av boxen där den kan sköta detta själv.

#973

Postad 04 juni 2007 - 18:06

Tat
  • Tat
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
bara jag som får vit bild?

vill inte missa apornas värld på animal planet :)

#974

Postad 04 juni 2007 - 18:34

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

bara jag som får vit bild?

vill inte missa apornas värld på animal planet  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Bilden hos mig är också vit. Boxen bootar upp som den ska och sedan är hel skärmen vit. Bor i Halmstad.

Finns under driftstörning här:
http://kundinfo.telia.net/

#975

Postad 04 juni 2007 - 18:43

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

bara jag som får vit bild?

vill inte missa apornas värld på animal planet  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Bilden hos mig är också vit. Boxen bootar upp som den ska och sedan är hel skärmen vit. Bor i Halmstad.

Finns under driftstörning här:
http://kundinfo.telia.net/

<{POST_SNAPBACK}>


Hos mig är det inte vit men det kan bero på att jag har haft boxen på sen kl 14:00 i dag :) . Så med Andra ord ni som har boxen på stäng inte av den!.

#976

Postad 05 juni 2007 - 13:48

robber
  • robber
  • Forumräv

  • 521 inlägg
  • 0

Bara jag som irreterar mig på informationen mycke stavfel och informationen? Stämmer inte mer verkligheten, ofta det står fel program för fel tid mm. Menysystemet är så segt så man får grå hår. och ofta funkar det inte heller. Snackade med felia för ett tag sen och de sa att Kanal9 nu var tillaggd. Någon som "fått" in den?

<{POST_SNAPBACK}>



Kanal 9 har funnits länge. Söker du dig bakåt i tråden så kan du nog se när den kopplades in.

När det gäller stavningen så kan jag inte kommentera den så värst mycket, eftersom jag inte letat stavfel. Men, ta det på rätt sätt, ditt inlägg är ju inte direkt felfritt det heller. Jag kan åtminstone hitta tio fel om jag räknar både stavfel och andra grammatiska fel. Då har jag också varit snäll och inte räknat med felia :) Men som sagt, ta det på rätt sätt, och du behöver inte skapa en ping-pong match med ordklyveri. Jag tyckte bara att det var lite roligt att det var så många fel i en text som klagar på stavning.

Ha en bra dag.

<{POST_SNAPBACK}>



Hahha där fick jag!

Det jag menade var inte stavfel, utan snarare informationsfel. Står ofta fel program sen är ofta informationen om programet helt fel. Tex det är ett program på discovery om motorcyklar, ja då står det att det ska handla om bilar och viceversa mm. Verkar ha någon skum synkning eller något annat tjall.

#977

Postad 05 juni 2007 - 15:38

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0

S-Video har väl ingen sk Bredbildsomkoppling, det har väl bara en scartkontakt (HDMI/DVI)?
Kanske e jag ute och cyklar :P
Jag kopplar också med scart och har inga problem med 16:9 till 4:3 övergångarna.

<{POST_SNAPBACK}>


Då var det utrett :) Synd att tvingas köra scart och inte kunna utnyttja förstärkarens s-vhs till Component. Hoppas på en mjukvaruuppdatering av boxen där den kan sköta detta själv.

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart kan du använda boxens s-videoutgång och konvertera den till komponent om din förstärkare klarar det. Du lär dock få sämre bild än med RGB-SCART. Du kommer heller inte att kunna få TVn att själv växla mellan 4:3 och 16:9 helt enkelt för att en sådan funktion inte finns hos s-video. Det har alltså inget med boxen att göra utan funktionen finns inte vare sig hos s-video eller komponent.

#978

Postad 05 juni 2007 - 15:39

lerike
  • lerike
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Hej, vad är det för kanalikon på kanal9 då man väljer info och tablå?
Inte densamma som i hörnet då man kollar på kanalen och inte någon av de andras väl?
Någon som vet - hände då jag startade om digitalboxen.

Mvh Lars-Erik

#979

Postad 05 juni 2007 - 15:41

lerike
  • lerike
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Och gamla loggorna för TV4+ och TV400 huserar igen :-D

#980

Postad 05 juni 2007 - 15:43

sham69
  • sham69
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

S-Video har väl ingen sk Bredbildsomkoppling, det har väl bara en scartkontakt (HDMI/DVI)?
Kanske e jag ute och cyklar :P
Jag kopplar också med scart och har inga problem med 16:9 till 4:3 övergångarna.

<{POST_SNAPBACK}>


Då var det utrett :) Synd att tvingas köra scart och inte kunna utnyttja förstärkarens s-vhs till Component. Hoppas på en mjukvaruuppdatering av boxen där den kan sköta detta själv.

<{POST_SNAPBACK}>


Så kallad widescreen signaling WSS brukar finnas i TV strömmen på linje 23.
http://en.wikipedia....creen_signaling
Så det ska fungera över komposit, s-video och komponent utgångar också.
Att använda pinne 8 i scart är en gammal metod.

#981

Postad 05 juni 2007 - 16:32

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

Hej, vad är det för kanalikon på kanal9 då man väljer info och tablå?
Inte densamma som i hörnet då man kollar på kanalen och inte någon av de andras väl?
Någon som vet - hände då jag startade om digitalboxen.

Mvh Lars-Erik

<{POST_SNAPBACK}>


Det är CNBC Nordics logga en Amrikansk nyhets kanal för mer info läs här.

Frågan är vad den gör där.

Redigerat av 91robe, 05 juni 2007 - 16:33.


#982

Postad 05 juni 2007 - 16:43

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 787 inlägg
  • 0

S-Video har väl ingen sk Bredbildsomkoppling, det har väl bara en scartkontakt (HDMI/DVI)?
Kanske e jag ute och cyklar :P
Jag kopplar också med scart och har inga problem med 16:9 till 4:3 övergångarna.

<{POST_SNAPBACK}>


Då var det utrett :) Synd att tvingas köra scart och inte kunna utnyttja förstärkarens s-vhs till Component. Hoppas på en mjukvaruuppdatering av boxen där den kan sköta detta själv.

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart kan du använda boxens s-videoutgång och konvertera den till komponent om din förstärkare klarar det. Du lär dock få sämre bild än med RGB-SCART. Du kommer heller inte att kunna få TVn att själv växla mellan 4:3 och 16:9 helt enkelt för att en sådan funktion inte finns hos s-video. Det har alltså inget med boxen att göra utan funktionen finns inte vare sig hos s-video eller komponent.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag få mycket bättre bild än med RGBscart när förstärkaren skalar upp bilden genom s-vhs till Komponent.

Jo det går att inplantera i boxen för så gör min Force till marknätet. Där ställer man in om boxen eller TV:n ska bestämma bildformatet.

"widescreen signaling WSS brukar finnas i TV strömmen på linje 23" skrev sham69 och då är det ju synd att Telia använder en gammal teknik.

#983

Postad 05 juni 2007 - 22:18

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Hej, vad är det för kanalikon på kanal9 då man väljer info och tablå?
Inte densamma som i hörnet då man kollar på kanalen och inte någon av de andras väl?
Någon som vet - hände då jag startade om digitalboxen.

Mvh Lars-Erik

<{POST_SNAPBACK}>


Det som har hänt är att Telia har släppt en ny version av programvaran i boxen, version 4_0_1_41_2. I den nya versionen så hämtas kanalikonerna från ett nytt ställe på webbservern där ikonerna ligger. Troligtvis så har man inte samma uppsättning ikoner på det nya stället som på det gamla, och därmed så får man felaktig ikon på Kanal 9, och de gamla ikonerna på t ex TV4+ och TV400.

Jag provade att köra mitt lilla Perl-hack som jämför skillnanden på HTML sidor och JavaScript mellan den föregående versionen 4_0_1_41_1 och den nya versionen 4_0_1_41_2 och kunde konstatera följande förändringar:

1) Man har varit och skruvat ned ljudvolymen då man startar om boxen. Man har alltså återigen återgått till det gamla korkade beteendet att sätta volymen alldeles för lågt då man startar om boxen. Det här har vi beklagat oss en sväng tidigare i den här tråden. Det blir till att gnälla på Telia återigen att detta beteende är bara dumt, speciellt om man använder digitalt ljud ut där volymkontrollen inte påverkar Dolby Digital ljudet som t ex SVT alltid kör med.

2) Som påpekats ovan så har man flyttat kanalikonerna från en katalog IPTV till en katalog iptv på webbservern. Har alltså uppenbarligen ställt till det med ett flertal kanalikoner som blivit felaktiga eller gamla.

3) Sedan är det massor av förändringar/tillägg då det gäller Video-On-Demand. Jag har dock svårt att inse om denna funktionalitet är aktiverad eller om det bara är förberedelser för ny VOD funktionalitet. Det omnämns två nya typer av VOD, benämnda SVOD och MPVOD, vad nu det kan vara för nånting. Uppenbarligen så är det nyheter på gång inom det här området... :)

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 05 juni 2007 - 22:19.


#984

Postad 06 juni 2007 - 13:10

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 787 inlägg
  • 0
Då har bilden kommit igen efter att det varit nersläkt i Borås hela förmiddagen. Är det väldigt vanligt med avbrott i Telias ip-TV? Hur har ni det på andra orter?

Appropå HDTV i Telias ip-nät så läste jag en gammal artikel:

- Sett över tid kommer det att bli någon form av hdtv även i adsl, vi har testat hdtv ända ner mot 1,5 Mbit/s med mpeg4-komprimering. säger Anders Wisell, affärschef för tv på Telia i tidningen ComputerSweden 2006-10-06.

Vore ju kalas om det kunde hända i verkligheten, fast mer än 1,5 Mbit/s hdtv får man hoppas på.

Redigerat av ruva, 06 juni 2007 - 14:21.


#985

Postad 06 juni 2007 - 14:48

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Då har bilden kommit igen efter att det varit nersläkt i Borås hela förmiddagen. Är det väldigt vanligt med avbrott i Telias ip-TV? Hur har ni det på andra orter?

Appropå HDTV i Telias ip-nät så läste jag en gammal artikel:

- Sett över tid kommer det att bli någon form av hdtv även i adsl, vi har testat hdtv ända ner mot 1,5 Mbit/s med mpeg4-komprimering. säger Anders Wisell, affärschef för tv på Telia i tidningen ComputerSweden 2006-10-06.

Vore ju kalas om det kunde hända i verkligheten, fast mer än 1,5 Mbit/s hdtv får man hoppas på.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, men det har vi pratat om tidigare i tråden, det är fullt möjligt. Problemet ligger dock i att den nuvarande boxen inte stödjer mpeg4, så, tja det är en balansgång där.

Om man släpper en box med hdtv möjlighet och tar betalt för den kommer kunderna(och det här lovar jag) bli tokiga(understatment) och känna sig lurade, och då får telia betala för dubbla uppsättningar boxar. Antaligen kommer hdtv om ca ett år, när gratistiden är ute, men jag vågar inte svara på det 100%, tänker bara ur ett affärsperspektiv.

Edit, dessutom så saknar den här boxen också utgångar för hdtv möjlighet, så det spelar liksom ingen roll om du kör det via fiber, en ny box måste komma.

Redigerat av ollebanan, 06 juni 2007 - 14:49.


#986

Postad 06 juni 2007 - 16:46

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Då har bilden kommit igen efter att det varit nersläkt i Borås hela förmiddagen. Är det väldigt vanligt med avbrott i Telias ip-TV? Hur har ni det på andra orter?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har haft Telias bredbands-TV i snart ett år och 3 månader, och under den här tiden har det varit avbrott en handfull gånger. Den allvarligaste var nog när routern på vårt radhusområde inte funkade, och då funkade ju varken TV, telefon eller bredband. Jag har ju i och för sig fiberanslutning, så jag har ingen uppfattning om ADSL-anslutningarna är mer "felbenägna", men överlag så tycker jag att Telia har väldigt bra tillgänglighet på sina tjänster (TV, telefon och bredband), i alla fall för min egen del.

Sedan kan det ju vara så att just Boråsbor och/eller de med ADSL-anslutning råkar ut för fler driftstörningar, vem vet?! :)

/Peter Cigéhn

#987

Postad 06 juni 2007 - 17:15

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Appropå HDTV i Telias ip-nät så läste jag en gammal artikel:

- Sett över tid kommer det att bli någon form av hdtv även i adsl, vi har testat hdtv ända ner mot 1,5 Mbit/s med mpeg4-komprimering. säger Anders Wisell, affärschef för tv på Telia i tidningen ComputerSweden 2006-10-06.

Vore ju kalas om det kunde hända i verkligheten, fast mer än 1,5 Mbit/s hdtv får man hoppas på.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, men det har vi pratat om tidigare i tråden, det är fullt möjligt. Problemet ligger dock i att den nuvarande boxen inte stödjer mpeg4, så, tja det är en balansgång där.

Om man släpper en box med hdtv möjlighet och tar betalt för den kommer kunderna(och det här lovar jag) bli tokiga(understatment) och känna sig lurade, och då får telia betala för dubbla uppsättningar boxar. Antaligen kommer hdtv om ca ett år, när gratistiden är ute, men jag vågar inte svara på det 100%, tänker bara ur ett affärsperspektiv.

Edit, dessutom så saknar den här boxen också utgångar för hdtv möjlighet, så det spelar liksom ingen roll om du kör det via fiber, en ny box måste komma.

<{POST_SNAPBACK}>


Precis som ollebanan påpekar så stödjer inte 1510 boxen MPEG4. Jag har varit i kontakt med Motorola supporten i Linköping (de som har konstruerat boxen) och frågat explicit om MPEG4 stöd i 1510 boxen. Svaret jag fick var att om Telia avser att tillhandahålla HDTV så krävs det att dom skeppar nya boxar. Man kommer inte att kunna stödja HDTV och MPEG4 med nuvarande 1510 boxen.

Men största sannolikhet så kommer det att krävas en box ur 1900 serien istället. Lyse i Norge använder sig också av Motorolas boxar och 1510 boxen som standardbox för sin bredbands-TV. Nu har Lyse startat med HDTV och tydligen så är det 1910 boxen som gäller (se följande inlägg på AVforum.no).

Sannolikheten att Telia också väljer boxar ur 1900 serien den dagen Telia också börjar med HDTV känns ganska stor.

/Peter Cigéhn

#988

Postad 06 juni 2007 - 17:49

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

Då har bilden kommit igen efter att det varit nersläkt i Borås hela förmiddagen. Är det väldigt vanligt med avbrott i Telias ip-TV? Hur har ni det på andra orter?

<{POST_SNAPBACK}>


Här i Hagfors har jag sällan problem med att bilden försvinner det allvaligaste var nog den 19 maj men då var det ju svart för alla. Anars så flyter det på rätt bra. Men ljudet kan hacka till nån gån i bland inget störande. Tror det beror på den dåliga kabeln in till lägenheten.

#989

Postad 06 juni 2007 - 18:53

cazz
  • cazz
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Någon som vet hur lång kabel man kan ha mellan modemet och TV-boxen?
Går det bra med 15 m UTP eller måste det vara FTP för det ska bli bra?

#990

Postad 06 juni 2007 - 20:04

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

  • 798 inlägg
  • 0

Förstår inte varför Telia kallas för det "Digital-TV" den är väl tyck inte är någon digital som HD utan låter som liknar analog.

<{POST_SNAPBACK}>


Digital och HD är två olika saker. Digital innebär att signalen har diskreta värden, till skillnad från analog som har ett oändligt antal värden.

#991

Postad 06 juni 2007 - 20:13

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Någon som vet hur lång kabel man kan ha mellan modemet och TV-boxen?
Går det bra med 15 m UTP eller måste det vara FTP för det ska bli bra?

<{POST_SNAPBACK}>


Spontant (utan att ha speciell bra koll på olika kablar) så skulle jag säga att det inte bör vara några problem med 15 m UTP kabel (Cat 5e). Jag har svårt att inse att det skulle krävas något mer sofistikerat än så... Det är ju inte så att du kommer att få bättre bild för att du har "bättre" nätverkskabel! :)

/Peter Cigéhn

#992

Postad 06 juni 2007 - 20:56

cazz
  • cazz
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Någon som vet hur lång kabel man kan ha mellan modemet och TV-boxen?
Går det bra med 15 m UTP eller måste det vara FTP för det ska bli bra?

<{POST_SNAPBACK}>


Spontant (utan att ha speciell bra koll på olika kablar) så skulle jag säga att det inte bör vara några problem med 15 m UTP kabel (Cat 5e). Jag har svårt att inse att det skulle krävas något mer sofistikerat än så... Det är ju inte så att du kommer att få bättre bild för att du har "bättre" nätverkskabel! :)

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>



Låter bra det, då är det bara att handla in en sådan eller en 20 meters så man kan få det snyggt

Redigerat av cazz, 06 juni 2007 - 20:57.


#993

Postad 07 juni 2007 - 09:15

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Låter bra det, då är det bara att handla in en sådan eller en 20 meters så man kan få det snyggt

<{POST_SNAPBACK}>


Ett alternativ är ju att du flyttar första jacket och modemet närmare boxen, och istället köper 20 meter vanlig tvåtråds telefonsladd (istället för nätverkssladd). Den är ju lite tunnare och kanske lättare att dra... :)

/Peter Cigéhn

#994

Postad 07 juni 2007 - 11:21

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0

Någon som vet hur lång kabel man kan ha mellan modemet och TV-boxen?
Går det bra med 15 m UTP eller måste det vara FTP för det ska bli bra?

<{POST_SNAPBACK}>


Kör UTP.

#995

Postad 07 juni 2007 - 11:52

Unregistered1273
  • Unregistered1273
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
EDIT: Problem Löst..

Redigerat av Unregistered1273, 07 juni 2007 - 12:13.


#996

Postad 07 juni 2007 - 16:38

cazz
  • cazz
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Låter bra det, då är det bara att handla in en sådan eller en 20 meters så man kan få det snyggt

<{POST_SNAPBACK}>


Ett alternativ är ju att du flyttar första jacket och modemet närmare boxen, och istället köper 20 meter vanlig tvåtråds telefonsladd (istället för nätverkssladd). Den är ju lite tunnare och kanske lättare att dra... :(

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Nja vill inte ha datorn i det rummet där TV är :)
Lättare att dra en 20 meter kabel.


Någon som vet hur lång kabel man kan ha mellan modemet och TV-boxen?
Går det bra med 15 m UTP eller måste det vara FTP för det ska bli bra?

<{POST_SNAPBACK}>


Kör UTP.

<{POST_SNAPBACK}>


Bra FTP är ju dyrare ;)

#997

Postad 08 juni 2007 - 09:13

de99ytth
  • de99ytth
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Ledsen ifall detta redan är besvarat i tråden men jag kunde inte vid en snabb överblick hitta något.
Jag vill kunna titta på ip-tv via datorn. Jag får det att funka i VLC genom att koppla in en nätverkskabel i port 3 på modemet som jag ställt om så den även skickar IP-tv signalen. Dock så vill jag ju gärna kunna nå internet också.

Jag kan ju få TV-bild i datorn genom att ansluta modemets port 3 till en av lan-portarna på min router, men då fungerar ju inte den övriga internettrafiken, eller det trådlösa nätet. Det jag funderar på är att om jag sätter in ett extra nätverkskort till datorn, och ansluter modemets port 3 dit istället, och samtidigt har kvar kopplingen mot routern med de första nätverkskortet så borde det kunna funka. Men då måste jag väl på något sätt tala om för VLC att den ska hämta strömmen från det andra nätverkskortet, medan alla andra anrop ska nyttja det första nätverkskortet?
Kan detta lösas med hjälp av någon routing-tabell eller har någon annan någon bra idé.

PS. Det är fortfarande så att man på datorn bara kan se den kanalen som boxen är inställd på?

/Thomas

#998

Postad 08 juni 2007 - 19:28

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
Efter den senaste programvaruuppdateringen så upplever jag att navigeringen i menyn har blivit buggig och beter sig allmänt konstig. Så jag skickade följande felrapport till Telia supporten:

Efter senaste uppdateringen av programvaran i boxen (4_0_1_41_2) så beter sig menyerna i boxen väldigt underligt.

Ett exempel är följande:
1) Tryck på MENU
2) Bläddra och välj Video
3) Tryck på BACK för att gå tillbaka till menyn
4) Bläddra och välj Surf
5) Nu hamnar man helt plötslig på SF Anytime!
6) Tryck på BACK
7) Nu hamnar man på Surfsidan...

Detta var bara ett exempel på konstigheter som uppstår då man bläddrar runt i menyerna. Det känns som att hela navigering i menyn har "buggat ur" efter den senaste uppdateringen.

Rent allmänt så känns det som om den senaste uppdateringen har inneburit en hel del fel som smugit sig in (jag har felrapporterat två andra fel sedan tidigare). Kanske lite bättre regressiontester innan ny programvara släpps kanske vore på sin plats! Jag jobbar själv i programvarubranchen och vet hur det är! :-)

/Peter Cigéhn


Nu har jag fått följande svar:

Tack för din förfrågan.

Jag kontrollerade på våran tv här enligt din instruktioner men fann inte alls att det är som du skriver. Här fungerade det precis som det skall göra.

Med vänlig hälsning

XXX YYY
Telia Kundservice


Så nu blir min fråga till er övriga. Kan ni återupprepa felet enligt instruktionen ovan? Observera att ni måste ha startat om boxen och fått boxen uppdaterad till 4_0_1_41_2. Detta kontrolleras enklast under menyvalet Om tjänsten > Teknisk information. Längst upp skall det då stå Version: 4_0_1_41_2

Jag blir bara lite fundersam eftersom jag lyckas återupprepa felet om och om igen på båda mina boxar. Att då inte tekniska supporten lyckas återupprepa felet gör mig då lite brydd! Är mina instruktioner otydliga, eller vad kan det vara? Om ingen annan lyckas återupprepa enligt mina instruktioner ovan så kanske jag får skriva dessa lite tydligare.

/Peter Cigéhn

#999

Postad 08 juni 2007 - 20:01

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

  • 2 153 inlägg
  • 0

Efter senaste uppdateringen av programvaran i boxen (4_0_1_41_2) så beter sig menyerna i boxen väldigt underligt.

Ett exempel är följande:
1) Tryck på MENU
2) Bläddra och välj Video
3) Tryck på BACK för att gå tillbaka till menyn
4) Bläddra och välj Surf
5) Nu hamnar man helt plötslig på SF Anytime!
6) Tryck på BACK
7) Nu hamnar man på Surfsidan...

Detta var bara ett exempel på konstigheter som uppstår då man bläddrar runt i menyerna. Det känns som att hela navigering i menyn har "buggat ur" efter den senaste uppdateringen.

Rent allmänt så känns det som om den senaste uppdateringen har inneburit en hel del fel som smugit sig in (jag har felrapporterat två andra fel sedan tidigare). Kanske lite bättre regressiontester innan ny programvara släpps kanske vore på sin plats! Jag jobbar själv i programvarubranchen och vet hur det är! :-)

/Peter Cigéhn


Detta fenomen har jag också!
Testade precise!

Edit: Jag felanmälde det ocksså till Telia.
Använde ditt upplägg ovan som text!

Redigerat av HkanW, 08 juni 2007 - 20:05.


#1000

Postad 08 juni 2007 - 22:58

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Efter senaste uppdateringen av programvaran i boxen (4_0_1_41_2) så beter sig menyerna i boxen väldigt underligt.

Ett exempel är följande:
1) Tryck på MENU
2) Bläddra och välj Video
3) Tryck på BACK för att gå tillbaka till menyn
4) Bläddra och välj Surf
5) Nu hamnar man helt plötslig på SF Anytime!
6) Tryck på BACK
7) Nu hamnar man på Surfsidan...

Detta var bara ett exempel på konstigheter som uppstår då man bläddrar runt i menyerna. Det känns som att hela navigering i menyn har "buggat ur" efter den senaste uppdateringen.

Rent allmänt så känns det som om den senaste uppdateringen har inneburit en hel del fel som smugit sig in (jag har felrapporterat två andra fel sedan tidigare). Kanske lite bättre regressiontester innan ny programvara släpps kanske vore på sin plats! Jag jobbar själv i programvarubranchen och vet hur det är! :-)

/Peter Cigéhn


Detta fenomen har jag också!
Testade precise!

Edit: Jag felanmälde det ocksså till Telia.
Använde ditt upplägg ovan som text!

<{POST_SNAPBACK}>


Samma fel här.
Har också mailat Telia.

Passade på att anmärka på en del andra saker, bl a ljudet som de har sänkt ner igen vid omstart? Kanske jag som har missat det men finns det inget sätt att låsa ljudnivån?



6 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar


    Belzhadar
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.