Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blindtester - ett botemedel för prylnarkomaner?

126 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1

Postad 30 november 2002 - 16:04

Unregistered577d133e
  • Unregistered577d133e
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
FRAM FÖR FLER BLINDTESTER! De skulle betyda mycket för alla oss som är mer eller mindre offer för prylhysteri och likt knarkberoende luras av våra surt färvärvade stålar för att det kommit en ny pryttel som sänker XYZ med 0,0001 och höjer ZYX med 2,004.

Skulle därför vara kul att få läsa några blindtester där de stora tidningarnas testavdelningar satte upp anläggningar i olika prisklasser.
Är övertygad om att detta skulle förändra vår syn på ljud/pris-förhållandet. Ljjud är en sak för tycke o smak och redan detta faktum gör att priset inte kan ha en absolut korrelation med ljudkvaliteten. Jag tror att testarna är rädda för blindtester av den anledningen att viktiga annonsörer skulle bli sura om deras 150 000:- prylar spöades av 35 000-anläggningen. För att inte tala om alla som köpt dessa pinaler till samma kilopris som guld.

Kolla http://www.fivechannels.com/ och deras artikel om blindtest av kabel.

Skillnaderna i ljudupplevelse mellan t ex olika högtalarkablar sitter, tror jag, till 90 procent i huvudet hos den som lyssnar.
Men denna skillnad är naturligtvis inte att förakta för det. Det är ju den subjektiva upplevelsen inne i huvudet som ska räknas. Eftersom den uppenbarligen, i fallet kablar, påverkas av priset på produkten så har alltså priset på kablarna betydelse. MEN!!! BARA om man VET vilka som är de DYRA kablarna.
Det funkar väl ungefär som med sockerpiller och placeboeffekten. Patienten tror sig veta att den fått en fantastisk medicin och blir frisk bara av sin tro.

Slutsats: En förutsättning för alla dagens tester av ljudprodukter och resultaten, är att testarna vet vem som har det högsta priset och det coolaste märket.
Annars skulle ju en liten fes-förstärkare och lakritssnören kunna gå o vinna. Vill vi ha det så?

#2

Postad 30 november 2002 - 16:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Tror inte att en "fesförstärkare" skulle kunna vinna, om den nu inte har bra ljudkretsar etc och testas mot en annan maskin med sämre konstruktion och komponenter.

Sedan beror det på vad man spelar. Tar man korrupta skivor som testmaterial går det att få ut intressanta resultat, nämligen att ju mer avancerad maskinen är, desto sämre låter den.

Det sämsta jag lyssnat på är just korrupta skivor (kallas även kopieringsskyddade) och där slås min H/K av min f.d Samsung-stereo, även om det låter dåligt i båda. Dock har Samsungen fördelen att den inte lyfter fram bristerna lika tydligt.

Ska man blindtesta på allvar bör det naturligtvis ske mot samma uppsättning högtalare, med samma kablar och samma bildvisningsmedium (TV, projektor etc).

Jag är dock fortfarande absolut säker på att det märks skillnad mellan en Technica och en H/K.[;)]

#3

Postad 30 november 2002 - 16:39

Unregistered577d133e
  • Unregistered577d133e
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Visst, b lindtesten ska göras under samma förutsättningar. Men om man testar t ex stärkare med sammma kablar, skivor o högtalare m m, så skulle testarna inte veta vilken stärkare som testades.
Och om man testade hela anläggningar så skulle testarna inte se något av anläggningen. Bara höra.
Jag är övertygad om att 90 procent av upplevelsen formas av vetskapen om priset på prylen man använder/lyssnar på.

#4

Postad 30 november 2002 - 18:23

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Intressant läsning! http://www.fivechann...r/kabeltest.htm

"Det jag märkte när vi lyssnade på kablarna, var att när lyssningen skedde öppet så var det lätt att uppfatta skillnader mellan dessa. Men när vi gick över till blindtest så försvann helt plötsligt de uppenbara skillnaderna."

"Skillnader mellan olika högtalarkablar är extremt liten och det är tidskrävande att bevisa dessa. Nu vet vi det!"

#5

Postad 30 november 2002 - 20:07

Unregistered285e28ab
  • Unregistered285e28ab
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Just precis! Jag är tex. MYCKET skeptisk till dom stora skillnader i ljudkvalitet mellan olika digitalkablar som vissa testare tycks höra. Ett riktigt blindtest av digitalkablar mellan 50-10000:- skulle vara kul att se i tex. HiFi & Musik, men jag tvivlar på att dom vågar, med tanke på att dom redan har gjort ett vanligt sånt test.[;)]

#6

Postad 30 november 2002 - 20:09

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
jag läste inte igenom denna tråd.. jag har gjort ickeblintester många gånger.. och de skillnader som blir mellan min taralabs prime 1000 och taralabs omni högtalarkable de går inte att förneke.. när till och med flickvännen som inte är medveten om testet säger " vad dovt och grumligt det låter" så är det ett faktum att kablar gör skillnad.. jag anser att blintester är något för dom som inte är säker på att de hör skillnad.. jag hör skillnad jag brukar vara rätt ärlig mot mig själv i det faktum när jag provarkablar..

tex min signalsladd ANDERS körde jag först på en anl med Puristaudio colossus och när vi sedan bytte till anders kabeln så tappade jag stampatakten faktorn och ganska mycket i det övre registret.. dock visste jag inte vad som satt i anl före..

då kan man ju ställa sig frågan är det värt de 22-25 000 som colossus kostar? är det detta jag behöver.. svar: ifall man har en anl för 400 000 så är det ett givet val att man skulle valt colossus eller någon annan värstingkabel till anl..

sen "klubbar" som lts som dissar allt som är dyrt och bra är upp till de själva.. jag pratade med en kille igår som berättade att LTS testat Wattpuppy med elektronik för knappt 15000

#7

Postad 30 november 2002 - 21:55

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Pingler, Det låter lite som du försöker se ner på andra som har råd att köpa det du SÅÅÅ gärna vill ha, bättre saker.
Håller med om att pris inte alltid är ett måttstock på hur bra en sak låter. Har hört högtalare som kostar 45 000 kr låter bättre än några för 75 000kr, men jag har även hört högtalare för 180 000kr som låter bättre än det mesta jag hört.
Ang blindtester så kan det vara bra, jag har gjort en del om har utan problem hört skillnader mellan kablar, förstärkare mm.


Skulle därför vara kul att få läsa några blindtester där de stora tidningarnas testavdelningar satte upp anläggningar i olika prisklasser.


Öhhh, nästan alla tidningar jag läser så har man gjort blindtester mellan olika saker.


Jag tror att testarna är rädda för blindtester av den anledningen att viktiga annonsörer skulle bli sura om deras 150 000:- prylar spöades av 35 000-anläggningen. För att inte tala om alla som köpt dessa pinaler till samma kilopris som guld.


Korkat sagt.


sen "klubbar" som lts som dissar allt som är dyrt och bra är upp till de själva.. jag pratade med en kille igår som berättade att LTS testat Wattpuppy med elektronik för knappt 15000


Klubbar?? Sekt är ett mer passande namn tycker jag. [;)]

#8

Postad 30 november 2002 - 23:41

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by SamuelRönnqwist
sen "klubbar" som lts som dissar allt som är dyrt och bra är upp till de själva.

Tja, vad är billigt? Ett av slutstegen som klarade Före/Efter Lyssnings testet var monoblock för 120 000:-.

Läs mer om blind lyssningsmetoden på http://www.hifimagas....com/fetest.asp

#9

Postad 30 november 2002 - 23:43

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
[brsen "klubbar" som lts som dissar allt som är dyrt och bra är upp till de själva.. jag pratade med en kille igår som berättade att LTS testat Wattpuppy med elektronik för knappt 15000


Klubbar?? Sekt är ett mer passande namn tycker jag. [;)]


Är det en moderator som skriver något så lågt?

#10

Postad 01 december 2002 - 02:30

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Är det en moderator som skriver något så lågt?


För det första så är jag en MÄNNISKA Niklas! Sedan så tycker jag LTS har många av dom grejer som utmärker en sekt, du kanske inte tycker det, bra för dig!
Sedan så finns det FLER sätt än LTS F/E test, något som vissa verkar vara svårt att acceptera. Men detta är väl ännu ett tecken på att "vi har rätt, resten av världen har fel" =sekt beteende i mina ögon.
Så jag anser inte det var LÅGT sagt, det är DU som sätter in betydelsen i ordet sekt.

#11

Postad 01 december 2002 - 02:45

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Nu var det iofs inte signalkablar de testade, utan högtalarkablar. Enstaka kunde de höra skillnad mellan, men i slutändan kunde de inte höra skillnad på en vanlig noname-kabel och en högkvalitetskabel.

"Det jag personligen kom fram till är att det är helt meningslöst att göra öppna test, där man vet vad man lyssnar på. Människans förmåga att inbilla sig är större än man tror. Jag lade tydligt märke till örats förmåga att fokusera och inrikta sig på olika instrument eller ljud, så att samma musikparti kan låta helt olika beroende på vad man lyssnar efter."

Tycker ni ska läsa igenom testet ifall ni inte gjort det. Kan vara bra med lite perspektiv för alla de som tror sig kunna lyssna objektivt.

Fast bara för att just de killarna tycker på ett visst sätt så betyder det ju naturligtvis inte att sanningen tvunget är så. Dock har jag även läst andra liknande tester där de drog i princip samma slutsatser.

När sedan erkända hifi-tidningar påstår sig höra skillnader på olika DIGITALA kablar, och gå bort sig i totalt nonsens för en som är insatt i tekniken, gör att man börjar fundera lite extra på alla sk påstådda tydliga skillnader mellan kablar.

Själv anser jag att icke-blindtester är för dem som inte är säkra på att de kan höra skillnad...

#12

Postad 01 december 2002 - 06:30

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Själv anser jag att icke-blindtester är för dem som inte är säkra på att de kan höra skillnad...


Hmmm...Jag har både kört blindtester och vanliga tester. Jag tycker att det bästa testet är att lyssna 1-2 veckor med det man ska testa i anläggningen och sedan byta tillbaka, då hör man direkt om det var någon skillnad eller ej. Blind tester kan vara bra i vissa avseende, jag kommer t ex när jag ska testa ut högtalarkablar framöver använda mig av blindtester. Har redan gjort ett mini blindtest av signalkabel som visade att det fanns skillnader.
Jag ska göra ett mini högtalarkabel test imorgon (först vanligt sedan blind), mellan några billigare kablar jag har. Jag återkommer.

Men det jag vill komma fram till är att alla ska testa själv och inte bara slänga ut sig en massa. Jag har inte testat svindyra högtalarkablar med billiga kablar och därför så säger jag inget om det.

#13

Postad 02 december 2002 - 11:44

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Tack för denna tråd Pingler, jag håller med dig om mycket, dock tror jag att det finns skillnader mellan olika apparater, men de är mycket små.

Pingler: Jag tror att testarna är rädda för blindtester av den anledningen att viktiga annonsörer skulle bli sura om deras 150 000:- prylar spöades av 35 000-anläggningen. För att inte tala om alla som köpt dessa pinaler till samma kilopris som guld.

nin: Korkat sagt.

Tung argumentation nin...[:)]

I detta forum och på andra ställen brukar jag vara den som talar just om att skillnaden är minimal mellan olika kablar och olika receivers/dvd-spelare. Dock lever jag inte riktigt som jag lär, jag har faktiskt ganska dyra kablar (Supra etc), men i min jakt på absolut optimalt ljud och bild, vill jag vara säker på att inte kablarna är flaskhalsen.

#14

Postad 02 december 2002 - 12:32

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
carlesjo, Ja det är "Tung argumentation" eftersom JAG testat och det är för MIG en jäkligt stor skillnad. Sedan så finns det ju alltid vissa sorters ljud karaktärer som man föredrar, så jag skulle kanske tyckte bättre om en rörförstärkare för säg 50 000kr än en transistor förstärkare för 150 000kr, men jag kommer om jag letar hitta en rörförstärkare för 150 000 som är mycket bättre.
Att säga att det inte är någon skillnad mellan apparater, ja då kan man ju lika gärna lägga ner detta forumet. För då är det ingen skillnad mellan en micro stereo från Siba för 1500 och en "bättre" stereo. För är det ingen skillnad mellan 35 000kr anläggning mot en för 150 000kr, ja då stämmer det jag sa också. Men av någon konstig anledning så brukar den skillnaden vara självklar, även för den som klagar. Men när det blir dyrare än vad HAN har, ja då helt plötsligt så har han bestämt att det inte är någon skillnad. Visst...

#15

Postad 02 december 2002 - 13:48

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Visst nin, jag tror också att det är skillnad. Jag bara tyckte det var skoj att du bemötte med orden "korkat sagt" och inget mer [:)]
quote:Originally posted by nin
...Men när det blir dyrare än vad HAN har, ja då helt plötsligt så har han bestämt att det inte är någon skillnad. Visst...

Sådan här argumentering dyker upp titt som tätt, där det påstås att det man säger har en direkt koppling till vilka prylar man äger, och hur mycket man har i plånboken. Det tycker jag är synd, det är att förutsätta att vi diskuterar på sandlådenivå.
Mao, vi måste få tycka något utan att få "-det säger du bara för att du inte har råd", i ansiktet.

#16

Postad 02 december 2002 - 19:08

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Tyvärr är det ofta som rena missförstånd och ömma tår resulterar i ren dynga. LTS har aldrig hävdat att det ena låter bättre eller sämre och därmed förfäktat någon apparat framför någon annan... annat än OM ambitionen är minimal färgning. Då är nämligen förhållandena objektiva med statistiskt spårbart underlag.

Det är inte priset på elektroniken som avgör om objektiv färgningstestning är genomförbar - lever man med den föreställningen vet man inte vad man talar om.
En intressant poäng med blindtest är inte minst att relatera olika skillnader till varandra. Hur stor inverkan har CD/DVD-drivverket i förhållande till interconectkablar, i förhållande till effektsteg etc. De "astronomiska" skillnader som ibland indikeras verkar mest vara avsedda att motivera prisskillnader som är astronomiska [:)].

Om man sedan tycker om det ena eller andra eller gillar kombinationen av vissa apparater för visst källmaterial är en helt annan pilsner.
Detta är egentligen tjatigt och spörsmålet har varit uppe i andra forum med samma påvra resultat beträffande argumentationsteknik.

Jag håller i många avseenden med Pingler och undrar om han inte satte huvudet på spiken när han förde fram de ömma tårna hos "alla som köpt dessa pinaler till samma kilopris som guld".
Som reaktion fick han ju "Korkat sagt"... [:D]

En som tycker "informationen" på källmaterialet är mer viktigt än de informerande apparaterna, även om det är himla kul att drömma, fixa och dona... å få det "snyggt".
Dessutom en LTS-medlem som inte förbehållslöst köper varesig "minimalt färgande" utrustning eller "trevligt färgande" manicker för fantasisummor. Håkan

PS. Nu kommer bergis någon post om "statistik" eller "vad är ofärgande"... kort ordlista :
"statistik" - knepiga matematiska samband som kan föklara, om man begriper statistik.
"ofärgande" - man märker ingen skillnad.
...öppet för illasinnade missförstånd [:D]

#17

Postad 02 december 2002 - 21:13

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Sådan här argumentering dyker upp titt som tätt, där det påstås att det man säger har en direkt koppling till vilka prylar man äger, och hur mycket man har i plånboken. Det tycker jag är synd, det är att förutsätta att vi diskuterar på sandlådenivå.
Mao, vi måste få tycka något utan att få "-det säger du bara för att du inte har råd", i ansiktet.


Ja, jag vet inte hur jag ska tolk saker annars. För oftast så har ju den personen köpt något som han tycker är bättre än det billigaste på Siba. Det är alltså en skillnad på det han har och dom "sämre" grejerna. Men sedan så vänder han på steken och säger att det är inte någon skillnad mellan ännu dyrare saker. Det är det jag tycker är dumt sagt.
Om han inte hör någon skillnad, fine, om jag hör en skillnad, fine. Men skillnader är det, oavsett om alla hör det eller ej. Om någon säger att han hör skillnad mellan den och den högtalar kabeln, oavsett vad jag TROR eller vad jag HÖR så är det ju så att han hör dom. Så om jag inte hör det, ja inte börjar jag säga att det inte finns någon skillnad. För det har lite med att göra vad man har för hörsel, hur "tränad" den är på välljud, och hur van man är välljud, IMHO.
Eller vad säger du?
För enligt våra kvällstidningar så finns det inga skillnader i ljud mellan CD och SACD, bild skillnader på DVD spelare mm. Om man går på den linjen jag är inne på så har dom fel, om man går på linjen som vissa/någon sa här, ja, då är det vi som har fel. Vad säger du?


Det är inte priset på elektroniken som avgör om objektiv färgningstestning är genomförbar - lever man med den föreställningen vet man inte vad man talar om.


Ja, jag håller med om att priset inte är något som berättar om det är bättre än andra. Men man får vad man betalar för. Jag får inte en Ferrarri motor och byggkvalite när jag köper en Skoda, något som alla här nog håller med om? Och jag får inte ultimata ljudkvaliten av en 2000kr CD spelare heller, IMHO.


Jag håller i många avseenden med Pingler och undrar om han inte satte huvudet på spiken när han förde fram de ömma tårna hos "alla som köpt dessa pinaler till samma kilopris som guld".
Som reaktion fick han ju "Korkat sagt"...


Ja, jag har köpt dyra saker, men dom har gett mig något som inte billigare kan, så vad är problemet? Bil examplet igen, du får vad du betalar för. Du kan köpa en bil för 500kr, som går från A till B, så då är alltså ALLA bilar över det priset överpriser? Nej, det går ju inte att ha en debatt på den nivån. Samma gäller det hifi. Hade jag fått lika bra ljud ur en förstärkare för 5000 kr så hade jag aldrig köpt en för 60 000kr, svårare än så är det inte.

#18

Postad 02 december 2002 - 22:28

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Kul !!!

Det där med missuppfattningar... vi tar den igen :

"Det är inte priset på elektroniken som avgör om objektiv färgningstestning är genomförbar - lever man med den föreställningen vet man inte vad man talar om."

Lika sann nu som då.
Det har inte ett smack att göra med "Men man får vad man betalar för. Jag får inte en Ferrarri motor och byggkvalite när jag köper en Skoda"... man behöver inte en Ferrari för att testa färgningstestning, men det blir lättare att höra små fägningar.
Tror man att man måste ha en Ferrari vet man alltså inte vad man talar om. En mojäng som statistikt kan detekteras färgande via en klockradio färgar ljudet - punkt.
Men, riktigt fina grejjor med små nyansskillnader kan bara detektera färgande i avslöjjande apparatur (inte nödvändigtvis varesig dyr eller ofärgande i sig, faktiskt... jag kan höra vad folk säger i ett trapphus, men det ekar förjäkligt) ...
Det går inte att ducka att en detekterat färgande mackapär är färgande... sen kan vi gå till baren och diskutera pilsner, dvs. om man tycker om den färgning som påförs signalen.

En som gillar att köra med "loudness" i bilen då han diggar "John Lee Hooker with friends"... och kör Volkswagen [:)] Håkan

PS. Ett sekteristiskt särdrag är också förnekelse, eller selektiv hörsel om man så vill... [:D]

#19

Postad 02 december 2002 - 22:50

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Tror man att man måste ha en Ferrari vet man alltså inte vad man talar om


Det verkar dom du inte förstår. Om du VILL ha en Ferrari motor så får du det INTE med en skoda.
Svårare än så är det INTE.
Sedan så har du faktiskt ej mätbara skillnader man måste lyssna sig till.

#20

Postad 02 december 2002 - 22:53

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Frågan är VARFÖR man startar en sådan här tråd?

För folk tycker olika, svårare än så är det inte. LTS och liknande föreningar får ha sina åsikter och idèer lika mycket som jag får ha mina åsikter. Mina är lika mycket rätt som deras. Det handlar om olika smak och preferenser.
Nu vet jag att någon kommer att säga: Nej, man kan objektivt kolla vad som är minst färgat osv.
Det jag säger är bla bla bla [:)]

#21

Postad 02 december 2002 - 23:46

Lokpest
  • Lokpest
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
håller med pingler, håller inte med nin, iaf inte den första raden i det första svaret han gjorde (årkade inte läsa mer)

#22

Postad 03 december 2002 - 00:08

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Ursäkta min okunnighet. Men va i h***ete är LTS???

Blir bara så nyfiken, samt att jag har en känsla av att jag borde veta [:)]

#23

Postad 03 december 2002 - 00:35

Unregistereda18768e4
  • Unregistereda18768e4
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Skillnad är det helt klart på högtalarkablar iaf de 2 olika sorter jag testat :) ... tex hade jag ett par vanliga elkablar till mina högtalare förut... sen köpte jag upp mig till ett par kablar som kostar 55kr/m och bara det är skillnad :D ... jag är ingen hifiexpert men visst låter det skillnad och ja det låter bättre! ... Om nu det skulle låta ännu bättre med kablar för 800kr/m vet jag inte .. min anläggning kanske inte är tillräckligt bra för att kunna göra den skillnaden!

Fast att det låter skillnad behöver inte betyda att det låter bättre .. köp era kablar efter plånbok och anläggning. Känns ju dumt att lägga 100 000 på en anläggning och sedan köra kablar för 10kr/m ... alla flaskhalsar ska ju bort!

Eller snarare ... köp kablar efter vad era öron tycker om ... och skit i priset!

#24

Postad 03 december 2002 - 01:10

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Lok: du kanske bör läsa igenom allt han skrivit innan du dissar honom.

Alla: är det så svårt att acceptera att man har olika åsikter. jag testade för ett tag sedan EKK snören i min anl och vad hände? jo mitt fokus blev sämre. alla register blev dimmiga och drivet i musiken var som bortblåst.

skulle en vanlig kille/tjej lägga ner som jag 833.33 kr/m på högtalarkabel? nope tror inte det.

MVH Samuel Rönnqwist

#25

Postad 03 december 2002 - 02:14

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Fluffy, LTS, LjudTekniska Sällskapets, är en förening. Du kan läsa lite mer om deras idèer på http://www.lts.a.se/
Jag håller inte med dom i mycket, men det är okej, så länge dom inte försöker "mässa" över mig.

#26

Postad 03 december 2002 - 09:08

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Tack nin!

#27

Postad 03 december 2002 - 10:04

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"Sedan så har du faktiskt ej mätbara skillnader man måste lyssna sig till."

Vem har sagt något annat. Det gamla vanliga LTS-gnällar-dravlet... som brukar anföras av de som inte begriper ett smack om LTS. INGENTING har någonsin handlat om att inte lyssna och bara mäta. Det där om Ferrarimotor och Skoda är så beklagligt punschigt att man bara suckar.
Illasinnat och tröttsamt skitsnack - som bara visar att du inte förstår !

"så länge dom inte försöker "mässa" över mig."

Ingen mässar över dig. Inte en käft på LTS (inte jag heller) säger åt dig vad du skall tycka (men visst tycker de, en gillar rör, en annan transistorer, en tredje Stravinski). Det är du som med lögner lägger ord i LTS' mun och skyfflar dynga. Var glad över dig och ditt.

LTS är en hop nördar (som vilken motorcyckel, husvagns, bergklättrat-förening som helst) som säger ; himla kul med musik och den ljudteknik som gör den möjlig.
En LITEN del av den tekniska sektionens verksamhet hanterar det enda uns av objektivitet man kan ha i ämnet - manifesterat av blindtester utförda på ett principiellt korrekt sätt. En betydligt större av tekniska sektionens tid ägnas åt att "kolla marknaden", "hjälpa någon att få tag på utgångna elektronrör till apparaten X", "ge reparationstips åt en annan till hans älskade gamla Dynaco-Radio", "föreslå hur en tredje kan placera högtalarna efter sin renovering"... allt drivet av frågor från medlemmarna.

Ämnet för topicen var Blindtester och du som moderator driver in det åt anti-LTS-hållet med gösselgaffel - jag baxnar !!
Att du har mage att fråga "Frågan är VARFÖR man startar en sådan här tråd?"... varför fortsätter du i en sån här tråd ? [xx(]

inte längre på bra humör... jorå Håkan

#28

Postad 03 december 2002 - 14:42

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0
Är det inte dags att återgå till den ursprungliga frågeställningen (som Håkan skriver): Blindtester eller inte blindtester? Att det kan vara skillnad på olika högtalarkablar, signalkablar, stereoanläggningar är en annan fråga som med fördel kan avhandlas för sig.

Varför är det så många som inte vill acceptera blindtester av t.ex. kablar? Jag anser att ett test blir mer trovärdigt ju mer vetenskaplig metod som används.

När man forskar om något inom t.ex. naturvetenskap så måste man få fram mätbara resultat för att det skall vara värt något. Om en forskare bara säger att "jag vet att A är bättre än B" utan att kunna visa det med en oberoende mätmetod så är det inte värt någonting alls. Mätutrustningen däremot mäter alltid på samma sätt oavsett om det är A eller B som testas, och om den gör skillnad på A och B och mäter på olika sätt är det fel på den.

Överfört på t.ex. kabeltester så behöver man alltså mätutrustning som inte påverkas av vilken kabel som testas. Eftersom det är den svårmätbara storheten "bra ljud" som skall mätas är det inte lika enkelt som att koppla in en ohmmeter och läsa av resistansen, utan man måste låta människor lyssna på de olika kablarna. Att då tala om vilken kabel som testpersonen lyssnar på för tillfället verkar helt befängt. Det är som om man skulle trycka på en speciell knapp på ohmmetern när man mäter resistansen på en viss kabel!

Placeboeffekten med dyra kablar är intressant i sig och skall inte underskattas, men frågan är om vem som gynnas mest av den, köparen eller säljaren? Om jag vet att kabeln kostar 1000kr/m så tycker jag kanske att den låter bättre, och det är ok att jag tycker så så länge jag inte skriver i ett test att "den är bättre".
Antag nu att kabeln för 1000kr/m egentligen är likadan som en som kostar 10kr/m. Det kostar mig alltså 990kr/m att få placeboeffekten för den nämnda kabel, pengar som går rakt ner i fickan till säljaren som förmodligen gnuggar händerna av lycka. Hade säljaren varit en läkemedelsförsäljare så hade han kanske blivit kallad lurendrejare och till och med blivit åtalad för det. Kabelförsäljaren däremot har inget att frukta, utom möjligtvis lagstiftningen mot ocker som dock verkar ganska tandlös.

Min slutsats: Blindtester är överlägsna öppna tester och skulle innebära billigare varor för oss konsumenter.

#29

Postad 03 december 2002 - 14:53

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Vem har sagt något annat. Det gamla vanliga LTS-gnällar-dravlet... som brukar anföras av de som inte begriper ett smack om LTS. INGENTING har någonsin handlat om att inte lyssna och bara mäta. Det där om Ferrarimotor och Skoda är så beklagligt punschigt att man bara suckar.
Illasinnat och tröttsamt skitsnack - som bara visar att du inte förstår !

SKÄRP DIG!!!!!!


Det är du som med lögner lägger ord i LTS' mun och skyfflar dynga


Vad är det som är LÖGN som jag säger!??? Pinsamt!


Ämnet för topicen var Blindtester och du som moderator driver in det åt anti-LTS-hållet med gösselgaffel - jag baxnar !!
Att du har mage att fråga "Frågan är VARFÖR man startar en sådan här tråd?"... varför fortsätter du i en sån här tråd ?


Jo, för att personen som STARTADE denna tråd INTE hade testat själv! "Skillnaderna i ljudupplevelse mellan t ex olika högtalarkablar sitter, tror jag, till 90 procent i huvudet hos den som lyssnar"
JAG har gjort blindtester, och fler med mig och vi har hört dom skillnaderna så kom inte med något skitsnack!


Min slutsats: Blindtester är överlägsna öppna tester och skulle innebära billigare varor för oss konsumenter.


Jaså, och du själv har gjort en massa blindtester eller? Den var en person som gjorde ett rätt kul blind test på hififorumet. Han hade sina bra kablar och lampsladd som vissa anser räcker. Han kastade tärning om han skulle byta. Blev det samma så gick han fram och trixa ändå med högtalarna för att inte det skulle falla på det. Hans fru i rummet BREVID hörde skillnaderna direkt och klarade ALLA gånger testet.

#30

Postad 03 december 2002 - 15:19

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
Vem har sagt något annat. Det gamla vanliga LTS-gnällar-dravlet... som brukar anföras av de som inte begriper ett smack om LTS. INGENTING har någonsin handlat om att inte lyssna och bara mäta. Det där om Ferrarimotor och Skoda är så beklagligt punschigt att man bara suckar.
Illasinnat och tröttsamt skitsnack - som bara visar att du inte förstår !

SKÄRP DIG!!!!!!

Hehe nin [:P], bra svarat, jag börjar gilla dig...[:)][:D]

Nå. När motorjournalister testar vinterdäck, kör de blindtest. Egentligen är det ju självklart, då blir ju upplevelsen ej färgad av pris/modell utan det handlar endast om hur bra något upplevs (undrar om det är nå´n skillnad på olika vinterdäck, egentligen...[:D])

#31

Postad 03 december 2002 - 15:29

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
Min slutsats: Blindtester är överlägsna öppna tester och skulle innebära billigare varor för oss konsumenter.


Jaså, och du själv har gjort en massa blindtester eller? Den var en person som gjorde ett rätt kul blind test på hififorumet. Han hade sina bra kablar och lampsladd som vissa anser räcker. Han kastade tärning om han skulle byta. Blev det samma så gick han fram och trixa ändå med högtalarna för att inte det skulle falla på det. Hans fru i rummet BREVID hörde skillnaderna direkt och klarade ALLA gånger testet.




Nej, jag har inte gjort en massa blindtester och har inte påstått det heller. Däremot vill jag gärna ha en större andel blindtester i tidningar och på nätet. Det exemplet du tar, med lampsladden och frun i rummet bredvid visar med all önskvärd tydlighet att de skillnader som finns mellan kablar även kommer fram i ett blindtest.

Lite om din debattnivå:
Pingler skrev i den ursprungliga postningen att viktiga annonsörer skulle kunna bli sura om deras dyra prylar inte visar sig vara bättre än billigare. Jag vet inte om det är så, men det är inte "korkat sagt" som du sedan skrev. Öppna ögonen och se hur världen ser ut! Det var inte längesedan som en journalist på en Stenbäck-ägd tidning fick skit av ägaren för en artikel han/hon skrev. Jag minns inte vilken det var, men tror att det var FinansVision. Krigsfotografer får inte in sina bilder i tidningar eftersom annonsörerna inte vill kopplas ihop med krig och elände. Läs gärna boken "No Logo" om du vill ha mer exempel på vilken makt annonsörer har. Pressen är inte så oberoende som många vill tro.

Dessutom tycker jag att du kommer med rena påhopp som t.ex. följande:
"Pingler, Det låter lite som du försöker se ner på andra som har råd att köpa det du SÅÅÅ gärna vill ha, bättre saker."
Pingler försöker i sin artikel argumentera för att de som köpt jättedyra prylar kanske har blivit lurade, och att de borde öppna ögonen. Vad jag kan läsa vill han inte ha dessa dyrare prylar om de inte är bättre.

Nin, sluta att lägga ord i folks mun! Det är en mycket låg debattnivå som bara gör folk arga. Försök vara lite mer ödmjuk mot de som skriver inlägg här.

#32

Postad 03 december 2002 - 16:06

Unregisteredf3fe05f8
  • Unregisteredf3fe05f8
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Jag är ingen stjärna på sånt här, utan är egentligen ganska ny i hemmabiovärlden. Men jag är forskare, därför blir jag helt förstummad när jag läser vad Nin skriver. Är det här verkligen en moderator? Jag har aldrig hört på maken till bristande argumentation (från någon som försöker vara seriös), har ni ingen åldersgräns för moderatorer?

Mitt förslag är att du kommer med verkliga MOTargument beträffande blindtest eller väljer att inte lägga dig i debatter du uppenbart inte förstår och kan hantera. Om du däremot har motargument som du lyckas presentera på ett stringent sätt blir jag den första att lyfta på hatten, du kommer att ha slagit undan benen på det mesta av vetenskaplig metod som tagits fram inom ramen för såväl nartur- som humanvetenskaperna.

Vem här har hävdat att det inte finns skillnader på olika produkter? Blindtest syftar ju bara till att se i vilka fall vi kan urskilja och på något sätt beskriva eller kvantifiera dessa skillnader, alternativt rangordna produkter baserat på dem. I många fall kan vi säkert det, i andra är det uppenbart mera tveksamt.

För en konsument är det bara mätvärden respektive trovärdiga blindtester som kan ge objektiv vägledning (om det nu är det man vill ha). Blindtest med flera deltagande subjekt kan rensa för placebo (vars existens är så vetenskapligt väldokumenterad att den inte behöver argumenteras för) och ge en bild av vad som är observerbara skillnader som är entydiga (bättre eller sämre), respektive ge en vägledning om vad som mer handlar om tycke och smak.

#33

Postad 03 december 2002 - 18:05

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Nej, jag har inte gjort en massa blindtester och har inte påstått det heller. Däremot vill jag gärna ha en större andel blindtester i tidningar och på nätet


Ja, men varför inte göra dom själv istället? Dom tidningar jag läser använder ofta blindtester, så vart är problemet?


Det exemplet du tar, med lampsladden och frun i rummet bredvid visar med all önskvärd tydlighet att de skillnader som finns mellan kablar även kommer fram i ett blindtest.


Ja, men ska jag behöva försvara mina åsikter och erfarenheter bara för att vissa inte tror på dom?
Det finns folk som inte hör skillnad mellan MP3 128 och original CD'n, något som jag hör. Har jag fel eller har dom fel eller har vi båda rätt?


Pingler skrev i den ursprungliga postningen att viktiga annonsörer skulle kunna bli sura om deras dyra prylar inte visar sig vara bättre än billigare. Jag vet inte om det är så, men det är inte "korkat sagt" som du sedan skrev.


Om någon kan komma fram med BEVIS att tidningarna är köpta av anninsörerna, ja ta fram dom då. Om inte, nej då faller detta. Jag håller med om att man kan misstänka vissa tidningar för konstiga saker men köpt då tidningar som man inte märker detta. Själv så köper jag TAS, Stereophile och Hifi+ för jag anser dom som bra tidningar utan detta problem.
Som t ex i senaste TAS där man lista på Recommended products.
I Class 1 (bästa och minst färgade slutstegen enligt deras tester) så finner vi Tenor Audio Classic series monoblock för 19 000$. Inte gratis. I Class 2 som är alltså enligt dom inte lika bra och ofärgade så finner man Audio Research Reference 300MK II för 30 000$. Alltså så rekommenderar dom en billigare produkt än en dyrare.


Det var inte längesedan som en journalist på en Stenbäck-ägd tidning fick skit av ägaren för en artikel han/hon skrev.


Ja, men bara för att det har hänt så i någon annan tidning så betyder inte det att det händer på ALLA tidningar, eller litar du inte på något som skrivs i media eller?


Dessutom tycker jag att du kommer med rena påhopp som t.ex. följande:
"Pingler, Det låter lite som du försöker se ner på andra som har råd att köpa det du SÅÅÅ gärna vill ha, bättre saker."


Ja, jag kanske tog i för mycket, jag ber om ursäkt.


Pingler försöker i sin artikel argumentera för att de som köpt jättedyra prylar kanske har blivit lurade, och att de borde öppna ögonen. Vad jag kan läsa vill han inte ha dessa dyrare prylar om de inte är bättre.


Ja, men tror du att folk är så dumma? Tror du att dom läser i en tidning och bara köper det utan att testa själv? T ex när jag åkte runt i Sverige för att lyssna på slutsteg så hitta jag en som passade mig perfekt, och låt kanon bra. den var inte gratis (60 000kr) men eftersom jag hade hört saker dubbelt så dyrt som också fått bra kritik men som inte låt lika bra så köpte jag ju inte dom för det. Den jag köpte hade jag inte ens läst något test på.
Så jag undrar om dessa människor som "bara" köper något för att det är dyrt och antar det är bäst, vart dom finns?? Visst, det finns alltis miljonärer som bara "köper" det dyraste men jag tror ingen musik älskande person bara köper det som är dyrt för att han "antar" att det är bättre.


Nin, sluta att lägga ord i folks mun! Det är en mycket låg debattnivå som bara gör folk arga. Försök vara lite mer ödmjuk mot de som skriver inlägg här.

Ja, och försök vara ödmjuk mot dom som HAR testat och anser att dom skillnaderna dom hör är värt priset.


Är det här verkligen en moderator? Jag har aldrig hört på maken till bristande argumentation (från någon som försöker vara seriös), har ni ingen åldersgräns för moderatorer?


Ja, man anpassar sig efter den debatt teknik som folk använder sig av.


Mitt förslag är att du kommer med verkliga MOTargument beträffande blindtest eller väljer att inte lägga dig i debatter du uppenbart inte förstår och kan hantera.


Bra att du kan så mycket då. MOT argument mot blindtest finns, t ex att många små skillnader finner man efter lång användning och inte efter att switcha över som en galning. Självklart så kan blindtester vara bra, har inte sagt något annat, men man ska inte överdriva det heller.


Blindtest med flera deltagande subjekt kan rensa för placebo (vars existens är så vetenskapligt väldokumenterad att den inte behöver argumenteras för) och ge en bild av vad som är observerbara skillnader som är entydiga (bättre eller sämre), respektive ge en vägledning om vad som mer handlar om tycke och smak.


Detta snack om placebo effekt är överdrivet tycker jag. Jag kan bara snacka för hur JAG ser på saker och jag skulle inte köpa något bara för att det är dyrare om det inte gav en VERKLIG förbättring. Jag är själv ganska skeptisk av mig till mycket, var det även till kablar och sånt men har iaf gjort ett litet blindtest där jag kunde ganska lätt skilja på olika signalkablar.


Om det är någon mer som vill bespotta mig som person så gör det via mail annars så tykcer jag vi låser denna tråden. Jag ställde inte upp på att vara en moderator för att man ska kunna säga vilken ###### dynga som helst om en, det kan dom ynkliga människorna göra via mail istället.

#34

Postad 03 december 2002 - 18:40

Unregistered46e1de31
  • Unregistered46e1de31
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt vad jag tycker om blindtester. Antar att det är bra att få fram vad som upplevs genom hörseln och inte sammanlagda upplevelsen när pryltoken (däribland jag själv) fullkomligt njuter av att lyssna på musik och specialeffekter i filmer som spelas på en anläggning bestående av (dyra) bra grejer. Inte sagt att dyra grejer alltid är bra.

För mig som inte är extrem audiofil utan bara uppskattar välkonstruerade och grejer med någotsånär påkostade komponenter inuti så ligger en del av njutningen i att uppnå en viss balans i sinnet och en slags "optimering" av prylarna.. tycker iaf att man kan kalla det så.

Va? Jo, jag ska försöka förklara. Jag vill kunna stilla sinnet och veta att det inte finns nån direkt svag länk i utrustningen. Att på något sätt uppnå en slags fullkomlighet. Då menar jag t.ex. köra en strömkabel som högtalarkabel till ena surroundhögtalaren medan det sitter "riktiga" matchande högtalarkablar på alla andra högtalare. Sedan om man bara kör vanliga dödliga högtalarkablar så känns det inte lika kul å behöva köra en reservkabel till ena högtalaren. Låter det vettigt? :)

Själv är jag lite insöad på prylar från Pioneer. Exakt varför vet jag inte. Men vad jag förstår så är Pioneer en av det fåtal tillverkare som i stort sett håller sig till egentillverkade komponenter, sånär som på avancerade D/A-omvandlare, processorer osv. Obs: jag är inte helt insatt i just detta. Ett annat exempel är Canton. Efter att ha läst att Canton själva handtillverkar spolarna osv. till sina högtalare så känns det tryggt och vettigt på något sätt.. vetskapen om att det ligger lite mer själ bakom det hela. Jag tycker iaf att det känns bättre med sådana produkter än typ "halvfabrikat". Detsamma gäller kablar från Supra. Dom för utvecklingen framåt och lägger stor vikt på sådan här "fullkomlighet", men ändå inte svindyrt. Även om jag tvivlar på att kunna höra skillnaden på Supra Ply 3.4/S för typ 100kr/m och Supra Sword som går lös på 5000 kr för 2x3m. Tror mest det är en produkt som finns för att efterfrågan finns. Och att det är en slags kompromisslös produkt, mer påkostad med exklusivare material eller något sådant.

Sedan finns det ju helt klart andra produkter från andra tillverkare som säkert är bättre på något sätt. Men nu föredrar jag dessa produkter som jag själv äger Pioneer receiver och dvd, Canton Ergo RC-L och i princip Supra-kablar runtom sånär som på en Audioquest Coral analog rca-kabel som jag insåg efter köpet att den nog va lite "overkill" med sina 1300 kr för knappt en meter. Jag trivs med dessa produkter, men självklart hör jag min lilla pryltokröst inom mig som säger att det skulle varit ascoolt å ha en Pioneer AX-10 och en Pioneer 43" plasma-tv och hellre Canton Ergo RC-A än RC-L.

Blindtester var det ja... Blindtester är nog rätt bra ändå. Jag skulle gärna se blindtester på diverse grejer där folk i Michael Kamen's (som kan höra att en orkestermedlem av hundra ligger en halv ton fel) kaliber finns med. Blindtester är nog lite svårare för oss vanliga dödliga...

Och till slut en brasklapp angående (dyra) High-End-prylar.. finns nog ingen extrem High-End här i Sverige, inte om man jämför med vad som t.ex. finns tillgängligt i Tyskland. Förförstärkare och slutsteg för 70 000kr/st - 120 000kr/st räknas nog som High-End här i Sverige, eller? Men jag vet att det finns en helt annan marknad i t.ex. Tyskland. Där finns väl High-End-prylar som kostar säkert det femdubbla och låter därefter.

Läser ni fortfarande? :D

#35

Postad 03 december 2002 - 18:42

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
[Den var en person som gjorde ett rätt kul blind test på hififorumet. Han hade sina bra kablar och lampsladd som vissa anser räcker. Han kastade tärning om han skulle byta. Blev det samma så gick han fram och trixa ändå med högtalarna för att inte det skulle falla på det. Hans fru i rummet BREVID hörde skillnaderna direkt och klarade ALLA gånger testet.


Viktigt tycker jag är att klargöra vad det var för kabel han lyckades höra skillnad på mot Transparent.

Jorma: "Det var inte EKK, utan lampsladd. 2x0,75mm2. " http://www.hififorum...SearchTerms=fru

0,75mm, hmm, det skulle inte ens jag använda trots att jag är kabelskeptiker. [:)] (Med kabelskeptiker menar jag INTE att det inte existerar skillnad mellan olika kablar. Dock är skillnaderna små, och det finns ingen relation mellan pris/prestanda. Och jag HAR blindtestat själv...)

#36

Postad 03 december 2002 - 19:45

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin

Dom tidningar jag läser använder ofta blindtester, så vart är problemet?

Intressant. Vilka tidningar är det och vad har de blindtestat?


quote:[
Det finns folk som inte hör skillnad mellan MP3 128 och original CD'n, något som jag hör. Har jag fel eller har dom fel eller har vi båda rätt?

Du har rätt. Det är lätt att bevisa med blindtest. Men finns det verkligen någon som inte hör skillnad i en bra anläggning?

quote:
Om någon kan komma fram med BEVIS att tidningarna är köpta av anninsörerna, ja ta fram dom då.

Jag tror inte att västerländska tidningar är köpta. Däremot är de ju till stor del annonsfinansierade, så det är försiktiga med att göra sig ovän med tillverkare med stora plånböcker. Dock verkar det förekomma köpta recensioner i vissa länder. Tror det var en redaktör på en hifi tidsskrift i Hong Kong som skrev det på ett forum.

quote:...Som t ex i senaste TAS där man lista på Recommended products.
I Class 1 (bästa och minst färgade slutstegen enligt deras tester)

Vad använder de för testmetod när de bedömmer mest ofärgande?

#37

Postad 03 december 2002 - 21:22

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
*suck*

denna ständiga kabeldebatt.. sluta nu. folk blir bara upprörda och irriterade.

nin: tycker du är lite elak. men det är bra det :)

FÖR ÖVRIGT: varför bråka om detta? kan någon svara på den fråga eller är det många så får en kick av att gnälla på varandra? SKÄRPNING!

MVH Samuel Rönnqwist
/en snubbe som låter de flesta tycka som dom vill (vill han tro iaf)

#38

Postad 03 december 2002 - 21:59

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Samuel: Kan du inte kommentera min kommentar till ditt första inlägg?

#39

Postad 03 december 2002 - 22:11

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Precis, kan vi inte allihopa spela fotboll istället?
Lag Lampsladd mot lag Supra.
I finalen kommer laget med flest färgade förstärkare i publiken att spela oavgjort efter straffar trots att andra laget gjorde ett par bra inlägg från (dis)kanten.
[8D]
bra skämt sux :)

Hade varit fasligt intressant om alla fotbollsspelare här inne kunde göra ett test hemma hos någon som har kablar som det är skillnad på. Finns det ingen sådan möjlighet?

#40

Postad 03 december 2002 - 22:12

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0
Jag tycker att paj kastning är dumt!
Kan det vara så att det är skilnad mellan kablar men inte i alla fall dyrare bättre.sen tror jag att dom som inte hör skillnad mellan kablar ibland inte riktig vet vad dom skall lyssna efter.Men om en någon belyser vad som är skillnaden mellan 2st kablar så tror jag att i många fall så skulle det klarna.
Men det är stor skillnad på att höra skilnad och hör vad som låter bättre .Ena kabeln kanske upplevs bättre på en skiva men sämre på en annan det beror på smaken .
Jag har provat ganska mycket men det var många år sedan .
Men är säker på att det är skillnad på kabel och kabel.
Ps : SLUTA att hacka på varandra ..utan beskriv eran uppfattning .
Mvh: Robert

#41

Postad 03 december 2002 - 22:41

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Intressant. Vilka tidningar är det och vad har de blindtestat?


I både TAS och Stereophile så brukar många av dom använda blindtester mm som en del av testet. Det är bara en liten del av själva testet, för som jag sa själv innan så tycker jag det finns saker som kommer fram efter längre tids användning och som iaf inte jag skulle höra direkt i ett blindtest.


Du har rätt. Det är lätt att bevisa med blindtest. Men finns det verkligen någon som inte hör skillnad i en bra anläggning?


Jo, det är lätt för oss ja, men för dom så är det ingen skillnad. Samma grej om någon hör något som inte vi hör eftersom dom har bättre kringutrustning, tränat öra och vet vad dom ska lyssna efter.


Jag tror inte att västerländska tidningar är köpta. Däremot är de ju till stor del annonsfinansierade, så det är försiktiga med att göra sig ovän med tillverkare med stora plånböcker. Dock verkar det förekomma köpta recensioner i vissa länder. Tror det var en redaktör på en hifi tidsskrift i Hong Kong som skrev det på ett forum.


Ja, jag har också läst något om en hifi tidning i hong kong. Men jag tror att dom flesta "bättre" tidningar är objektiva.


Vad använder de för testmetod när de bedömmer mest ofärgande?


Dom använder sig av mätningar och dom lyssnar också i kontrollerade system och med så ofärgad utrustning som möjligt till deras hjälp.


[i]nin: tycker du är lite elak. men det är bra det :)


Ja, det är möjligt, jag är bara trött att höra denna debatt nästan varje dag på alla forum jag är på.

#42

Postad 03 december 2002 - 23:08

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Story: vad ska jag svara? grattis till männen i dom vita rockarna?

#43

Postad 03 december 2002 - 23:59

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Samuel: Jag förstår inte ditt svar. Det verkade som du ansåg att en färgande produkt måste vara billig? Eller har du något sakargument?

#44

Postad 04 december 2002 - 00:10

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
quote:[i]I både TAS och Stereophile så brukar många av dom använda blindtester mm som en del av testet.
Har de testat högtalarkablar och/eller signalkablar? Har du i så fall de artiklarna? Skulle vara intressanta att ta del av via fax/mail om du har lust/möjlighet.

#45

Postad 04 december 2002 - 00:31

Unregistered09ca9640
  • Unregistered09ca9640
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Intressant om än lite gäll debatt. För egen del tänker jag mycket som zerOracer. Jag har inga guldöron men vill ändå ha bra kvalité och balans i min anläggning. I början av 90-talet bytte jag friskt i min hi-fi anläggning. Har nu en anläggning med Kanadensiska Museatex och Miragehögtalare och känner bara ett stort lugn. Placeboeffekten ska vi nog inte underskatta. Den innebär ju bla enligt vetenskapliga tester att färgen och storleken på en tablett spelar roll för effekten. Att tro på en behandling är en av de viktigaste faktorerna för tillfrisknande. Aktuell forksning har nu visat att placebo inte är inbillning. Tron på en medicin sätter igång kemiska processer i kroppen som kan förklara effekten -även av ett sockerpiller.

Jag påstår ingenting men vill ställa frågan - hur mycket vet vi egentligen om våra sinnen. Kanske kan vetskapen om pris eller testvinnarutmärkelser eller något annat faktiskt påverka hur vi objektivt uppfattar ljudet???

Själv har jag blindtestat en hel del tillsammans med medlemmarna i privat liten hi-fi klubb. Vi ( fem personer)hade vissa problem när det gällde förstärkare, kablar, cd spelare men hörde stora skillnader när det gällde högtalare och vissa skillnader mellan vinyl/cd. Vi har även testat att försöka höra skilnader mellan olika cd-bränningar. Mina erfarenheter av blindtester säger mig att den osäkerhet jag känner i en blindtestsituation påverkar mina möjligheter att höra skillnader. Det talar enligt mig emot att göra blindtester tillsammans med ett gäng kompisar. Det känns helt enklet pinsamt att inte höra skillnader och då låser det sig - åtminstone i mina öron.

Men tack för alla inlägg - alltid lär man sig något.
Hjälm på???

#46

Postad 04 december 2002 - 00:59

Lokpest
  • Lokpest
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by SamuelRönnqwist
Lok: du kanske bör läsa igenom allt han skrivit innan du dissar honom.



höhö den va bra =)

#47

Postad 04 december 2002 - 01:33

Unregistered8ae0fd6a
  • Unregistered8ae0fd6a
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Va fan, alla öron uppfattar olika typ av ljud olika. Visste ni inte det eller?? En del hör musen som kryper på vinden en del inte. varför? För alla HÖR (en del hör inte alls) och UPPFATTAR ljud olika..

Detta gäller i högsta grad även för musik- och filmlyssning. En vattenslang på 0,5mm2 släpper inte igenom lika mycket vatten som en 4mm2 slang. Vattenflödet styrs också av vilket material som leder vattnet... Detta gäller i högsta grad även kablar..

Den som inte hör skillnader FINE, den som hör skillnader FINE... Bara ni mår bra...

Hoppas ni fattar va jag menar......

#48

Postad 04 december 2002 - 05:31

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
mikek, Det finns en del sanning i det du säger. Om jag skulle visa min moder 2st DVD filmer på samma film fast ena var anomorfisk och den andra var inte det så tror jag inte att hon skulle se någon skillnad, för hon vet inte vad hon ska titta efter. Samma med andra bild problem, t ex 100Hz problemen som få ser, men dom finns där. Samma med ljud.


storyboard, Nja, det är med titt som tätt så köp tidningarna och kolla själv. Ska själv testa högtalar kablar framöver och det kommer bli både blindtest och vanliga tester.

#49

Postad 04 december 2002 - 08:44

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
...I både TAS och Stereophile så brukar många av dom använda blindtester mm som en del av testet. Det är bara en liten del av själva testet, för som jag sa själv innan så tycker jag det finns saker som kommer fram efter längre tids användning och som iaf inte jag skulle höra direkt i ett blindtest...

nin, varför inte göra ett blindtest "under en längre tids användning"?

... jag är bara trött att höra denna debatt nästan varje dag på alla forum jag är på.
Är du en forum-missbrukare? Kanske dags att dra ner på dosen...[:)]
Ärligt talat blir jag också helt paj i kolan periodvis å då drar jag ner på forumbesöken, och det hjälper... hmm...

#50

Postad 04 december 2002 - 09:50

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Jag har aldrig gjort ett enda blindtest med olika kablar.
Jag vet inte särskilt mycket om HiFi.
Jag vet inte särskilt mycket om ellära/elektronik.

Vad jag däremot vet är att det alltid är mycket svårt att diskutera flera saker på en gång. Det gör man alltid i sådana här kabel-trådar. Jag har själv varit inblandad i ett par-tre st.
På vilket sätt diskuterar man flera saker samtidigt?
Jo, först och främst är man ju intresserad av ljudkvalitén (hoppas jag), men sedan, varenda gång, och som ett brev på posten så blandar man in kabelns pris i diskussionen. Jag tror det är jätteviktigt att hålla isär dessa två saker. Inte för att priset är oväsentligt, utan snarare för att det varje gång blir så förvirrat då både de som förespråkar "finare" högtalarkablar och de som är skeptiker använder priset som ett slagträ.

Låt kvalitén på olika kablar diskuteras i egna trådar. Denna tråd är en sådan anser jag.
Låt sedan priset på olika kablar diskuteras i en annan. Då undviker man alla misstankar om att den och den är avundsjuk eller att den och den bara "försvarar sitt köp" m.m.

Bara ett förslag på hur man kan få ordning på denna debatt (och ev. andra produkt-debatter).

På AVS-forum har man t.ex. delat upp forumet i olika prisnivå-avdelningar för vissa produkter. Det tror jag är en mkt god idé.
"Avundsjuka snåljåpar" har inget att hämta i de "dyra" avdelningarna och "elitistiska guldöron med mkt pengar" har inget att hämta i de "prisvärda" avdelningarna.

Vad tycks om det? [:)]



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.