Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

60" - utan 3D eller Smart-TV

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 mars 2012 - 18:10

Alezman
  • Alezman
  • Lärjunge

  • 450 inlägg
  • 0
Hej!

Har inte köpt någon TV sen 2007. Har nu en Samsung 720p 42". Har varit jättenöjd hittils! Blir att jag skänker denna till en annan familjemedlem, och köper mig en ny.

Jag är inte vidare påläst "nuförtiden", och hade blivit jätteglad för er hjälp. Jag är inte intresserad att betala mer för funktioner som 3D och smart-tv. Mina specifikationskrav är att den ska vara 60", fullHD och att den inte kostar mer än 14.000.

Har ni lust att ge mig ett par skarpa rekommendationer?

Tack!

#2

Postad 28 mars 2012 - 18:50

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Plasmor https://www.prisjakt...ams=l=s85558358
LCD https://www.prisjakt...ams=l=s85558447

#3

Postad 28 mars 2012 - 19:10

Alezman
  • Alezman
  • Lärjunge

  • 450 inlägg
  • 0
Tack! Att hitta skärmar, det gör jag också. Hade snarare behövt hjälp med lite personliga reflektioner :)

Nåväl, en sidofråga: är 3D och smart-tv såpass nya funktioner att man "betalar extra" för dessa, eller är det snarare standard idag? Gör man 60"> utan dessa funktioner idag? Vad jag försöker säga är, jag kanske inte är så kostnadseffektiv som jag tror genom att exkludera dessa funktioner. Kommentar?

#4

Postad 29 mars 2012 - 12:05

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
3D ingår. Det är inget man betalar extra för längre. Glasögonen kostar ju dock extra om de inte ingår. Det finns tyvärr inte så mycket att välja på för din del då du inte vill betala mer än 14000.

#5

Postad 29 mars 2012 - 13:02

majls
  • majls
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Som radiozo säger, man betalar inget extra för 3D eller SmartTV nu för tiden utan, i alla fall på alla Samsungmodeller, så är det inräknat i priset. Inte så att man kan hitta någon billigare TV utan just detta. Kan inte tala för de andra märkena då jag själv bara ägt Samsung men allt sådant är standard nu för tiden, i alla fall om du ska ha 60"+.

Då Samsungs 2012 modeller, E-serien, nu börjat lanseras skulle jag hålla utkik efter 2011 års modeller, D-serien, som borde gå ner i pris. Deras PS59D7005 ligger på 15.000:- just nu. Vet inte hur det är med 7xxx-serien på vad jag förstått på 8xxx-serien så ingår alltid två par aktiva 3D glasögon, gjorde i alla fall det på min PS64D8005.

Personligen kan jag inte bry mig mindre om just SmartTV förutom Gamereactor appen som är rätt soft att se en massa spelreppotage, trailers, reviews m.m. direkt i TV utan att behöva lyfta ett finger. När det kommer till 3D så att efter inte brytt sig ett dugg är helt såld på hur mycket mer inlevelse filmerna får så även om du nu kanske vill ha det nu är det som sagt något som följer med som du kanske börjar gilla.

#6

Postad 29 mars 2012 - 18:41

Alezman
  • Alezman
  • Lärjunge

  • 450 inlägg
  • 0
Kvalité på svaren som vanligt, kul!

Då ska jag inte utesluta 3d samt smart-tv funktion i ihopp om bättre pris, då. Som ni skriver rotar det sig just i att jag inte är intresserade av dem tjänsterna.

Jag är sen tidigare väldigt nöjd med plasma-tekniken. När jag köte min nuvarande plasma(början av 2007) så upplevde jag att LCD underpresterade i jämförelse vid film och tv-tittande. Hur står dessa tekniker idag?

Finns det olika "typer" av 3d-teknik? T.ex. som HD och FullHD.

#7

Postad 29 mars 2012 - 18:55

majls
  • majls
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Min förra TV var en 52" Samsung LCD och skillnaden är som dag och natt mot ny 64" Samsung Plasman då min gamla hade en hel del clouding. Visst kan jag tycka att skärpan från datorn var ett snäpp starkare men det finns ju ett hav av olika iställningar så kanske går att få till det bättre på plasman. Jag har alltid varit relativt anti plasma då min första HD-Ready TV 2006 var en 40" LCD så var valet av LCD enkelt när jag skulle byta 2008. Dock så efter jag nu, fler år senare, faktiskt gått och köpt mig en plasma inser jag att när det kommer till filmtittande så piskar plasma LCD på fingrarna, är så sjukt skön bild. Sen går ju som sagt utvecklingen alltid framåt men ändå, är helt klart mer öppen för plasma än LCD nu när jag har testat på båda. LED är jag inte så insatt i men känns som det ligger mer åt LCD-hållet än plasma.

I alla fall, det finns två typer av 3D, passiv och aktiv. Samsung kör aktiva då glasögonen arbetar och går på batterier och då blir lite tyngre. Vissa upplever en del åksjuka av detta och på dagen då det är ljust eller om man tittar in i en stark lampa så ser man hur det flimmrar. Den passiva, som jag har för mig enbart LG kör med har som sagt liknande glasögon som man får på bion. De väger mindre och de arbetar inte så åksjukan brukar inte alls vara lika stor där. Dock är det ju som allt annat ett litet krig om vad som är "bäst" men jag säger som jag säger till alla som är för och emot: testa båda och avgör vad du själv tycker känns bäst. Tekniskt sett skickar passiv 3D 540 linjer per sida vilket blir 1080 och är full hd som LG sjävla säger medans aktiv 3D skickar ut 1080 linjer på sida och är "riktig" hd. Jag föredrar aktiv 3D då det är det jag använt mest och tycker kvalitén är gudomlig på min plasma. Här har du rätt bra artikel där de går igenom ochn visar skillnaden: http://www.hometheat...-3d-flat-panels

Vad för någon TV är du inne på just nu och känner skulle vara något att ha?

#8

Postad 29 mars 2012 - 19:07

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

Min förra TV var en 52" Samsung LCD och skillnaden är som dag och natt mot ny 64" Samsung Plasman då min gamla hade en hel del clouding. Visst kan jag tycka att skärpan från datorn var ett snäpp starkare men det finns ju ett hav av olika iställningar så kanske går att få till det bättre på plasman. Jag har alltid varit relativt anti plasma då min första HD-Ready TV 2006 var en 40" LCD så var valet av LCD enkelt när jag skulle byta 2008. Dock så efter jag nu, fler år senare, faktiskt gått och köpt mig en plasma inser jag att när det kommer till filmtittande så piskar plasma LCD på fingrarna, är så sjukt skön bild. Sen går ju som sagt utvecklingen alltid framåt men ändå, är helt klart mer öppen för plasma än LCD nu när jag har testat på båda. LED är jag inte så insatt i men känns som det ligger mer åt LCD-hållet än plasma.

Ja, det vore ju konstigt annars, eftersom LED ÄR LCD, bara med annan bakgrundsbelysning än den som tidigare var vanligast.

#9

Postad 14 april 2012 - 08:15

Alezman
  • Alezman
  • Lärjunge

  • 450 inlägg
  • 0
Jag har nu varit runt och kollat på Mediamarkt och Elgiganten på LCD/Plasma +55". När jag köpte min nuvarande plasma, ca 5 år sedan, så upplevde jag att plasman hade naturligare färger och skönare rytm. Nu vill jag påstå att samtliga plasma upplevdes så himla mörka i bilden, och nästan grådaskiga/neddimmade.

Kan jag ha varit föremål för dåliga kopplingar eller hur upplever ni detta? Jag kommer att ha min PC inkopplad vid en del tv/film-tittande, så just nu lutar det åt en LCD trots allt. Har varit väldigt nöjd med min plasma hittills.

Vissa LCD-apparater hade att bilden "sprang" iväg, som om den gick med 1.2x hastighet. Jag trodde det var ett besvär som man hade fått bort? Efterfrågar konsumenter en sån onaturlig bild? Vad kallas detta, så att jag kan UNDVIKA den funktionen?

#10

Postad 14 april 2012 - 09:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Mediamarkt och Elgiganten är sällan givande platser för att utvärdera bildkvalité. Miljön är ofta urusel med ljuskällor till höger och vänster och framförallt är allt katastrofdåligt inställt (läs: out-of-the-box). Det sistnämda är väldigt viktigt eftersom det innebär att det du i första hand jämför är INTE olika apparaters prestanda utan deras olika inställningar (inställningar som man SKA fixa till när man väl har apparaten hemma) - och det är ju inte så lyckat, eller hur?

En liknelse som faktiskt inte är överdriven är att det är lite som att bedöma högtalare i en kal betongkällare (dålig miljö) där det slumpmässigt slås på diverse "mega bass", "disco", "church" osv ljudeffekter (dåliga och varierande inställningar) när man växlar mellan högtalarna. De flesta inser, rent instinktivt, att det är en rätt dålig metod. Färre inser att "avgöra tv-prestanda i en ellada" i rätt hög grad är lika icke-optimalt.

Med det sagt så är plasma ljussvagare än LCD och för den delen ljuskänsligare (i betydelsen att de tappar kontrast, "blaskar ur" fortare då ljus faller på panelen) speciellt de billigare modellerna utan bra frontfilter. Så har man ett problematiskt tv-rum och tycker det är viktigt att bilden är funkis (bra blir den aldrig, oavsett tv) under dagen/sommaren (snarare att man bara prioriterar kvälltittande i lite mer myspys belysning) så gör man ofta rätt i att skaffa en LCD istället.

I praktiken tror jag dock det är så att många prioriterar bilden då man har det lite mer myspysigt hemma och i en sådan miljö står du inte ut med det ljusflöde de LCD:er du sett i elladorna. Med det absolut inte sagt att plasma är ett bättre val, du kanske gillar nån LCD bättre ändå, men då måste den vara inställningsmässigt vara mkt mer sansad och då är skillnaden i ljusstyrka mellan teknikerna inte lika relevant längre (med det inte sagt att det alltid är icke-relevant). På så sätt ger ellador en falsk bild av vad som är relevant hemma.

Man kan sammanfatta med att säga, nej plasmorna du såg visade inte upp sin bästa sida. Men, det gjorde inte LCD:erna heller. BÅDA kan/kommer ge bättre bild hemma. Jag har iaf aldrig, inte en endaste gång, klivit rakt in i en ellada sett en bra bild. Så hur folk väljer sina tv-apparater är lite av en gåta...

Det här är olyckligt...för sunt förnuft säger att det bästa sättet att bedöma en tv är att titta på den. Det är helt rätt tänkt, synd bara att det är ett tänk som är förknippat med en radda fällor...

Vissa LCD-apparater hade att bilden "sprang" iväg, som om den gick med 1.2x hastighet. Jag trodde det var ett besvär som man hade fått bort?

På de flesta (alla?) tv-apparater går det att slå av, eller mildra, den typ av sk interpolering (vi kan kalla det "jox") du just sett. Dvs det är återigen en inställningsfråga. Frågan är hur pass bra rörelsehantering tv:n har med joxet avstängt...vissa tv-apparater är "sämre än de borde" när joxet stängts av. Blir lite pest eller kolera då så att säga.

Kolla runt i menysystemet efter namn som "smooth", "motion nånting" odyl. Ofta är det dylika reglage som hanterar rörelsehanteringen.

#11

Postad 25 april 2012 - 13:41

Alezman
  • Alezman
  • Lärjunge

  • 450 inlägg
  • 0
Här kommer uppföljningen:

Det står mellan två, enligt mig, likvärdiga plasmor och jag skulle behöva ert kunnande för att hjälpa mig välja.

https://www.prisjakt...kt.php?p=939158 - Samsung PS59D535

eller

https://www.prisjakt...kt.php?p=881473 - LG 60PV250N

#12

Postad 25 april 2012 - 14:09

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0
Mellan dem skulle jag välja Samsungen pga. bättre svärta, LG har inte lyckats något vidare med den biten de senaste åren. Har ingen koll på andra funktioner eller sånt som kan vara intressant för dig så det får du kolla upp själv :)

Alternativt vänta på årets modeller som börjar dyka upp, de ligger kanske lite högt i pris nu men brukar sjunka relativt snabbt i början:







0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.