Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inget ljud på 2-kanaliga källor?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2012 - 21:06

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Gjorde en nyinstallation av MP nyligen.Får ljud så fort jag spelar upp film med dd eller dts. Men när det gäller 2-kanaliga källor så får jag inget ljud.
Men när jag stänger ner MP så är det inget problem med ljudet när jag spelar upp samma filer i MPC-HC.

Som codecs i datorn har jag installerat SAF 5.0 om jag minns rätt. Så vad är det för inställningar man ska ha under codecs i MP? Någon som vill posta hur sina ser ut?

#2

Postad 14 januari 2012 - 12:17

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Frågan är väl vilken audio decoder som används vid ac3/dts och pcm. Eftersom du har installerat ett codecpack är det inte lätt att veta och inte heller lätt att byta.
Vilka 2-kanaliga källor har du testat? Är det .mkv, .avi eller TV (.ts)?
Dyker det upp någon ikon nere vid klockan när du spelar film?
Annars kan du använda GraphStudio för att kontrollera vilka decoders som verkligen används när en video spelas i MP.

En audio/video decoder som är populär nu för tiden är LAV men det är inte säkert att du kan ha den samtidigt med ditt codecpack.

#3

Postad 14 januari 2012 - 18:06

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Gjorde en nyinstallation av MP nyligen.Får ljud så fort jag spelar upp film med dd eller dts. Men när det gäller 2-kanaliga källor så får jag inget ljud.
Men när jag stänger ner MP så är det inget problem med ljudet när jag spelar upp samma filer i MPC-HC.

Vad har du för ljudanläggning och hur är den kopplad till datorn?

Som codecs i datorn har jag installerat SAF 5.0 om jag minns rätt. Så vad är det för inställningar man ska ha under codecs i MP? Någon som vill posta hur sina ser ut?

SAF är bra men du bör köra SAF Unlock först och sedan uppgradera till v6.0.5. Lämpliga inställningar finns sedan i MediaPortals forum. Version 6 är för övrigt baserad på LAV.

#4

Postad 15 januari 2012 - 13:18

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Har ett ATI 5450 grafikkort som skickar både ljud och bild via HDMI till min Onkyo 609 receiver.

Installerade om allt igen, MP och senaste SAF Unloc 6.05. Testat med både LAV samt ffdshow.Kört inställningarna enligt Relofssons länk.
När det är mp3 så fungerar det inte. Så varken vanliga musikfiler eller de filmer/tv-serier med sådant ljud fungerar. Det blir bild men inget ljud alls. Ser inte ut som att förstärkaren får nån ljudsignal.(Men det är inte helt verifierat)
Men så fort jag stänger ner MP och spelar i MPC-HC så fungerar det bra.Då får jag ljud på allt jag spelar upp.

Känns konstigt att det inte skulle fungera i just MP......

#5

Postad 15 januari 2012 - 17:32

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Jag kör själv S/PDIF till högtalarna utan problem så det kan ju vara något subtilt i kommunikationen med din receiver via HDMI. Antar att du kollat igenom LAV Audio-inställningarna (finns under Alla program) och Windows inställningar för ljudenheter?

#6

Postad 16 januari 2012 - 12:20

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Igår blev det mer problem så filmer med mp3-ljud började hacka även utanför MP. La in nya drivrutiner för grafikkortet(Senaste Catalyst) så fungerade allt perfekt igen.
Så nu är allt frid och fröjd. Bara konstigt att ljudet försvann helt i MP först.

Förövrigt så fungerade LAV video codec klart bättre än ffdshow för mig nu.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.