Hej igen everyhopa.
Jag köpte som sagt en Suprakabel på 4 meter som kostace ca 430:- men vi hade ändå problemet med "blockbildning/pixlar och ljudavbrott" på de olika TV-kanalerna. Jag felanmälde detta till ComHem som skickade ut tekniker. Han kom och det första han sade var "Vad är detta för skräpkabel?" Jag berättade då att det minsann inte var något skräp och att den köstade över 400:- Han skrattade lite och kopplade in någon slags mätare i ena änden av kabeln och satte in den andra änden i vägguttaget. Displayen på hans apparat visade en usel överföring eller hur jag nu skall förklara. En dipp från mellan 80-90% ungefär var trettionde/sextionde sekund. Ungefär i samma intervall då bilden pixlade till vid tv-tittande.
Han hämtade en vanlig antennkabel från sin bil och frågade hur lång jag ville ha. Bestämde mig för runt sex meter. På ungefär fem minuter skarvade han ihop en kabel själv där hemma och kopplade in den i vägguttaget och andra änden in i sin apparat. Vi mätte i fem/sex minuter och inte en dipp. Signalen låg kvar på 100% hela mätintervallet.
Han sade att han inte visste hur många han fått byta kabel från dessa "märkeskablar" med dålig signal som till hans egen kabel som är motsvarande en 79:- varian på el-affären. Han bjussade på kabel och kalibrering av uttaget i fastigheten. Nu har vi mellan 41-63% signal mot tidigare max 12% med min dyra Suprakabel och 3% med den gamla slitna kabeln vi först bytte ut.
Sedan var boxen (Samsung SMT-C7160 HD PVR) en s.k. "problembox" ring kundtjänst och få den utbytt mot en Motorola istället, då själva boxen tydligen ofta genererar pixlar och bildbortfall oavsett signalkvalitet/status. Sagt och gjort. Ny box kommer idag och allt är frid och fröjd. Så tipset att inte köpa dessa "dyra märkeskablar" och köra på en enkel vanlig från elaffären istället var alltså helt korrekt. Jag lärde mig en del på denna lilla resa och hoppas några av er kanske får hjälp av min erfarenhet.