Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

iOS 9

107 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 september 2015 - 21:27

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
För att hålla iPhone 6 tråden ren från mjukvarurelaterade frågor och då iOS 9 så känns det bättre med en dedikerad tråd.

Intryck så här långt, dyker säkert upp mer allt eftersom.

+ Rejält mycket snabbare
+ Känns stabilare
+ Notes har blivit betydligt mer användbart
+ Bättre växling mellan öppna appar
- Inte kompis med det nya typsnittet än
- Backa till föregående app känns inte helt 100, hade föredragit en ikon istället för text som lägger sig i övre vänstra hörnet.
- Saknar fortfarande möjligheten att radera Apples bloatware, ingen som har lovat att funktionen skulle finnas med har hintats.
- Inget stöd för Apple Pay, inte iOS 9:s fel men varför promt fråga efter att man skall lägga till kort då?
- Ingen Adblock i Safari

Redigerat av lobo, 16 september 2015 - 21:29.


#2

Postad 16 september 2015 - 21:35

Unregisteredc5f361c8
  • Unregisteredc5f361c8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Adblock finns i Safari, du måste bara hämta hem en blocker i appstore typ Crystal. Just testat den, funkar kanon!

#3

Postad 16 september 2015 - 21:39

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Adblock finns i Safari, du måste bara hämta hem en blocker i appstore typ Crystal. Just testat den, funkar kanon!

Aha, för icke jailbreak via Cydia då? Skulle dock inte stödet finnas native i Safari?

Edit: Tack! Hämtad och testad, funkar riktigt bra av det lilla jag hunnit testköra.

Redigerat av lobo, 16 september 2015 - 21:43.


#4

Postad 16 september 2015 - 21:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1
iPad air 2 är snorsnabb med iOS 9. Känns som en helt ny padda!❤️

#5

Postad 16 september 2015 - 21:49

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Skall bli intressant att testa uppdateringen för CarPlay, skall vara bättre integrerad med rattknapparna.

Någon som märkt någon skillnad med Siri?

#6

Postad 16 september 2015 - 22:05

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Mycket snabbare.
Tyvärr är tidningskiosken dödad.
Svårare att tvinga webbverision.

Tangentbordet växlar väl äntligen mellan gemener och versaler.

Får ge det några dagar.

Edit...
Split-screen funkar utmärkt, ser behovet av en ipad pro nu he he.
Fler appar i varje mapp, återgång till det bättre!

Redigerat av junkan, 16 september 2015 - 22:12.


#7

Postad 16 september 2015 - 22:10

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
På min iPhone saknar jag redan "snabbuppringningen" man kunde få vid dubbel tryck...
Som kom i ovankant...(om man nu lagt till dvs)

#8

Postad 16 september 2015 - 22:16

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Adblock finns i Safari, du måste bara hämta hem en blocker i appstore typ Crystal. Just testat den, funkar kanon!

Såg att det fanns några blockers att välja på, TechCrunch testar tre olika: http://tcrn.ch/1ii30VC

På min iPhone saknar jag redan "snabbuppringningen" man kunde få vid dubbel tryck...
Som kom i ovankant...(om man nu lagt till dvs)

Fattar antagligen fel men svep från vänster ger ju Siri förslag och då listas ju även vanligaste kontakterna.

Redigerat av lobo, 16 september 2015 - 22:17.


#9

Postad 16 september 2015 - 22:18

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0

Såg att det fanns några blockers att välja på, TechCrunch testar tre olika: http://tcrn.ch/1ii30VC
Fattar antagligen fel men svep från vänster ger ju Siri förslag och då listas ju även vanligaste kontakterna.


Jo det har jag sett. Men det är ju inte samma ändå ;)

#10

Postad 16 september 2015 - 22:36

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Jo det har jag sett. Men det är ju inte samma ändå ;)


Försöker tvinga mig till att använda Siris hjälp till så mycket som möjligt i tron om att det kommer att kännas naturligt så småningom, min grötiga Jönköpingsdialekt gör inte saken lättare dock 😄. Skulle lägga in en vägbeskrivning till svärmor men fick tips om de närmsta ställena som serverade öl 😊

#11

Postad 17 september 2015 - 06:15

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Försöker tvinga mig till att använda Siris hjälp till så mycket som möjligt i tron om att det kommer att kännas naturligt så småningom, min grötiga Jönköpingsdialekt gör inte saken lättare dock . Skulle lägga in en vägbeskrivning till svärmor men fick tips om de närmsta ställena som serverade öl

Det var givetvis inget misstag. SIRI förstod precis vad du behövde.



#12

Postad 17 september 2015 - 06:20

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Watch OS2 skulle också släppts igår med det blev inget pga en sent upptäckd bug...



#13

Postad 17 september 2015 - 07:07

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

På min iPhone saknar jag redan "snabbuppringningen" man kunde få vid dubbel tryck...
Som kom i ovankant...(om man nu lagt till dvs)

Now that you mention it...

men det måste ju vara för att "slide over"-bläddringen nu tar upp hela skärmen?


Efter uppdateringen till 9.0 så inte iphone gjort sin dagliga säkerhetskopiering till icloud. Den senaste säkerhetskopieringen har 1 raderats! Jag har haft "Bilder" avbockat, då dessa inte ryms inom 5Gb och nu märkte jag att efter uppdateringen hade det bockats i. Då fick jag inatt felmeddelande om att diskutrymmet ej räckte till. Efter det fanns ingen kopia kvar alls.


Redigerat av agpath, 17 september 2015 - 07:08.


#14

Postad 17 september 2015 - 07:51

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Såg att min inte heller har säkerhetskopieras, har dock inget problem med utrymme (171GB tillgängligt). Under senast säkerhetskopierad står "aldrig".

#15

Postad 17 september 2015 - 08:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Såg att min inte heller har säkerhetskopieras, har dock inget problem med utrymme (171GB tillgängligt). Under senast säkerhetskopierad står "aldrig".

Precis. Efter att den hade raderat den senaste kopian så har jag 4.5 Gb ledigt!

 

Edit: Detta har uppenbarligen varit ett problem redan på betan:

https://www.reddit.c...backup_failure/


Redigerat av agpath, 17 september 2015 - 08:43.


#16

Postad 17 september 2015 - 09:37

Unregistered247eedb6
  • Unregistered247eedb6
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Jag upplever problem med FaceTime i min iPad efter uppdateringen. Hur är det hos er?



#17

Postad 17 september 2015 - 10:33

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Har inte provat FaceTime på paddan än men kollar upp.

Något jag missat var att man numera har egna mappar för självporträtt och skärmavbilder vilket var en trevlig överraskning.

#18

Postad 17 september 2015 - 19:02

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Lite andra iaktagelser:

Ibland försvinner tangenterna på tangentbordet. (iphone)

Och så försvinner volymdisplayn på ipaden. Så man inte ser vilken man väljer.

Känns som det finns fler buggar än det borde, tyvärr...

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpeg   17,13K   0 Antal nerladdningar


#19

Postad 17 september 2015 - 19:17

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Såg att min inte heller har säkerhetskopieras, har dock inget problem med utrymme (171GB tillgängligt). Under senast säkerhetskopierad står "aldrig".

 samma sak här..

Något jag missat var att man numera har egna mappar för självporträtt och skärmavbilder vilket var en trevlig överraskning.

+1

#20

Postad 17 september 2015 - 20:16

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Vet inte om jag gillar det ännu, men profilbilderna kommer ju även i meddelade nu...

#21

Postad 18 september 2015 - 07:18

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Strömsparläget vid låg batterinivå uppskattas.

#22

Postad 18 september 2015 - 09:31

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Vilken adbocker är den bästa/snabbaste eller är det enbart tycke och smak som avgör? Har kört hem både Crystal och Peace, Peace har jag dock inte testat än men förstått det som att man har fler möjligheter till att customize.

#23

Postad 18 september 2015 - 12:52

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Vet inte om jag gillar det ännu, men profilbilderna kommer ju även i meddelade nu...

Vad pratar du om? Inget jag har sett.



#24

Postad 18 september 2015 - 19:56

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0

Vad pratar du om? Inget jag har sett.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpeg   77,57K   1 Antal nerladdningar


#25

Postad 18 september 2015 - 20:07

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Har det inte varit så hela tiden? :)

#26

Postad 18 september 2015 - 20:16

kizzer
  • kizzer
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Har sett att några i tråden har skrivit att iOS 9 är snabbt på era telefoner?

Jag upplevde tvärtom, iOS 8.1.4 var mycket snabbare. Nu har jag lagg på startskärmen när jag bläddrar bland appar och scrollar i sms.

 

Stänga ner apparna var mycket snyggare förut, kanske får vänja mig. Men att det är snabbare, nä.

 

Har en iPhone 5


Redigerat av kizzer, 18 september 2015 - 20:17.


#27

Postad 18 september 2015 - 20:38

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Min är oxå mycket snabbare. Inget lagg här inte..

#28

Postad 18 september 2015 - 21:49

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Har flera enheter med samma apple-id och får nu med samtal som ringts på en enhet i den andras "senaste-historik"! Lite lätt irriterande!

Tidigare kunde jag få menyerna rätt när jag vände till liggande läge men nu går det inte automatiskt längre (6+)?

#29

Postad 19 september 2015 - 05:51

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 0

Adblock finns i Safari, du måste bara hämta hem en blocker i appstore typ Crystal. Just testat den, funkar kanon!


Och här såg jag faktiskt det första som jag känner skulle få mig att uppgradera min iPhone 5 och ipad till nyare versioner då det kräver 64-bit processor för att fungera vilket först 5s hade.

#30

Postad 19 september 2015 - 07:44

bpl
  • bpl
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0

Har det inte varit så hela tiden? :)

 

 

 

Vad pratar du om? Inget jag har sett.

 

 

 

Vad pratar du om? Inget jag har sett.

 

 

Vet inte om jag gillar det ännu, men profilbilderna kommer ju även i meddelade nu...

 

På 6 plus har det varit så sen iOS 8...



#31

Postad 19 september 2015 - 11:25

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Har upptäckt att inbäddade videos (youtube) inte startar direkt när man trycker play utan det krävs att man trycker ytterligare en gång, vet inte om detta är relaterat till iOS 9 iof.

Gillar News appen, iof en "vanlig" RSS läsare men bra integrerad i iOS.

#32

Postad 19 september 2015 - 18:29

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0

Har flera enheter med samma apple-id och får nu med samtal som ringts på en enhet i den andras "senaste-historik"! Lite lätt irriterande!

Tidigare kunde jag få menyerna rätt när jag vände till liggande läge men nu går det inte automatiskt längre (6+)?


Inga ändringar men plötsligt fungerar det!? Det räcker tydligen att skriva här! Skumt men tack!!

#33

Postad 20 september 2015 - 06:01

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Jag har testat både 1Blocker och Crystal för att blockera ads, har stannat på 1Blocker för den fungerar ypperligt med antalet blockeringslistor som erbjuds samt att man kan lägga till egna både blacklists och whitelists. Riktigt bra av Apple tycker jag, däremot lär vi väl knappast få se funktionen i Chrome inom någon snar framtid..



#34

Postad 21 september 2015 - 06:14

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

På 6 plus har det varit så sen iOS 8...

Jag har en 6 plus så det förklarar saken :)

#35

Postad 21 september 2015 - 10:48

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Jag har testat både 1Blocker och Crystal för att blockera ads, har stannat på 1Blocker för den fungerar ypperligt med antalet blockeringslistor som erbjuds samt att man kan lägga till egna både blacklists och whitelists. Riktigt bra av Apple tycker jag, däremot lär vi väl knappast få se funktionen i Chrome inom någon snar framtid..

När annonseringen till stor del har flyttat från webbläsaren till appar så är det inte alls omöjligt att vi får se detta till chrome, från att ha varit ganska dött så får vi nog se en nysatsning på appar som säljkanal. Sen kanske vi ser en ökning av annonser av typen "redaktionellt innehåll".

Såg förresten att Peace har plockats bort från AppStore, http://bit.ly/1Famq9R

Redigerat av lobo, 21 september 2015 - 10:52.


#36

Postad 24 september 2015 - 07:57

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Ny miniuppdatering har kommit.

 

ios901update.png?itok=awHDHOPc



#37

Postad 24 september 2015 - 21:44

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Fråga: Har sedan tidigare haft regionen inställd på USA men svenska som "systemspråk" och aldrig varit några problem, efter uppdateringen till iOS 9 så har vissa appar (tex. TomTom) ändrat språk från svenska till engelska. Någon mer som uppmärksammat detta?

#38

Postad 25 september 2015 - 07:50

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Fråga: Har sedan tidigare haft regionen inställd på USA men svenska som "systemspråk" och aldrig varit några problem, efter uppdateringen till iOS 9 så har vissa appar (tex. TomTom) ändrat språk från svenska till engelska. Någon mer som uppmärksammat detta?

Ja, Telenors "Mina sidor"-app bytte till engelska.

Fast jag har alltid haft Sverige och svenska inställt.


Redigerat av agpath, 25 september 2015 - 07:51.


#39

Postad 30 september 2015 - 10:43

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 1

Stör mig lite på Split view och side bar på ipad. Jag läser mycket e-böcker och när man swipar för att bläddra blad så är det mycket lätt hänt att sidopanelen sveper upp istället för att boken byter sida!



#40

Postad 30 september 2015 - 19:30

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Ingen direkt koppling till iOS 9 men någon som kan tipsa om en bra Flac-spelare?

#41

Postad 30 september 2015 - 19:54

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Någon annan som fått problem med att skärmen blir svart och man får trycka på "start" igen när man öppnar program inland?

#42

Postad 01 oktober 2015 - 09:55

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

9.0.2 som kom igår ska ha löst de värsta buggarna. Tex icloud-backup-strulet.

Känns stabilare överlag.



#43

Postad 05 oktober 2015 - 22:11

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Förstår mig inte på detta med iCloud. De appar som inte är apple, hur får man dessa till iCloud? Excel osv? De jag lyckas med (Pdf Expert t.ex) måste jag manuellt skicka varje fil till iCloud? Går det inte att få alla filer automatiskt dit? När jag väl fått en fil till iCloud så måste jag ladda ner denna till en annan enhet för att kunna läsa där, varför inte läsa utan nedladdning?

#44

Postad 06 oktober 2015 - 07:08

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Förstår mig inte på detta med iCloud. De appar som inte är apple, hur får man dessa till iCloud? Excel osv? De jag lyckas med (Pdf Expert t.ex) måste jag manuellt skicka varje fil till iCloud? Går det inte att få alla filer automatiskt dit? När jag väl fått en fil till iCloud så måste jag ladda ner denna till en annan enhet för att kunna läsa där, varför inte läsa utan nedladdning?

 

Apparna måste implementera stöd för icloud. Gnäll på apptillverkarna.



#45

Postad 06 oktober 2015 - 07:58

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Förstår mig inte på detta med iCloud. De appar som inte är apple, hur får man dessa till iCloud? Excel osv? De jag lyckas med (Pdf Expert t.ex) måste jag manuellt skicka varje fil till iCloud? Går det inte att få alla filer automatiskt dit? När jag väl fått en fil till iCloud så måste jag ladda ner denna till en annan enhet för att kunna läsa där, varför inte läsa utan nedladdning?

Data kan du komma åt via appen iCloud Drive. Under förutsättning att appen är designad för att använda Drive.

Apparna i sig backas inte upp till icloud. Varför skulle de? De finns ju alltid att tanka ned från Appstore om du en gång har köpt dem.

 

Kan påpeka att även Google Drive funkar utmärkt om du använder Googles appar i iOS.


Redigerat av agpath, 06 oktober 2015 - 07:59.


#46

Postad 06 oktober 2015 - 11:06

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Det är ju naturligtvis inte själva appen som jag vill ha till iCloud utan appens filer. I inställningar talar jag om vilka appars filer som löpande skall kopieras till iCloud. Filerna i de appar som kan hantera iCloud drive måste tydligen kopieras till iCloud drive dessutom!? Det som också är lite förvirrande är att om jag lägger in en ny fil i en sådan app så måste den kopieras in i iCloud drive separat.
Jag vet att det finns Google och Dropbox osv men har jag 200GB i iCloud så vill jag ju försöka hålla mig där!

Begriper ju inte det här förstås men alla filer som är kopierade till iCloud enligt mina inställningar borde väl kunna hämtas av respektive app om jag har behörighet. Det är väl Apples hemliga filsystem som hindrar detta och det är väl ändå Apple som kan ändra på det!?

#47

Postad 06 oktober 2015 - 11:43

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Det är ju naturligtvis inte själva appen som jag vill ha till iCloud utan appens filer. I inställningar talar jag om vilka appars filer som löpande skall kopieras till iCloud. Filerna i de appar som kan hantera iCloud drive måste tydligen kopieras till iCloud drive dessutom!? Det som också är lite förvirrande är att om jag lägger in en ny fil i en sådan app så måste den kopieras in i iCloud drive separat.
Jag vet att det finns Google och Dropbox osv men har jag 200GB i iCloud så vill jag ju försöka hålla mig där!

Begriper ju inte det här förstås men alla filer som är kopierade till iCloud enligt mina inställningar borde väl kunna hämtas av respektive app om jag har behörighet. Det är väl Apples hemliga filsystem som hindrar detta och det är väl ändå Apple som kan ändra på det!?

Jag antar att du har uppgraderat till iCloud Drive? På iCloud kan man bara ha en backup och från den kan du inte hämta några filer. Som jag skrev tidigare så ska du installera appen iCloud Drive. Där kan du administrera de filer som laddas upp dit.



#48

Postad 19 oktober 2015 - 17:37

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Jag har ett antal telefoner med samma apple-id. Detta för att få in alla bilder (nu inkl. live-bilder) och appar i alla telefoner via iCloud utan någon familjedelning. Nu plötsligt hamnar alla telefoners samtalshistorik i alla telefoner (även i en telefon som saknar sim-kort). Detta gör väl inte så mycket men tyvärr så finns ingen uppgift om från eller till vilken telefon samtalen ringts!? Tänkte först det var en inställning lika problemet med att det ringde alla id:ts enheter om man inte ändrade - men nej. Förmodar att man tvingas gå över till delning om man vill slippa detta. Undrar varför denna ändring skett från iOS9?
Trodde först detta hade rättat till sig i 9.01 eller 9.02 men det var bara en fördröjning i uppdateringen av statistiken!

#49

Postad 22 oktober 2015 - 10:07

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

9.1 är ute nu. Många roliga nya emojis. Live long and prosper...



#50

Postad 22 oktober 2015 - 21:51

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Det största med 9.1 är nya emojis!? Vilken lycka!!!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.