Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

#51

Postad 23 oktober 2007 - 18:14

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Jag har köpt WHS men jag undrar om någon av er har kunnat köra WOL, Wakup On LAN, på själva servern ?

Jag har lagt till ASoft AutoExit plugin, men den hanterar bara WOL på clienterna, inte själva servern. Och efter jag installerade WHS så kan jag inte längre aktivera WOL på själva servern ?!?

En liten bild på min server ..


Redigerat av what17ever, 23 oktober 2007 - 18:15.


#52

Postad 23 oktober 2007 - 23:53

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Har du konfat Servern så att den stöder WOL i bios?

Sen ska du väl kunna starta den som vanligt från klientdatorerna om du skickar WOL till servern.
Prova detta.
http://www.aquilatec...lan/default.htm

#53

Postad 24 oktober 2007 - 14:00

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Började testa WHS lite i helgen, och det verkar ju ganska schysst.
Inga problem att komma igång iaf. vilket uppskattas.

Dock undrar jag hur jag kan spela musik ifrån servern när jag är på jobbet, jag testade att aktivera remote access och kom snabbt åt servern över nätet när jag testade hemma, kopierade över lite bilder till den bara för att fylla poolen lite under utvärderingen, men remote access verkar ju mest vara en funktion för att kunna ladda ner/upp grejer till servern på distans om jag fattade det rätt...

Undrar oxå hur ser man enklast datan i poolen på klient datorerna (som kör WinXp), hittils får jag ju högerklicka på connect programmet och välja "share" men kan man inte fixa så att poolen alltid syns i utforskaren som en egen enhet?

#54

Postad 24 oktober 2007 - 14:43

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Det borde ju gå att ha share hela tiden i utforskaren. Det ska finnas ett alternativ där du kan ansluta nätverksenhet, där kan du även välja enhetsbokstav samt att den ska ansluta vid inlogg.

Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut i Xp.

#55

Postad 24 oktober 2007 - 15:13

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Jag sitter och försöker välja processor till min WHS. Jag har så svårt att bestämma mig för vad jag ska ta.

Processor och hårddisk är det jag behöver köpa för att köra igång servern.

Detta moderkort kommer jag att använda.


Men vad ska jag ha för prolle? Det jag är ute efter är en processor som inte blir så varm samt drar direkt mycket W under drift. Vad tycker ni?





#56

Postad 24 oktober 2007 - 16:27

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Jag sitter och försöker välja processor till min WHS. Jag har så svårt att bestämma mig för vad jag ska ta.
Men vad ska jag ha för prolle? Det jag är ute efter är en processor som inte blir så varm samt drar direkt mycket W under drift. Vad tycker ni?

<{POST_SNAPBACK}>


Skulle gå på en dualcore alla gånger, celeron cpun är helt enkelt så jäkla trött, och prisskillnaden är inte stor...

Ang. nätverksenheter, har tidigare dåliga erfarenheter av dessa men får testa igen (tappade ofta kontakten), kanske beror på vad man försökt ansluta...
Går det att ställa så att servern går i viloläge, och vaknar när man tex via klientburken öpnnar nätverksenheten? Eller via remote access för den delen?

#57

Postad 24 oktober 2007 - 16:51

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Det blir nog en Dualcore, kanske overkill men....

Känner ingen det där med att nätverksenheter som tappar "kontakten". Kommer inte ihåg hur jag fick det att fungera bra i XP. Går säkert att söka på Google. Jag håller på att testa WOL här hemma men jag får det inte att lira riktigt. Jag ska forska vidare här och jag återkommer.

Redigerat av Yggdrasill, 24 oktober 2007 - 16:55.


#58

Postad 24 oktober 2007 - 16:58

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Här hittade jag en rätt ok guide som jag tänkte testa idag när ungarna har däckat.

Smallnetbuilder "How to: Wake on Lan"

#59

Postad 24 oktober 2007 - 20:27

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
På tal om shares så undrar jag fortf om man kan mappa poolen via en adminshare? Det har liksom inte framgått av recensionerna jag hittat, eller av svaren här. Kan man mappa poolen på samma sätt som exvis c$, dvs är den en admin share?

Sen antar (hoppas) jag att RDP-aktivering hos MS är en tjänst de bjuder på för den som inte orkar göra portfroward i routern men köpt WHS. Dvs.. det måste väl gå att köra RDP, IIS, mail, ftp mm på sin WHS? (inte heller detta framgår av recensionerna jag läst så svara gärna ni som kör).

Ursäkta om jag låter stingslig, WHS verkar kalas men jag är van vid att kunna och styra och ställa, men diskhanteringen i WHS lockar..

#60

Postad 24 oktober 2007 - 22:17

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Här hittade jag en rätt ok guide som jag tänkte testa idag när ungarna har däckat.

Smallnetbuilder "How to: Wake on Lan"

<{POST_SNAPBACK}>


Eller så gör man det lätt för sig.

http://www.asoft.be/...utoexitwhs.html

MVH
SnyggoRik

#61

Postad 24 oktober 2007 - 22:54

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0

Eller så gör man det lätt för sig.

http://www.asoft.be/...utoexitwhs.html

MVH
SnyggoRik

<{POST_SNAPBACK}>


Det kan man ju göra men det jag vill är inte att stänga av eller väcka de klienter jag kommer koppla till servern. Utan jag vill väcka servern från klienterna.

It can be used to shut down, reboot machines in your home network from within the console.
Wake On Lan is also supported, this enables you to easily boot up machines remotely.
You can execute these actions per machine or for all machines.



#62

Postad 26 oktober 2007 - 10:04

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Eller så gör man det lätt för sig.

<a href="http://www.asoft.be/prod_autoexitwhs.html" target="_blank">http://www.asoft.be/prod_autoexitwhs.html</a>

MVH
SnyggoRik

<{POST_SNAPBACK}>


Det kan man ju göra men det jag vill är inte att stänga av eller väcka de klienter jag kommer koppla till servern. Utan jag vill väcka servern från klienterna.

It can be used to shut down, reboot machines in your home network from within the console.
Wake On Lan is also supported, this enables you to easily boot up machines remotely.
You can execute these actions per machine or for all machines.



Det verkar faktiskt vara så illa att Microsoft har förhindrat WOL´på själva servern, som det är fråga om här.
MS anser ju att man aldrig ska stänga av servern.

Om någon har fått WOL på själva servern att funka så vore jag ju verkligen tacksam för bekräftelse !

#63

Postad 06 november 2007 - 00:32

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Det verkar faktiskt vara så illa att Microsoft har förhindrat WOL´på själva servern, som det är fråga om här.
MS anser ju att man aldrig ska stänga av servern.

Om någon har fått WOL på själva servern att funka så vore jag ju verkligen tacksam för bekräftelse !


Det låter ju otroligt konstigt då WoL är något som sker mellan NIC och BIOS, OS:et kan inte skilja på ifall det är startknappen, USB, PCI, modem eller WoL som startat datorn.

Däremot har jag varit med om att en del näverkskort är känsliga på hur magic packet (funkar med vissa program men inte andra) skickas samt att man fått ta till lite underliga/ologiska inställningar i BIOS för att få igpn WoL.

#64

Postad 06 november 2007 - 02:17

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Jag har nu testat WOL lite på andra datorer. Dock ej med Home Server som operativ då jag ej har fått hem liscensen ännu, samt alla komponenter. Jag fick det att fungera tillsammans med WinXP samt Vista på ett gammalt socket 754 moderkort. Se till att göra rätt inställningar i bios samt i inställningarna för kortet.

Bifogad fil  530T_APM.jpg   42,79K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  530T_WUC2.jpg   37,71K   2 Antal nerladdningar

Jag håller med qahwa att det låter udda att det ej skulle funka i home server. Det som dock är viktigt när det gäller WOL är att moderkortet ska ha stöd för det samt att nätverkskortet har stöd. I dagens läge behöver man inte ha moderkort med en speciell WOL pin samt WOL kabel från nätverkskortet utan den kommunikationen sköts via PCI busen. Finns stöd från PCI version 2.2 eller nyare.

Det är bra förklarat här: Smallnetbuilder

Redigerat av Yggdrasill, 06 november 2007 - 02:19.


#65

Postad 06 november 2007 - 20:26

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Bifogad fil  530T_APM.jpg   42,79K   2 Antal nerladdningar

Det övre krysset skulle jag ta bort omgående, att stänga av nätverkskort för att spara ström är som en spottloska i Atlanten ekonomiskt sett och som en sten i skon praktiskt sett.

#66

Postad 06 november 2007 - 21:53

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Jag har nu testat WOL lite på andra datorer. Dock ej med Home Server som operativ då jag ej har fått hem liscensen ännu, samt alla komponenter. Jag fick det att fungera tillsammans med WinXP samt Vista på ett gammalt socket 754 moderkort. Se till att göra rätt inställningar i bios samt i inställningarna för kortet.

Bifogad fil  530T_APM.jpg   42,79K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  530T_WUC2.jpg   37,71K   2 Antal nerladdningar

Jag håller med qahwa att det låter udda att det ej skulle funka i home server. Det som dock är viktigt när det gäller WOL är att moderkortet ska ha stöd för det samt att nätverkskortet har stöd. I dagens läge behöver man inte ha moderkort med en speciell WOL pin samt WOL kabel från nätverkskortet utan den kommunikationen sköts via PCI busen. Finns stöd från PCI version 2.2 eller nyare.

Det är bra förklarat här: Smallnetbuilder


Njae, WoL enablat i BIOS men i windows control panelen ser det ut såhär :


Äre någon av er som HAR WHS och kan kolla om ni får till det, eller måste jag fixa ett annat GBit Eth kort ?

#67

Postad 07 november 2007 - 11:10

whiskas
  • whiskas
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Det här verkar ju vara precis vad jag är ute efter!

En fråga dock. Hur funkar "hårddiskpoolen"? Om en disk kraschar, fuckas allt upp då? Eller kör den någon raid-variant?

EDIT: Är det så att jag manuellt måste klicka i "duplicera" på de foldrar som är extra viktiga för mig?

Går det att ha raid-kort i burken?

Redigerat av whiskas, 07 november 2007 - 11:26.


#68

Postad 07 november 2007 - 22:22

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Äre någon av er som HAR WHS och kan kolla om ni får till det, eller måste jag fixa ett annat GBit Eth kort ?


Jag har ett mobo med integrerat gbit-kort, kan testa i helgen då jag kommer blåsa ren filservern och köra all-in med WHS. Eventuellt kan jag även skaka fram ett PCI-kort och laborera lite med. Min OEM-version är levererad så här finns ingen flaskhals på den punkten :lol:

Skriv gärna vilka olika konfigurationer (BIOS vs. OS etc.) jag ska testa så lägger jag gärna en timme eller två på att prova ut just detta med WOL. Även för mig är detta på gräsen till ett krav, föga skoj att springa ner en våning varje gång det skall streamas material och heller ingen höjdare att ha filservern igång 24/7 när nu HTPCn vilar så fint när den inte används/spelar in något.

#69

Postad 08 november 2007 - 19:53

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Det här verkar ju vara precis vad jag är ute efter!

En fråga dock. Hur funkar "hårddiskpoolen"? Om en disk kraschar, fuckas allt upp då? Eller kör den någon raid-variant?

EDIT: Är det så att jag manuellt måste klicka i "duplicera" på de foldrar som är extra viktiga för mig?

Går det att ha raid-kort i burken?


PytteMjuk rekomenderar att man INTE kör någon RAID, om man tex som jag har ett RAID kontroller kort. Slå av all RAID funktionalitet och låt WHS ta hand om att sprida ut de foldrar som du har valt att vara duplicerade. Då ser WHS till att duplicerade foldrar hamnar på olika fysiska diskar, så om någon disk krashar så är duplicerade foldrar säkra.
1,2 TB disk and counting....

#70

Postad 09 november 2007 - 08:23

whiskas
  • whiskas
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Någon som kan ge förslag på lämplig maskin att bygga för att köra WHS på? Den ska ju tåla att vara igång dygnet runt, hyfsat tyst eftersom den får stå i garderoben. Hade inte gjort något om lådan var relativt liten och smidig...

Dessutom tänkte jag köra tversity på den så därför lär jag väl behöva lite extra tryck i processorn och kanske lite mer minne än normalt.

HPs MediaSmart färdigpaketerade WHS-server är ju grymt snygg och liten, men Sempron processorn lär väl inte räcka till det jag vill?

#71

Postad 11 november 2007 - 01:37

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Sådärja!

Har nu installerat Home Server och börjat bygga upp min pool. Det tar lite tid att fasa in alla diskar utan att förlora data. Är överlag mycket imponerad, inte minst av server connect-programvaran som jag nu använder på två burkar vilka brukar WinXP och WinVista Premium. I båda fallen gick installationen helt smärtfritt. Media Center blev också avsevärt mycket smidigare nu när jag slipper mappa upp disk för disk. Ett stort plus också för den skrivarhantering som Home Server står för i nätverket, slutkrånglat med över 250mb stora drivrutinpaket från HP! Om c:a 24h borde alla diskar vara inne i poolen, då slängar jag upp lite screenshots och annat. Just nu är den på 698gb men jag har inte bestämt mig hur många diskar jag skall stoppa i. Minst 1000gb till blir det i alla fall, annars ryms inte det mest nödvändiga.

Finns det några smarta tredjepartsprogram som ni rekommenderar?

#72

Postad 11 november 2007 - 07:02

trombon
  • trombon
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Någon som kan ge förslag på lämplig maskin att bygga för att köra WHS på? Den ska ju tåla att vara igång dygnet runt, hyfsat tyst eftersom den får stå i garderoben. Hade inte gjort något om lådan var relativt liten och smidig...


Har denna låda från Antec själv där jag fortfarande kör betan:

En snikmaskin med ett Asrock moderkort, Celeron 2.6, 1*500HB disk och 2*512MB ram, Men lådan är trevlig om än lite trång

#73

Postad 11 november 2007 - 14:47

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Att tänka på är att det kanske är idé att lägga ner pengar på s. k. Enterprise-diskar som är gjorda för att snurra 24/7/365 vilket vanliga Desktop-diskar oftast inte är om man nu ska ha en server som står på hela tiden.

#74

Postad 11 november 2007 - 14:49

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Njae, WoL enablat i BIOS men i windows control panelen ser det ut såhär :


Äre någon av er som HAR WHS och kan kolla om ni får till det, eller måste jag fixa ett annat GBit Eth kort ?


Det där har inget med WoL att göra, det där är om man kör VLAN (Virtuella LAN) och det är sällan man gör hemma... :lol:

#75

Postad 11 november 2007 - 14:52

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Njae, WoL enablat i BIOS men i windows control panelen ser det ut såhär :


Äre någon av er som HAR WHS och kan kolla om ni får till det, eller måste jag fixa ett annat GBit Eth kort ?


Det där har inget med WoL att göra, det där är om man kör VLAN (Virtuella LAN) och det är sällan man gör hemma... :lol:



Nej, bilden tog jag med för att visa att det inte fans något om WoL att pilla på i settings, som du ser.....
Trots att wake up features är enablat i Bios....

#76

Postad 11 november 2007 - 15:10

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Prova sök lite på nätet om den kretsen har stöd för WOL eller prova andra drivrutiner. Jag tänkte kolla själv om de kortet stöder WOL men jag har nyligen opererat ena ögat och orkar inte sitta vid datorn direkt mycket.

Annars kan du prova byta nätverkskort. Jag kommer testa i WHS så fort jag får hem licensen samt får ordning på synen.

Redigerat av Yggdrasill, 11 november 2007 - 15:12.


#77

Postad 11 november 2007 - 15:34

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Jag höll på och krånga med ett moderkort och WoL och då har jag för mig att jag ändrade till/från S1 och S3 på någon inställning i BIOS för att lösa problemet, var inte en helt logisk inställning med tanke på att WoL i sig var Enablat.

#78

Postad 11 november 2007 - 19:10

Unregisteredcd3cd854
  • Unregisteredcd3cd854
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Nu har jag inte läst hela tråden. Men jag fick min WHS färdig för ett par dagar sen. Screenshot m.m. finns under mitt galleri. Har ni frågor, kan ni posta i min gästbok.

#79

Postad 12 november 2007 - 12:49

krillepille2
  • krillepille2
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Funderar starkt på det här operativsystemet till min server. Men kan man installera program, såsom FTP-server, program för mitt TV-kort osv?

#80

Postad 12 november 2007 - 21:07

Unregisteredcd3cd854
  • Unregisteredcd3cd854
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
När jag går in på egenskaper för nätverkskortet, kan jag slå på wol.
för spec. se mitt galleri.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  wol.gif   7,26K   5 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredcd3cd854, 12 november 2007 - 21:08.


#81

Postad 12 november 2007 - 23:15

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Funderar starkt på det här operativsystemet till min server. Men kan man installera program, såsom FTP-server, program för mitt TV-kort osv?


Operativsystemet bygger på Win2k3, antar att allt som funkar där även går i WHS. Har inte stött på några problem hitintills, kör dock bara sCun och f00bar från utomstående tillverkare. Jag har för avsikt att hålla mitt WHS så rent som möjligt från "skrot". Är övertygad om att exempelvis Vista löser andra program bättre och med mindre risk för den data som servern sitter på. Vore "lite" trist om den rasar på grund av att jag petat in något olämpligt.

En helt annan fråga, är det någon som fått klart för sig vilken typ av diskuppsättning som WHS brukar i poolen? Misstänker att det är JBOD, och att ett diskras på en kategori som inte är duplicerad medför minst sagt allvarliga konsekvenser för den data som är lagrad. Lite motbjudande samtidigt att köra duplicering på _allt_, i alla fall så länge tb-diskarna kostar omotiverat mycket per gigabyte.

Snöt upp ett fåtal screenshots innefrån operativsystemet i mitt galleri, fler kommer om det finns önskemål. Posta på bara så slänger jag upp dem om det är något särskilt som efterfrågas. Samma sak gäller hårdvaran och övriga delar av systemet :)


EDIT: Såg nu inlägget ovanför mitt, och gick in och kollade hur det stod till med mitt nätverkskort. Jag hade något liknande, "WakeOnLan From PowerOff", som ju låter rätt. Är det någon som har span på hur man gör för att från annan dator skicka de signaler till filservern som krävs för att WOL ska trigga? Räcker det med att t. ex browsa efter filer på den, eller behöver man göra något mer?

Redigerat av Jizzler, 12 november 2007 - 23:22.


#82

Postad 13 november 2007 - 02:20

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Här är en enkel guide till WOL

Jag skulle gärna se lite mer bilder på hårdvaran som du använder dig utav.

#83

Postad 13 november 2007 - 10:46

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

En helt annan fråga, är det någon som fått klart för sig vilken typ av diskuppsättning som WHS brukar i poolen? Misstänker att det är JBOD, och att ett diskras på en kategori som inte är duplicerad medför minst sagt allvarliga konsekvenser för den data som är lagrad. Lite motbjudande samtidigt att köra duplicering på _allt_, i alla fall så länge tb-diskarna kostar omotiverat mycket per gigabyte.


Hmm.... det borde väl vara enkelt att testa? Koppla ur en av diskarna, starta servern och se vad som händer?

Har inte byggt färdigt min server ännu så jag kan inte testa själv dock...

#84

Postad 13 november 2007 - 10:46

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

När jag går in på egenskaper för nätverkskortet, kan jag slå på wol.
för spec. se mitt galleri.



Sk*t oxså, vad har du för settings i BIOS vad gäller S1/S2........

#85

Postad 13 november 2007 - 19:08

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Jag har ett problem med Windows Home Server och PS3:

När man strömmar mp3 till PS3 så spelar den bara en låt och stoppar sedan (PS3 FW2.0).
Jag har sett att flera på "da internet" har detta problem, och detta problem har jag bara när jag strömmar från WHS och inte när jag strömmar från MS MP11. Frågan är ju om problemet ligger i PS3 eller WHS ?

Edit: Jag undrar om problemen beror på att WHS bara stödjer Windows Media Connect2.0 medans MP11 stödjer MediaConnect3.0 (WinXp) och MediaConnect4.0 (Vista).
Vore intressant om någon som har Mediaplayer 9 (tror jag det var) kan se om de får samma problem med att strömma mp3 från en så gammal MP till PS3, om någon nu fattar vad jag menar....

Redigerat av what17ever, 13 november 2007 - 19:51.


#86

Postad 13 november 2007 - 22:12

krillepille2
  • krillepille2
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

Funderar starkt på det här operativsystemet till min server. Men kan man installera program, såsom FTP-server, program för mitt TV-kort osv?


Operativsystemet bygger på Win2k3, antar att allt som funkar där även går i WHS. Har inte stött på några problem hitintills, kör dock bara sCun och f00bar från utomstående tillverkare. Jag har för avsikt att hålla mitt WHS så rent som möjligt från "skrot". Är övertygad om att exempelvis Vista löser andra program bättre och med mindre risk för den data som servern sitter på. Vore "lite" trist om den rasar på grund av att jag petat in något olämpligt.



Tack tack! Trodde nämligen att det bara var en webaserad miljö. Såg svaret via jonte_power galleri, där mn fick se bilder på OS'et.

#87

Postad 14 november 2007 - 00:05

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0

Sådärja!

Har nu installerat Home Server och börjat bygga upp min pool. Det tar lite tid att fasa in alla diskar utan att förlora data. Media Center blev också avsevärt mycket smidigare nu när jag slipper mappa upp disk för disk. Ett stort plus också för den skrivarhantering som Home Server står för i nätverket, slutkrånglat med över 250mb stora drivrutinpaket från HP! Om c:a 24h borde alla diskar vara inne i poolen, då slängar jag upp lite screenshots och annat.


Hur gör du för att fasa in diskarna utan att radera det som finns på diskarna? Hade för mig att när man lägger till diskar så måste de formateras innan de kan läggas till i poolen?

#88

Postad 14 november 2007 - 00:07

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Föresten. Är det inte dags att göra denna tråd officiell.

#89

Postad 14 november 2007 - 02:12

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Hur gör du för att fasa in diskarna utan att radera det som finns på diskarna? Hade för mig att när man lägger till diskar så måste de formateras innan de kan läggas till i poolen?


Fick exakt samma sak i PM, vet inte om det är en inställning hos mig eller om du skickade samma sak i PM. Hur som helst, jag skriver svaret här med om det nu är fler som undrar :blink:

Mycket riktigt formateras diskarna i och med att man lägger till dem till poolen. Jag löste detta genom att börja med en tom disk som jag la till poolen, sen flyttade jag succesivt över data från mina diskar till poolen. På så sätt snickrade jag ihop en pool utan att förlora några data.

#90

Postad 14 november 2007 - 08:26

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Jag skickade samma sak i PM men jag tänkte som du att fler kanske vill veta. :blink:

Återigen tack för ditt svar.

#91

Postad 14 november 2007 - 14:38

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Hur gör du för att fasa in diskarna utan att radera det som finns på diskarna? Hade för mig att när man lägger till diskar så måste de formateras innan de kan läggas till i poolen?


Fick exakt samma sak i PM, vet inte om det är en inställning hos mig eller om du skickade samma sak i PM. Hur som helst, jag skriver svaret här med om det nu är fler som undrar :blink:

Mycket riktigt formateras diskarna i och med att man lägger till dem till poolen. Jag löste detta genom att börja med en tom disk som jag la till poolen, sen flyttade jag succesivt över data från mina diskar till poolen. På så sätt snickrade jag ihop en pool utan att förlora några data.


Men vänta nu! Hur i hela friden flyttar du succesivt över data utan att lägga till diskar i poolen?
Via USB eller?

Kanske jag som e förvirrad :lol:

#92

Postad 14 november 2007 - 16:34

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Men vänta nu! Hur i hela friden flyttar du succesivt över data utan att lägga till diskar i poolen?
Via USB eller?

Kanske jag som e förvirrad :blink:


Installerade WHS med endast en disk i, sen bootade jag om den med alla diskar med i matchen. De ligger då i utgångsläget utanför poolen.

1. Lägg till tom disk (i mitt fall = 500gb nya gb i poolen)
2. Töm en disk som ligger utanför poolen till den disk som nyss lades till i poolen
3. Lägg till den nu tömda disken i poolen

Gör om proceduren ett par gånger så är snart all data med i matchen på WHS-vis.

#93

Postad 24 november 2007 - 17:24

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Ni som har WHS igång. Hur har det fungerat för er?

#94

Postad 25 november 2007 - 21:33

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Ni som har WHS igång. Hur har det fungerat för er?


Inga som helst problem här ännu i form av krasher eller dylikt. Har dock inte implementerat WOL ännu.

En grej som jag stör mig lite på är att den emellanåt bootar själv som en följd av en uppdatering. Helt okej i sig, men eftersom jag förväntas logga på efter att burken bootat själv så händer det att den inte är påloggad när jag försöker nå den från HTPCn. Det resulterar i en löprunda ner en våning för att logga på skrället, för att därefter återvända upp igen. Detta går säkert att gå runt med någon form av automatisk påloggning, men jag har inte haft tid över att lösa den biten än. Dock en liiiiten kråka i protokollet :)

Hakar mig också en aning på att den ofta grinar över att husets olika datorer inte gått att ta backup på. Inte undra på, ofta är de avstängda (laptops) eller står i viloläge (HTPC). Har inte uppfattat att WHS själv klurar ut när de är online nästa gång efter misslyckandet för att då ta backup, istället grinar den lite över att mitt nätverk är utsatt för risk. Får ser över möjligheterna att lösa detta, vid nio av tio tillfällen är inte alla burkar igång när WHS ska göra sin grej. Tycker heller inte att den manuella backuplösningen från connectorn hos klienterna fungerar helt klockrent, kör man manuell backup så blir det afaik endast en fullständig backup och inte den inkrementala som WHS själv gör enligt schema.

Trots dessa mindre anmärkningar är jag mycket nöjd. Inte minst har diskpoolen löst en hel del strul, problem och funderingar. Ser fram emot framtida uppdateringar, HP var som bekant inte alls nöjda med hur WHS såg ut i dagsläget så det lär komma ett och annat på den fronten.

#95

Postad 25 november 2007 - 23:27

Unregisteredcd3cd854
  • Unregisteredcd3cd854
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Har stängt av automatiska uppdateringar, vill inte att den ska boota om sig själv eftersom jag ändå har för vana att kolla Winupdt minst 1gång i månaden på alla datorer hemma... Jag kommer åt datorn utan problem även fast jag inte är inloggad, kör alla program som tjänster (services) och dessa startas automatiskt.

Använder inte whs som det är tänkt att man ska göra. Köpte WHS eftersom den har IIS (webserver), bättre diskhantering och massa annat godis. Det är egentligen det jag behöver och ett Windows 2003 server OS är mycket dyrare.

Har stängt av automatiska backuper och har istället en image av varje dator inlagd på servern. Har inte heller alla diskar i "poolen" utan kör dessa separat som nätverkslagring via mappade enheter. Dessa är också utdelade via IIS som webmappar så jag kommer åt informationen oavsätt var jag är. Anledningen till att jag inte vill ha dessa i poolen är för att whs är byggt för en dator utan raid. Därför flyttar WHS runt informtaionen varteftersom för att denna ska fördelas mellan dom olika diskarna ifall en kraschar. Detta gör whs konstant och det sliter enligt mig onödigt mycket på mina diskar och min 2,7TB raid5'a tar flera flera timmar varje dag för whs att optimera.

Men eftersom jag kör RAID, har jag ett bättre skydd för mina filer än vad WHS kan erbjuda och har därför valt att ha denna utanför "poolen" Dock är jag mycket nöjd med whs "remote funktion" och det är väldigt enkelt att fjärradministrera servern, speciellt med "rätt" add-ons.

Ni som vill ha en server hemma. Eller rättare sagt en dator som ska vara på 24/7 ska överväga ett serverOS (whs, 2k3 osv) eftersom serverOS inte skriver och läser lika frekvent till diskarna som ett workstationOS (xp, vista)
iom detta håller diskarna bra mycket längre.

För bilder se mitt galleri, har ni frågor skriv helst i gästboken eller som en kommentar eftersom jag inte kollar tråden så ofta...

#96

Postad 26 november 2007 - 20:54

M#_
  • M#_
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Är det någon som testat att köra Mediaportals TV-server på WHS? Jag skulle vilja veta om någon fått det att fungera med tv-kort (firedtv).

#97

Postad 01 december 2007 - 22:42

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

En grej som jag stör mig lite på är att den emellanåt bootar själv som en följd av en uppdatering. Helt okej i sig, men eftersom jag förväntas logga på efter att burken bootat själv så händer det att den inte är påloggad när jag försöker nå den från HTPCn. Det resulterar i en löprunda ner en våning för att logga på skrället, för att därefter återvända upp igen. Detta går säkert att gå runt med någon form av automatisk påloggning, men jag har inte haft tid över att lösa den biten än. Dock en liiiiten kråka i protokollet :)

Måste du vara inloggad på den för att du ska komma åt den från HTPC:n, låter konstigt.

Om de inte ändrat i registryt borde det här funka för autoinloggning:
http://support.micro...v...p;x=14&y=12

#98

Postad 02 december 2007 - 12:18

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Måste du vara inloggad på den för att du ska komma åt den från HTPC:n, låter konstigt.

Om de inte ändrat i registryt borde det här funka för autoinloggning:
http://support.micro...v...p;x=14&y=12


Jag har misslyckats vid några tillfällen att logga på Serverconnectorn, har då blint räknat med att det berott på att burken där nere bootat. Hur som helst - autoinloggning skall det bli.

En fråga jag ställde tidigare men som jag inte tror besvarades; vad händer med poolen om en disk rasar? Är all data körd, eller hur blir det? Har läst en hel del hos Microsoft om alla smarta funktioner, men detta händelseförlopp skriver de inget om.

#99

Postad 02 december 2007 - 19:05

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

En fråga jag ställde tidigare men som jag inte tror besvarades; vad händer med poolen om en disk rasar? Är all data körd, eller hur blir det? Har läst en hel del hos Microsoft om alla smarta funktioner, men detta händelseförlopp skriver de inget om.


Som jag förstått det så tappar du allt datat som du inte har valt att ha säkerhetskopia på som ligger på just den disken, tyvärr verkar du inte kunna styra vilket data som ligger var, så det blir nog lite av varje om du har otur.

#100

Postad 11 december 2007 - 15:55

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Kan man tvinga ett program att köras som service??
För om jag förstått allt rätt så om programmet ligger med vanlig "autostart" funktion så startar det inte förräns man loggar in på servern?



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.