Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - HP MediaSmart Server EX470 *

424 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 27 juli 2008 - 03:52

Unregistered0578bc15
  • Unregistered0578bc15
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Går det att komma åt film o musik från mediasmarten från ett ps3 eller xbox360 o måste man ha nått spciellt program.. jag har tversity o streamar film till ps3 men det är så segt o dåligt så jag måste hitta på nått annat o mediasmarten verkar vara riktigt intressant.

#52

Postad 27 juli 2008 - 04:38

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
WHS har inbyggt stöd för streaming till xbox, du som jag har säkert Google: http://www.xbox.com/...pcsetup/whs.htm
Jag streamar inte själv till nån box utan har htpc i andra ändan som accessar media som från en vanlig share så jag vet inte hur (bra) det fungerar i praktiken. Har på sistone läst i olika forum att en hel del användare kör Orb på sin WHS med direct streaming, då kan man tom. få det att fungera med ett Wii..

Hur som helst så är man inte låst till en enda lösning med WHS/Mediasmart om man inte är nöjd med de inbyggda funktionerna.

#53

Postad 02 augusti 2008 - 18:58

Columbo
  • Columbo
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag är inte så himla insatt men hur fan kan MS utveckla Home Server så det inte stödje 64bitars OS direkt, utan att behöva gå massa omvägar...

#54

Postad 04 augusti 2008 - 04:53

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Jag är inte så himla insatt men hur fan kan MS utveckla Home Server så det inte stödje 64bitars OS direkt, utan att behöva gå massa omvägar...


Eftersom det officiellt inte är supportat att köra en massa applikationer (som många av oss kör) och hela OS:et är designat för att köra helt utan vanlig console med interaktivt login så är det banne mig helt förbaskat omöjligt att kunna förbruka +3 Gb till annat än filcache, och den prestandaökningen (>3gb) är försumbar om ens mätbar. Ergo är det smartare och enklare att hålla sig till den kodbas som har absolut flest drivers (x86).

Själv har jag 2Gb och kör en del applikationer via RDP plus en hel del services och har i princip alltid >1.2 Gb fritt till ännu fler applikationer/cache.

x64 hade säkerligen fördyrat produkten utan att ge mervärde för konsumenten. Har man helt andra serverkrav kör man helt enkelt inte WHS.

#55

Postad 07 augusti 2008 - 13:51

lysboj
  • lysboj
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hmm, denna verkar vara lösningen på mina problem efter att ha försökt få till ngt enkelt med externa hårddiskar och all möjlig annan sk**t.


Frågan är om det följer med något installationsskiva och hur installerar jag i så fall om OS-et om det inte finns någon DVD-spelare i MediaSmarte:en? Behöver jag i så fall plugga in en extern spelare eller kan jag installera över nätverket från någon av mina stationära burkar?
[/quote]


Är det ngn som har svar på denna frågan? Den känns hyfsat viktig innan jag går vidare med ett köp.

Har den stöd för viloläge (för att få ner elräkningen)? Och isf kan man väcka den från en squeezebox, Tvix el likn?

#56

Postad 07 augusti 2008 - 16:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Varför gör dom inte en sån här burk med 8-12 platser för disk... 4 st är ju inte mycket att hänga i granen :D

Men men, man kan ju haka på esata och usbdiskar, det tänkte jag inte på ;)

OS är engelskt. Det finns en plats för minne, så största sticka av modell DDR2 PC2-5300 torde också ge dig svar på din andra fråga.

Funkar den alltså också med 4GB moduler? Hittar ingen info någonstans. Iofs räcker det ju fint med två, men det vore skoj att veta.


Redigerat av Martin, 07 augusti 2008 - 20:55.


#57

Postad 07 augusti 2008 - 21:14

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Hmm, denna verkar vara lösningen på mina problem efter att ha försökt få till ngt enkelt med externa hårddiskar och all möjlig annan sk**t.


Frågan är om det följer med något installationsskiva och hur installerar jag i så fall om OS-et om det inte finns någon DVD-spelare i MediaSmarte:en? Behöver jag i så fall plugga in en extern spelare eller kan jag installera över nätverket från någon av mina stationära burkar?



Är det ngn som har svar på denna frågan? Den känns hyfsat viktig innan jag går vidare med ett köp.

Har den stöd för viloläge (för att få ner elräkningen)? Och isf kan man väcka den från en squeezebox, Tvix el likn?


Ang restore/recover se http://www.wegotserv...erver-recovery/

Ang. hibernate så går det det finns tom ett add-in för just det (sök på lights out), det finns också bra plugins för att väcka burkar på ditt lan (Autoexit add-in). Borde inte vara några problem att väcka burken från nått som kan skicka WOL men jag spekulerar bara för jag kör tvärtom -- WHS är det som alltid är igång hemma hos mig.

#58

Postad 13 augusti 2008 - 17:31

otooja
  • otooja
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt mig en MediaSmart och är mycket nöjd. En fundering dock; kommer farten vid överföringar till/från servern att begränsas om jag ansluter en äldre/långsammare USB-disk till diskpoolen? Tas datan emot på en av diskarna och pytsas sedan ut på övriga diskar när den "disk-balanserar"? Eller skriver (alt. läser) den på alla diskar parallellt när jag skickar över (hämtar) data till den?

Om en disk kejkar, kommer alla filer att vara förstörda pga. att filerna är spridda över flera diskar? Förutom dom man då väljer att de ska lagras på fler än en disk förstås.

En annan fundering, hur gör ni med rar-arkiv? Packar upp mot servern från annan dator eller har ni installerat program som automatisk packar upp när man lagrar arkiv på servern?

#59

Postad 13 augusti 2008 - 19:09

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

En fundering dock; kommer farten vid överföringar till/från servern att begränsas om jag ansluter en äldre/långsammare USB-disk till diskpoolen?
Om en disk kejkar, kommer alla filer att vara förstörda pga. att filerna är spridda över flera diskar? Förutom dom man då väljer att de ska lagras på fler än en disk förstås.

En annan fundering, hur gör ni med rar-arkiv? Packar upp mot servern från annan dator eller har ni installerat program som automatisk packar upp när man lagrar arkiv på servern?


1. Ja, prestanda blir lidande med USB, speciellt före PP1 då "balansering" skedde i realtid (mindre märkbart med PP1). Speciellt läs/skriv till samma disk (exvis packa upp en rar) blir lidande, men det är inte pga WHS, den kombinationen är dålig på alla datorer. Kör SATA eller eSATA om du *kan* och utnyttja ev USB-diskar som fristående backupdisk för statisk data (som du då inte behöver duplicera).

Nu fungerar det ju rätt hyfsat med externa diskar men man skall vara medveten om den lägre prestandan och man vet ju aldrig riktigt vilken disk WHS jobbar emot.

2. Filer som är spridda över flera diskar men ej duplicerade: Du förlorar de som låg på disken som gick sönder.

3. Jag packar upp manuellt genom att på en väldigt hög nivå i katalogstrukturen klicka och välja "search for archives". Sedan har jag ExtractNow inställd på att radera själva rar-arkivet om det lyckades med uppackning. Gör denna procedur nån gång per dag (via RDP såklart), mkt smidigt program.

#60

Postad 13 augusti 2008 - 19:59

Silent
  • Silent
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Kan man inte välja vilken disk man vill ha en specifik fil på?

Det går alltså inte att ha de 4 diskarna som olika enheter?
Raid5 går ej köra?

#61

Postad 13 augusti 2008 - 20:15

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Kan man inte välja vilken disk man vill ha en specifik fil på?
Det går alltså inte att ha de 4 diskarna som olika enheter?
Raid5 går ej köra?


1. Nej, lika lite som du kan påverka var data skriv i ett RAID-system.
2. Alla diskar i poolen "försvinner" från Windows (ingen enhetsbokstav och alla har label "DATA"). Det är poängen med automagisk redundans, man skall inte pilla på detaljnivå, Drive Extender (DE) sköter arbetet med duplicering.
3. RAID-5 ger även på de mest kraftfulla quadcore medioker prestanda om man inte köper en riktigt fet kontroller. Du kan addera en raid-5 array till WHS diskpool men det verkar riktigt dumt IMHO. DE sköter duplicering och iom avsaknad av RAID är du inte låst till vissa diskar/hårdvara.

Du har nog inte greppat att WHS äter upp alla diskar man lägger i poolen och att dessa presenteras i form av shares som en enda gigantisk lagringsyta (i mitt fall blygsamma 3Tb, men ändå..)

#62

Postad 13 augusti 2008 - 20:22

Silent
  • Silent
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Ok, så teoretiskt sett, om jag lägger in alla mina foton t.ex. hamnar de lite varstans så att om en disk pajar, försvinner vissa av dem?



Det är en ruggig djungel NAS-världen. Jag står och funderar på Thecus 3200, Qnap 409 eller en HP med WHS. ni som kört WHS, är ni nöjda, eller skulle ni hellre valt en "vanlig" nas idag?

#63

Postad 13 augusti 2008 - 20:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Ok, så teoretiskt sett, om jag lägger in alla mina foton t.ex. hamnar de lite varstans så att om en disk pajar, försvinner vissa av dem?



Det är en ruggig djungel NAS-världen. Jag står och funderar på Thecus 3200, Qnap 409 eller en HP med WHS. ni som kört WHS, är ni nöjda, eller skulle ni hellre valt en "vanlig" nas idag?

Kolla in drobo, köpte precis en, smidigt som tusan. http://www.drobo.com

#64

Postad 13 augusti 2008 - 20:35

Silent
  • Silent
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Kolla in drobo, köpte precis en, smidigt som tusan. http://www.drobo.com


Men den är väl ingen nätverksdisk? verkar ju bara vara usb2.0?

dvs en väldigt dyrt chassie isåfall... eller fattar jag fel?

#65

Postad 13 augusti 2008 - 20:35

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Ok, så teoretiskt sett, om jag lägger in alla mina foton t.ex. hamnar de lite varstans så att om en disk pajar, försvinner vissa av dem?
Det är en ruggig djungel NAS-världen. Jag står och funderar på Thecus 3200, Qnap 409 eller en HP med WHS. ni som kört WHS, är ni nöjda, eller skulle ni hellre valt en "vanlig" nas idag?


2. De flesta NAS på marknaden (skummade nån test i DMZ helt nyligen) är fruktanvärt långsamma, bara ett par går fort och de kostar som en hel dator utan att ha den flexibiliteten.. Jag personligen har aldrig haft en NAS som alternativ, men så valde jag ju också WHS OEM och satte ihop min egen server (för 6000 spänn med 3Tb disk och stort kallt chassie)

1. Om du lägger över foton i säg \\server\photos (finns som default) så dupliceras alla foton till en annan hårddisk utan att du vet om det. Om en disk går sönder finns filerna på en annan disk och servern reder ut detta själv. När du ersätter disken ser servern återigen till att dina bilder hamnar på två fysiskt olika diskar. Själv arbetar du alltid via shares \\server\minshare och har ingen aning om var data ligger fysiskt, det är detta som är hela poängen.
(man kan välja/skapa shares och ange vilka som skall dupliceras)

#66

Postad 13 augusti 2008 - 20:42

Silent
  • Silent
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Så vissa mappar är "säkra" och de dupliceras, medans andra inte gör det då? så man har inte en backup på allt material? eller har man det? och isåfall, om jag sätter i, 1st 500gb, 1st 300gb och 2st 250GB hur mkt lagringsutrymme får jag?

#67

Postad 13 augusti 2008 - 21:16

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Så vissa mappar är "säkra" och de dupliceras, medans andra inte gör det då? så man har inte en backup på allt material? eller har man det? och isåfall, om jag sätter i, 1st 500gb, 1st 300gb och 2st 250GB hur mkt lagringsutrymme får jag?


Du får en diskpool på ca 1,7 gb.

Jag var kanske inte tydlig nog. Systemet tar 20 gb (c:), all annan lagring ingår i diskpoolen. Du väljer exakt vilka shares som skall dupliceras, väljer du alla så försvinner 50% av diskpoolen efterhand som du fyller upp data till 100%.
Ledigt utrymme (till skillnad från RAID) förbrukas löpande allteftersom du lagrar data som skall dupliceras,

Hoppas detta är tydligt nog (annars vet jag inte hur jag kan förklara...

#68

Postad 13 augusti 2008 - 21:43

Silent
  • Silent
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Du får en diskpool på ca 1,7 gb.

Jag var kanske inte tydlig nog. Systemet tar 20 gb (c:), all annan lagring ingår i diskpoolen. Du väljer exakt vilka shares som skall dupliceras, väljer du alla så försvinner 50% av diskpoolen efterhand som du fyller upp data till 100%.
Ledigt utrymme (till skillnad från RAID) förbrukas löpande allteftersom du lagrar data som skall dupliceras,

Hoppas detta är tydligt nog (annars vet jag inte hur jag kan förklara...


tack! det var supertydligt och nu förstår jag.

blir mer och mer intressant med HP+WHS.

#69

Postad 15 augusti 2008 - 18:37

otooja
  • otooja
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Är det någon som får ner uppdateringarna från HP som beskrivs i denna artiekel?

http://www.homeserve...mediasmart.html

För mig händer ingenting. Den säger att den är uppdaterad. Däremot säger den "last update 2007-10-26". Vad säger era?

#70

Postad 16 augusti 2008 - 16:13

Silent
  • Silent
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
såg just att Onoff säljer mediaservern för 4000kr nu med 500GB disken.. en sänkning med 500kr mot tidigare.. rätt nice! blir nog ett köp faktiskt!

#71

Postad 17 augusti 2008 - 23:14

Unregistered456e4ef1
  • Unregistered456e4ef1
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

såg just att Onoff säljer mediaservern för 4000kr nu med 500GB disken.. en sänkning med 500kr mot tidigare.. rätt nice! blir nog ett köp faktiskt!


Jag stolpade in på OnOff eftersom jag ville klämma lite på chassit innan jag bestämde mig on jag skulle köpa en MSS eller bygga eget. När jag såg att dom sänkt priset (expediten sade att folk nog "inte var riktigt mogna för en sådan produkt än") så blev det ett köp.

Jag är grymt nöjd än så länge. Lätt att lägga till diskar och riktigt juste att man inte behöver köpa ett helt gäng likadana diskar som man måste göra med RAID5/6, utan man kan lägga till kapacitet efterhand. Riktigt bra throughput på nätverket också (mätte 800mbit/s med iperf).

Dock så skulle man nog vilja ha lite mer minne i burken... 512M är lite klent om man vill köra lite extra bakgrundstjänster på burken.

#72

Postad 18 augusti 2008 - 13:03

Gäst_maclaren1973_*
  • Gäst_maclaren1973_*
  • 0

Är det någon som får ner uppdateringarna från HP som beskrivs i denna artiekel?

http://www.homeserve...mediasmart.html

För mig händer ingenting. Den säger att den är uppdaterad. Däremot säger den "last update 2007-10-26". Vad säger era?


Jag kan inte heller få hem den nya HP-uppdateringen. Blir precis som du beskriver och min är senast uppdaterad 2007-10-16 enligt vad burken säger själv.

Vore kul att veta vad detta beror på, har sökt en massa dock utan att finna något.

#73

Postad 23 augusti 2008 - 12:15

otooja
  • otooja
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Är det någon som får ner uppdateringarna från HP som beskrivs i denna artiekel?

http://www.homeserve...mediasmart.html

För mig händer ingenting. Den säger att den är uppdaterad. Däremot säger den "last update 2007-10-26". Vad säger era?



Jag kan inte heller få hem den nya HP-uppdateringen. Blir precis som du beskriver och min är senast uppdaterad 2007-10-16 enligt vad burken säger själv.

Vore kul att veta vad detta beror på, har sökt en massa dock utan att finna något.

Nu har jag fått ner uppdateringen från HP. Däremot är PV Connect på spanska...

#74

Postad 24 augusti 2008 - 19:05

maclaren
  • maclaren
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Nu har jag fått ner uppdateringen från HP. Däremot är PV Connect på spanska...

Fick också hem den nu ikväll och precis som du säger kommer PV Connect på spanska. Varför i hela friden blir det det för? Lyckas inte hitta någonstans att ändra språk heller, min spanska suger så det kanske finns nåt sätt?

#75

Postad 25 augusti 2008 - 07:57

xobos
  • xobos
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hur funkar det med torrent? Tänkte när man laddar ner en torrent kan den seeda hur länge som helst? Vad använder den för BT klient?

#76

Postad 25 augusti 2008 - 09:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Hur funkar det med torrent? Tänkte när man laddar ner en torrent kan den seeda hur länge som helst? Vad använder den för BT klient?

Alltså det är en vanlig Windowsdator, installera vad du vill använda.

#77

Postad 25 augusti 2008 - 10:03

xobos
  • xobos
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Alltså det är en vanlig Windowsdator, installera vad du vill använda.


Tack så mycket för svaret!

Hur mycket ström förbrukar den? Funkar HP Media Vault Pro MV5020 500GB likadant som EX470 ?

Redigerat av xobos, 25 augusti 2008 - 10:41.


#78

Postad 25 augusti 2008 - 10:13

peterni
  • peterni
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Har lite funderingar på att köpa en sådan här burk !

Då jag tänkte ställa den i ett rum som är far far away från min router är min fråga:

Kan man plugga in ett WLAN kort i denna ? PCI eller USB !


//Peter

#79

Postad 25 augusti 2008 - 12:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Usb-portar har den så det är bara att plugga i en nätverkssticka. Fortfarande är det en windowsdator, inga konstigheter!

Strömförbrukning:

EX470 (single drive): ~52 W idle state, ~60 W full load
EX475 (two drives): ~60W idle state, ~73 W full load
With three drives: ~68W idle state, ~86 W full load
With four drives: ~76W idle state, ~99 W full load

#80

Postad 25 augusti 2008 - 21:50

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Jag har inget mer att tillföra tråden än det faktum att jag är riktigt, riktigt imponerad av både strömförbrukning och att priset krypit under 4000kr. Känns verkligen inte alls som att jag kan hålla mig mycket längre till - det enda jag egentligen saknar är plats för fler diskar, 6st hade varit perfekt. Lagringsutrymme kan inte fullt ut kompensera för ett något högre antal diskar än 4. Ett stycke EX670, snälla HP :blink:

#81

Postad 26 augusti 2008 - 07:52

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0

Funkar HP Media Vault Pro MV5020 500GB likadant som EX470 ?


Kolla inlägg 40 i tråden.

#82

Postad 26 augusti 2008 - 08:25

Mange1976
  • Mange1976
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Var inne på Elgiganten Megastore i Häggvik igår och frågade om dom hade en Ex470.
- Visst sa försäljaren vi har 2 st, dom kostar 4949:-.
- Men jag hade ju kollat på nätet och där kostade dom 3949:-
- Ja men det är ju internetpris, och beställer du på nätet tillkommer frakten.
- Tack men då får det vara.
Kollade hemma på nätet igen och såg att elgiganten har något som heter Collct@store, då kan du hämta varor i butiken.
Så jag la en beställning och 2 timmar senare kunde jag hämta min server för 3949:- i samma butik och med samma säljare. :)

#83

Postad 26 augusti 2008 - 09:24

peterni
  • peterni
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Var inne på Elgiganten Megastore i Häggvik igår och frågade om dom hade en Ex470.
- Visst sa försäljaren vi har 2 st, dom kostar 4949:-.
- Men jag hade ju kollat på nätet och där kostade dom 3949:-
- Ja men det är ju internetpris, och beställer du på nätet tillkommer frakten.
- Tack men då får det vara.
Kollade hemma på nätet igen och såg att elgiganten har något som heter Collct@store, då kan du hämta varor i butiken.
Så jag la en beställning och 2 timmar senare kunde jag hämta min server för 3949:- i samma butik och med samma säljare. :)




Bra gjort Mange !

Jag har själv jobbat som säljare på Elgiganten under några år !
Det var totalt hopplöst att ens försöka sig på att förklara varför det var olika pris i butik och hemsidan.
Det enklaste i det fallet var att ge kunden internetpriset direkt, utan krusiduller !!

#84

Postad 26 augusti 2008 - 14:05

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Bra gjort Mange !

Jag har själv jobbat som säljare på Elgiganten under några år !
Det var totalt hopplöst att ens försöka sig på att förklara varför det var olika pris i butik och hemsidan.
Det enklaste i det fallet var att ge kunden internetpriset direkt, utan krusiduller !!

Ologiska saker är oftast svåra att förklara...

#85

Postad 26 augusti 2008 - 20:44

otooja
  • otooja
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

3. Jag packar upp manuellt genom att på en väldigt hög nivå i katalogstrukturen klicka och välja "search for archives". Sedan har jag ExtractNow inställd på att radera själva rar-arkivet om det lyckades med uppackning. Gör denna procedur nån gång per dag (via RDP såklart), mkt smidigt program.

Tack för tipset om ExtractNow! Riktigt smidigt program. Synd bara att man måste logga in med RDP för att packa upp. Det hade varit smidigt om det fanns en add-in till WHS Console som automatiskt gjorde sökning i "download" och packade upp ev. arkiv som ligger där. Fast det kanske går att få den funktionaliteten med typ en .bat eller liknande?

Edit: Kom på att man kan gå in med "Advanced Admin Console" och via den gå in på "Den här datorn" och välja "search for archives".

Redigerat av otooja, 26 augusti 2008 - 20:48.


#86

Postad 27 augusti 2008 - 14:52

Mange1976
  • Mange1976
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Tack för tipset om ExtractNow! Riktigt smidigt program. Synd bara att man måste logga in med RDP för att packa upp. Det hade varit smidigt om det fanns en add-in till WHS Console som automatiskt gjorde sökning i "download" och packade upp ev. arkiv som ligger där. Fast det kanske går att få den funktionaliteten med typ en .bat eller liknande?

Edit: Kom på att man kan gå in med "Advanced Admin Console" och via den gå in på "Den här datorn" och välja "search for archives".


Hittade OnTheFlyUnzipper kan det funka också?
http://forum.wegotse...amp;showfile=43

#87

Postad 27 augusti 2008 - 21:55

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Funkar den alltså också med 4GB moduler? Hittar ingen info någonstans. Iofs räcker det ju fint med två, men det vore skoj att veta.


Är det någon som testat att sätta i 2 alt. 4GB minne? Vill gärna veta om det är möjligt inför ett eventuellt köp, 512MB må räcka men jag vill helt enkelt ha lite mer.

#88

Postad 27 augusti 2008 - 23:20

maclaren
  • maclaren
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Är det någon som testat att sätta i 2 alt. 4GB minne? Vill gärna veta om det är möjligt inför ett eventuellt köp, 512MB må räcka men jag vill helt enkelt ha lite mer.

Det är fullt möjligt (har dock inte gjort det själv ännu men är redigt sugen). Se följande länk:

http://www.homeserve...r-hp-ex470.html

Tänk på att garantin lär ryka efter en sån procedur. Det snackas om att HP kommer att erbjuda ett uppgraderings-kit, är intresserad av hur det kan tänkas se ut. Apropå minnet tror jag inte man kan få tag på större än 2GB efter som det bara sitter en minnesplats i lådan, de 4GB som säljs är "kit" med 2x2GB eller 4x1GB - i alla fall de jag sett.

Redigerat av maclaren, 27 augusti 2008 - 23:27.


#89

Postad 28 augusti 2008 - 08:38

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Jag använde instruktionen på homeserverhacks för någon månad sedan och detta minne:

1 ST 331161 Kingston ValueR. DDR2 PC5300 2048MB CL5,
Unbuffered,1.8V,256Meg x 64, 240pin

Installationen gick helt utan problem. Jag körde utan uppgraderat minne i endast någon vecka så jag har svårt att uttala mig om prestandaförbättringarna.

/Johan

#90

Postad 28 augusti 2008 - 09:47

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Gött mos, då vet jag det! Att garantin ryker är inget problem då mina övriga planer för MediaSmarten innefattar andra ingrepp som även de eliminerar alla former av garanti.

#91

Postad 28 augusti 2008 - 10:13

u11113901
  • u11113901
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har kollat alla stats om denna men får inte riktigt kläm på om denna klarar att köra IIS så man kan lägga upp .Net sidor på denna?
Någon som vet?

#92

Postad 28 augusti 2008 - 13:00

Mange1976
  • Mange1976
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Har kollat alla stats om denna men får inte riktigt kläm på om denna klarar att köra IIS så man kan lägga upp .Net sidor på denna?
Någon som vet?


Kan det här vara någonting du letar efter http://www.andrewgrant.org/whiist

#93

Postad 28 augusti 2008 - 13:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
edit: Fel av mig... jag trodde jag var i tråden om Asus Eee Box ;)

Redigerat av Martin, 28 augusti 2008 - 13:33.


#94

Postad 03 september 2008 - 07:31

Insanewithmybody
  • Insanewithmybody
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Jag har några frågor ang denna NAS.
Hur mycket hdd utrymme som jag kan använda mig av får jag om jag använder 3st 1 TB diskar i den,för den 500GB disken som sitter i från början kan man inte byta ut eller kan man det?
Förslag på bra diskar jag kan använda?

Redigerat av Insanewithmybody, 03 september 2008 - 08:34.


#95

Postad 03 september 2008 - 13:22

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Har kollat alla stats om denna men får inte riktigt kläm på om denna klarar att köra IIS så man kan lägga upp .Net sidor på denna?
Någon som vet?


Du kan konfigga IIS hur du vill genom att logga in via RDP på servern och ändra som vanligt. WHS egen hemsida med remote access till ditt filbibliotek mm är en .NET-applikation så du bör kanske hålla servern på V2, hittills borde det ju vara lugnt även med Framework 3.5 eftersom IIS fortfarande kör i v2-läge trots att 3.5 är installerat.

#96

Postad 03 september 2008 - 13:26

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Jag har några frågor ang denna NAS.
Hur mycket hdd utrymme som jag kan använda mig av får jag om jag använder 3st 1 TB diskar i den,för den 500GB disken som sitter i från början kan man inte byta ut eller kan man det?
Förslag på bra diskar jag kan använda?


Systemet tar upp 20gb, resten går till din diskpool (om du väljer att lägga alla diskarna i poolen). Duplicering sker på sharenivå så du bestämmer själv hur mkt utrymme du vill offra för redundans, det är inte som med RAID en fast procent man tappar oavsett hur mycket man lagrar.

#97

Postad 03 september 2008 - 18:09

Insanewithmybody
  • Insanewithmybody
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Systemet tar upp 20gb, resten går till din diskpool (om du väljer att lägga alla diskarna i poolen). Duplicering sker på sharenivå så du bestämmer själv hur mkt utrymme du vill offra för redundans, det är inte som med RAID en fast procent man tappar oavsett hur mycket man lagrar.



Okej vad menas med redundans?
Vilka diskar är bra diskar för detta ändamål?

#98

Postad 03 september 2008 - 20:58

nordlanders
  • nordlanders
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Okej vad menas med redundans?
Vilka diskar är bra diskar för detta ändamål?

Redundans är förenklat att man har (får) en reservkopia helt automatiskt och skulle något hända så finns allt kvar iaf (om inte servern brinner upp eller mot all förmodan att två diskar lägger av samtidigt då redundans skapas genom att skriva till (minst) två fysiskt skillda diskar). I WHS fallet så sköter WHS själv om redundans givet att man valt det för den mappen (tror det är på mappnivå när jag läst). Det pratades tidigare om RAID också, det finns olika RAID tekniker, en som heter RAID1 är att man speglar diskarna. Dvs det är exakt samma innehåll på bägge diskar vid alla tillfällen (ja så länge diskarna fungerar iaf). Ett RAID1 system är också helt redundant så klart men man nyttjar en annan teknik jämfört med WHS.

Jag har ingen direkt åsikt om diskar, jag skulle nog kolla efter populära diskar i Prisjakt som man kan få till ett bra pris, helst från samma lev som jag köper HP servern från för att minimera frakt kostnad.

#99

Postad 04 september 2008 - 05:23

Insanewithmybody
  • Insanewithmybody
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Redundans är förenklat att man har (får) en reservkopia helt automatiskt och skulle något hända så finns allt kvar iaf (om inte servern brinner upp eller mot all förmodan att två diskar lägger av samtidigt då redundans skapas genom att skriva till (minst) två fysiskt skillda diskar). I WHS fallet så sköter WHS själv om redundans givet att man valt det för den mappen (tror det är på mappnivå när jag läst). Det pratades tidigare om RAID också, det finns olika RAID tekniker, en som heter RAID1 är att man speglar diskarna. Dvs det är exakt samma innehåll på bägge diskar vid alla tillfällen (ja så länge diskarna fungerar iaf). Ett RAID1 system är också helt redundant så klart men man nyttjar en annan teknik jämfört med WHS.

Jag har ingen direkt åsikt om diskar, jag skulle nog kolla efter populära diskar i Prisjakt som man kan få till ett bra pris, helst från samma lev som jag köper HP servern från för att minimera frakt kostnad.


Okej tack för bra svar då vet jag lite bättre vad det är.
Men vad är säkrast egentligen Redundans eller RAID1 ? och om en disk går sönder och man byter ut den kan man då få samma info på den som den andra om man kör Redundans eller Raid1?

Äger du själv denna MediaSmart Server?

#100

Postad 04 september 2008 - 06:09

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Med raid-1 försvinner hälften av tillgängligt utrymme direkt, dvs 2x500 gb ger dig 500gb att lagra data på direkt från start även om du inte lagrat ned en enda fil. Detta styrs av hårdvara i datorn och har inget med operativsystemet att göra.

WHS använder filduplicering vilket gör att du på en mycket exaktare nivå (share- eller "mappnivå" om man så vill) kan ange vilken data som skall vara redundant. Exempelvis känner du kanske att TV-serier du spelat in från htpc:en inte behöver dupliceras medans ditt album med digitalbilder skall dupliceras för att lagras redundant. Man får större möjlighet att hushålla med lagringsutrymmet.

Båda metoder skyddar dina data så att inget försvinner om en hårddisk går sönder.
raid-1 kan inte alltid flyttas mellan olika datorer utan problem, och om en disk går sönder måste den ersättas med en exakt lika stor eller större.

WHS använder Windows vanliga filsystem för att implementera redundans och förusatt att din licens medger det så kan du alltid återskapa hela diskpoolen på vilken dator som helst som kan köra WHS oavsett hårdvara. Man kan dessutom ansluta diskar från en totalkvaddad server och i värsta fall manuellt plocka ut data (som en absolut sista åtgärd).
Samtliga diskar kan också vara av olika storlek (tom. olika gränssnitt, SATA, firewire, USB osv), deras kapacitet adderas helt enkelt bara till ditt totala utrymme i diskpoolen.

Det är kaka-på-kaka att använda både raid och WHS dupliceringsfunktion, MS rekommenderar att man inte kör raid när man använder WHS.

http://www.dustin.se...5010111537.aspx kan vara en bra disk, fast inte helt billig.

Redigerat av maxxess, 04 september 2008 - 06:14.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.