Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Sonys HT-SS1200

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony HT-SS1200 (Hemmabiosystem) 1 7 (2) Inga priser

#1

Postad 26 november 2007 - 18:15

Unregistereda1c71e45
  • Unregistereda1c71e45
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0


Kollade på dustinhome och stötte på detta system.

Är det någon som vet mer om det, verkar inte finnas på sonys hemsida, varken i sverige eller internationellt.
Kanske någon som hört på det innan?

Alla åsikter och tankar är välkomna,

Funderar att köra det kopplat till mitt Windows Media Center.

// Fredrik

#2

Postad 28 november 2007 - 14:03

Eddyh
  • Eddyh
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Köpte mitt system på dustinhome för 2 veckor sedan.
Justerade och justerade, men tyckte det lät burkigt och kände mig ganska lurad av snålheten att bara lägga
3500:- på ett system.
Ett komplement dock till en större anläggning i källaren.
Men, så hittade jag att loudnessen var på.
Stängde av den, och vad lättad jag blev.
Ett helt annat ljud spred sig i rummet. Klart prisvärt.
Mikrofon för autojustering följer med.
En aning korta surroundsladdar.
Bara hdmi-utgång för bilden vilket gör att menyhanteringen får ske på den lilla rutan på apparaten, om man som jag
inte skaffat mig en platt-tv än. VA ??? Vilken stenåldersmänniska jag är???
Men i och med att all filmtittning sker på projjen i källaren så har inte mitt tv-tittande utan hd-sändning
krävt en ny stor tv.
Ska klara 1080p enligt specen. Bra om man sitter på en ps3:a t ex.
Ett helt okej tryck i basen, inte den snärtigaste kanske, men fyller mitt rum på ca 30 kvm.

#3

Postad 05 december 2007 - 21:47

Unregistered2b82f7ce
  • Unregistered2b82f7ce
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Köpte mitt system på dustinhome för 2 veckor sedan.
Justerade och justerade, men tyckte det lät burkigt och kände mig ganska lurad av snålheten att bara lägga
3500:- på ett system.
Ett komplement dock till en större anläggning i källaren.
Men, så hittade jag att loudnessen var på.
Stängde av den, och vad lättad jag blev.
Ett helt annat ljud spred sig i rummet. Klart prisvärt.
Mikrofon för autojustering följer med.
En aning korta surroundsladdar.
Bara hdmi-utgång för bilden vilket gör att menyhanteringen får ske på den lilla rutan på apparaten, om man som jag
inte skaffat mig en platt-tv än. VA ??? Vilken stenåldersmänniska jag är???
Men i och med att all filmtittning sker på projjen i källaren så har inte mitt tv-tittande utan hd-sändning
krävt en ny stor tv.
Ska klara 1080p enligt specen. Bra om man sitter på en ps3:a t ex.
Ett helt okej tryck i basen, inte den snärtigaste kanske, men fyller mitt rum på ca 30 kvm.


Hej

Jag har nu detta system och tänkte höra med dig vad Loudness är och hur man stänger av det. Tack.

#4

Postad 06 december 2007 - 00:32

Eddyh
  • Eddyh
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Lite fel av mig! Ursäkta.
Under meny 8 så skall "cal load" stå på "no".
Trodde det var loadness, men så var det inte.
Det gör att man inte kör efter autokalibreringen. Vilket jag tyckte lät skit.

#5

Postad 06 december 2007 - 01:27

Unregistered2b82f7ce
  • Unregistered2b82f7ce
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Lite fel av mig! Ursäkta.
Under meny 8 så skall "cal load" stå på "no".
Trodde det var loadness, men så var det inte.
Det gör att man inte kör efter autokalibreringen. Vilket jag tyckte lät skit.


Tack så mycket!

Har du några andra tips på inställningar man bör titta nogarannare på så här "out-of-box"?

#6

Postad 06 december 2007 - 11:08

Unregistereda1c71e45
  • Unregistereda1c71e45
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Kanon bra info Eddyh,
Uppskattar om du lilla-dvergen ger en lätt recension oxå vad du tyckte om det. Ju mer info desto bättre :-)

Och en liten fråga, kontakterna är det någon konstig standard. Eller är det vanliga högtalar skruvkontakter?


Tack // Fredrik

#7

Postad 07 december 2007 - 00:25

Eddyh
  • Eddyh
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Sony-specialare i stärkaren och klämlistkontakter i högtalarna, inkl. subben.

#8

Postad 07 december 2007 - 08:35

Unregistereda1c71e45
  • Unregistereda1c71e45
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Sony-specialare i stärkaren och klämlistkontakter i högtalarna, inkl. subben.


Hur fungerar det om du skall skaffa längre kablar då? är du rökt då?

Efter några dagars användning, skulle du rekomendera detta?
Resonerar lite som du skrev, vill inte bli lurad av snålheten.

#9

Postad 08 december 2007 - 00:20

Eddyh
  • Eddyh
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Det är ju bara att skarva på. Antingen löda fast (vilket jag tycker är lite överambitiöst), eller som jag tänkt,
klassiska skarvhylsor. Såna som finns blå,röd och gul.
Kablarna göms ju ändå i kabelrännor/lister sedan.
Nu pratar vi inte direkt high-end kablage, de som följer med är 0,75 kvm.
Så det är inga problem.
Som sagt, 3500:- tycker jag absolut det är värt.
Med tanke på att dom pengarna inte är lagda på någon dvd, vilket känns som en onödig ingrediens när blue-ray och
hd-dvd är framtiden, några år i allafall.
Jag är normalt rätt så kräsen, men jag är nöjd med köpet.

#10

Postad 20 december 2007 - 14:34

Jonet76
  • Jonet76
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Sitter också och funderar på det här systemet,
Hur funkar det att koppla in med ComHem box för att få TV ljud?

#11

Postad 20 december 2007 - 20:44

ae_g
  • ae_g
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Hej!
är lite nyfiken på detta system då det kanske skulle passa bra i ett lite mindre rum.
men efter lite sökande på internet så hittade jag även nedanstående system, detta heter 1100 istället för 1200.
Dom enda skillnaderna jag kan se är att 1100 har en effektförbrukning på 110 watt, 1200 har en effektförbrukning på 160 watt. Men av vad jag kan förstå enlig netonnet.se så har 1100 något som kallas "Digital Media Port", detta har inte 1200, någon som kan bekräfta detta eller motbevisa det och då berätta vad det är?=)


#12

Postad 20 december 2007 - 22:19

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
HT-S1200 Videoväxlare stöder HDMI 1080p.
HT-S1100 Videoväxlare stöder HDMI 1080i.

Så skall man satsa på en Bly-ray/HD DVD så är HT-S1200 att föredra, annars verkar de vara lika.

#13

Postad 20 december 2007 - 22:36

ae_g
  • ae_g
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

HT-S1200 Videoväxlare stöder HDMI 1080p.
HT-S1100 Videoväxlare stöder HDMI 1080i.

Så skall man satsa på en Bly-ray/HD DVD så är HT-S1200 att föredra, annars verkar de vara lika.


tack för det snabba svaret=)
nu vill vi ha fler utlåtanden om denna produkt gott folk!

#14

Postad 20 december 2007 - 23:35

Eddyh
  • Eddyh
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
SS-1200 har också en "Digital Media Port".
Det är en specialkontakt som bara matchar Sonys egna produkter, vad jag vet.
Dit kan du koppla några av Sonys tillbehör, såsom, bluetoothmottagare, iPod-docka (funkar ej med de nya poddarna, enligt Sony själva) samt nåt trådlöst nätverk.
Kolla bara så att tillbehören lirar med just det hembiosystemet du har och det du tänker använda mot tillbehöret, såsom mob.tfn eller iPod.
Dustinhome har alla tre.
Fråga på bara.

#15

Postad 06 januari 2008 - 18:26

chrikra
  • chrikra
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har själv köpt Sony HT-SF1200 för nån dag sen, till det har jag en Sony KDL-P3000 på 37".

Funkar kanon så när som på att jag inte lyckas få ut ljud från TV:n i högtalarna, får inget 5.1-ljud från datorn eller från Radion.

Är alldeles ny vad gäller 5.1-system också så rätta mig om jag har fel, har försökt hela helgen som gått att få ljud från TV:n men det går inte. Har anslutit TV:n både med HDMI och med vanlig röd/vit ljudkabel men lyckas ändå inte. Vad kan det vara för fel? Eller går det inte att få ut TV-ljudet genom högtalarna? Isåfall blir det att lämna tilbaks systemet på måndag, men om det går så vill jag gärna ha hjälp :)

Sen till nästa fråga: Vad behövs för att få 5.1-ljud från datorn? Vad behövs det för kablar till detta? Måste man ha speciellt ljudkort i datorn?

Tror jag lyckats förstå hur man ska koppla för att få ljud från xbox 360 i högtalarna, men har inte kabeln som behövs än.

Vore kanon med några bra svar på detta nu så jag lyckas fixa detta! :P

//Christoffer

#16

Postad 06 januari 2008 - 19:26

ae_g
  • ae_g
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Har själv köpt Sony HT-SF1200 för nån dag sen, till det har jag en Sony KDL-P3000 på 37".

Funkar kanon så när som på att jag inte lyckas få ut ljud från TV:n i högtalarna, får inget 5.1-ljud från datorn eller från Radion.

Är alldeles ny vad gäller 5.1-system också så rätta mig om jag har fel, har försökt hela helgen som gått att få ljud från TV:n men det går inte. Har anslutit TV:n både med HDMI och med vanlig röd/vit ljudkabel men lyckas ändå inte. Vad kan det vara för fel? Eller går det inte att få ut TV-ljudet genom högtalarna? Isåfall blir det att lämna tilbaks systemet på måndag, men om det går så vill jag gärna ha hjälp :)

Sen till nästa fråga: Vad behövs för att få 5.1-ljud från datorn? Vad behövs det för kablar till detta? Måste man ha speciellt ljudkort i datorn?

Tror jag lyckats förstå hur man ska koppla för att få ljud från xbox 360 i högtalarna, men har inte kabeln som behövs än.

Vore kanon med några bra svar på detta nu så jag lyckas fixa detta! :P

//Christoffer


Tja=)
tyävrr äger jag inte detta system så jag vet inte hur det fungerar men ja kan försöka ge dig lite generella tips och lösningar i väntan på att någon som har detta system kanske kan svara mer precist på dina frågor:)

Om du kopplar tvn med vanlig röd/vit så får du bara stereo ut från tvn. Du kanske inte har valt rätt ingång på förstärkaren, prova att växla runt på alla ingångar. Det kanske finns någon mute-knapp som är aktiverad, denna borde isf kunna nås via fjärren.
Vad är det du har fått ljud ifrån? Och radion, har tvn en inbyggd radio eller är det radion i förstärkaren du pratar om?

fråga 2
Om du vill ha 5.1-ljud från datorn så krävs att datorn stödjer det. Sen måste den även ha en optisk eller coaxial digital utgång. De flesta nyare datorer är utrustade med detta. Läs gärna lite i dokumentationen till ditt ljudkort eller kolla iaf vad det heter så kan ja kolla upp det mer precist vad som fungerar för dig.
En optisk utgång syns oftast då det lyser rött ur den på baksidan av datorn. En Coaxial är svårare att hitta, det kanske finns någon lite symbol vid någon utav anslutningarna vid ljudkortet eller kanske om du har något speciellt program till ljudkortet utöver det som finns inbyggt i windows.

Hoppas detta hjälpte lite mer än virrade bort dig:)

#17

Postad 06 januari 2008 - 20:35

chrikra
  • chrikra
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Tja=)
tyävrr äger jag inte detta system så jag vet inte hur det fungerar men ja kan försöka ge dig lite generella tips och lösningar i väntan på att någon som har detta system kanske kan svara mer precist på dina frågor:)

Om du kopplar tvn med vanlig röd/vit så får du bara stereo ut från tvn. Du kanske inte har valt rätt ingång på förstärkaren, prova att växla runt på alla ingångar. Det kanske finns någon mute-knapp som är aktiverad, denna borde isf kunna nås via fjärren.
Vad är det du har fått ljud ifrån? Och radion, har tvn en inbyggd radio eller är det radion i förstärkaren du pratar om?

fråga 2
Om du vill ha 5.1-ljud från datorn så krävs att datorn stödjer det. Sen måste den även ha en optisk eller coaxial digital utgång. De flesta nyare datorer är utrustade med detta. Läs gärna lite i dokumentationen till ditt ljudkort eller kolla iaf vad det heter så kan ja kolla upp det mer precist vad som fungerar för dig.
En optisk utgång syns oftast då det lyser rött ur den på baksidan av datorn. En Coaxial är svårare att hitta, det kanske finns någon lite symbol vid någon utav anslutningarna vid ljudkortet eller kanske om du har något speciellt program till ljudkortet utöver det som finns inbyggt i windows.

Hoppas detta hjälpte lite mer än virrade bort dig:)


Tackar för svaret, det hjälper mig mycket! :)

Det som förvirrar mig när det gäller anslutningen Förstärkare->TV är att jag fått för mig att en HDMI-kabel ska räcka. Stämmer det eller måste man använda annan kabel också?

Det är inget fel på anslutningarna, eftersom jag hittar ljudsystemet när jag knappar runt i TV:ns menysystem och provar HDMI-styrning (något som tydligen funkar när man har både TV och ljudsystem från Sony) fortfarande kommer dock inget ljud.

Ska prova växla runt lite på olika anslutningar och se om det funkar för jag har kollat Mute redan och det är avstängt så inte det problemet heller.

Det jag fått ljud från är först och främst DVD:n som är kopplad med coaxial-kabel eftersom den är för gammal för att ha HDMI-anslutning, det funkar klockrent i alla fall, lyckats få ljud i alla högtalare. Sen har jag kopplat röd/vit->3.5 mm anslutning till datorn, har integrerat ljudkort i moderkortet så antar att det inte stödjer 5.1-ljud så där får jag ljud i fronthögtalarna bara.

Radion i förstärkaren är den jag menar, har inte lyckats få surroundljud på det än heller (om det går över huvud taget).

Men i alla fall, måste man göra några speciella inställningar på TV:n också innan ljudet funkar? Har försökt läsa mig till det i instruktionsboken men inte kommit fram till något.

Edit: Har fått ljudet att funka med TV:n nu! Kanonskönt ljud :P Dock funkar det inte med HDMI. Var tvungen att koppla röd/vita kabeln, funkar med 5.1-ljud i alla fall så är ju nöjd så, men har ni någon lösning på mitt problem med HDMI:n så är jag tacksam för all hjälp jag kan få, jag menar eftersom förstärkaren har HDMI-växel så kan jag ju koppla andra apparater med HDMI till den sen om jag får det att funka med TV:n.

Redigerat av chrikra, 06 januari 2008 - 22:29.


#18

Postad 10 januari 2008 - 09:19

ae_g
  • ae_g
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Radion i förstärkaren är den jag menar, har inte lyckats få surroundljud på det än heller (om det går över huvud taget).

Men i alla fall, måste man göra några speciella inställningar på TV:n också innan ljudet funkar? Har försökt läsa mig till det i instruktionsboken men inte kommit fram till något.

Edit: Har fått ljudet att funka med TV:n nu! Kanonskönt ljud ;) Dock funkar det inte med HDMI. Var tvungen att koppla röd/vita kabeln, funkar med 5.1-ljud i alla fall så är ju nöjd så, men har ni någon lösning på mitt problem med HDMI:n så är jag tacksam för all hjälp jag kan få, jag menar eftersom förstärkaren har HDMI-växel så kan jag ju koppla andra apparater med HDMI till den sen om jag får det att funka med TV:n.


Om du vill ha sorround vid radiolyssning så borde du kunna aktivera ProLogic 2 eller något liknande(kanske att det går iaf) eller 4-kanals stereo. Jag är ju tyvärr inte så hemma på denna, men detta kanske kan vara något till hjälp.
Du bör Kunna använda dig av Prologic 2 när du använder datorn iaf, detta ska då simulera surroundljud av en stereosignal och du ska få ljud i alla högtalarna.

Ang. ljud via hdmi så kanske inte förstärkaren klarar av att ta emot ljud genom hdmi, utan bara bild. Då måste man göra som du har gjort och koppa ljudet bredvid. Och än mindre kanske den klarar av att ta emot ljud via hdmi på utgången på förstärkaren.

Sorry att det tog lite tid för mig att svara. :wub:

Redigerat av ae_g, 10 januari 2008 - 09:20.


#19

Postad 10 januari 2008 - 10:35

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Jag har införskaffat denna anläggning och är mycket nöjd. Rummet är på 10 kvadrat så den räcker till. jag har kopplat två satellitmottagare och en HD DVD in i HDMI-växeln och får bild till TV samt ljud ut från anläggningen samt en coaxialkabel från DVD-brännaren som jag enbart tar ut ljudet från. Det är lite trixigt och manualen är inte den bästa, men det fungerar.

#20

Postad 10 januari 2008 - 14:51

matnur
  • matnur
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Även jag har planer på att införskaffa denna.

Hur är det med högtalarkablarna; Jag har redan dragit fram högtalarkablar i vp-rör i taket, är det smidigt att byta ut högtalarkablarna som följer med? Så jag slipper att löda och hålla på.

Hur är ljudet? Blir det för mesigt ljud så lägger jag hellre på nån tusenlapp. Men är ljudet helt okej så är ju detta ett kanonpris.

#21

Postad 10 januari 2008 - 15:13

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Även jag har planer på att införskaffa denna.

Hur är det med högtalarkablarna; Jag har redan dragit fram högtalarkablar i vp-rör i taket, är det smidigt att byta ut högtalarkablarna som följer med? Så jag slipper att löda och hålla på.

Hur är ljudet? Blir det för mesigt ljud så lägger jag hellre på nån tusenlapp. Men är ljudet helt okej så är ju detta ett kanonpris.

Tyvärr är det typiskt Sony, färgglada specialkontakter som skall in i receivern och klämkontakter i högtalarna, frånsett surroundhögtalaren som kabeln sitter fast i. Ljudet är bra i det lilla utrymme har till förfogande (10 kvadrat), men det är ju individuellt hur ljud låter och jag tror nog att högtalarna kan vara lite för små i ett dubbelt så stort rum.

Redigerat av Unregisteredc4a90337, 10 januari 2008 - 15:16.


#22

Postad 10 januari 2008 - 20:36

anton0091
  • anton0091
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej.
Funderar på att köpa detta system. Efter läst forumet lurar jag fortfarande över högtalar kopplingen, inte skrvkontakte. Kan ingen ta en bild? Är det möjlig att byta ut kablen mellan högtalare och recivern? Är det såndana kontakter som jag föreställer mej på både reciver och högtalar baksida? Eller sitter kablen fast i högtalaren?

Tacksam för svar :D
/Anton

#23

Postad 10 januari 2008 - 22:00

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Bifogad fil  SS1200_baksida.jpg   978,34K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  SS1200_kablar.jpg   1,07MB   0 Antal nerladdningar[attach
ment=46716:SS1200_h_gtalare.jpg]Bifogad fil  SS1200_surround.jpg   1,09MB   0 Antal nerladdningar

Inga snygga bilder-

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregisteredc4a90337, 10 januari 2008 - 22:01.


#24

Postad 10 januari 2008 - 22:29

anton0091
  • anton0091
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tack så mycket för bilderna :D

#25

Postad 14 januari 2008 - 23:30

Unregistered2b82f7ce
  • Unregistered2b82f7ce
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Någon som vet hur jag väljer Dolby Digital så jag får riktigt surround-ljud? När jag spelar BD från min ps3:a så får jag bara Pro Logic II. Har testat Linear och bitstream på PS3an utan resultat.

#26

Postad 15 januari 2008 - 13:53

Unregistered2b82f7ce
  • Unregistered2b82f7ce
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag löste mitt problem. Var tvungen att starta om båda apparaterna efter att jag hade valt bitstream.

Har kikat igenom 300 och Die Hard 4.0(mina enda BD) och ljudet är fantastiskt. Lyssnade efter surround ljudet och effekterna är tydliga och är i englighet med vad som visas på bilden. Har ställt mina Surround högtalare till +10 för att förstärka yttligare. Dessutom drog jag upp Centern för att höra dialogerna bättere. Spelade demot av Burnout: Paradise och här blir surround ljudet väldigt uppenbart och man hör hur det swishhhar när bilarna blir omkörda av mig.

Dock i detta läget så inställningsmöjligheterna väldigt begränsade. Kan inte ändra ljudfält eller uppspelningmetod utan den bestämmer helt själv. Lite synd om man vill spela upp sin musik i alla kanler då det inte går.

#27

Postad 25 januari 2008 - 11:15

erlis
  • erlis
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Jag är lite sugen på detta system men har även kollat på Logitech Z-5500.

Är dvdspelaren i Sonys system bra?

Vilket är mest prisvärt?

Får jag mycket bättre ljud från logitecharna eller är THX klassningen på logitech systemet bara show off?



Högtalarna ska lira ihop med en Popcornhour A-100 och en Sony Bravia LCD.



#28

Postad 25 januari 2008 - 11:30

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Det finns ingen DVD i Sonys system.

#29

Postad 25 januari 2008 - 11:50

erlis
  • erlis
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Det finns ingen DVD i Sonys system.



Oj, då går det nog tyvärr bort.

Eller om man gämför paketen för vad de är, kompakta 5.1 system vilket är bäst/snyggast (diskretast)/mest prisvärt?

Kollar nog vidare på:



Edit: Det har ingen digital ingång, så det går oxå bort.

Redigerat av erlis, 25 januari 2008 - 11:53.


#30

Postad 14 februari 2008 - 22:15

Tenga
  • Tenga
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Är ny på forumet och dessutom sugen på detta system. Håller så smått på att uppgradera mina prylar hemma (försöker utan att sambon märker :)) och det här systemet räcker nog åt oss. Men min fråga är hur det fungerar med musik? Låter det bra? Vill ju kunna använda systemet med det mesta man har hemma. Har nu ett gammalt system från Sony, som är klockrent med musik och DVD, men det saknar ju både optisk, koax och HDMI.

#31

Postad 18 februari 2008 - 20:58

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Är väldigt dåligt med bilder på detta system att finna på internet.. är det någon som har det lust att lägga upp en bild på hur recivern ser ut på baksidan med anslutningar? Så skulle jag bli glad =)

#32

Postad 22 februari 2008 - 20:05

Janne_E
  • Janne_E
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej.
Har skaffat HT-SS1200 till konferensrummet på jobbet (som komplement till XBOX och projektor :) ). Har kopplat XBOXen med HDMI till SS1200 och HDMI till projektorn. Det funkar som tänkt, men jag är riktigt besviken på ljudet. Suben bankar på bra, men resten av ljudet är extremt burkigt. Läste att autocal inte skulle vara på, men det används väl bara när man själv väljer att kalibrera i alla fall, inte hela tiden? Det är dessutom tunnsått med tonkontroll. Bas och diskant är det enda som går att peta på. Jag har maxat diskanten utan att höra någon direkt skillnad. Burkljudet är väl dessutom mer åt mellanregisterhållet?
Jag kanske har fått en trasig receiver, men vill gärna höra vad fler tycker. Har bara mitt system hemma att jämföra med, men det kostade lite mer än den här Sonyn så det kanske inte är rättvist...

En annan grej jag retar mig på är att det inte går att få upp systemmenyn på skärmen, så man är tvungen att navigera via den lilla frontdisplayen.

/Janne

#33

Postad 23 februari 2008 - 14:04

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Är väldigt dåligt med bilder på detta system att finna på internet.. är det någon som har det lust att lägga upp en bild på hur recivern ser ut på baksidan med anslutningar? Så skulle jag bli glad =)

Bifogad fil  P1010197.JPG   1,19MB   2 Antal nerladdningar

#34

Postad 23 februari 2008 - 16:49

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Tack så mycket =)

#35

Postad 25 februari 2008 - 12:20

vichle
  • vichle
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa detta system men vill först få bekräftat om man kan få ut ljudet från PS3 via hdmi istället för optisk, det verkar som om vissa har problem med detta. Hur är det egentligen?

#36

Postad 01 mars 2008 - 02:17

tr3s
  • tr3s
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har nyligen köpt Sony HT-SS1200 och måste säga att jag är väldigt nöjd med den! Här är kortfattad info som kan svara på lite frågor som ställts tidigare på tråden.

TVn är en Samsung LE-40F70BX och de enheter som är kopplade är Comhem HD-box(HUMAX) och PS3, allt via HDMI.

1. All ljud och bild fås via HDMI från både PS3 och HD-box.
2. Bild var inget krångel men för ljud så måste men ställa in inställningar på PS3 och HD-Box

HD-Box: Under ljud och bild \ HDMI välj Dolby digital
PS3: Under BD/DVD settings \ BD/DVD audio output format(HDMI) välj Bitstream. PS3 kommer då att varna att vissa ljud inte kommer att höras då en BD spelas. Men för att SS-1200 varken stödjer linear PCM(PS3:s ljudformat) eller HD-audio så spelar det ingen roll. Det bästa man kan få ut med SS-1200 är Dolby Digital. Jag valde även under Sound Settings \ Audio Output Settings att bara ta med Dolby Digital och Dolby 5.1 och skippade de andra formaten. Standard 2.1 går inte att välja bort.

Plus:
[+] Riktigt prisvärt
[+] Snygg och liten förstärkare
[+] 3 HDMI ingångar!
[+] Snygga små högtalare

Minus:
[-] Sjukt korta sladdar till surround högtalarna. Drygt 6-8 meter
[-] Ingen skärm meny
[-] Känns fel o sätta minus när man bara betalar 3000... Man får vad man betalar för och ganska mycket till.

Slutord: Grym känsla o höra publiken skrika efter ett mål på FIFA med 5.1 DTS ;)

#37

Postad 03 mars 2008 - 22:45

Tenga
  • Tenga
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hur funkar systemet med att spela musik? Lyssar oftast på MP3or från datorn och nån gång ibland CD-skivor. Det Sonysytemet jag har idag är väldigt bra på just detta, men saknar ju alla roliga ingångar.

#38

Postad 17 mars 2008 - 19:03

Tenga
  • Tenga
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Ingen som kan hjälpa mig? :P Jag har tröttnat på mina stora bautahögtalare jag har hemma på golvet...

#39

Postad 18 mars 2008 - 16:23

JockeII
  • JockeII
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Även jag är mycket intresserad av detta lilla paketet. Men har en liten fråga angående kablarna, som riskerar att vara för korta för min del. Vad jag såg på bilderna på föregående sida så går kablarna direkt in i högtalarna, och på andra änden som man kopplar in förstärkaren så verkar det inte vara några klipps utan dom sitter fast där med, stämmer det?
Så jag behöver isåfall klippa av kabeln någonstans och skarva med en ny kabel mellan dom två avklippta delarna? Blir ju inte så fint, men ska ju dölja kabeln så gott det går ändå så.

#40

Postad 23 mars 2008 - 14:40

Callaway
  • Callaway
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Även jag är mycket intresserad av detta lilla paketet. Men har en liten fråga angående kablarna, som riskerar att vara för korta för min del. Vad jag såg på bilderna på föregående sida så går kablarna direkt in i högtalarna, och på andra änden som man kopplar in förstärkaren så verkar det inte vara några klipps utan dom sitter fast där med, stämmer det?
Så jag behöver isåfall klippa av kabeln någonstans och skarva med en ny kabel mellan dom två avklippta delarna? Blir ju inte så fint, men ska ju dölja kabeln så gott det går ändå så.



ÄVen jag har ungefär samma fråga. Mina befintliga kablar är reda dolda i gipsvägen samt går direkt in i de sateliter som sitter uppe idag (Philips ss3500)....kan man skarva på dessa kablar? gör det ngn skillnad för ljudet eller högtalarna???

#41

Postad 23 mars 2008 - 14:53

ae_g
  • ae_g
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Även jag är mycket intresserad av detta lilla paketet. Men har en liten fråga angående kablarna, som riskerar att vara för korta för min del. Vad jag såg på bilderna på föregående sida så går kablarna direkt in i högtalarna, och på andra änden som man kopplar in förstärkaren så verkar det inte vara några klipps utan dom sitter fast där med, stämmer det?
Så jag behöver isåfall klippa av kabeln någonstans och skarva med en ny kabel mellan dom två avklippta delarna? Blir ju inte så fint, men ska ju dölja kabeln så gott det går ändå så.



ÄVen jag har ungefär samma fråga. Mina befintliga kablar är reda dolda i gipsvägen samt går direkt in i de sateliter som sitter uppe idag (Philips ss3500)....kan man skarva på dessa kablar? gör det ngn skillnad för ljudet eller högtalarna???


Jag äger inte detta system men för att ge er ett svar som jag tror är rätt.. Kablarna sitter fast i högtalarna, så om dom är för korta måste man klippa av och skarva, då den andra änden mot recievern har en speciell kontakt, den behövs alltså.
vad gäller Callaway så måste du alltså klippa av kablarna till högtalarna och skarva dom vid väggen.
Sedan måste du åter igen skarva vid reciivern eftersom den måste a dom speciella kontakterna för att det ska gå.
Många sockerbitar eller liknande skarvdon blir det.
hoppas det var till någon hjälp =)

#42

Postad 31 mars 2008 - 12:51

Mops
  • Mops
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Fel, kablarna sitter med klämkontakter i högtalarna så man kan lätt skarva vidare på den sidan. Subbasens kablar sitter dock fast i högtalarna.
Installerade systemet till en kompis igår...

Vi drog dock kablarna i vp-rör i väggarna så det blev ändå till att skarva intill specialkopplingarna på förstärkaren.

Billigt paket med många finesser.
Tog ett tag att ställa in ljud in/ut via coax och SPDIF men en djupdykning i de krångliga menyerna samt manualen löste allt till slut.

Redigerat av Mops, 31 mars 2008 - 13:21.


#43

Postad 08 april 2008 - 14:31

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

  • 1 000 inlägg
  • 0

Ingen som kan hjälpa mig? :wacko: Jag har tröttnat på mina stora bautahögtalare jag har hemma på golvet...


Jag undrar också om det här systemet duger att spela musik i. Antar att 2.1 används då, dvs fronthögtalarna + baslådan?

#44

Postad 10 april 2008 - 13:42

413x4nd3r
  • 413x4nd3r
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
jag har bara en fråga, och det är om receivern tar både ljud & bild från hdmi eller endast bilden?

#45

Postad 10 april 2008 - 14:10

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
413x4nd3r läs lite högre upp i tråden om hur man får bild och ljud genom HDMI

#46

Postad 18 april 2008 - 13:29

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

PS3: Under BD/DVD settings \ BD/DVD audio output format(HDMI) välj Bitstream. PS3 kommer då att varna att vissa ljud inte kommer att höras då en BD spelas. Men för att SS-1200 varken stödjer linear PCM(PS3:s ljudformat) eller HD-audio så spelar det ingen roll. Det bästa man kan få ut med SS-1200 är Dolby Digital.

Stämmer verkligen detta? Dustin anger t.ex. "LPCM (2.0/5.1) via HDMI". Har du provat att välja PCM i stället för Bitstream för HDMI på PS3:an?

#47

Postad 19 april 2008 - 15:17

Target-
  • Target-
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har precis införskaffat mig ovan nämnda paket och har givetvis redan stött på ett problem:). När jag skall spela upp filmer på min dvdspelare TOSHIBA SD-470 ( http://www.dustinhom...5010126131.aspx ) så händer följande. Filmen hoppar igång med en kort ljudsekvens (på drygt 3 tiondelar) för att sedan tystna och bilden hoppar mellan blåskärm och film med cirka 1 sekunds mellanrum och så fortsätter den :D . Filmen blir inte bra av detta kan jag säga;). Någon som känner till problemet och känner att dom sitter på en lösning. Har provat med att byta hdmi kablar, portar men samma resultat. Kopplade dvd´n direkt till tv´n och då funkade det utan några problem så det verkar vara någon inställningsgrejj? Jag har även en Humax HDMI box och den fungerar utan några som helst problem och har även provat den på dom 2 andra portarna med lyckat resultat. Tacksam för hjälp.

#48

Postad 27 april 2008 - 21:42

BuTTuS
  • BuTTuS
  • Forumräv

  • 503 inlägg
  • 0
Sitter själv och letar info om produkten, och har hittat detta som kanske kan ge svar på en del frågor:
https://download.ete...HT-SF1200en.pdf

#49

Postad 09 maj 2008 - 21:31

tr3s
  • tr3s
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Stämmer verkligen detta? Dustin anger t.ex. "LPCM (2.0/5.1) via HDMI". Har du provat att välja PCM i stället för Bitstream för HDMI på PS3:an?


Jag fick inte ut ngt ljud da jag valde PCM pa PS3.

#50

Postad 11 maj 2008 - 13:34

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Sitter själv och letar info om produkten, och har hittat detta som kanske kan ge svar på en del frågor:
https://download.ete...HT-SF1200en.pdf


En sak i maualen på länken ovan gjorde mig lite fundersam. Under stycket för Connecting video components står följande:

You cannot do recording on the DVD recorder or VHS via this receiver

Nån som vet vad som menas? För nog måste jag väl kunna koppla en DVD recorder med hårddisk till denna och spela in från TV?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.