Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga egen baslåda

77 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 augusti 2007 - 16:45

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Hej, jag hade tänkt bygga en baslåda som projektarbete på gymnasiet, men eftersom jag aldrig har gjort något sådant förut så skulle jag behöva få svar på lite frågor.

För det första så skulle jag vilja veta om jag behöver något mer än ett slutsteg och en stereo för att koppla in baslådan? och om det behöver vara någon speciell stereo, eller går det att koppla den till en vanlig 4x45W stereo utan sub utgång.

I lådan hade jag tänkt sätta ett 12" element från Proson, hade gärna satt in 2st men har ganska så begränsad budget och bilen är hyffsat liten så det lär räcka. (Peugeot 205)

Högtalarna som sitter i för tillfället är tyvärr original så jag tror inte dom är speciellt bra men jag har inte råd att byta dom för tillfället, tror ni det kommer innebära något problem? Självklart låter det mer vettigt att sätta in bra högtalare innan man sätter in en baslåda, men det är som sagt ett projektarbete så det är därför jag gör det i lite bakvänd ordning.

Det blev inte så många frågor märkte jag nu men ni får gärna ge tips och råd om allt möjligt som handlar om det här för jag är som sagt nybörjare på bilstereo.

#2

Postad 29 augusti 2007 - 16:53

hmmmm
  • hmmmm
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Hej, jag hade tänkt bygga en baslåda som projektarbete på gymnasiet, men eftersom jag aldrig har gjort något sådant förut så skulle jag behöva få svar på lite frågor.

För det första så skulle jag vilja veta om jag behöver något mer än ett slutsteg och en stereo för att koppla in baslådan? och om det behöver vara någon speciell stereo, eller går det att koppla den till en vanlig 4x45W stereo utan sub utgång.

I lådan hade jag tänkt sätta ett 12" element från Proson, hade gärna satt in 2st men har ganska så begränsad budget och bilen är hyffsat liten så det lär räcka. (Peugeot 205)

Högtalarna som sitter i för tillfället är tyvärr original så jag tror inte dom är speciellt bra men jag har inte råd att byta dom för tillfället, tror ni det kommer innebära något problem? Självklart låter det mer vettigt att sätta in bra högtalare innan man sätter in en baslåda, men det är som sagt ett projektarbete så det är därför jag gör det i lite bakvänd ordning.

Det blev inte så många frågor märkte jag nu men ni får gärna ge tips och råd om allt möjligt som handlar om det här för jag är som sagt nybörjare på bilstereo.

<{POST_SNAPBACK}>



går att koppla via 4x45W om steget har högnivå, vilket dom flesta stegen inte har, så ja rekomenderar lågnivå.

hmm proson har ja ingen anning om hur dom är i bil stereo.

Jaa du bör nog byta orginal högtalarna, beror ju på hur dom låter iförsig.

ja skulle inte orka krångla till det sådär om ja var dej,, du måste beräkna låd volym o massa krångel, visst kan du ha det som projektarbete, men bygg då nått bra som är värt att bygga, du kan köpa en liknade bas för en tusing kanske, så du tjänar knappt in nånting då låd matrial o skit kostar också.

sen är det nog svårt att få det bra, men går väl bygga enb random låda o testa.

#3

Postad 29 augusti 2007 - 17:00

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

går att koppla via 4x45W om steget har högnivå, vilket dom flesta stegen inte har, så ja rekomenderar lågnivå.

<{POST_SNAPBACK}>


Betyder det att jag måste skaffa en bilstereo som har lågnivå utgång ?

#4

Postad 29 augusti 2007 - 18:03

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

går att koppla via 4x45W om steget har högnivå, vilket dom flesta stegen inte har, så ja rekomenderar lågnivå.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, någon baslåda går inte att driva på HU'n (Går och går, men något seriösa ska vi väl vara!?)
Om en HU har en förstärkaredel, har den en Högnivå. Hägnivå är alltså Högtalarutgången, vilket 99,5% av alla bilstereos har, gammal som ny. Dock har inte alla lågnivåutgång! Är det orginal, så har den förmodligen inte det...
Även en billig ny HU har Lågnivåutgång i de flesta fall, så länge den är skapligt ny.

Högtalarna som sitter i för tillfället är tyvärr original så jag tror inte dom är speciellt bra men jag har inte råd att byta dom för tillfället, tror ni det kommer innebära något problem? Självklart låter det mer vettigt att sätta in bra högtalare innan man sätter in en baslåda, men det är som sagt ett projektarbete så det är därför jag gör det i lite bakvänd ordning.

Det är inget måste! Visst låter det bättre, men det är upp till dig själv. Misstänker att ditt projekt går ut på ATT BYGGA EN BASLÅDA, inte för att få bra ljud i bilen!? Eller hur? Du vill helt enkelt lära dig bygga en baslåda?
Då säger jag, skippa framsystem så länge! Inget kontigt att uppgradera senare.

Det du behöver är en ny Huvudenhet, ett slutsteg till basen, och dessutom en bashögtalare. Glöm inte strömkabalar

ja skulle inte orka krångla till det sådär om ja var dej,, du måste beräkna låd volym o massa krångel, visst kan du ha det som projektarbete, men bygg då nått bra som är värt att bygga, du kan köpa en liknade bas för en tusing kanske, så du tjänar knappt in nånting då låd matrial o skit kostar också.

<{POST_SNAPBACK}>

Beräkna lådvolym hjälper jag till med om du köper en bas där du får med parametrar! Inget tokbillig, men 7-800kr iaf. Jag kan hjälpa dig hela vägen om du vill! Skicka ett PM så tar vi det över MSN!
Skillnad om du nu fick pröjsa allt material själv, men eftersom du gör den genom skolan så står ju dom för fiolerna! (Inte bas, och slutsteg då kanske, men spånskiva och sånt... fan byggprogrammet!?) Därför kan du, tycker jag, som hmmmm säger, att gå upp en del i prisklass på basen nu när säkert materialet är gratis! Passa på :)
Glöm Proson-basen, annars hjälper jag dig inte :D

Hur som helst tycker jag projektet andas "jag vill lära mig bygga baslåda"? Inte sant? Och det är väl det vi kan se till att du gör =)

Hör av dig så hjäler jag gladeligen till!

#5

Postad 29 augusti 2007 - 18:06

hmmmm
  • hmmmm
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

går att koppla via 4x45W om steget har högnivå, vilket dom flesta stegen inte har, så ja rekomenderar lågnivå.

<{POST_SNAPBACK}>


Betyder det att jag måste skaffa en bilstereo som har lågnivå utgång ?

<{POST_SNAPBACK}>




njaa,, tror det finns nån grej som kan konventera det till lågnivå, fast enklast vore väl ändå att köpa ett steg med högnivå, så drar du bara högtalare kabel dit.

ja skulle köpa ny stereo iallafall, minst krångel men är ju dyrare också. då kan du ju ha vilket steg som helst också,, men som sagt tror det finns sån där conventerare.

#6

Postad 29 augusti 2007 - 18:21

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

går att koppla via 4x45W om steget har högnivå, vilket dom flesta stegen inte har, så ja rekomenderar lågnivå.

<{POST_SNAPBACK}>

Betyder det att jag måste skaffa en bilstereo som har lågnivå utgång ?

<{POST_SNAPBACK}>

njaa,, tror det finns nån grej som kan konventera det till lågnivå, fast enklast vore väl ändå att köpa ett steg med högnivå, så drar du bara högtalare kabel dit.

ja skulle köpa ny stereo iallafall, minst krångel men är ju dyrare också. då kan du ju ha vilket steg som helst också,, men som sagt tror det finns sån där conventerare.

<{POST_SNAPBACK}>


En HU har 2 typer av utgångar, Lågnivå och Högnivå.
Gamla huvudenheter har ingen lågnivå (Generellt)!
Om du ska använda ett seprat slutsteg, så krävs antingen att HU'n har lågnivåutgång, eller en adapter som gör om Högnivå till Lågnivå. Finns i de flesta bilstereobutiker. Kostar inte mer än 1-200kr.
Dock är jag osäker om det går att använda Högnivå adaptern SAMTIDIGT som man använder Förstärkardelen i HU'n... Med andra ord kan du inte använda framsystemet samtidigt som basen :)
Vågar inte utrycka mig i det hela...

Att köra högnivå direkt in i steget skall du inte göra!

njaa,, tror det finns nån grej som kan konventera det till lågnivå, fast enklast vore väl ändå att köpa Koppla till ett steg med ett steg med högnivå, så drar du bara högtalare kabel dit.

Koppla HU'n till ett steg med högnivå? Nu får du utveckla hur du tänker...? (Tänk nu att killen ska ha billiga grejer och inga bimodellsanpassade ISO-steg)

#7

Postad 29 augusti 2007 - 18:51

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
NU är det så att skolan lär inte betala nånting, det skulle isf vara materialet men jag tror inte dom betalar för det heller. Dom har sagt att det dom betalar för behåller dom efter att vi har avslutat kursen. Byggprogrammet finns nämligen inte på mitt gymnasium så jag kan inte gå via dom tyvärr.

Självklart hade jag gärna valt ett dyrare element men jag har faktiskt inte råd...
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1618

#8

Postad 29 augusti 2007 - 19:17

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Ok... ja... En bas för 300kr och en låda för 400kr, det är då inget jag kan rekommendera!
Synd att inte skolan sponsrar med något!
Har du inte råd, så kan jag ge dig rådet att vänta 1-2 månader och spar/jobba ihop till något som inte låter pannkaka.

#9

Postad 30 augusti 2007 - 19:10

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Ok... ja... En bas för 300kr och en låda för 400kr, det är då inget jag kan rekommendera!
Synd att inte skolan sponsrar med något!
Har du inte råd, så kan jag ge dig rådet att vänta 1-2 månader och spar/jobba ihop till något som inte låter pannkaka.

<{POST_SNAPBACK}>



Inte för att låta petig, undrar bara om du själv har någon erfarenhet av Prosons basar? Har nämligen hört på rätt många ställen att det ska vara bra ljud för pengarna.

#10

Postad 30 augusti 2007 - 21:19

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Vill inte vara sådan... men när man kryper så lågt ner i prisklass tycker jag det är svårt att snacka om prisvärdhet... Kanske att de kan få saker och ting att skaka i bilen, men det kan en slagborr också! Sen om slagborren och Prosonbasen låter bättre eller sämre... det vet jag inte.

Har inte provat proson basarna, men med lite slutstegseffekt så levererar dem nog vad du vill kalla prisvärdhet för 300kr.

#11

Postad 09 september 2007 - 20:35

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Nu har det blivit lite ändrigar i planerna, fyllde år igår och fick då både bilstereo, slutsteg och delningsfilter. Det betyder att allt jag behöver köpa själv nu är i princip kablar, virke och baselement.

= Jag kan köpa dyrare baselement.

Nu är det frågan vad jag ska satsa på, jag skulle gärna sätta in dubbla element men det vet jag inte om steget klarar. Steget är ett Sparkomatic SA-3200 4x150W bryggbart till 2x300W, har dock ingen manual eller liknande men jag vet att det ska klara åtminstonde en tolva.

Så nu är frågan, även om det nu skulle gå att driva två 10" på det istället för en 12", vilket är bäst ? för jag kan inte betala mer för två 10" än för en 12", (Alltså om min budget ligger på 1000 kr så blir det 500 per tia men 1000 för en tolva)

#12

Postad 09 september 2007 - 21:48

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Satsa på en skaplig lättdriven 12'a... Sparkomatic SA-3200 är inget monster!
Ska du köpa en bas för omkring 1000kr så behöver den rätt bra med kräm för att låta bra.
Dyra basar är ofta tungdrivna och kräver därför mer effekt...

Ger det 2x300W säger du, så är det säkert max effekten. Då har vi 2x150wrms att leka med...
Sedan är ju frågan om steget klarar 2 ohm?
Skicka in en bild på steget så vi kan kika!

Dubbla billiga 10"-or eller 8"-or kan vara ett alternativ...

#13

Postad 09 september 2007 - 22:18

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Satsa på en skaplig lättdriven 12'a... Sparkomatic SA-3200 är inget monster!
Ska du köpa en bas för omkring 1000kr så behöver den rätt bra med kräm för att låta bra.
Dyra basar är ofta tungdrivna och kräver därför mer effekt...

Ger det 2x300W säger du, så är det säkert max effekten. Då har vi 2x150wrms att leka med...
Sedan är ju frågan om steget klarar 2 ohm?
Skicka in en bild på steget så vi kan kika!

Dubbla billiga 10"-or eller 8"-or kan vara ett alternativ...

<{POST_SNAPBACK}>


Nu har jag bifogat några bilder.

Hittade faktiskt ett 12" på tradera förut, den ska enligt nårdik vara väldigt lättdriven.
DLS W312B:

http://www.tradera.c...uktion-47718407

Bifogad fil(er)



#14

Postad 10 september 2007 - 09:32

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
DLS W312B är säkert ett utmärkt val för dig! Bra pris!
Nackdelen är att det är ett 4-kanals-steg, och jag vet inte hur funktionerna är på den riktigt...
Kan säkert driva en bas, men vet inte om det går att brygga 2 kanaler och köra stereo på de andra 2 kanalerna.

#15

Postad 10 september 2007 - 10:48

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

DLS W312B är säkert ett utmärkt val för dig! Bra pris!
Nackdelen är att det är ett 4-kanals-steg, och jag vet inte hur funktionerna är på den riktigt...
Kan säkert driva en bas, men vet inte om det går att brygga 2 kanaler och köra stereo på de andra 2 kanalerna.

<{POST_SNAPBACK}>



Det går att köra 3 kanaligt om det är det du menar?

#16

Postad 10 september 2007 - 23:59

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Japp, jag menade att köra det 3-kanaligt! Går det så funkar det bra med DLS basen.
Lägg bud! Det är en bra bas!

#17

Postad 12 september 2007 - 09:08

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Japp, jag menade att köra det 3-kanaligt! Går det så funkar det bra med DLS basen.
Lägg bud! Det är en bra bas!

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, men om nu säger såhär att jag bara vill använda slutsteget till baslådan, kan man då brygga ytteligare en gång så jag får 1 x 600W? Eller går inte det. För nu kan jag ju brygga så jag får 2 monokanaler med 300 W vardera. För om du hade tänkt att jag skulle köra edn där tolvan på 300W så borde jag väl lika gärna köra 2 tolvor eftersom jag har 2 monokanaler? Vill nämligen gärna ha 2 element. :(

#18

Postad 12 september 2007 - 18:46

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Ok, men om nu säger såhär att jag bara vill använda slutsteget till baslådan, kan man då brygga ytteligare en gång så jag får 1 x 600W? Eller går inte det. För nu kan jag ju brygga så jag får 2 monokanaler med 300 W vardera. För om du hade tänkt att jag skulle köra edn där tolvan på 300W så borde jag väl lika gärna köra 2 tolvor eftersom jag har 2 monokanaler? Vill nämligen gärna ha 2 element. :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, du kan inte brygga ett 4-kanals-steg till ett mono-steg.
Om du vill, så kör med dubbla basar och driv 1 bas per bryggad kanal. Funkar bra.

Det jag trodde du skulle göra var att använda 2 kanaler i stereo till framsystemet och brygga de 2 övriga kanalerna till mono och driva en bas där. Det räcker långt att göra så....
Ofta går man efter indiciumet att 2 är bättre än 1, men hellre driva framsystemet på slutsteget, än en extra bas!

#19

Postad 12 september 2007 - 19:17

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Ok, men om nu säger såhär att jag bara vill använda slutsteget till baslådan, kan man då brygga ytteligare en gång så jag får 1 x 600W? Eller går inte det. För nu kan jag ju brygga så jag får 2 monokanaler med 300 W vardera. För om du hade tänkt att jag skulle köra edn där tolvan på 300W så borde jag väl lika gärna köra 2 tolvor eftersom jag har 2 monokanaler? Vill nämligen gärna ha 2 element. :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, du kan inte brygga ett 4-kanals-steg till ett mono-steg.
Om du vill, så kör med dubbla basar och driv 1 bas per bryggad kanal. Funkar bra.

Det jag trodde du skulle göra var att använda 2 kanaler i stereo till framsystemet och brygga de 2 övriga kanalerna till mono och driva en bas där. Det räcker långt att göra så....
Ofta går man efter indiciumet att 2 är bättre än 1, men hellre driva framsystemet på slutsteget, än en extra bas!

<{POST_SNAPBACK}>


Ok då förstår jag, jag får fundera lite över hur jag ska göra, men o andra sidan har jag ju original framsystem så det är ju ändå ingen kraft i det.

Redigerat av Unregisteredc46844ba, 12 september 2007 - 20:36.


#20

Postad 12 september 2007 - 19:36

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Nej men det är absolut ingen kraft i din huvudenhets interna slutsteg kontra ett externt heller så allt är relativt :unsure:

#21

Postad 12 september 2007 - 20:38

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Har pratat med min bror lite och han tyckte jag skulle köra med en tolva från en kanal på slutsteget och sen använda dom andra två till 2st 6x9 i hatthyllan, för att sen använda delningsfiltret för att köra rapp bas i 6x9orna och lång bas i lådan.

Detta tror jag att jag kommer köra på, ska nog lägga ett bud på DLS basen som jag hittade på tradera också.

#22

Postad 12 september 2007 - 21:49

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Du måste bygga 6x9" i separata lådor om du ska ha dem sitta i hatthyllan! Annars kan du få plocka delar av konerna ur inredningen efter ett tag =) (bastrycket i bakluckan kommer ligga på konerna på 6x9" och få dem att längta ur sina fästen)

Ju högre upp i frekvens du kommer, ju känsligare blir ditt öra för vilket håll ljudet kommer ifrån. Med 6x9" i hatthyllan kommer ljudet bakifrån. Vem sitter med ryggen mot sin hifi-anläggning hemma?
Skippa högtalare i hatthyllan och lägg den slanten på framsystemet i stället! Om du kan, försäk lyfta upp diskant och mellanregister i brädan.

Vill du ha rapp och tajt midbas, så sätter du ett par riktiga middar fram! Kaske ett 3-vägs-system eller separata 6,5" middar.

Hur som helst tycker jag du skal lägga bud på DLS-basen!

#23

Postad 13 september 2007 - 07:34

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Du måste bygga 6x9" i separata lådor om du ska ha dem sitta i hatthyllan! Annars kan du få plocka delar av konerna ur inredningen efter ett tag =) (bastrycket i bakluckan kommer ligga på konerna på 6x9" och få dem att längta ur sina fästen)

Ju högre upp i frekvens du kommer, ju känsligare blir ditt öra för vilket håll ljudet kommer ifrån. Med 6x9" i hatthyllan kommer ljudet bakifrån. Vem sitter med ryggen mot sin hifi-anläggning hemma?
Skippa högtalare i hatthyllan och lägg den slanten på framsystemet i stället! Om du kan, försäk lyfta upp diskant och mellanregister i brädan.

Vill du ha rapp och tajt midbas, så sätter du ett par riktiga middar fram! Kaske ett 3-vägs-system eller separata 6,5" middar.

Hur som helst tycker jag du skal lägga bud på DLS-basen!

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, jag får se hur jag gör då, har iaf lagt bud på basen nu, så jag börjar med det.

EDIT: Tänkte på en sak till, eftersom lådan jag ska bygga antagligen blir en basreflex så måste jag ju köpa ett basreflexrör, frågan är om det skiljer mycket i kvalitet eller om det går bra att köpa ett rör från t.e.x. biltema.

Redigerat av Unregisteredc46844ba, 13 september 2007 - 08:24.


#24

Postad 13 september 2007 - 09:44

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

... antagligen blir en basreflex ... köpa ett basreflexrör...

<{POST_SNAPBACK}>



Varför inte en slit/slotport? (ber. på vad man kallar den).
A] Blir stadigare
B] Blir billigare om du redan har spånskivan.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 13 september 2007 - 09:45.


#25

Postad 13 september 2007 - 09:54

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Biltema gör helt ok rör enligt min mening. Du kan köpa där, bara det är rätt dimension (diameter) i förhållande till rekommendationerna på lådan du fått. Längden kan du kapa själv.

Rekommenderad låda till DLSW312B:
41,6 liter - med ett rör på 320mm och diametern 100mm.

Bygg slotport som Professor_Kalkyl sade. Inte så svårt. (Såg att biltema har för korta rör)

Redigerat av jollek, 13 september 2007 - 09:55.


#26

Postad 13 september 2007 - 10:32

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Man kan till och med tjäna någon dB på slotport <_<

#27

Postad 13 september 2007 - 11:07

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Ni får gärna förklara vad slotport innebär. <_<

#28

Postad 13 september 2007 - 11:34

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Lite läsning:
http://mobile.jlaudi...php?page_id=165
Detta är en Slotport
Postad bild

#29

Postad 14 september 2007 - 13:51

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Vann precis auktionen på tradera så det blir en DLS W312B (364kr).

En sån där slotport låda verkar ganska intressant men jag ska ta o läsa in mig lite på det först o se om jag förstår hur man ska räkna ut allt.

Men om jag nu fortfarande skulle vilja montera 6x9or i hatthyllan, går det inte att bygga små lådor att sätta dit under högtalarna på undersidan av hatthyllan, eller måste dom lådorna också vara speciellt utformade?

#30

Postad 16 september 2007 - 21:38

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Gör lådor stora som en 2L glasslåda =) till 6x9 erna alltså

Redigerat av Professor_Kalkyl, 16 september 2007 - 21:43.


#31

Postad 18 september 2007 - 10:50

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Har fått hem basen nu (kanonskick, helt oanvänd) och tänkte börja på en ritning. Sidan du länkade om slotport jollek var ganska bra, men jag skulle gärna ha en svensk version, så om nån vet en bra guide till slotport på svenska får ni gärna länka en, tycker nämligen det blir lite krångligt när formeln förklaras på engelska.

EDIT: Blir det inte svårt att ha en sida lutad om man ska använda slotport?

Redigerat av Unregisteredc46844ba, 18 september 2007 - 11:13.


#32

Postad 18 september 2007 - 12:08

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
1) Är det W312B basen?
2) Vad har du för slutsteg?

#33

Postad 18 september 2007 - 14:51

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

1) Är det W312B basen?
2) Vad har du för slutsteg?

<{POST_SNAPBACK}>


1) Ja det är en DLS W312B.
2) Ett Sparkomatic SA-3200, titta bland inläggen på första sidan i den här tråden så finns det lite bilder o så på det.

Jag vill inte att någon ska räkna ut en hel låda åt mig, det vill jag helst försöka göra själv och sedan få lite kritik på den när den är färdiguträknad. Men jag vill gärna ha lite tips på hur man ska göra med den lutade sidan.

#34

Postad 18 september 2007 - 15:30

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
En sluttande sida där du vill ha volym:

(Bas x höjd x bredd) / 2 ;)

#35

Postad 18 september 2007 - 16:06

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

En sluttande sida där du vill ha volym:

(Bas x höjd x bredd) / 2 ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Mjo jag vet hur jag räknar ut volymen för en sluttande sida, men problemet är om jag ska ha en slot port, då förstår jag inte riktigt hur jag ska få till det eftersom slotporten som jag har förstått det går längs 2 sidor på lådan, dels ena kortsidan och sen baksidan. Om då baksidan är sluttande så blir det väl problem att få rätt volym på porten?

Jag kan mycket väl ha missuppfattat hur man bygger slot port så rätta mig gärna om jag har fel.

#36

Postad 18 september 2007 - 17:53

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

En sluttande sida där du vill ha volym:

(Bas x höjd x bredd) / 2 ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Mjo jag vet hur jag räknar ut volymen för en sluttande sida, men problemet är om jag ska ha en slot port, då förstår jag inte riktigt hur jag ska få till det eftersom slotporten som jag har förstått det går längs 2 sidor på lådan, dels ena kortsidan och sen baksidan. Om då baksidan är sluttande så blir det väl problem att få rätt volym på porten?

Jag kan mycket väl ha missuppfattat hur man bygger slot port så rätta mig gärna om jag har fel.

<{POST_SNAPBACK}>

Slotporten behöver inte gå längs baksidan. Det beror på hur lång den skall vara och hur man väljer att bygga den!
Jag tycker, att som nybörjare skall du nog välja ett vanligt klassiskt basrefelexrör =) Varför krånga till det? Bökigt att räkna och bygga slot/slits port. Dock låter det kanske en smula bättre (Brukar inte bli blåsljud i porten)
Ofta används Slotport där man behöver en portarea större än dem som finns i handeln, där man har platsbrist eller där basen flyttar extremt mycket luft. Din DLS bas klarar sig säkert finfint med ett vanligt rör och du behöver inte känna att du gör något "mindre komplicerat" för det.

Volymen kunde du räkna ut sa du. Bra!
Då bör det inte vara svårt att räkna ut en låda med sluttande baksida. Kom ihåg att nettovolymen är bruttovolymen - (minus) bashögtalare - basreflexrör!

#37

Postad 18 september 2007 - 18:05

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Slotporten behöver inte gå längs baksidan. Det beror på hur lång den skall vara och hur man väljer att bygga den!
Jag tycker, att som nybörjare skall du nog välja ett vanligt klassiskt basrefelexrör =) Varför krånga till det? Bökigt att räkna och bygga slot/slits port. Dock låter det kanske en smula bättre (Brukar inte bli blåsljud i porten)
Ofta används Slotport där man behöver en portarea större än dem som finns i handeln, där man har platsbrist eller där basen flyttar extremt mycket luft. Din DLS bas klarar sig säkert finfint med ett vanligt rör och du behöver inte känna att du gör något "mindre komplicerat" för det.

Volymen kunde du räkna ut sa du. Bra!
Då bör det inte vara svårt att räkna ut en låda med sluttande baksida. Kom ihåg att nettovolymen är bruttovolymen - (minus) bashögtalare - basreflexrör!

<{POST_SNAPBACK}>



Problemet är att röret enligt DLS ska vara 32cm långt + att öppningen i lådan ska vara 7,5cm från väggen, vilket betyder att jag måste använda ett böjt rör och det kostar minst 200 kr, om jag inte har letat på fel ställen.

#38

Postad 19 september 2007 - 00:45

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Problemet är att röret enligt DLS ska vara 32cm långt + att öppningen i lådan ska vara 7,5cm från väggen, vilket betyder att jag måste använda ett böjt rör och det kostar minst 200 kr, om jag inte har letat på fel ställen.

<{POST_SNAPBACK}>


Eller så tar du fram sågen och kapar din egna vinkel, limmar ihop de två rören och mäter längs mitten :)

#39

Postad 19 september 2007 - 18:16

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Fel av mig, jag hade jämfört ett böjbart rör där det ingick inre och yttre tratt med ett rakt rör där det inte ingick, det var därför det skilde så mycket i pris. Om man köper ett böjbart rör med yttre och inre tratt kostar det 279kr medan ett vanligt rör med inre och yttre tratt kostar 225kr.

Dock tycker jag fortfarande det är dyrt men nårdik.se är det enda stället jag har hittat som har rör som är över 32 cm långa...

#40

Postad 19 september 2007 - 18:49

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Hejhopp!

Böjbara rör är verkligen inte ett prisvärt alternativ... dessutom tycker jag 225kr för ett vanligt rakt rör var nått extremt hytlöst dyrt!!

Kapa av röret och gira det så du kan vinkla det. Använd sedan superlim, epoxy eller annan metod för att sammanfoga dem igen (Det skall sitta rätt ordentligt i alla fall). Själv använder jag polysterplast vid skarvning. Då kan du få det hur du vill inne i lådan!
Rörets längt mäts i centrum på röret när det är vinklat.

Här har du rör min vän =)
http://www.hifikit.s...dex.php?id=1980

#41

Postad 19 september 2007 - 20:00

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Hejhopp!

Böjbara rör är verkligen inte ett prisvärt alternativ... dessutom tycker jag 225kr för ett vanligt rakt rör var nått extremt hytlöst dyrt!!

Kapa av röret och gira det så du kan vinkla det. Använd sedan superlim, epoxy eller annan metod för att sammanfoga dem igen (Det skall sitta rätt ordentligt i alla fall). Själv använder jag polysterplast vid skarvning. Då kan du få det hur du vill inne i lådan!
Rörets längt mäts i centrum på röret när det är vinklat.

Här har du rör min vän =)
http://www.hifikit.s...dex.php?id=1980

<{POST_SNAPBACK}>


Det där röret kostade ju faktiskt 195kr, tycker inte det är så stor skillnad mot 225kr ? Det var exakt samma rör som nårdik hade dock.

Sen har jag en ny fråga, hur stor roll spelar kvaliteten på lågnivåkablarna, bör man köpa isolerade kablar av ett känt märke eller duger det med t.e.x dessa:
http://www.dustinhom...odID=5010102019

#42

Postad 19 september 2007 - 20:07

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Nä... stor skillnad är det inte! Det var inte det jag syftade på. Det var snarare att ett rör för 200 spänn var hutlöst ******** dyrt, även det jag tipsade om, när ett vanligt rör som är typ 10cm kortare kostar 50 spänn =)
Billigast blir det om du köper rör och portar var för sig och sedan limmar och lappar stadigt.
eller om du köper typ 2st http://www.biltema.s...p?iItemId=78652 och skravar ihop till ett.

Den Lågnivåkabeln du visade är inte att rekommendera! Använd en kabel med dubbelskärm helst.

Redigerat av jollek, 19 september 2007 - 20:08.


#43

Postad 20 september 2007 - 10:52

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Nä... stor skillnad är det inte! Det var inte det jag syftade på. Det var snarare att ett rör för 200 spänn var hutlöst ******** dyrt, även det jag tipsade om, när ett vanligt rör som är typ 10cm kortare kostar 50 spänn =)
Billigast blir det om du köper rör och portar var för sig och sedan limmar och lappar stadigt.
eller om du köper typ 2st http://www.biltema.s...p?iItemId=78652 och skravar ihop till ett.

Den Lågnivåkabeln du visade är inte att rekommendera! Använd en kabel med dubbelskärm helst.

<{POST_SNAPBACK}>


Räcker det inte med enkelskärmad alltså? Funderade nämligen lite på denna, tyckte det var smidigt med inbyggd remotekabel:

DLS Classic 3 m
Pris: 144:- (159:-)
Art nr SL3B
Skärmad lågnivåkabel med inbyggd remotkabel. OFC koppar. Gjutna kontakter med guldpläterade kontaktytor. 3 meter.

http://www.nardik.se...behor/sl5_s.jpg

#44

Postad 20 september 2007 - 12:24

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
DLS Classic signalkabel är det inga större fel på =) Bättre än de lakrits kablarna jag hade i förra bilen..

#45

Postad 20 september 2007 - 17:35

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Bättre att ha en skärmad kabel och slippa störningar än att riva upp allt igen och dra ny lågnivå!

Jag sa ju bara "dubbelskärm helst". Enkelskärmad är bätte än inget, och DLS lågnivå som du visade skall fungera utmärkt.

En fullkomlig missberäkning är om man använder sytrådar till lågnivå... Ingen anläggning är starkare än sin svagaste länk! Så om man har högtalare för 4000kr, så skall man inte ha en högtalarkabel för 10kr, liksom!

#46

Postad 21 september 2007 - 10:57

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Fast jag tänkte på en sak, kan det inte bli störningar om man har remote kabeln kopplad tillsammans med lågnivån?

#47

Postad 21 oktober 2007 - 09:52

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Hej igen, var ett tag sen jag skrev något här.
Har inte hänt så mycket på bygget p.g.a. brist på mått i bilen, men nu ska jag dock börja på ritningen.

Det jag tänkte fråga var om volymen som står i manualen är med eller utan basreflexrörets och baselementets volym.

Det står såhär:
Volym: 41,6l
Port: 4"x32cm
F3 = 47,1 Hz
Fb = 40,2 Hz

#48

Postad 21 oktober 2007 - 10:09

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Du får räkna av Basrörets volym. Dess volym räknas ut med;
r x r x pi x h (r och h i cm. Svar fås i kubikcentimeter som är det samma som milliliter)
Sedan får du räkna av elementets egen volym också som brukar vara 1,5 liter (Väldigt beroende på element och element)
Då kanske du får en basrörsvolym på ca. 0,5liter och elementets volym på 1,5liter....

Ska en bas ha volymen 40liter, måste lådan således vara 42liter!
Hoppas du hajade

Lycka till!

#49

Postad 21 oktober 2007 - 10:12

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Du får räkna av Basrörets volym. Dess volym räknas ut med;
r x r x pi x h (r och h i cm. Svar fås i kubikcentimeter som är det samma som milliliter)
Sedan får du räkna av elementets egen volym också som brukar vara 1,5 liter (Väldigt beroende på element och element)
Då kanske du får en basrörsvolym på ca. 0,5liter och elementets volym på 1,5liter....

Ska en bas ha volymen 40liter, måste lådan således vara 42liter!
Hoppas du hajade

Lycka till!

<{POST_SNAPBACK}>



Tack, det var precis det svaret jag var ute efter. =)

#50

Postad 16 november 2007 - 18:44

Unregisteredc46844ba
  • Unregisteredc46844ba
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Tänkte fråga en sak, hur ska man kunna få den exakta lådvolymen utan att veta baselementets volym, Jag har nämligen ingen aning om hur man räknar ut volymen på ett baselement...

Redigerat av Unregisteredc46844ba, 16 november 2007 - 21:16.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.