Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låttips

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 januari 2008 - 18:23

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Tänkte starta en tråd om vad folk lyssnar på för musik i sin bil.
Inte musik i allmänhet, utan vad lyssnar DU på när du tweaker/ställer in och testar en bilanläggning?
Vore intressant att vidga sina vyer utöver de klassiker man själv har.
Vill inte slå ett slag för nedladdning av låtar!

Musiken behöver inte grunda sig i vad du lyssnar på till vardags, utan vilka låtar du brukar sätta i spelaren när du testar en bilanläggning för första gången.

Mina 3 fovoriter:

Dire Straits - Sultans of Swing

Det är inte mycket den låten inte har. Tycker den är rätt komplett och har ett skönt gung vilket gör den trelvig att lyssna på också. Har använt denna låten till att prova HiFi i hundra-tusen-kronors-klassen så man vet "hur" den skall låta. Därför har den blivit lite av en referens för mig (och många andra också för den delen)

Pendulum - Tarantula
En klockren låt för dem som vill prova elektronisk musik. Avskyr egentligen hiphop, men denna låten är drum'n bass med en gnutta hiphop-influenser. Trevligt tunggung och högt ösigt tempo.
Allt som pendulum spottar ur sig är helt klart värt att inhandla, även för dem som normalt inte lyssnar på denna sortens musik. Bra producerat och catchy melodier.

Tenacious D - Kielbasa
Om man som jag gillar hårdrock/rock så är steget till Tenacious D inte så långt. Gillar dem inte så supermycket, men deras plattor är bra producerade och innehåller både akustisk och elgitarr med gott om bas och kaggar. Det är så nära min musikstil man kan komma och ha bra produktion ;) (Lyssnar mycket sabbath/zeppelin/dio)

Andra band som är värda att spela för att testa min anläggning är Nightwish, Metallica, Rammstein och sen åker det även med en del Canibal Corpse också faktiskt... Detta toppas med något ur Sheffield Labs kollektion, lite Diana Krall och Eva Cassidy. Sen fas nummer 2, beroende på anläggnign kan bli något med Bass Mekanik =)

Detta är vad jag tar med mig för en provlyssning...

Redigerat av jollek, 18 januari 2008 - 22:22.


#2

Postad 18 januari 2008 - 19:05

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
dr alban - no coke
nils lofgren - lite olika
nightwish - over the hills

är inte ute efter så mycket "hifi" i bilen, utan mer kul, lättlyssnat och med skönt tryck:)

#3

Postad 18 januari 2008 - 19:53

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Jag kommer troligtvis när jag väl är på teststadiet, köra låtarna

Sublime - Wrong way
Just för att den har rock som svänger, och just efter den typen av musik som ljudet kommer ställas in på..

Mustasch - Dogwash

Helt underbar låt, här är det lite tyngre rock det gäller, härliga toner och tryck, iaf för mina öron.

Timbuktu - Med eller mot

Jag vet, denna typen av musik är inte uppskattad av dom flesta, men en dag utan hiphop existerar inte, De har alltid sköna beats, bas och enormt meningsfulla texter (Iaf dom -seriösa-).

Sist men inte minst kommer ju även

Skillet - Comatose

Även den väldigt mörk rock/hårdrock, där det verkligen krävs och ha bra ljud, för annars får inte låten nån rättvisa..!

Sen, har ni inte hört dessa låtar, så rekommenderar jag dom varmt då dom är helt underbara på alla sätt och vis.

//Dowden

#4

Postad 18 januari 2008 - 23:01

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Block 44 de flesta av deras låtar

Gammal country (grymmt medryckande om man bara puttrar på i 90 pga framvagnsinställning, som är åt h-vete)

#5

Postad 19 januari 2008 - 15:47

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Mike Oldfield - Tubular Bells 2003, inte mkt den skivan inte har :)

#6

Postad 07 februari 2008 - 08:34

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Just nu är det Los LOnely Boys som rockar!

#7

Postad 08 februari 2008 - 13:53

Skrotnicke
  • Skrotnicke
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
För mig äre rockabilly/psychobilly som gäller.. Det är kankse inte den bästa "inställningsmusiken", men det är det jag utgår ifrån i mina projekt eftersom det är det jag lyssnar på. :) T.ex Mad Sin, Tiger army, nekromantix etc..

#8

Postad 08 februari 2008 - 17:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Har tyvär ingen bil och inget kort heller :lol:
Men det är påväg !
Och då kommer det deffenetiv att vara bland annat: John Dalbäck, Infected Muchroom, Cornelis, Elton John och death cab for cutie m.m. som rullar i släden.
Väldigt blandade stilar, men det är så jag är, dessa är några av mina favorit band/artister :)

Kortet kommer nog nu i sommar då jag behöver det inom jobbet, så det är inte långt kvar tills att jag kan sitta och cruisa runt på gatorna ja me.

#9

Postad 08 februari 2008 - 17:42

Skrotnicke
  • Skrotnicke
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Har tyvär ingen bil och inget kort heller B)
Men det är påväg !
Och då kommer det deffenetiv att vara bland annat: John Dalbäck, Infected Muchroom, Cornelis, Elton John och death cab for cutie m.m. som rullar i släden.
Väldigt blandade stilar, men det är så jag är, dessa är några av mina favorit band/artister :)

Kortet kommer nog nu i sommar då jag behöver det inom jobbet, så det är inte långt kvar tills att jag kan sitta och cruisa runt på gatorna ja me.


Åh, Infected Mushroom är faktiskt ganska bra Psychadelic trance, fast jag inte brukar lyssna på sånt. :lol:

#10

Postad 08 februari 2008 - 18:05

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Har tyvär ingen bil och inget kort heller B)
Men det är påväg !
Och då kommer det deffenetiv att vara bland annat: John Dalbäck, Infected Muchroom, Cornelis, Elton John och death cab for cutie m.m. som rullar i släden.
Väldigt blandade stilar, men det är så jag är, dessa är några av mina favorit band/artister :)

Kortet kommer nog nu i sommar då jag behöver det inom jobbet, så det är inte långt kvar tills att jag kan sitta och cruisa runt på gatorna ja me.


Åh, Infected Mushroom är faktiskt ganska bra Psychadelic trance, fast jag inte brukar lyssna på sånt. :lol:

Nja... Lyssnar hellre på Pendulum i så fall... Annan genre, men i mina ögon gör Pendulum det Infected Mushrooms inte klarar.

#11

Postad 08 februari 2008 - 20:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Har tyvär ingen bil och inget kort heller :lol:
Men det är påväg !
Och då kommer det deffenetiv att vara bland annat: John Dalbäck, Infected Muchroom, Cornelis, Elton John och death cab for cutie m.m. som rullar i släden.
Väldigt blandade stilar, men det är så jag är, dessa är några av mina favorit band/artister :)

Kortet kommer nog nu i sommar då jag behöver det inom jobbet, så det är inte långt kvar tills att jag kan sitta och cruisa runt på gatorna ja me.


Åh, Infected Mushroom är faktiskt ganska bra Psychadelic trance, fast jag inte brukar lyssna på sånt. :lol:

Nja... Lyssnar hellre på Pendulum i så fall... Annan genre, men i mina ögon gör Pendulum det Infected Mushrooms inte klarar.


Pendulum är också mycket bra och också en favorit men jag tog inte med dom :lol:
Tycker inte att man kan jämnföra dom med Infected då det är lite olika stil, men det ska tilläggas att jag defenetivt inte gillar alla låtar från infected.
Bara nästan alla ! ;)
Är lite av en beundrare och har typ alla skivor, gillar deras dynamiska urladdninger som dom brukar köra med på vissa låtar.
Skönt när man känner dynamiken som, att man blir träffad av ett spjut eller nått ?!
Vet inte hur jag annars ska kunna beskriva, det liksom bara känns i luften på något sätt ;)

Kommer att bli mycket pumpande med infectad när jag har bil med fet STEREO !! B)

#12

Postad 08 februari 2008 - 21:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Blah blah blah...

Kommer att bli mycket pumpande med infectad när jag har bil med fet STEREO !! :)


Den som har värst bilstereo när han är pensionär vinner :lol:

#13

Postad 08 februari 2008 - 21:51

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Blah blah blah...

Kommer att bli mycket pumpande med infectad när jag har bil med fet STEREO !! :)


Den som har värst bilstereo när han är pensionär vinner :lol:

Haha... Som alltid =) Nä, men tankar, drömmar och idéer är inte värda ett skit om man aldrig tänkt förverkliga dem... Själv har man så många drömmar att man måste börja redan nu för att hinna klart till pensionen =)

#14

Postad 08 februari 2008 - 21:54

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Pendulum är också mycket bra och också en favorit men jag tog inte med dom ;)
Tycker inte att man kan jämnföra dom med Infected då det är lite olika stil, men det ska tilläggas att jag defenetivt inte gillar alla låtar från infected.
Bara nästan alla ! :lol:
Är lite av en beundrare och har typ alla skivor, gillar deras dynamiska urladdninger som dom brukar köra med på vissa låtar.
Skönt när man känner dynamiken som, att man blir träffad av ett spjut eller nått ?!
Vet inte hur jag annars ska kunna beskriva, det liksom bara känns i luften på något sätt B)

Kommer att bli mycket pumpande med infectad när jag har bil med fet STEREO !! :)

I mina öron så saknar Infected Mushroomsdet där lilla extra, lyssningsglada, i mitt tycke. Pendulum gör sig perfekt till demo och musik till en något bredare grupp (Om man bortser från den tyngsta och mest renodlade D&B som de gjort)

Det där som du beskriver med "att man blir träffad av ett spjut eller nått" är något jag själv brukar sammanhatta som "punch".

Fast... handen i handsken så är jag hårdrockare, men det smiter även in en hel uppsjö av obskyra musiksmaker i min samling.

#15

Postad 09 februari 2008 - 00:38

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Ska det tweaks party o en ###### massa ös så funkar AC/DC , typ The razor edge skivan :)

För ännu mera TRYCK i bilen så slår jag ett slag för YELLO! Gärna skivan BABY :D

#16

Postad 09 februari 2008 - 01:20

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Ska det tweaks party o en ###### massa ös så funkar AC/DC , typ The razor edge skivan :)
För ännu mera TRYCK i bilen så slår jag ett slag för YELLO! Gärna skivan BABY :D

"Stiff upper lip" har bland den goaste midbasen jag känt på länge :D

#17

Postad 09 februari 2008 - 13:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Ska det tweaks party o en ###### massa ös så funkar AC/DC , typ The razor edge skivan :)

För ännu mera TRYCK i bilen så slår jag ett slag för YELLO! Gärna skivan BABY :D


Yello är ju riktigt bra, lyssnade mycket på dom för en 2-4 år sedan men har inte gjort det på länge nu, får bli till att damma av skivorna och uppleva nostalgi :D

Redigerat av DVD-ai, 09 februari 2008 - 13:54.


#18

Postad 01 augusti 2008 - 06:42

åsåb
  • åsåb
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Yello står sig förvisso fortfarande riktigt bra, men det finns det ju mer som gör. Tänkte sålunda bidra med ytterligare några akter att utmana sin bilanläggning med. Skulle den obekymrat klara sig igenom följande test tror jag jag sen skulle sitta rätt lungt i sätet:

Basbenägenhet
Här åker Aril Brikhas låt Gres, från albumet Ex Machina fram. Det är disiga technoslingor med en grymt sugande basgång. Punch, var väl ordet?
Detta är musik man blir lugn och harmonisk av - behovet att överskrida hastighetsbegränsningarna minskar drastiskt. I mitt tycke perfekt att glida runt med en ljummen sommarkväll.

Mangelfaktor
Controller med gruppen Prong, från albumet Rude Awakening. Industrimetall. Hårt och vasst, troligen tämligen komprimerat. Visserligen inget jag lyssnar till var dag, men en rejäl prövning, skulle jag tro, för de flesta system. Alternativt tar man en mer klassisk hårdrocklåt, såsom Stealwinged Savage Reaper från Wolfs mästerverk The Black Flame. Rått ös rakt igenom.
Nackdelen med denna musik är dock att behovet att överskrida hastighetsbegränsningarna ökar drastiskt.

Reaktionsförmåga
Vill man höra hur transienter hanteras är låten El Confort No Reconforta med flamencorapparna Ojos de Brujo, från skivan Techari ett bra val. Intensivt är väl det minsta man kan säga om den, med handklapp, gitarr, sång, scratch mm. En lite rolig grej är oxå att den börjar med att ett mynt rullas över en metallyta, från vänster till höger, för att till slut stanna mittimellan och där snurra sig död.

Naturtrogenhet
Den skönsjungande marockanskan Amina Alaoui med kompband får företräda den akustiska musiken. Låter röst och instrument naturligt? Ya 'Adili Billah från albumet Alcantara är en låt att begrunda.



Förresten DVD-ai - Hur går det med kortet?

#19

Postad 01 augusti 2008 - 17:09

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

"Stiff upper lip" har bland den goaste midbasen jag känt på länge B)



Många AC/DC som är sköna, Thunderstruck fick en pånyttfödelse när jag gjorde om min baslåda sist, helt plötsligt fanns både en kagge och en elbas :lol:

#20

Postad 01 augusti 2008 - 17:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Yello står sig förvisso fortfarande riktigt bra, men det finns det ju mer som gör. Tänkte sålunda bidra med ytterligare några akter att utmana sin bilanläggning med. Skulle den obekymrat klara sig igenom följande test tror jag jag sen skulle sitta rätt lungt i sätet:

Basbenägenhet
Här åker Aril Brikhas låt Gres, från albumet Ex Machina fram. Det är disiga technoslingor med en grymt sugande basgång. Punch, var väl ordet?
Detta är musik man blir lugn och harmonisk av - behovet att överskrida hastighetsbegränsningarna minskar drastiskt. I mitt tycke perfekt att glida runt med en ljummen sommarkväll.

Mangelfaktor
Controller med gruppen Prong, från albumet Rude Awakening. Industrimetall. Hårt och vasst, troligen tämligen komprimerat. Visserligen inget jag lyssnar till var dag, men en rejäl prövning, skulle jag tro, för de flesta system. Alternativt tar man en mer klassisk hårdrocklåt, såsom Stealwinged Savage Reaper från Wolfs mästerverk The Black Flame. Rått ös rakt igenom.
Nackdelen med denna musik är dock att behovet att överskrida hastighetsbegränsningarna ökar drastiskt.

Reaktionsförmåga
Vill man höra hur transienter hanteras är låten El Confort No Reconforta med flamencorapparna Ojos de Brujo, från skivan Techari ett bra val. Intensivt är väl det minsta man kan säga om den, med handklapp, gitarr, sång, scratch mm. En lite rolig grej är oxå att den börjar med att ett mynt rullas över en metallyta, från vänster till höger, för att till slut stanna mittimellan och där snurra sig död.

Naturtrogenhet
Den skönsjungande marockanskan Amina Alaoui med kompband får företräda den akustiska musiken. Låter röst och instrument naturligt? Ya 'Adili Billah från albumet Alcantara är en låt att begrunda.



Förresten DVD-ai - Hur går det med kortet?



HAhaha... B)
Det har stått heltstill, fannn, det har bara skutits på och skutits på osv.osv...
Men nu har jag alla böcker och data program hemma så nu jäklar ska jag verkligan ta tag i det och sätta igång, jag måsste ha kortet till nässta sommar i alla fall, då är det jobba som gällar och körkort är ju en klar fördel :lol:
Jag tängte ta och köra på en intensiv kurs i Gävle, 2 veckor.

Edit: Tack för intresset :P

#21

Postad 01 augusti 2008 - 18:42

åsåb
  • åsåb
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Asså, det var nästa sommar du mena! Jaja, åka kollektivt är inte så dumt det heller - man kan ju t ex passa på att läsa nåt då samtidigt.... :lol:

#22

Postad 01 augusti 2008 - 19:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Asså, det var nästa sommar du mena! Jaja, åka kollektivt är inte så dumt det heller - man kan ju t ex passa på att läsa nåt då samtidigt.... :lol:


Jo, precis om ett år måsste jag ha kort B)

Kolektivt fungerar bra tycker jag, och jag skaffar bara kort för jobbets skull, jag kommer ju plugga nu ett år till och ska då ta kortet parallellt med det tängte jag :P

#23

Postad 02 augusti 2008 - 15:29

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Det jag testar med brukar vara:


Audio Bullys - I wont let you down
Sjukt bra bas med de lägre frekvänserna.

Atreyu - Lose it
Grymt bra hårdrock låt! Lite brutalare än vanlig hårdrock bra referens låt! Börjar som en balad och i refrägen blir det hårdare!

Pendulum - Slam
Ni har säker hört den om ni har PS3. Det är orginal låten i Motorstorm, riktig brutal bas men ändå clean med ett bra drag rakt igenom.

The Clash - Bankrobber
Bra låt som får det mesta att skaka. Rullar från hög till låg Hz

The Connells - '74-'75
En klassiker bra acoustics.

Limp Bizkit - My Generation
Bra låt med bra bas!

Längtar till körkortet! Så man kan köra runt och poppa!

Redigerat av Timpolanen, 02 augusti 2008 - 15:30.


#24

Postad 04 augusti 2008 - 15:00

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Asså, det var nästa sommar du mena! Jaja, åka kollektivt är inte så dumt det heller - man kan ju t ex passa på att läsa nåt då samtidigt.... :)

Varför läsa när man kan LYSSNA :)

#25

Postad 04 augusti 2008 - 22:55

åsåb
  • åsåb
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Syftade så klart på körkortslitteraturen han införskaffat - om det nu inte var talböcker han fått tag i? :(

Nåväl! Hur har det gått för dig då? Har du fått vallat nuclearen nåt längs landsvägarna i sommar, lr har du bara strykit runt på kostigarna runt Köping med Norrlands guld poppandes på taket? ;)

#26

Postad 04 augusti 2008 - 23:30

n1mda
  • n1mda
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Just nu är det Hypocrisy - Catch 22 som sitter i spelaren. :(

Redigerat av n1mda, 04 augusti 2008 - 23:48.


#27

Postad 05 augusti 2008 - 01:46

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Syftade så klart på körkortslitteraturen han införskaffat - om det nu inte var talböcker han fått tag i? ;)

Nåväl! Hur har det gått för dig då? Har du fått vallat nuclearen nåt längs landsvägarna i sommar, lr har du bara strykit runt på kostigarna runt Köping med Norrlands guld poppandes på taket? ;)

Hehe, ok, jag syftade på att lyssna på billjud i sin bil är en mer angenäm upplevelse än att sitta på en buss och läsa körkortslitteratur =)
Mitt bygge går bra, tackar som frågar. Det är nya idéer på G, dock inkluderar den samma gamla prylar. Älskar dem :(
Lite "runtstrykande" har det nog blivit ;) Norlandsgulden fick sin givna plats i magen vid hemkomst :P

Kan inflika några nya låtar som är värda att lyssna på för tweak och feeling:

Robert Plant & Alison Krauss - Please read the letter
Inte världens renaste inspelning, dock med gott om dynamik och känsla plus en bas som får en att häpna.

Eric Clapton - Blue Eyes Blue
Väldigt rent inspelad och man kan se Clapton framför mikrofonen.

Blackmore's Night - Diamonds and Rust
Skön låt med tyngd och dynamik.

Jacintha - Here's to life
Extremt rent inspelad och underbar pianobar-låt som man gärna tar ett glas till.

Cranberries - No need to argue
Avslöjar lätt brister i högtalarna.

Christian Kjellvander - Homeward rolling soldier
Skön låt med akustik och en speciell mansröst. Lite stökig i soundet och avslöjar mycket detaljer.

Tracy Chapman - Talkin bout a revolution
En klassisk okomplicerad låt som rullat många gånger på skivspelarn. Demat denna länge på olika högtalare så man vat mycket om låten.

Jack Johnson - Staple It Together
Scenbredd och akustik och små detaljer. Känslig låt med lite Red Hot Chili Pepper's swing

Lisa Ekdahl - Vraket
Rätt skön scenbild som målas upp i låten.

Massive Attack - A prayer for England
Rent inspelad och ett givet kort för soft electro-stämning. Skön basgång.

Yana Kay & Sunchase - Remember Me
Störtskön hård jäkla låt som får högtalarna att mosa rätt bra. Mer broiler än känsla...

Volbeat - Sad Man's Tongue
För dom som gillar rock och framförallt hårdrock. Jhonny cash goes brutal!

Metallica - My Friend Of Misery
Skön bas och en låt i klassiskt metallica-manér.

Samtliga låtar ingår i min CD-Box som är med i min demo-bibel vare sig det rör sig om HiFi eller Bilstereo. Det är dels låtar som låter väldigt bra, och samtidigt låtar som man normalt lyssnar på.

Det viktiga när man lyssnar på en högtalare är ju att den återger sin musikstil på rätt sätt. Vilken nytta gör en utpräglad jazz-högtalare hemma hos en corpsepaintad svartrockare? :P

#28

Postad 05 augusti 2008 - 10:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Hehe, ok, jag syftade på att lyssna på billjud i sin bil är en mer angenäm upplevelse än att sitta på en buss och läsa körkortslitteratur =)
Mitt bygge går bra, tackar som frågar. Det är nya idéer på G, dock inkluderar den samma gamla prylar. Älskar dem :)
Lite "runtstrykande" har det nog blivit :( Norlandsgulden fick sin givna plats i magen vid hemkomst :D

Kan inflika några nya låtar som är värda att lyssna på för tweak och feeling:

Robert Plant & Alison Krauss - Please read the letter
Inte världens renaste inspelning, dock med gott om dynamik och känsla plus en bas som får en att häpna.

Eric Clapton - Blue Eyes Blue
Väldigt rent inspelad och man kan se Clapton framför mikrofonen.

Blackmore's Night - Diamonds and Rust
Skön låt med tyngd och dynamik.

Jacintha - Here's to life
Extremt rent inspelad och underbar pianobar-låt som man gärna tar ett glas till.

Cranberries - No need to argue
Avslöjar lätt brister i högtalarna.

Christian Kjellvander - Homeward rolling soldier
Skön låt med akustik och en speciell mansröst. Lite stökig i soundet och avslöjar mycket detaljer.

Tracy Chapman - Talkin bout a revolution
En klassisk okomplicerad låt som rullat många gånger på skivspelarn. Demat denna länge på olika högtalare så man vat mycket om låten.

Jack Johnson - Staple It Together
Scenbredd och akustik och små detaljer. Känslig låt med lite Red Hot Chili Pepper's swing

Lisa Ekdahl - Vraket
Rätt skön scenbild som målas upp i låten.

Massive Attack - A prayer for England
Rent inspelad och ett givet kort för soft electro-stämning. Skön basgång.

Yana Kay & Sunchase - Remember Me
Störtskön hård jäkla låt som får högtalarna att mosa rätt bra. Mer broiler än känsla...

Volbeat - Sad Man's Tongue
För dom som gillar rock och framförallt hårdrock. Jhonny cash goes brutal!

Metallica - My Friend Of Misery
Skön bas och en låt i klassiskt metallica-manér.

Samtliga låtar ingår i min CD-Box som är med i min demo-bibel vare sig det rör sig om HiFi eller Bilstereo. Det är dels låtar som låter väldigt bra, och samtidigt låtar som man normalt lyssnar på.

Det viktiga när man lyssnar på en högtalare är ju att den återger sin musikstil på rätt sätt. Vilken nytta gör en utpräglad jazz-högtalare hemma hos en corpsepaintad svartrockare? :D


Säg inte det du, jag tycker det är välldigt skönt att sitta på bussen och koppla av, kanske läsa något ibland också... man slipper koncentrera sig på att köra :(
Och musiken har jag ju ändå med mig så... :P

#29

Postad 05 augusti 2008 - 22:28

åsåb
  • åsåb
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Jollek --> Överraskande många finlirare du har med på din lista. Hade nog trott du kört ner djupare i basträsket. :)

#30

Postad 06 augusti 2008 - 00:11

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Jollek --> Överraskande många finlirare du har med på din lista. Hade nog trott du kört ner djupare i basträsket. :lol:

Hehe. Man kan vara lite av varje. Varför måla in sig i ett hörn.
Bas tröttnar man fort på. Det är ju musik man skall lyssna på. Att spela så bilen skakar och man blir yr i huvudet är inte musik, det är nånting annat vid sidan av musiklyssnandet. Men kul är både och :)

#31

Postad 10 mars 2009 - 23:08

Jakethesnake
  • Jakethesnake
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
När jag och polaren byggde bilstereo i våra första bilar år 2000 använde vi alltid Limp Bizkit - Chokolat starfish album, säskilt remix version av rolli´n då den har en väldigt bra och rapp bas.

Nästa gång byggde jag ljud runt 2004 dels i min och dels i polarens bil. Då hade vi Coallitioncourse albumet med Jay-Z och Linkin' Park. Då var det numbd som gällde.

Sedermera har jag inriktat mig film i bilen, så därför är det The Rock och världens enligt mig bästa audiorefernes-DVD EAGLES - Hell freezes over konserten. Nästan magiskt när dom klassiska gitarrtonerna klingar ut A-moll, E-dur, G-dur, D-moll, F-dur, C-dur till rytmen av kongastrummor

#32

Postad 11 mars 2009 - 13:58

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Min favorit i bilen är den hyfsat okända skivan "the world that we drive through" av The Tangent, och framförallt titelspåret med samma namn som skivan. Så otroligt bra så det går inte att sätta ord på, måste upplevas på hög volym.

Genren är Progressiv rock (mycket melodisk) om någon undrar :)

#33

Postad 11 mars 2009 - 18:13

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Just nu har jag världens nostalgitrip i bilen...

The Grid - Evolver snurrar konstant för tillfället :D

#34

Postad 11 mars 2009 - 18:31

Unregistered7d520276
  • Unregistered7d520276
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
En låt som jag aldrig tröttnar på och som samtidigt besitter klara demokvaliteter i alla register är "Wishing well" med Michael Ruff. Bas, blås, klaviatur, gitarrer, bra dynamik i virveln..och framför allt ett störtskönt stycke musik! Hela plattan "Speaking in melodies" är oerhöst välinspelad (Sheffield Lab) men just låten Wishing well är exceptionell... Gillar inte pirater men har ni inte hört den i bilen är det snudd på att man vill rekommendera en viss omskriven sida med ett namn som associerar till bukten där Jack Sparrow med bihang huserar...

#35

Postad 11 mars 2009 - 19:43

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

En låt som jag aldrig tröttnar på och som samtidigt besitter klara demokvaliteter i alla register är "Wishing well" med Michael Ruff. Bas, blås, klaviatur, gitarrer, bra dynamik i virveln..och framför allt ett störtskönt stycke musik! Hela plattan "Speaking in melodies" är oerhöst välinspelad (Sheffield Lab) men just låten Wishing well är exceptionell... Gillar inte pirater men har ni inte hört den i bilen är det snudd på att man vill rekommendera en viss omskriven sida med ett namn som associerar till bukten där Jack Sparrow med bihang huserar...


Ruskigt bra låt....väldigt bra dynamik i inspelningen (som alltid med Sheffield), jag har bara ett par saker att klaga på...
Den låga inspelningsvolymen och det irriterande grundbruset på skivan. JO det är original-cd. Är samma sak med Thelma Huston, fast den skivan är inspelad 1974 eller 1975 så det kan förklara en del :roleyes:

#36

Postad 16 mars 2009 - 09:06

jimZor
  • jimZor
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Allt inom Hardstyle ;) dock så låter inte hardstyle bra med urgrunds djup bas :\.

Om någon inte vet vad det är så kolla, Showtek/Noisecontrollers(bäst imo) Scaantrax på youtube :D.

mvh

#37

Postad 18 mars 2009 - 10:05

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Beat Dominator - 123456 Bass ;)

Clubland, vilket av albumen somhelst :)

Och en hel hög med annat.. Nightwish snurrar i stereon idag.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.