Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bubbla ljudsystem - hjälp

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 februari 2008 - 13:41

Unregistered2e8a4371
  • Unregistered2e8a4371
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Är en väldigt "noob" när det kommer till billjud men jag vill ändå ha ett bra system i min bubbla.
Så därför tar jag hjälp av er kunniga här på minhembio.com

Har gjort en liten skiss över hur jag vill ha det. Om det inte funkar som jag skrivit det, så hojta till.
Dom ställen som det är frågetecken på betyder att jag har frågor runt det.

Frågor
1. Vilken sorts högtalare ska jag ha här. Finns ju massor att välja mellan såsom Koaxialer, mellanregister och diskanter. Vilken typ ska jag ha? Kom gärna med förslag på vad du vet är bra högtalare. Maxpris: 500:-/st

2. Behöver jag ens ett slutsteg här? Min spelare ger 4*50w, räcker det? Vet att det beror på vilka högtalare det är men ge mig en liten känsla åtminstone om jag behöver ett slutsteg eller inte. OM jag behöver, ge gärna exempel på ett som räcker. Prisklass: Vet inte, kanske runt 500-1000kr.

3. Vilka basar ska jag ha egentligen? Några som du vet är bra? Pris: 500-700kr/st kanske är bra. Kanske kan sträcka mig längre.

4. Vet att jag behöver ett slutsteg här, ge gärna exempel på vilket!


Postad bild

#2

Postad 22 februari 2008 - 14:44

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Misstänker att när du säger bubbla så snackar vi den gamla bubblan, inte nya VW Beetle?
Vilken årsmodell är det? Det finns tabeller för hur stora högtalarna är orginal och således avgör det vad du skall köpa (Såvida du inte vill göra större ingrepp!?)

1. Mer info ger bättre svar. men för ca. 1000kr/paret så skulle jag kika på http://bilstereohorn...d...165&cat=255
eller
http://bilstereohorn...d...287&cat=255
Om du går under 1000-lappen så är det liksom inte värt jobbet i min mening.

Satsa på ett kit framför koaxial. Det låter bättre. Om du inte kan eller vill placera diskanterna utanför orginalhål, så kika då istället på Koaxialer.

2. Slutsteg är alltid bättre. Det är Enorm skillnad mellan 50 slutstegswatt och 50 HU-watt (HU = Head Unit = Huvudenhet = CD-spelaren :)) Men vill du inte lägga mer än 500-1000kr på ett slutsteg så är det inte lönt. Lägg då hellre några extra hundralappar på framsystemet. Ett vettigt slutsteg börjar på 1000-1500kr och snabbt uppåt.
Väldigt ofta är det skräp när man hamnar under 1000kr.
kolla annars begagnat!

3. Bas är alltid en lätt genväg till att få bättre klös i ljudet. Jag skulle satsa på en enkel liten 10" med skaplig effekt till. Finns määäängder av basar att välja på, som du säkert märkt. Bättre en BRA bas än två halvbra.

Jag ska sätta ihop ett litet system åt dig... Dock kommer jag nog spränga dina maxpriser rätt rejält, men jag skall göra ett försök...
Framsystem: CDT CL-61
Slutsteg: Ground Zero GZRA5100XII DEMOEX (1000kr billigare än normalt!)
Bas: Phoenix Gold RSD 10"
På detta sätt kan du brygga de 4 slutstegskanalerna till 2st och driva framsystemet på detta vis.
Sedan har du ordentligt med kräm på basutgången, då detta steg är ett 5-kanalssteg.
Summa summarum så blir 5-kanalssteget till ett 3-kanals (Men du har ju stooora möjligheter till ombygge/utbygge senare med ett 5-kanals)
Lastar du ned slutsteget till 2ohm så får basen 300wrms vilket räcker långt.
Totalt cirka: 5300kr

Handlar du samtliga produkter hos Bilstereohörnan så kaaanske de kan ge en liten rabatt. Vill inte pressa killarna på bilstereohörnan... eller!? :) Kan hur som helst rekommendera Bilstereohörnan!

Sorry att det drog iväg en del i pris, men jag skulle kalla detta system för "entry" och tillhör det billigaste i sin klass. Går man ner på billigare grejer är det lätt att man blir besviken kanske. Jag har i alla fall tipsat =)
Sedan är ju detta ett helt nytt system, och ett riktigt coolt och bra sådant också =)

Ground Zero GZRA5100XII säljes som sagt som Demo-ex och det var därför jag klämde in den. Har kostar 3500kr innan, kostar nu 2500kr.
Annars kan jag tips om DLS CA31 som är 3-kanaligt från grunden. Kostar 2189kr.

Ett annat lite billigare system kan vara.
DLS CA31 + Phoenix Gold RSD 10" + Ground Zero GZHF652
Landar på 4100kr...

Ett enat tips är: Håll dig borta från MDS och GAS (Hos BRL)

Lycka till med allt!

Redigerat av jollek, 22 februari 2008 - 14:55.


#3

Postad 23 februari 2008 - 15:07

Unregistered2e8a4371
  • Unregistered2e8a4371
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Tack JolleK!

Stämmer bra att det är en gammal bubbla jag menar.. av -74ans modell. Men det spelar ingen roll i detta sammanhanget, då det ska moddas för att få det att passa.

Angående 2an så tror jag inte det blir till att skaffa ett slutsteg till högtalarna, för vad jag har fått reda på så har jag en riktigt bra bilstereo som lämnar 4X50w med Mos-fet, och det ska tydligen duga. Bilstereon heter förövrigt exakt Panasonic CQ-C7303.

3. Då blir det till att satsa på bara en 10 tummare som du säger, låter bättre tycker jag själv.

Som sagt, tack så mycket för uppsatsen, fastän jag inte fattade riktigt allt du skrev så ledde du mig in på rätt spår.

#4

Postad 23 februari 2008 - 17:12

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Angående 2an så tror jag inte det blir till att skaffa ett slutsteg till högtalarna, för vad jag har fått reda på så har jag en riktigt bra bilstereo som lämnar 4X50w med Mos-fet, och det ska tydligen duga. Bilstereon heter förövrigt exakt Panasonic CQ-C7303.

Ursäkta min skeptisism, men den kommer inte ge några 50watt, och när den gör det så distar den nog rätt bra. Även de mest svindyra Huvudenheterna kan inte mäta sig med ett riktigt slutsteg, det är en fråga om fysisk storlek, då all kraft inte rymms i en sådant litet chassie som en huvudenhet har. Det absolut bästa "lyftet" i ljudet brukar vara när man går från inbyggd effekt till slutstegseffekt =) Men du gör som du vill! Beror ju på vad du är ute efter för ljud också...

Annars brukar det inte bli så farligt dyrt om man köper en flerkanalsförstärkare och driver hela anläggningen (Framsystem och bas) Låter långt mycket bättre än en HU, även om det är en bra hu =)

Lycka till!

#5

Postad 23 februari 2008 - 18:27

Unregistered2e8a4371
  • Unregistered2e8a4371
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Okej, då förstår jag. Så hur många kanaler på slutsteget måste jag ha för att driva de 2 högtalarna och basen? är det 3 stycken kanaler antar jag då?
Finns det nåt billigare alternativ till slutsteg än det för 2100 du länkade, som klarar Phoenix Gold RSD 10" basen och två högtalare?

#6

Postad 23 februari 2008 - 18:37

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Du behöver 3, 4 eller 5 kanaler. Dessa kanaler kan bryggas så det till slut blir ett 3-kanalssteg, så rent praktiskt är det ett 3-kanalssteg du skall ha.
Tyvärr tror jag inte det finns något prisvärt under 2000kr. 2200kr för ett slutstg för hela systemet är verkligen inte mycket pengar, men om du tycker det, eller inte har pengarna, så vänta... Det finns så mycket skräp på Tradera och Blocket, så gå inte i den fällan bara! PG RSD är en fin bas som förtjänar ett vettigt steg!
Begagnat är annars ett bra alternativ. Ofta kostar fina grjer bara halva nypriset.

Redigerat av jollek, 23 februari 2008 - 18:38.


#7

Postad 23 februari 2008 - 18:45

Unregistered2e8a4371
  • Unregistered2e8a4371
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Okej, då förstår jag. Hade gärna köpt det där prisvärda steget för 2.500kr som annars kostar 3.500kr, men pinsamt nog så finns inte riktigt dom pengarna att lägga ut på ett steg.
Att leta på blocket blir svårt för mig då jag inte riktigt vet vad jag ska titta på.

Tack för hjälpen JolleK!

Redigerat av Unregistered2e8a4371, 23 februari 2008 - 18:45.


#8

Postad 24 februari 2008 - 10:08

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Om vi skulle börja med att ge förslag på basen så finns denna begagnad på vårat tävlingsforum: 1 st Dls Rw10 10" bas
Pris: 700:-. Bättre bas för dom pengarna får du inte (inte ens för dubbelt så mycket) Denna har dessutom 2 ohms spole vilket gör den perfekt till ett 3 kanals steg då du får ut mer effekt ur steget än vid 4 ohm. (Köpläge) http://forum.lazzat....ead.php?t=41765

framsystem: finns Pheoneix Gold RSD för runt 1000-1500kr, Eller dls Classic för ca 1000kr (vann nåt test nyligen)

Tyvär är det som Jollek säger, slutsteg behövs om det skall låta något vidare, och absolut om du vill ha bas. Men om ekonomin är dålig så tycker jag du skall börja med framsystemet. Koppla in det på stereon och börja spara pengar. Sedan tycker jag absolut du skall köra på dls performance 3-kanals stärkare. 700kr-basen lär ju blivit såld vid de laget, men om du har dom pengarna över redan nu kan du ju köpa den och lägga på hyllan tills du får råd till ett slutsteg.

btw, den där basen för 700 kr sitter i min bil (kolla min DLS-tråd) den satt i minst 2 utav bilarna som vann sina respektive klasser på EM i välljud i höstas (bla den högsta klassen), + flera andra bilar.

Mvh Andreas

#9

Postad 24 februari 2008 - 11:35

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

...
btw, den där basen för 700 kr sitter i min bil (kolla min DLS-tråd) den satt i minst 2 utav bilarna som vann sina respektive klasser på EM i välljud i höstas (bla den högsta klassen), + flera andra bilar.

Mvh Andreas



vad har du använt för lådor till dem?

#10

Postad 24 februari 2008 - 11:55

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
DLS RW10 är helt klart en fin bas och är klart prisvärd för 700kr. Den skall låta kanon till 100% välljud om det är det som du är ute efter, Hatmpatn. Ligger i exakt samma prisläge som den basen jag tipsade om, PG RSD.

RSD's framsystem går inte av för hackor i sin prisgrupp! Väldigt mycket välljud för sin slant.

Skall du skaffa en bas så MÅSTE du ha slutsteg, och varför då inte skaffa ett 3-kanals med en gång!?
Sedan så skulle jag själv valt både framsystem och bas från PG =)

Vad är du ute efter för ljud i din bil Hatmpatn?
Åka runt och njuta av välljud eller åka runt och skratta och poppa så asfalten släpper!?

vad har du använt för lådor till dem?

Jag tror dem skall sitta i 18-20 liter slutet!? Mucho dämpull.
Intressant om Andreas kommit fram med en annan låda?

Redigerat av jollek, 24 februari 2008 - 11:56.


#11

Postad 24 februari 2008 - 16:26

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

vad har du använt för lådor till dem?

Jag tror dem skall sitta i 18-20 liter slutet!? Mucho dämpull.
Intressant om Andreas kommit fram med en annan låda?


Dämpull eller inte beror även på vilken typ av bas man är ute efter.
Mkt dämpull ger ngt djupare bas i sluten låd aja, men till priset av en del attack.
Jag kör just nu utan dämpull i min låda, dock en GAS 123Pro, och det resulterade i mer detaljrik, exakt och rappare bas än med ull. Bara en sak att fundera på med. :D
Dock är det lättare att labba med ullen än att byta lådor stup i kvarten :)

#12

Postad 24 februari 2008 - 17:38

Unregistered2e8a4371
  • Unregistered2e8a4371
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Kollade genast med Putte! som sålde sin bas. Tack för tipset Andreas.

Och mycket riktigt är det välljud jag är ute efter. Så fattig är jag inte att jag inte har råd med ett slutsteg, men blev bara lite förvånad över hur pass dyra dom verkligen var, då jag var dum nog att räkna med att jag fick lägga ner ca 1000 på ett slutsteg.
Så ett 3-kanals slutsteg blir det för mig, eller det där prisvärda 5-kanaliga för 2500

Men det är svårt det där med framsystem. Andreas.. exakt vilka av DLS classic ska jag ha?

Redigerat av Unregistered2e8a4371, 24 februari 2008 - 17:47.


#13

Postad 24 februari 2008 - 17:58

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
DLS Classic serie innefattar: K4 K5 K6 B5A B6A C4 C5 C6 C36, skulle tro att andreas syftar på C5 eller C6

#14

Postad 24 februari 2008 - 18:16

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Dämpull eller inte beror även på vilken typ av bas man är ute efter.
Mkt dämpull ger ngt djupare bas i sluten låd aja, men till priset av en del attack.
Jag kör just nu utan dämpull i min låda, dock en GAS 123Pro, och det resulterade i mer detaljrik, exakt och rappare bas än med ull. Bara en sak att fundera på med. :P
Dock är det lättare att labba med ullen än att byta lådor stup i kvarten :)

Absolut korrekt! Labba alltid med dämpullen. Ändrar lådans karaktär en hel del.
Anledningen till att jag sade "Mucho dämpull" var att DLS själva säger i sin lådrekommendation "18 liter slutet med 75-100% dämpull". Skadar aldrig att prova något annat dock :D

#15

Postad 24 februari 2008 - 18:22

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Kollade genast med Putte! som sålde sin bas. Tack för tipset Andreas.

Och mycket riktigt är det välljud jag är ute efter. Så fattig är jag inte att jag inte har råd med ett slutsteg, men blev bara lite förvånad över hur pass dyra dom verkligen var, då jag var dum nog att räkna med att jag fick lägga ner ca 1000 på ett slutsteg.
Så ett 3-kanals slutsteg blir det för mig, eller det där prisvärda 5-kanaliga för 2500

Men det är svårt det där med framsystem. Andreas.. exakt vilka av DLS classic ska jag ha?

Är det uteslutande välljud du skall ha så passar DLS RW10 excelente! Kolla sedan på DLS framsystem, dem är väldigt mjuka och HiFi-betonade. Är du ute efter endast välljud så skulle jag kanske prioritera DLS framför Ground Zero, då GZ är lite mer muskler, och DLS mer finlir, samtidigt som GZ låter kanonbra och DLS verkligen inte saknar krut =)
Bla bal bla :)
Jag är mer en "spela-högt-kille". så är du ute efter välljud och kollar på DLS så är Andreas rätt kille!

Sedan så kostar slutsteg rätt mycket, yes. Tycker ändå det är rätt billigt med slutsteg till bil om man jämför med Hemma-anläggnignen! Bättre bra och lagom dyrt, än små-snål och det låter illa =)

Lycka till med allt!

Redigerat av jollek, 24 februari 2008 - 18:24.


#16

Postad 24 februari 2008 - 19:38

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Då får jag väl skriva av mig lite :D

Rw10" basen skall ha 18 liter slutet, dämpull tänkte jag aldrig något speciellt på, jag satte bara emot väggarna runt om i baslådan, och resultatet blev perfekt enligt tävlingsansvarige på dls.

Alltså jag har ej testat classic serien alls, jag nämnde det framsystemet bara för att det vann ett test i hifi & musik nyligen, då tror jag tom att pg rsd kitet var med. Någon kanske kan gräva fram artikeln. Jag minns inte ens vilket classic-kit det var, har sökt men ej hittat.

Sedan gällande tryck kontra hifi tror jag det är en myt att dls bara spelar hifi, jag kan spela HÖGT med mitt framsystem, visst midbasarna börjar slå igenom så småningom, men då får vi ju ha överseende med att installationen kanske inte är 100%-ig. Sedan att de spelar ner till ca 40-50Hz gör väl sitt också, hade man ändrat delningen till kanske 70Hz så hade man ju haft ännu roligare :) Mellanregister och diskant har jag ännu inte hört dista.
Men nu pratar vi ju framsystem för ca 9000kr ihop med steg för 10000kr till framsystemet, de billiga har jag som sagt inte testat. Har ett R5 kit liggandes som skall bli kul att testa i slutna lådor ihop med ett CA31 och dls lilla baslåda med RW 2x6,5". Måste bara hitta en bil att montera det i :P

Mvh Andreas

#17

Postad 24 februari 2008 - 21:38

Unregistered2e8a4371
  • Unregistered2e8a4371
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Har fått tag i ett DLS AC31 för 1500kr. Är det värt, och kommer det funka med min uppsättning?

#18

Postad 24 februari 2008 - 22:05

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Har fått tag i ett DLS AC31 för 1500kr. Är det värt, och kommer det funka med min uppsättning?

DLS CA31 menar du väl? :)
Är det begagnat så, jo, i medelmåttigt till bra skick så är det klart prisvärt. Men 1500kr är samtidigt vad man förväntas ge för ett begagnat CA31... Inget kap, men godkänt =)

Steget i sig funkar utmärkt till din setup!

#19

Postad 24 februari 2008 - 22:39

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

... Har ett R5 kit liggandes som skall bli kul att testa i slutna lådor ihop med ett CA31 och dls lilla baslåda med RW 2x6,5". Måste bara hitta en bil att montera det i :)

Mvh Andreas


Du kan få montera det i min Mercedes :D

#20

Postad 25 februari 2008 - 18:19

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
för 1500kr blir det svårt att hitta ett mer prisvärt steg, även om det inte var mycket mindre än vad du får ge för det nytt hos "Blekinge Bilradio" som iofs var väldigt billiga på det. Du kan ju försöka pruta på det lite tycker jag. 2200kr nytt hos ovan nämnda butik.

Nu är det ju så mycket kvalitet som möjligt för så lite pengar som möjligt du vill ha så jag tycker absolut du skall slå till.

Lycka till

Mvh Andreas

#21

Postad 25 februari 2008 - 23:00

Unregistered2e8a4371
  • Unregistered2e8a4371
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Mjo, men det var tydligen så att steget är helt nytt i paket, med garanti och kvitto kvar. Så 1500kr tycker jag låter rätt bra.

#22

Postad 25 februari 2008 - 23:02

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Mjo, men det var tydligen så att steget är helt nytt i paket, med garanti och kvitto kvar. Så 1500kr tycker jag låter rätt bra.

Done Deal! Litar du på eller känner snubben så är det bara att klippa till =)

#23

Postad 26 februari 2008 - 20:38

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Mjo, men det var tydligen så att steget är helt nytt i paket, med garanti och kvitto kvar. Så 1500kr tycker jag låter rätt bra.


Japp. Slå till!

Men se till att du har koll på vem det är innan du skickar pengarna. Hemadress och hemtelefonnr. Alternativt du låter han skicka innan du betalar, för han vet ju vilken adress han skickar till ;) Finns ju sedan olika betalningstyper för säkerhets skull.

Mvh Andreas

#24

Postad 26 februari 2008 - 21:18

Unregistered2e8a4371
  • Unregistered2e8a4371
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Japp, tack för tipset men jag åkte till honom och köpte den ;)
Så nu har jag den. Nu sitter jag och råpluggar manualen, för att försöka förstår hur jag kopplar in alla grejjorna.

Nån som kan hjälpa mig och säga exakt vad jag behöver för sladdar m.m. bortsett från högtalarna och basen?

Redigerat av Unregistered2e8a4371, 26 februari 2008 - 21:19.


#25

Postad 26 februari 2008 - 22:25

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Du behöver en chipspåse och ett 6-pack folkis till att börja med.
Manualen lägger du på toa och läser den enbart när du stånkar korv eller när det ballat ur i huvet :)

Nä, du behöver ström =) Så fixa strömkablage. Ska du ändå göra jobbet så dra dubbla 25mm2, 1st 50mm2 eller åtminstone 35mm2. Annars så räcker det med 1st 25mm2 om vi skall vara petiga. cirka 6m brukar räcka.
Sedan behöver du 1m Jordkabel av samma dimension som +12V-kablen, samt en säkringshållare vid batteriet. Säkringen bestäms av kabelarea.
Så det är vad du behöver först. Sedan en lite sladd från din Huvudenhets Remote-kabel som fungerar som "on/off" till steget. Utöver det skall du också ha en Lågnivåkabel från Huvudenheten till slutsteget. 4-5m brukar vara lagom.
Sist men inte minst behöver du något att koppla steget till, en bas och ett par framhögtalare exempelvis :)

Allt ovanstående brukar finnas i ett "Kabelpaket" som kan köpas hos de flesta bilstereobutiker. som sagt, minst 25mm2, men tänk på att högtalare sällan ingår i dessa paket =)
Deta skulle jag köra på. har allt som man behöver. http://bilstereohorn...d...299&cat=208
Sedan behöver du nog extra kabel till framhögtalarna. Följer bara med korta skosnören till högtalarkabel i dessa paket. Tänk på att det är långt från baklucka till framhögtalare, och du behöver minst 5-6 meter till varje dörr. MÄT så slipper do otrevliga överraskningar. Mitt tips är att köpa 20m =)

Sedan när allt är klart och installerat, det är då chipsen och folkisen gör sitt =)
Tror det var allt, men har säkert missat nått :P

Redigerat av jollek, 26 februari 2008 - 22:30.


#26

Postad 26 februari 2008 - 23:19

Unregistered2e8a4371
  • Unregistered2e8a4371
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Okej, Chipspåse och 6-packet skriver jag genast upp på listan.

Så såhär blev listan:
Chipspåse
6-pack stark
2st 50mm2 kabel (ström och jord) - det har jag :)
Säkringshållare+säkring - Vad för slags säkring och hur många amp?
1 sladd från remote kontakten på radion - Hur stor?
1 lågnivå kabel från stereon

En kabel med 8mm i diamater har är 50mm2? Pi x r2?

Och en till fråga. Min generator genererar 50A? Räcker det?

Redigerat av Unregistered2e8a4371, 26 februari 2008 - 23:28.


#27

Postad 26 februari 2008 - 23:25

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Okej, Chipspåse och 6-packet skriver jag genast upp på listan.

Så såhär blev listan:
Chipspåse
6-pack stark
2st 50mm2 kabel (ström och jord) - det har jag :)
Säkringshållare+säkring - Vad för slags säkring och hur många amp?
1 sladd från remote kontakten på radion
1 lågnivå kabel från stereon

Du ändrade till starköl :P Kanon!
Ser utt att vara korrekt. Lite verktyg och gott om tid är det andra som behövs.
Säkra av med en ANL-säkring på 300 Ampere om det är 50mm2 kabel, men jag skulle kanske gå ner en smula till 150A. Skadar inte med en säkring som är mindre
(Jag själv tycker det är lite säkrare när man kommer upp på dessa tjocklekar av kabel... Har vart med om 300A säkringar som tar allt för lång tid att brinna av, när de borde! Så mitt tips är; ehöver du inte alla 300Ampere, så sätt i en lagom) :)
Men kablen skall säkras av till 300A efter bokens alla regler.
Lycka till!

Redigerat av jollek, 26 februari 2008 - 23:26.


#28

Postad 26 februari 2008 - 23:33

Unregistered2e8a4371
  • Unregistered2e8a4371
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Oj, 150A, det var värst :)
Vart får jag tag på en sådan?

Känn dig inte blyg för att svara på min andra frågor jag hade i föregående inlägg.
Ursäkta att jag är så frågvis men vill att det här ska bli bra :)

#29

Postad 26 februari 2008 - 23:57

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Oj, 150A, det var värst :P
Vart får jag tag på en sådan?

Hos din bilstereohandlare =) ANL-säkring och en ANL-säkringshållare.
ANL-säkringar ser ut såhär:
Postad bild
Och, yes ANL används för 50mm2 kabel. AGU/Glassäkringar har ett maxvärde på 80A bara. Så det blir ett antal höga siffror på ANL-säkringarna för 50mm2 kabel MEN du klarar dig som sagt med betydlgt mindre.

Känn dig inte blyg för att svara på min andra frågor jag hade i föregående inlägg.
Ursäkta att jag är så frågvis men vill att det här ska bli bra :)

Frågar man inget får man inget veta :) Ser det ut som att jag är biter på att svara :P
"En kabel med 8mm i diamater har är 50mm2? Pi x r2?"
Fan... matte klockan 12 på natten :P

Antar att du menar diamterna på kopparn. Kablens skyddsplast kan ju variera.
Formel: A = pi x r x r
A betecknar Arean
Alltså måste radien på 50mm2 kabel vara: Kvadratroten ur (A / pi)
A = 50mm2
D betecknar Diamtern
r betecknar radien
r = Kvadratroten ur (50 / 3.14)
D = 2r
D = 8mm

Stämmer =)

Redigerat av jollek, 26 februari 2008 - 23:59.


#30

Postad 26 februari 2008 - 23:59

Unregistered2e8a4371
  • Unregistered2e8a4371
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Underbart :)

Sedan blev jag lite orolig över min gamla generator som laddar 50 Ampere, frågan är om det räcker för mitt system?
Så.. nu hade jag nog slut på frågor så länge :) Tack jollek, hade inte grejjar det utan dig :P

Redigerat av Unregistered2e8a4371, 27 februari 2008 - 00:02.


#31

Postad 27 februari 2008 - 00:03

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Underbart :)

Sedan blev jag lite orolig över min gamla generator som laddar 50 Ampere, frågan är om det räcker för mitt system?
Så.. nu hade jag nog slut på frågor så länge :) Tack jollek, hade inte grejjar det utan dig :P

Haha... Just ja, generatorn :P
Den är i snålaste laget. 50A räcker inte långt om du djupdrar ditt batteri.
Spelar du mycket, högt och länge stillastående eller under färd för den delen, så får din generator jobba hårt, och din bil kanske drar någon droppe mer bensin.
Sedan kan du ju ha din gamla generator tills den packar ihop. (Var beredd med en ny bara)
Jag gör själv på samma sätt. Det håller så länge det håller. Dock är min orginal på 90A.

I regel för vanligt användande av en anläggning så funkar nog din generator =)

Redigerat av jollek, 27 februari 2008 - 00:04.


#32

Postad 27 februari 2008 - 18:16

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Kanon. Fick du köpt basen också lr? Angående generatorn så tror jag inte det blir några problem. Det är ju trots allt inte en värstinganläggning. Ett relativt litet slutsteg, tror inte det drar så värst mycket, men det är ju ändå avsäkrat på 60A tror jag.

Mvh Andreas

#33

Postad 27 februari 2008 - 19:35

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Underbart :)

Sedan blev jag lite orolig över min gamla generator som laddar 50 Ampere, frågan är om det räcker för mitt system?
Så.. nu hade jag nog slut på frågor så länge :rolleyes: Tack jollek, hade inte grejjar det utan dig :P

80 amp räcker gott och väl sen uppgraderar man med en extern ladd regulator så man kan få ut 15volt ladac är en sån funkar skitbra

#34

Postad 27 februari 2008 - 23:45

Unregistered2e8a4371
  • Unregistered2e8a4371
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Andreas. Nej, det blev inget basköp. Utan det blev en sådan som Jollek tipsade om . En Phoenix Gold RSd 10D, men den funkar bra den också eller? Hur är den mot DLSen?

#35

Postad 28 februari 2008 - 10:41

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Andreas. Nej, det blev inget basköp. Utan det blev en sådan som Jollek tipsade om . En Phoenix Gold RSd 10D, men den funkar bra den också eller? Hur är den mot DLSen?

Kanonbra =)

#36

Postad 28 februari 2008 - 19:49

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Du kan nog spela högre, men inte lika hifi :) Tror dock att du kommer bli nöjd ändå.

Mvh Andreas

#37

Postad 28 februari 2008 - 23:59

Unregistered2e8a4371
  • Unregistered2e8a4371
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Okej, låter fint :) Har aldrig hört på ett riktigt bra bilsystem tidigare så jag antar att jag kommer bli nöjd no matter what.
Nu är alla kablar dragna ifrån huvudenheten. Det går en blå tunn remotekabel och 2 stycken RCA kablar från frammen av bilen till bak där slusteget är.
Har inte testat hur det låter än då jag får resten av grejjerna imorgon, men jag är ändå lite orolig över störningar som många pratar om.
Det är så att jag fick förlänga RCA kablarna genom att skarva och löda(är en jävel på att löda :D ), isolerade med mycket eltejp. undrar om detta kan orsaka störningar?

Jag ska ha högtalarkablar till basen också? 2,5mm2?
Kan jag använda mig av vanliga el-installationskablar eller måste jag köpa högtalarkablar?

#38

Postad 29 februari 2008 - 13:45

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Okej, låter fint ;) Har aldrig hört på ett riktigt bra bilsystem tidigare så jag antar att jag kommer bli nöjd no matter what.
Nu är alla kablar dragna ifrån huvudenheten. Det går en blå tunn remotekabel och 2 stycken RCA kablar från frammen av bilen till bak där slusteget är.
Har inte testat hur det låter än då jag får resten av grejjerna imorgon, men jag är ändå lite orolig över störningar som många pratar om.
Det är så att jag fick förlänga RCA kablarna genom att skarva och löda(är en jävel på att löda :blink: ), isolerade med mycket eltejp. undrar om detta kan orsaka störningar?

Jag ska ha högtalarkablar till basen också? 2,5mm2?
Kan jag använda mig av vanliga el-installationskablar eller måste jag köpa högtalarkablar?

Jag tycker själv att RSD spelar båda med kraft och mycket HiFi, så jag tror inte du blir missnöjd, verkligen inte! Ska bli kul att se vad du hittar på.

Jo, det är ju en relativt störningstät miljö i en bil, men du behöver inte vara superorolig. Problemen kan uppstå om du drar lågnivån för nära någon digitalbox, kopplingsbox eller om du lägger den jäms med strömkablarna. Om du drar den separat en bit från Strömkablaget så funkar det nog skall du se :(
Problem med störnignar fås ofta när installationen är felaktig, men det har du väl inte gjort :rolleyes:
Sen spelar det också in vilken bil du har. Andra bilar är mer störningsbenägna än andra...

Skaffa högtalarkabel då dem sitter säkrare än vanlig elkabel. jag tror inte du märker någon större skillnad högtalarkabel/elkabel (Så länge det är skaplig kavlité på kopparn). Det har gjorts sååå många blindtester med detta och ingen säger rätt =)
Dock så är elkbalen väldigt stel och kan böja sig dän från kontakter. Köp riktig högtalarkabel, det är bättre! 2,5 funkar fint, men skall du ändå köpa så köp 4mm2, kostar kanske en femkrona mer :unsure:

Lycka till

Redigerat av jollek, 29 februari 2008 - 13:46.


#39

Postad 03 mars 2008 - 11:56

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Finns ju en liten anledning till oro iom basvalet. Ett litet 3-kanals steg lämnar ju inte så mycket kräm på baskanalen i 4 ohm, och om jag inte minns fel är RSd-basen på 4 ohm, medans RW10" har 2 ohms spole och hade fått närmare dubbla effekten ifrån steget. Hoppas det funkar ändå, i värsta fall finns det 2 alternativ: 1. testa med en bas till ;) Men jag tror mer på att byta till en lättdriven bas med 2 ohms spole, typ rw ;)

Låt oss få höra när du provat, och tänk på det, om du blir nöjd med basen, kom ihåg att du fortfarande kan utöka med en likadan bas till, bara att koppla på samma sätt.

Mvh Andreas

#40

Postad 03 mars 2008 - 12:42

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
RSD kommer med 1 enkel 4ohm spole och en modell med 2x4ohm, kallad "D". Och det var RSD 10D han köpte, så de båda basmodellerna får samma effekt =)
Tänk på att på CA31 kan man inte lasta ned baskanalen lägre än 2ohm bara, så dubbla 2ohms-basar passar mindre bra dessvärre. Men börja med denna RSD-tia. Den kan nog poppa på rätt hårt i början ;)

#41

Postad 04 mars 2008 - 00:22

Auricom
  • Auricom
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
en liten undran bara .. Är det inte 6 voltssystem på dom gamla bubblorna ? eller ändrade dom det efter någon årsmodell?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.