Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ljud i 240

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 mars 2008 - 20:28

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Hejsan! ;)

Jag är sugen på att bygga billjud i min 240!! Jag undrar därför om någon kan ge mig ett bra paket?
skicka gärna bilder på era byggen och egna lösningar :P

Kraven är att det ska kunna spela högt,rent och med bra bas! Max får det kosta 20k!

Tacksam för svar

MVH soetkrille ;)

Redigerat av soetkrille, 15 mars 2008 - 21:15.


#2

Postad 15 mars 2008 - 21:43

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Hejsan! ;)

Jag är sugen på att bygga billjud i min 240!! Jag undrar därför om någon kan ge mig ett bra paket?
skicka gärna bilder på era byggen och egna lösningar :P

Kraven är att det ska kunna spela högt,rent och med bra bas! Max får det kosta 20k!

Tacksam för svar

MVH soetkrille ;)

hmm en ******** bil att få till det i men det går om man är beredd på att dämpa skiten
så det går åt en del kvadrat med blyfoliematta för att dämpa bilen.
sen kommer man inte undan att man åker på lite modifiering av hatthylla och korset bakom baksätet och det är för att få in baslådan så lågt som möjligt i cupen
det går att få in en låda med 2st 12tums basar om man modifierar lite på avringnings listen.
när det gäller att få i ett hyfsat framsystem så är det värre om man inte vill offra en del plåt i dörrarna man kan även bygga dom inåt men då måste man andvända midbasar som ej bygger mera än 50mm inåt.

#3

Postad 15 mars 2008 - 22:18

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
När jag ändå ska riva ut hela inredningen passar det ju bra att ljuddämpa hela bilen när man ändå har rivit ut allt ;) eftersom en 240 är ju inte den ultimata bilen direkt att bygga ljud i ;) haha..
killen som hade bilen innan mig har gjort hål för 6,5 så plåt går ju att offra! vore ju kul att bygga in 2 6,5 i varje dörr.Har bara lite besluts ångest vart man då ska placera diskanterna??

själva baslådan hade jag tänkt mig 2 12 tums basar samt dra 2 basportar upp genom hatthyllan för att få in trycket i kupen..Det är ju ingen ide att spela skuff dunk :P Men vad tycker du jag ska satsa på då x-12?

Redigerat av soetkrille, 15 mars 2008 - 23:16.


#4

Postad 16 mars 2008 - 00:28

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

När jag ändå ska riva ut hela inredningen passar det ju bra att ljuddämpa hela bilen när man ändå har rivit ut allt ;) eftersom en 240 är ju inte den ultimata bilen direkt att bygga ljud i ;) haha..
killen som hade bilen innan mig har gjort hål för 6,5 så plåt går ju att offra! vore ju kul att bygga in 2 6,5 i varje dörr.Har bara lite besluts ångest vart man då ska placera diskanterna??

själva baslådan hade jag tänkt mig 2 12 tums basar samt dra 2 basportar upp genom hatthyllan för att få in trycket i kupen..Det är ju ingen ide att spela skuff dunk :P Men vad tycker du jag ska satsa på då x-12?

du är helt i rätt linje .
det går att klämma in 2st 6.5 i varje dörr men då måste man bygga ut dörr sidan ca 40mm för annars så kommer den ena miden att ta i fönstret när den är nervevad fullt.
diskanterna skulle jag ha satt i a stolparna men det får du prova tills du hittar en bra ljudbild.
men vad du än gör köp inte mds bara

#5

Postad 16 mars 2008 - 01:27

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Haha tack :P har du något tips på hur man ska bygga då?? är lite nybörjare ;) haha
Man vill ju gärna kunna veva ner hela doran ;) haha..Så du menar man stoppar 2 diskanter i varje a stolpe??
Kan man inte montera dom i inst brädan?? Man får inte in 4 tum i inst brädan??
HAHA MDS oja!!! eller så inte :S nää inget mds skräp här inte... vill ju inte ha nå epa dunk :P
Har du nå tips på vad för märke ? + samt ett komplett system till bilen med bas,slut,hu´n,fram sys

Redigerat av soetkrille, 16 mars 2008 - 01:29.


#6

Postad 16 mars 2008 - 09:00

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Haha tack :P har du något tips på hur man ska bygga då?? är lite nybörjare ;) haha
Man vill ju gärna kunna veva ner hela doran ;) haha..Så du menar man stoppar 2 diskanter i varje a stolpe??
Kan man inte montera dom i inst brädan?? Man får inte in 4 tum i inst brädan??
HAHA MDS oja!!! eller så inte :S nää inget mds skräp här inte... vill ju inte ha nå epa dunk :P
Har du nå tips på vad för märke ? + samt ett komplett system till bilen med bas,slut,hu´n,fram sys

det räcker med en diskant i varje stolpe när det gäller dörrarana så blir det mera problem då man måste bygga egna paneler att sätta 6.5 i och då är det bara att mäta och mäta skulle i dtta fall rekomendera platta 6.5 midar och bygga om befintliga kart facken som sitter i dörrarna med plast då slipper man göra så stora plåt modifikatoner på dörrarna .
när det gäller 4 tummare om du skall köra ett trevägs system så andvänd oginal 4 tumm men bygg en adapter så kan man få i en 5.25 mellan register vilket ger en bättre ljudbild.
när det gällr rekomendationer på element så kan jag inte ge några då jag personligen tycker att det mesta som produceras idag är så dåligt inom bilstereo brancen

Redigerat av Unregistered1022, 16 mars 2008 - 09:09.


#7

Postad 16 mars 2008 - 14:31

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Okej..Har den dära panelen suttit i en 240 eller?? Är det svårt att plasta?? vet bara att det blir en del slipande :lol: haha! Du har inga förslag på nå 6,5 platta midar?? samt 5.25 mellar register???
Du verkar ha varit med länge inom branschen då du kan så mycket :) ??

#8

Postad 16 mars 2008 - 17:04

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Okej..Har den dära panelen suttit i en 240 eller?? Är det svårt att plasta?? vet bara att det blir en del slipande :lol: haha! Du har inga förslag på nå 6,5 platta midar?? samt 5.25 mellar register???
Du verkar ha varit med länge inom branschen då du kan så mycket :) ??

dom har suttit i en 240. nu så skall det bli mall
plasta är inte så svårt men det kan vara knepigt att få till det riktigt bra det bästa är att bygga en stome av hönsnät och det är bara för att det är lätare att göra ändringarna med ett höns nät som ej är plastat
dls har nog någon med litet inbygnads djup sen finns sinus som har en på 44mm
sen kan man andvända vevarna från en 740 då kan man göra lådorna till midarna lite högre upp i mot veven för att få lite volym till mid basarna men i regel så klarar dom sig med ca 10 liter man vill inte att dom skall gå för lågt i frekvens.

Redigerat av Unregistered1022, 16 mars 2008 - 17:08.


#9

Postad 16 mars 2008 - 17:17

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Okej. Vad ska dom bli mall åt?? Okej...Jag måste då få säga att jag börjar få lite kött på benen :lol: tack vara din hjälp x-12 :) Längtar till sommaren då jag får börja riva i bilen :blush: då den står översnöad just nu B) men får börja mäta och rita B) och skaffa allt material B) så det bara är att sätta igång direkt :blush:

Redigerat av soetkrille, 16 mars 2008 - 17:19.


#10

Postad 16 mars 2008 - 17:42

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Jag skulle själv ALDRIG montera mellanregister i samma "låda" som midbas eller bas....

Kör själv hårt på instrumentbrädemontage i min 240.
Kör även med frontmonterad sb numera (blev klar idag).

Har ingen tråd här men väl på: http://forum.lazzat....ead.php?t=38866 där baslådan ligger i slutet av tråden. Och brädan skall byggas om IGEN. :lol:

#11

Postad 16 mars 2008 - 17:52

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Jag skulle själv ALDRIG montera mellanregister i samma "låda" som midbas eller bas....

Kör själv hårt på instrumentbrädemontage i min 240.
Kör även med frontmonterad sb numera (blev klar idag).

Har ingen tråd här men väl på: http://forum.lazzat....ead.php?t=38866 där baslådan ligger i slutet av tråden. Och brädan skall byggas om IGEN. :)



Men går det att montera mellan register på brädan??? har sökt på internett men har inte hittat något om det?? + blir det inte en massa piller? :lol:

#12

Postad 16 mars 2008 - 18:43

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Jag skulle själv ALDRIG montera mellanregister i samma "låda" som midbas eller bas....

Kör själv hårt på instrumentbrädemontage i min 240.
Kör även med frontmonterad sb numera (blev klar idag).

Har ingen tråd här men väl på: http://forum.lazzat....ead.php?t=38866 där baslådan ligger i slutet av tråden. Och brädan skall byggas om IGEN. :blush:



Men går det att montera mellan register på brädan??? har sökt på internett men har inte hittat något om det?? + blir det inte en massa piller? :)


Jo det är ju det det blir. Finns lite olika sätt att göra.
Ett är att ta bort vredet för instrumentbelysningen, kapa av den biten. Kapa bort en bit av kepsen så man flyttar den lodrätta delen mer höger och i det utrymmet man får över till vänster kan man sänka ner en 4-5". ALLA ingrepp i brädan betyder mkt. jobb. Såvida du inte är beredd att offra lite synfält (som man ändå aldrig använder där ute i nederkant av rutan) för du kan du ha en baffelring för 4" uppe vid A-stolpen och plasta upp lite snyggt med den som utgång... Bäst blir det med högtalaren inviklad mot mitten av kupén, eller rakt mot föraren. Jag kommer att ha det vinklat antingen eller i min bil sedan iom tidskompet, så jag skall lyssna mig fram till vilket jag skall använda.

Men summa summarum: Är du inte beredd att offra tid och lägga ner mkt arbete så är i-brädemontage INGET för dig :lol:

#13

Postad 17 mars 2008 - 19:34

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Jo det är ju det det blir. Finns lite olika sätt att göra.
Ett är att ta bort vredet för instrumentbelysningen, kapa av den biten. Kapa bort en bit av kepsen så man flyttar den lodrätta delen mer höger och i det utrymmet man får över till vänster kan man sänka ner en 4-5". ALLA ingrepp i brädan betyder mkt. jobb. Såvida du inte är beredd att offra lite synfält (som man ändå aldrig använder där ute i nederkant av rutan) för du kan du ha en baffelring för 4" uppe vid A-stolpen och plasta upp lite snyggt med den som utgång... Bäst blir det med högtalaren inviklad mot mitten av kupén, eller rakt mot föraren. Jag kommer att ha det vinklat antingen eller i min bil sedan iom tidskompet, så jag skall lyssna mig fram till vilket jag skall använda.

Men summa summarum: Är du inte beredd att offra tid och lägga ner mkt arbete så är i-brädemontage INGET för dig :P
[/quote]

Okej...Jag blir mer motiverad varje dag känns det som :rolleyes: enda som käns tungt är att man inte har något garage ;P haha ;) har du någon bild på hur du gjort? en närbild + när det sitter monterat? Det vore nästan värt det att lägga ner lite extra tid för att få det bra :D + att man blir ju värst i klassen då ;)

#14

Postad 18 mars 2008 - 01:50

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Se tiddigare i tråden.....lade en länk där till en tråd på Lazzat som innehåller bilder.....
Men iom att brädan skall byggas om IGEN så tar jag inga nya bilder på den nuvarande :)

#15

Postad 18 mars 2008 - 05:42

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Se tiddigare i tråden.....lade en länk där till en tråd på Lazzat som innehåller bilder.....
Men iom att brädan skall byggas om IGEN så tar jag inga nya bilder på den nuvarande :)

borde vara enklare att köpa en annan bil som har färdiga hål i brädan

#16

Postad 18 mars 2008 - 11:34

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Se tiddigare i tråden.....lade en länk där till en tråd på Lazzat som innehåller bilder.....
Men iom att brädan skall byggas om IGEN så tar jag inga nya bilder på den nuvarande :)

borde vara enklare att köpa en annan bil som har färdiga hål i brädan


Sant....men det är inte lika roligt för min del :)

#17

Postad 18 mars 2008 - 17:27

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Körde med 2 12 tummare i min gamla 240 dock får man höja hatthyllan för att få in högatalare där gjorde en liten baslåda i hatthyllan för 2 st 6,5" samt en en upphöjd baffel runt,gjorde egna dörrsidor med en 6,5" längst ner och en 5,25" längre upp..
Diskanterna plastade jag in i a stolparna...

#18

Postad 18 mars 2008 - 19:03

Robban28
  • Robban28
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
En polare till mej har 4st 10" basar i hatthyllan med en låda till i skuffen... kanske det skulle vara något ? basar som inåt**** iaf (2 pers har fått tinitus pga att dom setat i baksätet när han spelat).
Det ska tydligen vara ett h*lvete att få plats med dom å du nåste vad jag förstått kapa ur hela hatthyllan för att få plats med det :) glöm sen inte att ljudisolera bilen riktigt rejält med tx asfaltsmatta

#19

Postad 18 mars 2008 - 19:38

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Körde med 2 12 tummare i min gamla 240 dock får man höja hatthyllan för att få in högatalare där gjorde en liten baslåda i hatthyllan för 2 st 6,5" samt en en upphöjd baffel runt,gjorde egna dörrsidor med en 6,5" längst ner och en 5,25" längre upp..
Diskanterna plastade jag in i a stolparna...

det behövs inte någon höjning av hatt hyllan för att få in 2st 12or

En polare till mej har 4st 10" basar i hatthyllan med en låda till i skuffen... kanske det skulle vara något ? basar som inåt**** iaf (2 pers har fått tinitus pga att dom setat i baksätet när han spelat).
Det ska tydligen vara ett h*lvete att få plats med dom å du nåste vad jag förstått kapa ur hela hatthyllan för att få plats med det :) glöm sen inte att ljudisolera bilen riktigt rejält med tx asfaltsmatta

det går att få ur en gammal 240 ca 150db med 2st 12or

#20

Postad 18 mars 2008 - 20:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jag skulle själv ALDRIG montera mellanregister i samma "låda" som midbas eller bas....

Kör själv hårt på instrumentbrädemontage i min 240.
Kör även med frontmonterad sb numera (blev klar idag).

Har ingen tråd här men väl på: http://forum.lazzat....ead.php?t=38866 där baslådan ligger i slutet av tråden. Och brädan skall byggas om IGEN. :P


Tror inte att någon hadde tängt göra det, finns mellan väggar / kopor ;)


Har följt tråden och tycker att det verkar kunna bli ett inressant bygge som vi alla på formet ( är jag säker på ) skulle vilja se bilder på i en separat tråd framöver :)
Jag har inte så bra koll på ellement som finns att tillgå när det gället biljud, men det har Jollek och jag rekomenderar att du pratar med honom när det gäller ellement och även allmänna tipps om instalation och konstruktion inom biljud så lär du få alla dina frågor besvarade.
Om han har lusst förståss :lol:

#21

Postad 18 mars 2008 - 22:03

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Hejhopp!
Finns massor man vill göra när det kommer till billjud, och det är bättre att göra saker ordentligt med en gång!
Du säger att det skall spela med god pondus, högt och fett, samtidigt som det skall låta bra! Utmärkt kombo =)
För cirka 20kkr kommer du rätt långt också.
Langa på en tjockis till bas, helst 15" och ett framsystem som består av dubbla kit så kan du rocka på hårt, och det låter ändå "bra" men inte kinkigt über-hifi. En bra 15" spelar högt och djupt, och med bra framsystem kan du dela lågt. Sedan så behöver 1st 15" mindre låda än 2st 12". Kan du få upp basen ur hatthyllan så skulle det vara mer än kungligt.
Kanske denna lineup för tryck och välljud!?
Bas - RE Audio SX12 eller SX15
Japp, räcker gott med 1st =) http://youtube.com/watch?v=mfB4zs6NDn4
http://youtube.com/w...feature=related
Basslutsteg - Ground Zero GZNA1.2500D
Då har du 1800wrms till basen, vilket är trevligt. Se bara till att du har strömi bilen :P

Sedan dubbla framsystem på ett slutsteg:
Dubbla 6,5" kit - Ground Zero GZHC165X
Slutsteg till framsystem - Ground Zero Hydrogen GZHA 2250XII
Parallellkopplar du framsystem får du ut lite drygt 110wrms per kit, vilket räcker för att rocka om ordentligt. Totalt blir det 450watt bara på framsystemet.

Prislappen då... ja... den landar på 20400kr :)
Dock tror jag om du köper slutstegen och framsystemen på samma ställe att du kanske kan få ner det en liten slant så du kommer under 20kkr-strecket ;)

Självfallet har jag inte räknat in kabel och sånt lull-lull i priset.
Och, japp, du får bygga om dörrsidan, men sånt kan man leva med :lol: Kör på vinylklädsel så ser det bra ut. Roligt att bygga också, plus att man får chansen att forma själv och pula in så mycket högtalare man vill.
Nu har jag sagt mitt :D
Min tråd hittar du i forumet om du vill kika. https://www.minhembi...howtopic=183610
Lycka till =)

Redigerat av jollek, 18 mars 2008 - 22:04.


#22

Postad 18 mars 2008 - 22:52

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Körde med 2 12 tummare i min gamla 240 dock får man höja hatthyllan för att få in högatalare där gjorde en liten baslåda i hatthyllan för 2 st 6,5" samt en en upphöjd baffel runt,gjorde egna dörrsidor med en 6,5" längst ner och en 5,25" längre upp..
Diskanterna plastade jag in i a stolparna...

det behövs inte någon höjning av hatt hyllan för att få in 2st 12or

En polare till mej har 4st 10" basar i hatthyllan med en låda till i skuffen... kanske det skulle vara något ? basar som inåt**** iaf (2 pers har fått tinitus pga att dom setat i baksätet när han spelat).
Det ska tydligen vara ett h*lvete att få plats med dom å du nåste vad jag förstått kapa ur hela hatthyllan för att få plats med det :) glöm sen inte att ljudisolera bilen riktigt rejält med tx asfaltsmatta

det går att få ur en gammal 240 ca 150db med 2st 12or

nää men 2 st 6,5 i hatt hyllan..höjde hyllan så den låg plant med ryggstödet

#23

Postad 19 mars 2008 - 10:51

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Se tiddigare i tråden.....lade en länk där till en tråd på Lazzat som innehåller bilder.....
Men iom att brädan skall byggas om IGEN så tar jag inga nya bilder på den nuvarande :wub:

borde vara enklare att köpa en annan bil som har färdiga hål i brädan



haha :wub: det har du rätt i :D man sparar ju lite jobb :wub: men får se har ännu inte bestämmt mig :D

#24

Postad 19 mars 2008 - 11:03

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

En polare till mej har 4st 10" basar i hatthyllan med en låda till i skuffen... kanske det skulle vara något ? basar som inåt**** iaf (2 pers har fått tinitus pga att dom setat i baksätet när han spelat).
Det ska tydligen vara ett h*lvete att få plats med dom å du nåste vad jag förstått kapa ur hela hatthyllan för att få plats med det :wub: glöm sen inte att ljudisolera bilen riktigt rejält med tx asfaltsmatta



haha det lät ju jävligt manligt ;P haha...du har ingen bild på det?? + hur fan har han fått plats i en 240 hylla?? :wub:

#25

Postad 19 mars 2008 - 15:09

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Sitter i skrivande stund och komponerar ihop några olika paketpriser o sånt, så nånting kanske kan passa..:wub:

Desstuom e man ju aldrig omöjlig ^^ Om du handlar allt via mig så blir de ju givetvis ett sött paketpris :wub:

#26

Postad 19 mars 2008 - 21:28

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Sitter i skrivande stund och komponerar ihop några olika paketpriser o sånt, så nånting kanske kan passa..:rolleyes:

Desstuom e man ju aldrig omöjlig ^^ Om du handlar allt via mig så blir de ju givetvis ett sött paketpris :lol:



jasså?? ;P det låte ala nice det ;)...Vart jobbar du?? skicka länk om du har hemsida...hehe låter fint det :P

#27

Postad 19 mars 2008 - 21:39

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Hejhopp!
Finns massor man vill göra när det kommer till billjud, och det är bättre att göra saker ordentligt med en gång!
Du säger att det skall spela med god pondus, högt och fett, samtidigt som det skall låta bra! Utmärkt kombo =)
För cirka 20kkr kommer du rätt långt också.
Langa på en tjockis till bas, helst 15" och ett framsystem som består av dubbla kit så kan du rocka på hårt, och det låter ändå "bra" men inte kinkigt über-hifi. En bra 15" spelar högt och djupt, och med bra framsystem kan du dela lågt. Sedan så behöver 1st 15" mindre låda än 2st 12". Kan du få upp basen ur hatthyllan så skulle det vara mer än kungligt.
Kanske denna lineup för tryck och välljud!?
Bas - RE Audio SX12 eller SX15
Japp, räcker gott med 1st =) http://youtube.com/watch?v=mfB4zs6NDn4
http://youtube.com/w...feature=related
Basslutsteg - Ground Zero GZNA1.2500D
Då har du 1800wrms till basen, vilket är trevligt. Se bara till att du har strömi bilen :P

Sedan dubbla framsystem på ett slutsteg:
Dubbla 6,5" kit - Ground Zero GZHC165X
Slutsteg till framsystem - Ground Zero Hydrogen GZHA 2250XII
Parallellkopplar du framsystem får du ut lite drygt 110wrms per kit, vilket räcker för att rocka om ordentligt. Totalt blir det 450watt bara på framsystemet.

Prislappen då... ja... den landar på 20400kr :rolleyes:
Dock tror jag om du köper slutstegen och framsystemen på samma ställe att du kanske kan få ner det en liten slant så du kommer under 20kkr-strecket :P

Självfallet har jag inte räknat in kabel och sånt lull-lull i priset.
Och, japp, du får bygga om dörrsidan, men sånt kan man leva med :P Kör på vinylklädsel så ser det bra ut. Roligt att bygga också, plus att man får chansen att forma själv och pula in så mycket högtalare man vill.
Nu har jag sagt mitt :P
Min tråd hittar du i forumet om du vill kika. https://www.minhembi...howtopic=183610
Lycka till =)


haha har väntat på dig jolliek ;) kul att få lite idér och tips från dig..då jag kollat in ditt bygge :D joo som sagt det finns ju endel att göra inom bilsterio branchen :D haha tack för att du gillar min combination :P men jag menar vem vill lyssna bara på bas som alla merca raggare här i norrland :lol: det såg riktigt bra ut paketet du visade :D + att som du säger köper man allt där får man nog ett bättre pris...bygga om dörrsidorna har jag räknat med :D ska göra så seriöst redan från grunden för att få välljud och bli värst i klassen ;) hehe...nu längtar jag till sommaren så jag får sätta igång med mitt bygge :D då ska jag lägga upp bilder under tiden bygget tar fart :D känns lite tungt att stå i 10- och 2 dm snö och bygga dörrsidor och dra kabel ;) lol :D suger att inte ha garage :D tack än en gång alla som visar intresse :D

#28

Postad 19 mars 2008 - 22:34

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Hejhopp!
Finns massor man vill göra när det kommer till billjud, och det är bättre att göra saker ordentligt med en gång!
Du säger att det skall spela med god pondus, högt och fett, samtidigt som det skall låta bra! Utmärkt kombo =)
För cirka 20kkr kommer du rätt långt också.
Langa på en tjockis till bas, helst 15" och ett framsystem som består av dubbla kit så kan du rocka på hårt, och det låter ändå "bra" men inte kinkigt über-hifi. En bra 15" spelar högt och djupt, och med bra framsystem kan du dela lågt. Sedan så behöver 1st 15" mindre låda än 2st 12". Kan du få upp basen ur hatthyllan så skulle det vara mer än kungligt.
Kanske denna lineup för tryck och välljud!?
Bas - RE Audio SX12 eller SX15
Japp, räcker gott med 1st =) http://youtube.com/watch?v=mfB4zs6NDn4
http://youtube.com/w...feature=related
Basslutsteg - Ground Zero GZNA1.2500D
Då har du 1800wrms till basen, vilket är trevligt. Se bara till att du har strömi bilen :P

Sedan dubbla framsystem på ett slutsteg:
Dubbla 6,5" kit - Ground Zero GZHC165X
Slutsteg till framsystem - Ground Zero Hydrogen GZHA 2250XII
Parallellkopplar du framsystem får du ut lite drygt 110wrms per kit, vilket räcker för att rocka om ordentligt. Totalt blir det 450watt bara på framsystemet.

Prislappen då... ja... den landar på 20400kr :rolleyes:
Dock tror jag om du köper slutstegen och framsystemen på samma ställe att du kanske kan få ner det en liten slant så du kommer under 20kkr-strecket :P

Självfallet har jag inte räknat in kabel och sånt lull-lull i priset.
Och, japp, du får bygga om dörrsidan, men sånt kan man leva med :P Kör på vinylklädsel så ser det bra ut. Roligt att bygga också, plus att man får chansen att forma själv och pula in så mycket högtalare man vill.
Nu har jag sagt mitt :P
Min tråd hittar du i forumet om du vill kika. https://www.minhembi...howtopic=183610
Lycka till =)


haha har väntat på dig jolliek ;) kul att få lite idér och tips från dig..då jag kollat in ditt bygge :D joo som sagt det finns ju endel att göra inom bilsterio branchen :D haha tack för att du gillar min combination :P men jag menar vem vill lyssna bara på bas som alla merca raggare här i norrland :lol: det såg riktigt bra ut paketet du visade :D + att som du säger köper man allt där får man nog ett bättre pris...bygga om dörrsidorna har jag räknat med :D ska göra så seriöst redan från grunden för att få välljud och bli värst i klassen ;) hehe...nu längtar jag till sommaren så jag får sätta igång med mitt bygge :D då ska jag lägga upp bilder under tiden bygget tar fart :D känns lite tungt att stå i 10- och 2 dm snö och bygga dörrsidor och dra kabel ;) lol :D suger att inte ha garage :D tack än en gång alla som visar intresse :D

glöm 15 i en 240 då har du bra skuffdunk
http://www.carbonize...23c318243f86e02

#29

Postad 19 mars 2008 - 22:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Hejhopp!
Finns massor man vill göra när det kommer till billjud, och det är bättre att göra saker ordentligt med en gång!
Du säger att det skall spela med god pondus, högt och fett, samtidigt som det skall låta bra! Utmärkt kombo =)
För cirka 20kkr kommer du rätt långt också.
Langa på en tjockis till bas, helst 15" och ett framsystem som består av dubbla kit så kan du rocka på hårt, och det låter ändå "bra" men inte kinkigt über-hifi. En bra 15" spelar högt och djupt, och med bra framsystem kan du dela lågt. Sedan så behöver 1st 15" mindre låda än 2st 12". Kan du få upp basen ur hatthyllan så skulle det vara mer än kungligt.
Kanske denna lineup för tryck och välljud!?
Bas - RE Audio SX12 eller SX15
Japp, räcker gott med 1st =) http://youtube.com/watch?v=mfB4zs6NDn4
http://youtube.com/w...feature=related
Basslutsteg - Ground Zero GZNA1.2500D
Då har du 1800wrms till basen, vilket är trevligt. Se bara till att du har strömi bilen :P

Sedan dubbla framsystem på ett slutsteg:
Dubbla 6,5" kit - Ground Zero GZHC165X
Slutsteg till framsystem - Ground Zero Hydrogen GZHA 2250XII
Parallellkopplar du framsystem får du ut lite drygt 110wrms per kit, vilket räcker för att rocka om ordentligt. Totalt blir det 450watt bara på framsystemet.

Prislappen då... ja... den landar på 20400kr :rolleyes:
Dock tror jag om du köper slutstegen och framsystemen på samma ställe att du kanske kan få ner det en liten slant så du kommer under 20kkr-strecket ;)

Självfallet har jag inte räknat in kabel och sånt lull-lull i priset.
Och, japp, du får bygga om dörrsidan, men sånt kan man leva med :P Kör på vinylklädsel så ser det bra ut. Roligt att bygga också, plus att man får chansen att forma själv och pula in så mycket högtalare man vill.
Nu har jag sagt mitt :P
Min tråd hittar du i forumet om du vill kika. https://www.minhembi...howtopic=183610
Lycka till =)


haha har väntat på dig jolliek :lol: kul att få lite idér och tips från dig..då jag kollat in ditt bygge :D joo som sagt det finns ju endel att göra inom bilsterio branchen :D haha tack för att du gillar min combination :D men jag menar vem vill lyssna bara på bas som alla merca raggare här i norrland ;) det såg riktigt bra ut paketet du visade :D + att som du säger köper man allt där får man nog ett bättre pris...bygga om dörrsidorna har jag räknat med :D ska göra så seriöst redan från grunden för att få välljud och bli värst i klassen ;) hehe...nu längtar jag till sommaren så jag får sätta igång med mitt bygge :D då ska jag lägga upp bilder under tiden bygget tar fart :D känns lite tungt att stå i 10- och 2 dm snö och bygga dörrsidor och dra kabel :P lol :D suger att inte ha garage :D tack än en gång alla som visar intresse :D


Tro inte att vi bryr oss... vi vill bara få någon att lägga upp lite porriga bygg bilder här på forumet som vi kan sitta och drägla åt, hehe :P

(Skämt åsido) sommaren är du nog inte ensam och att längta till, jag har ia alla fall tröttnat på det här eviga regnandet och att alldrig kunna se himlen för alla måln har man också tröttnat på.
Ne, hoppas att det blir en riktigt fin och skön sommar i år, det behövs för det va länge sedan nu...

Skynda dig att sätta igång med bygget ( även om du resulterar i att du får vada i snö) för snart är sommaren här och då vill man åka runt i bilen och "basa", inte pilla men ljudet i sissta sekund för att hinna bli klar innan hössten börjar igen.

Redigerat av DVD-ai, 19 mars 2008 - 22:35.


#30

Postad 21 mars 2008 - 09:46

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
haha..bilder är alltid bra :).. nää jag vet :S sjukt less på all snö alltså det kommer ju bara mer och mer :S..haha jag håller med dig :( varmt och soligt :D.. Men som sagt jag är inte så sugen på att stå i typ - 15 grader och bygga billjud :S haha nää väntar till våren när det börjar bli varmare ute :D..joo det är sant men nog ska jag hinna bli klar innan hösten :D

Redigerat av soetkrille, 21 mars 2008 - 09:47.


#31

Postad 21 mars 2008 - 14:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Mycket smilies'ar va det här ! :)

#32

Postad 21 mars 2008 - 19:26

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

haha..bilder är alltid bra :).. nää jag vet :S sjukt less på all snö alltså det kommer ju bara mer och mer :S..haha jag håller med dig :( varmt och soligt :D.. Men som sagt jag är inte så sugen på att stå i typ - 15 grader och bygga billjud :S haha nää väntar till våren när det börjar bli varmare ute :D..joo det är sant men nog ska jag hinna bli klar innan hösten :D

det finns lite du kan göra i väntan på att snön skall försvinna och det är att bygga lådorna till 6.5
om du har några av dom helkassa kartfacken så har du en bra början till ett par lådor till midbasarna .
det enda som du måste se till är att midarna är något vinklade uppåt då kan du nog andvända original fönstervev.

#33

Postad 21 mars 2008 - 21:50

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Mycket smilies'ar va det här ! :)



haha oja ;D klart

#34

Postad 21 mars 2008 - 22:01

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

haha..bilder är alltid bra :(.. nää jag vet :S sjukt less på all snö alltså det kommer ju bara mer och mer :S..haha jag håller med dig :D varmt och soligt :D.. Men som sagt jag är inte så sugen på att stå i typ - 15 grader och bygga billjud :S haha nää väntar till våren när det börjar bli varmare ute :D..joo det är sant men nog ska jag hinna bli klar innan hösten :D

det finns lite du kan göra i väntan på att snön skall försvinna och det är att bygga lådorna till 6.5
om du har några av dom helkassa kartfacken så har du en bra början till ett par lådor till midbasarna .
det enda som du måste se till är att midarna är något vinklade uppåt då kan du nog andvända original fönstervev.




joo det är sant! vad ska jag med kart facken till?? joo jag ska nog å köpa material snart och sätta igång med dörrsidorna :lol: måste bara skotta fram bilen först :)

#35

Postad 21 mars 2008 - 22:05

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

haha..bilder är alltid bra :(.. nää jag vet :S sjukt less på all snö alltså det kommer ju bara mer och mer :S..haha jag håller med dig :D varmt och soligt :D.. Men som sagt jag är inte så sugen på att stå i typ - 15 grader och bygga billjud :S haha nää väntar till våren när det börjar bli varmare ute :D..joo det är sant men nog ska jag hinna bli klar innan hösten :D

det finns lite du kan göra i väntan på att snön skall försvinna och det är att bygga lådorna till 6.5
om du har några av dom helkassa kartfacken så har du en bra början till ett par lådor till midbasarna .
det enda som du måste se till är att midarna är något vinklade uppåt då kan du nog andvända original fönstervev.





joo det är sant! vad ska jag med kart facken till?? joo jag ska nog å köpa material snart och sätta igång med dörrsidorna :lol: måste bara skotta fram bilen först :)

du skall andvända dom till lådorna i stället för att såga sönder dörren och får du ett par riktiga lådor som sluter tätt mot orginal sidan i dörren så borde dom panga på ordentligt

#36

Postad 21 mars 2008 - 22:11

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
joo det är sant! vad ska jag med kart facken till?? joo jag ska nog å köpa material snart och sätta igång med dörrsidorna :D måste bara skotta fram bilen först :)
[/quote]
du skall andvända dom till lådorna i stället för att såga sönder dörren och får du ett par riktiga lådor som sluter tätt mot orginal sidan i dörren så borde dom panga på ordentligt
[/quote]


men jag har inte plast lådorna på sidorna :( har nå fickor bara :D haha

#37

Postad 22 mars 2008 - 23:15

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

haha har väntat på dig jolliek :) kul att få lite idér och tips från dig..då jag kollat in ditt bygge :D joo som sagt det finns ju endel att göra inom bilsterio branchen :D haha tack för att du gillar min combination :P men jag menar vem vill lyssna bara på bas som alla merca raggare här i norrland :blink: det såg riktigt bra ut paketet du visade :D + att som du säger köper man allt där får man nog ett bättre pris...bygga om dörrsidorna har jag räknat med :D ska göra så seriöst redan från grunden för att få välljud och bli värst i klassen :lol: hehe...nu längtar jag till sommaren så jag får sätta igång med mitt bygge :D då ska jag lägga upp bilder under tiden bygget tar fart :D känns lite tungt att stå i 10- och 2 dm snö och bygga dörrsidor och dra kabel ;) lol :D suger att inte ha garage :D tack än en gång alla som visar intresse :D

Hejhopp, där var det smilies må jag säga!
Nä, bara bas är inget kul alls. Det får man ont i huvudet av. Dock så är det kul att spela högt med bas, bara för skojs skull. När snusdosan gör trippla volter på taket då ler man gott =) Väger man upp det med ett kraftfullt framsystem, det är då man kan lyssna på skiten även under perider längre än 1 minut :P

Jo, sommaren längtar fler till. Dock så står den inte för dörren i skrivande stund direkt. Sprang ut i joggingbrallor idag och skruvade lite med bilen. Lät som en kyrkklocka om skrevet när man skuttade in igen...
Du får se till att lägga upp bilder på ditt bygge. Ett tips är att börja tidigt, för det är på sommaren du skall njuta av ditt bygge =) Börjar du nu med grovjobbet så är det roligare att göra finpillet när det är varmt.
Har du inget garage är det värre, iof. Plast härdar dåligt i minus 20...

Lycka till med ditt bygge!

#38

Postad 28 mars 2008 - 12:24

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
HAHA fyfan :huh: skönt haha.. haah nää jag har ju försökt säga det att jag inget garage har..så jag får stå ute och skruva i 2-3 dm snö och 15- haha... tack ska du ha :lol:

#39

Postad 28 mars 2008 - 13:02

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

HAHA fyfan :huh: skönt haha.. haah nää jag har ju försökt säga det att jag inget garage har..så jag får stå ute och skruva i 2-3 dm snö och 15- haha... tack ska du ha ;)

Precis vad du skall göra, precis som jag har gjort sedan Nyår :lol:
Fast jag har inte haft snö, bara en stadigt plus till minus 2 grader =) Du kommer förmodligen norrifrån om du har problem med snö nu (Själv har man haft tusselago i diket i 4 veckor här)
Nu när våren kommer så har jag mycket av jobbet färdigt. Roligt när man kan ligga på gården i endast en yttertröja och meka med dörrsidan.
Fast har man inget förvaringsutrymme alls och massor av snö så for man säkert vänta snällt.
Hadet! // Jollek

#40

Postad 16 april 2008 - 08:15

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
altså tror ni jag blir nå less :S haha jag ska lägga upp nå bilder på min kära voffla om några dagar :) ska ni få se hur vi har det här uppe i norrland :) haha sjukt mkt snö kvar alltså :S

#41

Postad 16 april 2008 - 08:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

altså tror ni jag blir nå less :S haha jag ska lägga upp nå bilder på min kära voffla om några dagar ;) ska ni få se hur vi har det här uppe i norrland :) haha sjukt mkt snö kvar alltså :S


I stockholm regnar det bara hela tiden, jag blir galet !!!

Hatar regn.... :)

#42

Postad 16 april 2008 - 10:53

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Här omkring Gbg har vi SOOOOOOOOOOOOL!

#43

Postad 16 april 2008 - 13:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Här omkring Gbg har vi SOOOOOOOOOOOOL!


Har jag med, men inombords :)

#44

Postad 16 april 2008 - 15:39

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
och här lyser solen

#45

Postad 16 april 2008 - 17:02

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
haha men bajs på er :) hahah fubbigt! igår så skottade jag fram min kära voffla ;) haha det var seriöst snö upp över dörren! :) ska lägga upp bilder imorgon. Men dom har nu lovat bättre väder nästa vecka så förhoppnings vis ska jag skotta fram andra sidan!

#46

Postad 17 april 2008 - 21:43

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
här boys kommer det lite bilder haha inte dom bästa! men dom duger nog :(

Bifogad fil(er)



#47

Postad 17 april 2008 - 21:48

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
haha fetaste framsystemt som satt i alltså :( haha den somm gissar rätt på vilket märke får dom :(

#48

Postad 17 april 2008 - 21:51

soetkrille
  • soetkrille
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
haha fetaste framsystemt som satt i alltså :( haha den somm gissar rätt på vilket märke får dom :(

haha tror ni min dörrsida var nå kebab eller?? haha värsta jag har sett :o blir till att köpa eller göra nya inom en snar frartid!! då har man lyft ur baksätet också B) ska skruva ur framstolarna nästa vecka och ta bort alla dörrsidor + att skotta fram andra sidan haha då det nu börjat bli bättre väder ute :D

Bifogad fil(er)



#49

Postad 17 april 2008 - 22:21

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
JÄVLAR! :( Fan aldrig ens sett sådär mycket snö! :(

#50

Postad 17 april 2008 - 22:51

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Själv går man i T-tröja och äter glass i solskenet här hemma :(
Det är ju bara att *host* grattulera till all snö!

Framsystemet måste vara av det välkända märket "No Name"?
Kanske att det annars kan vara ett par Focal Utopia?
Internhumor!?
Man kan verkligen se hur tidens tand nött på dem stackarna...

Lycka till med allt, och hoppas du får fram bilen ur drivorna.

Redigerat av jollek, 17 april 2008 - 22:52.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.