Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarbygge

48 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 september 2009 - 15:40

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Tjena! :rolleyes:
Jag har nyss börjat 2:an på byggprogrammet och har börjat fundera på mitt projektarbete. Så jag tänkte att man kanske kan bygga in riktigt bra ljud i någon bil. Själva den praktiska biten i projektarbetet skall vara ca 60 timmar alltså ganska långt. Så är det någon som har förslag på vad man kan göra? Vill gärna ha så myckat "snickeri" som möjligt eftersom jag går bygg...

#2

Postad 16 september 2009 - 16:51

johanneshenrysson
  • johanneshenrysson
  • Zahak

  • 563 inlägg
  • 0
Ska det låta bra så får man lägga mycket energi på dämpning (imo). Sen är det ju bara att börja bygga om bagaget osv :rolleyes:

Det hela beror ju på lite vad man har för bil, någon särskild i åtanke?

Ps. Lite inspiration:
http://bilstereo.just.nu/

Redigerat av johanneshenrysson, 16 september 2009 - 16:52.


#3

Postad 16 september 2009 - 17:00

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Ska det låta bra så får man lägga mycket energi på dämpning (imo). Sen är det ju bara att börja bygga om bagaget osv :rolleyes:

Det hela beror ju på lite vad man har för bil, någon särskild i åtanke?

Ps. Lite inspiration:
http://bilstereo.just.nu/

Det är nästan bara bra att man får lägga mycket tid på dämpning, då tar det ju mer tid :) Jag har funderat lite på att skaffa mig en bmw, typ 325a eller något liknande!

#4

Postad 16 september 2009 - 17:09

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
E30, E36?

#5

Postad 16 september 2009 - 17:16

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

E30, E36?

Har inte riktigt bestämmt mig, men helst en e36...

#6

Postad 16 september 2009 - 21:06

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Om du vill göra det enkelt för dig så ta och köp dig en med skidlucka! Ganska svårt att få tag i, men de finns!

#7

Postad 17 september 2009 - 17:09

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Om du vill göra det enkelt för dig så ta och köp dig en med skidlucka! Ganska svårt att få tag i, men de finns!

'

Jag hade en e36 förut, en coupé. Dom är ganska så täta i skuffen, så när jag skulle spela på lite så fick jag fälla sätet för att få in lite mera "umpf" ifrån basen. Rejält stor skillnad mellan stängd och öppen.

#8

Postad 17 september 2009 - 20:46

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

'

Jag hade en e36 förut, en coupé. Dom är ganska så täta i skuffen, så när jag skulle spela på lite så fick jag fälla sätet för att få in lite mera "umpf" ifrån basen. Rejält stor skillnad mellan stängd och öppen.

Aha okej, du tror inte det kan bli ytterligare ett projekt att på något sätt göra det mindre tätt där? får ursäkta om jag ställer dumma frågor, men är inte så haj när det gäller varken bilar eller ljud... :ph34r:

#9

Postad 17 september 2009 - 21:05

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Aha okej, du tror inte det kan bli ytterligare ett projekt att på något sätt göra det mindre tätt där? får ursäkta om jag ställer dumma frågor, men är inte så haj när det gäller varken bilar eller ljud... :ph34r:


Som någon tidigare sa, försök att få ta på en med skidlucka, eller så skulle du nog kunna få till det bra genom att ta bort orginal högtalarna som sitter monterade i hatthyllan och föra upp porten där.

Kanske bara blir pannkaka, någon som är bättre på billjud än mig kan nog svara på det.

#10

Postad 19 september 2009 - 23:26

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
går även skaffa en E36 utan skidlucka, men då får man ta lös plåten där luckan ska vara och skaffa ryggstöd till en som har.

#11

Postad 20 september 2009 - 15:30

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

går även skaffa en E36 utan skidlucka, men då får man ta lös plåten där luckan ska vara och skaffa ryggstöd till en som har.

Aha okej... Vad tror du om det någon skrev tidigare, att ta bort originalhögtalarna från hathyllan och föra upp porten där?

#12

Postad 20 september 2009 - 16:24

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Aha okej... Vad tror du om det någon skrev tidigare, att ta bort originalhögtalarna från hathyllan och föra upp porten där?


är det en E36 så gör som jag sa, blir snyggast och du kan dessutom använda rearfill då.

#13

Postad 20 september 2009 - 16:30

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

är det en E36 så gör som jag sa, blir snyggast och du kan dessutom använda rearfill då.

OKej, nu är jag inte så insatt i det här. Så vad är rearfill?

#14

Postad 20 september 2009 - 17:04

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

OKej, nu är jag inte så insatt i det här. Så vad är rearfill?


Ljudbakifrån som inte överröstar eller låter lika högt som framsystemet (högtalarna fram), för att skapa en känsla av att ljudet omsluter en.

Dessutom om du bygger genom skidluckan och gör tätt mellan plåten bakom ryggstödet och baslådan så kan du använda basreflex eller sluten låda också och således inte bara bandpass. Vilket borgar för fler möjligheter att få till det bra.

#15

Postad 20 september 2009 - 19:11

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Ljudbakifrån som inte överröstar eller låter lika högt som framsystemet (högtalarna fram), för att skapa en känsla av att ljudet omsluter en.

Dessutom om du bygger genom skidluckan och gör tätt mellan plåten bakom ryggstödet och baslådan så kan du använda basreflex eller sluten låda också och således inte bara bandpass. Vilket borgar för fler möjligheter att få till det bra.

Aha okej, lite svårt att hänga med helt eftersom jag inte vet riktigt hur allt ser ut i denna bil, t.ex skidluckan och "plåten bakom ryggstödet". Men om du skulle gissa på ungefär hur lång tid det skulle ta för en nybörjare som mig. Hur lång tid skulle du då tro att allt detta tar (tvåkammarlådbygge + allt dethär du sagt om basreflex osv)?

#16

Postad 20 september 2009 - 21:28

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ska du göra en bandpass låda måste du först och främst hitta en bas som passar i den applikationen.

men annars, nog går det få ihop 100 timmar om man vill.


btw grundkonstruktionen för baksätet och kupens uppbyggnad är precis som i alla bilar; plåt beklätt med olika material och paneler

Redigerat av Professor_Kalkyl, 20 september 2009 - 21:29.


#17

Postad 21 september 2009 - 15:47

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Ska du göra en bandpass låda måste du först och främst hitta en bas som passar i den applikationen.

men annars, nog går det få ihop 100 timmar om man vill.


btw grundkonstruktionen för baksätet och kupens uppbyggnad är precis som i alla bilar; plåt beklätt med olika material och paneler

Okej, det låter bra! Jag kom att tänka på en sak till. Tror du att bagaget rymmer en tvåkammarlåda med två element utan att ta upp hela utrymmet, eller borde jag köra på ett element?

Redigerat av Joooohaaaan, 21 september 2009 - 15:56.


#18

Postad 21 september 2009 - 22:29

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ett bättre element, men jag förstår inte din fixering vid bandpass lådor, jag balanserar hellre en elefant på en navkapsel.

#19

Postad 22 september 2009 - 20:20

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Ett bättre element, men jag förstår inte din fixering vid bandpass lådor, jag balanserar hellre en elefant på en navkapsel.

OKej, alltså jag är total nybörare, så jag har bara fått uppfattningen om att man får ut lite mer utav basen i bra byggda bandpasslådor. Vad skulle du satsa på i min situation då?

#20

Postad 22 september 2009 - 20:50

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

OKej, alltså jag är total nybörare, så jag har bara fått uppfattningen om att man får ut lite mer utav basen i bra byggda bandpasslådor. Vad skulle du satsa på i min situation då?


ptja gillar man att balansera en snigel på ett hårstrå så är det väll ett bra alternativ, nej men det finns inte så många basar till bilbruk som faktiskt lämpar sig för en bandpass konstruktion.

kom fram till hur mycket arbete du är beredd att lägga ner
lägga upp en budget
lyssna på tips
beräkna låda
bygga

#21

Postad 23 september 2009 - 14:41

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

ptja gillar man att balansera en snigel på ett hårstrå så är det väll ett bra alternativ, nej men det finns inte så många basar till bilbruk som faktiskt lämpar sig för en bandpass konstruktion.

kom fram till hur mycket arbete du är beredd att lägga ner
lägga upp en budget
lyssna på tips
beräkna låda
bygga

Aha okej, ja jag är ju beredd att lägga rättså mycket tid på det, men har inte en aning om hur lång tid olika lådtyper tar att bygga...

#22

Postad 23 september 2009 - 16:37

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Aha okej, ja jag är ju beredd att lägga rättså mycket tid på det, men har inte en aning om hur lång tid olika lådtyper tar att bygga...



Beror ju helt på hur du vill bygga lådan, en sluten fyrkantig låda på 40*40*25 har du smällt ihop på nolltid, men om du skall testa dig på att plasta låda eller bygga lite mera avancerat, ja då har du många timmar framför dig.

#23

Postad 23 september 2009 - 17:33

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Beror ju helt på hur du vill bygga lådan, en sluten fyrkantig låda på 40*40*25 har du smällt ihop på nolltid, men om du skall testa dig på att plasta låda eller bygga lite mera avancerat, ja då har du många timmar framför dig.

Aa okej, tanken är ju att lägga ner en hel del tid på det. Vad finns det då för alternativ som inte är jätteavancerat?

#24

Postad 23 september 2009 - 19:01

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Aa okej, tanken är ju att lägga ner en hel del tid på det. Vad finns det då för alternativ som inte är jätteavancerat?



Isf hade jag kanske testat på att plasta mig en låda, få det så snyggt som möjligt. En vanlig fyrkantig låda kan ju alla skruva ihop.

Sen om det är slutet eller portat spelar ju mindre roll,det får ditt element bestämma.

#25

Postad 23 september 2009 - 20:38

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Isf hade jag kanske testat på att plasta mig en låda, få det så snyggt som möjligt. En vanlig fyrkantig låda kan ju alla skruva ihop.

Sen om det är slutet eller portat spelar ju mindre roll,det får ditt element bestämma.


+1

#26

Postad 23 september 2009 - 21:32

Josasp
  • Josasp
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0

Ett bättre element, men jag förstår inte din fixering vid bandpass lådor, jag balanserar hellre en elefant på en navkapsel.


Hah, den har jag hört förr.
Men då var det 7e ordningen lådor vi pratade om :P

#27

Postad 24 september 2009 - 13:01

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Vad finns det för anledning att plasta en låda som ska stå i ett bagageutrymme?
Ok om den ska ned i en balja eller nå,men annars!?
Spån eller Mdf är enlare,billigare,bättre för hälsan,okladdig,luktfri och lådan kommer att låta bättre.
Om du gör en plastad låda så måste du veta att den kommer att låta bra,för den är otroligt bökig att bygga om och för dyr för att slänga och bygga nytt.
En spånlåda kostar inte mkt.
Går man dessutom bygg så finns det nog resurser för att göra lite vinklar och lull på en spånlåda oxå.

Angående bandpasslådor så har dom oftast lite högre känslighet,och man kan styra puckeln så att det blir lite mer Hump,men dom är också lite svårare att få till.

#28

Postad 24 september 2009 - 14:29

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Vad finns det för anledning att plasta en låda som ska stå i ett bagageutrymme?
Ok om den ska ned i en balja eller nå,men annars!?
Spån eller Mdf är enlare,billigare,bättre för hälsan,okladdig,luktfri och lådan kommer att låta bättre.
Om du gör en plastad låda så måste du veta att den kommer att låta bra,för den är otroligt bökig att bygga om och för dyr för att slänga och bygga nytt.
En spånlåda kostar inte mkt.
Går man dessutom bygg så finns det nog resurser för att göra lite vinklar och lull på en spånlåda oxå.

Angående bandpasslådor så har dom oftast lite högre känslighet,och man kan styra puckeln så att det blir lite mer Hump,men dom är också lite svårare att få till.



Skall man bara lägga en låda i bak så visst, kör spån eller mdf. men skall man passa in den snyggt bakom ett hjulhus eller ner i reservhjulsbaljan så tycker jag man skall plasta.

#29

Postad 24 september 2009 - 15:12

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Skall man bara lägga en låda i bak så visst, kör spån eller mdf. men skall man passa in den snyggt bakom ett hjulhus eller ner i reservhjulsbaljan så tycker jag man skall plasta.

99% av alla baslådor oavsett form är byggda i trämaterial,det finns en anledning till det!
Många väldigt avancerade och påkostade anläggningar har spånlådor.
Jag vill påstå att större lådor är näst intill omöjliga att plasta,både praktiskt och ekonomiskt.
Man kan iofs göra en hybrid,man bygger en spånlåda och plastar på en front eller det som syns.

#30

Postad 24 september 2009 - 16:10

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
OKej, mycket kritik mot plastade lådor där, men det finns väl också fördelar antar jag?

#31

Postad 24 september 2009 - 16:20

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

OKej, mycket kritik mot plastade lådor där, men det finns väl också fördelar antar jag?

Om det är svårt att få volymen att räcka till eller om man vill ha en oregelbunden form.
Dörrsidor,kickpaneler eller hatthyllor där utrymme,vikt och riktigt oregelbundna former är intressant.
Annars har jag svårt att fatta grejen.

#32

Postad 24 september 2009 - 16:23

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Om det är svårt att få volymen att räcka till eller om man vill ha en oregelbunden form.
Dörrsidor,kickpaneler eller hatthyllor där utrymme,vikt och riktigt oregelbundna former är intressant.
Annars har jag svårt att fatta grejen.

Aha okej, du skriver att det är bra om man har svårt att få volymen att räcka till, hur mycket mindre kan man bygga en plastad låda då?

#33

Postad 24 september 2009 - 16:27

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Aha okej, du skriver att det är bra om man har svårt att få volymen att räcka till, hur mycket mindre kan man bygga en plastad låda då?

Om man bygger en baslåda i en reservhjulsbalja så tjänar du inte så mkt.
Men om du bygger en dörrsida för en 5" så kan en halvliter vara otroligt viktig.

#34

Postad 24 september 2009 - 16:53

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Om man bygger en baslåda i en reservhjulsbalja så tjänar du inte så mkt.
Men om du bygger en dörrsida för en 5" så kan en halvliter vara otroligt viktig.

Okej. bra att veta, men nu blir det nog bara baslådebygge, till en början iaf :blush: Sett lite bilder på folk som byggt ner lådan i reservhjulsbaljan nu, tycker det verkar helt perfekt för mig, inte jättesvårt men ändå riktigt snyggt! Men hur är det nu, går det bra att bygga sådan låda (alltså med element och reflexrör uppåt) i ett bagage på en bmw 325?

#35

Postad 24 september 2009 - 17:22

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

99% av alla baslådor oavsett form är byggda i trämaterial,det finns en anledning till det!
Många väldigt avancerade och påkostade anläggningar har spånlådor.
Jag vill påstå att större lådor är näst intill omöjliga att plasta,både praktiskt och ekonomiskt.
Man kan iofs göra en hybrid,man bygger en spånlåda och plastar på en front eller det som syns.



Ja självklart behöver ju inte HELA lådan plastas,

#36

Postad 24 september 2009 - 18:34

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Kolla Jolleks Scorpio-bygge.
Han bygger i baljan med trä,mkt smidigt och snyggt.
Hela bygget är iofs gediget,så där kan du säkert få mer tips!

Angående om det fungerar att bygga si eller så i olika bilar,bygg en billig spånlåda och prova,alltid lär man sig något!?

#37

Postad 24 september 2009 - 19:53

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Kolla Jolleks Scorpio-bygge.
Han bygger i baljan med trä,mkt smidigt och snyggt.
Hela bygget är iofs gediget,så där kan du säkert få mer tips!

Angående om det fungerar att bygga si eller så i olika bilar,bygg en billig spånlåda och prova,alltid lär man sig något!?

Oj, rätt imponerande bygge, fast riktigt så mycket tid eller pengar har nog inte jag tänkt lägga ner, men alltid kul med inspiration!

Aa det är klart man kan göra, men tänkte om det är någon här på forumet som har erfarenhet av att bygga typ en sån låda i en 325a?

#38

Postad 26 september 2009 - 08:11

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Oj, rätt imponerande bygge, fast riktigt så mycket tid eller pengar har nog inte jag tänkt lägga ner, men alltid kul med inspiration!

Aa det är klart man kan göra, men tänkte om det är någon här på forumet som har erfarenhet av att bygga typ en sån låda i en 325a?



Hmm då förstår jag inte riktigt, du går bygg. och vill ha någon utmaning antar jag.
Varför inte göra ungefär som jollek då?

Enklare än så då har du ju en fyrkantig låda, kanske en spånskiva som du skruvat steget i.

Kikar du in på http://www.bilstereoforum.se/ så hittar du nog något du kan tänka dig där.

#39

Postad 26 september 2009 - 11:58

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Hmm då förstår jag inte riktigt, du går bygg. och vill ha någon utmaning antar jag.
Varför inte göra ungefär som jollek då?

Enklare än så då har du ju en fyrkantig låda, kanske en spånskiva som du skruvat steget i.

Kikar du in på http://www.bilstereoforum.se/ så hittar du nog något du kan tänka dig där.

Oj, tog mig tydligen inte tillräckligt med tid förra gången att kolla jolleks bygge. Det är ju ungefär något sånt jag hade tänkt mig. Men hänger inte riktigt med på hur han gör, han måste väl bygga en låda i själva baljan? Eller går det typ att sätta ett lock över "utskålningen" och bara sätta basen i det locket? Svårt att förklara hur jag menar, men hoppas att någon fattar...

#40

Postad 26 september 2009 - 13:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Skicka han ett PM och fråga om han har lust att svara på dina frågor här i tråden, så får alla del av svaren.

#41

Postad 26 september 2009 - 18:07

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Skicka han ett PM och fråga om han har lust att svara på dina frågor här i tråden, så får alla del av svaren.

Done!

#42

Postad 28 september 2009 - 19:17

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
And here I am =)
Ptja... vad finns det att orda om... Att bygga i baljan kan vara rätt nyttigt. För det första så kommer du ändå aldrig att komma åt något reservhjul om du bygger något slags golv i bagageutrymmet. För det andra finns säkert 50 liter att hämta i baljan. Inte svårt att räkan ut om den är cylindriskt formad.
Varför jag byggde i baljan var främst för att jag aldrig kom åt reservhjulet och att jag kunde "bygga mig" lite extra plats för matkassar.

Så du skall göra detta som ett projektarbete av vad jag förstått i tråden. 100 tim är lätt att komma upp i, speciellt när man väntar på att polyestret skall torka =)

Fördelarna rent ljudmässigt med att bygga i baljan är noll. Skulle snarare tro att det finns nackdelar. Men visst, jag valde denna konstruktion för att få en clean installation som kunde bjuda på muskler utan att vara rädd för att någon motivlack eller trams i bagaget skulle krackelera B) Min anläggning spelar idag, och utan termlab är det svårt att avgöra, men nog spelar det lika högt som innan jag bytte lådkonstruktion :lol:
Vart bor min herre. Om du bor i närheten av Västerås så är du varmt välkommen på lite demonstration av konstruktionen (Då kan du även lyssna om du så vill)

Är "min" konstruktion något att satsa på? Ska du lägga ner mycket tid och lägga tyngden på själva bygget så är det nog kul att bygga i baljan. Du behöver ju inte "gjuta" den i polyester. Gör som jag och bygg den i trä. Jag använde endast polyester och glasfiber för att täta min konstruktion. Själva konstruktionen är ju byggd helt i trä. Baslådor helt byggda i polyester är ingen hit om man inte gör väggarna 10mm tjocka och då blir det dyrt.

Jag kan tala gott om konstruktionen på min låda vilket visat sig funka kanoners. Detta ska sägas I MIN BIL. Jag har en kombi. Annat är det i sådana där kupéer =) Så slutresultatet rent ljudmässigt vågar jag inte spekulera i. Men själva konstruktionen är ganska enkel, lätträknad, lagom lätt att bygga och fungerar i praktiken.

Hur har jag byggt? Jag sågade till ett golv av spånskiva, måttade upp diametern på baljan och sågade ut en cirkelrund skiva som bildar golv i baljan.
Postad bild

Sedan sågade jag till tappar av vanliga reglar och fyllde på med efter hela kanten. Nu har jag ju byggt en låda i baljan, men för att få den helt tät lägger jag lite polyester+glasfiber på insidan!
Postad bild

Sedan är det bara att bygga vidare som om det vore en vanlig låda. Skruva dit en baffel med utsågat baffelhål om du så vill, eller höj golvet (som jag gjort) och bygg in en slotport.

Men utmaning för en byggare... njä, kan du läsa av en tumstock och har en cirkelsåg så kan vem som helst göra detta =) Men det är mer jobb än en fyrkantig låda i alla fall!

Du är välkommen med hur många frågor du önskar, så ska jag svara.

#43

Postad 29 september 2009 - 16:01

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

And here I am =)
Ptja... vad finns det att orda om... Att bygga i baljan kan vara rätt nyttigt. För det första så kommer du ändå aldrig att komma åt något reservhjul om du bygger något slags golv i bagageutrymmet. För det andra finns säkert 50 liter att hämta i baljan. Inte svårt att räkan ut om den är cylindriskt formad.
Varför jag byggde i baljan var främst för att jag aldrig kom åt reservhjulet och att jag kunde "bygga mig" lite extra plats för matkassar.

Så du skall göra detta som ett projektarbete av vad jag förstått i tråden. 100 tim är lätt att komma upp i, speciellt när man väntar på att polyestret skall torka =)

Fördelarna rent ljudmässigt med att bygga i baljan är noll. Skulle snarare tro att det finns nackdelar. Men visst, jag valde denna konstruktion för att få en clean installation som kunde bjuda på muskler utan att vara rädd för att någon motivlack eller trams i bagaget skulle krackelera :lol: Min anläggning spelar idag, och utan termlab är det svårt att avgöra, men nog spelar det lika högt som innan jag bytte lådkonstruktion :P
Vart bor min herre. Om du bor i närheten av Västerås så är du varmt välkommen på lite demonstration av konstruktionen (Då kan du även lyssna om du så vill)

Är "min" konstruktion något att satsa på? Ska du lägga ner mycket tid och lägga tyngden på själva bygget så är det nog kul att bygga i baljan. Du behöver ju inte "gjuta" den i polyester. Gör som jag och bygg den i trä. Jag använde endast polyester och glasfiber för att täta min konstruktion. Själva konstruktionen är ju byggd helt i trä. Baslådor helt byggda i polyester är ingen hit om man inte gör väggarna 10mm tjocka och då blir det dyrt.

Jag kan tala gott om konstruktionen på min låda vilket visat sig funka kanoners. Detta ska sägas I MIN BIL. Jag har en kombi. Annat är det i sådana där kupéer =) Så slutresultatet rent ljudmässigt vågar jag inte spekulera i. Men själva konstruktionen är ganska enkel, lätträknad, lagom lätt att bygga och fungerar i praktiken.

Hur har jag byggt? Jag sågade till ett golv av spånskiva, måttade upp diametern på baljan och sågade ut en cirkelrund skiva som bildar golv i baljan.
Postad bild

Sedan sågade jag till tappar av vanliga reglar och fyllde på med efter hela kanten. Nu har jag ju byggt en låda i baljan, men för att få den helt tät lägger jag lite polyester+glasfiber på insidan!
Postad bild

Sedan är det bara att bygga vidare som om det vore en vanlig låda. Skruva dit en baffel med utsågat baffelhål om du så vill, eller höj golvet (som jag gjort) och bygg in en slotport.

Men utmaning för en byggare... njä, kan du läsa av en tumstock och har en cirkelsåg så kan vem som helst göra detta =) Men det är mer jobb än en fyrkantig låda i alla fall!

Du är välkommen med hur många frågor du önskar, så ska jag svara.

Okej, först och främst tack för det utförliga svaret, till och med jag som är nybörjare fattar helt och hållet! :)

Jag bor lite utanför Varberg, så det är väl lite väl långt kanske eftersom jag saknar körkort dessutom...

Jaa det låter bra för mig, jag vill ju lägga det mesta av tiden på att bygga eftersom jag inte är så bra på resten av momenten. Okej, polyester och glasfiber, hittar man det i en vanlig bygghandel, eller vart köper man det?

Hade läst på någon hemsida att man ska rikta elementet si och så, i en viss typ av bil t.ex kombi, men som nån skrev innan på denna tråden så är det bästa att bara testa sig fram, jag gör ju detta mest som en kul grej och för att lära mig!

Okej, det var till stor del det jag undrade över, om du satte ner en låda i baljan, eller om du bara kunde lägga ett "lock" på lådan och sätta basen i. Sen tänkte jag på en grej till, vad blev materialkostnaden av det hela (för spånet alltså)? Och använde du 22 mm spånskiva till själva golvet eller?

#44

Postad 29 september 2009 - 20:12

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Okej, först och främst tack för det utförliga svaret, till och med jag som är nybörjare fattar helt och hållet! :rolleyes:

Jag bor lite utanför Varberg, så det är väl lite väl långt kanske eftersom jag saknar körkort dessutom...

Jaa det låter bra för mig, jag vill ju lägga det mesta av tiden på att bygga eftersom jag inte är så bra på resten av momenten. Okej, polyester och glasfiber, hittar man det i en vanlig bygghandel, eller vart köper man det?

Hade läst på någon hemsida att man ska rikta elementet si och så, i en viss typ av bil t.ex kombi, men som nån skrev innan på denna tråden så är det bästa att bara testa sig fram, jag gör ju detta mest som en kul grej och för att lära mig!

Okej, det var till stor del det jag undrade över, om du satte ner en låda i baljan, eller om du bara kunde lägga ett "lock" på lådan och sätta basen i. Sen tänkte jag på en grej till, vad blev materialkostnaden av det hela (för spånet alltså)? Och använde du 22 mm spånskiva till själva golvet eller?

Jo, Varberg är lite väl långt kanske =)

Polyester köper du hos välsorterade bygghandlare, båtfirmor eller på Biltema.

Japp, elementen skall riktas på olika sätt för bästa resultat. Om du vill kan du bygga en enkel spånlåda och experimentera med om du vill försäkra dig om att det blir bra med basen spelandes upp mot taket. (Innan en massa jobbtimmar läggs ned, kanske i onödan)

Materialkostnad minns jag inte, men det är ju inga större summor det handlar om. Spånskiva är billigt. Polyester är inte speciellt billigt men man kan göra kap om man köper av exempelvis grossister. Räkna med kanske 1000kr allt som allt.
Jag använde 12mm spån till "golvet" eftersom det ligger stumt mot det bitumendämpade plåtgolvet. 22mm spån använde jag till alla andra ytor. Baffeln där högtalaren sitter gjorde jag i 44mm spån.

#45

Postad 30 september 2009 - 16:30

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Jo, Varberg är lite väl långt kanske =)

Polyester köper du hos välsorterade bygghandlare, båtfirmor eller på Biltema.

Japp, elementen skall riktas på olika sätt för bästa resultat. Om du vill kan du bygga en enkel spånlåda och experimentera med om du vill försäkra dig om att det blir bra med basen spelandes upp mot taket. (Innan en massa jobbtimmar läggs ned, kanske i onödan)

Materialkostnad minns jag inte, men det är ju inga större summor det handlar om. Spånskiva är billigt. Polyester är inte speciellt billigt men man kan göra kap om man köper av exempelvis grossister. Räkna med kanske 1000kr allt som allt.
Jag använde 12mm spån till "golvet" eftersom det ligger stumt mot det bitumendämpade plåtgolvet. 22mm spån använde jag till alla andra ytor. Baffeln där högtalaren sitter gjorde jag i 44mm spån.

Ja, bra idé där att bygga en enkel låda att testa med, det hade jag faktist inte tänkt på innan :)

Okej, det är ju inte farligt! Du skriver att du använde 44mm spån, antar att du limmade ihop två st 22mm, eller finns det 44?

#46

Postad 30 september 2009 - 23:00

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Ja, bra idé där att bygga en enkel låda att testa med, det hade jag faktist inte tänkt på innan :)

Okej, det är ju inte farligt! Du skriver att du använde 44mm spån, antar att du limmade ihop två st 22mm, eller finns det 44?

Bygg en provlåda, det kan du tjäna mycket på!

Yes, limmade ihop 2st 22mm spånskivor (Varav den ena har större hål så jag kan försänka högtalaren i golvet)

#47

Postad 01 oktober 2009 - 14:59

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Bygg en provlåda, det kan du tjäna mycket på!

Yes, limmade ihop 2st 22mm spånskivor (Varav den ena har större hål så jag kan försänka högtalaren i golvet)

Ja okej, det var ungefär så jag hade tänkt göra oxå, eftersom jag inte har tillgång till någon handfräs. Men tror du att det går lika bra att köra 34mm spån, alltså 22 + 12? Eftersom golvet räckte med 12 mm så skulle ju det underlätta om man inte vill höja golvet.

#48

Postad 01 oktober 2009 - 15:43

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Kolla Jolleks Scorpio-bygge.
Han bygger i baljan med trä,mkt smidigt och snyggt.
Hela bygget är iofs gediget,så där kan du säkert få mer tips!

Angående om det fungerar att bygga si eller så i olika bilar,bygg en billig spånlåda och prova,alltid lär man sig något!?



Oj, rätt imponerande bygge, fast riktigt så mycket tid eller pengar har nog inte jag tänkt lägga ner, men alltid kul med inspiration!

Aa det är klart man kan göra, men tänkte om det är någon här på forumet som har erfarenhet av att bygga typ en sån låda i en 325a?



Jo, Varberg är lite väl långt kanske =)

Polyester köper du hos välsorterade bygghandlare, båtfirmor eller på Biltema.

Japp, elementen skall riktas på olika sätt för bästa resultat. Om du vill kan du bygga en enkel spånlåda och experimentera med om du vill försäkra dig om att det blir bra med basen spelandes upp mot taket. (Innan en massa jobbtimmar läggs ned, kanske i onödan)

Materialkostnad minns jag inte, men det är ju inga större summor det handlar om. Spånskiva är billigt. Polyester är inte speciellt billigt men man kan göra kap om man köper av exempelvis grossister. Räkna med kanske 1000kr allt som allt.
Jag använde 12mm spån till "golvet" eftersom det ligger stumt mot det bitumendämpade plåtgolvet. 22mm spån använde jag till alla andra ytor. Baffeln där högtalaren sitter gjorde jag i 44mm spån.



Ja, bra idé där att bygga en enkel låda att testa med, det hade jag faktist inte tänkt på innan :)

Okej, det är ju inte farligt! Du skriver att du använde 44mm spån, antar att du limmade ihop två st 22mm, eller finns det 44?

Vilket superminne du verkar ha!
Det tog bara några dagar att glömma att man kan bygga en billig provlåda
Eller är det skillnad på vem du får rådet från?

#49

Postad 01 oktober 2009 - 16:02

Joooohaaaan
  • Joooohaaaan
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Vilket superminne du verkar ha!
Det tog bara några dagar att glömma att man kan bygga en billig provlåda
Eller är det skillnad på vem du får rådet från?

Ojdå, jag ska villigt erkänna att mitt minne är nog en bra bit under medel. Så det har ingenting med vem jag får tipsen ifrån att göra!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.