Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad krävs för 130db+?

63 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 oktober 2009 - 08:27

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0
Hej

Blev klar med mitt ljudsystem för någon vecka sedan och funderar nu på att tävla. Har inte haft möjlighet att mäta vad systemet klarar av eftersom det sägs att endast TL´s mätare duger.
Min fråga till er som är erfarna är.
Vad krävs egentligen för att komma upp i 130db spl.

Systemet är 2 jbl 15" som matas med ETT monosteg i 2ohm 900w rms (450w rms vars). huvudenhet pioneer med 7bands eq och 4volts lågnivå ger väldigt klart ljud. framsystem är 4st 6,5" kevlar coaxialer och 4st 6x9" i hatthyllan som matas med 4kanals steg 300w uteffekt per kanal. det hela sitter i en volvo 740. Skidluckan är uppsågad för att få bättre transientsvar i basen och möjligtvis tjäna lite i ljudtryck.

Nu efter inspelning så måste jag säga att det är ett jävulskt drag. men hur högt är 130db egentligen?
Fudnerar på att tävla i sqpl eller liknande.

tacksam för svar från andra ljudintresserade:)

Redigerat av Unregistered79206920, 19 oktober 2009 - 08:29.


#2

Postad 19 oktober 2009 - 08:40

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Hur högt det är: så pass högt att det är skadligt att vistan i den miljön :)

#3

Postad 19 oktober 2009 - 08:46

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Hur högt det är: så pass högt att det är skadligt att vistan i den miljön :lol:


Vid steg 35 i volympådrag börjar taket flexa vid 45 klarar knappt jag av att vara där och har tidigare hört på line array system och är både ljud och basnarkoman. vid 52 studsar en skruvmejsel 6-7cm upp om man lägger den på taket låter verkligen som en skryttråd detta haha:/ men det är ju i princip omöjligt att ens uppskatta med 20db felmarginaler. Sen är man ju själv lite tondöv också. anledningen till frågan om 130db+ är att på de flesta tävlingar ligger top 10 därifrån och uppåt och vore väldigt pinsamt att anmäla sig och så lgiger man runt 110 och låter "ingenting" enligt andra ljudbyggare.

#4

Postad 19 oktober 2009 - 10:29

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
120dB = smärtgräns
145dB = just vid motorn på ett jetplan som startar.

130dB = sjukt högt.

#5

Postad 19 oktober 2009 - 10:32

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Med min första baslåda spelade jag 131,8 db med en alldeles för liten låda till en 1000 kr kicker 10" och 300w ifrån ett rockfords punch monoblock som kostar 2500kr. Så du lär med all säkerhet spela bra mycket högre än så :lol:

Vid ca 140db känner du trumhinnorna vibrera. Men jag råder dig att INTE testa det. Det som talar emot tryck i din bil är bilen. Bygger du riktigt lär du springa upp i db ordentligt. Bästa är att täta runt baslådorna så du inte får något skuffdunk utan att allt tryck går rätt in i kupén.

När du kollar resultat osv ifrån tävlingar får du räkna med klassindelningarna. Runt 130db ska inte ens räcka till den lägsta klassen som tillåter 2x10" eller 1x12". Med 2x15" hamnar du nog i nån klass där det krävs runt 150db för att vara med. Till nästa år är det ganska begränsat med klasser inom EMMA, jag råder dig till att surfa in på www.emmanet.se och www.bilstereoforum.se som är ett forum för både tävlande och organisatörer inom svängen.

Mitt svar är inte jättetydligt kanske och det beror på att jag tävlar inom sound quality och har därför inte jättebra koll på db delen. Men följer du de länkarna hamnar du rätt :blush:

Mvh Andreas

#6

Postad 19 oktober 2009 - 10:33

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
När jag drar på till referens nivån hemma; 0dB på volymen, då är det så pass högt att man får nästan ont i öronen!

#7

Postad 19 oktober 2009 - 12:09

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

När jag drar på till referens nivån hemma; 0dB på volymen, då är det så pass högt att man får nästan ont i öronen!


Jo och det säger ju mycket i sammanhanget....

#8

Postad 19 oktober 2009 - 14:22

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0

120dB = smärtgräns
145dB = just vid motorn på ett jetplan som startar.

130dB = sjukt högt.



nu säger de ju ingenting om hur BAStrycket i en bil är. 130db hårdrockskonsert, dvs gitarrer,skrikande sång osv de är högt JA.

130db bas är en helt annan sak, knappast skadligt, knappast sjukt högt. Lirade 144dB i min volvo 855 (mätt med eget termlab instrument) o ja..då kittlades de i öronen, o svårt att konsentrera sig va ju bara ett faktum :lol:

Jimmaiy, du spelar garanterat över 130dB på termlab =)

#9

Postad 19 oktober 2009 - 15:19

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Beror (nästan) helt på bilen, material i bilen, placering i bakluckan och hur dämpad bilen är.

#10

Postad 19 oktober 2009 - 17:14

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
ja, 130db är inte svårt att spela, tror jag hade 132db med 3st mgr 10" och 110w rms slutsteg till dom, i en corolla.

#11

Postad 19 oktober 2009 - 18:44

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Med min första baslåda spelade jag 131,8 db med en alldeles för liten låda till en 1000 kr kicker 10" och 300w ifrån ett rockfords punch monoblock som kostar 2500kr. Så du lär med all säkerhet spela bra mycket högre än så :lol:

Vid ca 140db känner du trumhinnorna vibrera. Men jag råder dig att INTE testa det. Det som talar emot tryck i din bil är bilen. Bygger du riktigt lär du springa upp i db ordentligt. Bästa är att täta runt baslådorna så du inte får något skuffdunk utan att allt tryck går rätt in i kupén.

När du kollar resultat osv ifrån tävlingar får du räkna med klassindelningarna. Runt 130db ska inte ens räcka till den lägsta klassen som tillåter 2x10" eller 1x12". Med 2x15" hamnar du nog i nån klass där det krävs runt 150db för att vara med. Till nästa år är det ganska begränsat med klasser inom EMMA, jag råder dig till att surfa in på www.emmanet.se och www.bilstereoforum.se som är ett forum för både tävlande och organisatörer inom svängen.

Mitt svar är inte jättetydligt kanske och det beror på att jag tävlar inom sound quality och har därför inte jättebra koll på db delen. Men följer du de länkarna hamnar du rätt :blush:

Mvh Andreas


tack för svaret ja jag är också mer inriktad på sqpl inte bara just spl:) och tävlingen jag ska testa nu först är inte emmanets då dom inte ordnar fler i år vad jag kunde se. utan detta är som blekinge bilradio arrangerar och har en rookie klass där det är fritt fram för alla som jag tänkte börja med först.

Redigerat av Unregistered79206920, 19 oktober 2009 - 18:53.


#12

Postad 19 oktober 2009 - 18:48

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

nu säger de ju ingenting om hur BAStrycket i en bil är. 130db hårdrockskonsert, dvs gitarrer,skrikande sång osv de är högt JA.

130db bas är en helt annan sak, knappast skadligt, knappast sjukt högt. Lirade 144dB i min volvo 855 (mätt med eget termlab instrument) o ja..då kittlades de i öronen, o svårt att konsentrera sig va ju bara ett faktum :lol:

Jimmaiy, du spelar garanterat över 130dB på termlab =)


skönt att ni tar det seriöst och inte som en skryttråd:) va rädd att det lät så i början. jag har hört att endast termlabs ger exakt värde och det är det man vill veta. ett värde som man inte kan lite på är totallt ointressant. Därför tänkte jag åka till blekinge bilradio som ordnar en tävling nu på lördag 24/10. volvo 740 är inte en optimal bil att bygga i men eftersom den inte användes till något fick det bli ljudbilen:D tack för svaret

#13

Postad 19 oktober 2009 - 19:00

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0
en ****s massa effekt
volvo 240 2x dls x12 1 genisis monoblock i 0.75ohm = 150.1db har spelat högre med ett framsystem än 130db

Redigerat av Unregistered1728, 19 oktober 2009 - 19:02.


#14

Postad 19 oktober 2009 - 19:03

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

en ****s massa effekt
volvo 240 2x dls xs12 1 genisis monoblock i 0.75ohm = 150.1db


jag borde kunna matcha rätt bra då. kör dock slutet för att få rappare och mer korekkt transientsvar satsar lite på ljudkvallite också ska iaf inte låta illa när man spelar högt och det gör det itne heller. vad matar du dina xs12or med vars i wrms?

#15

Postad 19 oktober 2009 - 19:10

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

jag borde kunna matcha rätt bra då. kör dock slutet för att få rappare och mer korekkt transientsvar satsar lite på ljudkvallite också ska iaf inte låta illa när man spelar högt och det gör det itne heller. vad matar du dina xs12or med vars i wrms?

Runt 2kw när steget är nerkopplat i 0.75ohm
Sen är det en hel vetenskap att kunna spela högt i bil varje cm som plåten flexar så tappar man db säten snor db.
själv andvände jag spännband och drog dom runt dörrarna för att det inte skulle sippra ut luft genom listerna och förlora db.

#16

Postad 19 oktober 2009 - 19:25

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Runt 2kw när steget är nerkopplat i 0.75ohm
Sen är det en hel vetenskap att kunna spela högt i bil varje cm som plåten flexar så tappar man db säten snor db.
själv andvände jag spännband och drog dom runt dörrarna för att det inte skulle sippra ut luft genom listerna och förlora db.


jo det är sant men så är det inom allt man lär sig för varje dag:) jo stolarna fladdrar rätt bra när man sitter i dom men är inget jag orkar ta ut. har testat att lägga baslådan i baksätet men lät ungefär likvärdigt ingen hörbar skillnad gällande ljudtryck.

#17

Postad 19 oktober 2009 - 19:28

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

tack för svaret ja jag är också mer inriktad på sqpl inte bara just spl:) och tävlingen jag ska testa nu först är inte emmanets då dom inte ordnar fler i år vad jag kunde se. utan detta är som blekinge bilradio arrangerar och har en rookie klass där det är fritt fram för alla som jag tänkte börja med först.


Men ta ett snack med Jimmy där då så kan han hjälpa dig med tips. Mycket trevlig figur han. Lycka till.

Mvh Andreas

#18

Postad 19 oktober 2009 - 19:36

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

jo det är sant men så är det inom allt man lär sig för varje dag:) jo stolarna fladdrar rätt bra när man sitter i dom men är inget jag orkar ta ut. har testat att lägga baslådan i baksätet men lät ungefär likvärdigt ingen hörbar skillnad gällande ljudtryck.

Det brukar räcka med baksätet om du nu hade haft en db mätare så hade du sett direkt vad olika ändringar i bilen gör det kan räcka med att ändra vinklar på framsätena solskydden det är dom små ändringarna som gör det sen är det bara bra om du dämpar plåten i bilen med bitumen matta eller liknande sen skall du ta reda på vilken resonansfrekvens bilen har och i regel så pikar bilen där .

#19

Postad 19 oktober 2009 - 19:49

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Men ta ett snack med Jimmy där då så kan han hjälpa dig med tips. Mycket trevlig figur han. Lycka till.

Mvh Andreas


ja det får jag göra! 2jimmy är bättre än 1 haha;)

#20

Postad 19 oktober 2009 - 19:57

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Det brukar räcka med baksätet om du nu hade haft en db mätare så hade du sett direkt vad olika ändringar i bilen gör det kan räcka med att ändra vinklar på framsätena solskydden det är dom små ändringarna som gör det sen är det bara bra om du dämpar plåten i bilen med bitumen matta eller liknande sen skall du ta reda på vilken resonansfrekvens bilen har och i regel så pikar bilen där .


vet inte om du vet hur en 740 ser ut men iaf så lutar just nu baksätet mot en plåtvägg som skärmar av bagaget och kupeutrymmet. jag har tagit bort en skiva på insidan i bagaget(en filtklädd masonitskiva som döljer plåten och ryggstödets baksida) så nu när baksätet vilar mot plåtprofilen så dämpar baksätets stoppning (gula skumgummin) basljudet i bagaget. för plåtväggen är inte hel utan är stora hål i den där skumgummit syns. dock är skidluckan uppsågad till ca 5gng större yta för att få in ljudet till viss del i kupen ändå. misstänker att om jag rivit bort ryggstödet i baksätet så att kupen och bagaget förenades i stort sätt sånär som på lite plåtstruktur imellan och utan skumgummistoppningen som dämpade skulle det låta en aning högre? eller den teorin är ingen märkbar skillnad på ett mätinstrument? vet inte om jag förklarade tillräckligt bra?

#21

Postad 19 oktober 2009 - 22:08

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

nu säger de ju ingenting om hur BAStrycket i en bil är. 130db hårdrockskonsert, dvs gitarrer,skrikande sång osv de är högt JA.


Amplituden är 130dB oavsett våglängden.

#22

Postad 19 oktober 2009 - 23:01

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Amplituden är densamma oavsett frekvens. Däremot kommer örat uppfatta en ljusrea ton som mer obehaglig. Spelar du en diskantton i 130dB kommer det upplevas mer obehagligt än en baston.

Om du är nyfiken på "hur högt 130dB är" så är det inte sjukt högt. Visst, det är högt, men 130dB kan de flesta korrekt installerade system spela. Värre blir det om man har problem med baksätet i en kupé, så frågan är ju hur högt du spelar väl framme vid rutan. Du kommer aldrig spela högt om du inte kan flytta luften baskonen flyttar in i kupén (Eftersom det är tryckförändringar i luften som vi uppfattar som ljud). Att det vibrerar behöver inte betyda att det spelar högt utan säger bara hur mycket bilen flexar (Vilket inte är ett gott tecken). Ju mindre allt vibrerar och ju styvare chassi, låda och allt är, ju högre kommer du spela.

Ska du tävla i EMMA SPL och det med 2x15" så ställs det rätt höga krav. Dock vet jag inte om Entry finns kvar längre? Bassrace är ju annars en rolig tävlingsform. Hursom tycker jag du ska åka till Jimmy och snacka lite skön dialekt samtidigt som du får bilen mätt. Dessutom önskar jag lycka till med resultatet.

#23

Postad 20 oktober 2009 - 08:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Amplituden är 130dB oavsett våglängden.



Men är olika mycket skadligt för vår hörsel beroende på frekvensen och dessutom upplevs som olika mycket påfrestande. vår försel är ju heller inte linjär så området mellan 2-5KHz ca är det som oftast upplevs som jobbigast, då vi också naturligt har en höjt detektionsförmåga i det området. Alltså känsligare hörsel. B)

sedan så är frågan om vi talar absolut ljudnivå eller ljudtryck vilket är två helt olika saker, jag tippar på ljudtryck då det är det vanligaste man mäter, men absolut ljudnivå vid en given frekvens är då betydligt mycket lägre...

Redigerat av DVD-ai, 21 oktober 2009 - 13:56.


#24

Postad 20 oktober 2009 - 12:24

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Amplituden är densamma oavsett frekvens. Däremot kommer örat uppfatta en ljusrea ton som mer obehaglig. Spelar du en diskantton i 130dB kommer det upplevas mer obehagligt än en baston.

Om du är nyfiken på "hur högt 130dB är" så är det inte sjukt högt. Visst, det är högt, men 130dB kan de flesta korrekt installerade system spela. Värre blir det om man har problem med baksätet i en kupé, så frågan är ju hur högt du spelar väl framme vid rutan. Du kommer aldrig spela högt om du inte kan flytta luften baskonen flyttar in i kupén (Eftersom det är tryckförändringar i luften som vi uppfattar som ljud). Att det vibrerar behöver inte betyda att det spelar högt utan säger bara hur mycket bilen flexar (Vilket inte är ett gott tecken). Ju mindre allt vibrerar och ju styvare chassi, låda och allt är, ju högre kommer du spela.

Ska du tävla i EMMA SPL och det med 2x15" så ställs det rätt höga krav. Dock vet jag inte om Entry finns kvar längre? Bassrace är ju annars en rolig tävlingsform. Hursom tycker jag du ska åka till Jimmy och snacka lite skön dialekt samtidigt som du får bilen mätt. Dessutom önskar jag lycka till med resultatet.


Tanken nu på lördag är att testa på i blekinges egan tävling. sen efter man fått fram vad systemet klarar kan man se över om man ska tävla i emma eller något liknande 2010års sesong:) nu är jag mest ute efter ett värde och hur jag kan förbättra det. Så får jag rapportera vad det blev för resultat sen efter helgen;) tur man bor längst ner i landet så det "bara" är 17mil enkel resa att köra för att få mätt sitt system haha. man tackar:)

Redigerat av Unregistered79206920, 20 oktober 2009 - 12:27.


#25

Postad 20 oktober 2009 - 13:34

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Tanken nu på lördag är att testa på i blekinges egan tävling. sen efter man fått fram vad systemet klarar kan man se över om man ska tävla i emma eller något liknande 2010års sesong:) nu är jag mest ute efter ett värde och hur jag kan förbättra det. Så får jag rapportera vad det blev för resultat sen efter helgen;) tur man bor längst ner i landet så det "bara" är 17mil enkel resa att köra för att få mätt sitt system haha. man tackar:)


oj 17 mil B) Jag körde över 250 mil tur och retur för min senaste tävling för 2 veckor sedan B)

#26

Postad 20 oktober 2009 - 14:11

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

oj 17 mil :) Jag körde över 250 mil tur och retur för min senaste tävling för 2 veckor sedan :lol:


haha ja bor utanför landskrona i skåne så vet inte om man ska kalla det långt dit om man jämför med din resa:) men ska bli intressant att se vad det klarar:) vad var det för tävling du var med i och gick det bra? för övrigt jävligt clean s40.

Redigerat av Unregistered79206920, 20 oktober 2009 - 14:18.


#27

Postad 20 oktober 2009 - 14:44

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

haha ja bor utanför landskrona i skåne så vet inte om man ska kalla det långt dit om man jämför med din resa:) men ska bli intressant att se vad det klarar:) vad var det för tävling du var med i och gick det bra? för övrigt jävligt clean s40.


Det kan du läsa om i min tråd som är under din :) Oså är det en V40 :lol:

Mvh Andreas

#28

Postad 21 oktober 2009 - 11:24

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Det kan du läsa om i min tråd som är under din :angry: Oså är det en V40 :D

Mvh Andreas


sorry skrev fel pinsamt när man är volvobög haha;) van vi att säga de har sj en s40:P intressant bygge hur låter dls kittsystemet?

#29

Postad 21 oktober 2009 - 11:39

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

sorry skrev fel pinsamt när man är volvobög haha;) van vi att säga de har sj en s40:P intressant bygge hur låter dls kittsystemet?


Svårt att förklara med text :angry: Men jag tror att du skulle vara mer intresserad av ett kit som inte kostar en bra bit över 10k. Det satt iaf i de 2 bilar som vann de tyngsta klasserna på EM nu. Men Det har tillverkats ett nytt kit av dls nu som är framtaget för att spela högt. Tror att det är uppföljaren till magnesium serien... Kommer nog ut på marknaden ganska snart.. Jag tror att det kan bli jäkligt intressant.

Mvh Andreas

#30

Postad 21 oktober 2009 - 13:21

_Tomten_
  • _Tomten_
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Hur spelar basarna i bilen framåt eller bakåt? Jag rekomendera framåt av egen erfarenhet.

Dämpa ALLA dörrsidor med bitummatta eller dynamat ( rekomenderar) Dämpa även taket det gör mycket + att bilen blir tystare att köra.

Stegen behöver ström hela tiden. dimper strömmen så kan du inte spela lika högt, Kondensator och BRA/snabba batterier rekomenderas.

130 db är inte så svårt.

Bygga o testade fram vad som funkar i din bil. inte säkert det funkar lika bra o kompisen ford.

#31

Postad 22 oktober 2009 - 09:32

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Svårt att förklara med text :rolleyes: Men jag tror att du skulle vara mer intresserad av ett kit som inte kostar en bra bit över 10k. Det satt iaf i de 2 bilar som vann de tyngsta klasserna på EM nu. Men Det har tillverkats ett nytt kit av dls nu som är framtaget för att spela högt. Tror att det är uppföljaren till magnesium serien... Kommer nog ut på marknaden ganska snart.. Jag tror att det kan bli jäkligt intressant.

Mvh Andreas


Tjena ja som 18åring är det svårt att finansiera det hela. är isåfall sponsring. ja det är det säkert frågan är vad det går loss på.

#32

Postad 22 oktober 2009 - 09:39

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Hur spelar basarna i bilen framåt eller bakåt? Jag rekomendera framåt av egen erfarenhet.

Dämpa ALLA dörrsidor med bitummatta eller dynamat ( rekomenderar) Dämpa även taket det gör mycket + att bilen blir tystare att köra.

Stegen behöver ström hela tiden. dimper strömmen så kan du inte spela lika högt, Kondensator och BRA/snabba batterier rekomenderas.

130 db är inte så svårt.

Bygga o testade fram vad som funkar i din bil. inte säkert det funkar lika bra o kompisen ford.



Konen kastar luften från bagaget frammot mot kupen.basarna är alltså vända in mot bilen.
För att ljudtrycket ska följa med in i kupen är där en stor port genom baksätet. strömmen är ifrån 2st batterier, kabel från startbatteriet till bagaget där ett till batteri är med batterifrånskiljare imellan så man kan slå av förbindelsen mellan dom om man inte vill ladda ur startbatteriet. Det för att man ska kunna köra vidare efter man dödat öronen, eller använda båda. Sen även för att få så liten sträcka kabel mellan batteri och slutsteg.
Är ca 1,5m mellan batteri och steg med rätt dimensionerad kabel. kondensator har jag inte verkat i behov av änsålänge.
verkar som batterierna lämnar tillräckligt snabbt.

kommer lite bilder nedan..

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered79206920, 23 oktober 2009 - 13:00.


#33

Postad 26 oktober 2009 - 15:42

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0
trotts stora missar blev det 134,9db spl med vanligt musikspår. Siktar på 140+ nästa gång och är långt ifrån omöjligt.

#34

Postad 26 oktober 2009 - 19:12

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Svårt att förklara med text ;) Men jag tror att du skulle vara mer intresserad av ett kit som inte kostar en bra bit över 10k. Det satt iaf i de 2 bilar som vann de tyngsta klasserna på EM nu. Men Det har tillverkats ett nytt kit av dls nu som är framtaget för att spela högt. Tror att det är uppföljaren till magnesium serien... Kommer nog ut på marknaden ganska snart.. Jag tror att det kan bli jäkligt intressant.

Mvh Andreas


Det finns ett enkelt sätt att förklara hur dina högtalare låter:

BRA!

;)

Säger jag som bara hörde dem UTAN diskant och med mellanregistren på fullrange (vilket de INTE är avsedda för) ;)

#35

Postad 27 oktober 2009 - 15:14

_Tomten_
  • _Tomten_
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
några saker jag skulle vilja ändra på.
Baslådan skulle byggas så den platsar på lite avsatsen ovanför tanken. Spelandes framåt
Dämpa bagaget så ljudet stannar där inne.

Sen skulle jag personligen köra på kitt högtalare i ställe för koxialer i dörrarna.

har du dämpat dörrsidorna för om du kör dom stabila och täta så tjänar du in lite där.

DU statsar på spela högt ser jag och inge finlir med snyggt useenade. No hard feelings

några saker jag skulle vilja ändra på.
Baslådan skulle byggas så den platsar på lite avsatsen ovanför tanken. Spelandes framåt
Dämpa bagaget så ljudet stannar där inne.

Sen skulle jag personligen köra på kitt högtalare i ställe för koxialer i dörrarna.

har du dämpat dörrsidorna för om du kör dom stabila och täta så tjänar du in lite där.

DU statsar på spela högt ser jag och inge finlir med snyggt useenade. No hard feelings

Vad kör du för batteri och för kablar`?

#36

Postad 28 oktober 2009 - 15:28

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

några saker jag skulle vilja ändra på.
Baslådan skulle byggas så den platsar på lite avsatsen ovanför tanken. Spelandes framåt
Dämpa bagaget så ljudet stannar där inne.

Sen skulle jag personligen köra på kitt högtalare i ställe för koxialer i dörrarna.

har du dämpat dörrsidorna för om du kör dom stabila och täta så tjänar du in lite där.

DU statsar på spela högt ser jag och inge finlir med snyggt useenade. No hard feelings

några saker jag skulle vilja ändra på.
Baslådan skulle byggas så den platsar på lite avsatsen ovanför tanken. Spelandes framåt
Dämpa bagaget så ljudet stannar där inne.

Sen skulle jag personligen köra på kitt högtalare i ställe för koxialer i dörrarna.

Detta var version 1.
Som sagt ingen optimal bil, men nu efter jag fått ett värde så ska jag fullfölja det jag tänkt på ett tag. Och det är som du sa dämpa hela bagaget med matta´för att få in så mycket i kupen som möjligt. Kommer även installera en extrem 12" bas inne i kupen för att få upp spl nivån och installera 2st 5,25or till i framdörrarna och 1 par dls 5,25or i instrumentpanelen för att balansera upp ljudet för just nu överröstar de 4 6x9orna och 6,5orna i dörrarna framsystemet. tyvärr går inte baslådan in där har mätt på alla olika sätt och fösökt för att få upp den på avsattsen och det är totalt omöjligt med 39cm yttermått på basarna och 42,5l slutet till varje bas. Är värdelöst utformat bagage i denna bil!!! lågnivå kablarna kommer bytas ut så småningom för att få helt ren signal. Jag ska flytta över allt till min nästa bil (bmw e36 coupe) så fort jag har fått tag i den. Då kommer kablar och coaxialerna bytas ut till kittsystem med delningsfilter. Alla basar kommer byggas i en basvägg inne i bilen och kommer ta över plattsen som baksätet fyller upp i vanliga fall. Sen batterierna är ett "random skitbatteri som startbatteri" sen till stegen är det ett tudor 75ah. I nästa bil kommer troligtvis 2 optima batterier användas. Eftersom nästa bil även kommer bli turboprojekt mm så kommer det läggas ner otroligt mycket mer finish på ljudsystemet. Men är tacksam för precis alla tips jag kan få.

har du dämpat dörrsidorna för om du kör dom stabila och täta så tjänar du in lite där.

DU statsar på spela högt ser jag och inge finlir med snyggt useenade. No hard feelings

Vad kör du för batteri och för kablar`?



#37

Postad 13 januari 2010 - 22:10

Unregistered36f5557c
  • Unregistered36f5557c
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
hur går det?
blev det någon 12a i kupen?
har hört att basarna spelar ut varandra om dom monteras på olika ställen eller om det är olika storlekar samt typer på basarna.
men vad vet jag :)

#38

Postad 15 januari 2010 - 11:44

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

hur går det?
blev det någon 12a i kupen?
har hört att basarna spelar ut varandra om dom monteras på olika ställen eller om det är olika storlekar samt typer på basarna.
men vad vet jag :)


Hej det blir inget med den 12an då det är omöjligt att bygga in den någon stans.
Där emot tror jag att jag ska bygga om lådan till band pass eller portad för att få ut allt som går ur basarna.
Har eget mätinstrument nu så har testat att ha baslådan med basarna spelandes uppåt i bakluckan det va sämre än så som jag har det nu och sämst var att ha basarna spelandes bakåt bort från kupen satt säga. har dock slått mitt gamla rekord men eftersom sluten låda inte är optimalt för spl täntke jag bygga om den. har du bra koll på uträkning och avstämningar gällande detta?

jimmy

#39

Postad 15 januari 2010 - 16:22

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Hej det blir inget med den 12an då det är omöjligt att bygga in den någon stans.
Där emot tror jag att jag ska bygga om lådan till band pass eller portad för att få ut allt som går ur basarna.
Har eget mätinstrument nu så har testat att ha baslådan med basarna spelandes uppåt i bakluckan det va sämre än så som jag har det nu och sämst var att ha basarna spelandes bakåt bort från kupen satt säga. har dock slått mitt gamla rekord men eftersom sluten låda inte är optimalt för spl täntke jag bygga om den. har du bra koll på uträkning och avstämningar gällande detta?

jimmy

det finns dom som har spelat över 160db med sluten låda allt handlar om volymen på lådan och den skall vara så liten som möjligt .

#40

Postad 15 januari 2010 - 17:37

Unregistered36f5557c
  • Unregistered36f5557c
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

det finns dom som har spelat över 160db med sluten låda allt handlar om volymen på lådan och den skall vara så liten som möjligt .

då måste jag kunna spela 160db med min låda med tanke på att den är på ca 10 liter med en 12a i. :)

#41

Postad 15 januari 2010 - 18:11

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

då måste jag kunna spela 160db med min låda med tanke på att den är på ca 10 liter med en 12a i. :)

så enkelt är det inte

#42

Postad 16 januari 2010 - 13:08

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

det finns dom som har spelat över 160db med sluten låda allt handlar om volymen på lådan och den skall vara så liten som möjligt .


Jo men hur många batterier och slutsteg hade dom till den basen/basarna?
Det är ju avstämningsfrekvensen man är ute efter vet inte peaken i min bil vilket gör de svårt att veta var den ska ligga.
Men vad jag läst är en bandpass eller portad låda mer effektiv än en sluten vid en viss angiven frekens.
Jag byggde mina enligt bladet man fick med på 42,5L slutet st men står inte vilken avstämning lådan har.

#43

Postad 16 januari 2010 - 13:13

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Jo men hur många batterier och slutsteg hade dom till den basen/basarna?
Det är ju avstämningsfrekvensen man är ute efter vet inte peaken i min bil vilket gör de svårt att veta var den ska ligga.
Men vad jag läst är en bandpass eller portad låda mer effektiv än en sluten vid en viss angiven frekens.
Jag byggde mina enligt bladet man fick med på 42,5L slutet st men står inte vilken avstämning lådan har.

Om man tittar på frekvenskurvan vid 2,83V är där en peak vid 40hz innebär det att den har en avstämningsfrekvens på 40 hz då?

Bifogad fil(er)



#44

Postad 16 januari 2010 - 13:54

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Jo men hur många batterier och slutsteg hade dom till den basen/basarna?
Det är ju avstämningsfrekvensen man är ute efter vet inte peaken i min bil vilket gör de svårt att veta var den ska ligga.
Men vad jag läst är en bandpass eller portad låda mer effektiv än en sluten vid en viss angiven frekens.
Jag byggde mina enligt bladet man fick med på 42,5L slutet st men står inte vilken avstämning lådan har.

man skall försöka att pika lådan där bilen pikar då har man fått några db gratis
sen när man bygger en spl låda så skall den igentligen pika så högt som möjligt och där får man prova sig fram och då måste man ha till gång till en db mätare annars så famlar man i mörker och man skall inte spela på den piken som bilen ger utan man skall prova upp emot 80hz och se vad db mätaren ger .
sen andvändes ett steg till varje spole och 4 battrin

#45

Postad 16 januari 2010 - 14:21

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

man skall försöka att pika lådan där bilen pikar då har man fått några db gratis
sen när man bygger en spl låda så skall den igentligen pika så högt som möjligt och där får man prova sig fram och då måste man ha till gång till en db mätare annars så famlar man i mörker och man skall inte spela på den piken som bilen ger utan man skall prova upp emot 80hz och se vad db mätaren ger .
sen andvändes ett steg till varje spole och 4 battrin


Db mätare har jag. först säger du att man ska peaka lådan där bilen peakar sen säger du att man ska stämma av den högre än peaken?

#46

Postad 16 januari 2010 - 14:28

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0
någon som kan ta en titt på bilden och bekräfta?

#47

Postad 16 januari 2010 - 15:18

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Db mätare har jag. först säger du att man ska peaka lådan där bilen peakar sen säger du att man ska stämma av den högre än peaken?

japp helt rätt

någon som kan ta en titt på bilden och bekräfta?

vilken bild den som är osynlig

#48

Postad 16 januari 2010 - 17:35

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

japp helt rätt


vilken bild den som är osynlig


nej den som är bifogad

#49

Postad 16 januari 2010 - 19:26

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

nej den som är bifogad

Finns ingen bild i inlägg 46

#50

Postad 17 januari 2010 - 12:54

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Finns ingen bild i inlägg 46


nej men 43 den är nedladdad 6gånger också står där. eller så har det buggat lite vid uppladdningen.
Testar igen.

Bifogad fil(er)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.