Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som är duktig på lådberäkning?

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 14 mars 2010 - 21:20

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Du kan behöva lära dig hur ett element fungerar vet du vad linjärt x-max betyder och vad p-p x-max betyder vet du vad x-mech är när en bas har passerat x-mech så är det godnatt.
och vad har för bevis att den går förbi 20mm med så lÅåååååååååååååångt
och det som irreterar mig mest är när det är rena fantasi påståenden om högtalar element.
eller du kanse gör som en han mätte dammkonen och trodde det var x-max


Jag vet tillräckligt om hur ett element fungerar!
pp= peak to peak vid en sinusvåg. Xmech är det mekaniska värdet som basen klarar av innan talspole och lindning kollapsar pga att basen slår igenom för att talspolen inte är tillräckligt hög utan begränsas av just sitt xmech. Viktiga faktorer är magnetfälten,gap osv varför nämnde du inget om detta? qts värde och tillförd effekt mm det gjorde mig väldigt förvånad.
Jag har video där loggan i mitten på dammkonen(dustcap) skuggas och ser ut att vara ca 5cm djup.
Det som irriterar mig mest är "förstå sig påare" som inte gör annat än att sitta och klanka ner i folks trådar.
Vill du inte tro på det så gör inte det men var snäll och låt bli att försöka dumförklara då det nog bara resulterar i en omvänd verkan.

mvh jimmy

#52

Postad 14 mars 2010 - 21:49

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Jimmy, du vet om att det finns något som kallas för synvilla va?

#53

Postad 14 mars 2010 - 22:10

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Jimmy, du vet om att det finns något som kallas för synvilla va?


Precis därför måste man känna efter vad som är synvilla och inte. förstår inte varför det skulle vara så otroligt omöjligt med 20mm xmax?

#54

Postad 15 mars 2010 - 05:52

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Jag vet tillräckligt om hur ett element fungerar!
pp= peak to peak vid en sinusvåg. Xmech är det mekaniska värdet som basen klarar av innan talspole och lindning kollapsar pga att basen slår igenom för att talspolen inte är tillräckligt hög utan begränsas av just sitt xmech. Viktiga faktorer är magnetfälten,gap osv varför nämnde du inget om detta? qts värde och tillförd effekt mm det gjorde mig väldigt förvånad.
Jag har video där loggan i mitten på dammkonen(dustcap) skuggas och ser ut att vara ca 5cm djup.
Det som irriterar mig mest är "förstå sig påare" som inte gör annat än att sitta och klanka ner i folks trådar.
Vill du inte tro på det så gör inte det men var snäll och låt bli att försöka dumförklara då det nog bara resulterar i en omvänd verkan.

mvh jimmy

En mätning, som kännetecknar den kombinerade elektriska och mekaniska dämpning av elementet. Inom elektronik, är Q inversen av dämpning förhållandet. Värdet av Qts är proportionell mot den energi som lagras, dividerat med den energi som avges, och definieras på resonans (FS). De flesta element har Qts värden mellan 0,2 och 0,8.


x-max
Anges i millimeter (mm). I den enklaste formen, subtrahera höjden på talspolen slingrande från höjden av den magnetiska klyftan, ta det absoluta värdet och dividera med 2. Denna teknik har föreslagits av JBL's Mark Gander i 1981 AES papper, som en indikator på en högtalare motorns linjära skalan. Även lätt att bedöma, förbisett olinjäriteter och begränsningar som införts av fjädringen. Därefter föreslog en kombinerad mekaniska / akustiska åtgärd, i vilken ett element successivt drivits till höga nivåer vid låga frekvenser, med bestämda Xmax på 10% THD. Denna metod är bättre faktiskt elementets prestationsförmåga, men är svårare och mer tidskrävande att avgöra.

skriv då inte 5cm när basen har sina begränsningr till ca20 mm x-max
sen är bilbasar i regel mättade vid 1khz och med 10%THD vilket gör att en sån bas distar ganska kraftigt vid en given frekvens sen finns det olika lösningar på låg distande element med kort slutnings ringar i magnet gapet

#55

Postad 15 mars 2010 - 11:45

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

En mätning, som kännetecknar den kombinerade elektriska och mekaniska dämpning av elementet. Inom elektronik, är Q inversen av dämpning förhållandet. Värdet av Qts är proportionell mot den energi som lagras, dividerat med den energi som avges, och definieras på resonans (FS). De flesta element har Qts värden mellan 0,2 och 0,8.


x-max
Anges i millimeter (mm). I den enklaste formen, subtrahera höjden på talspolen slingrande från höjden av den magnetiska klyftan, ta det absoluta värdet och dividera med 2. Denna teknik har föreslagits av JBL's Mark Gander i 1981 AES papper, som en indikator på en högtalare motorns linjära skalan. Även lätt att bedöma, förbisett olinjäriteter och begränsningar som införts av fjädringen. Därefter föreslog en kombinerad mekaniska / akustiska åtgärd, i vilken ett element successivt drivits till höga nivåer vid låga frekvenser, med bestämda Xmax på 10% THD. Denna metod är bättre faktiskt elementets prestationsförmåga, men är svårare och mer tidskrävande att avgöra.

skriv då inte 5cm när basen har sina begränsningr till ca20 mm x-max
sen är bilbasar i regel mättade vid 1khz och med 10%THD vilket gör att en sån bas distar ganska kraftigt vid en given frekvens sen finns det olika lösningar på låg distande element med kort slutnings ringar i magnet gapet


nej så skriver jag 40mm. Vilken dist elementet har pratades det inte om och jag kan säga att det låter inte bra. men högt och de var tanken från början.

menade one way alltså pp på 40mm. Då jag inte vet elementets exakta är det svårt att få fram det men där omkring är det. Vilken dist elementet har pratades det inte om och jag kan säga att det låter inte bra. men högt och de var tanken från början.



#56

Postad 17 mars 2010 - 11:37

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0
är det någon som vet ca hur stor konarea en 6x9" högtalare har?

jimmy

#57

Postad 23 mars 2010 - 20:18

dj.allan
  • dj.allan
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

är det någon som vet ca hur stor konarea en 6x9" högtalare har?

jimmy


Nja, men arean av en elips kan beräknas enligt följande. Minsta radien * största radien * Pi

Sedan är det ju annat som bestämmer den egentliga konarean.

#58

Postad 23 mars 2010 - 23:42

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Nja, men arean av en elips kan beräknas enligt följande. Minsta radien * största radien * Pi

Sedan är det ju annat som bestämmer den egentliga konarean.


det är sant redan byggt ny låda till 6x9orna nu men tack iaf. för övrigt så är lådan avstämd till 40hz nu istället för 55 och ökade till 140,3db med musik jämfört med 135ca tidigare mätt vid rätt ställe på rutan denna gången.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.