Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projekt: DLS Jetta Classic

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 maj 2010 - 18:56

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Tjenare.

Nu ska jag återställa volvon till orginal och sälja för köp av en nyare bruksbil. En VW Jetta är inhandlad som tävlingsbil och pendlarbil till jobbet då jag inte vill dundra nästan 60 mil i veckan med en nyare bil.

Vi börjar med dämpningen...

Bifogad fil  d_mpning_Jetta_002.jpg   166,79K   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  d_mpning_Jetta_003.jpg   185,36K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  d_mpning_Jetta_005.jpg   130,78K   2 Antal nerladdningar

Numera finns det bara förarstol och i-bräda i bilen :) dönar lite granna när jag kör till jobbet ;) Kommer att dämpa ytterligare med massor av Max damper, StP, skummatta och aluminium profiler i tak och dörrar.

Sedan kommer såklart inredningen kläs om och utsidan lackas, få nya fälgar osv.

Sikte på 2011 såklart :)

Mvh Andreas

Redigerat av andreas_gbg_, 20 juni 2010 - 18:07.


#2

Postad 16 maj 2010 - 19:18

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Va kul att du är tillbaka! ;) Ser bra ut detta...! Väldämpat ska de vara!

Hur kommer setupen se ut?

#3

Postad 16 maj 2010 - 22:08

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Du har inte lust att dämpa en E36a med ;) ?

#4

Postad 16 maj 2010 - 22:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Väldämpat ska det vara, riktigt nice !

Antar det blir ett bygge som ska toppa ditt förra som utan tvekan är ett mycket snyggt och väl genomfört bygge. Ska bli kul att följa detta ! ;)

#5

Postad 16 maj 2010 - 22:16

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Grymt!
Kul att se någon som börjar i rätt ände. Annat än "raggarna" här i byn. Plåten på bilen spelar mer än elementen..
Kommer att följa detta!

#6

Postad 17 maj 2010 - 20:34

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
tack tack :)

Ja dämpningen kommer det att läggas mycket energi. Framförallt i taket. Bättre än Volvon ska det bli helt klart. Den bilen är full med kompromisser. Det kommer inte Jettan att vara.
Största fördelen nu är att jag har volvon att använda när Jettan är obrukbar vilket betyder att jag aldrig kommer att behöva stressa ihop nånting. Med hus och 2 ungar så går det liksom inte att plocka ner den enda bilen man har.

Setupen är inte klar ännu, mestadels beroende på att det finns högtalare på gång samt att det kommer nog testas en del för att se vilket som funkar bäst ihop. Så det är inte helt säkert att det blir scandinavia. Slutstegen blir antagligen samma som nu, alltså Ultimate 3x A3 och ett A6. Batterier Banner 95Ah x2. Huvudenhet troligtvis samma som nu, Pioneer ODR om jag inte lyckas få tag på en Alpine F1. Frontsub är helt klart att det kommer bli, frågan är om det blir 10", 12" eller flera 6,5". Det kommer nog att testas fram. Sedan finns det funderingar på att knö in en större bas bak också, men jag vill inte röra till det för mycket heller och skaffa mig mer jobb än nödvändigt. Mig veterligen har inte någon utav toppbilarna på EM haft frontsub + baksub. Visst finns det bilar som haft det, men frågan är om det är värt allt extrajobb om det nu inte ger någon fördel. Men kul hade det vart.

Mvh

Andreas

#7

Postad 17 maj 2010 - 20:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Låter jätte bra, det ska göras ordentligt på en gång och inte stressas fram :)

Jag hade antagligen satsat på 2x8" eller 2x6,5" i sparklådorna någonstans (med en montering högt upp, kanske att dom till och med får vara i panelen) om det givits plats för det, dela dom mot några basar bak som är tänkta att sträcka sig "hela vägen ner". delningen blir då runt 80Hz.
Middarna hade får jobba upp till 250Hz och därför är integreringen viktig och placeringen känslig, men det går att mäta fram vart man vill ha dessa ;) och naturligtvis lyssna när det låter bra så är det rätt !

Jag hade kört på slutna lådor rakt igenom för att med rätt element få en brutalt bra djupbasrespons (som sagt, "hela vägen ner") och inte brytt mig om att försöka vara någon blandning mellan SPL och SQ. här ska det vara SQ hela vägen ;)
2x12" SLS peerless basar hade det antagligen blivit för mig, borde ge full macka ner till <15Hz (beroende på bil och placering) med stödet som dom får i en bil och detta med grym ljudkvalitet. (alternativt 2x XLS Peelress basar + Linkwitz transformer, då kan det bli ytterligare lite trevligare m man får till det bra!)

Du har inte funderat något på fronten/ topparna, blir det något 2/3 vägs kitt eller helt "hemma kokat" ?!

#8

Postad 17 maj 2010 - 21:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
DVD-ai nu tänker jag leka glädjedödare igen, men några åttor rymms inte precis fram i en äldre Jetta

#9

Postad 17 maj 2010 - 21:00

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Låter jätte bra, det ska göras ordentligt på en gång och inte stressas fram :)

Jag hade antagligen satsat på 2x8" eller 2x6,5" i sparklådorna någonstans (med en montering högt upp, kanske att dom till och med får vara i panelen) om det givits plats för det, dela dom mot några basar bak som är tänkta att sträcka sig "hela vägen ner". delningen blir då runt 80Hz.
Middarna hade får jobba upp till 250Hz och därför är integreringen viktig och placeringen känslig, men det går att mäta fram vart man vill ha dessa :P och naturligtvis lyssna när det låter bra så är det rätt !

Jag hade kört på slutna lådor rakt igenom för att med rätt element få en brutalt bra djupbasrespons (som sagt, "hela vägen ner") och inte brytt mig om att försöka vara någon blandning mellan SPL och SQ. här ska det vara SQ hela vägen ;)
2x12" SLS peerless basar hade det antagligen blivit för mig, borde ge full macka ner till <15Hz (beroende på bil och placering) med stödet som dom får i en bil och detta med grym ljudkvalitet. (alternativt 2x XLS Peelress basar + Linkwitz transformer, då kan det bli ytterligare lite trevligare m man får till det bra!)

Du har inte funderat något på fronten/ topparna, blir det något 2/3 vägs kitt eller helt "hemma kokat" ?!


Låter som min bil tycke jag ;)

#10

Postad 17 maj 2010 - 21:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

DVD-ai nu tänker jag leka glädjedödare igen, men några åttor rymms inte precis fram i en äldre Jetta


Bra för jag misstänkte det, därför jag skrev "om det får plats" ;)
Men 2st 6,5" ska gå att tryck in där tycker man, vet dock inte hur panelen ser ut "under skalet"...


Låter som min bil tycke jag :)


Hehe, Njaaa

Du har ju 2x 10" SLS och inte 2x12" :P

Annars så är även jag väldigt nyfiken på hur dessa Vifa bredbandare presterar.. :D
Men som middar kanske jag hade kört Seas RNX18 i stället, trevliga grejer det :lol:
Dock kräver dom lite för mycket låda för ditt bygge...

Jag tror helt enkelt på ditt koncept, om du pular med detta ett tag så kommer du kunna få till det grymt bra !
elementen har potential och för priset är det ju kanongrejor helt enkelt!

perfekt för jag vill inte lägga ner en förmögenhet på billjud sedan, så om vi får detta att fungera för dig kommer jag att göra en modesignad "ripp off" på din bil när jag orkat skaffa en bil... :D
Kanske 3st vifa / Kanal eller fler, jag har en liten ide på hur man skulle kunna få ett intressant spridningsmönster med 3 eller fler placerade nära a stolparna och lite som ett väldigt brett V på instrumentpanel... B)
3-4st placerade tätt intill varandra med kraftig lutning från A stolpe in mot mitten/ in mot en punkt mellan bakstolarna typ.
Dessa ska också vara vinklade ca 30* mot lyssnarna för att få bästa möjliga egenrikurva vid lyssningsposition.

Resultatet borde bli:
Grymt välljud som följd av en energirespons i bilden som blir lätt sluttande mot högr frekvenser tack vare den mjuka taket som äter lite av den reflekterande diskanten. Frekvensresponsen borde bli väldigt jämn och fin + ett spridningsmönster som medger bra ljudupplevelse båda i förarstolen och även alla övriga 5 säten i bilen ;)
Alltså, samtliga i bilen borde kunna få uppleva en omslutande oc musik ljudbild och utan en massa störande utsläckningar. Alla i bilen ska kunna njuta!
Samtidigt så ger detta att man kommer kunna spela "relativt" högt, 4st Vifa/ kanal ger en känslighet på över 91dB/1w/1m och detta i kombination med parallel - serie- parallell koppling = högre effektålighet. Alltså finns möjligheten att spela på ganska duktigt då.


aja, det va bara mina ideer, men dom hade ju inget med Denna tråden att göra egentligen och är stort OT, sorry Andreas... ;)
Blev bara fångad i ögonblicket och det är kul när man sitter och funderar på ideer som har stor potential att bli sjukt bra !

Redigerat av DVD-ai, 17 maj 2010 - 21:33.


#11

Postad 17 maj 2010 - 21:50

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Bra för jag misstänkte det, därför jag skrev "om det får plats" ;)
Men 2st 6,5" ska gå att tryck in där tycker man, vet dock inte hur panelen ser ut "under skalet"...


Jo rymms på höjden, men man får bygga ut kickarna typ 8 cm in mit mitten för att få plats med dom, för det är bara plåt bakom klädseln i jettorna, och bakom den plåten är det en liten luftspalt sen är det en skärm i vägen :)

#12

Postad 18 maj 2010 - 07:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jaha, ok, trångt värre med andra ord... :)

#13

Postad 18 maj 2010 - 19:49

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Alltså David.......

Det blir INTE ngt efter ditt recept kan jag lugnt påstå.
Andreas är sponsrad så det blir i samråd med sponsorn grejer plockas fram.
Vilken hans sponsor är säger jag inte......du kan få klura lite.

Dessutom kan jag i övrigt säga att delningar och lådor brukar ordna sig då Andreas dels kan ta riktigt kunnigt folk till hjälp med tweak och han ÄR en brutalt duktig byggare.
Och för att spä på det ytterligare, jag vill INTE höra en bil där middarna delas av vid 250Hz LP och mellanreg tar vid där....spec. inte om de sitter långt ner i dörrarna. Regnbåge är väldigt lätt att få så :) Och DET är inte roligt då man vill ha allt ljud ovanför brädan.

För att spä på ÄNNU mer så kan jag säga att jag har lyssnat i bilar där delningen för sub o midbas har legat på 40Hz och det har låtit RUSKIGT bra.

Släpp dina hemmafunderingar när det kommer till bil. Det går inte riktigt att aplicera då man har såpass olika förutsättningar :)

#14

Postad 18 maj 2010 - 21:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Alltså David.......

Det blir INTE ngt efter ditt recept kan jag lugnt påstå.
Andreas är sponsrad så det blir i samråd med sponsorn grejer plockas fram.
Vilken hans sponsor är säger jag inte......du kan få klura lite.

Dessutom kan jag i övrigt säga att delningar och lådor brukar ordna sig då Andreas dels kan ta riktigt kunnigt folk till hjälp med tweak och han ÄR en brutalt duktig byggare.
Och för att spä på det ytterligare, jag vill INTE höra en bil där middarna delas av vid 250Hz LP och mellanreg tar vid där....spec. inte om de sitter långt ner i dörrarna. Regnbåge är väldigt lätt att få så :rolleyes: Och DET är inte roligt då man vill ha allt ljud ovanför brädan.

För att spä på ÄNNU mer så kan jag säga att jag har lyssnat i bilar där delningen för sub o midbas har legat på 40Hz och det har låtit RUSKIGT bra.

Släpp dina hemmafunderingar när det kommer till bil. Det går inte riktigt att aplicera då man har såpass olika förutsättningar :)


Tanken va att om någon delning ska ske vid 250Hz så blir nog middarna betydligt högre upp, kanske långt upp i dörrarna eller så i instrumentbrädan :)
Ljud är Ljud och samma smit överallt, ingen skillnad på hur det beter sig, man får tänka på att det är ett mindre utrymme bara... det kräver lite andra funderingar speciellt gälande basbiten. Sedan är det redan från början ganska väl dämpat men med några väldigt reflekterande ytor och dom kan man ha användning av om man använder dom på ett smart sätt. spridningsbetenden m.m. är alltid av intresse och men hjälp av att ändra dessa så kan man få väldigt bra och häftiga resultat och just det jag är ute efter. Det fungerar i bil, det fungerar i en skokartong och det fungerar i en konserthall :)
Överallt där det finns luft, där fungerar det, tro mig !

Min ide är min ide och inget som jag förutsätter att du ska testa, men jag är 100% säker på att detta med vifarna skulle bli en väldigt imponerande lösning med ett ljud som inte går av för hackor !
Middarna sittandes betydligt närmare och sedan slutna lågt gående subbar i bak, ska bli kul att se hur vi får till det i Timpans bil. blir en variant där vi faktiskt leker lite med spridningsmönstret också. resultatet blir att vi mer eller mindre skapar en "fantom-ljudkälla" i rutan i stället för i höjd med panalen.
Detta beror på att dom sitter placerade 2 och 2 och dessutom "längs med" fönstret, vi får en "line-source" verkan och denna medger i detta fallet mer spridning mot lyssnaren och upp mot rutan, och betydligt mycket mindre åt sidorna. Sedan vad det resulterar i överlåter jag till er att suga på... :P

Anedning till att jag vill dela just >250Hz är för att vi människor mellan ca 100-200Hz är extremt känsliga för fasavikelser/ förskjutningar i tidsplanet och det resulterar i dålig "saminess" och det är något som jag är allergisk mot och även väldigt bra på att upptäcka/ anmärka på. vi ska i Tim's bil testa olika delningar. Han har inte plats någon annan stans än i sparklådorna för 2x6,5"... det ska nog gå att få till det bra, men tid kommer det nog att ta en hel del. Bästa vore ju om man kunde placera middarna närmare "topparna", men möjlighet till detta finns alltså inte...
Delnignen 80Hz mot subbarna är för att avlasta middarna och inte låta dom spela lägre än nödvändigt. Under 80Hz så kan lika gärna subbarna jobba och det gör dom mycket bättre där under :(

#15

Postad 18 maj 2010 - 21:58

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Rumsakustiken är en aning mer komplex i en bilkupe kän i ett vardagsrum

#16

Postad 18 maj 2010 - 23:24

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jasså det säger du :)

#17

Postad 19 maj 2010 - 08:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Rumsakustiken är en aning mer komplex i en bilkupe kän i ett vardagsrum


Nej det är den inte.
Den varierar lika mycket mellan olika rum som mellan olika bilkupe'r och det finns rum som är betydligt svårare och tvärt om, inget mer med det.. :)

Dock så är det lite andra saker att ta i beaktning, som man måste tänka på när det gäller bil, på samma sätt som när det gäller Ljudet hemma så behöver man ha saker i åtanke som inte behövs på samma sätt i bil. Det är ju liksom olika utformning på utrymmena som gör sig gällande och även dess innehåll, så det är ju helt självklart att man får ta lite olika vägar till slutmålet, det gäller även mellan alla olika rum!
Men Ljudet fungerar på samma sätt och samma lagar gäller, bara utgå från kupen och dessa beteenden... Men detta gör inte en bilkupe till något svårare fall än ett normalt rum. Det vanligast problemet med billjud är oftast att göra en förmånlig/optimal placering av högtalarna, men det är ingen rumsakustiskt problem utan har med att göra hur vida man vill sätta sågen i instrumentbrädan eller inte...
En fördel med en bilkupe är att efterklangen redan från första början är väldigt låg, mycket textilier och dessutom så är taket inte reflekterande :)
Dessutom så är det inte så mycket parallell ytor = minskat fladdereko och mindre problem med kraftiga resonanser. Enda haken är att man kan bli tvungen att dämpa bort resonanser/skrammel i paneler/plåt m.m. men när det är gjort så är det akustiska fixet i stort sätt klart.
Sedan är det att mäta fram bra placering av toppar/ middar som är fashomogen och sedan se till att man även får till en vettigt rak frekvensgång på detta. I bil är det trevligt med högtalare med väldigt bra spridning, av fler orsaker.

1: man sitter väldigt nära och ljudkaraktären ska inte variera för kraftigt mellan platserna/elerl om du rör på huvudet = större "sweetspott"
2: Mycket absorberande ytor är idealiskt för bredstrålande konstruktioner då du ganska lätt få till en bra energirespons i kupen = upplevs naturligt och trevligt.
3: Du kan på allvar optimal konstruktionen till just den kupen, det är svårare med hemma högtalare då man inte vet om dom kommer att hamna i ett annat rum senare = optimering förstörd...

Så, jag skulle vilja påstå att det på många sätt är lättare att få till bra ljud i bil än hemma, dock inte lika lätt att få till bra ljudceneri/fantom projektion då man sitter "offcenter". det går ju med DSP/tidskorigering, men då blir det riktigt fel för övriga platser i bilden...
Men kvalitetsmässigt i övrigt så är det absolut ingen nackdel att bygga i bil om det är fråga om att få till en avslappnad och naturlig respons.

aja, nu ska jag inte bidra med med OT i denna tråd, det jag skrev var inte för att starta någon debbat eller för att ni skulle ifrågasätta mig, det var en ide jag hade/har bara.


Jasså det säger du :)


Ja, tydligen något nytt att skriva i böckerna...

Redigerat av DVD-ai, 19 maj 2010 - 16:41.


#18

Postad 19 maj 2010 - 18:28

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
DVD-ai, vart ungefär ligger den allmänt kända djävulsfrekvensen i bilkupeér?

#19

Postad 19 maj 2010 - 19:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Har ingen behov eller intresse av att svara på den minst sagt luddiga frågan när den dessutom ställs på det sättet...
Hoppas du skärper dig :)

................................................................................
.........

Edit: Tråkigt att reaktionerna på mitt inlägg skulle bli såhär, sorry Andreas_gbg för OT och lycka till med bygget som ser klart lovande ut :)

Redigerat av DVD-ai, 19 maj 2010 - 19:34.


#20

Postad 19 maj 2010 - 19:47

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Har ingen behov eller intresse av att svara på den minst sagt luddiga frågan när den dessutom ställs på det sättet...
Hoppas du skärper dig :)


Vad är det som är luddigt? Nästan alla bilar som finns har problem vid ett och samma frekvensspann och då menar jag inte i basområdet där kupén ofta bidrar till en peak, som dessutom nästan alltid ligger för högt för att slutna lådor ska få "fullt flås" ner till 5hz och dessutom linjärt. Basabsorbenter är lite knepiga att få in i en bil :) Likaså att få bort reflexer från sido- och bakrutor
Jag har tyvärr inget bälte :)

#21

Postad 19 maj 2010 - 20:25

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Nu får det allt lugna ner sig här lite. Diskussioner får ni gärna ta i en annan tråd. I denna tråden är det jag som tar upp vad som händer och ni får gärna ställa frågor eller ge positiv/negativ kritik.

Har inte hunnit med så mycket mer med bilen. Pratat med en järn & rör firma idag som skall försöka ta hem alu-profiler som skall användas till att staga upp taket och samtidigt ge ytterligare dämpning samt fästpunkter för innertaket.

Även snackat med DLS idag om setupen och de har kommit fram till portade lådor för midbasarna i kickar. 3" + diskant högre upp och en 10" bas fram. Det blir samma setup som jag har nu förutom basen som blir en uppgraderad version av RW.

I helgen ska jag ta ett snack med min granne och se om han kan ta hem sin svets och hälpa mig att flytta fästena för stolarna som skall flyttas in närmare mitten, och eventuellt även längre bak. Ska även kolla upp om jag känner någon som kan sy ny bilklädsel. Är det någon här som vet om man kan använda sig utav vanlig vinyl ifrån tex DLS till bilklädsel? Eller är det nåt speciellt material som skall användas?

Mvh Andreas

#22

Postad 19 maj 2010 - 21:00

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0

Nej det är den inte.
Den varierar lika mycket mellan olika rum som mellan olika bilkupe'r och det finns rum som är betydligt svårare och tvärt om, inget mer med det.. :)

Dock så är det lite andra saker att ta i beaktning, som man måste tänka på när det gäller bil, på samma sätt som när det gäller Ljudet hemma så behöver man ha saker i åtanke som inte behövs på samma sätt i bil. Det är ju liksom olika utformning på utrymmena som gör sig gällande och även dess innehåll, så det är ju helt självklart att man får ta lite olika vägar till slutmålet, det gäller även mellan alla olika rum!
Men Ljudet fungerar på samma sätt och samma lagar gäller, bara utgå från kupen och dessa beteenden... Men detta gör inte en bilkupe till något svårare fall än ett normalt rum. Det vanligast problemet med billjud är oftast att göra en förmånlig/optimal placering av högtalarna, men det är ingen rumsakustiskt problem utan har med att göra hur vida man vill sätta sågen i instrumentbrädan eller inte...
En fördel med en bilkupe är att efterklangen redan från första början är väldigt låg, mycket textilier och dessutom så är taket inte reflekterande :)
Dessutom så är det inte så mycket parallell ytor = minskat fladdereko och mindre problem med kraftiga resonanser. Enda haken är att man kan bli tvungen att dämpa bort resonanser/skrammel i paneler/plåt m.m. men när det är gjort så är det akustiska fixet i stort sätt klart.
Sedan är det att mäta fram bra placering av toppar/ middar som är fashomogen och sedan se till att man även får till en vettigt rak frekvensgång på detta. I bil är det trevligt med högtalare med väldigt bra spridning, av fler orsaker.

1: man sitter väldigt nära och ljudkaraktären ska inte variera för kraftigt mellan platserna/elerl om du rör på huvudet = större "sweetspott"
2: Mycket absorberande ytor är idealiskt för bredstrålande konstruktioner då du ganska lätt få till en bra energirespons i kupen = upplevs naturligt och trevligt.
3: Du kan på allvar optimal konstruktionen till just den kupen, det är svårare med hemma högtalare då man inte vet om dom kommer att hamna i ett annat rum senare = optimering förstörd...

Så, jag skulle vilja påstå att det på många sätt är lättare att få till bra ljud i bil än hemma, dock inte lika lätt att få till bra ljudceneri/fantom projektion då man sitter "offcenter". det går ju med DSP/tidskorigering, men då blir det riktigt fel för övriga platser i bilden...
Men kvalitetsmässigt i övrigt så är det absolut ingen nackdel att bygga i bil om det är fråga om att få till en avslappnad och naturlig respons.

aja, nu ska jag inte bidra med med OT i denna tråd, det jag skrev var inte för att starta någon debbat eller för att ni skulle ifrågasätta mig, det var en ide jag hade/har bara.




Ja, tydligen något nytt att skriva i böckerna...


hehe, nu är jag på dig igen... sorry... Men vart har du saxat denna text ifrån? (fick ej svar på vart du saxat text i en annan tråd tidigare)

Du skriver att det bara är att mäta fram fashomogeniteten, har du själv mätt fasen i en bil??
Jag har själv inte gjort det, men gissar på att den är djävulskt komplex.
Visa annars gärna en mätning gjord i bilkupé...
:)

/Johan

Sorry för OT och lycka till med bygget. Glöm inte bilderna!! :(

Redigerat av rotel2, 19 maj 2010 - 21:02.


#23

Postad 19 maj 2010 - 21:55

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Nu får det allt lugna ner sig här lite. Diskussioner får ni gärna ta i en annan tråd. I denna tråden är det jag som tar upp vad som händer och ni får gärna ställa frågor eller ge positiv/negativ kritik.

Har inte hunnit med så mycket mer med bilen. Pratat med en järn & rör firma idag som skall försöka ta hem alu-profiler som skall användas till att staga upp taket och samtidigt ge ytterligare dämpning samt fästpunkter för innertaket.

Även snackat med DLS idag om setupen och de har kommit fram till portade lådor för midbasarna i kickar. 3" + diskant högre upp och en 10" bas fram. Det blir samma setup som jag har nu förutom basen som blir en uppgraderad version av RW.

I helgen ska jag ta ett snack med min granne och se om han kan ta hem sin svets och hälpa mig att flytta fästena för stolarna som skall flyttas in närmare mitten, och eventuellt även längre bak. Ska även kolla upp om jag känner någon som kan sy ny bilklädsel. Är det någon här som vet om man kan använda sig utav vanlig vinyl ifrån tex DLS till bilklädsel? Eller är det nåt speciellt material som skall användas?

Mvh Andreas


Borde gå, såvida det är på ytor som inte sits på utan tex. bakkappa på ryggdynan osv.
Originalklädslar har ju vanlig vinyl där så.

Ah de gjorde det lätt för sig? :)
Nä skämtade bara.
Med tanke på hur dessa grejer faktiskt presterar så är jag ärligt talat INTE förvånad :)

#24

Postad 20 maj 2010 - 19:19

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Borde gå, såvida det är på ytor som inte sits på utan tex. bakkappa på ryggdynan osv.
Originalklädslar har ju vanlig vinyl där så.


Mao så kanske man skulle lägga in lite alcantara just där rumpan hamnar? Baksätet ska jag väl inte behöva bry mig om då jag nog inte kommer ha några passagerare i den bilen ändå. Åtminstonde inte mer än vid ytterst få tillfällen.

#25

Postad 20 maj 2010 - 20:02

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Mao så kanske man skulle lägga in lite alcantara just där rumpan hamnar? Baksätet ska jag väl inte behöva bry mig om då jag nog inte kommer ha några passagerare i den bilen ändå. Åtminstonde inte mer än vid ytterst få tillfällen.


Skulle jag tro ja.......dessutom glider man inte lika mkt på det heller så det är ett plus bara det :)

#26

Postad 30 maj 2010 - 20:45

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Då har det vart tyst ett tag. Inte gjort så mycket pga mycket annat. Väntat på mer dämpmaterial, pengar etc. Lyckades även stuka handleden förra veckan, men nu börjar det kännas bättre så jag kan iaf jobba med en hand nu.

Golvet är dämpat, kommer såklart att dämpa all plåt men först efter lite svetsarbete för att flytta på stolarna lite.

Bifogad fil  d_mpning_Jetta_007.jpg   197,44K   0 Antal nerladdningar

Instrumentbrädan har åkt ur, dämpning påbörjad och utrymme för frontsub är minst sagt generöst tilltagen :)'
Bifogad fil  d_mpning_Jetta_009.jpg   184,68K   0 Antal nerladdningar

Det var allt för idag. Hemma från jobbet minst en dag till pga handleden, så jag ska nog kunna få gjort lite till på bilen med en hand.

Har även kommit fram till vem som skall sy om inredningen i skinn, och en kompis som kan lacka bilen. Färger hemligt tills det är klart. Det kommer bli snyggt B)

Mvh

#27

Postad 30 maj 2010 - 22:05

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Fan va gött! Ser ut att bli en bra låda vid handsfaket där ja :) Jobba på !

#28

Postad 20 juni 2010 - 18:09

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Börjat med gjutningen av vänster sparklåda. Har även flyttat kablage och vajer till mätarhuset. Samt flyttat säkringarna för att ge mer plats åt sparklådan.

Bifogad fil  kickpanel_002.jpg   183,85K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  flyttat_m_tarhuset.jpg   187,42K   0 Antal nerladdningar

#29

Postad 28 juni 2010 - 17:01

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Dämpat baksidan av vänster kick som nu har runt 11 lager glasfiber + 1 lager Max damper

Bifogad fil  kickpanel_003.jpg   197,36K   0 Antal nerladdningar

Även gjort en ovansida av blivande lådan
Bifogad fil  kickpanel_007.jpg   166,41K   0 Antal nerladdningar

Sen började jag plasta högersidan, ca 8 lager än så länge.
Bifogad fil  kickpanel_008.jpg   174,62K   0 Antal nerladdningar

Oså tyckte jag det var dags för lite kraftigare strömbank denna gången :) 2st Banner 95Ah. Tunga as.
Bifogad fil  kickpanel_005.jpg   157,37K   0 Antal nerladdningar

Det var allt för idag.

#30

Postad 28 juni 2010 - 22:51

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Hur kan du förstöra en så fin Jetta II???:rolleyes: Blir till att hitta sticker med " Din våta dröm, min verklighet" till min :)

Ser fint ut annars :unsure:

#31

Postad 30 juni 2010 - 15:53

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Ser bra ut!! Keep working :huh:

#32

Postad 30 juni 2010 - 16:48

Unregistered72aa1c61
  • Unregistered72aa1c61
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut!

#33

Postad 12 juli 2010 - 20:01

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Hänt lite till nu då.

Låda till mellanregister påbörjat. Blir 2 liter sluten låda.

Bifogad fil  Midsommar_2010_001.jpg   165,48K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Midsommar_2010_005.jpg   152,92K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Midsommar_2010_008.jpg   181,05K   0 Antal nerladdningar

Även kommit en bit på kicklådan som blir på ca 12 liter portad.

Bifogad fil  Midsommar_2010_007.jpg   174,11K   0 Antal nerladdningar

Sedan tyckte jag det var dags att underhållsladda mina nya batterier lite :)

Bifogad fil  Midsommar_2010_010.jpg   177,24K   0 Antal nerladdningar

Mvh Andreas

#34

Postad 15 juli 2010 - 19:34

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Då har jag vart iväg och fått köpt lite mdf. Så i helgen ska även skuffen påbörjas. Sedan på söndag kommer en lackerare hit och ska kika på bilen och se hur mycket jobb det kan bli att lacka den. Ska inte ta ut "segern" i förskott men det ser ljust ut att få bilen lackerat ganska förmånligt ;)

Även hittat fälgar som ska på (dock ej köpt ännu), Antec fanatic heter dom. Om någon kan hitta en bild på dom är ni hjärtligt välkomna att lägga upp den, har googlat med inte hittat nåt. Det var däckhandlaren som surfade hos sin leverantör och bläddrade till jag såg dessa :)

#35

Postad 16 juli 2010 - 00:10

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Se till att ha en bra skiss framme på lördag :)

#36

Postad 16 juli 2010 - 10:38

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Härligt att se att du har kraft och ork att bygga nytt.... :)
När jag såg plast jobbet du gjort kände jag styren lukten i näsan....damm....spackel....m.m
Det är bara att erkänna jag har nog gjort mitt när det gäller att plast och bygga om.
Följer ditt bygge och alla tummar upp för att det blir ett lyckat projekt.
/Roger

#37

Postad 16 juli 2010 - 19:44

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Se till att ha en bra skiss framme på lördag :wub:


Its all in my head :) Kan inte rita alls, men har en hygglig idé om hur det ska se ut.

Cobra: Kan hålla med om att polyester och glasfiber inte är något roligt att jobba med. Men ibland tyvärr ett måste. Tackar och tror att detta kan bli något riktigt bra faktiskt :wub:

Mvh Andreas

#38

Postad 16 juli 2010 - 22:40

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Its all in my head :) Kan inte rita alls, men har en hygglig idé om hur det ska se ut.

Mvh Andreas


Då får du förklaradesto bättre :wub:
Ses imorrn.

#39

Postad 19 juli 2010 - 16:53

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Fick lite hjälp av Lonefox så det skulle hända nåt :) Var inget avancerat vi gjorde direkt men det gör sån jäkla skillnad att vara 2 st när man grejar. Framförallt är det fruktansvärt tråkigt att stå i jobba med bilen ensam. Det ligger dubbla lager golv i skuffen varav den undre skivan är något dämpad på båda sidorna. Fick lite problem med plastningen i början då vi snåla på silvertejpen så den "korva" sig när vi la på polyester och glasfiber, men därefter tejpade jag åt båda hållen och då gick det mycket bättre.

Hade även besök av ett gäng ifrån en lackeringsfirma igår kväll och klart är det att de ska lacka bilen :D Har även hittat lite prylar till bilen från tyska sidor så nu börjar det kännas riktigt bra :(

Bifogad fil(er)



#40

Postad 05 augusti 2010 - 18:16

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Även börjat med inredningen :)

Nu börjar det även närma sig för lack :D

Bifogad fil(er)



#41

Postad 05 september 2010 - 09:36

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Långsamt framåt.

Tillfällig cover till bagaget. Eftersom bilen vart helt utan inredning i skuffen orginal så vart det till att göra ny. När inredningen är klar skall slutstegsrack monteras och ett bar enkla covers över anslutningarna byggas.
Bifogad fil  skuffen_001.jpg   159,53K   0 Antal nerladdningar

Börjat måtta bakre sidostycken.
Bifogad fil  skuffen_002.jpg   145,29K   0 Antal nerladdningar

.och dämpat taket ytterligare med butylmatta över max dampern. Känns som att jag lägger ner planerna på att staga taket.
Bifogad fil  skuffen_003.jpg   125,15K   0 Antal nerladdningar

#42

Postad 05 september 2010 - 18:25

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
ge inte upp suget nu !!

#43

Postad 25 oktober 2010 - 16:05

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Långsamt framåt.

Omklädda stolar hemma.
Bifogad fil  nya_inredningen_003.jpg   134,07K   0 Antal nerladdningar

Slutstegsracket, Jäkligt tråkigt utseende, men kommer en platta utanpå sen då inget här bakom kommer att synas utan att skurva av slutstegen och sedan skruva ner plattan. Golvet däremot kommer att kläs, får se om jag lackar reglarna men det känns som slöseri med pengar och tid.
Bifogad fil  skuffbygge_011.jpg   153,37K   0 Antal nerladdningar

Plattan hamnar i 15 graders vinkel, går inte att se det på bilden dock. tror det blev 0,5cm till godo på höjden att stegen ska få plats ;) Väggarna runt om kommer att göras om.
Bifogad fil  skuffbygge_012.jpg   146,46K   0 Antal nerladdningar

Fogskum fyller igen utrymmet runt batterilådan.
Bifogad fil  nya_inredningen_001.jpg   137,54K   0 Antal nerladdningar

#44

Postad 31 oktober 2010 - 18:39

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Fått ner batterierna och klätt golvet samt gjort nya väggar. Nu börjar det likna nåt. Ska riva ur stegen ifrån Volvon nu i veckan också för att passa in dom i Jettan. Det blir tight....

Bifogad fil(er)



#45

Postad 04 november 2010 - 19:35

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Idag har jag klätt vänster sidan och plattan för slutstegen samt monterat islagsmuttrar för slutstegen. Det blir 3st monterade på höjden på den stora plattan och monosteget i mitten på golvet, sen kommer troligtvis ODR-processorn hamna på vänstersidan med en cover eller direkt på golvet. Covers med glas och led-ljus kommer till sen såklart.

Vänstersidan kommer ta lite längre tid att göra klart då jag skall fälla in en låda och montera alla säkringshållare där, blir även glas och led-belysning här.

Även hämtat 4st polklämmor till batterierna, så att såfort jag klätt slutstegsracket i svart matta kommer det mesta att monteras på plats.

Ett kliv framåt känns det som. Har även hittat en gammal kompis som visade sig på i samma samhälle som skall vara med och greja vilket kommer att göra att jag får gjort mer. Tråkigaste som finns är att stå vid bilen och bygga själv.

Snart dags för instrumentbrädan :)

#46

Postad 05 januari 2011 - 23:05

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Jaha det är här du gömmer dig och din bil :P , dags för uppdatering!? :P

#47

Postad 11 januari 2011 - 22:41

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Äre Hewi ifrån bilstereo forum med M5:an? ;)

#48

Postad 20 januari 2011 - 15:32

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Äre Hewi ifrån bilstereo forum med M5:an? ;)

Japp och du har försvunnit därifrån!? Har skickat ett par PM till dig där utan svar :)

#49

Postad 21 januari 2011 - 21:37

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jo blev ett uppehåll sedan så blev min mail kapad och kommer inte ihåg lösen på bilstereoforum. ;)

Men släng iväg det här så svara jag det lovar ja! :)

#50

Postad 06 februari 2011 - 13:01

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Jaha det är här du gömmer dig och din bil :o , dags för uppdatering!? :unsure:


hehe. Tjenare.

Ja här gömmer jag mig. Har faktiskt inte fått gjort så jäkla mycket. Haft en jobbig period pga jobbet osv. Men nu har jag bytt jobb 2ggr och hittat ett jag stormtrivs med bara 15 minuter härifrån och jag slutar kl. 12 varje dag :P Finns dessutom en rejäl snickeriverkstad med allt som kan behövas :o Ska bara bli varm i kläderna där innan jag ber om att gå gå dit på helgerna. Har bara jobbat där en vecka.

On T.
Har iaf fått hem material så nu ska jag börja på nya dörrsidor, skuffen är nästan klar och klädd, ska provmontera slutstegen om någon vecka tänkte jag. Sen är det dags att komma igång med nya i-brädan.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.