Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson TW-100 *

683 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EMP-TW100 (Projektorer) 1 7,6 (4) Inga priser
Epson EMP-TW100H (Projektorer) 0 7 (2) Inga priser

#101

Postad 18 oktober 2002 - 08:24

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Ja, den där skulle kunna fungera... Undrar hur styvt rödfiltret är? Om det är "fladdrigt" måste det nog stabiliseras i hörnen för att det inte ska röra sig i onödan.

/Magnus

#102

Postad 18 oktober 2002 - 10:37

Unregisteredbd3d6f09
  • Unregisteredbd3d6f09
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Jag har beställt ett Kodak CC20R-filter från en fotoaffär i stan, och det är ett gelatinfilter ca 1mm tjockt och styvt. Tänk på att gelatinfilter är väldigt känsliga för fingeravtryck - de går ju inte att tvätta av. Normalt blir filtret bara dammigt och det går lätt att damma av med en mjuk borste.

http://www.madeco.se...filter/lee.html hittar man filter i polyester som borde vara enklare att handha, men hur dom ser ut vet jag inte [;)]

Det ser ut som om LoFi monterade sitt filter i en 6x6cm diabildsram och väljer man en glasad ram så skyddas filtret mot smuts, men man måste väl modifiera ramen eftersom filtret är en millimeter tjockare än (nästan) ingenting [:P]

#103

Postad 28 oktober 2002 - 16:01

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Förresten (off topic). Såg någonstans, om jag minns rätt, att du begärt få mjukvara för att styra TW100 via RS-232 från en snubbe på avforums. Har du fått den mjukvaran och i så fall vad kan man göra? Posta gärna info om detta i reviews & twaks tråden för TW100. Jag är jättenyfiken .

Så rätt LordX, det jag fick tillbaka från Jakarta var en mjukvara som heter EMP Link21L. Den skall vara för EMP- 600/811/820/720/730 Projektorer men det står även att den kan användas med alla EPSON/SEIKO-projektorer som stödjer "ESC/VP 21"-command (förmodligen något seriellt protokoll för att kommunicera med projektorn, gissa om jag skall snoka vidare angående det). [;)]

Många av de kommandon man kan ge till projektorn från programmet är inte så intressanta för TW100 skulle jag gissa (typisk "business projection"-applikation) men det finns en ganska cool funktion. Man kan ladda upp en "User Logo" och det kan ju vara riktigt coolt (välkommen till "min hembio" i stället för Epson's logga!). [8D]

Både programmet och manualen går att dra ned från nätet:

http://www.epson.com...p_link_21l.html

Ps. Jag har skickat ett långt brev med tekniska frågor (typ support för RGBs, dokumentation av firmwareversioner etc.) till Epson via AVD Tech. Jag återkommer när jag fått svar... Enligt AVD så skall det finnas en ny version av firmware ute (version 1.10?) men de har inte fått den från Epson UK ännu. Tydligen något problem med programmet som uppdaterar själva firmware. De vill inte använda det gamla eftersom det kan hänga mitt i en uppgradering och då har man en "död" projektor tills den kan laddas med ett nytt firmware. Jag återkommer även så fort jag vet mer om detta nya firmware... Ds.

#104

Postad 28 oktober 2002 - 16:25

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Ho, ho, ho... Här är en länk till "ESC/VP 21 Communication Manual"! [8D]

http://files.support...0p/pl600pcm.pdf

Då var det bara att sätta igång och koda då (tur att man är hacker med inriktning mot datakommunikation). Notera att det finns kommandon som "Input Source" med olika värden som 11 = PC1(analog RGB), 12 = PC1 (digital RGB), 13 = PC1(RGB-video) osv. Undrar vad RGB-video är för någonting? Det låter misstänkt likt RGBs! Inte helt omöjligt om man jämför med värde 22 = PC2(RGB-video RGsB), det är ju sync on green! Sedan kan man fråga sig vilka av dessa kommandon som TW100 stödjer men det borde vara ganska lätt att testa sig fram... [;)]

Ps. Jag upptäckte att man inte ens behöver koda själv för att testa. Bara att använda vilket terminalprogram som helst och ge kommandona manuellt... Om man hittar någonting användbart så kan man ju koda ihop någonting som skulle kunna användas med en HTPC... Ds.

#105

Postad 28 oktober 2002 - 17:35

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Mycket mycket intressant! Grymt bra detektivarbete EmuMannen! Nu vet jag vad jag ska studera i kväll. [:D]

#106

Postad 28 oktober 2002 - 18:13

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Om du har möjlighet så kan du ju testa och ge lite olika kommandon till din TW100 (jag har inte den möjligheten för tillfället). Om TW100 inte stödjer ett kommando så skall den ju bara svara med ett "ERR".

Testa till exempel att ge kommandot "PINP 41 0 0 0"<CR>. Inte för att jag tror att det fungerar men om så skall den visa komposit-signalen som Picture in Picture i kvadrant (0,0) med default zoom. Kommando "PINP 42 15 15 4"<CR> skall visa s-video-signalen i kvadrant (15,15) med max zoom och så vidare. Kommando "PINP OFF"<CR> skall slå av PiP.

Observera att det inte bara finns "set commands", det finns även "get commands". Kommandot "SOURCE?"<CR> till exempel, det skall rapportera vilken bilkälla som för tillfället är vald (returnerar nog en siffra motsvarande de värden som kan användas för att sätta bildkälla)...

Jag önskar jag hade min bärbara HTPC hemma så jag kunde testa lite på min TW100...

#107

Postad 28 oktober 2002 - 18:26

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by LordX
Mycket mycket intressant! Grymt bra detektivarbete EmuMannen! Nu vet jag vad jag ska studera i kväll. [:D]


Helt "off topic" men jag tittade i ditt galleri LordX, är det Jack Dempsey som går i burken? Det ser även ut som en STOR "Pleco" på botten... [?]

#108

Postad 28 oktober 2002 - 23:21

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Off topic: Ja, det är en riktigt maffig "Pleco". Känns lite som Jurassic Park [:)]. Tror de andra var "Jack Demspey" men tyvärr dog de båda i förra veckan av sjukdom... Medicinen ville inte hjälpa [:D].

On topic: Jag hittade en nyare version av det programmet: http://www.i-love-ep...p/emplk2110.htm. Det står i varje fall TW100 i supportlistan. Manualen är dock japansk så den fattar jag inget av men det ser likadant ut som det andra programmet.

Det står i user guiden http://files.support...1_/pltw1_u1.pdf att TW100 stödjer vp21 kommandon men support.goepson.com verkar inte fungera.

Jaha, skulle vara kul att testa men projektorn sitter 15 meter från datorn och jag har inte en så lång rs-232 kabel. Får se om det går att fixa på något sätt. Ändra loggan är ju ett måste [:D]. Frågan är bara vilken upplösning och hur många färger den kan ha? Det står ju t o m "User's Logo" i user guiden...

Sitter i samma sits som du. Ingen laptop och projektorn 15 meter från datorn... Vill ju testa [:)].

Kanske snart borde flytta den här tråden till teknik?

#109

Postad 29 oktober 2002 - 00:07

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by LordX
On topic: Jag hittade en nyare version av det programmet: http://www.i-love-ep...p/emplk2110.htm. Det står i varje fall TW100 i supportlistan. Manualen är dock japansk så den fattar jag inget av men det ser likadant ut som det andra programmet.

Det står i user guiden http://files.support...1_/pltw1_u1.pdf att TW100 stödjer vp21 kommandon men support.goepson.com verkar inte fungera.

Jaha, skulle vara kul att testa men projektorn sitter 15 meter från datorn och jag har inte en så lång rs-232 kabel. Får se om det går att fixa på något sätt. Ändra loggan är ju ett måste [:D]. Frågan är bara vilken upplösning och hur många färger den kan ha? Det står ju t o m "User's Logo" i user guiden...

Sitter i samma sits som du. Ingen laptop och projektorn 15 meter från datorn... Vill ju testa [:D].

Kanske snart borde flytta den här tråden till teknik?


Bra jobbat LordX! Det här ser bättre och bättre ut... Jag kom på att vi faktiskt har 5 stycken till Laptops hemma (tro det eller ej men min 3 år gamla dotter har till och med en egen).

Jag drog fram några gamla RS232-kablar men det sitter en hane i både datorn och TW100 (alla mina kablar har en hane i ena änden och en hona i andra)!?! Ja, ja, ja, jag får väl löda en ny (kan alltid ta ett gäng meter billig TP-kabel)...

När det gäller user's logo och palett så stödjer programmet JPEG-bilder och de har ju true color palett. Därför tänkte jag testa med en 32-bits bild i "native resolution" 1280x720. Om inte det funkar så får man väl arbeta sig nedåt...

#110

Postad 29 oktober 2002 - 23:48

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Då har jag provat och kört lite terminal mot min TW100. Först och främst så verkar inte "Upload User Logo"-funktionen i EMP Link 21L fungera med TW100 (storleken på bilden skall, på de projektorer som stödjer denna funktion, vara 400 x 300).

När det gäller ESC/VP21-kommandon så stödjer TW100 betydligt fler än de som listas i "User's Guide", Appendix C, sid 76. Den stödjer dock inte alla de kommandon som listas i "ESC/VP21 Communication Manual".

Det finns dock en riktigt mysko sak som jag måste grotta vidare i. I appendix C så står det att TW100 bland annat skall stödja commandot "SOURCE 22" (RGB-Video). När jag förösker ge det kommandot så får jag ":ERR" som svar! Alla andra listade "SOURCE"-kommandon fungerar men inte "22" med andra ord. Det tycker jag verkar riktigt mysko...

LordX, när ni kopplade RGBs till TW100 vilka pinnar använde ni då? I appendix C står det i alla fall följande 1=R, 2=G, 3=B, 6=R GND, 7=G GND, 8=B GND, 13=Composite Sync.

#111

Postad 30 oktober 2002 - 00:46

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Jag har inte ordnat någon kabel ännu så jag har inte haft möjlighet att testa något. Har tyvärr ingen laptop så det blir att antingen flytta projektorn (jobbigt) eller skaffa en megalång kabel.

Vi kopplade exakt dom stiften (standard vga). Första testen var rgb + h/v-synk, alltså h-synk på pinne 13 och v-synk på pinne 14. Andra testen var att ta kompositsynk och endast koppla denna till pinne 13 och ingen v-synk. Kopplingen var (nästan) exakt som http://www.hut.fi/Mi...2rgb/scart.html. Ingen krets för split i h/v-synk då vi testade med endast kompositsynk.

Kan det vara firmware som sätter begränsningar så att "source 22" inte fungerar? Lurigt att det står i user guiden...

#112

Postad 31 oktober 2002 - 12:24

dala
  • dala
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Underbart engagemang i den här tråden, skoj! Jag har haft en TW100 sedan i våras, köpte troligen en av de första som kom till Sverige. Har dock inte grejat så mycket med den ännu, har hoppat fallskärm all ledig tid istället :) Nu är det dock biosäsong och jag funderar på om det kanske är dags för en firmware upgrade på projen. Kan någon tipsa om hur och var man kan göra det i Sverige. Någonstans runt Göteborg möjligen eller är det Sthlm som gäller? Eller kan man fixa det själv via RS232 porten?

#113

Postad 31 oktober 2002 - 12:49

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Uppgraderingen görs av auktoriserade Epson-återförsäljare. Enligt uppgift behövs det en "speciell kabel", men det får man väl ta med en nypa salt. Det största problemet blir kanske ändå att få tag på själva firmwaren. Om Epsons policy är att uppgraderingen skall skötas av deras återförsäljare, kan den kanske vara svår att få tag på ?

Jag kan ju inte tänka mig att Epsons närmaste återförsäljare finns i Stockholm. Du får väl ringa och kolla var den närmaste finns. Med lite tur finns det en i Göteborg. Lycka till med uppgraderingen och kommande bioaftnar !!

PS. Det fanns en tråd där Epsons återförsäljare var listade med namn och telefonnummer. Använd sök-funktionen [:)]

#114

Postad 01 november 2002 - 14:42

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

  • 1 238 inlägg
  • 0
Flyttar alla Epson-TW100-tweaks moder till [url="http://"https://www.minhembio.com/forum/forum.asp?FORUM_ID=24"]Projektorer[/url].

#115

Postad 03 november 2002 - 02:02

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Är det någon som vet när TW100H kommer till Sverige? Läste något ryckte om att TW100 inte skulle göras mer utan TW100H skulle ta över istället (?). Har en kollega som troligen ska byta ut sin pga dead pixel. Har han tur (eller kanske otur) får han en TW100H... för om TW100 inte finns längre måste de ju ge honom en TW100H?

Grr, får ta och fixa en kabel snart så jag kan leka lite med projektorn. Är ju riktigt nyfiken.

#116

Postad 03 november 2002 - 15:33

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
dala, kolla med Håkan på http://www.avdtech.nu De kan uppdatera ditt firmware men du måste antingen skicka den till dem eller åka förbi och vänta medan de gör det.

Jag skulle dock vänta tills version 1.10 är officiellt släppt. AVD har inte fått någon fungerande uppdatering för 1.10 än men tydligen skall IT-Workshop ha en fungerande kopia men jag vet inte om de uppdaterar kostnadsfritt... Jag återkommer i denna tråd så fort jag vet mer...

LordX, TW100H är intressant. Släpps i Japan i början av November och skall ha en ny, ljusstarkare panel som dessutom skall vara billigare att tillverka. Kontrasten skall också vara högre, frågan är om den verkligen är det eller om Epson bara korrigerar sina moderata värden till mer "normala" fantasivärden. Jag läste på AVS Forum att de mätt en TW100 till 1:650 direkt ur boxen och att den upplevdes som ljusstarkare än en M20X "head to head". M20X som skall ha 1900 AL mot 700 AL för TW100 så jag gissar att Epson "har lite att ta av"... En konkret skillnad mellan TW100 och TW100H är att TW100H är helt ljudlös i standby. Jag undrar om de har fixat det i firmware eller om de tvingades byta hårdvara. Om det endast var firmware så kanske framtida firmware även fixar till en vanlig TW100...

Det jag ser fram emot mest för tillfället är ett SMART-kallibrerings-kit för TW100 (det skall tydligen snart vara klart). Det mest intressanta är att TW100 enligt Smallcomb inte tjänar någonting på ett filter. Andra projektorer har fått dryga 30% till 50% bättre kontrastvärden efter SMART-kallibrering!

Mer om SMART här: http://www.enhancedht.com

Jag håller på och sammanfattar lite tekniska frågor till Epson UK som jag skall skicka till dem i morgon. Det handlar främst om skillnader mellan olika firmware (vad skiljer dem åt?), stöd för RGBs, DCDi och visst PAL-material samt den "saknade" "SOURCE 22" via ESC/VP21-kommandon. Jag återkommer med mer information så fort Epson behagar svara...

Jag skall även sammanställa en önskelista på förbättringar som jag tänkte skicka till Epson HQ. Jag skulle till exempel vilja ha en "sub-title mode". Problemet är väl om det inte finns tillräckligt med minne på moderkortet. I så fall tvingas de ju ta bort någonting för att på plats med ny funktionalitet eller uppgradera med mera minne...

#117

Postad 03 november 2002 - 15:54

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Lyckades äntligen fixa kabel så jag kan koppla ihop pcn och TW100 (med 1.08 firmware).

Precis som EmuMannen sa så verkar inte Link21l programmet stödja byte av logo. Konstigt eftersom i http://files.support...0p/pl600pps.pdf står det att 1.10 ska ha support för TW100. Den version som fanns på http://www.i-love-ep...p/emplk2110.htm ska enligt sidan vara just version 1.10. Fast jag är lite tveksam, exe-filen är daterad 20 mars i år och dll filerna är från förra året... Bulletinen med informationen var från 17 juli...

Det går i varje fall att starta projektorn med programmet... Fast till vilken nytta?

Vågar knappt testa hyperterminal och vp21 kommandon. Vad händer om något blir fel? Tänk om projektorn kommer ihåg det och blir värdelös.

Jag provade i varje fall "source 21"och sen vägrade projektorn visa någon bild och svarade inte alls på fjärrkontrollen. Verkade dock forfarande vara mottaglig för kommando för jag testade också "source 22" med "err" som följd. Blev lite rädd men efter att ha brutit strömmen och startat upp igen var allt precis som vanligt.

Alltså user guiden och informationen om link21l programmet är motstridiga om vad som egentligen fungerar och hur. Frågan är vad som egentligen gäller? Jag tror det är firmware som sätter begränsningarna.

#118

Postad 09 november 2002 - 12:00

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Tänkte bara meddela att kacang (Erick) på http://www.avforums.com har skapat en grupp (http://www.yahoogroups.com/group/tw100) för TW100 hos Yahoo Groups.

Det finns en fördel med Yahoo och det är att man har filarea mm. Alla de program och dokumentation vi hittat än så länge finns att hämta i gruppens filarea.

#119

Postad 12 november 2002 - 01:05

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Det har tidigare i tråden diskuterats om huruvida deinterlacen för PAL är lika bra som för NTSC.

Jag satt och testade lite med projektorn i samband med att jag grävde lite i ett problem som diskuteras i tråden http://www.avsforum....threadid=187923.

Jag testade följande:
Kopplade in tv-ut från mitt grafikkort med s-video till projektornStällde in PAL för tv-utVäxlade till tv-ut samt s-video på projektornRör muspekaren och ser tydliga tendenser till tearing (som inte märks hela tiden). Det uppkommer med Motion Detect 1-4 men inte 5 (fast då är bilden suddigare)
Gjorde då om testen:
Ställde in NTSC för tv-utVäxlade till tv-ut samt s-video på projektornRör muspekaren och ser inga tendenser till tearing. Det uppkommer ingen tearing med Motion Detect 1-5

Verkade som tendensen till tearing för PAL blev mindre tydlig om jag satte Progressive till Video[?]. Min uppfattning är att deinterlace är bättre för NTSC än för PAL. Skulle vara kul om någon annan kunde testa något likanade och se om vi kommer fram till samma resultat. Vet ju inte om min metod kan klassas som någon bra metod [:)].

#120

Postad 12 november 2002 - 10:49

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Faan vad jag hatar det här forumet ibland! Jagf skrev ett långt svar men när jag försökte posta så hängde sig servern och när jag gick tillbaka så var formuläret tomt!!! Nu orkar jag inte skriva om den texten... [:)]

#121

Postad 12 november 2002 - 20:42

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Dags att göra ett nytt försök och sammanfatta vad jag tidigare försökte posta...

Jag har upptäckt någonting liknande. För film-material, både PAL och NTSC fungerar det problemfritt. För visst video-material (jag har bara testat PAL) så uppstår det stundtals oacceptabelt ”kammande” (ett bra exempel att testa är tv-programmet ”Heja Björn”).

Att ställa PS i läge ”Video” och att dra ned på värdet för ”Motion Detection” hjälper men det senare gör bilden något ”suddig”. I detta läge fungerar linjedubblingen utmärkt för rörliga objekt men ta en titt på de statiska. Om ett diagonalt streck rör sig över bilden så är det jämt och fint. När det stannar till och blir statiskt så uppstår det taggigheter!

Jag har skickat ett flertal mail till Epson UK angående detta (eftersom ingen i Sverige har kunskap nog att reda ut denna fråga). Det har snart gått tre veckor sedan mitt första mail och jag har ännu inte fått något svar från Epson. Tråkigt att Epson UK verkar vara riktiga skitstövlar jämfört med Epson USA. Jag tänkte dock avvakta något innan jag ”går i taket”. Om de återkommer med bra svar på mina frågor så kanske jag förlåter dem men annars... [:)!]

#122

Postad 13 november 2002 - 00:39

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag har lekt lite med inställningarna under kvällen. Två tv-program som "kammar" ordentligt i min TW100 med default-intällningar är "Heja Björn" och "Harem". Jag upptäckte att PS = Video och Motion detect = 5 fixar till alla kantigheter även på statiska objekt. Bilden är dock för suddig med den inställningen tycker jag och efter att ha jämfört med en massa annat videomaterial så tror jag att Motion detect = 4 är en optimal kompromiss. Här är mina bas-inställningar (inte RGB) som jag brukar ha som preset #1:

Grey screen &#40;Tikkurila X073&#41;&#58;

=============================



S-video &#40;DVD&#41;&#58;

--------------

Black&#58; 0

White&#58; +3

Sharp&#58; 0

Color&#58; +3



Color mode&#58; Theatre

Color temp&#58; 6500K

Flesh tone&#58; 0



Progressive    &#58; Film/Auto

Motion detect  &#58; 3

Noise reduction&#58; OFF





Composite &#40;TV/VHS&#41;&#58;

-------------------

Black&#58; 0

White&#58; +3

Sharp&#58; 0

Color&#58; +4



Color mode&#58; Natural

Color temp&#58; 6500K

Flesh tone&#58; 0



Progressive    &#58; Video

Motion detect  &#58; 4

Noise reduction&#58; NR1


#123

Postad 13 november 2002 - 23:47

Unregisteredbad3b5b1
  • Unregisteredbad3b5b1
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Funderar själv på att köpa en epson och frågan är då varifrån jag ska köpa den för att få ett bra pris. Och har då sett dvs olika ställen utanför sverige med bra priser frågan är då har epson världs eller europa garanti?

#124

Postad 14 november 2002 - 13:11

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Uppdatering, jag har äntligen fått kontakt med Epson UK. De ringde faktiskt upp mig och bad om ursäkt att de inte kunnat kontakta mig tidigare. De hade visst lite interna kommunikationssvårigheter och marknadssidan hade inte de uppgifter de behövde för att kunna komma i kontakt med mig.

Mina tekniska frågor var lite för svåra även för Epson UK så de har skickats vidare till Epson i Japan. De meddelade mig att Japanerna är ganska noggranna när det gäller att gå igenom denna typ av ärenden så svaret kan dröja upp till ett par veckor. Epson UK har dock lovat att kontakta mig en gång i veckan bara för att meddela status (även om de inte fått svar från Japan).

Förhoppningsvis kan Japanerna ge svar på mina frågor angående firmware, RGBS, DCDi och PAL med mera. Stay tuned...

#125

Postad 14 november 2002 - 13:32

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"Förhoppningsvis kan Japanerna ge svar på mina frågor angående firmware, RGBS, DCDi och PAL med mera. Stay tuned..."

jaadu "fågelgrabben"...
Får du och japanerna ordning på din Epson så den kan ta RGB-Scart som det lösligt pratades om OCH trycka signalen genom DCDi'n så sitter du verkligen i vinnarhålet.
Då är ju projjen hur hemsk som helst [:P].
Den nya lilla Sanyon skall ju tydligen klara det (annan topic) och klarar det... kanske...

Det är bara att hoppas och även om det svider att du och "småpengsgatan" sitter med så hemska manicker är det bara att gratulera [:D].

hejhopp Håkan

#126

Postad 14 november 2002 - 13:53

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Det är bara att hoppas och även om det svider att du och "småpengsgatan" sitter med så hemska manicker är det bara att gratulera [:D]. Håkan, ser att du skaffat Engelsk-Svenskt lexikon [:P][;)]

Angående Epson UK:s svarstider hade jag ju likartade problem. Det tog nästan en månad innan de kunde bekräfta att TW 100 gör en inverterad 2:2 Pull Down.

https://www.minhembi...?TOPIC_ID=17639

EmuMannen: Hoppas att japanerna inte bara svarar på frågorna, utan även (i det fall att TW 100 inte klarar av det du frågar om) ser att det finns rum för "uppgradering" och även gör något åt det !!

#127

Postad 14 november 2002 - 15:04

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Hallå PennyLane, jag har pesonligen aldrig varit orolig för att den inte gör en reverse 2:2 pull down (eftersom jag som jag sagt tidigare aldrig upplevt problem med film-material i film/auto-mode). Det jag är mera tveksam till är linjedubblingen av video-material (jag vet inte hur den fungerar för NTSC eftersom jag bara testat PAL). Här är det någonting skumt som jag hoppas Japanerna kan få ordning på.

Det vore givetvis kul (som Håkan kommenterade) om det gick att sparka igång DCDi, scaler och aspect control för RGBS. Det borde inte vara omöjligt eftersom det funkar i Yamahan och många av Epsons business-projektorer faktiskt har stöd för RGBS. Förmodligen förstår de inte vikten av PAL och RGBS i Japan och USA och så länge vi konsumenter i PAL-land inte säger till så har de ingen chans att identifiera och åtgärda eventuella problem.

Jag har erbjudit mig att hjälpa till med utvecklingen av TW100 och det är möjligt att de tar till sig något av mina förslag till förbättring. Jag har bland annat föreslagit en "sub title zoom mode" för att zooma letterboxat-material med bibehållen text. Frågan är väl om minnet räcker till för ny funktionalitet i firmware? Vi får se vad som händer, nu har jag i alla fall äntligen kontakt med teknikerna i Japan och de brukar vara bra på att ta till sig förslag på förbättringar...

#128

Postad 14 november 2002 - 16:22

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Intressant! Verkar som om någonting händer i varje fall.

Ett zoomläge för letterboxat material där man kan se texten borde enligt min menig varit med från början. Även enklare 16:9 tvapparater har ju liknande zoomlägen...

#129

Postad 14 november 2002 - 16:38

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Råkade springa på en sida hos Epson i Australien. De har t o m "download section" för TW100: http://tech.epson.co...00&platform=all

Undrar om den emplink 1.1 vi testat innan verkligen var 1.1 ? Vet inte om det framgick av programmet. Vi hittade den ju på en icke officiell Epson site om jag förstod det hela rätt. Får kanske ta och testa den från Epson i Australien istället...

#130

Postad 14 november 2002 - 16:57

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by LordX
Undrar om den emplink 1.1 vi testat innan verkligen var 1.1 ? Vet inte om det framgick av programmet. Vi hittade den ju på en icke officiell Epson site om jag förstod det hela rätt. Får kanske ta och testa den från Epson i Australien istället...

Nedladdat och installerat, skall testa så snart som möjligt (nu har jag både min nya laptop och kabel redo)...

#131

Postad 14 november 2002 - 17:27

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Off topic:
quote:jaadu "fågelgrabben"...

EmuMannen: Är det fågel, emulator eller synth som gäller? Jag chansar på emulator [:(]

#132

Postad 14 november 2002 - 18:00

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
NEJ

Det är det nyazeelänska struts-simulatorn... den sk. Emun
(jag har aldrig fattat om den är utdöd... men det är/var en fågel)

skit i det Hökmannen (Hawkman... Håkan om en engelsktalande säger det)

#133

Postad 14 november 2002 - 19:40

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Nya funderingar kring RGBS "eländet"...

Det finns ju som bekannt en annan poppis projektor, nämligen NEC VT-45. Det är en av de få (?) som faktiskt fixar RGBS direkt från scart utan någon extra logik (förutom specialkabel).

Så har det inte alltid varit. De första 45:orna fixade inte RGBS utan det var något som kom senare. Är inte så jätteinsatt i ämnet men om jag förstod det rätt så släppte NEC en firmware uppgradering och vips hade den RGBS support [:0]. Finns dock ett frågetecken, se P-a:s inlägg i tråden https://www.minhembi...?TOPIC_ID=20198. Det skulle ju innebära att det är samma för 45:an som för TW100 (med lm1881 separationen), alltså ingen deinterlacing mm [:(]. Blir inte klok på om P-a avser att RGBS bilden inte är progressiv (vilket är sannt) och/eller att projektorn visar bilden interlaced [?]

Vad som fick mig att börja fundera var att NEC har någon egen slags koppling, se http://www.dvdforum....d=8549&alb=1571 (klicka på bilden för förstoring). Det intressanta är att NEC valt att direkt skicka in kompositvideo på pinne 11 (Monitor Id 0) i vga kontakten istället för att använda V- och/eller h-synk. De säljer även en kabel kallad "ADP-SC1" (inte att förväxlas med "ADP-CV1" för komponentvideo) som fixar kopplingen. Dock verkar man få specialbeställa kabeln på något sätt.

Tänk om nu detta är något som andra projektortillverkare också fått för sig att göra? Tänk om det skulle funka på TW100? Om 45:an kunde få RGBS efter firmwareuppdatering kanske även TW100 fixar det? Glöm inte att Yamahan (TW100 brorsan) faktiskt har sync-input som, om jag minns rätt, tar in kompositvideo direkt. Iofs är det i kombination med komponentvideoingången istället för vga ingången men man vet ju aldrig.

Har försökt hitta info om scart och 45:an på webben men det är inte speciellt lätt. Fick för mig att Monitor Id pinnen i en vga kontakt egentligen används för att datorn ska kunna identifiera vilken typ av bildskärm det är (?). Det skulle ju då innebära att det är en utsignal från skärmen och inte en insignal som NEC valt... Det verkar också som NEC har samma typ av koppling på flera av deras projektorer, alltså de som fixar RGBS. Hittade en beskrivning av just scart inkoppling med hjälp av specialkabeln i en pdf-manual för en av NECs projektorer men jag minns inte vilken.

Någon som vågar testa rakt av? Kanske går att låna en NEC kabel från någon butik (om de nu har en sådan kabel). Annars borde det vara enkelt att fixa en egen kabel. Jag tror inte jag vågar för tänk om det är utsingal på pinne 11 från projektorn och så kör man in en signal istället. Som sagt, något kanske går sönder... Fast egentligen pekar inget på att det skulle fungera men det gjorde det ju inte på 45:an från början heller...NEC och Epson är ju inte ens samma företag. Blir dock nyfiken.

#134

Postad 15 november 2002 - 00:38

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
EmuMannen syftar inte på den utdöda fågeln utan på emulatorer... [:(]

NEC's lösning för RGBS tror jag de är ganska ensamma om (men jag vet inte säkert)...

Det intressanta med Epson och RGBS är att de har flera andra projektorer som faktiskt stödjer RGBS. Ta exempelvis TW100's kusiner EMP-811 och EMP-820, de stödjer RGBS och på flera ställen i den skriftliga dokumentationen för TW100 dyker RGB-video upp (som borde tolkas som RGBS till skillnad från RGsB som även det dyker upp på ett par ställen).

Det verkar ju som om TW100 redan accepterar RGBS via Input B (med composit sync på h-synk-pinnen) men problemet är att DCDi, scaler och aspect control är disabled (till skillnad från Yamahan). Med lite tur så kan detta rättas till med ett nytt firmware men i värsta fall så kräver det modifieringar av hårdvaran... Vi får väl se vad Japanerna svarar...

#135

Postad 16 november 2002 - 02:26

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Ni som har en TW100, gör er själv en tjänst och prova RGB-inställningarna som Erick Otto (kacang på AVS) använder...

Jag har precis tittat på Star Wars II och jag måste säga att hans inställningar rockar...

De här är inställningarna som han använder med en vit duk:
Black&#58; 0

White&#58; -2

Sharp&#58; -1

Color&#58; +3

Tint &#58; -1



Color mode&#58; Theatre

RGB Offset&#58; 15, 10, 25

RGB Gain  &#58; -2, -1, -1

RGB Gamma &#58; 2.2, 2.3, 2.2

Här är de inställningar jag använder med en grå duk (X073):
Black&#58; 0

White&#58; 0

Sharp&#58; -1

Color&#58; +3

Tint &#58; -1



Color mode&#58; Theatre

RGB Offset&#58; 15, 10, 25

RGB Gain  &#58; -2, -1, -1

RGB Gamma &#58; 2.2, 2.3, 2.2

Jag har uppdaterat mitt galleri med bilder från SWII och dessa inställningar:

https://www.minhembi...?user=emumannen

#136

Postad 17 november 2002 - 13:32

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Tack EmuMannen. Jag skall prova att leka lite i kväll ...

#137

Postad 18 november 2002 - 10:45

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Då var den saken provad - och kacangs värden ger en bättre bild än projektorns standardvärden, dvs. RGB Offset på 0, RGB Gain på 0 och RGB Gamma på 2,4. Med undantag av skärpan (som jag höll på -2) körde jag med EmuMannens X073-modifierade version, dvs. högre vitnivå än vad kacang använde.

Jag valda även att testa med scener ur SWII, och det jag speciellt noterade var att upplösningen i mörka scener blev MYCKET bättre. Dock inte på svärtans bekostnad, även om kanske de allra mörkaste partierna blev en aning ljusare. Men det är försumbart i sammanhanget.

Det som var mest intressant var att de mörka scenerna innehöll så pass mycket mer detaljer. Kolla t.ex. den lilla snutten när rymdfarkosten sveper över stjärnhimmeln (39,15 – 39,25) !

”Vilken stjärnhimmel ??” frågar du kanske, och med min ursprungliga inställning (samma som EmuMannens ursprungliga dito) är frågan helt förståelig, för den nämnda sekvensen ser inte ut att innehålla speciellt mycket stjärnhimmel. Men efter RGB-justeringen framträder hela stjärnhimmeln - skillnaden är rent otrolig !!

”Men då måste ju den ursprungliga inställningen vara felaktig”, säger du kanske. Och faktum är att även mina tankar gick i samma banor. Jag provade alltså att minska svärtan på den ursprungliga inställningen, och visst kom stjärnorna fram så småningom, men då hade även den nattsvarta rymden tappat det mesta av sin svärta !! Med RGB-justeringen fick jag BÅDE svärta OCH stjärnor.

Att notera i övrigt var att ansiktsfärgerna kändes mer naturliga (mindre röda än med den ursprungliga inställningen), även om jag aldrig tidigare reagerat på att ansiktena skulle varit för röda. Det här med ”röda ansikten” noterade jag först när jag använde stillbilder och bytte mellan de två inställningarna. Vad gäller ljusa scener märkte jag ingen skillnad mellan de två inställningarna.

Och då återstår frågan: ”Är det här en optimal inställning, eller går det att göra bilden ännu bättre ??”.

Jag varken kan eller vill svara på den frågan, men med tanke på att antalet variationsmöjligheter för RGB-inställningarna är nästan oändligt (drygt 6.000.000.000.000, om man inte beaktar svärtan och vitbalansen !!) har jag ingen lust att börja prova alla kombinationer. Tror jag nöjer mig med de redan utprovade värdena. Och precis som EmuMannen rekommenderar jag även andra TW-100-ägare att prova de här inställningarna ...

#138

Postad 18 november 2002 - 11:48

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Intressant PennyLane och EmuMannen!

Jag har också testat Ericks (kacang) värden och tyckt att de är rätt så bra. Om jag förstått det rätt är Ericks värden kalibrerade för komponentvideo och EmuMannens för S-Video? Vore bra om alla redovisade för vilken typ av signalkälla värdena är kalibrerade för. Sen kan det även vara skillnader beroende på vilken hårdvara som är kopplad till projektorn.

Eftersom jag endast kör (HT)PC så tycker inte jag att de värdena ger helt perfekt bild ännu. Märker ingen större skillnad mellan LoFis (AVSForum) pre-filter inställningar (med reducerat rött) och Ericks. Jag tror nog att analog RGB från PC kan skilja sig en hel del jämfört med S-Video och komponentvideo som nog har en hel del gemensamt med varandra. De är ju rätt olika signaltyper (RGB resp. de andra).

Jag har laborerat lite med värdena men tycker det är svårt att få någon riktigt bra inställning. Blir nog snart dags att införskaffa någon kalibreringsskiva typ "The Calibrator" och då se om det går att få ett bättre resultat.

#139

Postad 18 november 2002 - 13:38

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by LordX
Blir nog snart dags att införskaffa någon kalibreringsskiva typ "The Calibrator" och då se om det går att få ett bättre resultat.

Ja den skall ju vara handlarna tillhanda idag! [:D] Jag ser redan fram emot din recension av The Callibrator och lite rykande färska "killer-values" för våra kära TW100! [:)]

#140

Postad 18 november 2002 - 14:28

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Hej alla TW100 kompisar,
EmuMannen och PennyLane
Kör ni denna sättning även för TV via komposit/S-video ?

Själv kör jag enligt detta med ett CC20R filter på en vit
1,0 gain duk både för S-video TV samt DVD:
Blk level: 0
Wht level (manual): 0
Theater mode
Sharpness: -1

offset
R: +24
G: +27
B: +28

gain
R: -5
G: +5
B: +8

gamma
R: 2.5
G: 2.3
B: 2.2

Före jag monterade på mitt filter såg de ut så här:
Blk: 0
Wht: -2
Sharpness: -1
Col: +2
Tint: -2
Theater mode

offset
R: +25
G: +18
B: +25

gain
R: +5
G: -5
B: +5

gamma
R: 2.2
G: 2.3
B: 2.2

Ingen som hört något mer av SMART fixen.
Kanske kan vi gå ihop och köpa ett SMART-kit tillsammans ?

#141

Postad 18 november 2002 - 15:43

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Tack för ditt input ljudnisse ! Värdena jag testade med gällde DVD via S-video - jag får ingen bild med komponentkablar på SW2 (problemet finns i DENON 3800; hoppas en firmware uppgradering skall fixa det. Är tvungen att vänta på en officiell version, ifall jag blir tvungen att returnera spelaren. Usch vad den lilla parentesen drog ut ...)

Jag misstänker att TV-bilden nog behöver lite annorlunda värden - och där kan det bli svårare att "byta värden" med varandra, eftersom utsändningar, mottagningsförhållanden mm varierar beroende på var man bor.

Hittills har jag nöjt mig med att kalibrera kompositsignalens videovärden med hjälp av AVIA-skivan, och sen köra TV:n direkt. Men jag misstänker att det går att få betydligt bättre bild med hjälp av RGB-kalibrering.

Jag väntar också på nyheter från SMART-fronten, men det verkar gå trögt. Den skulle ju vara "nästan klar" för en månad sedan. Calibrator-varning ?? [:)]

PS. Jag har ju faktiskt en bit rött CC30-filter, som fortfarande väntar på att testas [:I]. Kanske det blir av nu när jag fått blodad tand.

#142

Postad 18 november 2002 - 16:03

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag är med och "delar" på ett SMART-kit så snart det finns tillgängligt! [^]

Jag funderar även på att köpa duk från Da-Lite, "High Contrast Cinema Vision" eller möjligen "High Contrast Matte White" eller "High Contrast Da-Mat" (jag vet inte hur "grå" dessa dukar är). De första två har gain 1.1 och den sista 0.8. Jag har ingen aning om vilken gain min DIY X073-duk har. Vad jag skulle vilja ha är en grå duk med ett gain-värde på drygt 1. Därför verkar HCCV vara ett lämpligt val... Ett krav är dock att det går att köpa som metervara eftersom jag redan har en ram som jag är mycket nöjd med...

HCCV, SMART och The Callibrator... Den som väntar på någonting gott... [:)]

#143

Postad 22 november 2002 - 19:18

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Då fick man sitt CC20R filter med posten idag. Har gjort några snabbtester för att se om svärtan blev bättre eller inte. Mitt intryck är att det blev bättre. Inte direkt revolutionerande bättre men dock en liten förbättring.

Nu har jag bara testat Star Wars Ep II dvdn än så länge. De värden jag testade var samma som ljudnisses (med filter) fast med Black Level som -9 (precis som LoFi skrivit om på *AVSForum).

Jag kör vit duk med gain 1.0 och endast HTPC.

ljudnisse: Hur upplevde du skillnaden med eller utan filter? Stor förbättring eller? Jag kommer testa mer imorgon [:)]. Ska bort ikväll.

#144

Postad 25 november 2002 - 10:39

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Klart bättre !
Ja jag har satt på ett CC20R på min TW100 och kontrast samt svärtan blev klart bättre.
( vet att det skrevs om att det inte behövs ett röd filter på TW100 på AVSFORUM ??? )
OBS !
I mitt fall kör jag PS-PAL ut från min Denon DVD-2800
använder alltså inte DCDi:n i TW100 för DVD.
Detta syns tydligt i scener med t.ex. svart lackade bilar, regn blöt asfalt m.m. även TV bilden via S-video blev mer svart
Kör med med LoFi's sättningar för CC20R DVI men dragit ner på black level i och med att kör med en vit 1,0 gain duk.
Tog ett gammalt kamera filter:
-pillade ut det gamla glas filtret
-använde det gamla filtret som mall, ritade på plastfilmen.
-klippte till plastfilmen
-tryckte i plastfilmen i den gamla filter ringen.
-fäste filter ringen med nya filtret mot lins kanten med tunn ring av "sjömans-kitt"

#145

Postad 25 november 2002 - 12:57

Unregisteredb401a7ad
  • Unregisteredb401a7ad
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Hej alla TW100-ägare! Jag är på väg att ansluta mig till er glada skara - projen är beställd, nu ska den bara levereras också! [8D]

Då slog det mig plötsligt att jag kanske får vissa praktiska installationsproblem. Så, här kommer en dum (förhoppningsvis! [:)] ) fråga:

Kan man justera bilden i höjdled utan att använda keystone? [?]

Vad jag har förstått, så projicerar projektorn bilden från linsen och uppåt. D v s ställer man projektorn på ett bord projiceras bilden från denna höjd och uppåt. Och väljer man att takmontera projen, upp-och-ner, projiceras bilden från den höjden och nedåt. Detta stämmer väl?

Nu är jag rädd att bilden kommer att komma något för högt om jag takmonterar projektorn. Vi har en takhöjd på 2,70 m och projektorn kommer att takmonteras ca 3-5 m från väggen, med hänsyn till bildens storlek och vad som är praktiskt för övrigt. Jag vill att bilden ska hamna så mitt på väggen som möjligt, d v s är bilden 110 cm hög vill jag ha ett mellanrum mellan den och taket på 80 cm!

Alternativet till en takmontering är att vi ställer projektorn högst upp på ett skåp, ca 5 m från väggen. Det här är dock mindre troligt eftersom jag misstänker att bilden då kommer att bli för stor (vi kommer att sitta ca 4 meter från främre väggen, och 1 m framför den bakre). Dessutom antar jag, eftersom projektorn då inte står upp-och-ner, att bilden i sådana fall kommer att projiceras från denna höjd och uppåt och följaktligen hamnar i taket! [:0]

Hur löser jag mitt problem? Jag vill inte montera projektorn på en "arm", utan om den ska takmonteras ska den sitta så nära taket som möjligt!

Hmm, det slog mig just, att man kanske vänder på själva linsen när man takmonterar projektorn, för att inte bilden ska hamna upp-och-ner! Fast, då håller ju inte mitt tidigare resonemang om projicering uppåt resp nedåt... Snälla, hjälp mig reda ut det här innan jag blir totalt förvirrad! [:I]

/Martin

Edit: Ändrade "55" till "80" i femte stycket.

#146

Postad 25 november 2002 - 13:45

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Var beställde ni era CC20 filter någonstans? Har letat på dom vanliga fotoställena men dom har inga rödfilter.

Sen vill jag kolla om det är någon annan än jag som har stora problem med röda färger på TW100? Inledningen på Blade2 och SF loggan på SR ser för jäkliga ut. Har testat både via komponent på en gammal Pioneer 515 och via Svideo på en Onkyo 555. Kan jag verkligen ha sån otur att Chroma bugen är så närvarande på båda mina spelare?

/Magnus

#147

Postad 25 november 2002 - 13:57

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Lugn Martin, nu när du hittat till oos på forumet så kommer snart alla dina problem att ha lösningar... [:)]

Det finn lite olika lösningar på dina problem. Om jag vore som dig så skulle jag först ta reda på exakt var du vill ha bilden på väggen. Gissa inte och glöm alla tankar på vad som är mest estetiskt eller symetriskt. Du kommer att märka att det som är viktigast när det gäller dukens storlek och höjd över golvet i själva verket är ergonomi! Vad är mest behagligt i förhållande till hur du sitter i rummet (detta beror bland annat på hur du sitter och i vad du sitter). Personligen satte jag mig i en av mina favoritbiografer, där mätte jag upp alla relevanta vinklar och sedan omvandlade jag det till likvärdiga proportioner i mitt vardagsrum. Det ledde till att jag minskade dukens bredd från planerade 240 cm till 200 cm. För stor bild leder ofelbart till att du tvingas röra huvudet som om du tittade på en tennismatch, det är inte bra ergonomi! Jag tvingades även att flytta duken högre upp än de 80 cm från golv som jag använde initialt. Vi har en stor soffa som vi sitter mycket tillbakalutade i. Det ledde till känslan av att tvingas "titta ned" på duken. Därför flyttades den uppåt på väggen och nu sitter man bekvämt på ett avstånd av 3 till 4 meter. Min rekommendation är med andra ord att först planera noga och sedan vara beredd på justeringar för att uppnå bästa möjliga ergonomi. [^]

Projektorn projicerar mycket riktig bilden något uppåt. Om du vänder projektorn upp och ned så projiceras bilden något nedåt (bilden vänds inte optiskt utan digitalt genom att du ändrar i projektorns inställningar till "takmonterad"). Det följer med fyra gummifötter som kan monteras på projektorns ovansida om du vill lägga den upp och ned på exempelvis en hylla...

Om du talar om din takhöjd, dukstorlek och var du vill ha duken på väggen så kan jag tala om för dig var du måste placera projektorn för att uppnå dessa värden. Annars kan du tala om ange din takhöjd, var du vill sitta i rummet, beskriva "hur du sitter" eller "vad du sitter i" samt ungefär hur stor bild du vill ha så skall jag föreslå vad jag anser lämpliga värden för både storlek på duk och placering av både duk och projektor...

#148

Postad 25 november 2002 - 14:11

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by magnusp
Var beställde ni era CC20 filter någonstans? Har letat på dom vanliga fotoställena men dom har inga rödfilter.

Sen vill jag kolla om det är någon annan än jag som har stora problem med röda färger på TW100? Inledningen på Blade2 och SF loggan på SR ser för jäkliga ut. Har testat både via komponent på en gammal Pioneer 515 och via Svideo på en Onkyo 555. Kan jag verkligen ha sån otur att Chroma bugen är så närvarande på båda mina spelare?

/Magnus

När det gäller filter så har jag skrivit om det i någon tidigare tråd... Själv använder jag nästan alltid Kameradoktorn i Stockholm eftersom de är både trevliga och professionella. De kan fixa det mesta och säkerligen färgkorrigeringsfilter...

När det gäller rött så upplever jag mer problem med gult och orange (fråga mig inte varför, jag väntar fortfarande svar från Japan). Men när det gäller "SF loggan" så tror jag att det bland annat beror på materialet. Jag har tidigare sagt att DCDi fungerar perfekt med film-material men att det är problem med visst videomaterial (bara PAL?). Jag gissar att SF loggan är videomaterial och du kan prova och ställa "Progressive" = "Video" och "Motion Detect" = "5". Bilden kommer nog att bli något suddig men kontrollera om det ser bättre ut. I så fall är det ytterligare ett exempel på att någonting är skumt med DCDi, videomaterial och PAL (jag har även detta med i min frågeställning till Japan)...

#149

Postad 25 november 2002 - 14:34

Unregisteredb401a7ad
  • Unregisteredb401a7ad
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Emumannen, räddaren i nöden! [:)]

Du har en viktig poäng angående ergonomin!

Jag sitter som sagt ca fyra meter från främre väggen, i "normal soffposition". d v s något lägre än i en vanlig köksstol. Det är ytterligare ca en meter till den bakre väggen. Takhöjden är 2,70 m.

Angående dukstorlek vet jag inte det än, eftersom jag först ska prova ut hur stor bild vi kan ha. Som du skriver vill man ju gärna undvika "tennismatchsyndromet! Men så stor som möjligt! Uppskattningsvis blir den ca 2 m bred, och därmed ca 1,12 m hög (2/1,778).

Hur gör jag utiftrån ovanstående data? Och, tillbaka till min ursprungliga fråga, hur får man bilden på rätt plats utan att använda Keystone? Ser att Sanyos nya har en funktion som flyttar bilden optiskt; finns en liknande funktion på TW100?

/Martin, något lugnare men fortfarande förvirrad [;)]

#150

Postad 25 november 2002 - 15:30

Unregisteredff85eeb2
  • Unregisteredff85eeb2
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Jag monterade duken först. När den var på plats så måttade jag med projekton påslagen och märkte upp för fästkonsolen på motstående vägg. Därefter skruvade jag upp konsolen och monterade projektorn. En liten efterjustering behövdes med en 2 mm tjock passbit under framtassarna på projektorn. Ingen Keystone behövdes. Allt blev snyggt och bilden bra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.