Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilka problem kan man förvänta sig?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 oktober 2007 - 09:07

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Som en del här vet planerar jag att införskaffa en HTPC som ska köra MythTV. Jag tror jag lyckats välja hårdvara som bör fungera bra, men förutom detta, vilka problem är att vänta?

Vill ju att systemet i slutändan ska vara lättanvänt och stabilt, både för mig och min sambo. Vi har hittils kört med XBMC vilket har fungerat bra för oss bägge.

Vilka problem och "struligheter" kan vi förvänta oss med ett MythTV-system? Vi kommer alltså använda det till att titta på arkiverat material, DVD, live-tv och för inspelning av tv. Kommer bildkvalitén för TV bli sämre än med en vanlig analog TV-tuner, eller bättre pga bra post-processing i mjukvara osv?

Kommer nog faktiskt senare posta min "slutgiltiga" hårdvarusetup innan jag köper den. Här i MythTV-sektionen, och skriva i första posten att jag inte vill ha den flyttad :)

#2

Postad 11 oktober 2007 - 09:34

blader_se
  • blader_se
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Vilka problem och "struligheter" kan vi förvänta oss med ett MythTV-system? Vi kommer alltså använda det till att titta på arkiverat material, DVD, live-tv och för inspelning av tv.

Jag skulle tveklöst säga att störst problem kan man få när man skall sätta upp sin hårdvara (beroende på linux-stöd). Jag har ännu (efter ett par veckors försök) inte fått igång min front-end-hårdvara så mycket att det är någon ide att ens börja installera MythTv.

Som strulighet nummer två skulle jag säga är att tweaka till det så att det fungerar exakt som man vill ha det - ju kräsnare man är desto större potential för strul här ;-)

#3

Postad 11 oktober 2007 - 09:43

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Jag är så noggrann jag bara kan vara med att välja hårdvara som bör fungera. Har i princip hållit på och valt hårdvaran sen i februari (!!) :)

Vad är det som är bökigt att tweaka sen? Typ automatiska transkodningar och dylikt? Eller GUIt?

#4

Postad 11 oktober 2007 - 11:20

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Som en del här vet planerar jag att införskaffa en HTPC som ska köra MythTV. Jag tror jag lyckats välja hårdvara som bör fungera bra, men förutom detta, vilka problem är att vänta?

Jag hade nog störst problem med det optiska ljudet på frontenden, men annars så har det funkat över förväntan, å andra sidan var det en 3-4 år sedan jag installerade min HTPC. Sen kan det alltid dyka upp uppdateringar från tex Fedora som fuckar upp skaker och ting för en, som tex ny version av ALSA eller liknande ....

Kommer bildkvalitén för TV bli sämre än med en vanlig analog TV-tuner, eller bättre pga bra post-processing i mjukvara osv?

Analog TV har iaf alltid blivit sämre för mig via HTPCn ....

Kommer nog faktiskt senare posta min "slutgiltiga" hårdvarusetup innan jag köper den. Här i MythTV-sektionen, och skriva i första posten att jag inte vill ha den flyttad :)

Just *den* biten bestämmer inte du :)
De trådar som flyttas innehållander oftast frågor om vilken hårdvara som ska köpas, din kommer ju inte riktigt handla om det ....

#5

Postad 11 oktober 2007 - 11:46

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Jag hade nog störst problem med det optiska ljudet på frontenden, men annars så har det funkat över förväntan, å andra sidan var det en 3-4 år sedan jag installerade min HTPC. Sen kan det alltid dyka upp uppdateringar från tex Fedora som fuckar upp skaker och ting för en, som tex ny version av ALSA eller liknande ....

Tänkte köra KnoppMyth och ljudet integrerat på moderkortet (Abit AN-M2HD).

Analog TV har iaf alltid blivit sämre för mig via HTPCn ....

Vad för tuners? Testat antennförstärkare?

Kommer nog faktiskt senare posta min "slutgiltiga" hårdvarusetup innan jag köper den. Här i MythTV-sektionen, och skriva i första posten att jag inte vill ha den flyttad :)

Just *den* biten bestämmer inte du :)
De trådar som flyttas innehållander oftast frågor om vilken hårdvara som ska köpas, din kommer ju inte riktigt handla om det ....

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet, men den förra blev flyttad och dog därmed totalt! Den handlade ju så sett om ifall den hårdvarusetuppen skulle fungera för en kombinerad MythTV front- och backend. Inget jag blev arg över eller så, jag kan förstå att man tycker att det är en "allmän" datorfråga, men jag personligen tycker det vore bättre om vi även hade hårdvarufrågor kring MythTV i detta forum.

#6

Postad 11 oktober 2007 - 12:42

blader_se
  • blader_se
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Jag är så noggrann jag bara kan vara med att välja hårdvara som bör fungera.

<{POST_SNAPBACK}>

Bara för att det kan fungera behöver det ju inte betyda att det fungerar direkt utan manuell konfiguration
(Ta mitt HVR-1300 tex, det skall fungera i Linux, men jag har inte fått igång allt än :)

Vad är det som är bökigt att tweaka sen? Typ automatiska transkodningar och dylikt? Eller GUIt?

<{POST_SNAPBACK}>

jupp, och kanske också plugins...

Redigerat av blader_se, 11 oktober 2007 - 12:43.


#7

Postad 11 oktober 2007 - 21:14

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Analog TV har iaf alltid blivit sämre för mig via HTPCn ....

Vad för tuners? Testat antennförstärkare?

Hauppauge PVR-250, och nej, ingen förstärkare ....

#8

Postad 12 oktober 2007 - 07:19

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Vad för tuners? Testat antennförstärkare?

Hauppauge PVR-250, och nej, ingen förstärkare ....

<{POST_SNAPBACK}>


Tittade igår på några captures från ett PVR-500, och de var helt ok (fast det är bara den första som är intressant egentligen):
http://people.atrpms...o/test_content/

Man får justera färger, kontrast osv lite, men efter man gjort det så är det ju helt ok bild, även i fullskärm på en LCD-skärm. Får du ungefär samma eller mycket sämre kvalitet?

Jag vill inte få kass kvalitet :rolleyes: Men jag har läst flera gånger att antennförstärkare kan behövas då de inte har lika bra förstärkare i PVR-korten som i t.ex. en TV eller en VHS.

#9

Postad 12 oktober 2007 - 07:52

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Vad för tuners? Testat antennförstärkare?

Hauppauge PVR-250, och nej, ingen förstärkare ....

<{POST_SNAPBACK}>


Tittade igår på några captures från ett PVR-500, och de var helt ok (fast det är bara den första som är intressant egentligen):
http://people.atrpms...o/test_content/

Man får justera färger, kontrast osv lite, men efter man gjort det så är det ju helt ok bild, även i fullskärm på en LCD-skärm. Får du ungefär samma eller mycket sämre kvalitet?

Kanske något sämre, men har svårt att jämföra, plockade ut kortet för ett halvår sedan eller så, nu sitter det är TT C1500 i istället.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.