Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

1,5 vs 2,5 kvadrat

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 januari 2013 - 14:45

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Kablar är ju för vissa den roligaste hobbyn man kan ha, men för dom flesta av oss är det inte mer än ett "nödvändigt ont", som man gärna ser så lite som möjligt av i vardagen, och som bekant så är kablar lättare att gömma undan om dom är av det tunnare slaget.

Det brukar ju sägas att med 2,5 mm2 så har man så att det räcker och blir lite över för dom flesta tillämpningar, men av ren nyfikenhet, hur länge räcker 1,5mm2, om man ser till aspekter som effekt, sträckor och prislapp på högtalare?

Vanliga hederliga kopparkablar då alltså, utan hänsyn till mystiska konstruktioner, prislapp och hifi-magi.

#2

Postad 10 januari 2013 - 20:11

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 1
Det duger alldeles utmärkt i de alla flesta system. Visst, man kanske inte ska dra dem aslångt, men i normala hemmasystem är det inga som helst problem.

#3

Postad 11 januari 2013 - 00:00

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Japp det räcker nog ett tag, med tanke på att du får belasta en 1.5mm2 elkabel med 13A och 230V så det blir ju en del Watt.
Typ 2990Watt... Det gäller iof EK / FK som du har till väggutag mm, men det är samma sak 1.5mm2 koppar....
Så länge du håller dig strax under 3KW så ska det nog vara lugnt ;)

#4

Postad 11 januari 2013 - 01:22

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Japp det räcker nog ett tag, med tanke på att du får belasta en 1.5mm2 elkabel med 13A och 230V så det blir ju en del Watt.
Typ 2990Watt... Det gäller iof EK / FK som du har till väggutag mm, men det är samma sak 1.5mm2 koppar....
Så länge du håller dig strax under 3KW så ska det nog vara lugnt ;)



Att det är elsäkert behöver dock inte alls betyda att det inte kommer försämra signalen. Ljudtillämpningar är mer kvalitetskänsliga än hushållsel.

Dock tror jag absolut att det finns bra och billiga kablar på 1.5mm2 som räcker för att spela starkare än de flesta högtalarsystem klarar, utan problem.

/ j

#5

Postad 11 januari 2013 - 17:37

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0

Att det är elsäkert behöver dock inte alls betyda att det inte kommer försämra signalen. Ljudtillämpningar är mer kvalitetskänsliga än hushållsel.

Dock tror jag absolut att det finns bra och billiga kablar på 1.5mm2 som räcker för att spela starkare än de flesta högtalarsystem klarar, utan problem.

/ j


Jag menade att arean skulle räcka till gott och väl ;) Sen tror jag att vanlig elkabel håller en väldigt hög kvalite rent kabelmässigt. Man vill ju ogärna ha en kabel som typ spricker eller glappar när man belastar den, då kan det nog lätt
bli brandfaligt.

När du har demat och provat "din" metod, har du testat att byta till vanlig FK säg 2.5mm2 och jämfört med en
"riktig" högtalarkabel med samma area? Det tycker jag skulle vara ett intressant test.
Det skulle vara kul om du kunde testa för vad jag förstår har du testat och demat en hel del
och kanske lättare hör om det nu finns skillnader i kablagen.

#6

Postad 11 januari 2013 - 20:38

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Jag menade att arean skulle räcka till gott och väl ;) Sen tror jag att vanlig elkabel håller en väldigt hög kvalite rent kabelmässigt. Man vill ju ogärna ha en kabel som typ spricker eller glappar när man belastar den, då kan det nog lätt
bli brandfaligt.

När du har demat och provat "din" metod, har du testat att byta till vanlig FK säg 2.5mm2 och jämfört med en
"riktig" högtalarkabel med samma area? Det tycker jag skulle vara ett intressant test.
Det skulle vara kul om du kunde testa för vad jag förstår har du testat och demat en hel del
och kanske lättare hör om det nu finns skillnader i kablagen.


inte för att vara den som drar i den negativa nödbromsen, men, här ville jag få lite diskussion om likvärdiga kablar med olika dimensioner Det finns hur många befintliga trådar som helst som tar upp skillnaden på olika kabeltyper av likvärdig storlek.

#7

Postad 11 januari 2013 - 22:09

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
En mätning mellan en 0,75 mm och en 2,5mm kabel nedan om det kan ge något.

http://www.ljudfokus...matningjamo.jpg

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 11 januari 2013 - 22:10.


#8

Postad 12 januari 2013 - 10:02

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0

inte för att vara den som drar i den negativa nödbromsen, men, här ville jag få lite diskussion om likvärdiga kablar med olika dimensioner Det finns hur många befintliga trådar som helst som tar upp skillnaden på olika kabeltyper av likvärdig storlek.


Okej sorry.. För att svara på din fråga.. Nej du kommer inte märka någon skillnad mellan 1,5 och 2.5mm2 kabel av samma märke, till dina högtalare..

#9

Postad 07 juli 2013 - 21:33

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
hej,

Jag har köpt ett helt nytt system och håller på att installera kablemanget nu. Det blev en yamaha rx1020a och ett 5.2 XTZ 95 paket.
Nu är det så att jag fick kablarna på köpet från fyndbörsen och börjar nu fundera på om jag gjort rätt.
Till mina bakre surroundhögtalare behöver jag 20m respektive 15 meter och har fått med ett par sådana här på 1.5mm: http://www.fyndborse...alarkabel/_1299
Till frontarna har jag fått samma märke fast 2.5mm.
Kommer det funka bra att köra bakre högtalarna på 20m längd med 1.5mm kabeltjocklek eller borde jag satsa på 2.5mm?

En annan fråga gäller bi-amping som skall funka bra med denna receivern. Jag kan inte så mycket om det men känner att kan jag bi-ampa så borde jag göra det. Då undrar jag isåfall vilka högtalarkablar jag borde använda till frontarna som skall bi-ampas?

tack



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.