Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

30+ Ljud

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 februari 2008 - 14:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Som ett försök startar jag ett par trådar med inrikting 30+

För oss som vill diskutera allmänfrågor eller teknikfrågor, med medlemmar som nått till en viss punkt i sitt liv

Tex ..

- Har barn
- Tänker skaffa barn
- Känner att diskussionen bör vara på "vuxennivå"
. Har haft Ljud och Bild som intresse i mer än 20 år
. Har gjort saker i många år o vill dela erfarenhet med likasinnade

osv osv osv osv osv ... anledningarna kan göras många :)

Välkommen
Maveric :)

#2

Postad 04 april 2008 - 17:26

Peken
  • Peken
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
Nån måste ju starta här - jag ingriper...
Ljud är viktigt - men inte så viktigt som kabel ala 3000:-
Däremot inte Eltax 7.1 system heller...
Ljud skall vara något som inte stör örat om ni förstår hur jag menar :blink:
Se där!...en början :)

- Annars är barnet vuxet och står på egna ben nowadays...
- Har "ljudpysslat" i 35år nu :P

#3

Postad 05 april 2008 - 00:14

taswin
  • taswin
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Eltax ja, hur bra är det egentligen? Känns som man kan lägga till några procent på priset och få betydligt mer för pengarna. Själv är jag en lagomkille så jag strävar efter bra bild och ljud som rimmar med mina behov och min budget.
Förresten; Hur stor betydelse har fabrikatet när det gäller högtalarsladd?

Redigerat av taswin, 05 april 2008 - 00:15.


#4

Postad 07 april 2008 - 14:45

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Eltax ja, hur bra är det egentligen? Känns som man kan lägga till några procent på priset och få betydligt mer för pengarna. Själv är jag en lagomkille så jag strävar efter bra bild och ljud som rimmar med mina behov och min budget.
Förresten; Hur stor betydelse har fabrikatet när det gäller högtalarsladd?


Okej, nu är jag inte så långt över 30 ännu, men jag hakar på här ändå...

Bra fråga... Vilken skola är det som regerar egentligen?!
Vissa påstår att kabeln skall vara så fintrådig som möjligt, andra pratar om kopparhalt och en del om att det går med va för kopparlina som helst. En del kör på elkabel och andra flätar TP-kabel. Man blir ju snurrig för mindre.

Håller med "taswin" behov och budget är min melodi, sen kan man ju inte hjälpa att man blir förälskad ibland :)

#5

Postad 07 april 2008 - 21:06

taswin
  • taswin
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Ang sladdar; hur stor andel, s a s, bör man lägga på sladdar till sin anläggning?
Har i nuläget meterköpt Sibakabel el nå´t.
Jag har ju råkat köpa en receiver med möjlighet att koppla in upp till 7.1, måste jag då köpa finfabrikat på alla sladdar för att tillgodogöra mig ett bra ljud eller kan man ha lite dyrare bara till t ex en högtalare? Blir det skillnad i ljudbilden då?

#6

Postad 08 april 2008 - 11:50

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Ang sladdar; hur stor andel, s a s, bör man lägga på sladdar till sin anläggning?
Har i nuläget meterköpt Sibakabel el nå´t.
Jag har ju råkat köpa en receiver med möjlighet att koppla in upp till 7.1, måste jag då köpa finfabrikat på alla sladdar för att tillgodogöra mig ett bra ljud eller kan man ha lite dyrare bara till t ex en högtalare? Blir det skillnad i ljudbilden då?


Personligen så riktar jag uppmärksamheten mot frontar och center då dom är de mest kritiska elementen i anläggningen.
Sen är det ju upp till en själv vilka gudar man tror på och inte. Dom bakre satteliterna kräver inte så mycket finlir enligt mig. Men självklart gäller ju fortfarande regeln: ingenting är starkare än den svagaste länken! Du har man "dåliga" kablar så spelar det ingen roll hur bra högtalare man har.

#7

Postad 08 april 2008 - 17:32

taswin
  • taswin
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Tack för att du svarar, L! En god egenskap.
Har en undran som kanske verkar dum; jag tycker ljudet från receivern är bra men det är tystare än jag trott.
Skalan är 1-70 men jag hör inget förrän över tio. Sitter oftast och undrar över det när jag ser film, brukar kännas hyfsat vid 35 och det är ju egentligen bara halvvägs men jag hade nog trott att mer av ljudet skulle forsa över mig redan vid små, nätta höjningar.
En teori är att eftersom jag sett och ser skalan i stora digitalsiffror så tänker jag mer på det , antagligen har jag för mycket tid och för lite riktiga bekymmer - men ändå...
Hur starkt spelar ett ljudproffs förstärkare?

#8

Postad 11 april 2008 - 15:24

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Det kan kan bero på lite av varje. Klen stärkare, tungdrivna högtalare, men framförallt har jag märkt att många filmer är ganska lågt "mixade" (eller hur man ska uttrycka det.
Det har själv slagit mig att man får vrida på en hel del innan det händer något, speciellt i tystare scener med mest dialoger... I början trodde jag på att det var min stärkare som var klen, men nu när jag har bytt upp mig några klasser så är det ingen skillnad.
Testa att jämföra en film du tycker spelar lågt och sen sätter du in en musikskiva t.ex.

En annan teori är att det är tyngre för förstärkaren att avkoda ljudet från DVD (t.ex. DTS eller DD 5.1) och därmed finns mindre kraft kvar till själva "volymen"? Lite luddigt beskrivet kanske...

Eller så är det helt enkelt som du beskriver... man tänker mer på det för att det står med stora digitala siffror :P

#9

Postad 11 april 2008 - 19:44

taswin
  • taswin
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Jag tycker nog att det är skillnad på film och musik. Är det av betydelse? Både med musik på cd och dvd (konsert) har jag varit väldigt nöjd med volymen så det kanske är som du säger L; att vissa filmer är mixade på fin men låg volym.

Hur vet man att en högtalare är tungdriven?
(Jag har två fram från Audio Pro, cinema precision, samt en center från Proson.)
Surroundhögtalarna hör jag bra. Alla högtalarna har jag försökt ställa in rätt avstånd på.

Redigerat av taswin, 11 april 2008 - 19:44.


#10

Postad 21 april 2008 - 19:45

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Nog är det skillnad på dvd och cd i volym. Varenda en av mina dvd-skivor har lägre volym än mina cd-skivor. Spelar ingen roll om det är film eller musik på dvd-skivorna. Är nog så att på dvd mixas ljudet lägre.

#11

Postad 21 april 2008 - 22:59

taswin
  • taswin
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Blev lite mer nöjd med volymen sedan jag ökade högtalaravståndet något lite i inställningarna.
Samtidigt var jag lite olydig mot instruktionsbokens råd och ändrade rumsinställningen till "Large", istället för rekommendationen "small".
Volymen höjdes ett par snäpp och jag blev riktigt nöjd, fanns knappt behov att gå högre än 30 (av 70)

#12

Postad 16 maj 2008 - 11:31

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Jag tycker nog att det är skillnad på film och musik. Är det av betydelse? Både med musik på cd och dvd (konsert) har jag varit väldigt nöjd med volymen så det kanske är som du säger L; att vissa filmer är mixade på fin men låg volym.

Hur vet man att en högtalare är tungdriven?
(Jag har två fram från Audio Pro, cinema precision, samt en center från Proson.)
Surroundhögtalarna hör jag bra. Alla högtalarna har jag försökt ställa in rätt avstånd på.


Trögheten brukar mätas i dB/Watt som i ditt fall ,om jag nu kollat på rätt högtalare, är Känslighet 88 dB/Watt vilket är ganska normalt.
Är inte så insatt i det här, så jag kan använda mig av lite konstig terminologi :)

#13

Postad 16 maj 2008 - 11:43

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Ang sladdar; hur stor andel, s a s, bör man lägga på sladdar till sin anläggning?

Det finns vissa som lägger en större förmögenhet på sin anläggning ( hårdvara ) men snålar på tex sladdarna, en bra tumregel är typ lägg 10 procent av vad tex dvd kostar på sladdarna till. Det som har fått mig att byta ut mina sladdar som kom med ( tv,dvd mm ) är att jag har mycket inkopplat och vill ta bort så mycket av störningarna som blir med kablar av sämre kvalite. Tänkte inte så mycket på detta i början men har en bror som är elektriker och han visade mig "verkligheten" och det var ingen rolig syn. Om man sen kan höra att det låter bättre med dyrare sladdar låter jag vara osagt. Med dagens nyare recievrar har det blivit lättare att få en bättre ljudbild eftersom de är utrustade med "rumskorrigering" av ljudbilden dvs storlek på högtalare,avstånd mm.

#14

Postad 16 maj 2008 - 12:13

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Jag har använt Eltax och var nöjd
Jag har använt Proson och varit nöjd
Jag har använt (och använder till datorn) Dynavoice och var/är nöjd
Jag har använt dyra och billiga kablar och varit supernöjd. Har nu en kombination av dyra och billiga nu och det känns bra.

Jag har använt dyra och billiga dvd spelare och märkt att det ej är skillnad pris/prestanda nuförtiden.

Vad vill jag då säga med detta?
Man skapar sina egna preferencer man skapar sina egna ideal.

Jag är överlycklig att jag tillsammans med min fru skrev på en bit papper för 5 år sen vart vi skulle ha för saker om 5 år och sedan hållt oss till det. Nu kan vi båda bara luta oss tillbaka och använda sakerna istället för att söka fel. Nu har vi uppgraderat färdigt för ett bra tag känns det som- jag har sålt av "bra att ha saker".

Jag har inte det bästa ljudet men inte det sämsta heller, jag är nöjd.

Fan vad det känns bra.

#15

Postad 17 maj 2008 - 11:11

taswin
  • taswin
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Asimov, kul idé med er lista! Tänk vilken framförhållning vissa har. Beundransvärt.
Hos oss är det väl bara jag som ibland anser att man ska göra något åt sina behov (vad gäller teknik, iallafalll)
Sambon tycker ofta att det där behöver vi verkligen inte lägga pengar på men vem tror ni sedan snackar upp grejerna inför vänner o bekanta?
Jag har begåvats med en trevlig granne som även är ljudtekniker då o då. Bra tips får man ibland men det verkar även som om man är s a s insatt så har man svårare att släppa tanken på " vad ska andra säga?" Dvs man måste ha det allra bästa annars avvaktar man och "ska handla det sedan". Fram tills detta datum, när det nu blir, har man egentligen inga direkt bra grejer. Känns det igen?
Hemma hos oss har vi en lagom utrustningsnivå på högtalare och förstärkare. Inga värstingar men jag har märkt och dragit fördel av det faktum att om man avvaktar utvecklingen på pris och framstegen i teknik så kan man få en ganska skaplig anläggning.

#16

Postad 06 juni 2008 - 15:30

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Hej..
ja jag är väldigt nöjd idag med det jag har och har hunnit gå igenom en del ..har en blandning av både dyrt och billigt..min kablar är inte billiga direkt men dom presterar som dom i Hi-edn segmentet, relativ billig reciver som ger mej det ultimata bio ljudet, har 2 st mulltispelare ? varför tänker ni? Jo för jag vill ha separata källor , samt så har en av spelarna en viss begränsning när det gäller brända dvd skivor. Har 2 beggade grejer, från samma medlem här :D

så hur har jag tänkt? JO både funktionalitet och kvallitet samtidigt, och då märker jag i regel att det kostar lite mer och för mej har detta varit en vägledning under många år, sedan så stirrar jag mej inte blind på märken heller, jag har grejer som många inte ens har hört talas om, jag har en fru som låter mig hålla på att greja med detta i lugn och ro :P har hållit på med hifi i mer än 25 år iaf..är snart 43 och det är lika roligt ännu.

jag sitter otroligt nöjd idag med detta kompletta klipsch system med viablue kablar i allt...och gör än idag nya saker för det inspirerar mej att testa nya saker som finns , för jag har en väldigt open mind vad gäller nytt, allt som är nytt behöver inte vara dåligt nämligen, och andra sidan så får man en erfarenhet av saker med sina egna öron än att lyssna till vad andra säger endast eller läsa om det..

så allt är förbannat bra :) :P

//CG-47

#17

Postad 13 juli 2008 - 15:02

taswin
  • taswin
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Hej! Vet inte om jag har en bild- eller ljudfråga eftersom allt går genom samma förstärkare.
Igår drog jag av plasten på en fin utgåva av "Pirates of the Caribbean" 1, som väntat motsvarade filmen förväntningarna - icke minst i fråga om bild och ljud.
Dock började den hacka en timme in. Ett ljud försvinner här, ett annat där. Samtidigt hackar bilden. (eller hur man nu ska uttrycka det) Som förr i tiden när en hyrdvd fått omild behandling men detta sker på sprillans nya filmer och är väldigt frustrerande.
När jag tänder receivern står det ett ljudformat i displayen. (Pro Logic, Neo6 el dyl .Vad jag vet kan jag ändra detta. ) Lägger jag in en film, letar receivern rätt på filmens ljudformat.
När det hackar, hoppar displayen mellan dessa båda. Jag får för mig att problemet ligger här men vet inte hur jag ska åtgärda det. Eftersom det trots allt oftast funkar allt , är det väldigt bekymrande.
-Denna s k grundljudinställning som jag ska lägga till varje bildkälla, vad gör den för nytta när recievern ändå söker upp format automatiskt?
-Dvd:n har några år på nacken men klarar dts, innebär det att recievern fixar till t ex Dts Es automatiskt?
- Är det vanligt att Koaxialt ljud krånglar, glapp el dyl?
- Kan det vara bildvisning via komponent till projektor som ställer till det?
- Har installerat ny, starkare Sub men det borde väl funka ändå?

Några tankar jag har, nu hoppas jag på tips och idéer från riktiga (halv)proffs.

Tack!

Redigerat av taswin, 13 juli 2008 - 15:04.


#18

Postad 06 augusti 2008 - 22:12

hkforever
  • hkforever
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Angående hur mycket skall man lägga på kablar,jag läste samma frågeställning i någon hifi tidning
och dom rekomenderade att man la ca 10% av vad anläggningen kostade förövrigt.
Jag själv tycker det är ganska lagom, då vet man att man att man slipper dom allra sämsta kablarna
iallafal, och inte överdriver åt andra hållet.

För dom som hör stora skilnader mellan kablar är ju valet enklare.

#19

Postad 25 november 2008 - 08:45

mats_b
  • mats_b
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
När jag jobbade i ljudbranschen på 80-talet var tumregeln:
0,75 - mormors stereo.
1,5 Supra till de flesta andra (Betänk att 1,5 kvadrat duger att överföra 16A/240V !)
2,50 eller 4,0 Supra till de som ville ha en tjock sladd.

Sen hade vi en uppsjö lite finare signalkablar, och det är där jag tror man kan göra vinster. Högtalarkabel är inte finlir.

#20

Postad 28 januari 2009 - 22:42

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Angående hur mycket skall man lägga på kablar,jag läste samma frågeställning i någon hifi tidning
och dom rekomenderade att man la ca 10% av vad anläggningen kostade förövrigt.
Jag själv tycker det är ganska lagom, då vet man att man att man slipper dom allra sämsta kablarna
iallafal, och inte överdriver åt andra hållet.

För dom som hör stora skilnader mellan kablar är ju valet enklare.


egentligen finns det inget bra svar..så jag tar hur jag har gått tillväga istället.
Jag började med svarta lakritskablar för många år sedan , har sedan använt en del olika suprakablar(som jag tro att dom flesta går igenom på ett eller annat sätt) , sedan så har jag testat vidare, AQ kablar, techklink, avant pro kablar, en del monster kablar, till slut så testade jag helt okända VIABLUE kablar från tyskland, hade inte hört talas om dom innan..och det blev en mycket trevlig överaskning, ljudet blev så bra att jag fullkomligt tappade hakan, från den dagen har jag bytt ut allt i mitt system till VIABLUE signal kablar av olika sorter.

Vad har det kostat mej?? ja du skulle jag fundera på det så blir det nog en del ..dom där 10% har jag passerat under all den tid jag har bytt ut till nya, men jag tycker att kabel delen är viktig, och det har en väldigt viktig orsak , nämligen hur den är uppbyggd och kvallitet i tekniken som används..där skilljer det en del mellan olika märken..inte bara själva kabeln utan oxå kontakterna och kvallitet på dom , att dom håller för det ändamål man har tänkt dom för, att kabeln har den skärmning som den är tänkt för..osv...

så vad blir detta i summa? JO testa dej fram och prova olika saker , vad öppen i hur saker är och fungerar, ta dej tid till att lyssna på musik och kolla på film så du vet att kablarna gör det dom ska.

//CG-47

#21

Postad 19 februari 2009 - 15:26

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Å en kabeltråd, den vill man ju inte vara sen med att hoppa på! Skit i alla procentsatser, helt meningslöst. Att kabeln skulle vara den svagaste länken i ett system (oavsett vald kabel vill jag nästan drista mig till att säga), ser jag som YTTERST osannolikt. Perspektiv grabbar!

Nu kör jag Supra Ply 2.0 tror jag. Hade EKK innan, men den är så sjukt svårhanterlig att jag ville byta till ngt smidigare och det är sannerligen Suprakabeln. Funktionellt är mitt ledord!

Ska vi se, vad mer kan man säga? Detta var väl inte tänkt vara en kabeltråd från början, men jag hoppar gärna in som en motpol i denna fråga. En punkt i Maverics inledningspost var att man skulle ha över 20 (25?) år erfarenhet av hifi. När jag läser här nu tror jag inte alla har det. Själv har jag visserligen bara 15 så jag platsar väl inte riktigt här jag heller.

Cheers!

så vad blir detta i summa? JO testa dej fram och prova olika saker , vad öppen i hur saker är och fungerar, ta dej tid till att lyssna på musik och kolla på film så du vet att kablarna gör det dom ska.


Håller med om detta, att vara öppen. Men då tycker jag man även ska vara öppen för en mer rimlig syn på hur mycket en kabel kan påverka också och kanske våga undersöka den saken. Jag räknar med att få en hel del gliringar för det jag skrev innan detta inlägget. =)

#22

Postad 28 februari 2009 - 10:31

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Håller med om detta, att vara öppen. Men då tycker jag man även ska vara öppen för en mer rimlig syn på hur mycket en kabel kan påverka också och kanske våga undersöka den saken. Jag räknar med att få en hel del gliringar för det jag skrev innan detta inlägget. =)


Hör man inte skillnad så är det inte någon skillnad =) Sen kan ju det skilja sig ifrån person till person vad man upplever.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.