Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Går i husköpartankar

123 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 14 oktober 2008 - 17:14

Schumi
  • Schumi
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Köpte hus idag. Inflyttning den 1 januari. Känns riktigt bra. :)

#52

Postad 14 oktober 2008 - 20:24

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Vad/Hur/När?!? :)

Var?
Hur stort?
Pris?

/Johan

#53

Postad 14 oktober 2008 - 21:17

Pelle J
  • Pelle J
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Gällande 90-tals krisen så tar P3-dokumentär upp den (dock inte så grundligt)...

http://www.sr.se/cgi...?programID=2519


Sitter själv i tanken att köpa ett hem (dock en lägenhet och inte ett hus), och mitt problem är som många andras att detta är mitt första köp. Lönen jag har är ok, men då jag har studerat tidigare så har man inget sparat för att slippa ett topplån. Nästa bekymmer är att endast jag får stå för lånet då flickvännen fortfarande studerar (hon kan dock hjälpa till med den "vanliga" hyran). Sitter praktiskt taget varje dag på "hemnet.se" och letar, känns som det är nu snart man ska slå till då priserna sjunker men samtidigt så är det ju svårare att låna av bankerna pga USA krisen. Önskar ibland att man hade gett sig in i leken tidigare... :)

#54

Postad 14 oktober 2008 - 21:20

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Jag tycker inte det är så jäkla dyrt att bo.

Jag och min sambo bor i en tvåa på 51kvm i Solna strax utanför stockholm. Vi har lån på 1827000:- vilket ger en netto räntekostnad per skalle på 3197:- om man räknar på 6% i ränta vilket det nu ligger på ungefär. Tillsammans med hyran så blir det en bokostnad för mig och min sambo på 8144:- eller 4072:- per person.

Det är väl inte så farligt. Solna har dessutom Sveriges lägsta skatt och vi tjänar hyffsat så jag klagar inte. Nära till innerstan men ändå i ett lugnt område nära naturen och bara några kilometer till kontinenten (bromma och arlanda flygplats). :)

Köpa hus däremot blir en annan femma. Vi skulle nog ha råd med ca 3000000 i lån. Då får vi flytta längre bort från stan. Snittpriset på hus i Solna ligger på 7000000 så det är inte att tänka på.

Man får helt enkelt rätta munnen efter magsäcken!

#55

Postad 15 oktober 2008 - 10:27

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Kan bara meddela att vi just nu ligger i budgivning med en till. Gick ut ganska lågt men han fortsätter med. Kan f*nskapet inte bara ge sig :)

Hur vet man om det bara inte är en släkting till husägaren som pressar upp priset ?!?
Nu tror jag ju inte det, men det skulle kunna vara. Visst riskerar de då att förlora mig, men låt säg att de då skulle "hoppa av". Då har jag ju en chans fortfarande.

Om du "vinner" så begär att få se budlistan. Om de vägrar så antyd att du inte vill fullfölja affären om du inte får se den så brukar det ordna sig. Sedan är det bara att ringa och kolla.

#56

Postad 15 oktober 2008 - 10:30

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Jag tycker inte det är så jäkla dyrt att bo.

Jag och min sambo bor i en tvåa på 51kvm i Solna strax utanför stockholm. Vi har lån på 1827000:- vilket ger en netto räntekostnad per skalle på 3197:- om man räknar på 6% i ränta vilket det nu ligger på ungefär. Tillsammans med hyran så blir det en bokostnad för mig och min sambo på 8144:- eller 4072:- per person.

Det är väl inte så farligt. Solna har dessutom Sveriges lägsta skatt och vi tjänar hyffsat så jag klagar inte. Nära till innerstan men ändå i ett lugnt område nära naturen och bara några kilometer till kontinenten (bromma och arlanda flygplats). :)

Köpa hus däremot blir en annan femma. Vi skulle nog ha råd med ca 3000000 i lån. Då får vi flytta längre bort från stan. Snittpriset på hus i Solna ligger på 7000000 så det är inte att tänka på.

Man får helt enkelt rätta munnen efter magsäcken!

Kalkylen bygger på att priset på bostaden är fast. Kan ju bli avsevärt dyrare (eller billigare) i praktiken.
(F.ö. tycker jag att 8' i måndaden är rätt mycket för 51 m2. ;) )

#57

Postad 15 oktober 2008 - 17:19

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0

Köpte hus idag. Inflyttning den 1 januari. Känns riktigt bra. :)


Grattis!

#58

Postad 15 oktober 2008 - 18:17

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

Kalkylen bygger på att priset på bostaden är fast. Kan ju bli avsevärt dyrare (eller billigare) i praktiken.
(F.ö. tycker jag att 8' i måndaden är rätt mycket för 51 m2. :) )

Ja, över 8 tkr för en liten lägenhet på 51 kvm (det är litet på två) ÄR mycket. Så nog f-n är det dyrt. Klart det är överkomligt på två, men dyrt är det.

#59

Postad 15 oktober 2008 - 18:20

Schumi
  • Schumi
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Vad/Hur/När?!? :)

Var?
Hur stort?
Pris?

/Johan


1 = 3 mil norr om Örebro
2 = 230 kvm. 115 kvm boarea och 115 kvm Biyta. Biytan innehåller en riktigt stor gillestuga som jag la beslag på en gång. Kan tända en brasa och titta på lite Motorsport eller film medans sambon pysslar med annat på markplan. :blush: :rolleyes:
3 = +1.2 miljoner

Edit. Har letat hus i snart 3 år men inget har riktigt känns bra. Men det här fastnade vi för direkt och det känns grymt skönt. Hyfsat nära till skola, och dagis är bara några hundra meter ifrån.

#60

Postad 16 oktober 2008 - 11:28

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Grattis :)

Låter som ett klipp i mina öron

#61

Postad 16 oktober 2008 - 11:46

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0

Ja, över 8 tkr för en liten lägenhet på 51 kvm (det är litet på två) ÄR mycket. Så nog f-n är det dyrt. Klart det är överkomligt på två, men dyrt är det.


Bor man i Haparanda, Västerås eller Arboga är det väl dyrt men i Stockholm får man räkna med detta. Stockholm är ändå otroligt billigt om man jämför med andra storstäder i andra länder.

#62

Postad 16 oktober 2008 - 12:06

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
Tror det är vettigt att lägga ungefär 1/3 av sin lön på boende. Priset beror på var man vill bo, man köpa villa för 200 tusen om man bara väljer en väldigt speciell plats :) Att ha råd idag, tror jag dels handlar om att ha välbetalda jobb och sen självklart att vara två stycken. När jag var 19 (fem år sen) så hade jag mellan 14-16 efter skatt det tyckde jag var bra då. Mina stora intressen var fest, kläder, kompisar, mecka med bilar och datorer bodde i en etta som kostade 2100:-/mån. Kunde inte förstå varför man skulle behöva mer pengar än 16k netto...

Nu har andra saker blivit viktigare, man vill ha en ny bil, bo i villa, kunna dra på utlands-semester två gånger om året, inte behöva handla kläder på HM, gå ut och käka på restaurang ett par gånger i veckan...
Då inser man att 16 tusen efter skatt inte räcker så långt längre...

Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 16 oktober 2008 - 12:07.


#63

Postad 17 oktober 2008 - 08:42

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Jaha, då skrev man på papperna igår då :unsure:

Fick tag i ett hus till en lagom peng och som ändå inte var ett totalt renoveringsobjekt. Känns riktigt bra. Nu är det till att hitta roliga/udda detaljer som man kan piffa upp det med invändigt.

#64

Postad 17 oktober 2008 - 16:09

Schumi
  • Schumi
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Köpte hus idag. Inflyttning den 1 januari. Känns riktigt bra. :(


Det blev pannkaka av den affären. Huset var besiktigat för ca 1 år sedan som vi fick titta på. Ej av anticimex. Fick lite kalla fötter så jag beställde en Steg 2 besiktning av anticimex. Vilket var en ###### tur för det var fukt i golv/väggar på gillestugan vilket inte framstod på förra besiktnings protokollet.

Desutom var det nästan akut med omdränering runt kåken. Så 8900 kr förlorade vi på anticimex besiktningen idag men vann betydligt mera.

Edit. Mäklaren som sålde huset kom till besiktningen efter stund. Någon mer otrevligare person har jag aldrig träffat. han kan dra åt H...... Han visade sitt rätta jag idag och tyckte det var helt onöndigt att besikta huset för det var i topptrim. Jojo säger jag.

Bara ta nya tag och på det igen. Drömvillan kanske dyker upp någon gång. Den som lever får se. :P

#65

Postad 17 oktober 2008 - 16:40

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0
Men att dränera om är väl inte hela världen.
Vad kostar det?

#66

Postad 17 oktober 2008 - 16:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Men att dränera om är väl inte hela världen.
Vad kostar det?

1500-2000:- per löpmeter är nog en rimlig kostnad om man lägger det på helentrepenad.

#67

Postad 17 oktober 2008 - 18:33

Schumi
  • Schumi
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Men att dränera om är väl inte hela världen.
Vad kostar det?


+ hela Gstugan med väggar och golv med allt vad det innebär. Nej tack

Edit. Kanske inte gäller bara där utan det är hela källardelen. Dom som köper huset får veta. Jag och min Sambo kan stå utanför huset och sälja besiktnings protokoll. 500 kr styck. Som hittat.

#68

Postad 17 oktober 2008 - 22:46

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

Bor man i Haparanda, Västerås eller Arboga är det väl dyrt men i Stockholm får man räkna med detta. Stockholm är ändå otroligt billigt om man jämför med andra storstäder i andra länder.

Beror på vilka storstäder du menar. Om du menar städer där de som bor tycker att Stockholm är en mysig liten småstad så har du rätt. Om du menar städer i samma storlek som Stockholm har du fel.

Det ÄR dyrt med så mycket för en så liten lägenhet, det är nog de flesta överens om. Och då kvittar det att det är såna priser i Stockholm och att det är enda sättet att hitta bostad. Dyrt är det ändå. Dessutom, i mina ögon, alldeles för litet för två personer (men förståeligt, när det är så dyrt att bo som det är i Stockholm).

#69

Postad 18 oktober 2008 - 06:09

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0

+ hela Gstugan med väggar och golv med allt vad det innebär. Nej tack

Edit. Kanske inte gäller bara där utan det är hela källardelen. Dom som köper huset får veta. Jag och min Sambo kan stå utanför huset och sälja besiktnings protokoll. 500 kr styck. Som hittat.

Bättre lycka nästa gång.
Mäklare är en sort för sig...

#70

Postad 18 oktober 2008 - 11:31

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Angående besiktning. Går det lika bra med en certifierad besiktningsman som med anticimex ? Jag menar, en "vanlig" besiktningsman bör väl hitta samma fel, eller ?

#71

Postad 19 oktober 2008 - 10:38

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0

Angående besiktning. Går det lika bra med en certifierad besiktningsman som med anticimex ? Jag menar, en "vanlig" besiktningsman bör väl hitta samma fel, eller ?

Så länge han är försäkrad borde det väl vara ok.
Fråga efter referenser.

Vi valde anticimex. Stort företag, kändes tryggt. Dyrt men ändå inte.

Redigerat av F.A, 19 oktober 2008 - 10:42.


#72

Postad 19 oktober 2008 - 11:32

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Drömmen är väl att kunna gå och förtids pansionera sig vid 30år och köpa en tomt "in nowhere" och bygga feta kåken för 2mille.
Så kan man bo där resten av livet, ingen att prata med, bara datorn :)

#73

Postad 05 december 2008 - 00:06

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Köpte hus idag. Inflyttning den 1 januari. Känns riktigt bra. :)

Har precis gjort samma sak, inflyttning 22 dec i år.
Är faktiskt bostadslös just nu, iom att de nya ägarna ville ha tillträde den 1 dec, dock inget stort problem för *mig*, då jag befinner mig utomlands, tyvärr får sambon slagga hos sina föräldrar i ca 3 veckor :D

#74

Postad 05 december 2008 - 00:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Drömmen är väl att kunna gå och förtids pansionera sig vid 30år och köpa en tomt "in nowhere" och bygga feta kåken för 2mille.
Så kan man bo där resten av livet, ingen att prata med, bara datorn :)

Glöm inte "värsta internet uppkopplingen", annars kan man inte stå ut i obygden ....

#75

Postad 08 december 2008 - 13:58

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Nu när man går att vänta på att flytta in så hinner man tänka mycket på vad man ska göra när man väl kommit på plats.

Vad tycker ni är lämpligast, att låna upp direkt och göra vid, eller bo där ett tag och ta lite och lite ?
Småsaker som färg och tapeter görs ju, men jag tänker på golvet som ska bytas, ev. en ny öppen spis o.s.v.

Hur gjorde ni husägare ?

#76

Postad 08 december 2008 - 14:10

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0

Nu när man går att vänta på att flytta in så hinner man tänka mycket på vad man ska göra när man väl kommit på plats.

Vad tycker ni är lämpligast, att låna upp direkt och göra vid, eller bo där ett tag och ta lite och lite ?
Småsaker som färg och tapeter görs ju, men jag tänker på golvet som ska bytas, ev. en ny öppen spis o.s.v.

Hur gjorde ni husägare ?

Vi väntade och bodde in oss.
Vet inte riktigt om det är rätt det tar ju så lång tid och man vänjer sig vid skavanker.
Däremot får man det ju som man verkligen vill ha det när man bott in sig ett tag. Det blir ju grymt billigare också om man kan göra det mesta själv.
Nu finns ju det nya ROT-avdraget så det är ju bara att köra på med hantverkare.
I efterhand skulle jag nog tagit ett stort lån och gjort alla stora grejor i början, tak, el, badrum osv.

#77

Postad 09 december 2008 - 02:02

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Nu när man går att vänta på att flytta in så hinner man tänka mycket på vad man ska göra när man väl kommit på plats.

Vad tycker ni är lämpligast, att låna upp direkt och göra vid, eller bo där ett tag och ta lite och lite ?
Småsaker som färg och tapeter görs ju, men jag tänker på golvet som ska bytas, ev. en ny öppen spis o.s.v.

Hur gjorde ni husägare ?

Vi går ut hårt, ska riva upp golv och betongplatta på uv/källaren, in med vattenburen golvvärme (har pelletspanna och radiatorer i huset), bättre isolering och sen gjuta ny platta. Innan vi börjar ska vi kolla även radonhalten, så att det inte visar sig att det krävs extra ventilering under plattan efter att vi gjutit klart :)
Sen är det nytt badrum på öv och sist nytt kök.

Vi har planerat för kostanderna, och tagit höjd för det genom att bekosta en större del (än nödvändigt) av husköpet med lånade pengar, och sen betala hantverkarna med sparade pengar. Ekonomikrisen gör det enklare/billigare för oss, huset fick vi tämligen billigt, räntorna är på väg ner, och ROT-avdraget har återinförts.

Redigerat av frollic, 09 december 2008 - 02:26.


#78

Postad 19 december 2008 - 12:53

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Nu när man går att vänta på att flytta in så hinner man tänka mycket på vad man ska göra när man väl kommit på plats.

Vad tycker ni är lämpligast, att låna upp direkt och göra vid, eller bo där ett tag och ta lite och lite ?
Småsaker som färg och tapeter görs ju, men jag tänker på golvet som ska bytas, ev. en ny öppen spis o.s.v.

Hur gjorde ni husägare ?


Jag tycker nog man ska bo in sig ett tag, men vad gäller stora saker som öppen spis osv så ta det på en gång. Jag byggde helt nytt hus så alla stora saker var ju redan fixade, men småsaker upptäcker man först efter att ha bott ett tag...
Skulle vilja vitlasera innertaket i huset mitt , ångrar att jag inte fixade det på en gång...

#79

Postad 19 december 2008 - 22:26

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0

Ja, men förra gången räntan låg på denna nivå kostade villorna i stockholm 2 miljoner mindre också.


...och lönerna var 10.000 kr lägre per månad.

#80

Postad 22 december 2008 - 13:19

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

+ hela Gstugan med väggar och golv med allt vad det innebär. Nej tack

Edit. Kanske inte gäller bara där utan det är hela källardelen. Dom som köper huset får veta. Jag och min Sambo kan stå utanför huset och sälja besiktnings protokoll. 500 kr styck. Som hittat.

Nyfiken - har Ni kontaktat de nya köparna (om det kommit några) och kollat att de fått informationen? (Mäklaren har ju skyldighet att informera eftersom han fått reda på resultatet av er.)

#81

Postad 11 januari 2009 - 16:49

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Prova försöka köpa ngt när ni är singlar då. DET är svårt. Är man 2 är det inte så svårt att få ihop pengar.


Då är det släktköp och lite tur som gäller så man slipper att köpa till ockerpris. Nu är det några (4-5) år sedan jag köpte mitt men tom när jag hade topp-lånet kvar så var det ändå inte något särskilt dyrare än boendekostnaden i lägenheten (bostadsrätt) jag hade. Något mer i kostnad för el + sophämtningen är nog det som blev dyrare.

Topplånet fick jag bort när jag bytte panna och skulle öka på lånet och konjunkturen hade gått i den riktiningen att värdet på huset bara ökade, så inte bara otur att man åkte på det bytet.

Ne då blir det lite svårare, fast är man singel kanske man inte behöver ett hus på 150kvm.


Nja, det räcker väl med 120kvm men biorummet skulle kunna vara lite större sen vardagsrummet där man har biljardbordet skulle också kunna få vara lite större med =) Så 150 är nog perfa :lol:

Redigerat av HenkeEdge, 11 januari 2009 - 16:56.


#82

Postad 12 januari 2009 - 10:06

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Köpa idag med sky hög ränta, nej inte en chans att jag sulle göra det. :)


Hög? Den är ju jättelåg. Min ränta ligger idag på 3.2%. När den går under 3 kommer jag låsa på 10 år.

#83

Postad 12 januari 2009 - 10:19

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Räntan var lite högre när inlägget skrevs :)

#84

Postad 12 januari 2009 - 13:40

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Men "skyhög" är ju ändå ett tecken på liten historisk insikt. :)

#85

Postad 12 januari 2009 - 14:11

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Räntan var lite högre när inlägget skrevs :)


Ojdå. Jag såg det nu :wub:

#86

Postad 14 januari 2009 - 11:29

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0

Hög? Den är ju jättelåg. Min ränta ligger idag på 3.2%. När den går under 3 kommer jag låsa på 10 år.


Jo men räntan stiger ju med bindningstiden och brukar ligga ca 1.5% högre jämfört med rörlig ränta. Fast å andra sidan är 4.5% inte mycket heller!! :) ;)

case

#87

Postad 14 januari 2009 - 12:41

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Jo men räntan stiger ju med bindningstiden och brukar ligga ca 1.5% högre jämfört med rörlig ränta. Fast å andra sidan är 4.5% inte mycket heller!! :( ;)

case


Det har du iofs rätt i. Hmmm. Kör nog på rörlig ränta hela det här året.

#88

Postad 14 januari 2009 - 13:59

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0

Det har du iofs rätt i. Hmmm. Kör nog på rörlig ränta hela det här året.


Jag skulle nog vilja påstå att en ränta kring 6% är ganska normal och 4.5% är ju riktigt bra! Kan man låsa räntorna i till 4.5% så kan man ju sova riktigt lungt en lång tid framöver. Mina räntor på huset ligger mellan 3.88 och 4.17 och hade jag kunnat spika dem på 10år nu så hade i alla fall jag varit glad.

#89

Postad 18 januari 2009 - 20:47

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
Sure, att låsa räntan på typ 4% i tio år är ju kanon... om man är säker på att man kommer bo kvar där i tio år, för det kostar ******** att lösa ett bundet lån och då är det inte så säkert att man var så klok som man trodde om man blir tvungen att göra det.

Själv köpte vi radhus för ett år sedan och sålde vår 1:a på Kungsholmen... 1:an var på 28kvm och såldes för 1,750.000:- och vi köpte radhus för 2,450.000 som är på 95kvm.
Målet är att uppgradera till hus på 120kvm+ i det här området... närförort till Stockholm. Men då får vi räkna med att punga ut 3,500.000+.

#90

Postad 19 januari 2009 - 15:24

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Det har jag aldrig hört innan att det skulle kosta att lösa ur ett lån med bunden ränta? När vi sålde vårt förra hus och köpte annat så bytte vi bank, från Ikano till SEB och det var bara lösa in trots bunden ränta. Dock inte 10år!

//Pehr

#91

Postad 19 januari 2009 - 22:13

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
Case: låter konstigt, det är just det som är grejen med bunden ränta, att löser du den tidigare så blir det straffavgift på det.

#92

Postad 20 januari 2009 - 22:15

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0

Sure, att låsa räntan på typ 4% i tio år är ju kanon... om man är säker på att man kommer bo kvar där i tio år, för det kostar ******** att lösa ett bundet lån och då är det inte så säkert att man var så klok som man trodde om man blir tvungen att göra det.

Själv köpte vi radhus för ett år sedan och sålde vår 1:a på Kungsholmen... 1:an var på 28kvm och såldes för 1,750.000:- och vi köpte radhus för 2,450.000 som är på 95kvm.
Målet är att uppgradera till hus på 120kvm+ i det här området... närförort till Stockholm. Men då får vi räkna med att punga ut 3,500.000+.


Precis, Om man är säker på att bo kvar där man bor ett bra tag så kan man ju låsa räntan på flera år. När vi sålde vår lägenhet för något år sedan och hade bunda räntor var vi tvungna att lösa dem. Det kostade en del men det var typ ett år kvar på ett lån och den avgift man betalar är avdragsgill :(
Det kostar alltid att lösa bundna lås, det räknar ut hur mycket ränta man skulle ha betalt på den tiden det är kvar. Ibland kan det ju löna sig att lösa den och binda om den på kortare tid om räntan har rasat mycket.

Vi köpte ett 120 kvm stort radhus som mellanboende, vi har alla lån med rörlig ränta eftersom vi visste att vi inte skulle bo här alltför länge. Just nu letar vi tomt för att bygga vårt drömhus. Där planerar vi att bo ett bra tag så då kan det vara läge att låsa räntan nu när den är låg och man vet att man inte ska flytta på ett tag.

Redigerat av nippe, 20 januari 2009 - 22:16.


#93

Postad 27 januari 2009 - 22:50

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Det är väl ganska självklart att man får betala för att lösa lånet, annars skulle man alltid kunna binda i 10 år och om räntan sjunker är det bara att byta bank.

#94

Postad 28 januari 2009 - 12:29

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Mina lån aktiveras på fredag. Ser bra ut med en rörlig ränta på 3%. Ska bli spännande att se vad topplånet hamnar på.

#95

Postad 02 februari 2009 - 22:21

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Börjar kika lite på nyproducerat hus... Vad finns det för kostnader man ska tänka på?

Huset (det vi tittar på innefattar även grunden).
Tomten.
V/A.
El.
Lagfart - Hur sjutton var det man räknade ut den?

Knepiga tider att båda köpa/sälja och bygga nytt... Men fan vad skönt det vore med helt nytt...

Vi hoppas på att kunna pruta en del på tomten nu när det nästan är köparens tider...

/Johan

#96

Postad 04 februari 2009 - 15:57

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0

Börjar kika lite på nyproducerat hus... Vad finns det för kostnader man ska tänka på?

Huset (det vi tittar på innefattar även grunden).
Tomten.
V/A.
El.
Lagfart - Hur sjutton var det man räknade ut den?

Knepiga tider att båda köpa/sälja och bygga nytt... Men fan vad skönt det vore med helt nytt...

Vi hoppas på att kunna pruta en del på tomten nu när det nästan är köparens tider...

/Johan


Ta ett snack med banken först om dom är intresserade av att låna ut till nybygge. Jag pratde med min bank för ett par veckor sedan i ett annat ämne och då nämndes det att dom var med restriktiva till detta.

#97

Postad 05 februari 2009 - 14:18

Krisch
  • Krisch
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Ny fråga. Funderar på hus. Undrar dock vilka hustyper man ska gallra bort om man vill ha minimera risken för större problem. T.ex. säger min farsa att man ska undvika att köpa hus med källare. Hur är det med souterrängshus? Samma sak eller?

Hus som är byggda på 70-, 80-,90-talet eller annan tidsperiod. Har det någon betydelse?

Tegel eller trähus? Något särsklild hustyp eller särskilt byggnadssätt man ska se upp med?

Är medveten att det kanske kan bli svårt att svara så här generellt men alla synpunkter är välkomna. Kanske någon länk som kan svara på sådana här frågor.

Syftet är att gallra bort lite från början på nätet när jag letar så att jag inte behöver åka och titta på så många.

Tack på förhand

#98

Postad 05 februari 2009 - 14:35

nipatriak
  • nipatriak
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Kryprum är generellt en "risk", mögeskador på bjälklag kan bli jobbigt. Men ett korrekt utförd kryprum ska inte ge några problem och så länge man upptäcker höga fukthalter i tid så kan man alltid åtgärda det.

Källarväggar är oftast av betong, lättbetong eller leca vilket inte möglar. Däremot så kan du ju åka på att göra om dräneringen runt huset vilket kanske inte är så kul.

Tegelhus har ofta en trästomme innanför så skillnaden mot "trähus" är fasaden. Tegel behöver inget underhåll till skillnad mot panel som måste målas om.


Den störta faran är nog "hemmabyggare", har sett många hus där man tilläggsisolerat på insidan, gjort hål i plastfolien till vinden mm...

Vad du ska undvika går nästan inte att säga, äldre hus är så klart dyrare i drift (mer åtgärder och sämre isolering) men detta borde ju även återspeglas på prislappen. Allt beror på hur mycket du tänkt bygga om huset.

#99

Postad 05 februari 2009 - 14:39

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Börjar kika lite på nyproducerat hus... Vad finns det för kostnader man ska tänka på?

Huset (det vi tittar på innefattar även grunden).
Tomten.
V/A.
El.
Lagfart - Hur sjutton var det man räknade ut den?

Knepiga tider att båda köpa/sälja och bygga nytt... Men fan vad skönt det vore med helt nytt...

Vi hoppas på att kunna pruta en del på tomten nu när det nästan är köparens tider...

/Johan

Vet inte vad du har med i tomten, men markarbeten inkl grundläggning är ju en rund slant. (Med eller utan anslutningsavgifter.) Att "grund" är med är inte samma sak som att grundläggning är med i ala fall ...

#100

Postad 05 februari 2009 - 14:48

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Ny fråga. Funderar på hus. Undrar dock vilka hustyper man ska gallra bort om man vill ha minimera risken för större problem. T.ex. säger min farsa att man ska undvika att köpa hus med källare.

Lite enkelt att generalisera. Beror ju helt vilken mark de står på. På bra mark är ju källare hur säkert som helst. På halvtaskig mark är det säkert om det är rätt utfört. På helt fel ställe är det att tigga om problem.

Jag håller dock uteluftsventilerad krypgrund ("torpargrund") som en farligare konstruktion i de flesta fall.


Hus som är byggda på 70-, 80-,90-talet eller annan tidsperiod. Har det någon betydelse?

Ju äldre huset är desto äldra byggteknik. Det innebär tex otätare hus, sämre isolering (=högre driftkostnad om inget är gjort), sämre vent, sämre uppvärmningssystem osv. Allt ger högre driftkostnad och kan tvinga dig till investeringar på äldre hus.

Tegel eller trähus? Något särsklild hustyp eller särskilt byggnadssätt man ska se upp med?

Jag skulle aldrig köpa ett hus med platt tak. Ej heller något som har felaktig grundläggning.
Sedan så får man ju fokusera mycket på läget inkl vädersträck. Det är ju rätt svårt att fixa i efterhand ...
ett ordentligt tak med bra taksprång är inte fel.

I övrigt så måste man se till helheten. Tegelhus har sina fördelar. Trä sina. Sedan finns ju som sagt trähus med tegelfasad ...

Det enda jag skulle vilja flagga för generellt är direkt-el (eller oljepanna) är sällan lyckat i längden ... :blink:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.