Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC´s 2018 års projektor modeller: DLA-X5900, 7900, 9900, 20 LTD

377 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-X5900 (Projektorer) 7 9,25 (7) Inga priser
JVC DLA-X7900 (Projektorer) 1 8,75 (3) 64 990:-
JVC DLA-X9900 (Projektorer) 1 (0) Inga priser

#151

Postad 12 december 2017 - 20:09

Mikespike82
  • Mikespike82
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Jag har en X5900 som jag provkört med Sony X800 lite granna med Netflix och HDR avstängd.


Och vad tycker du om bilden med och utan HDR?
Gör det nån skillnad att skala bort..

#152

Postad 12 december 2017 - 20:38

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Nu har jag blivit rejält sugen på att byta min gamla projektor till en X5900 eller en X7900... Har läst igenom så mycket forum nu och även haft lite mail-dialog med HBB... men ... i en man cave som jag har, helt mörkt... behövs verkligen den extra kontrasten ändå då?

 

Har lite svårt att se att ISF och THX 3d skulle vara värt 20.000.... som är diffen... Det var iofs en skillnad i optiken för att få den högre svärtan... optiken förstår jag är en kritisk komponent.... och har på historiska high end projektorer kunnat stå för en stor del av internkostnaden... bara att se skillnad på kameror vad linsen betyder.... 

 

gaaah - det jag försöker ge uttryck för är min beslutstångest över en X5900 för rimlig peng, eller en X7900 för kanske lite för mycket pengar för vad skillnaden ger för slutlig effekt... Någon som kan minska min ångest med konkreta jämförelsebilder eller annat?



#153

Postad 12 december 2017 - 21:09

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 1
Du har 90000:1 mer i nativ kontrast vilket är sjukt mycket mer detaljer i gråskalan . På en x7900.

Det är just i en man cave du kan se den extra kontrasten den är bortkastad i ett ljust rum.

Redigerat av Audiostar, 12 december 2017 - 22:56.


#154

Postad 12 december 2017 - 21:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

gaaah - det jag försöker ge uttryck för är min beslutstångest över en X5900 för rimlig peng, eller en X7900 för kanske lite för mycket pengar för vad skillnaden ger för slutlig effekt... Någon som kan minska min ångest med konkreta jämförelsebilder eller annat?

 

 

Om du nu har varit och kikat på Jvc och trivs med bildkaraktären så skulle jag gå på en X7900 om även ekonomin tillåter det :) Har själv haft X7000, ett kontrastmonster som ska sitta i en batcave :wub:



#155

Postad 12 december 2017 - 22:26

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Jag har en äldre JVC med eshift 2 (faux4k) och är egentligen grymt nöjd med den...  dock då bara 1920*816 i praktiken eftersom jag kör denna på 2.35:1 duk

 

men har Atmos anläggning och 4K spelare och uppgraderad Marantz AV8802 som skall klara 4K nu... så det är bara projjen kvar... 

 

Saknar fortfarande riktiga jämförelsebilder, just nu är det bara siffror som skiljer.... och 20.000 för något som på pappret bara? är bättre... Uppgivna kontrastsiffror... jag vet inte jag... linsen på X7900 har tydligen någon refraktionsring eller liknande som speglar bort ljuset som skall mörkas, därav den högre kontrasten... Alltså är allt egentligen detsamma... Köpa en för typ  40' nu och ha den i några år till laserprojektorerna är i 60-70' klassen med native 4k panel känns onekligen lockande (och inte osannolikt)


Redigerat av Michael Olsson, 12 december 2017 - 22:27.


#156

Postad 12 december 2017 - 22:53

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Och vad tycker du om bilden med och utan HDR?
Gör det nån skillnad att skala bort..

Har ej jämfört. Det svåra är hur kalibrerar du UHD-BD med WCG och HDR på ett bra och tillförlitligt sätt?

Vilken gammakurva skall man ha pga du aldrig kan tillräckligt med ljus och filmstudios använder inte samma max ljustak m.m..



#157

Postad 13 december 2017 - 10:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

linsen på X7900 har tydligen någon refraktionsring eller liknande som speglar bort ljuset som skall mörkas, därav den högre kontrasten... Alltså är allt egentligen detsamma...

 

 

Att X7... modellen har en annan light engine känner jag till, men detta låter spännande! Vad är en refraktionsring för något? :)  



#158

Postad 13 december 2017 - 10:49

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Den hindrar ljusläckage från att sabba svärtan i bilden. Det ljusläckage som kommer från reflektioner i duken och in i runt linsen som jag förstår det. X5.. modellerna saknar alltså denna funktion.



#159

Postad 13 december 2017 - 10:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Oki doki, borde sitta i alla modeller då kan man tycka :) Ja det finns ialllfall lite smått och gott i "storebror" som inte x5... modellerna har..!



#160

Postad 13 december 2017 - 11:43

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Blev en X5900, får duga i några år, tack Chris på HBB för bra paketdeal.



#161

Postad 13 december 2017 - 12:35

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Blev en X5900, får duga i några år, tack Chris på HBB för bra paketdeal.

 

Får duga...den kommer bli beast!



#162

Postad 15 december 2017 - 15:37

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0

Jag står i EXAKT samma läge om man ska köra på 5900 eller 7900.. delvis för att kunna lägga mer krut på ljudet men också pga samma resonemang som Michael.

Är det värt den extra pengen för något som är bättre på papper (även till viss del i praktiken naturligtvis) och även det där med att ta den billigare nu för att ta en laser om något år..

Svårt det där..5900 hade riktigt fin bild men då jag också ska ha den i ett helt ljuskontrollerat biorum så är det ett jäkligt svårt val.



#163

Postad 15 december 2017 - 16:45

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag står i EXAKT samma läge om man ska köra på 5900 eller 7900.. delvis för att kunna lägga mer krut på ljudet men också pga samma resonemang som Michael.

Är det värt den extra pengen för något som är bättre på papper (även till viss del i praktiken naturligtvis) och även det där med att ta den billigare nu för att ta en laser om något år..

Svårt det där..5900 hade riktigt fin bild men då jag också ska ha den i ett helt ljuskontrollerat biorum så är det ett jäkligt svårt val.

 

Har du svart tak, väggar och golv är det nog värt det helt klart. 



#164

Postad 18 december 2017 - 07:38

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0

Har du svart tak, väggar och golv är det nog värt det helt klart. 

 

Helt och hållet mattsvart rum utan något ljusinsläpp alls i ett rum byggt enbart för bio.. Jag går ju från en Sony HW20 samt just nu en Panasonic AE4000 så även ett hopp till X5900 är rätt stort bildkvalitetsmässigt.. Förstår naturligtvis att jag får mer bild med X7900 men ändå finns fröet planterat...Är det värt det?

Hade också gärna sett jämförelser dessa emellan, exempelbilder på kontrastskillnader osv..Eller ännu hellre någonstans man kan jämföra de båda samtidigt live, men hittar inget utav det. :/

Jag har ju sett X5900 live och den var sjukt fin och jag hade kunnat vara nöjd med den, men det är klart att mycket vill ha mer. Svårt det där....


Redigerat av Unregistered1586716f, 18 december 2017 - 14:32.


#165

Postad 18 december 2017 - 07:53

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Finns ju lite jämförelser på nätet du får jobba med skol tyskan dock... vet att det är förra modellen men kontrast är det samma. https://youtu.be/_iq7NLGGqnU

Redigerat av Audiostar, 18 december 2017 - 08:31.


#166

Postad 18 december 2017 - 13:12

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Köpte en X5900. Jag blev INTE imponerad av svärtan, gick från en X55 som nu skall säljas. X5900 har mer ljustryck, därav kanske också problemet med att stänga bort ljus, som X7900 gör bättre. Jag skulle nog ha köpt en X7900 med facit i hand. Men jag har inte sett dem side by side och borde kanske ha gjort det. 



#167

Postad 18 december 2017 - 13:56

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Köpte en X5900. Jag blev INTE imponerad av svärtan, gick från en X55 som nu skall säljas. X5900 har mer ljustryck, därav kanske också problemet med att stänga bort ljus, som X7900 gör bättre. Jag skulle nog ha köpt en X7900 med facit i hand. Men jag har inte sett dem side by side och borde kanske ha gjort det. 

 

X55 är någon lite äldre JVC eller? JVC har alltid haft bra svärta så det kanske inte där den stora skillnaden ligger i ett sådant byte. Släng på någon fet UHD BD med 4K DI så ser du nog snabbt de kvaliteter den nya har ;)



#168

Postad 18 december 2017 - 18:48

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Klart jag testat! Både med och utan glasögon :rolleyes:

 

Med X5900 har jag kört flera UHD 4K filmer både med och utan HDR genom en Oppo 203, testat med flera olika lägen (alltså HDR filmer med strippat metadata, olika NITS lägen, osv).

 

Min bedömning kvarstår, jag blev INTE imponerad. Skulle nog ha väntat 2-3 år på:

  • optik värd namnet, flera 4K projektorer får ju grym kritik för ljust detta...
  • HTPC som klarar HDMI 2.0a eller senare
    • Silent Grafikkort som klarar detta alt
    • Moderkort med inbyggt grafikkort...
  • HDMI 2.2 (120Hz) som sådant
  • Äkta 4k paneler
  • Laser
  • Mer media och spelare (Netflix 4K t.ex finns inte som desktop för PC, bara appar och Nvidias lösning, osv , streaming ger alltid artefakter och är komprimerat, skit in, skit ut)
  • HDR standarder som lugnat ned sig, inflation i detta just nu
  • UHD filmer.. kom igen nu, det mesta är ju skräp! Enkla överföringar från bluray eller 2K format uppskalat, dessutom inte alltid med bibehållet
  • Atmos ljud... och när vi ändå är där och  snurrar - ärligt ... Auro 3d, DTS:X, .... 

Som grädde på moset lär de väl börja ta bort saker, som t.ex 3d som nu försvunnit från TV-apparater... och så lär de väl börja fjanta sig med 8k osv...

 

Ni får ursäkta om jag är negativ, men samtidigt ärlig med situation som den är (upplevd av mig) idag. Tillverkarna får lov att skärpa till sig och enas för oss konsumenters skull


OBS! Jag tycker inte på något vis att X5900 är dålig! Den ger oerhört bra bild för pengarna och jag kan varmt rekommendera den för dem som tar klivet upp, men har du en äldre 40.000+ projektor så tycker jag du skall fortsätta leva med den 2-3 år till.



#169

Postad 18 december 2017 - 19:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Släng på någon fet UHD BD med 4K DI så ser du nog snabbt de kvaliteter den nya har ;)

 

 

Där kommer storebror att göra ett bättre jobb, tack vare den höga kontrasten  :)



#170

Postad 18 december 2017 - 19:28

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Vad har du för rum duk sen har du iris i auto eller ?

#171

Postad 18 december 2017 - 19:48

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Klart jag testat! Både med och utan glasögon :rolleyes:

 

Med X5900 har jag kört flera UHD 4K filmer både med och utan HDR genom en Oppo 203, testat med flera olika lägen (alltså HDR filmer med strippat metadata, olika NITS lägen, osv).

 

Min bedömning kvarstår, jag blev INTE imponerad. Skulle nog ha väntat 2-3 år på:

  • optik värd namnet, flera 4K projektorer får ju grym kritik för ljust detta...
  • HTPC som klarar HDMI 2.0a eller senare
    • Silent Grafikkort som klarar detta alt
    • Moderkort med inbyggt grafikkort...
  • HDMI 2.2 (120Hz) som sådant
  • Äkta 4k paneler
  • Laser
  • Mer media och spelare (Netflix 4K t.ex finns inte som desktop för PC, bara appar och Nvidias lösning, osv , streaming ger alltid artefakter och är komprimerat, skit in, skit ut)
  • HDR standarder som lugnat ned sig, inflation i detta just nu
  • UHD filmer.. kom igen nu, det mesta är ju skräp! Enkla överföringar från bluray eller 2K format uppskalat, dessutom inte alltid med bibehållet
  • Atmos ljud... och när vi ändå är där och  snurrar - ärligt ... Auro 3d, DTS:X, .... 

Som grädde på moset lär de väl börja ta bort saker, som t.ex 3d som nu försvunnit från TV-apparater... och så lär de väl börja fjanta sig med 8k osv...

 

Ni får ursäkta om jag är negativ, men samtidigt ärlig med situation som den är (upplevd av mig) idag. Tillverkarna får lov att skärpa till sig och enas för oss konsumenters skull


OBS! Jag tycker inte på något vis att X5900 är dålig! Den ger oerhört bra bild för pengarna och jag kan varmt rekommendera den för dem som tar klivet upp, men har du en äldre 40.000+ projektor så tycker jag du skall fortsätta leva med den 2-3 år till.

 

Ok jag förstår. Det är klart du hade redan en väldigt bra projektor och när man köper något helt nytt i den prisklassen som X5900 ligger så förväntar man sig ändå ett och annat. När jag läser runt lite på nätet blir det ganska uppenbart att väldigt många inte ens testat UHD från skiva med deras nya 4k projektor däravförslaget :) Antar att du kollat så du får in rätt signal osv.? Borde iof inte vara några konstigheter med dessa maskiner då de klarar hela HDMI standarden. 



#172

Postad 18 december 2017 - 20:10

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Köpte en X5900. Jag blev INTE imponerad av svärtan, gick från en X55 som nu skall säljas. X5900 har mer ljustryck, därav kanske också problemet med att stänga bort ljus, som X7900 gör bättre. Jag skulle nog ha köpt en X7900 med facit i hand. Men jag har inte sett dem side by side och borde kanske ha gjort det. 

 

 

Du får väl jobba lite med att ställa in den (kalibrera). Du har ju en iris som kan dra ner ljuset med. Då kommer du se en ganska stor skillnad i svärtan. Du kommer nog aldrig ner in X55 nivå men ganska nära däremot bättre kontrast.

Jag tycker skillnaden är ganska stor modellerna emellan ( dock jämför jag X35 och X5900 men de är i princip samma maskin fast utan e-Shift).  Har du ett ljuskontrollerat rum så sikta på 15fL (biostandard) då kommer du troligen uppleva en bättre bild och mer lik din X55. Hur stor och vad för duk har du ?



#173

Postad 19 december 2017 - 09:27

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Jag har en 132" 2.35:1 Grandview duk på ung 4,5 meter mellan lins och duk. 

 

Angående iris, så kör jag i auto2, skillnaden mot auto1 var svår att se, i vilket fall kör jag inte manuell. se mer här

 

Projektorn kommer default med 7500K, jag upplever bättre bild med tweak där jag utgår från 6500K... hur kör ni andra? Gamma B.... 

 

Jag tror faktiskt ett grundläggande problem kan ligga i pixelshiftning, då linjerna i testläge inte är "optimala" så skarpa som jag vill att de skall vara. Rackarns så svårt att ställa in focus på denna projector, växlar bort bilden till testmönster. där linjerna bara visas gröna. Bilden är också lite "orolig", om jag kör t.ex HTPC:n med stora ikoner (3840*1632)/30hz eller små ikoner i 1920*816/60hz så kan jag se framförallt text under ikonerna röra sig. Samma effekt som om duken vajade lite i vinden. Jag tror detta också kan vara en effekt av att panelerna behöver skaka in sig. Får se på några filmer rakt av bara för att ge panelen lite tid.

 

Någon som har tips på hur en pixelshift kalibrering bör göras? Någon särskild färgordning...



#174

Postad 19 december 2017 - 11:37

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

Av de orsaker du beskriver stänger du av pixelshiften när du använder statisk grafik, likt dator, samt när du ställer in fokus. 



#175

Postad 20 december 2017 - 22:17

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Jag har en 132" 2.35:1 Grandview duk på ung 4,5 meter mellan lins och duk. 

 

Angående iris, så kör jag i auto2, skillnaden mot auto1 var svår att se, i vilket fall kör jag inte manuell. se mer här

 

Projektorn kommer default med 7500K, jag upplever bättre bild med tweak där jag utgår från 6500K... hur kör ni andra? Gamma B.... 

 

Jag tror faktiskt ett grundläggande problem kan ligga i pixelshiftning, då linjerna i testläge inte är "optimala" så skarpa som jag vill att de skall vara. Rackarns så svårt att ställa in focus på denna projector, växlar bort bilden till testmönster. där linjerna bara visas gröna. Bilden är också lite "orolig", om jag kör t.ex HTPC:n med stora ikoner (3840*1632)/30hz eller små ikoner i 1920*816/60hz så kan jag se framförallt text under ikonerna röra sig. Samma effekt som om duken vajade lite i vinden. Jag tror detta också kan vara en effekt av att panelerna behöver skaka in sig. Får se på några filmer rakt av bara för att ge panelen lite tid.

 

Någon som har tips på hur en pixelshift kalibrering bör göras? Någon särskild färgordning...

 

6500 brukar vara bra som utgång.  Inte Gamma B, ställ den i Custom och välj värdet 2.2-2.4 beronde på hur ditt rum ser ut.

Testa också super white på HDMI innan du sätter svar och vit nivån. Ställ in skärpan där du normalt sitter och sedan pillar du på e-Shift reglagen genom att titta nära duken.

 

De är mitt enkla start tips


Redigerat av Jokkmokksjocke, 20 december 2017 - 22:22.


#176

Postad 22 december 2017 - 10:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Review av X7900 genom avforums :)

 

https://www.avforums...mments.2141438/



#177

Postad 23 december 2017 - 15:22

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

6500 brukar vara bra som utgång.  Inte Gamma B, ställ den i Custom och välj värdet 2.2-2.4 beronde på hur ditt rum ser ut.

Testa också super white på HDMI innan du sätter svar och vit nivån. Ställ in skärpan där du normalt sitter och sedan pillar du på e-Shift reglagen genom att titta nära duken.

 

De är mitt enkla start tips

 vad menar du med "testa också super white på HDMI" - något sådant menyval ser inte jag... 



#178

Postad 23 december 2017 - 16:24

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

 vad menar du med "testa också super white på HDMI" - något sådant menyval ser inte jag... 

Se sida 49 i bruksanvisningen.



#179

Postad 23 december 2017 - 16:55

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

 vad menar du med "testa också super white på HDMI" - något sådant menyval ser inte jag... 

 

Jodå det finns HDMI heter valet, en klassiker på JVC för att vis WTW


Redigerat av Jokkmokksjocke, 23 december 2017 - 16:55.


#180

Postad 27 december 2017 - 16:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Ni som har köpt x5900 el på g, är ni nöjda och i så fall vad jämför ni med? Är man ägare av en Jvc för "första gånge el tidig generation" förstår jag att man är mer än nöjd :rolleyes:



#181

Postad 27 december 2017 - 17:41

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Ni som har köpt x5900 el på g, är ni nöjda och i så fall vad jämför ni med? Är man ägare av en Jvc för "första gånge el tidig generation" förstår jag att man är mer än nöjd :rolleyes:

#136 och mycket mer ljus tillgänglighet, högre skärpa på x5900 än mot min gamla HW20. Skall försöka boka in kalibrering i januari. Sedan behöver E-shiften värmas upp ett tag. På 24p så är den helt knäpptyst.


Redigerat av jln, 27 december 2017 - 17:43.


#182

Postad 27 december 2017 - 20:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

#136 och mycket mer ljus tillgänglighet, högre skärpa på x5900 än mot min gamla HW20. Skall försöka boka in kalibrering i januari. Sedan behöver E-shiften värmas upp ett tag. På 24p så är den helt knäpptyst.

 

 

Har du gjort några justeringar med HDR material, eller kanske inte intressant? Så den knäpptyst oavsett HZ signal då? Har du provat mata den med en Apple tv 4k och se hur den reagera växlandet med de olika formaten? :)


Redigerat av mcmike, 27 december 2017 - 20:02.


#183

Postad 27 december 2017 - 20:50

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Har du gjort några justeringar med HDR material, eller kanske inte intressant? Så den knäpptyst oavsett HZ signal då? Har du provat mata den med en Apple tv 4k och se hur den reagera växlandet med de olika formaten? :)

Jag har inte gjort några justeringar mot HDR eftersom vad skall jag justera efter? Skall man få till det bra tror jag att du måste ladda in egna HDR kurvor och ha mätutrustning för att få till det. Jag kör SDR och REC709. Har inte lyssnat så noga på de andra lägena men jag tycker det låter mer och kanske mest med 60Hz. Jag har ingen Apple TV utan en Sony X800 och synkningen tar sin lilla tid. Med Netflix och sina trailers som inte har exakt samma format gör att det blir ett jädra växlande och vänta på synktider. Hade varit bra om man kunde ta bort traileserna.



#184

Postad 27 december 2017 - 22:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

. Jag har ingen Apple TV utan en Sony X800 och synkningen tar sin lilla tid. Med Netflix och sina trailers som inte har exakt samma format gör att det blir ett jädra växlande och vänta på synktider. Hade varit bra om man kunde ta bort traileserna.

 

 

Hm! Ok, tack för svar :)



#185

Postad 02 januari 2018 - 23:35

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=3dhBVaE3t5U



#186

Postad 05 januari 2018 - 10:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Vincent släpper loss :rolleyes:

 

https://www.youtube.com/watch?v=LZ8YjbUZSQg&feature=share



#187

Postad 07 januari 2018 - 19:28

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Som jag misstänkte är den grym även enligt honom :)



#188

Postad 27 januari 2018 - 16:57

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Rek pris är 6000kr.

/Marcus, The Rock Hemmabio

#189

Postad 29 januari 2018 - 18:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Är detta både med lampa och hus?

 

Ja räcker inte det? :blink:


Redigerat av mcmike, 29 januari 2018 - 19:00.


#190

Postad 01 februari 2018 - 15:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

X5900 lämnar ungefär lika mycket ljus som TW9300. Första exemplaret jag mätte på TW9300 så lämnade den 50fL men andra exemplaret ett år senare hamnade lite lägre, 46fL om jag inte missminner mig. Men det kan vara olika anledningar till detta såsom mätarens vinkel till duken, dagsformen eller att exemplaren helt enkelt skiljde sig åt. X5900 har jag bara mätt på en här i butiken och den landade in någonstans mellan detta, typ 48fL eller något sådant. Skillnaden i praktiken är försumbar iaf. Vad X5900 lämnar i höga lampläget vet jag inte för jag har inte mätt men det är mer iaf :P

 

Min uppskattning än så länge är att vår X5900 inte tappar ljus riktigt lika snabbt som vår TW9300 gjorde. Men det är lite för lite med att bara testa en av varje för att dra några slutsatser om detta, så ta det med en nypa socker...

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#191

Postad 01 februari 2018 - 16:08

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Hur är en x5900 och en Dnp 08-85 duk 100 tum. 

Fantastiskt!

 

Tänker att svärtan och gråskalan blir lidande, men jag kanske bara "tänker" fel.

 

Vet inte hur du tänker så vet inte om det är fel. Men svärtan blir svartare på en 08-85 och gråskalan kalibrerar man ju efter förutsättningarna så ser inget problem där heller.

 

Har som sagt sett en x5000 och kan ju inte tänka mig en x5900 är sämre  ;)

 

X5900 är lite mjukare/lugnare i bilden och går att ställa in så den blir mer färgkorrekt. I ljus och svärta är de likvärdiga.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#192

Postad 03 februari 2018 - 18:41

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Ställer en JVC installations fråga här om det går bra.

Precis monterat en JVC X55R i taket och märkte direkt att den sköt bilden väldigt högt i taket. Efter lite manuellt tilt fick jag ned bilden och ändrade från att den tidigare varit monterad på fötter till nu takmonterad.

 

Inga problem med det men hur jag än gör och även om jag maxar bildpositionen till -37 så får jag inte ned bilden som den ska. Jag har den monterad på ett chief fäste och skjuter på en 90 tums duk ca 4,5 meter bort. Taket är väl kanske 210 cm.

 

Vilken inställning har jag missat?



#193

Postad 03 februari 2018 - 20:07

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Låter som att du inte använder lens shift utan nån annan funktion som flyttar bilden på lcd panelen?
Har projjen monterad högt över duken? Har du den någorlunda centrerad mot duken?

#194

Postad 03 februari 2018 - 20:49

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Ska kolla det med lenshift hoppas det är så, återkommer.

Projjen ligger nog i linje ungefär med duken och centrerad.

 

Typiskt att man har folk över och dricker både öl och besk! :-)



#195

Postad 03 februari 2018 - 21:54

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Visst var det lenshift jag inte pillat på...suck! Tackar för tipset...nu blev det mycket bättre! :-)



#196

Postad 03 februari 2018 - 22:16

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Härligt!!  :)

 

justera nu projjen så den är helt rak så det inte blir skev bild. sedan flyttar du den rätt med lenshift. Projjen ska inte tiltas eller vinklas i någon led.


Redigerat av Karamasha, 03 februari 2018 - 22:18.


#197

Postad 03 februari 2018 - 23:33

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Tack och yes...will do!



#198

Postad 05 februari 2018 - 18:15

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Kan också tilläga att det inte spelar någon roll om JVC hänger eller står för projektionsvinkeln är centrerad.



#199

Postad 06 februari 2018 - 08:13

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Kan också tilläga att det inte spelar någon roll om JVC hänger eller står för projektionsvinkeln är centrerad.

 

Tack, i grunden gjorde vi fel då jag och en vän efter ett antal besk (omtyckt snaps i Skåne) fick för oss att montera upp den och slå igång den. Då den varit stående innan och med helt annan inställning på lensshift fick vi en pyttebild, spegelvänd sådan kanske 2 meter framför linsen i taket. Helt sjukt! :-)

 

Efter manuellt tiltande fick vi bilden på skärmen, men var i fel meny och senare på natten hittade vi rätt. Jag antar att att det inte är helt optimalt att hålla på med sånt här då man har parmiddag, vi blev duktigt utskällda också som lök på laxen. Nu är det allt bra...ur det! :-)



#200

Postad 06 februari 2018 - 11:29

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Har för mig att det står en tydlig varningstext på baksidan av beskflaskor, där man varnar för bieffekter såsom "Spegelvänd pytteliten bild i taket vid projektoranvändning".

Av egen erfarenhet vet jag att Whiskey inte fungerar när man helt plötsligt saknar surroundljud i sin anläggning och försöker ställa allt till rätta igen... :D





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.