Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemmabyggd nas eller QNAP?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: NAS eller Hemmabygge (15 medlem(mar) har röstat)

Vad hade ni satsat på i frågan?

  1. Qnap 419P (2 röster [13.33%])

    Procent av omröstning: 13.33%

  2. Hemmabygge (13 röster [86.67%])

    Procent av omröstning: 86.67%

  3. Annat (Med motivering i tråden) (0 röster [0.00%])

    Procent av omröstning: 0.00%

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 07 mars 2010 - 10:56

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Har tänkt byta ut min hemmabyggda windows home server mot en mindre strömsnålare variant. Antingen den hemmabyggda nedan eller en Qnap 419P. Problemet är att jag inte riktigt vet vilken som är bäst :)

Funktionalitet som jag vill ha:
- Filserver
- FTPServer
- iTunes server
- Timemachine server
- DLNA-server (för Ps3:an).
- Sabnzbd stöd.

Av vad jag har läst mig till bör både qnap:en och en ubuntu-baserad server klara allt det. Kan det vara så att nån av dom är bättre på det än den andra?

Qnap:en jag tänkt är:


Och hemmabygget antagligen något i stil med:





I båda fallen kommer de bestyckas med 2tb diskar, antagligen:


Hemmabygget blir lite dyrare, men är å andra sidan mer flexibelt. Fast man vill ju inte ha för mycket pill med en filserver heller, det ska ju bara finnas där och fungera ^_^

Har inte heller hittat något mini-itx moderkort som har 5 s-ata platser. (Vill ha en systemdisk och 4 lagringsplatser).

Åsikter, kommentarer? Misstänker att det är flera som varit i samma situation.

#2

Postad 07 mars 2010 - 11:02

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Hemmabygge helt klart för det är helt enkelt mer flexibelt - du kan göra så mycket mer. Jag hittar nya användningsområden för min WHS varje dag - och idag så kom min WHS ut på Facebook så alla kan se hur lagrings-situationen ser ut :)

#3

Postad 07 mars 2010 - 11:06

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Har haft lite problem med WHS så tänkte undvika det, sen har jag en stooor server med mkt plats idag. TÄnkte ha den som tv-server med, men blev bara strul med kompabilitet med mediaportal så skippade det.

#4

Postad 07 mars 2010 - 12:11

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 940 inlägg
  • 0
Dvbviewers recordingservice ( tv server) funkar kanon på WHS

#5

Postad 02 juni 2010 - 13:06

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Har tänkt byta ut min hemmabyggda windows home server mot en mindre strömsnålare variant. Antingen den hemmabyggda nedan eller en Qnap 419P. Problemet är att jag inte riktigt vet vilken som är bäst ;)

Funktionalitet som jag vill ha:
- Filserver
- FTPServer
- iTunes server
- Timemachine server
- DLNA-server (för Ps3:an).
- Sabnzbd stöd.

Och hemmabygget antagligen något i stil med:




Har inte heller hittat något mini-itx moderkort som har 5 s-ata platser. (Vill ha en systemdisk och 4 lagringsplatser).

Moderbordet känns väldigt overkill, iom att du inte är ute efter grafikprestanda, borde det finnas billigare ITX-kort att köpa. Även om du tar ett med bara två SATA-anslutningar så kan du ju alltid trycka in en PCIe-baserad SATA-kontroller bara moderbordet har en sådan slot.
Sen hade jag nog köpt Fractal Designs chassikub istället -



Supermicro har ett som har 6 st SATA, men det är dyrt. Kan också vara värt att kika på moderbord som har 4 SATA och 1 eSATA, som man sedan kan leda in igen. Jag har ett Point of View MB330-ION som är bestyckat så.

Här är en översikt över ITX-moderbord med Atoms Pineview CPUer - http://www.linuxtech...s_overview.html

mao röstade jag på hemmabygge :lol:

Redigerat av frollic, 02 juni 2010 - 13:12.


#6

Postad 02 juni 2010 - 13:12

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Moderbordet känns väldigt overkill, iom att du inte är ute efter grafikprestanda, borde det finnas billigare ITX-kort att köpa.

Supermicro har ett som har 6 st SATA, men det är dyrt. Kan också vara värt att kika på moderbord som har 4 SATA och 1 eSATA, som man sedan kan leda in igen. Jag har ett Point of View MB330-ION som är bestyckat så.

Här är en översikt över moderbord med Atoms Pineview CPUer - http://www.linuxtech...s_overview.html

mao röstade jag på hemmabygge ;)


Jag kör med Zotac NM10 (ATOM D510) 6 SATA + 1 st eSATA. Verkar lira helt ok hittils. Mer info i mitt galleri.

Som jag ser det ger hemmabygge betydligt mer för pengarna, utbyggbart, konfigurerbart + en massa svåra ord till....

Redigerat av what17ever, 02 juni 2010 - 13:13.


#7

Postad 02 juni 2010 - 13:15

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Jag kör med Zotac NM10 (ATOM D510) 6 SATA + 1 st eSATA. Verkar lira helt ok hittils. Mer info i mitt galleri.

Fast det är ett DTX-moderbord, går inte nödvändigtvis in i trådskaparens tilltänkta chassi.

Redigerat av frollic, 02 juni 2010 - 13:19.


#8

Postad 04 juni 2010 - 06:27

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Blev ett spontanköp av netgear rangema nvx istället.

är inte överdrivet imponerad hittils och lcd-displayen på den verkar inte fungera.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.