Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på Projektor, vad ska man ha idag som krav?

54 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 juli 2023 - 13:39

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Många år sedan man var aktiv på forumet, men nu börjar det ske saker i hemmet för förändring. Så kommer bli en ny projektor framåt hösten, dålig på ämnet då min nuvarande projje är en Sanyo PLV-Z4, så behöver lite små råd om vad som skett på fronten senaste 20 åren.

 

Vad står sig bra idag och vad tycker ni själva som äger att man bör ha för specar?

Har ett helt bäcksvart rum i källare så antar att ljusstyrkan inte är det viktigaste. Högtalare är en fördel då jag troligtvis kommer dra den till spa badet på verandan. 
4K kanske också är dags att gå för, då jag antar att man numera finner såpass mycket i 4K att det kan vara värt…?

 

Gällande streaming tex, finns det inbyggt direkt i projektorn så man slipper ha Apple tv eller vad, läst något om Andoid tv.

Det jag tittar på i form av streaming är ex SVT Play, Cmore, Netflix, Viaplay, Youtube 

 

Prisklass är väl upp till 15.000, en kompis rekommenderar XGIMI Horizon Pro 4k, men den är lite över smärtgräns, eller är den värd att gå på jämfört med annat… tacksam för allmänna tips och råd  :)


Redigerat av Graziano, 23 juli 2023 - 13:40.


#2

Postad 23 juli 2023 - 17:05

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

 XGIMI Horizon Pro 4k verkar vara den du söker , tror inte du finner billigare som håller någon form av kvalitet både bild och hårdvara under det priset 

Då får du leta å¨amason.se men som sagt det blir troligen sämre bild än din Sanyo.

 

Det finns mkt nytt att lära , som att ljusstyrkan nu krävs för HDR, inte bara för rummets skull, på "din tid" prata alla om ansilumen , den parametern pratas det inte om i dag på samma sätt, 4 k panel är väl standard i dag och fyller sin funktion även på icke 4 k material 

 

 

Proj med högtalare ? du kör inte en "bio" då , prioriterar inte alls ljudet ? 


https://www.hembiobu...14-projektorer/



#3

Postad 23 juli 2023 - 17:40

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Jättetack för svar

 

Jo absolut, jag har mina Golden Ear Triton i biorummet och ska ha lite surround tänkte jag. Har som sagt bara spelat 2 kanals hifi senaste 15 åren så nu blir det lite mer bioljud också :)

 

Gällande högtalare på projjen läste jag att just XGIMI hade bra sådana och det kan vara användbart vid uterummet och spa badet. Men såg också att man kunde koppla till bluetooth högtalare och då är nog det ändå en bättre lösning för de ändamålet.

 

En annan fundering, har du någon koll på just streamingen eller får man ändå köpa en ny Apple TV för just detta? Android TV ska tydligen vara något liknande med att ladda ner appar direkt i själva projjen?

 

Sen också, ljuskällan, ser att endel har laser, är de det bästa att gå för eller spelar det mindre roll?


Redigerat av Graziano, 23 juli 2023 - 17:41.


#4

Postad 23 juli 2023 - 18:04

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Flyttar du runt projen ? 

 

Jo laser anser jag är det bästa men då är du på ca 70.000 kr 



#5

Postad 23 juli 2023 - 19:31

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Nej det kommer inte bli aktuellt att flytta runt den hela tiden, men eftersom en projje är så lätt att flytta (min står bara på hylla) så kommer det bli aktuellt vid exempelvis större sportevenemang eller när man kanske vid något tillfälle vill se film där. 

 

Men de finns tydligen väldigt mycket billigare, såg nämligen en Optoma UHZ50 på Hembiobutiken för ca 23 med laser


Redigerat av Graziano, 23 juli 2023 - 19:32.


#6

Postad 23 juli 2023 - 21:27

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

Z4:n kostade ungefär 20 000 kr när den kom i mitten av 00-talet. Det motsvarar ≈30 000 kronor idag med inflationen. Nu tenderar saker och ting bli billigare men produktutvecklingen är inte linjär. Mycket av det med lågt pris idag offrar något du kanske tar för givet baserat på hur din Z4:a fungerade. När du drar budgeten till hälften av vad den borde är det inte mycket kvar att välja på.

 

En klassisk det-visste-jag-inte-fälla är att gamla LCD-modeller som Z4:n har en väldigt generös lens shift som dessutom är hellre än vad den är bättre på ett sätt som fungerade okey på sin tid med rätt låg upplösning. Med 4K krävs det mer av optiken och därför är lens shift idag något som främst finns på mycket dyrare modeller.

 

Nämnda XGIMI Horizon Pro 4k verkar vara en modell med fast optik. Den kan du bara ställa exakt där den måste stå för att få bilden där du vill. Ställer du den på din hylla där Z4:s står lär du få bilden i taket, vilket för övrigt är rätt vanlig fråga från dem som levt i 15+ år med en LCD-projektor med lens shiftt.

 

Majoriteten av utbudet inom din budgetönskan är DLP-modeller med minimal zoom och kanske justerbar offset om 10%. Då måste du hantera att du inte kan ställa projektorn där du önskar.

 

Närmaste moderna arvtagare som fungerar så nära en Z4:a det kan bli är Epsons TW9400 som då kostar runt nämnda 30.000 kronor. Den enklare modellen TW7100 är kanske 2/3-delar av priset och därmed mer gångbar. Med dessa bör du kunna behålla din placering i hyllan och den funktion du är van med. 

 

 



#7

Postad 23 juli 2023 - 22:36

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Ja okej, ja så kan det ju också bli av det hela, inte så farligt att hänga den i taket för bästa avstånd. Prio 1 är ju biorummet så får jag anpassa avståndet vart den står på övriga ställen isf, om det nu blir en XGIMI. Men de var något nytt för mig, att det inte gick att ställa in XGIMI så lätt gällande avstånd.

 

Epson TW7000 eller 7100 kan absolut vara ett alternativ. Det var TW7000 jag hade tittat lite på själv, utan kompisens råd, men de verkar som om TW7100 är värd mellanskillnaden.

 

Inte använt Z4 så länge utan hade ett långt uppehåll från den, men nu har jag insett att bilden inte alls är något vidare från den.

 

Jag får köpa och testa, se vad som passar bäst, tack så jättemycket för input  :)


Redigerat av Graziano, 23 juli 2023 - 23:29.


#8

Postad 24 juli 2023 - 18:09

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

 

 

Nämnda XGIMI Horizon Pro 4k verkar vara en modell med fast optik. Den kan du bara ställa exakt där den måste stå för att få bilden där du vill. Ställer du den på din hylla där Z4:s står lär du få bilden i taket, vilket för övrigt är rätt vanlig fråga från dem som levt i 15+ år med en LCD-projektor med lens shiftt.

 

 

 

 

 

Man kan tydligen använda Lens shift på XGIMI så nu står valet mellan den och Epson TW9400


Redigerat av Graziano, 24 juli 2023 - 18:09.


#9

Postad 24 juli 2023 - 20:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

 

Man kan tydligen använda Lens shift på XGIMI så nu står valet mellan den och Epson TW9400

 

Var hittar du den informationen? Så vitt jag kan se så har Ringblixt rätt och optiken är fast. Det finns keystone, men det är ju en helt annan sak som förvisso "löser" samma problem, men på ett mycket sämre sätt.



#10

Postad 24 juli 2023 - 22:09

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Jaha okej, nej jag pratade med en hifi affär idag och dem sa det. Men dem kanske menade det du är inne på nu som Ringblixt menar. Isf får jag be om ursäkt om jag uppfattat det hela fel. 

 

Dem rekommenderade iaf Epson TW9400 mer pga den bättre svärtan om jag ändå har ett väldigt mörkt rum. Lutar nog mer åt den då jag heller nog inte ser någon fördel med XGIMI och Android TV. Vad jag förstått ska man försöka hålla sig borta från det inbyggt i projektorn, speciellt när XGIMI inte heller stödjer Netflix.

 

Jag tycker nog isf det är bättre att köra med Google tv eller Apple TV vid sidan av. 



#11

Postad 25 juli 2023 - 12:32

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Lensshift är inte samma sak som keystone. Detta är en sådan där evig sammanblandning som diskuterats i över tjugo år.

 

Lens shift är optisk förskjutning där man fortfarande håller projektorn plant i förhållande till projektionsytan. Ger en stor justeringsmån för var man får bilden och var man kan placera projektorn. Detta kräver även bra optik.

 

Keystone är elektronisk distorsion som appliceras på bilden när projektorn inte längre är plan mot ytan. Bilden förvrängs elektroniskt till en romboid så att den projicerade bilden framstår som rektangulär på ytan den träffar. Detta försämrar kvaliteten på bilden och löser inte problemen som uppstår med icke-plan projicering, likt att det optiska fokusplanet även blir snedställt.

 

Xgimi-modellen har automatisk keystone och automatiskt fokus vad jag kan läsa mig till. Sitter nog ett gyro som känner hur man tiltar projektorn. Den saknar optisk zoom (vad jag kan läsa mig till) och har knappast lens shift. Förmodligen finns "digital zoom" men det är ju värdelöst i sammanhanget av självklara skäl. Och är det inte självklart varför så kan en digital zoom endast krympa bilden genom att använda färre pixlar och därmed försämra bilden.

 

Allt detta kan ju förstås fungera alldeles utmärkt så länge man håller kraven och förväntan på den nivån produkten erbjuder.  :)

 

Horizon Pro verkar också vara en modell avsedd för lite mer spontant bruk. Man ställer den på soffbordet vid behov. Ifall soffbordet nu vill säga är på exakt rätt avstånd till den bildstorlek man vill uppnå. Har man ett soffbord som är för högt kommer bilden komma för högt på väggen. Är bordet för lågt kommer bilden för lågt mot var man vill ha den. Då tiltar man projektorn, keystone kickar in och klämmer ihop bilden till en romboid så att man får en tillräckligt rektangulär projicerad bild.

 

Xgimi Horizon Pro verkar inte vara byggd för takmontering heller (vad jag läsa mig till) utan för just detta på soffbordet för spontan projektorstund. Förmodligen har den ett även kylsystem som förutsätter en viss orientering för att fungera effektivt.

 

Som skrivet: Detta kan vara precis det man behöver. Men nu vet jag ju sedan förr att det finns en och annan som en gång hade en Sanyo etc. vilken köper en sådan här projektor och sedan blir alldeles paffa när de ser att bilden hamnar i taket. "Men den kostar ju XX XXX kronor? Min gamla kunde ju göra både ditt och datt?". Så gör research innan... 


Redigerat av Ringblixt, 25 juli 2023 - 12:35.


#12

Postad 25 juli 2023 - 13:11

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Bra att man får detta förklarat, så tack.

 

Dessutom helt sant, jag hade nog faktiskt reagerat lite så som du menar. "Varför kan inte denna projjen göra detta som den gamla, deäna är ju 15 år nyare"? Jag trodde lens shift var en sån enkel grej att alla bara har det.

 

Men visst kollar man upp saker innan, och med digital vs optisk zoom är jag med på. Men väldigt nyttigt att få info från er här, då jag inte direkt har haft anledning att ladda kunskapsbanken gällande just projektorer. 

 

För mig verkar det lite så gällande Horizon som du beskriver. Epson känns mer kvalitet för mitt biorum om man mer ska fokusera på bildkvalitet, därav att det lutar mer åt den. Dessutom är kastavståndet bra då den skjuter inom den tum jag vill ha på mina 4m från duken.



#13

Postad 25 juli 2023 - 15:29

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Idag är det i stort sett bara Epson kvar som har den klassiskt generösa lens shiften och fortfarande är i den prisklass du siktar på. Alla andra märken som en gång gav liknande funktioner, Hitachi, Panasonic (vilka köpte Sanyos utbud) med flera har alla gallrats bort från det krympande hemmabiosegmentet. Epson är kvar och det finns fortfarande Taiwaneserna vilka bygger i stort sett samma DLP-projektor om och om igen. Samt senaste årens kinesiska projektorer likt Xgimi siktar främst mot all-in-one-produkter och UST-modeller man ställer nära väggen. Lens shift är väldigt ovanligt på det lilla utbud som finns kvar.

 

Du får lens shift – samt ytterligare nivåer kvalitet – ifall du kliver mot Sonys och JVC modeller. De har överlevt urgallringen och den allt snävare nischen genom att fokusera på premiumklassen och är på 70 000 kr som typiskt instegspris för de enklaste modellerna.



#14

Postad 25 juli 2023 - 15:37

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Okej, så då finns det kanske inte så många fler val än just Epson som jag nämnt i prisklassen om jag ska ha Lens shift? Eller har du någon annan idé? 



#15

Postad 25 juli 2023 - 17:11

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Okej, så då finns det kanske inte så många fler val än just Epson som jag nämnt i prisklassen om jag ska ha Lens shift? Eller har du någon annan idé? 

 

Är begagnat uteslutet? Man får rätt mycket projektor för pengarna då och du kommer nog inte har några större problem att hitta en med lens-shift.



#16

Postad 25 juli 2023 - 18:07

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Håller med , beg marknaden är otroligt bra just nu , projar som är några år kan man få till riktigt låga priser , och dem ligger inte långt efter dagens bildkvalitet , det har inte hänt så jäkla mkt de sista 4-5 åren , utvecklingen har planat ut 

 

Hade jag haft en budget på denna nivån skulle jag inte tvekat en sekund om den för övrigt är ok

https://www.blocket....a_x30/110400784


Redigerat av nyborjare, 25 juli 2023 - 18:09.


#17

Postad 25 juli 2023 - 20:12

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Jodå, kan absolut tänka mig begagnat. Får hålla lite utkik där också, bara det att när det gäller projektorer är jag mer osäker gällande lampstatus (vet att man kan se det i inställningarna) osv och hur man ska se så allt är okej. Känns mer osäkert än tex högtalare, men det kanske bara är för jag inte kan så mycket om just projjes 


Redigerat av Graziano, 25 juli 2023 - 20:28.


#18

Postad 25 juli 2023 - 21:06

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Budgetera alltid för en ny lampa om du köper beg och ja driftstiden går att se i menyn

#19

Postad 25 juli 2023 - 21:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Lampan är minsta problemet, bara att köpa en ny. Mer viktigt och se så panelen och optiken är i fint skick vid beg köp.



#20

Postad 25 juli 2023 - 21:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jodå, kan absolut tänka mig begagnat. Får hålla lite utkik där också, bara det att när det gäller projektorer är jag mer osäker gällande lampstatus (vet att man kan se det i inställningarna) osv och hur man ska se så allt är okej. Känns mer osäkert än tex högtalare, men det kanske bara är för jag inte kan så mycket om just projjes 

 

Jag säljer en Sony hw50es här i marknaden som har en lampa som inte gått mer än 125H. Bytte till Sonys originallampa.

 

Att gå efter lampstatus i projektorn är inte tillförlitligt för den går att nollställa utan att byta lampan (i.a.f. Sony räknare). Det gäller m.a.o. att lita på den man köper projektorn av.



#21

Postad 25 juli 2023 - 22:21

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Tack alla för info! 

 

Ja det var lite de jag kände, typ som mätarställningen på en bil.

 

Jag får se vart de slutar, känns som jag nu snöat in på en Epson TW9400 då den har det jag letar efter. 

Kommer ni på någon modell som är liknande som kan finnas beg och har typ samma klass och specar, främst lens shift, 3D och 4k (även om det inte är "äkta" 4k)

 

Tack Loco.spk för erbjudandet, men den saknar kanske lite av det jag söker?


Redigerat av Graziano, 25 juli 2023 - 22:34.


#22

Postad 26 juli 2023 - 08:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Tack Loco.spk för erbjudandet, men den saknar kanske lite av det jag söker?

 

Ja den kanske inte är klockren för dina önskemål, tipsade bara för att du pratade om lamptid och min var nybytt. Nu har jag inte sett den Epson du funderar på men den är troligen bättre på det mesta eftersom den är så pass mycket nyare.



#23

Postad 08 september 2023 - 06:35

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Nu kanske jag svär i kyrkan, men hur skulle en tv som TCL 98" stå sig mot en projje likt Epson 9400?

 

Har mer och mer lurat på en stor tv istället då det ger lite andra möjligheter för mig i de lilla biorummet jag har. Har ju inte beskrivit detta tidigare då jag bara var inne på att byta proj.

 

Med den 108" duk jag har idag så är utrymmet sidan om duken inte så stort, så valet av högtalare är snävt då dem inte får skymma bilden. Rummet är 2,80 m i bredd nämligen och högtalarna är typ 20 cm i bredd, men invinklade mot lyssningsposition (vid musiklyssning) och sittandes på sidan störs bilden lite av högtalarna. Vrider jag dem rakt fram vid film funkar det ju, men vill helst ha det smidigt och slippa krångla.

 

Möjligheten är då att gå ner i strl på duken från 108" men då närmar man sig tvn 98".

 

Med tvn skulle jag dessutom kunna flytta fram den så den står precis mellan högtalarna, så bilden känns då även lite större än duken som den hänger idag, lite längre bak mot vägg.

 

Men främst, är de stor skillnad i svärta, kontrast färger mm, antar att en tv borde vara ljustarkare kanske men faller på endel annat?

 

Känslan är att en TCL skulle göra det tillräckligt bra för mig samt ge mig fler möjligheter om man ska byta högtalare. Nackdelen är att jag får gå ner 10" i bildstorlek (kanske kan kompenseras en aning då om man flyttar ut den 30cm från vägg) men blir av med de "lilla" krånglet med högtalarna.

 

Tacksam för lite nya råd i sammanhanget :)


Redigerat av Graziano, 09 september 2023 - 08:47.


#24

Postad 08 september 2023 - 07:07

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Projektor med at-duk så högtalarna kan stå bakom duken, har man inte det är det bättre att köra på tv.

#25

Postad 08 september 2023 - 08:50

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Projektor med at-duk så högtalarna kan stå bakom duken, har man inte det är det bättre att köra på tv.

Det var väl ändå till att förenkla det för mkt , du menar att det enda som skiljer ett val mellan proj o tv är om man kan ha högtalare bakom en duk ??

Jag har i 30 år haft både proj o tv , aldrig haft högtalare bakom duken men skulle aldrig med mina önskemål o krav välja att se film på en tv framför proj, oavsett om ljudet kommer lite underifrån än bakom 



#26

Postad 08 september 2023 - 11:21

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Det var väl ändå till att förenkla det för mkt , du menar att det enda som skiljer ett val mellan proj o tv är om man kan ha högtalare bakom en duk ??

Jag har i 30 år haft både proj o tv , aldrig haft högtalare bakom duken men skulle aldrig med mina önskemål o krav välja att se film på en tv framför proj, oavsett om ljudet kommer lite underifrån än bakom 

 

Tack för svar båda två. 

 

Skulle du vilja hjälpa mig med att motivera varför projen framöver tv med dem önsekmål och krav du har. 

Vilka parametrar gör projen bättre osv.



#27

Postad 08 september 2023 - 12:08

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Kan så klart bara svara för mig , men jag uppskattar en projekterad bild när jag ser film och en skärm när jag ser nyheter eller vanliga tv-prg, jag kan inte precisera men det är känslan i bilden som gör det, har kanske med uppväxten att göra  :D att film är bäst på bio, dvs projekterad . samt mörk rum 

 

Sen vill jag inte ha en stor skärm , dels är den otymplig , dels brukar de flesta ha en jobbig spegel effekt , samt att jag absolut inte vill se tv på 100 tum , nyheter etc , jag vill ha skillnad i storlek o känsla när jag ser tv resp film ,när duken åker ner framför tv är det filmkänsla , inte annars 

 

Sen har väl tv en de fördelar som att den är helt tyst och bättre bild i vardagsrum , inget lampbyte, men som sagt det är inget som tillför något för mig som gör att jag skulle välja tv 



#28

Postad 08 september 2023 - 13:02

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Okej jag förstår dig helt. Det har mycket med förutsättningar att göra och som du säger känslan för det. Håller med om att tv kanske inte förknippas så mycket med bio feeling :)

 

I mitt fall är det i källaren utan ljusinsläpp och just nu ser jag i mitt fall bara fördelar med denna tv jämfört med projektor och hur mitt läge ser ut med högtalarna osv.

 

Tack för input iaf :)



#29

Postad 08 september 2023 - 13:39

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

https://www.youtube....h?v=ND1hNSkEtto



#30

Postad 08 september 2023 - 13:47

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Jag kör också fortfarande projektor i min vardagsrumslösning. Rummet är dock ganska mörkt för att vara ett vardagsrum och jag har även ett draperi i tjock sammet som jag kan skärma av bioytan med. Duken är en 100" stor DNP 08-85 och just nu är projektorn en XW5000ES. För mig är det inte aktuell att byta till en TV och det är primärt för att jag föredrar de egenskaper projektorn ger bildmässigt. En betydligt lugnare bild med färre artefakter (från komprimering) är huvudanledningen till att jag gillar den typen av bild. Som "nybörjare" beskriver så får man filmkänsla och det beror just på de faktorerna till stor del. Det finns TV-apparater som har riktigt bra bild men dels är de betydligt dyrare och sen kräver de enormt bra material för att komma till sin rätt när vi pratar denna storleken. För resten av familjen vore nog en TV bättre för de är inte lika benägna som mig att göra mörkt när de tittar. Men för mig som entusiast så är projektorn fortfarande ett bättre val bildmässigt med mina preferenser.

 

Det enda rätta är, som vanligt, att åka och titta på produkterna i fråga. Titta på material som du känner till och titta på sådant som inte är demo-slingor med långsamma panoreringar för de ser mer eller mindre bra ut med alla bildvisare.

 

Lycka till med ditt val!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 08 september 2023 - 13:56.


#31

Postad 08 september 2023 - 13:58

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Marcus, ingen dålig duk du kör på :) kan tänka mig en otrolig bild :)  har med en 5000 som jag tycker är kanon, dock har jag ett projekt nu att försöka dämpa fläktljudet , det har inte blivit högre sen ny men har man en gång lyssnat efter fläkten så blir det en ovana som stör mig . vet du vad du har för db ca 1 meter i från din proj ? , det konstiga är att man kan tycka att fläkten borde störa mindre om man kör laser på absolut min , men jag tycker den hörs mindre nånstans mellan 40-60 % , som om kylfläkten går bäst där 



#32

Postad 08 september 2023 - 14:17

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

vet du vad du har för db ca 1 meter i från din proj ? , det konstiga är att man kan tycka att fläkten borde störa mindre om man kör laser på absolut min , men jag tycker den hörs mindre nånstans mellan 40-60 % , som om kylfläkten går bäst där 

Är inte hemma nu men jag har en här i butiken också :)  Om jag mäter en meter framför projektorn så blir det inte så stora skillnader för den är så tyst. Men jag kan mäta ca 32dB med lasern på 50% och 31dB om jag sänker den till Min. Men öronen tycker nivån skiljer mer än så, uppfattar jag. Jag kan tydligt höra att fläkten går upp och stör mer när man ökar nivån på lasern. Andra exemplar jag har testat/kalibrerat gör likadant så om din låter mindre med lasern på 40-60 så verkar det lite skumt. Jag kör själv min hemma på Min när jag kör SDR och 50 eller 60% vid HDR(minns inte vilket).

 

Mätte med AudioTools på en iPad med en iTestMic från Studio Six Digital.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 08 september 2023 - 14:18.


#33

Postad 08 september 2023 - 14:37

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

JO jag ligger också där ca 31-33 dB med instrument ( ej mobil app !) 

 

Håller med att man hör varvtalet och det susar , det följer nivån , men sen har jag en VÄLDIGT LITET annat ljud , som inte påverkar dB men låter mer som ett lagerljud från fläkten än ett luftljud, har hört från andra att Sony säger att en inkörningsperiod på ca 1oo t är bra att vänta ut , att fläkten så skulle bli inkörd, men jag vet inte ? 

 

Det är nog detta andra ljud som nästan helt försvinner när jag ökar lasern mot att ha på min 


Redigerat av nyborjare, 08 september 2023 - 14:39.


#34

Postad 08 september 2023 - 14:40

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Sen vill jag inte ha en stor skärm , dels är den otymplig , dels brukar de flesta ha en jobbig spegel effekt , samt att jag absolut inte vill se tv på 100 tum , nyheter etc , jag vill ha skillnad i storlek o känsla när jag ser tv resp film ,när duken åker ner framför tv är det filmkänsla , inte annars 

 

Spegeleffekt i TV:n är baserat på reflektionsfiltret. För att något ska kunna speglas i ett sämre reflexfilter där TCL C735 har ett enklare, not-great-not-terrible, reflexfilter måste det till ljus i rummet. För att få en synbar spegling på den modellen måste nivån av ljus i rummet vara ganska högt, vi talar om den nivå av ljus där en projektorbild i vilket fall blaskar ur totalt. 

 

Det vill säga: kan man och vill man mörklägga rummet på samma sätt som man mörklägger rummet för optimal bild på en projektor, då kommer reflexer inte vara ett problem för en TV heller.

 

Orsaken till att många reagerar över speglingar i TV-apparater är framför allt två:

1) Man ser TV:n i ett rum som är mycket ljust och därmed ett rum som är direkt olämpligt för en projektor

2) Man ser TV:n från sidan i detta ljus rum och reflexfilter är – per konstruktion – gjorda för att spegla mer ljus på det sättet i syfte att rikta det sidoinfallande ljuset bort från den tänka tittriktningen som är rakt framför TV:n.

 

Ett annat typexempel som ofta dyker upp är att TV:n anses vara för ljusstark. Fast den behöver inte vara det utan man – på de flesta modeller – kan sänka ljusstyrkan till nivåer som speglar biografstandard, säg 48 nits eller vad man nu vill ha.

 

I grunden är det samma med projektor och TV i en biogrotta. Mest att det praktiska skiljer sig åt. Mycket av det som förs fram som negativt med en TV handlar om situationen TV:n används i. Rummet, väggarna, ljuskällor, TV:ns bildinställningar och liknande. Hanterar man allt detta på samma sätt som man hanterar optimal bild för en projektor är det inte så värst mycket som skiljer. Utan återigen det praktiska likt mervärde med en ljudtransparent duk.

 

Mycket av argument är också "känslan" av något. Jag har också haft mina ritualer med nu-åker-duken-ned-filmtajm! fast allt det där är ju bara en fråga om vanor och beteenden. Har rätt sällan med tekniken och det faktiska resultatet att göra. :)



#35

Postad 08 september 2023 - 15:00

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Det förstår till o med jag att spegel i tv då måste det till ljus i rummet om man mörklägger ingen spegel. Men de gör vi ju bara nör vi ser film .annar är de ett vanligt rum vi vistas i o sitter i framför en avstängd speglande skärm samt att vi aldrig mörklägger när vi ser på vanlig tv . Dels vill vi inte de dels är de för mkt jobb
Tror inte mina åsikter kom fram rätt .jag vill ha en tv för normalt tv tittande i ljust rum samt en proj i samma rum för film då mörklägger vi. Jag vill inte se film på tv varken i ljust eller mörklagt rum

#36

Postad 08 september 2023 - 15:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

För mig så är det helt olika saker, som att jämföra en bil med en motorcykel. För film så vill jag har en projekterad bild på en duk. För mig så är det "hemmabio".

Det TS kan fundera på är om han ska köra en AT-duk och köra det hela bredden av rummet om projektorn kan fixa det.



#37

Postad 08 september 2023 - 15:16

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Mycket av argument är också "känslan" av något. Jag har också haft mina ritualer med nu-åker-duken-ned-filmtajm! fast allt det där är ju bara en fråga om vanor och beteenden. Har rätt sällan med tekniken och det faktiska resultatet att göra.

 

Nej tekniken kan man göra det mesta med och man kan skapa olika typer av vanor, men att förringa en känsla eller en förväntan det skall man inte göra , då förringar man livet i sig , nånstans känner jag att känslan är viktigare och går före tekniken , det är känslor jag lever med, inte med teknik



#38

Postad 08 september 2023 - 16:31

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Tack för era olika infallsvinklar och hur ni ser på det. 

 

Helt sant som ni är inne på, känslan ska man inte underskatta. Men i det stora hela som ni också säger, är det ju beroende på var man tittar. Men där vet jag från början mina förutsättningar, eftersom jag ska ha det i ett becksvart källarum så störs jag inte som andra gör av att ha en tv i ett vardagsrum med reflexer. 

 

Jag är mest ute efter om det bildmässigt är några för/nackdelar med tv kontra projje. Har projje i allmänhet bättre bottensvärta tex och en tv bättre ljustyrka osv, tänkte om det allmänt fanns några sådana parametrar. Hur är det med sport och spel med snabba rörelser, vilken bäst lämpad? Vi kan jämföra Epsons 9400 mot TCL 98" som i mitt fall är aktuellt (förstår om en projje för 200.000 är bättre tex)

Hade gärna jämfört dessa två alternativ side by side, men hur lätt och vart isf? :)

 

Om det inte finns tydliga skillnader borde det inte heller i detta avseende vara avgörande faktorer för att välja projje framför tv om förutsättningarna är lika bra, mörkt rum som Ringblixt menar.

 

Lade till bild så ni ser hur jag har det, renoveras och det är inte färdigt ännu. (Förstår heller inte varför bilden blir upp och ner) :lol:

 

Ni får hjälpa mig gällande AT duk, hur bra är det för att släppa igenom ljudet? Kanske är det helt plötsligt bästa alternativet, jag får ännu större bildkänsla, inga högtalare som stör samt att jag får helt fritt bakom duken gällande placering av högtalarna samt storlek på dem...? :unsure: :rolleyes:   hjäälp :lol:

Bifogad fil(er)


Redigerat av Graziano, 09 september 2023 - 08:45.


#39

Postad 08 september 2023 - 17:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Ni får hjälpa mig gällande AT duk, hur bra är det för att släppa igenom ljudet? Kanske är det helt plötsligt bästa alternativet, jag får ännu större bildkänsla, inga högtalare som stör samt att jag får helt fritt bakom duken gällande placering av högtalarna samt storlek på dem...? :unsure: :rolleyes:   hjäälp :lol:

 

Bytte precis från en vanlig duk till AT (tidigare hade jag centerhögtalaren under duken). Trodde inte att det skulle göra så stor skillnad och bytte huvudsakligen för att den nya, större, duken inte längre gjorde det möjligt(rimligt) att ha den utanför bild.

 

Skillnaden är faktiskt rätt stor och jag borde gjort detta tidigare. Det funkar att ha den nedanför men med den mitt i bild ger en mycket bättre upplevelse. Ljudet är "där det ska vara".

 

Här ser jag en stor nackdel med TV. Även om TVn har inbyggda högtalare "i bilden" så blir det ju en omöjligt att matcha rejäla, diskreta, högtalares nivå och karaktär.

 

Det kommer att vara en nackdel till den dagen det går att bygga en AT-TV.



#40

Postad 08 september 2023 - 17:25

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

Mycket av argument är också "känslan" av något. Jag har också haft mina ritualer med nu-åker-duken-ned-filmtajm! fast allt det där är ju bara en fråga om vanor och beteenden. Har rätt sällan med tekniken och det faktiska resultatet att göra.

 

Nej tekniken kan man göra det mesta med och man kan skapa olika typer av vanor, men att förringa en känsla eller en förväntan det skall man inte göra , då förringar man livet i sig , nånstans känner jag att känslan är viktigare och går före tekniken , det är känslor jag lever med, inte med teknik

 

Om vi vänder på det, vad önskar du för svar av mig?

 

1) Känslomässiga argument om vad som gör pryl A bättre än pryl B. Det viktiga är inte hur saker och ting fungerar, utan vilka känslor det väcker. Detta får inte ifrågasättas för då förringar man livet i sig eftersom känslan är viktigare och går före tekniken. 

 

2) Jag förklarar hur tekniken fungerar så att varje person kan fundera på egen hand, känslor eller inte, över vad som passar dem. B)


Redigerat av Ringblixt, 08 september 2023 - 17:25.


#41

Postad 08 september 2023 - 17:56

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Tack för era olika infallsvinklar och hur ni ser på det. 

 

Helt sant som ni är inne på, känslan ska man inte underskatta. Men i det stora hela som ni också säger, är det ju beroende på var man tittar. Men där vet jag från början mina förutsättningar, eftersom jag ska ha det i ett becksvart källarum så störs jag inte som andra gör av att ha en tv i ett vardagsrum med reflexer. 

 

Jag är mest ute efter om det bildmässigt är några för/nackdelar med tv kontra projje. Har projje i allmänhet bättre bottensvärta tex och en tv bättre ljustyrka osv, tänkte om det allmänt fanns några sådana parametrar. Hur är det med sport och spel med snabba rörelser, vilken bäst lämpad? Vi kan jämföra Epsons 9400 mot TLC 98" som i mitt fall är aktuellt (förstår om en projje för 200.000 är bättre tex)

Hade gärna jämfört dessa två alternativ side by side, men hur lätt och vart isf? :)

 

Om det inte finns tydliga skillnader borde det inte heller i detta avseende vara avgörande faktorer för att välja projje framför tv om förutsättningarna är lika bra, mörkt rum som Ringblixt menar.

 

Lade till bild så ni ser hur jag har det, renoveras och det är inte färdigt ännu. (Förstår heller inte varför bilden blir upp och ner) :lol:

 

Ni får hjälpa mig gällande AT duk, hur bra är det för att släppa igenom ljudet? Kanske är det helt plötsligt bästa alternativet, jag får ännu större bildkänsla, inga högtalare som stör samt att jag får helt fritt bakom duken gällande placering av högtalarna samt storlek på dem...? :unsure: :rolleyes:   hjäälp :lol:

 

Bottensvärta på projektor = det ljus som landar på duken från rummet, inklusive sådant som studsar mot väggar och föremål tilbaka på duken samt det konstanta ljuset från projektorns egna ljusläckage.

 

Svart på en projektor är så gott som alltid flytande. En bra projektor, säg JVC:s och Sonys modeller kan mäta 10 000:1 i kontrastförhållande i perfekta statiska situationer. Men i ett rum som inte har +99% ljusabsorberande kolsvarta väggar kommer projektorns eget ljus studsa tillbaka, landa på duken och därmed lyfta "bottensvärtan". Kontrastförhållandet påverkas alltid. Det kanske är 50:1 i ett rum med vita väggar. JVC:n kanske mäter 10000:1 om jag bär mörka kläder och 8000:1 om jag bär ljusa kläder i ett annars helt mörkt med mörka väggar.

 

Detta återstudsande kan man i hög grad väga upp med specialdukar, likt tidigare nämnda DNP-duk. Men det kostar. DNP Supernova 08-85 i 100 tum ramspänd är närmare 40 kkr.

 

Bottensvärta på TV = det kontrastförhållande panelen har med LCD – och i den vinkeln man tittar. Vilket då står i relation till ljusstyrkan man kör TV:n i. Detta blir bättre med FALD-lösningar. I princip och praktik noll och inget med OLED, dvs "total svärta", eftersom det är en emissiv teknik. Plus det ljus som reflekteras mot filtret. Men det behövs rätt mycket ljus i rummet innan det blir synbar påverkan bilden. Det går fortfarande att uppleva en oförändrad svärta på en TV och ändå ha viss belysning igång på nivåer som skulle sabotera en projektorbild.

 

"Sport" och snabba rörelser: Det finns så mycket annat som påverkar den upplevelsen. Ämnet är komplext. Generellt har en bra TV mindre inbyggd eftersläpsproblematik, dvs att tekniken i sig adderar något till rörelsen som inte fanns där från början. OLED är i princip inget eftersläp alls, så i teorin "bäst". Däremot är det inte alls säkert man upplever OLED som den överlägsna alternativet bara för det. Avsaknaden av eftersläp på OLED är tvärtom något som många uppfattar som en nackdel, särskilt om man haft 10–20+ år med teknik där eftersläp mjukar upp rörelser till den grad att man anser det vara "rätt känsla".


Redigerat av Ringblixt, 08 september 2023 - 18:11.


#42

Postad 08 september 2023 - 18:04

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

x


Om vi vänder på det, vad önskar du för svar av mig?

 

1) Känslomässiga argument om vad som gör pryl A bättre än pryl B. Det viktiga är inte hur saker och ting fungerar, utan vilka känslor det väcker. Detta får inte ifrågasättas för då förringar man livet i sig eftersom känslan är viktigare och går före tekniken. 

 

2) Jag förklarar hur tekniken fungerar så att varje person kan fundera på egen hand, känslor eller inte, över vad som passar dem. B)

Jag önskar inga svar , jag läser vad ni skriver och vad ni tycker  sen skriver jag vad jag tycker , det är så jag anser ett forum skall fungera men om vi skall önska svar och anse att någon har rätt o någon har fel , vad är meningen då , ? 

 

Det finns så många forum där alla är så extrem känsliga för motargument , jag hoppas o tror detta forum inte skall utvecklas på detta sätt utan att man kan få skriva sin åsikt o även acceptera andras utan att man känner att man måste motbevisa något .

 

Min åsikt var som du läste att för mig är känslan viktig , det betyder inte att jag förväntar mig att du skall bekräfta mig , jag läser att du är mer för fakta och teknik fokuserad och det tycker så klart jag är ok , vi har alla olika fokus i livet .


Redigerat av nyborjare, 08 september 2023 - 18:03.


#43

Postad 08 september 2023 - 18:14

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Bytte precis från en vanlig duk till AT (tidigare hade jag centerhögtalaren under duken). Trodde inte att det skulle göra så stor skillnad och bytte huvudsakligen för att den nya, större, duken inte längre gjorde det möjligt(rimligt) att ha den utanför bild.

 

Skillnaden är faktiskt rätt stor och jag borde gjort detta tidigare. Det funkar att ha den nedanför men med den mitt i bild ger en mycket bättre upplevelse. Ljudet är "där det ska vara".

 

Här ser jag en stor nackdel med TV. Även om TVn har inbyggda högtalare "i bilden" så blir det ju en omöjligt att matcha rejäla, diskreta, högtalares nivå och karaktär.

 

Det kommer att vara en nackdel till den dagen det går att bygga en AT-TV.

 

Du fick till det riktigt bra såg jag i ditt galleri med AT duken, riktigt kul och grattis till det! :) Men för min del är det nog att hoppa, trodde det fanns sån duk man kan dra ner och upp, men men :) 

 

 

Bottensvärta på projektor = det ljus som landar på duken från rummet, inklusive sådant som studsar mot väggar och föremål tilbaka på duken samt det konstanta ljuset från projektorns egna ljusläckage.

 

 

Svart på en projektor är så gott som alltid flytande. En bra projektor, säg JVC:s och Sonys modeller kan mäta 10 000:1 i kontrastförhållande i perfekta statiska situationer. Men i ett rum som inte har +99% ljusabsorberande kolsvarta väggar kommer projektorns eget ljus studsa tillbaka, landa på duken och därmed lyfta "bottensvärtan". Kontrastförhållandet påverkas alltid. Det kanske är 50:1 i ett rum med vita väggar. JVC:n kanske mäter 10 000:1 om jag bär mörka kläder och 8 000:1 om jag bär ljusa kläder i ett annars helt mörkt med mörka väggar.

 

Detta återstudsande kan man i hög grad väga upp med specialdukar, likt tidigare nämnda DNP-duk. Men det kostar. DNP Supernova 08-85 i 100 tum ramspänd är närmare 40 kkr.

 

Bottensvärta på TV = det kontrastförhållande panelen har med LCD – och i den vinkeln man tittar. Vilket då står i relation till ljusstyrkan man kör TV:n i. Detta blir bättre med FALD-lösningar. I princip och praktik noll och inget med OLED, dvs "total svärta", eftersom det är en emissiv teknik. Plus det ljus som reflekteras mot filtret. Men det behövs rätt mycket ljus i rummet innan det blir synbar påverkan bilden. Det går fortfarande att uppleva en oförändrad svärta på en TV och ändå ha viss belysning igång på nivåer som skulle sabotera en projektorbild.

 

"Sport" och snabba rörelser: Det finns så mycket annat som påverkar den upplevelsen. Ämnet är komplext. Generellt har en bra TV mindre inbyggd eftersläpsproblematik, dvs att tekniken i sig adderar något till rörelsen som inte fanns där från början. OLED är i princip inget eftersläp alls, så i teorin "bäst". Däremot är det inte alls säkert man upplever OLED som den överlägsna alternativet bara för det. Avsaknaden av eftersläp på OLED är något som många uppfattar som en nackdel, särskilt om man haft 10–20+ år med teknik där eftersläp mjukar upp rörelser till den grad att man anser det vara "rätt känsla".

 

Imponerad av din kunnighet måste jag säga, kul! Jag är med lite mer på hur det är, så i ett mörkt rum tror du att TLC tvn skulle prestera typ lika bra med andra ord för mig?

 

 

x


Jag önskar inga svar , jag läser vad ni skriver och vad ni tycker  sen skriver jag vad jag tycker , det är så jag anser ett forum skall fungera men om vi skall önska svar och anse att någon har rätt o någon har fel , vad är meningen då , ? 

 

Det finns så många forum där alla är så extrem känsliga för motargument , jag hoppas o tror detta forum inte skall utvecklas på detta sätt utan att man kan få skriva sin åsikt o även acceptera andras utan att man känner att man måste motbevisa något .

 

Min åsikt var som du läste att för mig är känslan viktig , det betyder inte att jag förväntar mig att du skall bekräfta mig , jag läser att du är mer för fakta och teknik fokuserad och det tycker så klart jag är ok , vi har alla olika fokus i livet .

 

Tycker det är helt rätt att tycka vad man vill, nog ingen som menar något annat. Jag är med på att man får en viss känsla med projje, helt klart. Och det är väl kanske också en av nackdelarna om jag istället skulle välja TVn. Men i mitt fall tror jag tvn skulle passa bäst sett till möbleringen.  



#44

Postad 08 september 2023 - 18:41

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Jag är med lite mer på hur det är, så i ett mörkt rum tror du att TLC tvn skulle prestera typ lika bra med andra ord för mig?

 

Här kommer tvisten: Vad som fungerar för dig kan jag inte svara på eftersom det är din upplevelse som i sin tur baseras på vad du har förväntningar och önskemål.

 

Men ja, en TV kan fungera lika bra som en projektor i en biogrotta om vi bara ser till själva bilden. Det är i praktiken en annan typ av jobbande med framför allt inställningar. TV:n kommer ge galna färger och vara obehaglig från början eftersom den kommer förinställd för att maximera sinnesintrycken i ett vardagsrum. TCL är inget undantag.

 

Projektorer vänder sig till en målgrupp med andra krav, plus att projektorer saknar ofta resurserna att klösa ut ögonen med ljus. TCL735 på 55 tum lyser strax över 320 nits (ca 100 fL)  Ifall 98-tums C735 också orkar 320 nits är det som en projektor med ungefär 3000 faktiska lumen (snarare än specade lumen) och den är i jämförelse mer än vad exempelvis Sonys WX7000-modell åstadkommer för ljus på 100 tum gain 1.0.

 

Kontrastförhållandet är 5000:1 men då det är en VA-panel är det beroende av vinkeln. Generellt är att ifall man kan ana svärtan i bilden kör man för ljusstarkt. Som en en tumregel för VA-paneler är att man gärna behöver ett tittavstånd om 2–3 ggr bildens bredd. Så gärna 4–6 meter ifrån. Annars finns det risk att man märker av vinklarna. Vilket förstås är individuellt om man faktiskt stör sig på vinklarna eller inte. Vill du sitta riktigt nära har en projektor på neutral duk en fördel.

 

Man kan alltid ha en uppfattning, en känsla, som gör att det inte passar. En projektorbild är att titta på reflekterat ljus så duken är en del av ekvationen. En TV är att titta rakt in i ljuskällan. Här är det skillnader i upplevelse som inte alltid är lätt att sätta fingret på. Sådant kan mycket väl göra att man anser det vara behagligare med en projektor. Vilket kanske bara är en vanesak. Finns väldigt många som fler som gått resan från projektor till TV och inte vill tillbaka. Men de personerna hänger sällan kvar i just det här forumet och då blir diskussionerna ofta därefter.


Redigerat av Ringblixt, 08 september 2023 - 18:42.


#45

Postad 08 september 2023 - 20:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Du fick till det riktigt bra såg jag i ditt galleri med AT duken, riktigt kul och grattis till det! :) Men för min del är det nog att hoppa, trodde det fanns sån duk man kan dra ner och upp, men men :)  

Det finns. Jag har en elektronisk Seymour-duk med tab-tension som jag kör upp och ner med en fjärr.



#46

Postad 08 september 2023 - 21:04

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Det finns. Jag har en elektronisk Seymour-duk med tab-tension som jag kör upp och ner med en fjärr.

 

Jaså, inte hittat så många när jag googlat... vad ska jag googla på tex? Vad gav du för din, tips på ställe att köpa? 

 

 

Här kommer tvisten: Vad som fungerar för dig kan jag inte svara på eftersom det är din upplevelse som i sin tur baseras på vad du har förväntningar och önskemål.

 

Men ja, en TV kan fungera lika bra som en projektor i en biogrotta om vi bara ser till själva bilden. Det är i praktiken en annan typ av jobbande med framför allt inställningar. TV:n kommer ge galna färger och vara obehaglig från början eftersom den kommer förinställd för att maximera sinnesintrycken i ett vardagsrum. TCL är inget undantag.

 

Projektorer vänder sig till en målgrupp med andra krav, plus att projektorer saknar ofta resurserna att klösa ut ögonen med ljus. TCL735 på 55 tum lyser strax över 320 nits (ca 100 fL)  Ifall 98-tums C735 också orkar 320 nits är det som en projektor med ungefär 3000 faktiska lumen (snarare än specade lumen) och den är i jämförelse mer än vad exempelvis Sonys WX7000-modell åstadkommer för ljus på 100 tum gain 1.0.

 

Kontrastförhållandet är 5000:1 men då det är en VA-panel är det beroende av vinkeln. Generellt är att ifall man kan ana svärtan i bilden kör man för ljusstarkt. Som en en tumregel för VA-paneler är att man gärna behöver ett tittavstånd om 2–3 ggr bildens bredd. Så gärna 4–6 meter ifrån. Annars finns det risk att man märker av vinklarna. Vilket förstås är individuellt om man faktiskt stör sig på vinklarna eller inte. Vill du sitta riktigt nära har en projektor på neutral duk en fördel.

 

Man kan alltid ha en uppfattning, en känsla, som gör att det inte passar. En projektorbild är att titta på reflekterat ljus så duken är en del av ekvationen. En TV är att titta rakt in i ljuskällan. Här är det skillnader i upplevelse som inte alltid är lätt att sätta fingret på. Sådant kan mycket väl göra att man anser det vara behagligare med en projektor. Vilket kanske bara är en vanesak. Finns väldigt många som fler som gått resan från projektor till TV och inte vill tillbaka. Men de personerna hänger sällan kvar i just det här forumet och då blir diskussionerna ofta därefter.

 

Ja det är väl de att tvn kan bli lite väl ljusstark, men det går ju ställa in till filmläge med lite dämpat ljus. Eftersom den fått bra i test är man lite nyfiken på vad den kan prestera. Hade vart intressant att höra någon av folket på forumet som äger en och se lite åsikter, såklart är dem väl färgade för sin tv men ändå :)

 

 

Sen också, om ni hade samma läge som mig, vad hade ni gjort av det vi pratat om.

 

- Behållt som det ser ut, att man får flytta högtalarna rakare när man väl ser film

- Köpt en AT duk och satt den framför högtalarna, så man får mer fritt med högtalarna och då kanske även ha en större duk än 108"

- Gått på TCL tvn

- Skaffat mindre projektorduk och fått gått ner i storlek

- Vänt på allt och kört på långsidan istället, men hamnar då sittandes max 2m från duken och mellan högtalarna blir då 2,20m - 2,40m inte riktigt symmetrisk sett ur ljudsynpunkt. 

 

Alltid intressant med olika idéer :)


Redigerat av Graziano, 09 september 2023 - 08:45.


#47

Postad 08 september 2023 - 21:55

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Har både tv och proj med duk som dras ner framför tv:n. Och alltid är det en fråga om kompromiss mellan fördel/nackdel.

Vad som avgör vad jag ser film på:

Filmformat: ju vidare filmformat desto större nytta av större bild.

Bildkvalitet:: UHD-skivor med 4k HDR lutar det oftast åt TV. Men vissa äldre filmer kan filmkornen bli för störande, då blir det bättre på projjen (ej 4k) som kan vara mer förlåtande.

TV i kolsvart rum: då är det bara OLED-svärta som duger. Vet inte hur bra nya LCD är men störde mig mycket på min gamla LCD på ljus som läckte igenom.

Typ av film, mörkläggning, humör o.s.v. spelar också roll.

Så mörkläggning är+ oavsett bildvisare.

Större bild är+. Men som nämnts tidigare, man vill helst ha skillnad mot "vanligt" tv-tittande. Rulla fram TV:n vid film kan funka till viss del men är lite bök. 

Min slutsats är att en bra TV med bra svärta med samma storlek i ett mörklagt rum hade funkat för mig för filmtittande :D



#48

Postad 08 september 2023 - 22:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Jaså, inte hittat så många när jag googlat... vad ska jag googla på tex? Vad gav du för din, tips på ställe att köpa? 

Jag kan säga att min kostade ca 30K för 4-5 år sedan för en 130-tums 2.1 retractable duk (inkl frakt och moms/tull). 

 

http://www.seymourav...retractable.php



#49

Postad 08 september 2023 - 22:37

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Du fick till det riktigt bra såg jag i ditt galleri med AT duken, riktigt kul och grattis till det! :) Men för min del är det nog att hoppa, trodde det fanns sån duk man kan dra ner och upp, men men :)

 

Tack, det var en hel del jobb men man lärde sig en del under tiden så då är det värt det. En sak jag lärde mig är att även AT-dukar är (i.a.f. den jag använde) väldigt styva. Det borde m.a.o. inte vara några problem att tillverka en rullduk. Om någon gjort det har jag däremot ingen aning om.



#50

Postad 09 september 2023 - 05:32

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Jag kan säga att min kostade ca 30K för 4-5 år sedan för en 130-tums 2.1 retractable duk (inkl frakt och moms/tull). 

 

http://www.seymourav...retractable.php

 

Ja då är det stort glöm på den för mig, inte ens om dem är lite billigare idag. 

 

Jag får se vad de blir av detta, så länge får jag köra på det jag har tills jag blir smart nog att komma på bästa lösningen på problemet.

 

Tills dess kan ni skriva om ni kommer på något nytt bland följande vägar att gå. 

 

- Behållt som det ser ut, att man får flytta högtalarna rakare när man väl ser film

- Köpt en AT duk och satt den framför högtalarna, så man får mer fritt med högtalarna och då kanske även ha en större duk än 108"

- Gått på TCL tvn

- Skaffat mindre projektorduk och fått gått ner i storlek

- Vänt på allt och kört på långsidan istället, men hamnar då sittandes max 2m från duken och mellan högtalarna blir då 2,20m - 2,40m inte riktigt symmetrisk sett ur ljudsynpunkt. 


Redigerat av Graziano, 09 september 2023 - 06:34.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.