Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frekvenskurvor med topp!

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 oktober 2003 - 22:08

Unregisteredfee31df0
  • Unregisteredfee31df0
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag har använt mig lite av WinISD och kollat på olika frekvenskurvor för olika element och så vidare. Jag har även provat lite billigare och sämre element för att se lite hur dom är om man jämför med dom dyrare.

Iaf så på några utav dessa billigare element så går kurvan över 0dB linjen mellan ja typ 40 och 100 Hz och ligger som högst nånstans mellan 2 och 4 dB. Är det det man kallar resonanstopp kanske?

Min fråga är då hur detta element kommer att låta i lådan. Kommer den alltså låta högre vid de frekvenser som ligger över 0 dB linjen? Kommer man märka någon skillnad att den spelar högre vid vissa frekvenser? Människans öra hör väl inte skillnad på 3dB har jag för mig eller?

Sen kommer man få otrevliga resonanser om man har en sån här kurva till en basreflex låda eftersom det är svårt att stämma av den eller? och blir det några negativa effekter i en sluten låda?

Mvh Oscar

#2

Postad 16 oktober 2003 - 06:37

Unregisteredc0594e51
  • Unregisteredc0594e51
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Har du något konkret exempel så man kan titta lite i WinISD?
/M

#3

Postad 16 oktober 2003 - 10:41

Unregisteredfee31df0
  • Unregisteredfee31df0
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Ja jag hitta några riktigt billiga hos ljudia

typ MGR A-1712 (Qts:0,84 Vas:157liter Fs:34Hz) och MGR F-1812W (Qts:1,20 Vas:144liter Fs:29Hz)

Jag menar om kurvan ska bli något sånär rak så krävs det en enorm volym. Men frågan är om det spelar någon roll om kurvan är rak eller inte i en sluten låda respektive portad låda, vad som händer med ljudet...

#4

Postad 16 oktober 2003 - 12:07

Unregisteredc0594e51
  • Unregisteredc0594e51
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Dessa två element skulle jag personligen passa mig lite för, kurvorna ser ju helt sanslösa ut både som portade och slutna, det måste bland annat vara de höga QTS värdena som spökar.
Svaret på frågan om man verkligen hör dessa nivåskillnader som kurvorna påvisar blir nog definitivt ett ja, de brukar hamna ganska nära verkligheten. Rummets inverkan kommer naturligtvis att skapa sina egna dalar och pucklar.
Har man en frekvensgång från början som dessa två element har kan det bli ännu värre när rummet har sagt sitt.

#5

Postad 16 oktober 2003 - 12:34

Unregisteredfee31df0
  • Unregisteredfee31df0
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
finns det något bra gratis program till datorn som man kan mäta frekvenskurvan på lådan i rummet med micen till datorn?

#6

Postad 16 oktober 2003 - 12:49

Unregisteredc0594e51
  • Unregisteredc0594e51
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Hembränd CD med frekvenser mellan 16 och 140 Hz och en ljudtrycksmätare är allt som behövs.
Har inget bra förslag på program.
/M

#7

Postad 16 oktober 2003 - 13:11

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
OJ...

Vad du tittar på är en matematiskt och ungefärlig "överföringsfunktion" baserad på några grundläggande mekaniska parametrar... inte ett slutresultat i form av en tonkurva.

En "puckel" indikerar att dämpningen i systemet är underkritisk och att det självsvänger... dvs. det uppträder med en resonans.
Ljudet från ett dylikt system kommer att överlagra all signal med sin systemresonans i viss utsträckning varför ett visst "hufff" riskerar att akompanjera alla basljud.
Dessutom innebär resonansen en smula faskast så att artikulationen riskerar att förloras i ett obestämbart "fluffande".

Men, bara för att du har en puckel på 3dB blir det inte skit - bara mindre bra än det skulle kunna ha blivit.

Att billiga element har mer puckel beror på att magneter är dyra...

Skämt åsido så tillkommer en hel del på ljudet efter att denna "överföringsfunktion" optimerats. Det är komprimeringstendenser pga. olinjära mekaniska parametrar, distorsion sfa. olinjära elektromagnetiska prestande, konuppbrytningar, konkantreflexioner, temperatureffekter i talspole som ökar puckeln ännu mer etc.

Glöm alla element med Q-värden över 0,5 för HiFi-ändamål... och då menar jag de riktiga Q-värdena och inte de som emellanåt anges (NEJ, jag skall försöka undvika en råsop på MDS nu - är snäll idag :) )

de e mycke mere jordiska tycker Håkan

#8

Postad 16 oktober 2003 - 13:56

Unregisteredfee31df0
  • Unregisteredfee31df0
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
ok du verkar kunna din sak...men visst kan man bygga ett filter som fixar till denna puckel och gör kurvan rak?

#9

Postad 16 oktober 2003 - 14:01

Unregisteredc0594e51
  • Unregisteredc0594e51
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Visst borde det gå att få till nivån med ett filter men faskasten som Håkan skriver om finns fortfarande kvar, för Håkan, du menar väl "group delay"?

#10

Postad 16 oktober 2003 - 15:14

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
När det gäller akustiken så kan man använda filter - enligt utsago - som av ideal typ i ett idealt fall kompenserar för såväl nivå som fas.

När det gäller källan så tror jag - ganska intensivt - man förvisso kan få till en "kurva" som är rak och kompensera för fasläget så "group delay" blir mjukt... en seriekopplad parallell-LCR-krets.
Men den grundläggande mekaniska resonansen kvarstår... eller en kantupphängningsinterferens... eller vad det nu är.
En statisk mätning kan bli snygg, men dynamiska signaler lär inte bli så mycket bättre.

Men, jag är ju en kille som inte riktigt tror på möjligheterna att tillaga "Coq au vin" på kråka... sa Håkan kråkan

PS. Jag knogar med något fysikaliskt och har hört till leda från elektroniker hur allt fixar sig med underbara manicker å filter med kompenseringkrumelurer... och det visar sig om och om och om och om igen att så linjär och trevlig är inte verkligheten att det går speciellt bra. Vid EN nivå för ETT specialfall under EN omständighet blir det nästan perfekt. Men, allt förändras, varierar och byter skepnad under verklighetens ok.
Näe, rätt från början skareva.
/surpelle :)

#11

Postad 18 oktober 2003 - 11:07

Unregistered9477a2a6
  • Unregistered9477a2a6
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Jag har haft väldigt svårt att övertyga Håkan om detta, men eftersom högtalare i lågfrekvensområdet är minimum-fas-system så ger en konstant amplitudrespons automatiskt en konstant fasrespons, oavsett tillvägagångsätt. Uppträdandet i tidsdomänen är direkt avhängigt uppträdandet i frekvensdomänen. Har man bra egenskaper med sinusar så får man också bra egenskaper med transienter. Det spelar ingen roll om man stämmer av det elektromekaniska systemet eller korrigerar elektroniskt (analogt, digitalt går att göra på lite olika sätt). Ingenting behöver vara särskilt idealt (bara rimligt linjärt) för att detta skall fungera och i praktiken går det alldeles utmärkt.

Att sedan höga Q-värden vanligtvis är ett tecken på ett i alla avseenden billigt element är en annan sak.


PS

Jag är inte "elektroniker". :)

DS



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.