Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akustikfientlig sambo

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 oktober 2003 - 12:24

Unregisteredce6b8358
  • Unregisteredce6b8358
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Hej där!

Jag bor i en vanlig lägenhet med vanligt fult och vitt betongtak. Så jag tyckte då att följande:

http://www.absoflex....lett_kontor.pdf

kunde vara mycket trevligt, säg till att börja med 4st om 120*100cm (och ynka 10cm minskad takhöjd, det är 270cm i tak) placerade ut mot rummets hörn. Senare några till efter behov. Men min kära sambo sa bestämt NEJ till detta, hon tyckte det räckte med de sju klumpar jag fått släpa in på vår "för lilla yta" (hon glömde viss all elektronik utom TVn).

Mina drömmar om att på sikt skaffa

http://www.diffusor.com/varitunes.htm

vågade jag ju då inte alls presentera.

Det är inte aktuellt med "uppgradering" av flickvän :) (hon håller referensklass) Hur skall jag lösa detta problem? Handlar det om att vänta möjligen? Vi skall ut på en längre resa snart och detta är inte aktuellt förrän vi är tillbaka. När hon insett skönheten hos min Canton AS 50 SC (i svart dessutom) så kanske dessa tjusiga "palett" takplattor också kan accepteras? :ph34r:

Vore det inte för 190cm och 85kg så kunde ju könsbyte och stötande på "Håkan" här på forumet vara en lösning! Eller finns det något sätt som man som 26 årig man med olyckan att födas med dragning till kvinnor på något sätt kan fås att byta preferens? ;) Eller kan jag få min sambo att bli fanatiskt akustikintresserad på något sätt, hon har normalt musikintresse och dessutom tinitus. Hmm, detta är ett problem detta.

Hur mycket behöver jag öka min vikt och yta för att absorbera lika mycket som en grupp palett-skivor? ;) ;)

Hur skall en kättare fås att förstå att estetisk ÄR OCH MÅSTE vara sekundärt till välljud? ;)

Jag "får" dock köpa vilka produker jag vill av dessa:

http://www.holmerup....tikplattor.html

Förusatt att de HELT (jag kan alltså inte köpa så mycket) kan stuvas in under sängen när hon är hemma (annat än när vi ser film och har det rätt mörkt då) och att så också görs! (för dämpning av bakvägg som jag nämnt i annan tråd) Skall jag nöja mig med detta eller fortsätta min kamp? ;)

Vad säger akustikexpertisen?

mvh Akustiknerden

#2

Postad 16 oktober 2003 - 12:32

Unregisteredce6b8358
  • Unregisteredce6b8358
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Hon kommer säkert få läsa det här någon dag när jag beklagar mig, även om det var EOD punkt slut, sist jag tog upp det :) Så skriv vad ni vill säga henne, eller mig då :ph34r:

tack tack tack mina fränder

#3

Postad 16 oktober 2003 - 12:36

MIXter
  • MIXter
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Måste du ha just de akustikpanelerna då??

Till och med jag tyckte som var gräsliga och mitt välljudsintresse är mycket högt.... :)

#4

Postad 16 oktober 2003 - 12:41

Unregisteredce6b8358
  • Unregisteredce6b8358
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Ja, gärna alternativ. Men de var lätta att montera, ganska billiga, effektiva och jag tyckte de var ganska diskreta. Vita och tygklädda är ju inte fulare än betongtaket och de med ojämna ytor distraherar väl mer då?

#5

Postad 16 oktober 2003 - 12:52

Unregistered794461b1
  • Unregistered794461b1
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Som sagt, de ÄR fula. Pröva med http://www.ecophon.s...ts/products.htm

Sen gäller det ju att hitta snygga lösningar på hela installationen så att det inte ser ut som en unkarlslya.

#6

Postad 16 oktober 2003 - 12:54

Unregistered83522e77
  • Unregistered83522e77
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag tror faktiskt dina varitunes går hem bättre om hon kan få använda dem som pedistaler under icke aktiv tid :-).

Håller för övrigt med om att takelementen var anskrämliga. Måste finnas något snyggare någonstans tror jag.

#7

Postad 17 oktober 2003 - 22:30

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Haha ! Wåfflans hämnd !!!

Sådärna wåffelmönster får ju hela hemmabion å bli ett snäpp proffsigare!
Jag tycker det är hel-läckert.

Hur botar man en kättare?
Tja.. jag jobbar på det själv.
Just mitt exemplar är dock inte så motsträvigt som din verkar.

Man tar ett par enkla exempel på hur kasst det kan låta om man tränger in högtalarn mot väggen... Hur sopigt det låter om man inte har bra symmetri i högtalarplacering.
Att skifta mellan två signal-kablar kanske är överkurs.
Testa annars en billig bärbar cd-spelare gentemot en hyfsad stationär.
Koppla upp datorhögtalarna!! Jämför!

Det gäller att först ta tydliga exempel.
Påpeka exakt vad man skall lyssna efter.
Stäng av ev sub-woofer. Hur lät det då tyckte hon?
Hur lät det innan ni möblerade, det kommer hon nog ihåg. EKO!!
Försök förklara hur destruktivt eko är för väl-ljud.
Försök få henne att känna/uppleva skillnaden.

Om hon nu vill vara kättare så är det ju kört.
Mitt exemplar var nog lite nyfiken på vad man pysslar med.
Då är det lite enklare. :)

Redigerat av Unregisteredd17966f2, 17 oktober 2003 - 22:30.


#8

Postad 21 oktober 2003 - 11:03

Unregistered0c5a2c08
  • Unregistered0c5a2c08
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Finns egentligen bara en sak som funkar på envisa töser :unsure: enligt min mening och det är mutor!!!

Lova henne någonting, det kommer naturligtvis att kosta dig både tid och pengar men det kan det vara värt :blink: .

En semester kanske, ett besök på Ullared(urk), släpa in någon ful dj***a prydnadssak (i ett annat rum förstås), eller nåt liknande.

Sen kan man alltid hota med sex, då blir du ju oxå lidande i och för sig, men det kanske det är värt :D .

En sak kan du vara helt säker på iallafall och det är att det kommer att kosta :angry: .

#9

Postad 21 oktober 2003 - 12:53

Unregistered006dfa63
  • Unregistered006dfa63
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
det där med sex-stopp verkar aningen självdestruktivt då jag tycker att damerna har en tendens att vara uthålligare på denna punkt... :D :lol: :lol: :blink:
men jag tycker att det måste gå att blidka de på nåt sätt... Fondväggar är ju trendigt, gör nåt av det konceptet.. sen de vanliga råden, "tavlor" som kläds med lämpligt tyg(dvs av sambo utvalt) "blompiedestaler" AKA tubetraps osv

Lycka till

Mvh jonsson

#10

Postad 21 oktober 2003 - 13:29

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Jag delar detta problem med er. Just nu letar jag efter "blompedistaler" som skulle kunna accepteras ... hittills har allt varit "fult" och därmed ej godkänt ...

Jag har mest skissat på DIY absorbenter, då dem kostar en hel del att köpa nya, fast hittar jag bara nån som godkänns av min bättrehälft så kommer jag nog slåtill, man måste ju passa på :D

så har ni sett några fina tubetraps? Alternativt fina hemmabyggen ?

#11

Postad 21 oktober 2003 - 15:58

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Vill bara passa på att med GLÄDE meddela att jag inte förstår erat problem. OCH jag inser vilken tur jag har ;-) skall genast gå hem och ge min fru en stor bukett blommor (får nog skjuta det till nästa löning pga. ett större inköp av audio/video produkter som hon uppskattade...). Men hon skall allt få en bukett så fort jag kan... (Hon väntar med spänning att få se säsong 3 av babylon 5 på den nya projektorn så det går lite pengar där med...).

#12

Postad 21 oktober 2003 - 20:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nu ska jag berätta hur man gör, man köper och installerar det man ska ha när hon är borta, sen säger man att det kostade 1/10 av det egentliga priset. Lite sura miner i början kanske men det går snabbt över. Att släpa hem nåt stort när kärringa kollar på är ju bara att glömma! Man måste finta dom, ev erbjuda dom lite extra sex nån vecka. :lol: :D

#13

Postad 22 oktober 2003 - 08:26

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Ev erbjuda dom extra sex nån vecka :D
Detta brukar vanligtvis inte funka, det brukar snarare bli en motsatt effekt.

Bosse

#14

Postad 22 oktober 2003 - 13:05

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag kanske har tur då som har en nymfotjej, hon klarar sig inte utan så det kan man alltid hota med, och det funkar alltid :D

#15

Postad 23 oktober 2003 - 06:24

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

  • 1 121 inlägg
  • 0
Personligen får jag min vilja fram genom att förslå de mest groteska ideérna och köra rätt hårt på det. Det behöver inte vara något som jag verkligen vill ha. Efter en tids uppmjukning faller jag tillbaka på det som jag egentligen var ute efter och det brukas sväljas med hull och hår :D

Min fru t.ex. var helt emot att kunna ha en centerhögtalare på tvn eller surroundhögtalare på väggen och framför allt inte en subwoofer... :lol: kollar man facit idag (många "faser" senare) så ser det ju liiiiite annorlunda ut jämfört med då!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.